انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

زمان سازش با امریکا فرا رسیده

اکنون بهترین موقعیت برای مذاکره با آمریکا است. زیرا اوباما خود پیشنهاد داده است.

عامل مخرب در این مسیر، نفوذ اسرائیل بر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است. هر چند که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، به بهبود این شرایط کمک نمی‌کند اما سیاست‌های ریاکارانه اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران، بسیار گیج کننده است.

ایران و آمریکا دو کشور بزرگ و قدرتمند و با فرهنگ هستند.در قرن بیست و یکم عجیب است که مانند دو کودک خرد سال با هم مجادله کنند.همه مسائل با گفتمان قابل حل است. و آنکس که پیشنهاد مذاکره را بدهد. از منش و جایگاه بالائی بر خوردار است.به نفع هر دو کشور است که با هم پس از 33 سال صلح کنند و روابط تجاری و سیاسی را از سر گیرند. تا زمانی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.در تاریخ اسلام دو نمونه صلح حدیبیه (محمد رسول الله) و امام حس(ع) میتواند الگوی هر کسی باشد. در صحبت کردن چیزی از انسان کم نمیشود.یا قبول میکنیم یا نه./
در مرحله اول آمریکا پولهای بلوکه شده ایران را آزاد . و به حاکمیت ایران احترام. و تحریمها را بردارد. و سوخت ری اکتور اراک را تامین کند. و به قوانین اسلام احترام بگذارد. و در مقابل ایران مرگ بر امریکا نگوید. واورانیوم بیست درصد را متوقف کند.و تعیین حکومت سوریه را به آرائ مردم واگذار کند. و از اعدامها در ایران بکاهد. و آزادی احزاب مختلف را تضمین کند.
در دوره اول ریاست جمهوری "باراک اوباما" ایده های او برای خاورمیانه شکست خورد چرا که او نتوانست وعده‌هایش مبنی بر بازتعریف در روابط آمریکا و جهان اسلام را عملی کند .
اوباما نخواست یا نتوانست که نخست وزیر راستگرای اسرائیل را وادار کند تا صلح بین اسرائیل و فلسطین را بپذیرد. تنها نقطه مثبت اوباما در خاورمیانه برای آمریکایی‌ها خروج نیروهای این کشور از عراق بود.

اکنون اگر اوباما بخواهد که به وعده هایش جامع عمل بپوشاند، باید تضمین کند که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه دیگر توسط منابع انرژی، دوستان دیکتاتور و اسرائیل به او دیکته نمی‌شود.

مذاکره؛ بازی برد-برد برای تهران-واشنگتن
اقتصاد در تحریم




نظام‌های بین‌الملل بر دو پایه بنیان‌های حقوقی یا همان اصل برابری حاکمیت و دیگری بنیان ژئوپولتیک و سلسله مراتب قدرت‌های جهانی استوار است و نفع جهانی هم بر این اساس تنظیم می‌شود.



بر همین اساس دولت‌هایی موفق هستند که بتوانند بر اساس منافع متقابل با قدرت‌های هژمون که نقش تعیین و تنظیم‌کننده دارند وارد تعامل و گفت و شنود بشوند.



به‌طور کلی ما تا روزی که مشکلاتمان را با امریکا حل و فصل نکنیم کماکان گرفتار معضلات خواهیم بود و مجبوریم باج‌های سنگینی به دیگر قدرت‌های اقتصادی بدهیم و حتی فرصت‌های مکرری هم که به نفع ایران به وجود آمده است نتوانسته‌ایم که استفاده بهینه از این فرصت‌ها داشته باشیم.



شکی هم نیست آنچه که امروز به عنوان مشکل هسته‌یی مطرح شده است در واقع طرف واقعی اصلی‌اش امریکاست و 1+5 بر محور مطالبات امریکا حرکت می‌کند و این کشورها دنباله‌رو نظرات امریکا خواهند بود به طوری که در قطعنامه‌های شورای امنیت هم این موضوع ثابت شده است.



برای برون‌رفت از این مشکل که هزینه‌های سنگینی را بر ایران تحمیل کرده است - که اگر مشکل‌مان با امریکا حل نشود این هزینه‌ها ادامه‌دار و سنگین‌تر هم خواهد بود - خرد سیاسی اقتضا می‌کند که ما مذاکرات دوجانبه را برای حل و فصل اختلافاتی که با امریکایی‌ها داریم بپذیریم. مساله هسته‌یی سبب شده است که زیان‌های پی در پی‌ای را به جان بخریم و فرصت‌های قابل توجهی را هم از دست بدهیم و با مشکلات مکرر روبه‌رو بشویم.



هر دولتی بر اساس منافع کشور و ملتش، استراتژی، تاکتیک و تکنیک‌های سیاسی را تدوین می‌کند و با همین رویکرد اقدام به تعیین خط و مشی روابط با دیگر دولت‌ها می‌کند. از سوی دیگر این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که قدرت‌های جهانی منافع هژمون دارند و بنابراین نقش تنظیم‌کننده نظم و مناسبات جهانی را برعهده دارند.



با این تفسیر همه قدرت‌های درجه دوم هم سعی می‌کنند تا معادلات اقتصادی و سیاسی خود را بر مدار این منطق تعریف کنند. چین و روسیه عاشق امریکا نیستند اما منافع ملی‌شان ایجاب کرده است که روابط سازنده با امریکا داشته باشند. ضمن اینکه در بسیاری از موارد هم ممکن است مواضع ضد امریکایی هم داشته باشند که منافاتی با روابط سازنده با قدرت‌های هژمون ندارد.



در یک ارزیابی همه‌جانبه مصالح و منافع ما ایجاب می‌کند که مصالح و منافع‌مان را بر اساس منافع متقابل حل و فصل کنیم. حالا اگر طرف مقابل پیشگام شده و قدم اول را برداشته است می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم. شما نخستین ماده منشور 33 حقوق بین‌الملل را هم اگر بررسی کنید می‌بینید که نخستین گام مذاکره است. این ماده می‌گوید در اختلافات کشورها اگر صلح و امنیت بین‌الملل به خطر می‌افتد قبل از هر چیز باید از طریق مکانیسم‌های مسالمت‌آمیز که نخستین آن مذاکره و سپس میانجیگری، کمیسیون تحقیق، کمیسیون سازش، داوری و تعقیبات منطقه‌یی استفاده شود. در طول تاریخ هم مذاکره یک امر عادی بوده است.



هیچ دلیلی ندارد که مذاکره را خفت و ذلالت بدانیم. مذاکره ممکن است به مصالحه و مفاهمه منتهی شود یا امکان دارد که به آن نتیجه مورد نظر منتهی نشود ولی فضا را برای مذاکرات بعدی مساعد می‌کند. امریکا بارها پیشنهاد مذاکره داده است و این اظهارات هیلاری کلینتون بحث تازه‌یی نیست.



در زمان بوش پسر و در ماجرای زلزله بم که یک فضای احساسی قوی در عرصه جهانی به وجود آورده بود اعلام کردند که هیات بلندپایه‌یی برای مذاکره به ایران خواهیم فرستاد که در آن مقطع ما اعلام کردیم شرایط برای مذاکرات مناسب نیست. اوباما هم در آغاز دولت‌داری‌اش برای انجام مذاکرات، پالس‌هایی را ارسال کرد. اینک که ما در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم معتقدم مذاکره امری لازم و ضروری است که خرد سیاسی و جمعی و منافع ملی ایران اقتضا می‌کند که ما برای برون‌رفت از این شرایط با امریکایی‌ها مذاکره کنیم.



امریکا بنگاه اصلی تولید مشکلات و معضلات برای ایران است و ما تا روزی که این مشکلات را با این طرف اصلی بر اساس منافع طرفین حل نکنیم دشواری‌های بیشتری را پیش روی خواهیم داشت.



تلطیف مشکلات با امریکا تا حدود بسیار زیادی فضای ضدایرانی‌ای که کشورهای عربی منطقه به وجود آورده‌اند را نیز برطرف می‌کند. به نحوی که شاهد آن هستیم هرگاه حتی شایعه بهبود روابط ایران- امریکا مطرح می‌شود کشورهای عربی سعی می‌کنند از ادبیات مهربانانه‌تری در قبال ایران استفاده کنند اما هر وقت شاهد تیرگی و تشدید اختلافات می‌شود این کشورها موضع‌گیری‌های گستاخانه درباره ایران از خود اعلام می‌کنند. کنگره امریکا شدیدا تحت نفوذ لابی اسراییل است و تصمیماتی که درباره تحریم تشدیدها علیه ایران گرفته می‌شود از کانال کنگره امریکا که تحت نفوذ لابی‌های اسراییلی است صورت می‌گیرد و رییس‌جمهوری امریکا هم مجبور به اجرای این تصمیمات می‌شود که البته رییس‌جمهوری امریکا این قدرت را دارد که اگر تشخیص بدهد که منافع امریکا اجرای این قوانین و سیاست‌ها را اقتضا نمی‌کند، می‌تواند در برابر این فشارها ایستادگی کند.مذاکره؛ بازی برد-برد برای تهران-واشنگتن




هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش آمادگی دارد در صورت آمادگی طرف ایرانی، مذاکرات دوجانبه ای میان دو دولت درباره موضوع هسته ای تهران انجام شود.

وی که در پاسخ به سؤال یک خبرنگار سخن می گفت، ایران را سخت ترین مسئله ای دانست که در جایگاه وزیر خارجه با آن روبه رو بوده است.
کلینتون دلیل این موضوع را "خطرات ناشی از رفتارهای فعلی ایران" دانست و گفت خطر بزرگتر زمانی روی می دهد که ایران دارای سلاح هسته ای باشد.

آمریکا و کشورهای هم پیمان آن ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می کنند اما تهران با تکذیب این اتهامات، تولید انرژی و دیگر کاربردهای غیرنظامی را هدف از فعالیت های هسته ای خود می داند.

کلینتون در سخنرانی در جمع شماری از مقامات، کارشناسان و دیپلمات هایی از آمریکا و خاورمیانه افزود: دولت اوباما آماده انجام مذاکره دوجانبه با ایران است. در حال حاضر واشنگتن با گروه 1+5 برای از سرگیری مذاکرات با ایران در زمینه برنامه هسته ای این کشور همکاری می کند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: گروه 1+5 تلاش می کند به ایران پیشنهادی ارائه کند که توضیح دهد زمان در حال از دست رفتن است. ما باید جدی باشیم. این مسائل را می توانیم با ایران بررسی کنیم ولی از این کشور انتظار اقدام متقابل داریم.
با این حال کلینتون به جزئیات این پیشنهاد جدید به ایران اشاره ای نکرد.

آمریکا هم اکنون با در پیش گرفتن سیاست دوگانه ای در برابر برنامه هسته ای ایران، همزمان با افزایش تحریم ها علیه تهران از طریق گروه 1+5 در حال ادامه مذاکرات با ایران است.

گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس) به علاوه آلمان است که به سرپرستی مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی را با هیئت ایرانی به ریاست دبیر شورای عالی امنیت ملی انجام می دهد.

اعضای گروه 1+5 و از جمله آمریکا در سطح معاونان وزیر خارجه در این مذاکرات حضور دارند.

قبل از این در مذاکرات ژنو، معاون وزیر خارجه آمریکا با  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به صورت دوجانبه گفتگو کرده بود. ایران تاکنون مذاکرات را با 1+5 ادامه داده است اما آمریکا مدعی است ایران مذاکرات واقعی انجام نمی دهد.

همچنین سفرای وقت ایران و آمریکا در بغداد به صورت مستقیم و دوجانبه درباره موضوع عراق دیدار و مذاکره کرده بودند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد