انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

خطرات گرم شدن کره زمین

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده‌اند تغییرات شدید آب و هوا بشر را از نظر تامین غذا، بهداشت، زیر آب رفتن خشکی‌ها و امنیت تهدید می‌کند.

این گزارش پس از یک هفته بحث و گفتگوی پر تنش مقامات و کارشناسان سازمان ملل در یوکوهامای ژاپن منتشر شده است.

بنا بر این گزارش آثار فعالیت‌های بشر و گرم شدن هوای کره زمین فشار بیش از حدی را بر سیستم‌های طبیعی وارد کرده که زندگی بشر را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این گزارش دومین گزارش از رشته گزارش‌هایی است که قرار است "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" (IPCC) در سال جاری میلادی منتشر کند.

به گفته راجندرا پاچوری رییس این کمیته "هیچکس در این سیاره از این تغییرات در امان نخواهد بود."

در این گزارش آمده "ابعاد فزاینده گرم شدن [آب و هوای کره زمین] احتمال تغییرات شدید، فراگیر و غیر قابل برگشت اقلیمی را افزایش داده است."

گزارش همچنین تاکید می‌کند که سیستم‌های طبیعی و انسانی در تمام قاره‌ها و اقیانوس‌ها در دهه‌های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مختلف قرار گرفته‌اند، از ذوب شدن یخچالها گرفته تا گرم شدن پرمافراست (زمین‌های یخ‌زده).

دکتر سلیم‌الحق یکی از نویسندگان اصلی این گزارش می‌گوید: "پیش از این فقط فکر می‌کردیم که می‌دانیم چه اتفاقی دارد می افتد، اما حالا برای این که تغییرات واقعا دارند اتفاق می‌افتند شواهد بی اندازه زیادی داریم."

از زمان گزارش قبلی در سال ۲۰۰۷ شواهد علمی در باره گرم شده هوای کره زمین دو برابر شده است.

میشل ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی می‌گوید تا بحال مردم به آب و هوای کره زمین آسیب می زدند چون "نمی دانستند" اما از این به بعد جهل دیگر بهانه خوبی نیست.

در این گزارش به تغییرات کوتاه مدت سیستم‌های طبیعی در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده اشاره شده است.

این خطرات شامل آسیب دیدن سیستم‌های منحصر به فردی مثل دریاهای قطبی و آبسنگ‌های مرجانی (coral reefs) می‌شود که فقط با دو درجه افزایش دما در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند.

تغییرات اقلیمی همچنین منابع آب آشامیدنی را تهدید می‌کند و با بالا آمدن آب دریاها، زمینهای وسیعی زیر آب خواهند رفت؛ آب اقیانوس‌ها اسیدی خواهد شد و گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض نابودی قرار می‌گیرند.

از این رو محیط زیست جانوران و گیاهان به مناطق مرتفع تر یا قطبی منتقل خواهد شد.

منابع غذایی بشر هم در معرض خطر قرار دارند و تا سال ۲۰۱۵۰، محصول برداشتی در ده درصد زمین‌های زیر کشت برنج، ذرت و گندم، بیش از ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

بعد از سال ۲۰۵۰ این تغییرات شدیدتر خواهند شد در حالیکه جمعیت کره زمین در آن زمان حدود نه میلیارد نفر خواهد بود و نیاز به مواد غذایی بسیار بیشتر.

بسیاری از ماهیان که غذای اصلی مردم زیادی را تامین می‌کنند بدلیل گرم شدن آبها مهاجرت می‌کنند و در برخی مناطق حاره و قطب جنوب، صید به کمتر از نصف می‌رسد.

پروفسور نیل اَگِر یکی دیگر از نویسندگان گزارش می‌گوید این ارزیابی به هیچ وجه "اغراق آمیز نیست و با گذشت زمان خطر افزایش پیدا می کند."

"این به زندگی مردم مربوط است، تاثیر این تغییرات بر "محصولات کشاورزی، دسترسی به آب، و بویژه اتفاقات شدید طبیعی" زندگی مردم را تهدید می کند.

سیل و مرگ ناشی از گرما افزایش پیدا می‌کند و این خطر برای کسانی که در فضای باز کار می‌کنند مثل کشاورزان و کارگران ساختمانی شدیدتر است.

این تغییرات باعث افزایش مهاجرات، تنش‌ها و منازعان محلی و منطقه‌ای شده و امنیت کشورها را به خطر می‌اندازد.

با وجود اینکه در کوتاه مدت تبعات گرم شدن هوای زمین در کشورهای فقیر بیشتر است اما کشورهای ثروتمند هم مصون نخواهند ماند.

به گفته دکتر سلیم الحق در کشورهای پیشرفته هم این تغییرات جدی گرفته خواهند شد بخصوص وقتی مردم با بلایای طبیعی مثل سیل و توفان مواجه شوند.

"این حوادث میلیون‌ها دلار خسارت خواهند زد که ثروتمندان باید بپردازند اما آنچه آنها می‌توانند بپردازند هم حدی دارد."

دکتر کریس فیلد رییس مشترک کارگروه تهیه گزارش می گوید مهمترین نکته این گزارش این است که به تغییر آب و هوا به عنوان مدیریت بحران نگاه شده است.

برای پرداخت هزینه‌های این تغییرات اقلیمی اکنون مبنای علمی وجود دارد و برای دانشمندان "آسانتر است که به مذاکرات عهدنامه تغییرات اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC) بروند و برای پرداخت هزینه های این تغییرات به توافق برسند."


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد