انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

بازدهی سلول خورشیدی و نانو



محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، با بهره گیری از نانوساختارهایی مشخص، موفق به افزایش بازدهی سلول های خورشیدی حساس به رنگدانه در کنار کاهش هزینه ساخت این تجهیزات شدند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر 'هانی صیاحی' از مجریان این طرح گفت: امروزه استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی نو، سازگار با محیط زیست، ارزان و فراوان مورد توجه جوامع بشری قرار گرفته است، در حال حاضر استفاده از سلول های خورشیدی حساس شده با رنگدانه، به دلیل بازدهی بالا و روش ساخت مناسب و مقرون به صرفه، نسبت به نسل های قبل سلول های خورشیدی اهمیت بیشتری یافته است.
وی با اشاره به این که تولید سلول های خورشیدی حساس شده با رنگدانه برپایه نانومیله های یک بعدی به منظور بهینه سازی و افزایش کارایی تولید انرژی الکتریسیته از انرژی خورشیدی هدف این کاربوده است، گفت: با کاربرد نانوساختارهای یک بعدی در سل خورشیدی، مسیر انتقال الکترون ها راحت تر و در نتیجه تولید جریان الکتریسیته بهتر می شود، اما ساخت و جهت دهی این نانوساختارهای یک بعدی یکی از موانع کاربرد انبوه آنها در سلول های خورشیدی است.
وی ادامه داد: در این طرح، ساخت نانومیله های دی اکسید تیتانیوم به روشی ساده صورت گرفته است، استفاده از روش پیشنهادی باعث کاهش هزینه، تولید توده ای و انبوه نانومیله ها شده و چنانچه این مواد در مقیاس صنعتی تولید شود، بالا بردن سرعت ساخت و مقرون به صرفه سلول های خورشیدی را سبب خواهد شد.
وی گفت: در این صورت امکان استفاده از سلول های خورشیدی حساس شده با رنگدانه، با قیمت مناسب و کارایی بالا و نهایتا کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و آلاینده محیط زیست امکان پذیر می شود، لذا از نتایج این طرح می توان در تمامی صنایعی که نیازمند تولید انرژی الکتریسیته از انرژی خورشید هستند، استفاده کرد.
صیاحی در زمینه روش سنتز نانومیله ها و مطالعه عملکرد آنها یادآور شد: در این تحقیقات نانومیله های دی اکسید تیتانیوم به شکل انبوه به روش هیدروترمال سنتز شد، در واقع در این روش عوامل متعددی می تواند بر ساختار و عملکرد نانومیله های سنتز شده تأثیر گذارد، یکی از این عوامل دمای بازپخت نانومیله هاست که در نهایت بر کارایی سلول خورشیدی نیز تأثیرگذار است، لذا اثر دمای بازپخت روی ساختار نانومیله ها و عملکرد سلول خورشیدی ساخته شده از این نانومیله ها به طور جزئی مورد بررسی قرارگرفته است.
نتایج این تحقیق در مجله Journal of the Chinese Chemical Society به چاپ رسیده است.
علمی (1) ** 9340**2017

معجون کبد چرب

نقش کبد در سلامت کل بدن حیاتی است، اما تمام مواد سمی و غذاهای فرآوری شده‌ای که دفع می‌کند، بر سلامت خود کبد اثر منفی می‌گذارد. بنابراین زمانی که کبد به درستی فعالیت خود را انجام نمی‌دهد، سلامت کل بدن تهدید می‌شود.
 
معجون خانگی برای درمان کبد چرب
از این رو، باید به سلامت کبد اهمیت دهید تا سلامت کل بدن را تضمین کرده باشید. برای این کار کافی است گاهی اوقات سموم کبد را از بین ببرید که به این منظور، ما نوشیدنی مفیدی را به شما معرفی می‌کنیم که به راحتی قابل تهیه و مصرف است.
 
مواد مورد نیاز و طرز تهیه و مصرف 
  • 125 گرم کلم پیچ تازه
  • یک تکه زنجبیل – دو سانتی متر
  • 25 گرم کرفس
  • 10 گرم نعناع
  • 250 گرم گلابی تازه
  • یک عدد لیمو ترش
  • 500 میلی لیتر آب  
 
در ابتدا باید گلابی، کلم پیچ، کرفس و زنجبیل را خرد کنید. سپس آن‌ها را درون یک مخلوط کن ریخته و با یک لیوان آب مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.
 
در مرحله بعد، بقیه آب، نعناع و آب لیمو را به ترکیب اضافه کرده و دوباره هم بزنید. سپس آن را درون یک لیوان ریخته و میل نمایید. بهتر است این نوشیدنی را دو نوبت در روز – صبح و عصر – مصرف کنید.
 

برای حفظ محیط زیست چه باید کرد ؟

گاز گلخانه ای به گازی در جو یک سیاره گفته می شود که در محدوده مادون قرمز به جذب و انتشار پرتوها می پردازد. این فرایند علت اساسی اثر گلخانه ای است.

سه چهارم گازهای گلخانه ای موجود در جهان به دلیل استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز و یک چهارم این گازها از کشاورزی و جنگل زدایی به وجود می آید؛ چگونه می توان این گازهای گلخانه ای را کاهش داد.

گاز گلخانه ای به گازی در جو یک سیاره گفته می شود که در محدوده مادون قرمز به جذب و انتشار پرتوها می پردازد. این فرایند علت اساسی اثر گلخانه ای است.

گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین که به طور طبیعی در آن وجود دارند شامل بخار آب، کربن دی اکسید، متان، دی نیتروژن مونوکسید و ازون است ،اما فعالیت های بشری، بر سطوح بسیاری از این گازها در جو افزوده است.

بدون گازهای گلخانه ای، میانگین دمای سطح زمین در حدود ۱۵ درجه سانتیگراد سردتر از میانگین حاضر خواهد بود.

***مصرف کمتر زغال سنگ، نفت و گاز

بیشتر گازهای گلخانه ای را نیروگاه ها، صنایع و خودروها ایجاد می کنند. شش درصد این گازها نیز در پی گرمایش ساختمان ها بوجود می آیند. کسی که از انرژی استفاده بهینه و در مصرف زغال سنگ، نفت و گاز صرفه جویی کند از محیط زیست محافظت کرده است.

***تولید برق پاک

دیگر احتیاجی به مصرف انرژی از منابع فسیلی چون زغال سنگ، نفت و گاز نیست. اکنون انرژی جایگزین دیگری چون انرژی خورشیدی جای خود را باز کرده و این انرژی حتی ارزان تر نیز هست. سقف خانه ها مکانی کاملا مساعد برای استفاده از صفحه های خورشیدی است و انرژی تولید شده حتی بیش از اندازه مصرف است.

***پشتیبانی از ایده های خوب

شمار شهرداری ها، شرکت ها و نهادهای مردمی که در امر انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری می کنند همواره افزایش می یابد. این پارک خورشیدی در منطقه زربک آلمان قرار دارد. جمعیت این منطقه هفت هزار و 200 نفر است و پارک خورشیدی بیش از احتیاج تمام اهالی انرژی تولید می کند. هیئتی از آمریکا برای بازدید از این پارک خورشیدی به زربک آمده است.

***قطع حمایت مالی از موسساتی که محیط زیست را آلوده می کنند

شمار شهروندان، ادارات دولتی، صندوق های بازنشستگی، شرکت های بیمه و دانشگاه ها که سرمایه های خود را از موسسات تولید انرژی از راه سوخت فسیلی خارج می کنند، همچنان افزایش می یابد. شهر مونستر آلمان اولین شهری است که مشارکت کامل خود را در این امر اعلام کرده است. اکنون 57 شهر در سراسر دنیا به چنین اقدامی دست زده اند.

***استفاده از دوچرخه، اتوبوس و قطارتولید

دی اکسید کربن (CO2) در دوچرخه، اتوبوس و قطار کمتر از دیگر وسایل نقلیه است. آلایش هوا توسط یک اتوبوس پنج بار کمتر از خودروهای شخصی است و آلایش زیست محیطی یک قطار به نسبت خودروهای شخصی 15 بار کمتر است.

بیشترین دوچرخه سواران در شهر آمستردام هلند زندگی می کنند و شهرداری این شهر با ساخت راه های مخصوص دوچرخه از این امر استقبال می کند.

*** بهتر است با هواپیما سفر نکنید

هواپیماها یکی از عمده ترین آلاینده های محیط زیست هستند. برای رسیدن به اهداف زیست محیطی در جهان هر یک از انسان های کره زمین باید سالانه حداکثر 9/ 5 تن کربن دی اکسید تولید کند. این در حالی است که تولید دی اکسید کربن به ازای هر مسافر برای پرواز رفت و بازگشت هواپیمایی از برلین به نیویورک 5/ 6 تن دی اکسید کربن است.

***کمتر گوشت بخورید

کشاورزی یکی از مشکلات محیط زیست شده است. کشت برنج، موجب تولید گاز گلخانه ای بسیار مضر متان می شود. این گاز همچنین در شکم گاو، گوسفند و بز تولید می شود و از راه مدفوع به طبیعت راه می یابد. اما به خاطر تقاضای شدید گوشت در جهان، دام داری در کشورهای مختلف همچنان افزایش می یابد.

***مواد غذایی ارگانیک بخرید

اکسید نیتروژن یکی از مخرب ترین گازها در محیط زیست است. سهم این گاز در مجموع گازهای گلخانه ای 10 درصد است. این گاز در فرایند کار نیروگاه ها، موتورخانه ها و همچنین برای تولید کودهای مصنوعی در کشاورزی صنعتی بوجود می آید. در کشاورزی ارگانیک از این کودهای مصنوعی استفاده نمی شود و به این ترتیب ایجاد گاز اکسید نیتروژن کاهش می یابد.

***ساخت وساز و مصرف حساب شده

برای تولید فولاد و سیمان، دی اکسید کربن فراوانی تولید می شود. تولید چوب و بامبو اما ایجاد دی اکسید کربن را محدود می کند. انتخاب شایسته مواد ساختمانی در ساخت وساز و همچنین مصرف حساب شده و استفاده کمتر از وسایل یک بار مصرف پلاستیکی که در نهایت در ظرف زباله جای می گیرد، می تواند به پاکیزگی محیط زیست کمک کند.

***مسئولیت پذیر باشیم

چگونه باید از تولید گازهای گلخانه ای جلوگیری کنیم تا کودکان ما و کودکان آنها بتوانند در جهانی زندگی کنند که در آن فاجعه زیست محیطی رخ ندهد؟ این کودکان با علاقه به شیوه های تولید انرژی پاک می نگرند و آن را بختی برای آینده بشریت می دانند. هرکس می تواند به پاکیزه ماندن محیط زیست یاری رساند.

شتر یخچال دار

شتری مجهز به پنل ذخیره کننده انرژی نور خورشید جهت ارائه خدمات بهداشتی قرار است واکسن و یا سایر خدمات بهداشتی -درمانی مورد نیاز برای ساکنین صحراهای کنیا از طریق این یخچال حمل شود. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از الف، محققین دانشگاه Princeton در این طرح با استفاده از چند پنل ذخیره کننده انرژی خورشیدی می تواند انرژی نور خورشید را ذخیره کرده و پس از تبدیل شدن به انرژی الکتریکی جهت شارژ یک یخچال کوچک از آن استفاده کنند. خب. این یخچال برای حمل غذا نیست.
شتری مجهز به پنل ذخیره کننده انرژی +عکس
 قرار است واکسن و یا سایر خدمات بهداشتی -درمانی مورد نیاز برای ساکنین صحراهای کنیا از طریق این یخچال حمل شود.

 شاید شرایطی نا خوشایند برای شتر بی نوا باشد ولی در عوض یک خدمت انسان دوستانه به صاحبان خود ارائه می کند.


وزیر محیط زیست کنیا گفت این کشور امیدوار است برای تامین انرژی مورد نیاز خود در آینده بتواند به انرژی خورشیدی تکیه کند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما به نقل از ای پی تی ان، این وزیر کنیایی همچنین گفت در حال حاضر این کشور برای تولید برق از روش های نوین استفاده می کند. وزیر محیط زیست کنیا در حالی این اظهارات را گفت که حدود شصت درصد از مردم این کشور هنوز به برق دسترسی ندارند.
با این حال یک شرکت محلی در زمینه انرژی های خورشیدی می گوید این کشور برق را با استفاده از ریزمدارها به مناطق روستایی دور افتاده منتقل می کند.
شرکت ام کوپا نه تنها انرژی های پاک ارائه می کند بلکه برق تولیدی خود را با قیمت ارزان و مناسب به خریداران می دهد. به عنوان مثال روستای کاجیادو ، واقع در پنجاه کیلومتری جنوب نایروبی پایتخت کنیا به شبکه برق ملی این کشور متصل نیست و شب ها به طور کامل در تاریکی فرو می رفت. با این حال اکنون ساکنان این روستا با استفاده از لامپ های ال ئی دی که برق مورد نیازشان تنها با با یک واحد خورشیدی تامین می شود خانه های خود را روشن می کنند.
شرکت ام کوپا که مقر آن در نایروبی است تجهیزات مختلف کم مصرفی تولید نیز تولید کرده است که تنها با یک واحد خورشیدی برقشان تامین می شود. جمله این تجهیزات مشعل های برقی، رادیو و شارژر های تلفن است که همگی به طور معمول در مناطق روستایی مورد استفاده هستند. پرداخت هزینه این خدمات با استفاده از خدمات پیام کوتاه تلفن همراه صورت می گیرد و پس از آنکه مشترکان پول خدمات را پرداخت کردند پیامکی دریافت می کنند که به آنها اطلاع می دهد اکنون می تواند از خدمات بهره مند شوند. این شرکت امیدوار است بتواند ظرف سه سال آتی به یک میلیون خانه خدمات ارائه کند.
جودی واکونگو وزیر محیط زیست کنیا گفت بر این باور است که زمانی انرژی خورشیدی تبدیل به منبع اصلی انرژی های جایگزین در این کشور می شود.


بام خورشیدی

در حالی که با پا گرفتن این صنعت، مشوقهای دولتی کم کم حذف می شوند، تولیدکنندگان انرژی خورشیدی باید برای سودآوری بیشتر راه های خلاقانه تری در پیش بگیرند. از سری گزارشهای این هفته درباره انرژیهای تجدید پذیر، امروز نیکلاس نیک‌سادات از بولونیا گزارش بزرگترین بام خورشیدی اروپا می دهد.
عکس/ بزرگترین بام خورشیدی جهان!

برق خورشیدی در جیب شماست.

انرژی خورشیدی آن‌گونه که انتظار می‌رفت هنوز به یک منبع اصلی انرژی تبدیل نشده و هنوز بسیاری از مردم واقعاً نمی‌دانند این نوع انرژی چقدر می‌تواند مفید باشد.


به گزارش هم رسان، به‌غیراز پنل های خورشیدی قرارگرفته بر روی پشت‌بام‌ها، هیچ‌کس تابه‌حال راه دیگری برای استفاده از انرژی خورشیدی معرفی نکرده است. این پنل ها، بزرگ و گران بوده و در طولانی‌مدت شکننده‌اند.حالا فن‌آوری جدیدی تمام این مشکلات را برطرف نموده است. Heli-on، یک‌راه حل ابتکاری جدید در ابعادی به‌اندازه یک‌کف‌دست است و در جیب جا می‌شود. این وسیله دارای یک پنل خورشیدی انعطاف‌پذیر و طویل است که بعد از جذب نور خورشید در پوشش استوانه‌ای شکل خود لوله شده و جمع می‌شود. Heli-on، دارای باتری داخلی است که اجازه می‌دهد شما تمام دستگاه‌های خود را در زمان غیبت خورشید، شارژ نمایید. بنابراین می‌توان از این پنل خورشیدی به‌طور مستقیم برای شارژ دستگاه‌های خود استفاده کرده و یا اینکه خود Heli-on را با نور خورشید شارژ نمایید. همچنین Heli-on از طریق USB نیز شارژ می‌شود. به همین خاطر دیگر هیچ‌وقت نگران تمام شدن باتری گوشی‌های هوشمند خود در هنگام انجام بازی‌های مختلف نباشید. طراح این وسیله InfinityPV است.


انرژی خورشیدی همراه شماست.



جهان به سمت انرژی آفتابی میرود.

تولید برق جهان به‌طور جدی به سمت رایگان‌سازی می‌رود/باید نفت را به کالاهای با‌ارزش‌تر تبدیل کرد

مدیرعامل یک هلدینگ ICT گفت: تا امروز به‌صورت جعبه سیاه پروژه‌ها را تحویل شرکت‌های خارجی می‌دادیم و به همان صورت از آنها تحویل می‌گرفتیم، اما الان فرصت مشارکت دادن شرکت‌های ایرانی و استفاده از دانش آنها در صنعت نفت وجود دارد

به گزارش عیارآنلاین،‌ شهاب جوانمردی در چهارمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: باید به تحولات حوزه انرژی در جهان به دقت توجه کرد، چنانکه هزینه تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ نصف خواهد شد، انرژی بادی ممکن است بتواند تا ۲۵ درصد برق دنیا را تأمین کند و در کشوری مانند مراکش هدف‌گذاری کرده‌اند که تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی خود را از محل انرژی‌های پاک به‌خصوص انرژی زمین‌گرمایی تأمین کنند.

وی ادامه داد: تولید نفت شیل با قیمت‌های زیر ۵۰ دلار، اقتصادی شده و قیمت نفت را به چالش کشیده و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت را با مشکل و تلاطم روبه‌رو کرده است.

مدیر هلدینگ ICT گروه مالی پاسارگاد اضافه کرد: مساحت لازم برای اینکه در سال ۲۰۱۳ کل انرژی دنیا از طریق سلول‌های خورشیدی تأمین شود، ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، یعنی کم‌تر از یک سوم مساحت صحرای سینا است و تولید برق به‌طور جدی به سمت رایگان‌سازی(بدون استفاده از سوخت) می‌رود، چنان‌که در می ۲۰۱۴ در آلمان یک روز برق مجانی عرضه شد و آن هم ناشی از افزایش تولید برق از منابع پاک بود.

وی تأکید کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که باید حرکت جدی‌تری برای بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید برای تبدیل نفت و گاز به موادی که ارزش‌افزایی بیش‌تری خواهند داشت، مانند محصولات پتروشیمی انجام دهیم و اگر دیر حرکت کنیم، عقب خواهیم افتاد.

وی با اشاره به نیاز روزافزون صنعت نفت به خدمات ای سی تی گفت: در حال حاضر تنها یک درصد از داده‌های تولیدشده در ۳۰ هزار سنسور نصب‌شده روی دکل‌های نفتی استفاده می‌شود و این یعنی فرصت ویژه‌ای برای بهره‌وری وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

جوانمردی ادامه داد: تا امروز به‌صورت جعبه سیاه پروژه‌ها را تحویل شرکت‌های خارجی می‌دادیم و به همان صورت از آنها تحویل می‌گرفتیم، اما الان فرصت مشارکت دادن شرکت‌های ایرانی و استفاده از دانش آنها در صنعت نفت وجود دارد و در عین حال دانش ایجاد‌شده در طول ۱۰۰ سال عمر صنعت نفت ایران نیز باید به صنایع دیگر کشور نیز سرریز کرده و نفوذ و رسوخ پیدا کند.

وی تأکید کرد: باید به حوزه ای سی تی به‌عنوان یک حوزه استراتژیک فرابخشی نگاه شود، یعنی یا باید آینده را بسازیم یا مجبور می‌شویم با آینده بسازیم.

صرفه جوئی با انرژی خورشید در سالنهای پرورش دام و طیور

چند پیشنهاد موثر در کاهش هزینه انرژی:

1-دیواره و سقف مرغداری را با عایق های حرارتی ایزوله کنید.

2-سالن مرغداری را طوری طراحی کنید که دارای سقفی نسبتا بلند و منشوری شکل باشد .تا گاز های مضر بصورت مکش طبیعی(دودکش) به سمت کانال های فن تهویه در سقف هدایت شود.و در نقاط پائین سالن دریچه های کوچک ورود هوای سالم و تازه تعبیه گردد.(ورود هوا از پائین و خروج هوای کثیف از بالاترین نقطه سقف)

3-پنجره های دو جداره به مقدار زیاد در دو ضلع شرقی و غربی  بگونه ای تعبیه شود که با باز کردن پرده نور  آفتاب صبح تا عصر به مرغها بتابد.و هم از گرمایش و روشنائی طبیعی استفاده شود .هم ضد عفونی گردد.

4-کف سالن را با فوم فشرده و ....عایق کاری کرده .و لوله های گرمایش و سرمایش از کف را نصب و روی آن را پوشش داده و حتی الامکان در زمستان از پوشال های چوبی  مفروش نمائید.

5-از پانلهای خورشیدی که روی سقف نصب می کنید جهت حداقل  پنجاه در صد مصرف برق استفاده کنید.

6-از آبگرمکن های خورشیدی جهت گرم کردن سیستم گرمایش از کف در روز بهره ببرید.

7-از لامپهای ال ای دی و اس ام دی با نور زرد و آبی برای شب.که بسیار کم مصرف هستند استفاده کنید.

8- از فن های تهویه کوچک با قابلیت بستن دریچه خروجی هوا و کم مصرف و کم صدا استفاده کنید.(در سقف)

9- در شبهای زمستان تعدادی دریچه های ورود و خروج هوا را ببندید .و روز باز کنید.

10-حتی الامکان در شب از سوخت فسیلی استفاده کنید.

11-سیستم خنک کننده (کولر آبی) را در ضلع شمالی سالن که آفتاب نمی گیرد نصب کنید.

12 در مناطق سرد کف سالن دو متر از زمین اطراف پائین تر باشد.چون در زیر زمین زمستان گرمتر و در تابستان خنک تر است.


تامین گرمای مرغداری ها با استفاده از انرژی خورشیدی

کشور ایران دارای شرایط آب وهوایی ویژه ای می باشد در طول یک سال حداقل 330روز از سال را هوای کاملا آفتابی داریم در نقاط مختلف این عدد شاید قدری بالا یا پائین باشد.در خصوص باد نیز به همین صورت است وبادهای موسمی زیادی در سطح کشور وجود دارد مانند بادهای 120روزه سیستان. متاسفانه از این انرژی های خدادادی استفاده چندانی بعمل نمی آید .

مرغداری ها به روشی ساخته شده که حتی در طول روز برای تامین روشنایی مورد نیاز از نور مصنوعی که از انرژی برق تامین می گردد استفاده می نمایندو  از نور خورشید جهت روشنایی سالنها استفاده نمی شود .گرم کردن مرغداریها کاملا به سوختهای فسیلی وابسته است و از گرمای خورشید استفاده نمی شود .در سرمایش و تهویه نیز به همین صورت جهت مرغداری وتعبیه نمودن دریچه ها باید به شکلی باشد که سرد کردن و تهویه آن با استفاده از انرژی باد به آسانی صورت گیرد.اما در عمل سیستم مرغداری های کشور ما به طریقی ساخته شده که برای گرمایش ، سرمایش ، تهویه و روشنایی کاملا به سوختهای فسیلی و انرزی برق وابسته هستند.

تازمانی که دولت به مصرف کنندگان حامل های انرژی یارانه پرداخت می نمود هیچکس به فکر صرفه جویی نبود وهیچگاه در خصوص استفاده از انرژی های نو مثل انرژی خورشیدی وباد فکر نمی کردند چون استفاده از انرژی سوختهای فسیلی راحت و ارزان بود . ولی امروزه که بخشی از یارانه های پرداختی حذف گردیده اثرات آن نمایان شده ودر خیلی از مرغداریها تولید متوقف شده چون افزایش قیمت انرزی تولید را برای آنها غیر اقتصادی نموده است .

آیا تا به حال فکر کرده ایم که سایر کشورها که به سوختهای ارزان دسترسی ندارند چگونه توانسته اند به تولید مرغ مورد نیاز خود ادامه بدهند .به جای دوری نمی رویم سری می زنیم به کشور همسایه خودمان پاکستان که هم جمعیتش از ما بیشتر است ،هم وسعت کشورش از کشور ما کمتر است و دیگر اینکه در این کشور یارانه ای برای حامل های انرژی پرداخت نمی گردد. ولی همین کشور تولید مرغداریهای آن به حدی است که علاوه بر نیاز خودش به افغانستان وشاید سایر کشور ها هم صادر کند.مرغ تولید پاکستان را خودم در سفری که به کابل داشتم دیدم که عرضه شده بود.

در پاکستان نزدیکی های اسلام آباد مرغداری ها را عمود بر جهت آ فتاب می سازند یا به اصطلاح شمالی جنوبی وطرف شرق وغرب آن را دیوار نمی کنند فقط ستون هایی جهت نگهداری سقف تعبیه می نمایند .در این دو طرف با استفاده از برزنت و کیسه های دورریز پرده درست کرده اند ،صبح پرده شرقی را کنار می زنند تا با استفاده از نور خورشید سالن گرم شود وعصر از سمت غرب نور و گرما دریافت می کنند.وهنگام غروب آفتاب پرده ها از دو طرف کشیده می شود وبرای گرم کردن در طول شب از سوختهای فسیلی استفاده می شود .

 

در ساخت این مرغداریها اصول مهندسی رعایت نشده بود .اگر اصول مهندسی رعایت گردد ودر دو ضلع سمت نور از پنجره های دو جداره استفاده شود گرمای بیشتری را میتوان استفاده کرد.این روش مزایای زیادی به همراه خواهد داشت :

1- درمصرف سوخت حد اقل 50 درصد صرفه جویی بعمل خواهد آمد .

2-در مصرف برق نیز حداقل 50 درصد صرفه جویی بعمل میآید .

3-با توجه به تابش آفتاب داخل مرغداری آفات وبیماریها به حداقل خواهد رسید .

4- تابش نور مستقیم بر بدن مرغ قطعا روی کیفیت گوشت آن تاثیر خواهد گذاشت .

این پیشنهاد عملی است و هزینه اجرای آن بیشتر از هزینه احداث مرغداریهای فعلی نخواهد بود ولی لازم است در هر استان یک نمونه به صورت آزمایشی تو سط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی اجرا گردد ودستورالعمل فنی دقیقی برای آن تهیه گردد انشاالله تحولی در صنعت مرغداری کشور ایجاد خواهد شد وحسن دیگر این روش این است که از مرغداری 100 قطعه ای تا هر تعدادی قابل اجراست .


انرژیهای تجدید پذیر و پاک

عربستان سعودی؛ پرچم‌دار تولید انرژی خورشیدی دنیا؟!

عربستان سعودی؛ پرچم‌دار تولید انرژی خورشیدی دنیا؟!

 


تصمیم بهت‌برانگیز رهبران عربستان سعودی مبنی بر استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نصب نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی و بادی با ظرفیتی معادل کل نیروگاه‌های کنونی ساخته شده در سراسر دنیا، توجه جهانیان را به این شبه‌جزیره بیابانی معطوف کرده است. این کشور پادشاهی ضمن همکاری با لابراتوار ملی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی ایالات متحده، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را جهت آموزش و سنجش قابلیت‌های بهره‌گیری خود از انرژی خورشیدی آغاز نموده است.


 


در ماه می سال 2013 مهندسان عربستان سعودی، نُه روز را در این لابراتوار پیشرفته که با هدف تغییر الگوهای مصرف انرژی در دنیا و همچنین مطالعه و بررسی فن‌آوری‌هایی نظیر انرژی‌های زمین‌گرمایی و خورشیدی و پیش‌بینی منابع جدید انرژِی ساخته شده گذراندند.


این لابراتوار به‌همراه مؤسسه باتلی که همکار راهبردی آن محسوب می‌شود هم‌اینک از نصب بیش از پنجاه ایستگاه پایش در عربستان سعودی پشتیبانی فنی کرده تا منابع خورشیدی این کشور را مورد سنجش قرار دهد. بدین ترتیب بهترین نقاط برای ساخت نیروگاه‌ها مشخص خواهد شد. از سوی دیگر آموزش کارکنان عرب برای بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری از این ایستگاه‌ها، از دیگر تعهدات آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.


بر اساس اعلام مدیران این لابراتوار، رهبران عربستان سعودی در نظر دارند طی دو دهه آینده بیش از 50 گیگاوات ظرفیت خورشیدی در این کشور ایجاد کرده و در سال 2032 بیش از 30 درصد از تقاضای برق کشورشان را از انرژی خورشیدی تأمین کنند. این رقم خیره‌کننده بیش از کل ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در سراسر دنیا در سال 2012 میلادی است.


در گزارش اخیر لابراتوار ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمده است: بر اساس چشم‌انداز رویایی دولت عربستان سعودی، تا سال 2030 ظرفیت تولید برق این کشور دو برابر خواهد شد که نیمی از برق تولید شده از منابع تجدیدپذیری نظیر باد، زمین‌گرمایی و خورشید خواهد بود. این گزارش سال 2013 میلادی را به دلیل امضاء قراردادهای این پروژه‌ها یک سال مهم عنوان کرده است.


دولت عربستان سعودی پیش‌بینی کرده که در پایان دوره 20 ساله فرارو، تقاضای برق این کشور به 120 گیگاوات برسد که یافتن راهکارهای تأمین این میزان برق نیازمند برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای خواهد بود. در این زمینه طراحی نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 41 گیگاوات برای راه‌اندازی تا سال 2032 از اهمیت زیادی برخوردار است.


قرارداد ساخت اولین نیروگاه 800-500 مگاواتی در آخرین روزهای سال 2013 به امضاء رسید تا مسیر دست‌یابی به ظرفیت 5000 مگاواتی در پنج سال آینده هموارتر گردد. کارشناسان معتقدند هم‌اکنون زمان مناسبی است تا عربستان سعودی ظرفیت استفاده خود از انرژی خورشیدی را افزایش دهد.


پایگاه Arabia Business اعلام کرده با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، مشوق اقتصادی استفاده از منابع جدید انرژی‌های پاک فراهم شده و این فرصت برای عربستان سعودی پدید آمده تا با سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها، نفت‌خامی را که پیش از این در نیروگاه‌ها جهت تولید برق مصرف می‌کرد به صادرات اختصاص دهد. کاهش 80 درصدی هزینه‌های فن‌آوری‌های بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در سال‌های اخیر نیز از دیگر عوامل فراگیری این انرژی پاک محسوب می‌شود. همچنین در حال حاضر هزینه تمام‌شده تولید برق در نیروگاه خورشیدی معادل نصف هزینه برق تولید شده در نیروگاه‌های فسیلی است.


ویل بامهایر مدیر پروژه عربستان‌سعودی در لابراتوار ملی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: عربستان به‌دنبال تنوع‌بخشی به منابع انرژی خود و کاهش وابستگی ریاض به هیدروکربن‌هاست. وی می‌افزاید: در دنیای امروز انرژی‌های تجدیدپذیر تنها یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت به‌حساب می‌آید. ما دارای توانایی توسعه انرژی سبز خورشیدی هستیم و نیاز به استفاده از این انرژی‌ها جدی و ضروری است.


بامهایر این‌طور ادامه می‌دهد: رویای ما کسب جایگاه نخست کشورهای دنیا در بخش انرژی تجدیدپذیر توسط عربستان سعودی است. در دنیای ما جوانان نیز برای فعالیت در این بخش آماده همکاری هستند و باید از توانمندی‌های موجود بیشترین بهره را برد. همکاری‌های لابراتوار ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و دولت عربستان در بهترین زمان ممکن و با ارائه کاراترین تأسیسات انجام شده و ما از این فرصت شادمان هستیم.


در گزارش لابراتوار با اشاره به مصرف گسترده انرژی در تأسیسات آب شیرین و توربین‌های گرمایی عربستان سعودی جهت تولید برق خانگی و تجاری و افزایش شدید مصرف برق در تابستان (که دمای هوا به 110 درجه فارنهایت رسیده و استفاده 24 ساعته از تجهیزات تهویه مطبوع اجتناب‌ناپذیر می‌کند)، از این شرایط به‌عنوان عاملی مناسب جهت به‌کارگیری انرژی خورشیدی نام برده شده است.


بامهایر می‌گوید: هرچند عربستان دارای روزهای آفتابی زیادی است اما در عین حال با چالش‌هایی نظیر تفاوت آب و هوایی، توفان‌های شن و حتی توفان‌های مقطعی در مناطق شمالی نیز روبروست. ما ارتباط نزدیکی با لابراتوار و باتلی داریم که هر دو طرح‌های جذاب و چشم‌گیری در بخش انرژی‌های پاک دارند. این دو مؤسسه آموزش‌های لازم را در اختیار کارکنان محلی قرار می‌دهند.


گفتنی است عربستان سعودی یک سازمان جدید نیز با نام شهر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر ملک عبداله برای همکاری پژوهش‌گران و سازندگان نیروگاه‌های خورشیدی احداث کرده است. نانسی کارلیسل مدیر برنامه‌های لابراتوار و تیم وی بر انتقال دانش فنی و فن‌آوری‌های مورد نیاز به سعودی‌ها نظارت داشته‌اند.


از سوی دیگر تام استوفل مدیر بخش خورشیدی لابراتوار معتقد است ملک عبداله و کشورش دریافته‌اند که باید به منابع انرژی غیرفسیلی متکی باشند. آنان باید به مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران کشور خود نشان دهند که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی تجدیدپذیر تا چه حد گسترده خواهد بود.


 


ربا بلای اقتصاد!!

چه کنیم که از این عمل زشت دور باشیم؟ خداوند میفرماید این دو گروه دشمن آشکار من هستند.!! از طرفی می بینیم که با سیستم بانکی و پولی موجود همه دستشان به نوعی به این فعل حرام آلوده است.! همه بهم می گویند چکار باید کرد نمی شود که بانک نباشد. نمی شود که وام نگرفت و نداد. و با وجود تورم بالای بیست درصد در سال در ایران اگر وام قرض الحسنه بدهیم بفرض براینکه سرمایه سر یکسال برگشت شود .در عمل یکصد تومان با احتساب  تورم پولی و هزینه بانک .تبدیل به 70 تومان شده و این وسط بانک 30 تومان ضرر کرده.تکلیف بانک چیست؟! بنظر میرسد یکه از اشکالات پول کاغذی همین تورم زائی آن است . که پول امسال با سال دیگر ارزش متفاوتی دارد بر خلاف عدد درج شده روی آن.!! لذا اگر بجای پول کاغذی از سکه های طلا یا نقره یا هر فلز گرانبهای دیگر استفاده شود.نرخ ارزش امسال با سال بعد تفاوتی ندارد. مانند اسکناس نیست که دولت زیاد چاپ کند ارزشش پائین بیاید. و تورم زا باشد. ویا اگر کشوری مثل آمریکا که دلارش  رواج بین المللی پیدا کرده با چاپ اسکناس بیشتر سرمایه جهان را ببلعد . و خود شامل تورم پولی نشود.!!

بنا بر این نتیجه می گیریم برای نجات از تورم و ربا و استعمار جهانی باید معاملات داخلی و خارجی با طلا و نقره  وکالا پایا پای  باشد. تا از فرار سرمایه از کشور جلو گیری شده .و اقتصاد بیمار جان تازه ای بگیرد.و هم خدا از ما راضی باشد .و بعنوان یک کشور اسلامی ربا خواری را ترویج نداده باشیم.در صدر اسلام مگر اسکناس بود؟ و بر همین اساس بانکداری الکترونیکی هم میتواند بر مبنای واحد سکه نقره و طلا به کارش ادامه دهد. و دیگر نیاز به شعار مرگ بر استعمار لازم نیست.! چون با این کار جلوی استعمار دلاری گرفته می شود. و در داخل هم کسی  برای فرار از تورم سکه در بالش ذخیره نمی کند و عملا کل سکه رایج مملکت در چرخه اقتصادی و تولید قرار می گیرد. و رکود از بین می رود.بیکاری از میان برداشته می شود.و آنوقت خواهید دید که دشمن اقتصاد پول و ربا بوده است.!! که خدا آنقدر از مضرات ربا خواری فرموده است. و در چنین جامعه ای اگر سرمایه داران زکات سود اموال تجارت خود را به فقرا بدهند دیگر فقیری وجود ندارد که از شدت فقر دزدی کند.و یا امنیت جامعه را به خطر بیاندازد. این است مدینه فاضله که مد نظر اسلام است