انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در خراسان شمالی


.


بنابراین گزارش، وزارت نیرو در این باره به نقل از علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نوشته است: "پس از ماه ها تلاش و پیگیری برای رفع موانع سرمایه گذاری، سرانجام قرارداد مرحله نخست ساخت بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 30 مگاوات به امضای سازمان انرژی های نو ایران (سانا) رسید. برای ساخت این نیروگاه 30 مگاواتی خورشیدی 40 میلیون یورو معادل یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه خواهد شد. این نیروگاه با مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم کشورهای سوئیس و ایتالیا ساخته خواهد شد و به گفته سرمایه گذاران این پروژه، عملیات اجرایی در سه تا چهار هفته آینده آغاز می شود. زمین 60 هکتاری در ضلع غربی کارخانه «آلومینای جاجرم» که در مجاورت پست 400 کیلوولت این شهرستان قرار دارد، برای ساخت پروژه در نظر گرفته شده است."

 

این گزارش می افزاید: دی ماه سال گذشته نیز در حاشیه برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان قراردادی با یک شرکت آلمانی برای راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی بسته شد. ایرنا به نقل از اشتون جی فلورینگ، نماینده شرکت آلمانی سرمایه گذار در اصفهان در مراسم اختتامیه همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان اعلام کرده بود که: "آلمان تجربه ای غنی در تولید انرژی های پاک دارد و علاقه مند است تا این فناوری را در تمامی جهان عرضه کند. ایران با وجود دسترسی به سوخت های فسیلی، قانون انرژی های پاک را مورد حمایت قرار داده که این امر فرصتی برای بهره مندی از این منبع انرژی است. اصفهان به غایت از موهبت تابش های خورشیدی بهره مند است و این امکان بستری بسیار مناسب برای ایجاد نیروگاههای خورشیدی است. در نیروگاه های خورشیدی از یک کیلووات تابش خورشیدی دوهزار کیلووات انرژی پاک تولید می شود و از انتشار یکهزار و 200 کیلوگرم دی اکسید کربن به محیط زیست جلوگیری می کند. طرح نیروگاه خورشیدی در منطقه سگزی با ضمانت بلند مدت 30 ساله عرضه خواهد شد که از انتشار یکهزار و 130 کیلوگرم دی اکسید کربن به محیط زیست جلوگیری می کند. انرژی تولید شده در نیروگاه خورشیدی سگزی 475 هزار خانه را در طول 30 سال آینده از نعمت انرژی پاک بهره مند می سازد که ما با حمایت صمیمانه اعضای شهرداری اصفهان این طرح را به مرحله اجرا می گذاریم."

 

یادآور می شود: نیروگاه خورشیدی تبریز، یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید اسمی ۵۰.۴ کیلووات است که در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز قرار دارد. این نیروگاه از نوع هیبریدی (بادی و خورشیدی) است. نیروگاه خورشیدی شامل ۲۵۲ پنل فتوولتائیک ۲۰۰ واتی به قدرت اسمی ۵۰.۴ کیلووات است که در محوطه ساختمان ستادی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نصب شده است. این نیروگاه دارای سه دستگاه اینورتر متصل به شبکه به همراه سیستم های داده برداری، مانیتورینگ، ثبت و نمایش اطلاعات است که قادر است سالانه حدود ۸۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی برق تولید و به شبکه توزیع تزریق کند. نیروگاه هیبریدی (بادی و خورشیدی) هم شامل یک توربین بادی به ظرفیت ۶۰۰ وات، ۲ پنل فتوولتائیک۲۰۰ واتی به همراه یک بانک باطری به ظرفیت ۲۰۰ آمپرساعت و با توان سالانه ۱۵۰۰ کیلووات است که بخشی از روشنایی ورودی شرکت را تولید می کند.۲ دستگاه توربین بادی هم به ظرفیت ۵ کیلووات در محوطه ساختمانی شرکت نصب شده که قادر خواهد بود سالانه ۴۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی تولید کند. نیروگاه فتوولتائیک دو منظوره این شرکت بیش از ۳۰ درصد برق مصرفی ساختمان ستادی شرکت را تامین می کند.

 

نیروگاه خورشیدی بیرجند معروف به نیروگاه خورشیدی دانشگاه بیرجند (بیرجند، بهره‌برداری ۸ مهر ۱۳۹۱) یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع خورشیدی است که با استفاده از صفحات خورشیدی (فتوولتاتیک) ساخته‌شده از سلول خورشیدی و ظرفیت تولید ۲۴ کیلووات کار می‌کند. این نیروگاه از نوع نیروگاه فتوولتائیک متصل به شبکه همراه با ردیاب خورشیدی (تراکر (tracer) است. در حال حاضر ظرفیت فعلی این نیروگاه ۲۰ کیلووات است که ۱۵ کیلووات متصل به شبکه (ongrid) و ۵ کیلووات به صورت جدای از شبکه (ofgrid) است که با بهره‌برداری از فاز دوم، در مجموع ۲۴ کیلووات برق تولید خواهد شد. همچنین، ردیاب خورشیدی (تراکر) که در فاز دوم نصب می‌شود توسط محققین گروه برق و کامپیوتر با همکاری گروه مکانیک دانشگاه بیرجند طراحی و اجرا شده‌است. از سال ۱۳۹۱ تا مهر ۱۳۹۲ حدود ۳۰ مگاوات‌ساعت برق در این نیروگاه تولید شده‌است.

 

نیروگاه خورشیدی شیراز (تأسیس ۱۳۸۷)، یکی از نیروگاه‌های ایران و نخستین نمونه از نوع خورشیدی سهموی خطی است که در ایران توسط متخصصان داخلی ساخته شده‌است. در حال حاضر توان این نیروگاه ۲۵۰ کیلووات است که در برنامه توسعه پنجم قرار به تامین ۵۰۰ کیلو وات می‌باشد. نیروگاه خورشیدی شیراز از ۴۸ عدد کلکتور سهموی در ۸ ردیف ۶ تایی تشکیل شده‌است که در راستای شمال- جنوب نصب گردیده‌است. طول هر کلکتور ۲۵ متر و دهانه آن ۴/۳ متر می‌باشد بر روی هر کلکتور ۶ عدد لوله جاذب استوانهای شکل با پوشش کرم سیاه یا سرمت می‌باشد که بوسیله شیشه‌های پیرکس پوشانده شده‌است. این لوله‌ها در طول خط کانونی کلکتور قرار می‌گیرد. نیروگاه خورشیدی شیراز شامل ۴۸ عدد کلکتور، ۴۹۹۲ عدد آینه نصب شده بر روی کلکتورها، ۲۸۸ عدد لوله گیرنده می‌باشد. همچنین هر آینه تعداد ۴ عدد پایه سرامیکی و هر کلکتور ۴۱۶ عدد پایه سرامیکی دارد. مجموع تعداد پایه سرامیکی کل نیروگاه ۱۹۹۶۸ عدد می‌باشد. کل مجموعه بر روی سازه‌های نگهدارنده نصب شده‌است و توسط سیستم‌های ردیابی با سیستم کنترلی خورشید را در طول روز تعقیب می‌کند.

 

 نیروگاه خورشیدی طالقان، نیروگاه خورشیدی سمنان و نیروگاه خورشیدی هرمزگان از دیگر نیروگاههای خورشیدی ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد