انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

طریقه نصب سیستم برق خورشیدی



1-ابتدا پایه ای از نبشی فلزی  سوراخ داریا سپری شماره 4 با زاویه 30 درجه از

زمین بسازید بطوریکه  پائین ترین نقطه اتکائ پنل از زمین حداقل  30

سانتیمتر فاصله داشته باشد.تا از برف و گرد وخاک در امان باشد.

2-پایه را روی پشت بام یا در مکان بلندی که سایه اشیائ دیگر روی

آن قرار نگیرد . رو به سمت جنوب شرقی محکم کنید .

3- پنل خورشیدی را  روی آن با پیج  ببندید طوریکه جعبه پشت پنل

بالا قرار بگیرد.

4- دو رشته سیم از جعبه بیرون آمده دقت کنید مثبت به  مثبت شارژ کنترلر ومنفی به منفی شارژ کنترلر نصب و از آن به مثبت

باطری و منفی نیز به قطب منفی باطری وصل گردد.

5- از باطری می توانید توسط کلید  به مصرف کننده 12 ولت وصل

کنید. ویا به مبدل 12 ولت به 220 ولت و مصرف کننده . باید توجه

داشته باشید  وسایل  دی سی   حتما مثبت و منفی آنها رعایت شود .

6- از طلوع تا غروب آفتاب پنل ها ی خورشدی حتی روزهای ابری

هم بمیزان کمتری برق تولید میکنند .

7- پنل ها به تعمیر ونگهداری نیاز ندارند . ولی هر از گاهی آب باطری

ها کنترل شود . بهتر است از باطری های سیلد خشک  U P S یا مخابراتی استفاده کنید زیرا عمر طولانی تر دارند .و باطری را در معرض سرما وآفتاب قرار ندهید .

و فاصله آنها با  پنل و مصرف کننده زیاد نباشد .

8-نکته مهم:در هنگام نصب .اول باطری را به شارژ کنترل وصل نمائید .و سپس شارژ کنترل را به پنل خورشیدی متصل نمائید.زیرا اگر بالعکس عمل نمائید احتمال صدمه دیدن شارژ کنترل زیاد است.و زمانیکه میخواهید سیستم را باز کنید .اول برق پنل را قطع نمائید.

9-اگر هنگام نصب مثبت و منفی را جا بجا ببندید سیستم  بشدت آسیب می بیند.!!برای این کار از تست لامپ 12 ولت LEDو یا ولت متر دیجیتال کمک بگیرید.

10-اینورتر های متصل به شبکه برق شهری قادر هستند.مستقیما برق 220 ولت را بصورت کاملا اتوماتیک به شبکه برق شهری بالانس و متصل کنند..

عمر تقریبی پنل حدود  سی سال است . و مدت یک سال ضمانت تعویض دارند/

 

         پارس سولار.  برق خورشیدی آفتاب الکتریک-****&تلفن09177196296--09391236296

http://parssolar.ir


انواع مختلف پنل فتو ولتائیک

پنل های خورشیدی بر چند قسم است:

تولید انرژی الکتریکی از انرژی تابشی خورشید در تمامی انواع سلولهای خورشیدی بر پایه «اثر فتوولتاییک» می باشد که به طور خلاصه، از تحریک الکترونهای لایه ظرفیت یک نیمه‌هادی توسط فوتونهای نور و انتقال آنها از لایه ظرفیت به لایه هدایت انجام می‌پذیرد.


قرص تصفیه آب خورشیدی ساخته شد.

1

محققان آمریکایی وسیله بسیار کوچکی را ابداع کرده اند که ظرف چند دقیقه آب را تصفیه می کند.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،محققان دانشگاه استنفورد آمریکا وسیله بسیار کوچکی را در ابعاد یک سانتیمتر در دو سانتیمتر ابداع کرده اند که در واقع نصف اندازه یک تمبر است و قادر به از بین بردن آلودگی آب با سرعت بالا است.این وسیله کوچک که به قرص تصفیه آب معروف است، انرژی مورد نیاز خود را از تشعشعات خورشید تامین می کند.

این ابداع جدید می تواند وسیله ای برای تصفیه آب بدون بهره بردن از سایر سوخت ها باشد. برای مثال جایگزین روش جوشاندن آب یا استفاده از اشعه ماورا بنفش برای تصفیه آب است.

البته وسایل دیگری برای تصفیه آب وجود دارد که از تشعشعات خورشید استفاده می کنند اما فقط از اشعه ماوراء بنفش انرژی خود را تامین می کنند که این باعث می شود فرآیند تصفیه آب ساعت ها به طول انجامد این در حالی است که قرص تصفیه آب محققان دانشگاه استنفورد ظرف فقط چند دقیقه این کار را انجام می دهد.

به گفته محققان آمریکا، سهم اشعه ماورا بنفش در این وسیله 4 درصد از کل انرژی خورشیدی است. این قرص شیشه ای از مس و nanoflakes تشکیل شده است که nanoflakes باعث فعل و انفعال شیمیایی برای از بین بردن میکروب ها می شوند.

این وسیله منحصر به فرد ظرف مدت 20 دقیقه 99.999 باکتری ها را در 25 میلی لیتر آب از بین می برد.

نتیجه این تحقیق در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

نصب سیستم برق خورشیدی


توجه.هنگام نصب سیستم برق خورشیدی. اول باطری را به شارژ کنترل وصل نمایید. زیرا شارژ کنترل هوشمند است .و سپس شارژ کنترل را به پنل خورشیدی وصل کنید.تا از سوختن شارژ کنترل پیشگیری شود.


بار اصلی مصرفی را از باطری بگیرید. نه از شارژکنترل.!! قسمت روشنایی شارژ کنترل برای یک لامپ L E D مناسب  است که با تنظیمات سنسور شب خاموش و روشن شود. و  یا با تنظیم ساعت روشن و خاموش شود.

آفتاب الکتریک, 09391236296

Http://parssolar.ir

رکود از جنگ و امریکا هم خطرناک‌تر است

تنها راه رهائی از رکود اقتصادی ایران..دوری از ربا (سود بانکی بالای  یک درصد  )است!!!!! باور ندارید امتحان کنید. ربا=تورم..این دو با هم نسبت مستقیم دارند.!!!از ربا بپرهیزید تا اقتصادتان به گردش افتد.سود بانکی که چیزی تولید نمی کند!! پول باید با کارمزد بانکی نیم درصد .مانند کل جهان در خدمت تولید و تجارت باشد تا تغییری در اقتصاد ایجاد کند.نه اینکه همه مردم نزول خوار شوند!!اگر ربا ضرر محلک نداشت که اسلام حرامش نمی کرد.!!//
//
محسن رنانی، استاد دانشگاه اصفهان و اقتصاددان، روز گذشته در نشستی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، رفع مشکل رکود اقتصادی را منوط به قیام بخش خصوصی، دولت و نظام حاکم در راستای برطرف ساختن رکود دانست.

به گزارش «اعتماد»، رنانی در این نشست، با اشاره به روند ٣٧ سال گذشته اقتصاد ایران گفت: ما در این سال‌ها بیش از همه رشد داشتیم، همین‌طور پیشرفت هم در حوزه‌های مختلف حاصل شد ولی هنوز به توسعه دست نیافتیم به این دلیل که در بینش فکری حاکم بر کشور، تمایل تنها به رشد بود و توسعه نادیده گرفته شد. پس از انقلاب هم رشد را تجربه کردیم و هم پیشرفت اما به ندرت می‌توانیم شاخص‌های توسعه را پیدا کنیم. بطور مثال دانشگاه‌ها در ایران تجهیز شدند، تعداد مقالات بیشتر شد که به معنای رشد است. حال آنکه نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی از نظر مهارت ضعیف‌تر از گذشته شده که به معنای عدم دستیابی به توسعه است.

او افزود: در ٣٧ سال گذشته درآمد کشور خوب بود ولی زندگی سخت‌تر شد. همین امر سبب شده که تولید در ایران هزینه‌بر باشد و مزیت رقابت‌پذیری در تولیدات کشور کم است و امکان حضور در بازارهای جهانی از دست رفت. مشکل در این است که هر گاه رشد و توسعه متناسب با توسعه بالا نرود، از یک جا به بعد، هزینه توسعه به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه منطقی است که در ایران ٢٠ میلیون اتومبیل سالانه ١٧٠ هزار کشته به جای می‌گذارند و ابزار پیشرفت تبدیل به ابزار قتل می‌شود. متاسفانه در این سال‌ها برنامه‌های توسعه در ایران تنها از نظر اسمی توسعه نام داشتند و تنها برنامه رشد و پیشرفت بودند.

استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: وقتی برای یک پروژه دستاوردی وجود ندارد یعنی به توسعه بی‌توجهی شده، مثلا این همه راه روستایی احداث شده که به معنای پیشرفت است ولی دستاورد آن هیچ است چرا که روستاییان به شهرها مهاجرت کردند. به بیان دیگر اگر رشد و پیشرفت با توسعه همراه نشود، هیچ دستاوردی نخواهیم داشت.

رنانی که خود را آسیب‌شناس اقتصادی می‌داند، دلیل عدم حضور فعالانه اقتصاددانان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را نیز به عامل توسعه‌نیافتگی مرتبط دانست و تصریح کرد: اقتصاددانان ما، نه محفل مشترکی دارند، نه نهاد ویژه‌ای و نه حلقه فکری خاصی، بلکه هر کس به شکل فردی مقالاتی را ترجمه می‌کند که این عوامل موجب شده اقتصاددان ایرانی در ارائه الگویی برای ایران ناتوان باشد. علاوه بر توسعه نیافتگی اقتصاددانان در کشور، یا در خدمت سیاستمداران قرار می‌گیرند یا در دانشگاه‌ها تبدیل به ماشین تولید مقاله می‌شوند.

چهار نوع رکود در اقتصاد ایران
او ادامه داد: در بنگاه‌ها و در سطح ملی چهار نوع عدم هماهنگی در بنگاه‌ها رکودزا هستند، نخستین مورد آن عدم تعادل در عملکردها است که به معنای آن است که بدن سالم است اما کار کمتری می‌کند. نوع دیگر آن عدم توازن یا تناسب در ساختارها است که همانند بیماری قلبی و عروقی در بدن کارکرد را کاهش می‌دهد. رکود دیگر، بر اثر عدم توافق در ساز و کار و قواعد بازی رخ می‌دهد که منجر به افزایش اختلاف بین کارگر و کارفرما می‌شود و آخرین دسته رکودها که یک بنگاه می‌تواند به آن دچار شود، عدم تقارن در اطلاعات است که سبب می‌شود کار هماهنگ کردن بخش‌های مختلف یک بنگاه به سختی ممکن شود.

رنانی در ادامه رکود در سطح کلان را مشابه با رکود در بنگاه‌ها دانست و براین اساس رکود در اقتصاد کلان را مانند عدم تعادل در عملکردها یکسان دانست و درباره آن توضیح داد: این رکود به این معنا است که گردش فعالیت‌ها تعادل ندارد، نرخ ارز، نقدینگی، نرخ بهره بانکی و مواردی از این دست نامتناسب با فضای کلی اقتصاد است. یا بطور مثال توزیع منابع بانکی در همه حوزه‌ها متناسب نباشد، که در جهان این موارد توسط دولت‌ها کنترل می‌شود و این امر منجر به رکودی میان مدت می‌شود.

به گفته وی عدم تناسب در ساختارها سبب می‌شود که ساختارها کارکرد خود را از دست دهند، مانند بدنی که یک دست بلندتر از دست دیگر باشد و به همین روی به این شکل از رکود در بخش کلان رکود ساختاری گفته می‌شود.

استاد دانشگاه اصفهان درباره مصادیق رکود ساختاری در ایران گفت: شهرک صنعتی داریم ولی تقاضایی برای تولید وجود ندارد چون سرمایه‌های کشور در بخش مسکن زمین‌گیر شده ولی برای مسکن هم تقاضا وجود ندارد. مثلا در ایران ٦٠ فرودگاه داریم که نیمی از آنها تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و تنها دو فرودگاه توجیه اقتصادی دارد. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری شده ولی بدون توجه به مولفه‌های توسعه این امر صورت گرفته است.

او افزود: در ایران به اندازه‌ای سد ساخته شده که اگر همه آسمان هم شروع به باریدن کند تنها ٤٠ درصد آنها پر می‌شود. کشور نیاز به این اندازه سد نداشت. این همه دانشگاه ساختیم و نصف کلاس‌ها امروز خالی است و تمام اینها از طریق خالی کردن چاه‌های نفت ممکن شد. وقتی بیش از پتانسیل کشور هزینه می‌شود، به اقتصاد نامتوازن می‌رسیم. از قضا بیماری هلندی- که به معنای تولید برای مصرف داخلی و تامین نیازهای وارداتی از طریق فروش منابع طبیعی است- هم ناشی از چنین رفتارهایی است. این اتفاقات در کنار هم به معنای عدم توازن در اقتصاد است که آن را رکود ساختاری می‌نامند.

رکود طولانی مدت نهادها
رنانی عدم توافق در ساز و کار و قواعد بازی را در سطح کلان و ملی، رکود نهادی نام‌گذاری کرد و ادامه داد: نهادها رفتار جامعه را در سطوح مختلف کنترل می‌کنند، مثلا بانک مرکزی نهادی است که رفتار پولی را تحت نظر می‌گیرد، دین به کنترل رفتار معنوی می‌پردازد و رفتارعاطفی هم در نهاد خانواده کنترل می‌شود. عدم توافق نهادی در سطح ملی، به ناهماهنگ شدن دستگاه‌ها و تقسیم کار غلط منتهی می‌شود. مثالی که در این رابطه می‌توان زد این است که در وضعیت فعلی اقتصاد، ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم در دادگستری گیر کرده‌اند. نهادها قواعد بازی در جامعه را تعیین می‌کنند و در شرایطی که سرمایه، کارآفرین، خلاقیت و نیروی انسانی وجود دارد هم اگر نهادها نباشند یا دچار رکود شوند، توسعه ناممکن می‌شود.

به گفته او نهادها در ایران از توسعه حمایت نمی‌کنند و به همین خاطر پروژه مسکن مهر در بندرعباس زمانی با توفیق روبه‌رو می‌شود که یا یک‌سوم مردم بندرعباس خانه‌های خود را رها کنند و در آنجا ساکن شوند یا اینکه تمام روستاهای استان از سکنه خالی شوند و به آنجا بروند.

این آسیب‌شناس اقتصادی گفت: عدم تقارن در اطلاعات به این معنا است که اطلاعات در مجموعه به درستی حرکت نکند و امکان برنامه‌ریزی از بین برود. این بحث در سطح کلان به ابهام و عدم اطمینان سیاسی منجر می‌شود که به‌شدت فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا فضای سیاسی مبهم افق اقتصادی را کور می‌کند و ممکن است در کشور ظرفیت باشد ولی به واسطه عدم اعتماد تولید صورت نگیرد که در این صورت آن را رکود اقتصادی سیاسی نام‌گذاری می‌کنند.

استاد دانشگاه اصفهان به لحاظ زمانی چهار دسته رکود پیش‌تر گفته شده را به این ترتیب تقسیم‌بندی کرد: کوتاه‌مدت‌ترین رکود، در رکود اقتصادی- سیاسی رخ می‌دهد. رکود اقتصاد کلان در ایران، میان مدت است، حال آنکه رکود ساختاری بلندمدت است و برای برطرف کردن مشکل رکود نهادی زمان بسیار دراز مدتی نیاز است و انقلاب‌ها بطور کلی در مقابل نهادها صورت می‌گیرد آن‌هم در شرایطی که مردم دیگر نسبت به اصلاحات نهادی نا امید شوند.

رفع رکود با قیام نظام سیاسی
رنانی با اعلام اینکه در ایران امروز، چهار رکود پیش‌تر گفته شده همزمان با هم وجود دارند، افزود: در کنار چهار رکودی که وجود دارد، دو بحران جهانی هم بر اقتصاد ایران فشار می‌آورند، یکی کاهش جهانی قیمت نفت است و دیگری رکود جهانی است که از سال ٢٠٠٧ رشد اقتصادی جهانی را نصف کرده است. این سطح از رکود در دوران پس از جنگ جهانی بی‌سابقه بوده است.

به گفته رنانی ابزارهای دولت برای برطرف کردن رکود ایران کارایی خود را از دست داده، زیرا افزایش دو برابر نقدینگی در دولت روحانی که البته مدعی سیاست انقباضی است، هم نتوانست از تعمیق رکود جلوگیری کند. نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کرد ولی رشد اقتصادی در عمل دیده نشد.

او تاکید کرد: برطرف کردن مشکل رکود در ایران نیازمند قیام کل نظام سیاسی است. نظام بانکی باید جراحی شود و بعضی از بانک‌ها باید ورشکست شوند. قاچاق را دولت نمی‌تواند کنترل کند و این کار کلیت نظام سیاسی است که با آن درگیر شود. دادگستری باید شعبات ویژه‌ای برای نجات بنگاه‌های بزرگ کشور داشته باشد. متاسفانه دولت، نظام سیاسی و بخش خصوصی همگی رکود را دست کم گرفته‌اند وگرنه اینچنین تعلل نمی‌کردند. در این میان اقتصاد مقاومتی هم شوخی گرفته شده وگرنه فرمانده آن باید مانند فرمانده جنگ تام‌الاختیار بود.

او گفت: خطر رکود از امریکا و جنگ تحمیلی هم بدتر است.!!!!!!!!! به همین دلیل نظام سیاسی باید اولویت اول خود را بر رفع رکود بگذارد و تا پایان آن از دامن زدن به درگیری‌های جناحی خودداری کند. رکود فعلی اگر با یک بسیج عمومی همراه نشود، تا دو سال دیگر هم نمی‌توان آن را بطور کلی حل کرد.!! رکود از ربای حرام  است. ربا و تورم نسبت مستقیم دارند!!


اولین جت برقی جهان با قابلیت عمود پرواز

این جت پس از برخاست، با چرخاندن موتورها از حالت عمود پرواز، به حالت پرواز رو به جلو تغییر وضعیت می‌دهد. منبع سوخت این جت نیز باتری است که توسط یک منبع برق عادی قابل شارژ است.

⬅️مشاهده متن کامل این خبر از لینک زیر:
➡️http://barghnews.com/fa/news/16726

@barghnews

اولین جت برقی جهان با قابلیت عمود پرواز+تصاویر
این جت پس از برخاست، با چرخاندن موتورها از حالت عمود پرواز، به حالت پرواز رو به جلو تغییر وضعیت می‌دهد. منبع سوخت این جت نیز باتری است که توسط یک منبع برق عادی قابل شارژ است.


مقایسه سلول های خورشیدی منوکریستال با پلی کریستال

آفتاب الکتریک,  مقایسه سلول های خورشیدی منوکریستال با پلی کریستال

سلول های خورشیدی را امروزه می توان به عنوان سردمداران انرژی های پاک به حساب آورد .توجه به این فناوری موجب تنوع در این فناوری گردیده است.لذا انتخاب درست وبهینه از بین سلول های خورشیدی موجود در بازار امری مهم و خطیر می باشد.دو نوع سلول خورشیدی مونو کریستال و پلی کریستال را می توان به عنوان مهم ترین سلول های خورشیدی موجود در بازار ایران اشاره نمود. که هریک دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند.

سلول های کریستالی :

این دسته سلول های کریستالی رایج ترین نوع سلول های خورشیدی می باشند که در ساختار انها از سیلیکون استفاده گردیده است.وجود پوشش AR بر روی سطح این سلول ها مشخص کننده میزان نور عبوری از انها و وارد شده به سلول می باشند. پوشش  VHRتوسط یک لایه EV به ویفر متصل می گرددو درنهایت توسط یک لایه EV به TPT متصل می گردد.که سلول ها به دو نوع مونو و پلی کریستال تقسیم می گردند.

سلول های منو کریستال و پلی کریستال :

سلولهای مونوکریستال با استفاده از یک کریستال بزرگ سیلیس تولید می شوند در صورتی که برای ساخت سلولهای پلی کریستال از تجمع چندین کریستال سیلیس در یک سلول استفاده می شودنکته قابل توجه در کاربرد سلولهای خورشیدی در اینجاست که پنلهای ساخته شده از سلولهای مونوکریستال به میزان بسیار جزئی دارای سطح کمتری نسبت به پنلهای پلی کریستال مشابه خود هستند یا به عبارتی راندمان آنها بالاتر است. از طرف دیگربه گرانتر بودن سیلیکون قیمت بالاتری دارند

زیرا یکی از این دو روش را باید انتخاب کنیم:

- سطح کمتری از پنلهای گران قیمت تر.

- سطح بیشتر از پنل های ارزان تر

در مناطق خیلی گرمسیر شاید استفاده از پنلهای پلی کریستال مناسب تر باشد چون سطح آنها روشنتر است و حرارت کمتری را از انرژی تابشی خورشید جذب می کنند. به همین دلیل میزان افزایش مقاومت الکتریکی سیستم در اثر گرمتر شدن نیز کمتر بوده در نتیجه افت توان نیز کمتر می باشد.

به طور کلی می توان بیان نمود مهم ترین تفاوت کلی بین سلول های پلی کریستال و مونوکریستال در سیلیس به کار رفته در انها و به تبع ان اندازه ان ها اشاره نمود.

سلول های مونو کریستال ها را می توان به صورت ویفر هایی با قطر 200 میکرون برید. رانمان انها در ازمایشگاه 24 درصد و در صنعت به بازده 15 درصد رسیده اند.

سلول های پلی کریستال از طریق ورق کردن بلوک سلول ریخته گری شده تولید می گردند بازده انها در حدود 14 درصد می باشد


گرمایش خورشیدی استخرهای شنا

روشی بسیار موثر است که هم دارای صرفه جویی انرژی است و هم هزینه ها را کاهش می دهد. گرمایش خورشیدی می تواند به مدار موجود گرمایش استخر شنا اضافه گردد و از هزینه نگهداری پایینی برخوردار است.

 سیستم گرمایش خورشیدی نمونه شامل کلکتورهایی است که از صفحاتی تشکیل شده است. هر صفحه شامل لوله هایی است که header نامیده می شوند و با لوله های باریکی به هم وصل شده اند که با تابش خورشید بر آنها ، آّب گرم شده و به جریان می افتد. اندازه کلکتور مورد نیاز برای یک استخر شنا به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل: اندازه استخر، وضعیت آب و هوا ، دمای آب مورد نیاز، شرایط وزش باد ، میزان سایه بودن استخر و میزان استفاده از استخر می باشد.

درباره انرژی خورشیدی و کاربردهای آن چه میدانید؟
دانشکده خورشیدی برگزار کننده کلاس های آموزشی رایگان انرژی خورشیدی

باتری که 270 سال عمر می کند


علاقه مندان تلفن همراه در نمایشگاه موبایل شانگهای، شاهد یک باتری جدید بودند که شاید بتوان آن را رقیب جدی فناوری یون لیتیم قلمداد کرد. این باتری جدید که به سرعت شارژ می شود محصول شرکت Zap&Go است که می تواند نسل جدیدی در ساخت باتری ها باشد. این باتری از ابرخازن های گرافنی بهره مند است و می تواند جایگزین میلیاردها باتری یون لیتیم در ادوات الکترونیکی باشد.
آنچه که شگفت آور بود این است که این باتری قادر است در مدت کمتر از 5 دقیقه شارژ شود؛ چنین ویژگی می تواند چالشی برای باتری های یون لیتیم فعلی باشد.

خانه خورشیدی شناور روی آب


آفتاب الکتریک, [09.08.16 22:58]
[Forwarded from عکس نگار]
‍ (http://axnegar.fahares.com/axnegar/Mb2GmZHrRuRrhJ/1193909.jpg)

بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در خراسان شمالی


.


بنابراین گزارش، وزارت نیرو در این باره به نقل از علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نوشته است: "پس از ماه ها تلاش و پیگیری برای رفع موانع سرمایه گذاری، سرانجام قرارداد مرحله نخست ساخت بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 30 مگاوات به امضای سازمان انرژی های نو ایران (سانا) رسید. برای ساخت این نیروگاه 30 مگاواتی خورشیدی 40 میلیون یورو معادل یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه خواهد شد. این نیروگاه با مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم کشورهای سوئیس و ایتالیا ساخته خواهد شد و به گفته سرمایه گذاران این پروژه، عملیات اجرایی در سه تا چهار هفته آینده آغاز می شود. زمین 60 هکتاری در ضلع غربی کارخانه «آلومینای جاجرم» که در مجاورت پست 400 کیلوولت این شهرستان قرار دارد، برای ساخت پروژه در نظر گرفته شده است."

 

این گزارش می افزاید: دی ماه سال گذشته نیز در حاشیه برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان قراردادی با یک شرکت آلمانی برای راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی بسته شد. ایرنا به نقل از اشتون جی فلورینگ، نماینده شرکت آلمانی سرمایه گذار در اصفهان در مراسم اختتامیه همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان اعلام کرده بود که: "آلمان تجربه ای غنی در تولید انرژی های پاک دارد و علاقه مند است تا این فناوری را در تمامی جهان عرضه کند. ایران با وجود دسترسی به سوخت های فسیلی، قانون انرژی های پاک را مورد حمایت قرار داده که این امر فرصتی برای بهره مندی از این منبع انرژی است. اصفهان به غایت از موهبت تابش های خورشیدی بهره مند است و این امکان بستری بسیار مناسب برای ایجاد نیروگاههای خورشیدی است. در نیروگاه های خورشیدی از یک کیلووات تابش خورشیدی دوهزار کیلووات انرژی پاک تولید می شود و از انتشار یکهزار و 200 کیلوگرم دی اکسید کربن به محیط زیست جلوگیری می کند. طرح نیروگاه خورشیدی در منطقه سگزی با ضمانت بلند مدت 30 ساله عرضه خواهد شد که از انتشار یکهزار و 130 کیلوگرم دی اکسید کربن به محیط زیست جلوگیری می کند. انرژی تولید شده در نیروگاه خورشیدی سگزی 475 هزار خانه را در طول 30 سال آینده از نعمت انرژی پاک بهره مند می سازد که ما با حمایت صمیمانه اعضای شهرداری اصفهان این طرح را به مرحله اجرا می گذاریم."

 

یادآور می شود: نیروگاه خورشیدی تبریز، یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید اسمی ۵۰.۴ کیلووات است که در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز قرار دارد. این نیروگاه از نوع هیبریدی (بادی و خورشیدی) است. نیروگاه خورشیدی شامل ۲۵۲ پنل فتوولتائیک ۲۰۰ واتی به قدرت اسمی ۵۰.۴ کیلووات است که در محوطه ساختمان ستادی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نصب شده است. این نیروگاه دارای سه دستگاه اینورتر متصل به شبکه به همراه سیستم های داده برداری، مانیتورینگ، ثبت و نمایش اطلاعات است که قادر است سالانه حدود ۸۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی برق تولید و به شبکه توزیع تزریق کند. نیروگاه هیبریدی (بادی و خورشیدی) هم شامل یک توربین بادی به ظرفیت ۶۰۰ وات، ۲ پنل فتوولتائیک۲۰۰ واتی به همراه یک بانک باطری به ظرفیت ۲۰۰ آمپرساعت و با توان سالانه ۱۵۰۰ کیلووات است که بخشی از روشنایی ورودی شرکت را تولید می کند.۲ دستگاه توربین بادی هم به ظرفیت ۵ کیلووات در محوطه ساختمانی شرکت نصب شده که قادر خواهد بود سالانه ۴۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی تولید کند. نیروگاه فتوولتائیک دو منظوره این شرکت بیش از ۳۰ درصد برق مصرفی ساختمان ستادی شرکت را تامین می کند.

 

نیروگاه خورشیدی بیرجند معروف به نیروگاه خورشیدی دانشگاه بیرجند (بیرجند، بهره‌برداری ۸ مهر ۱۳۹۱) یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع خورشیدی است که با استفاده از صفحات خورشیدی (فتوولتاتیک) ساخته‌شده از سلول خورشیدی و ظرفیت تولید ۲۴ کیلووات کار می‌کند. این نیروگاه از نوع نیروگاه فتوولتائیک متصل به شبکه همراه با ردیاب خورشیدی (تراکر (tracer) است. در حال حاضر ظرفیت فعلی این نیروگاه ۲۰ کیلووات است که ۱۵ کیلووات متصل به شبکه (ongrid) و ۵ کیلووات به صورت جدای از شبکه (ofgrid) است که با بهره‌برداری از فاز دوم، در مجموع ۲۴ کیلووات برق تولید خواهد شد. همچنین، ردیاب خورشیدی (تراکر) که در فاز دوم نصب می‌شود توسط محققین گروه برق و کامپیوتر با همکاری گروه مکانیک دانشگاه بیرجند طراحی و اجرا شده‌است. از سال ۱۳۹۱ تا مهر ۱۳۹۲ حدود ۳۰ مگاوات‌ساعت برق در این نیروگاه تولید شده‌است.

 

نیروگاه خورشیدی شیراز (تأسیس ۱۳۸۷)، یکی از نیروگاه‌های ایران و نخستین نمونه از نوع خورشیدی سهموی خطی است که در ایران توسط متخصصان داخلی ساخته شده‌است. در حال حاضر توان این نیروگاه ۲۵۰ کیلووات است که در برنامه توسعه پنجم قرار به تامین ۵۰۰ کیلو وات می‌باشد. نیروگاه خورشیدی شیراز از ۴۸ عدد کلکتور سهموی در ۸ ردیف ۶ تایی تشکیل شده‌است که در راستای شمال- جنوب نصب گردیده‌است. طول هر کلکتور ۲۵ متر و دهانه آن ۴/۳ متر می‌باشد بر روی هر کلکتور ۶ عدد لوله جاذب استوانهای شکل با پوشش کرم سیاه یا سرمت می‌باشد که بوسیله شیشه‌های پیرکس پوشانده شده‌است. این لوله‌ها در طول خط کانونی کلکتور قرار می‌گیرد. نیروگاه خورشیدی شیراز شامل ۴۸ عدد کلکتور، ۴۹۹۲ عدد آینه نصب شده بر روی کلکتورها، ۲۸۸ عدد لوله گیرنده می‌باشد. همچنین هر آینه تعداد ۴ عدد پایه سرامیکی و هر کلکتور ۴۱۶ عدد پایه سرامیکی دارد. مجموع تعداد پایه سرامیکی کل نیروگاه ۱۹۹۶۸ عدد می‌باشد. کل مجموعه بر روی سازه‌های نگهدارنده نصب شده‌است و توسط سیستم‌های ردیابی با سیستم کنترلی خورشید را در طول روز تعقیب می‌کند.

 

 نیروگاه خورشیدی طالقان، نیروگاه خورشیدی سمنان و نیروگاه خورشیدی هرمزگان از دیگر نیروگاههای خورشیدی ایران است.

اخبار انرژی خورشیدی

اخبار خوب ....

  ایجاد مزرعه برق خورشیدی در شمال گلستان
بهره برداری از نیروگاه خورشیدی 228 کیلوواتی دراستان قم
اولین نیروگاه خانگی فتوولتائیک در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان به بهره برداری رسید.
گام نخست برای جذب ١٢ میلیارد سرمایه در انرژیهای سبز ایران
ساخت نیروگاه خورشیدی یک هزار مگاواتی در ایران توسط انگلیسی‌ها
ایتالیایی ها برای ساخت نیروگاه خورشیدی فارس آستین بالا زدند
تا آخر امسال نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی یزد بهره برداری می شود
احداث 300 مگاوات نیروگاه خورشیدی در برق باختر
اولین نیروگاه خورشیدی مگاواتی کشور در مسیر بهره‌برداری- اراک
بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان با مشارکت آلمان در اصفهان راه اندازی می شود
احداث دو نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی در همدان با سرمایه گذاری خارجی
احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در قزوین آغاز می شود
جزئیات احداث نیروگاه ۵۰ مگاواتی خورشیدی در کرمانشاه توسط جمهوری چک
سرمایه گذاری شرکت هلندی در انرژی خورشیدی ایران
طرح ایجاد صفحه و سلول های خورشیدی در ریگان اجرا می شود
استفاده از انرژی های تجدید پذیر در تولید برق خراسان رضوی
برقرسانی خورشیدی به روستای فاقد برق در کرمان
نصب 122 کنتور پنل خورشیدی  در شهرستان یزد
احداث نیروگاه 2500 مگاواتی خورشیدی در همدان!
◀️ تولید 38 مگاوات برق تجدیدپذیر در تهران ▶️
◀️  بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی استان یزد ▶️
✅✅احداث نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در سمنان توسط شرکت اتریشی
کلنگ ساخت نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی درچابهار به زمین زده شد
احداث نیروگاه خورشیدی توسط آلمان‌ها به مرحله تنظیم قرارداد خرید تضمینی رسید
صدور بیش از 500 مگاوات پروانه احداث نیروگاه خورشیدی در یزد
♦️♦️سرمایه گذاری ١٧٠ میلیون یورویی آلمان برای تولید پنل خورشیدی در ایران
خراسان‌شمالی در رویای تولید برق خورشیدی
اجرای طرح واگذاری پنل‌های خورشیدی به خانواده‌های تحت پوشش سازمان‌های حمایتی
احداث دو نیروگاه ٥٠ مگاواتی خورشیدی توسط شرکت کانادائی
سرمایه گذاری acciona اسپانیا در انرژی باد و خورشید ایران
ساخت نیروگاه خورشیدی 11 مگاواتی در دزفول با مشارکت آلمانی ها
کلنگ زنی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی کرمان  با 12 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی
اعلام آمادگی سرمایه‌گذار سوئیسی برای ایجاد 250 مگاوات انرژی خورشیدی در خراسان شمالی
@solarsepehr

برق  ١٧٠ روستای کشور با استفاده از انرژی خورشیدی و با  مجموع توان ٢ مگاوات تامین شده است
احداث 50 مگاوات نیروگاه خورشیدی با هزینه سرمایه گذاری یک میلیون دلار در هر مگاوات
تولید ١٤ مگاوات برق خورشیدی توسط شرکت ایرلندی SST Renewable
برقدار شدن 10 روستای لرستان با انرژی خورشیدی
دو نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در اردکان احداث می شود
در زمینه تجاری سازی پنل های خورشیدی خودکفا شده ایم و نیازی به واردات نیست
امکان تامین برق کل کشور  توسط انرژی خورشیدی


مدیریت بحران آب در کشور

حتما میدونید که 95 درصد مصرف آب کشور ما در بخش کشاورزی و 5 درصد در صنعت و شرب هست. وزیر عزیز کم مصرف کردن یا به عبارتی درست مصرف کردن تجهیزات نوین می خواهد. ابیاری کشاورزی رو پیشرفته کنید. ,و کلاسهای آموزشی در تلویزیون و تمامی جراید برای کشاورزان بگذارید.تا بدانند اولا کشتهای کم آب بر کدامند.ثانیا دولت با یارانه دادن آنها را ترویج کند.ثالثا .کشتهای پر مصرف مانند برنج-ذرت-چغندر-بجز نوار شمالی در بقیه کشور تعطیل شود.و رابعا کشتهای گلخانه ای که با کمترین آب و بازده بیشتر است ترویج شود.خامسا.کشوری که خشک است باید از انرژی خورشیدی بیشتر استفاده ودر جهت احیای صنعت بجای کشاورزی در مناطق جنوبی استفاده شود.و کشاورزان ورشکست شده در این کارگاهها مشغول بکار شوند.نه اینکه در حاشیه شهر ها رها شوند.!!!!!

وزیر نیرو هشدار داد که "ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم" به گفته او زیرا "ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی  را مورد تهدید قرار می‌دهد."

حمید چیت چیان که در نخستین کنفرانس ملی اقتصادی آب سخن می گفت، با اشاره به این‌که تفاوت قابل توجهی در دیدگاه ها و رویکردهای سازمان های مختلف، متفکران و صاحبنظران و مدیران مسئول در مورد اقتصاد آب وجود دارد، تاکید کرد: «لازم است با همگرایی در زمینه های نظری بتوانیم به یک برنامه مشترک ملی در خصوص آب و اقتصاد آب برسیم و آن را مبنای تصمیم گیری ها قرار دهیم.»

به گفته وزیر نیرو ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم، زیرا ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی  را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی با انتقاد از قیمت کنونی آب در کشور اظهار کرد: «علامتی که قیمت کنونی آب به مردم میدهد این است که هرچه بیشتر میتوانید مصرف کنید! کسی انگیزه ای برای صرفه جویی ندارد.»

چیت‌چیان با اشاره به این‌که دو سوم ایران در منطقه خشک است، گفت: «متوسط بارندگی کاهش یافته که یک سوم متوسط جهان است؛ تغییر اقلیم موجب شده از نظر نوع شدت و مدت بارش کشور دچار تغییر جدی شود و موجب شده دمای هوا به طور متوسط در کشور دو درجه سانتی گرد افزایش یابد.»

وزیر نیرو با اشاره به فرهنگ اسلامی ایرانی مردم، افزود: «فرهنگ ما فرهنگ احترام به آب است و در هیچ دینی مثل دین اسلام به این صراحت به اسراف کنندگان هشدار داده نشده است. پس چرا به آن عمل نمیشود؟ به نظر من مهم‌ترین عامل قیمت آب است.»

به گفته این عضو دولت، تخصیص بهینه  ومدیریت درست منابع آب با سیاست های تبلیغی و تمنایی و بخشنامه امکان پذیر نیست و تا زمانی که آب با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد مدیرت قابل کنترل نیست.

چیت چیان با اشاره به این‌که "قیمت آب برای کشاورزی کمتر از یک بیستم یا 5 درصد قیمت واقعی است"، ادامه داد: «از سوی دیگر، محصولات تولیدی با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری میشود، قیمتی که بسیار بالاتر از قیمت جهانی است.»

وی با اشاره به برنامه‌های انتقال آب در کشور، گفت: «برای تامین آب شرب مردم منابع موجود در محل کفایت نمی‌کند و ناچار به اجرای برنامه های انتقال آب با هزینه های بسیار بالا هستیم. اجرای چنین برنامه‌هایی مستلزم افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری در صنعت آب است. این درحالی است که با گذشت ٤ ماه از سال هنوز اعتبارات عمرانی در اختیار قرار نگرفته است.»

ایران سال هاست که با بحران آب دست و پنجه نرم می کند. از زمستان سال گذشته بارها دستگاه های مسئول از احتمال وقوع تنش آبی در کشور خبر دادند.

وضعیت بحران آب باعث شده است که درگیری ها بر سر انتقال آب در مناطق مختلف کشور رخ دهد.

آخرین این درگیری ها در بلداجی رخ داد شهر در چهار محال بختیاری که مخالفان انتقاد آب آن با پلیس درگیر شدند.

برخی کارشناسان معتقدند ایران در آستانه آغاز جنگ بر سر آب قرار دارد.

هواپیمای اینترنت رسان خورشیدی

فیسبوک با موفقیت توانست هواپیمای بدون سرنشین خود را که با انرژی خورشیدی کار کرده و به مناطق دور دست اینترنت می‌رساند پس از دو سال مهندسی به پرواز در آورد.

این هواپیمای بدون سرنشین که Aquila  نام دارد  با موفقیت توانست اولین پرواز آزمایشی خود را پشت سر بگذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛این هواپیما در حدود 96 دقیقه در آسمان ماند و خدمه آن از زمین همه چیز را از سیستم اتوماتیک خلبانی تا آیرودینامیک و امواج رادیویی را آزمایش کردند.

شرکت فیسبوک اعلام کرد چیزیکه این هواپیما را از دیگر هواپیماهای موجود متمایز می‌کند، کاربرد آن و هدفی است که دنبال می کند.

zGynB3TY7WqP


در حال حاضر به دلیل نبودن اینترنت در مکان‌های دور افتاده و محروم، شرکتهای مختلف از جمله فیسبوک به فکر راه حلی برای رفع این مشکل افتادند.

فیسبوک طی اقدامی نوآورانه از هواپیماهای خورشیدی برای رساندن اینترنت به این مناطق استفاده و تصریح کرد که این هواپیماها قادرند تا بدون نیاز به هیچ گونه سوخت گیری در حدود سه ماه در آسمان پرواز کرده و به مناطق محروم اینترنت برسانند.

ztjAOcXi9DOZ

پیشتر نیز شرکت فیسبوک پروازهای آزمایشی مختلفی را در مدل های کوچک تر این هواپیما انجام داد تا  کارآیی آن را آزمایش و ارزیابی کند و در نهایت مدل اصلی این هواپیمای بدون سرنشین در آسمان به پرواز در آمد.

این شرکت ادعا می‌کند که این هواپیما قادر است اینترنت را از ارتفاع 182 کیلومتری و تا شعاع 50 کیلومتری به کاربران مشتاق برساند.

آنها می گویند که این هواپیما از فناوری لیزری و سیستمهای امواج میلی‌متری برای ارسال اینترنت استفاده می‌کند.

4buy8GmqR0jY

این هواپیما بالهایی به اندازه هواپیماهای معمول داشته و از قابلیت مصرف بهینه انرژی برخوردار است . جنس بالهای آن از فیبر کربن بوده که استقامت بسیار زیادی در مقایسه با فلز دارد و از مزایای دیگر آن وزن سبک  است که به مراتب بسیار کمتر از هواپیماهای معمولی است. انرژی این هواپیمای بدون سرنشین در طول روز از نور خورشید و در طول شب از انرژی خورشیدی ذخیره شده در طول روز تامین می‌شود.

فیسبوک اعلام کرد که در ماه‌های آینده پروازهای آزمایشی دیگری نیز برای برطرف کردن تمام نقاط ضعف این هواپیما صورت خواهد گرفت. زاکربرگ، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا تعداد کاربران فیسبوک را تا سال 2030 به 5 میلیارد نفر برساند.

aOzihHHuMVWc

آنها بر این باورند که این هواپیماها نقش به سزایی در افزایش تعداد این کاربران خواهد داشت.

5dxmygvVGFvZ

HZqtE8sU9hDK

 

 

ایران می‌تواند استفاده از انرژی تجدیدپذیر را ۶ برابر افزایش دهد



دیکسون گفت: WINDEURO امکان ارتقای تولید انرژی از تجدیدپذیرها در ایران به 6 برابر میزان کنونی را دارد.
  
پیام نفت:

گیلس دیکسون مدیر عامل انجمن علمی انرژی بادی اروپا در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به پتانسیل بالای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر بخصوص  انرژی بادی در ایران خیلی زیاد و حتی بیشتر از اروپاست و ما امیدواریم که بتوانیم کمک کنیم  در حد کافی روی این پتانسیل سرمایه گذاری شود.

وی درباره کمک این انجمن جهت ارتقای بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در ایران اظهار داشت: کمک ما به این صورت است که بزرگترین سازندگان و پشتیبان‌های توربین‌های بادی که عضو این انجمن هستند را وارد ایران کنیم تا بتوانند پتانسیل انرژی بادی را در ایران در حد ۳۰ گیگابایت در مارکت برسانند.

دیکسون خاطرنشان کرد: یعنی windeuro  معتقد است که ۶ برابر آنچه در ایران تارگت گذاشته شده باید انرژی بادی در ایران ایجاد شود.  

وی یادآور شد: ایران در زمینه انرژی خورشیدی نیز پتانسیل خوبی دارد و کشوری است که می‌تواند از انواع و اقسام انرژی استفاده کند.

مدیر عامل انجمن علمی انرژی بادی اروپا همچنین اظهار داشت: با توجه به وزش خوب باد در ایران قیمت تولید برق از این آن می‌تواند بسیار پایین بیاید و حتی کمتر از اروپا و تا نرخ ۶۰ یورو سنت هم برسد.