انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

برق چادر عشایر از آفتاب

برق، اختراع تازه ای نیست و به بیش از 150 سال پیش برمی گردد اما در همه این سال ها بخش زیادی از جامعه ایران از جمله عشایر، از داشتن آن محروم بودند.

 

اکنون فناوری هایی در اختیار عشایر قرار گرفته است که قادر به تولید برق هستند و قابلیت حمل دارند و به خوبی با سبک زندگی عشایر هماهنگی دارد.
یکی از راه های تازه تولید برق، نصب پنل های خورشیدی است که کم و بیش در بسیاری از نقاط شهری و جاده ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
این پنل ها انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند و قابل حمل هستند و نیازی به سوخت های فسیلی ندارند.
سبک زندگی کوچ نشینی در سده های گذشته در اقوام ساکن کهگیلویه و بویراحمد همواره رواج داشته است.
با وجود پیشرفتهای فناوری، عشایر هنوز از امکانات اولیه زندگی محروم هستند که یکی از مهمترین دلایل آن نیز نداشتن برق است.
سازمان های دولتی کهگیلویه و بویراحمد به تازگی، تلاش های تازه ای را برای خدمات رسانی به عشایر آغاز کرده اند.
شرکت توزیع نیروی برق استان با برنامه های تازه ای، تلاش دارد تابرق مورد نیاز عشایر استان را تامین کند.
این برنامه در حالی شروع شده که عشایر، برای گرم کردن و روشن کردن چادرهای خود و مراقبت از دام ها به دلیل نداشتن برق دچار سختی های زیادی هستند.
یکی از این مشکلات که همواره مورد اعتراض فعالان محیط زیستی هم بوده است قطع درختان برای تهیه هیزم بود اما در صورت تامین برق، قطع درختان برای این منظور به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمد گفت: برنامه ریزی شده است که سال جاری برق 700 خانوار عشایری این استان با پنل خورشیدی تامین شود.


این طرح با سه هدف عمده صرفه جویی در مصرف شبکه برق استان، صرفه جویی هزینه خانوارهای عشایری، و فرهنگ سازی برای استفاده جامعه از انرژی های پاک اجرا خواهد شد.
وی اظهارکرد: برای هر خانوار عشایری، تولید 400 وات برق خورشیدی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به شیوه زندگی عشایر گفت: این سامانه تولید برق، قابل حمل است و عشایر به خوبی می توانند از آن استفاده کنند.
به گفته وی، پیش از این، اداره کل امور عشایر استان حدود یک هزار و 500 منطقه عشایری را برای واگذاری سامانه های تولید برق خورشیدی شناسایی کرده بود.
راهزادی بیان کرد: در صورت تامین اعتبار می توان برای 13 هزار خانوار عشایری در سال های آینده، برق خورشیدی تولید کرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عشایر بویژه برای تامین آب گرم برای مصارف بهداشتی و روشنایی محل زندگی نیاز زیادی به برق دارند .
به گفته علی پور، جامعه عشایری کهگیلویه وبواحمد با 11 هزار خانوار، 70 هزار نفر جمعیت هفت درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و بیش از یک میلیون راس دام دارند.
عشایر که یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان گوشت استان هستند، زمانی از مراکز مهم اقتصادی این استان بودند اما به دلیل نداشتن امکانات ، دچار کاهش گسترده ای از نظر جمعیت شده اند.
مدیرکل عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیت و کیفیت جمعیت عشایر این استان در دو دهه گذشته کاهش چشمگیری یافته است.
مجید علی پور گفت: تعداد خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1366 بیش از 17 هزار خانوار با 113 هزار نفر جمعیت بود و بر اساس آخرین سرشماری به 11 هزار و 120 خانوار با 70 هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.
این کاهش در حالی صورت گرفته است که جمعیت کلی استان از سال 1366 تاکنون به شدت افزایش یافته است.
وی افزایش میانگین سنی عشایر به بیش از 40 سال را از دیگر معضلات جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد دانست.
به گفته وی با پیر شدن عشایر منطقه و بی رغبتی جوانان برای زندگی عشایری در سالهای آینده زندگی عشایری در استان رو به نابودی می رود.
علی پور، کمبود امکانات زندگی از جمله جاده های مناسب و نبود زیرساخت های رفاهی مانند برق و روشنایی را از جمله دلایل اصلی کاهش جمعیت عشایری این استان ذکر کرد.
وی گفت: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد سالانه قابلیت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و دو هزار و 600 راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله را به بازار دارد.
محمدقاسم بهادرپور یکی از عشایری است که پیش از این از این فناوری استفاده کرده است. او می گوید با این فناوری های جدید توانسته آبگرمکن قابل حملی را با خود داشته باشد.
روشنایی یکی دیگر از کاربردهای پنل های قابل حمل خورشیدی است که به گفته بهادرپور بخش زیادی از مشکلات عشایر در این زمینه بوده است.
وی مهمترین مشکل این فناوری ها را گرانی آن می داند و می گوید در صورت حمایت نکردن دولت، خانواده های کمی می توانند آن را خریداری کنند.
اکنون که این فناوری های جدید در اختیار عشایر قرار گرفته است و در آینده، میزان آن افزایش خواهد یافت امید بیشتری بین عشایر ایجاد شده است که بتوانند به زندگی کوچ نشینی خود ادامه دهند و از این راه به تولید و اقتصاد استان کمک کنند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد