انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

سهم ایران از انرژی خورشید؟

سهم ایران از انرژی خورشیدی چقدر است؟

با وجود اینکه ایران از نظر جغرافیائی و آب و هوا. در بهترین وضعیت کره زمین قرار گرفته است اما متاسفانه بدلیل وجود نفت و گاز نسبتا ارزان. تا کنون دولت و ملت ایران به انرژی آفتاب که سر منشا همه انرژی ها است.بی توجه یا کم توجهی کرده اند. و انرژی با این اهمنیت را به فراموشی سپرده اند. در صورتیکه در ایران حد اقل دو کارخانه تولید صفحات تولید برق آفتابی سالهاست که با ظرفیت کم مشغول تولید پانلهای خورشیدی هستند.

لذا اگر هر خانوار ایرانی با تشویق و ترویج دولت. تنها 200 وات پانل خورشیدی را روی پشت بام خود نصب کند.روزانه برقی معادل 1500 وات از خورشید بصورت رایگان در اختیار دارد. که این میزان برق .معادل بیست در صد مصرف برق یک خانوار است. که به همین راحتی یک پنجم برق کشور را خود مردم میتوانند تولید کنند.

اگر وزارت نیرو و نفت روی این پروژه سرمایه گزاری کند و به مردم یارانه خرید لوازم برق خورشیدی. و آبگرمکن خورشیدی. بدهند ! در مدت زمان کوتاهی.کشور ما با این همه پتانسیل  .میتواند یکی از پیشرو ترین کشورهای جهان در زمینه استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و پاک.باشد. مخصوصا در شهر های بزرگ مانند تهران.اصفهان .شیراز و .......که مردم از دود و ترافیک و بیماری های ناشی از آن خسته و بیمار شده اند. راهکار بسیار مناسبی به نظر میرسد. این در حالی است که ژاپن نیروگاههای هسته ای خود را به علت خطرات و آلودگی های اتمی جمع آوری میکند. و بجای آن از انرژی خورشید و باد و دریا و سد و ......استفاده میکند. منطقی بنظر میرسد که ایران که در سال بیشترین آفتاب(280 روز آفتابی) دارد. از انرژی اتمی با آن همه خطرات و تحریمها و...دست بردارد. و به سمت استفاده هر چه بیشتر از انرژیهای پاک روی آورد.


سهم ناچیز تولید برق از 280 روز آفتابی در ایران


ایران 280 روز آفـتابی دارد، اما در این روزهای آفتابی هیچ برقی تولید نمی‌‌کند.
همیشه ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر؟» جواب نمی‌دهد. اگرچه میزان تابش خورشیدی در ایران به اندازه قابل ملاحظه‌ای بالاتر از میانگین جهانی است، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر میزان استفاده از این انرژی در حد و اندازه پتانسیل موجود در کشور نیست...


هم‌اکنون در کل کشور روزانه فقط5000 کیلووات ساعت برق تولید می‌شود؛ این در حالی است که مجموع تولید برق کشور بیش از 40 هزار مگاوات است. این در حالی است که این روزها بحث استفاده از انرژی‌های پاک در جهان بیش از هر زمان دیگری دنبال می‌شود.
سرزمین آفتابی
کشور ایران در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است. در ایران به طور متوسط سالانه بیش از 280 روزآفتابی گزارش شده است که رقم بسیار قابل توجهی است.با وجود این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چرا هنوز استفاده از انرژی خورشیدی عمومیت نیافته است؟
برق آینده
«یوسف آرمودلی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ابراز امیدواری کرد: «با هدفمند شدن یارانه‌ها، تقاضا برای استفاده از این انرژی در مصارف خانگی به تدریج افزایش یابد. هنوز برق به صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود و از سوی دیگر قیمت برق تولیدی توسط تجهیزات خورشیدی بیشتر از روش‌های جاری است.»
گران یا به صرفه؟
خبرنگار ما علت گرانی تجهیزات خورشیدی را جویا شد، اما رییس سازمان انرژی‌های نو نه تنها این تجهیزات را گران ندانست، بلکه قیمت آن را برابر با نرخ‌های جهانی دانست و تصریح کرد: «برای مولد‌های خورشیدی یارانه پرداخت نمی‌شود.» وی ابراز امیدواری کرد با پیشرفت تکنولوژی، قیمت تمام شده این تجهیزات نیز کاهش یابد.
شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات خورشیدی هزینه اولیه این تجهیزات را بین دو تا هشت میلیون تومان عنوان می‌کنند. در مقابل هزینه اولیه نصب کنتور و استفاده از برق شهری بین 250 تا 350 هزار تومان است. این در حالی است که فعالان این حوزه با بیان مزیت‌هایی همچون عدم قطع و نوسانات برق، عمر طولانی و سهولت در نصب، بهره‌برداری و جابه‌جایی تجهیزات خورشیدی، استفاده از برق خورشیدی را مقرون به صرفه می‌دانند.
خارجی‌های محبوب
«هم‌اکنون این تجهیزات هم در داخل تولید و هم از خارج وارد می‌شود.» «آرمودلی» ضمن بیان این مطلب نوع تقاضا را بسته به نوع مصرف دانست و تصریح کرد: «در جاهای «خاص» تجهیزات خارجی بیشتر استفاده می‌شود.»
وی گفت: منظور از «جاهای خاص» مناطق حساس مثل تجهیزات راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها است که نیازمند کیفیت بالا است. وی مشکل تجهیزات خورشیدی داخلی را نبود ضمانتنامه عنوان کرد. این در حالی است که کالاهای خارجی هم از کیفیت بالایی برخوردارند و هم دارای ضمانتنامه بیست ساله‌اند.
برق خورشیدی در صنعت
«در صنعت، برق خورشیدی استفاده آنچنانی ندارد.» «آرمودلی» ضمن بیان این مطلب، علت این امر را پایین بودن نسبی قیمت برق صنعت عنوان کرد. وی در ادامه تصریح کرد: «هنوز برق خورشیدی عمومیت نیافته و در مناطق دورافتاده که شبکه برق نیست برای برخی مصارف خاص از این نوع برق استفاده می‌شود.»
هنوز تسهیلاتی نیست!
«آرمودلی» در رابطه با چگونگی تامین هزینه‌های نصب تجهیزات خورشیدی گفت: «الان تسهیلات خاصی به مصرف‌کنندگان خانگی داده نمی‌شود، اما سعی بر این است تا محلی برای تامین اعتبار در زمینه تولید برق خورشیدی صورت گیرد.»
وی در ادامه تشریح کرد: «سرمایه‌گذاری در این بخش باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار بتواند 50 درصد هزینه سیستمی‌ که در داخل خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را تامین کند. همچنین برق تولیدی او نیز با قیمت مناسب خریداری شود تا استفاده از برق خورشیدی نیز مانند لامپ کم‌مصرف عمومیت یابد.»
افزون بر این رییس سازمان انرژی‌های نو تاکید کرد این اعتبار قرار است تنها از منابع داخلی تامین ‌شود.
برق خورشیدی در دیگر کشورها
امروزه در کشورهای مختلف میزان تقاضا برای استفاده از انرژی خورشیدی رو به افزایش است. ظرفیت ایجاد شده برای تولید انرژی خورشیدی در 199 شرکت جهان تا پایان سال 2010 به 37 گیگاوات رسید. چین با تولید 23 درصد از انرژی خورشیدی جهان در این زمینه پیشتاز است. کشورهای اتحادیه اروپا نیز در سال 2009 در حدود 15 مگاوات برق خورشیدی تولید کرده‌اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود شنبه 18 دی‌ماه سال 1395 ساعت 21:40

بسم الله. به نام انکه همه ی گیتی از آن اوست
سلام من در شهرستان سرپل ذهاب در کرمانشاه زندگی میکنم که از لحاظ افتابی بودن فوقالعاده است من به شخصه فکر و ذهنم بسیار مشغول انرژی های تجدید پذیر است اما چون هذینه کافی برای سرمایه گذاری ندارم درتلاش برای انجام این روش هستم که امید وارم باپیگیری های دولت و محققان این زمینه نه تنها در اینجا بلکه در تمام ایران بزرگ انجام پذیرد:
اینجا حدود ۲۰.۰۰۰خانوار زندگی میکند که اگر هر خانوار ماهانه ۱۰.۰۰۰بیشتر برای بهای برق بدهد میشود۲۰۰ملیون که اگر هذینه ی ساخت را ۱۰ملیون(درواقع کمتر است) در نظر بگیریم میتوان ماهی۲۰عدد وسالی۲۴۰ (در بد بینانه ترین حالت)خانه را به این تکلونوژی مجهز کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد