انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

صرفه جوئی مصرف برق با برق خورشیدی ادارات دولتی

آفتاب الکتریک,
[ جلوگیری از تغییر اقلیم با کاهش مصرف انرژی]

الزام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادها و شرکت‌های دولتی به تأمین 20 درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر

تولید برق از امواج دریا


!

ارتش آمریکا در آب های ساحلی جزیره هاوائی، شناورهایی را نصب کرده است که با استفاده از انرژی امواج اقیانوس، برق تولید می کنند.

          به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما به نقل از آسوشیتدپرس از هاوائی، برق تولید شده با عبور از کابلی زیردریایی به مسافت یک و نیم کیلومتر به یکی از پایگاه های نظامی ارتش می رسد و از آنجا وارد شبکه برق منطقه اوآهو (Oahu) می شود. این اولین برقی است که با استفاده از انرژی امواج دریا تولید و وارد شبکه برق این کشور می شود. 
برخی محاسبات نشان می دهد انرژی حاصل از حرکت بی پایان آب اقیانوس به اندازه ای است که بتواند یک چهارم نیازهای بخش انرژی آمریکا را تامین و وابستگی این کشور را به منابع نفت، گاز و زغال سنگ کاهش دهد. با این حال فناوری تولید برق از امواج دریا نسبت به فناوری تولید برق از باد و انرژی خورشیدی عقب مانده تر است و برخی موانع هنوز مرتفع نشده است. 

چشم انداز جهانی
           محققان امیدوارند با پیشرفت در زمینه تولید برق از امواج دریا به عنوان یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر، برق مورد نیاز جوامع ساکن در مناطق ساحلی در سراسر جهان تامین شود. 
با این حال کارشناسان اعلام کرده اند قبل از اینکه فناوری تولید برق از امواج بتواند به منبعی جایگزین برای سوخت های فسیلی تبدیل شود به ده سال زمان نیاز دارند. 
دولت آمریکا بر اساس هدفی تعیین شده قصد دارد تا سال 2030 میلادی میزان انتشار گاز کربن را به یک سوم میزان آن در سال 2005 برساند. جوزه زایاس مدیر اداره فناوری های برق آبی و بادی در وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است این کشور می تواند بیست تا بیست و هشت درصد نیازهای انرژی خود را از انرژی امواج مناطق ساحلی این کشور تامین کند.

بحران آب جدی است.!!


رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه بحران آب جدی است و به زودی جیره بندی شروع می‌شود، گفت: آبیاری فضای سبز، ساخت و ساز غیرقانونی و غیر اصولی بیشترین میزان مصرفی آب را دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در نخستین نشست تخصصی آب اظهار داشت: سدهای لتیان، لار، ماملو، امیرکبیر و طالقان سدهای تامین کننده آب استان تهران هستند.

وی افزود:سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود بنا شده در 35 کیلومتری شمال شرق تهران بوده ،آب کشاورزی ورامین و شرب تهران را تامین می کند و این سد طبق پایش های آب منطقه ای دچار تهدیداتی از جانب فاضلاب انسانی و گردشگری است.

رئیس محیط زیست شهر تهران در باره سد لار بیان داشت :سد لار در 75 کیلومتری تهران بنا شده و با اینکه آب شرب تهران، کشاورزی مازندران و نیروی برق آبی را تامین می کند ،از طریق دام عشایر و گردشگران در معرض تهدید قرار گرفته است.

بازگیر در خصوص سد ماملو که در 45 کیلومتری شرق تهران قرار دارد ،تصریح کرد:این سد تامین کننده آب شرب شهر های جنوب تهران و صنعت است.

وی با بیان اینکه سدهای کرج و طالقان تامین کننده آب سامانه های غرب تهران هستند ،افزود:سد امیر کبیر در حوزه کرج با تنظیم وذخیره آب کشاورزی و شرب تهران ،از جانب گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار دارد.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره سد طالقان که در دره طالقان و 12 کیلومتری شمال غرب تهران در جهت تامین آب تهران بنا شده بیان داشت:کنترل و جریان سطحی ،تنظیم آب کشاورزی و آب شرب شهر تهران و تنظیم برق آبی از اهداف برپایی سد طالقان بوده که در حال حاضر توسط گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار گرفته است.

بازگیر تصریح کرد: علاوه بر آبهای سطحی رود خانه هایی چون لار و هراز که در جهت تامین آب شرب تهران به کارکرد سدهای نامبرده کمک می کنند ،30 درصد از شرب پایتخت نشینان در شرایط نرمال از دشت تهران کرج تامین می شود.

وی گفت: از آنجایی که میزان تبخیر آب در کشور مابسیار زیاد است بنابراین با نصب سلول های خورشیدی بر بستر سدها ،نه تنها از تبخیر آب ذخیره شده جلوگیری میکنیم بلکه می توانیم از انرژی خورشیدی نهایت استفاده را ببریم،کاری که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام آن بوده یا انجام داده اند.

آمار چاههای غیر مجاز در دسترس نیست

بازگیردر خصوص چاههای مجاز و غیر مجاز موجود در تهران بیان داشت:طبق آمار آب منطقه ای هیچ اطلاعی از چاههای غیر مجاز در دسترس نبوده و جمع مضربی سالانه استحصال از چاههای مجاز موجود در بخش های شرب ،آبزی پروری ،داروئی،دام طیور، فضای سبز و کشاورزی ؛ 85/862 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران تاکید کرد:بحث مدیریت صحیح آب از آمار چاههای مجاز و غیر مجاز مهمتر بوده و بهتر است با ارائه مجوز به چاههای غیر مجاز نسبت به مصرف آنها ،مدیریتی اعمال کنیم.

خلاء قانونی در میزان مصرف آب

وی درباره راهکارهای بهینه استفاده از آب تصریح کرد: بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است و این اقدام شهرداری درست نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهر ادامه داد: رشد جمعیت تهران هیچ تناسبی با میزان آب نداشته و تعرفه های آبی که به دست مردم می رسد بسیار پایین است.

بازگیر افزود: در میزان مصرف و مدیریت آب خلاء قانونی وجود دارد و باید از لحاظ فرهنگی در جامعه روی مسئله مصرف آب کار شود.

تصمیات غلط نتیجه آدرس های غلط

وی بیان داشت: متاسفانه آدرس های ارائه شده به مردم صحیح نیست و همین باعث شده که مجریان ؛تصمیمات ،ضروریات و باید و نباید ها را به درستی رعایت نکنند.

فاضلابهای تصفیه شده به منافذ زیرزمینی تزریق می شوند

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه 85 درصد آب مصرف شده به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: فاضلابها پس از جمع آوری، راهی تاسیسات تصفیه خانه شده وخروجی آنها بعد از رسیدن به حد استاندارد ،به بخش های شرب ،کشاورزی ، صنعت اختصاص می یابد.

بازگیر گفت: تهران در12 منطقه 20 تصفیه خانه دارد و بهبود سلامت جامعه ، کاهش بیماری های ناشی از آب، ممانعت از آلودگی سفره های آبی و برداشت از آنها؛ از اهداف بازچرخانی فاضلاب است.

وی با اشاره به اینکه درگیر فصل تر سالی و خشکسالی هستیم و منابع آب زیززمینی جزو منابع آبی استراتژیک تهران هستند،افزود: از آنجایی که در فصل خشکسالی تخصیص آب از سدهایمان جوابگوی تامین نیاز آبی شهر تهران نخواهد بود ،بنابراین مجبور خواهیم شد که از این منابع زیرزمینی استفاده کنیم.

آّب زیرزمینی در راه آبیاری فضای سبز

وی گفت:متاسفانه شهرداری برای آبیاری فضای سبز سر شیلنگ خود را به دست تعدادی اتباع خارجی داده که هیچ آموزشی ندیده و دلی برای هدر رفت آب نمی سوزانند و ما روزانه با شکایت کثیری از مردم در این باره مواجه هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد:در شهراری منطقه 4 و 22 اتفاقات خوبی افتاده است.

بازگیر تاکید کرد: پساب تخصیص شده به فضای سبز به نفع آزاد سازی منابع زیرزمینی است.

وی افزود: می‌توان از فاضلاب تصفیه شده برای کشت محصولاتی چون چغندرقند؛پنبه و ذرت علوفه ای استفاده کرد.

هدر رفت آب باران

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه آّب باران یکی از منابع ارزشمند آبی محسوب می شود تصریح کرد: متاسفانه این آب از پشت بام خانه ها به علت تعبیه شدن غیرمجاز از سوی ساکنان به شبکه فاضلاب وصل شده و علاوه بر آلودگی و هدر رفت آن ،به دلیل ظرفیت محدود شبکه فاضلاب منجر به آسیب رسیدن به آن و یا بازگشت به لوله منازل می شود.

بازگیر ادامه داد: باید از هدر رفت آب باران و نفوذ آن به فاضلاب جلوگیری کرده و در جهت حفظ شرایطش، در همان جا آبهای باران و پشت بام به منابع آبخوان بازگردانده شود.

نشست زمین و بارگذاری بیش از حد

وی درباره نشست زمین نیز تصریح کرد:خالی شدن آبخوان ها از یک سو و بارگذاری بیش از حد شهر با ساختمان ها، جمعیت و آسفالت از سوی دیگر منجر به نشست زمین شده است.

آلودگی آبهای سطحی

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره آبهای سطحی بیان داشت:350 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی ما به دلیل آغشته شدن به پسماند های مدیریت نشده در معابر عمومی الوده می شوند.

بازگیر ادامه داد: سلامت ابهای سطحی بعنوان یکی از منابع تامین کننده آب تهران بسیار مورد اهمیت است که رسیدگی به این امر بر عهده شهرداری است.

بازنگری در تخصیص منابع آبی

وی گفت: برای تعادل بخشی به منابع آبهای زیرزمینی، تخصیص پساب آب استان تهران که به لحاظ قانونی برعهده شرکت آب منطقه ای است ؛مجددا بازنگری خواهد شد.

به زودی جیره بندی آب شروع می شود

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه ایران به ده کشور خشکسال در دنیا نزدیک می شود ، گفت: بحران آب جدی است و به زودی جیره بندی شروع می شود.


بازگیر با اشاره به مصرف بی رویه آب در مناطق مختلف تهران، تصریح کرد: آبیاری فضای سبز، ساخت و ساز غیرقانونی و غیر اصولی از موارد اولویت دار شهر تهران دربیشترین میزان مصرفی آب هستند.

وی گفت: طبق اطلاعات ارائه شده از شرکت آب منطقه ای، آبی که به دست مردم می رس از سلامت لازم برخوردار است.

سلامت نیوز: بحران آب جدی است/به زودی جیره بندی آب شروع می‌شود

اجرای سیستم نمک‌زدایی و آبیاری همزمان در کشاورزی

تصفیه آب با انرژی خورشیدی



عضو هیأت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به استفاده از روش آبیاری چگالشی برای مصارف غیرکشاورزی در دنیا، گفت: برای اولین‌ بار طی یک پروژه کارشناسی ارشد کاربرد این سیستم برای مصارف کشاورزی اجرا شد و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید برومندنسب اظهار کرد: آبیاری چگالشی، ترکیبی از نمک‌زدایی و آبیاری - تولید آب آشامیدنی به‌طور هم‌زمان است. با تبخیر آب‌شور در دستگاه تقطیر و انتقال هوای گرم و مرطوب به درون سیستم لوله‌های زیرزمینی، هوای گرم و مرطوب با دادن گرمای خود به زمین، باعث شیرین شدن آب در دیواره داخلی لوله چگالش می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهنمایی پایان‌نامه باقر یوسفی با عنوان "شورزدایی با استفاده از سیستم آبیاری چگالشی" توسط وی، تصریح کرد: در این پایان‌نامه استفاده از این سیستم در کشاورزی برای آبیاری و استحصال آب‌های غیرقابل استفاده مانند آب‌های شور یا آب‌هایی که نمی‌توانند مورد استفاده‌ گیاهان قرار گیرند، مورد تحقیق قرار گرفته است؛ این روش یکی از شیوه‌های استحصال آب با استفاده از انرژی خورشیدی است.

برومندنسب با بیان این ‌که سیستم آبیاری چگالشی بیشتر در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه که با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند استفاده می‌شود، گفت: در این روش آب‌های غیر متعارف از طریق سیستمی وارد یک مجرا می‌شوند و در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند؛ سپس عمل تبخیر و تقطیر در این لوله‌ها رخ می‌دهد. این آب برای مصرف کشاورزی از طریق لوله‌ها جذب خاک یا برای مصارف دیگر وارد شبکه لوله‌کشی‌ می‌شود.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: از این روش برای اولین ‌بار در کشور در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه برای مصارف کشاورزی استفاده شد؛ در این مزرعه آب شور در مخازنی قرار گرفت که آب را به لوله‌هایی که زیرزمین در کنار گیاه تعبیه شده بودند، منتقل می‌کرد. در لوله‌ها فرآیند تقطیر آب اتفاق می‌افتاد و ریشه گیاهان آب را جذب می‌کرد.

برومندنسب تصریح کرد: از نتایج این تحقیقات و دیگر پژوهش‌های انجام‌ شده در خارج از کشور، کتاب 100 صفحه‌ای "آبیاری چگالشی" در دانشگاه تدوین و منتشر شده است؛ بررسی اثرات این روش در گلخانه نیز طرح دیگری است که هم ‌اکنون یک دانشجوی دکتری در دانشگاه روی این موضوع تحقیق می‌کند.

تصفیه آب با گوی خورشیدی

گروهی از معماران شرکت Heerim کره جنوبی گوی براقی را برای تصفیه آب در اسکله سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیا طراحی کردند.

این طرح موسوم به "گوی براق" فینالیست رقابت‌های معماری دوسالانه موسوم به "برنامه تولید هنر زمینی" در سال 2016 بوده که موجب تشویق بهره گیری از هنر برای تولید انرژی می‌شود.

این تاسیسات با استفاده از پنل‌های خورشیدی شفاف، سالانه قادر به تولید نیم میلیون گالن آب آشامیدنی در کالیفرنیا است.

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری تولید آب و انرژی به هم گره خورده‌اند. کالیفرنیا در سالهای آتی با کمبود آب روبرو خواهد بود و انرژی مورد نیاز برای تولید و انتقال آب مطمئنا افزایش خواهد یافت.

این گوی شفاف و براق طوری طراحی شده که از طریق پیاده راه ساحلی سانتامونیکا قابل دسترس باشد.

روی دیواره‌ داخلی این گوی تصاویر گونه های جانوری که نسل‌شان منقرض شده نقش بسته تا بازدیدکنندگان قدری در تاثیر بشر بر محیط زیست تامل کنند.

قطر این سازه شیشه ای 130 فوت است و سطح آن از پنل‌های خورشیدی برای ذخیره انرژی مورد نیاز چرخه آب در گوی پوشیده شده است. در داخل این سازه انرژی خورشیدی از طریق تبخیر و تقطیر موجب تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی می‌شود.

تصفیه آب با گوی جادویی+عکس

تصفیه آب با گوی جادویی+عکس

/

کپسول غول پیکر برق و آب می سازد!!



 
 
 کپسول

طراحان کالیفرنیایی موفق به طراحی و توسعه یک لوله غول پیکر شدند که با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید برق می‌تواند آب‌ شور را به آب آشامیدنی تبدیل کند.

 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اینهبیتت، طراحان این لوله بزرگ و کارآمد در مسابقه‌ای به نام LAGI 2016 که در کالیفرنیا برگزار شده موفق شدند تا این فناوری عظیم و خارق‌العاده را برای تولید برق و آب آشامیدنی در سانتا مونیکا ارائه کنند.

برای این رقابت خاص، در مسابقهLAGI از طراحان خواسته شد تا طرح‌های خود را در زمینه دستگاه‌هایی که انرژی تولید می‌کنند یا آب شور را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کنند ارائه کنند.

طراحان این لوله عظیم و زیبا توانستند اثری را ارائه کنند که ترکیبی از هر دو کارآیی تولید برق و آب شیرین باشد.

این لوله می‌تواند آب شور را بدون وجود عوارض‌های جانبی ناشی از تولید برق، به آب شیرین تبدیل کند.
پنل‌های خورشیدی که در روی این لوله قرار دارند قدرتی را فراهم می‌کنند تا آب دریا از طریق یک فرآیند فیلتراسیون الکترومغناطیسی که در زیر استخر درون لوله قرار دارد پمپاژ شده و طی یک فرآیند شیرین سازی به آب آشامیدنی خوراکی تبدیل شود


به گفته طراحان این فناوری، این لوله بزرگ و زیبا بسیار درخشان بوده و از اسکله سانتا مونیکا به وضوح دیده می‌شود.

این لوله قادر به تولید 10000 مگاوات ساعت انرژی در هر سال است که با این میزان می‌تواند 4.5 میلیارد لیتر (یا 1.5 میلیارد گالن) آب آشامیدنی تولید کند.

با توجه به خشکسالی فعلی در سراسر کالیفرنیا و کمبود آب به طور کلی، انواع ژنراتور کوچک شهری مانند این دستگاه می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.
آب آشامیدنی به دست آمده از این دستگاه در نهایت به شبکه آب آشامیدنی شهری هدایت خواهد شد و در دسترس مردم سانتا مونیکا قرار خواهد گرفت.

انرژی خورشیدی جایگزین نفت در ایران و جهان



در حالی که نفت و انرژی های تجدید ناپذیر یا در حال تمام شدن و یا به علت مناقشات سیاسی و اقتصادی به دردسری عظیم برای دارندگان ذخایر آن تبدیل شده استفاده از انرژی لایزال خورشید در حال افزایش است.
کشورهایی که در اقتصاد جهانی پیشرو هستند به این نتیجه رسیده اند که اتکای بیش از حد به انرژی های فسیلی از لحاظ استراتژیک چندان به نفعشان نیست.لذا در استفاده از انرژی های تجدید پذیر پیشرو هستند.

انرژی خورشید عمده‌ترین منبع انرژی در منظومه شمسی است که طبق آخرین برآوردها، عمر این انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال است. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به وزن خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر وزن زمین است. این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

انرژی فتوولتایک به تبدیل نور خورشید به الکتریسیته از طریق یک سلول فوتوولتاییک (pvs) گفته می‌شود، که به طور معمول توسط یک سلول خورشیدی انجام می‌پذیرد. سلول خورشیدی یک ابزار غیر مکانیکی است که معمولاً از آلیاژ سیلیکون می‏شود. در بین کشورهای جهان آلمان همواره در استفاده از انرژی خورشیدی پیشرو بوده است.

نمودار زیر نشان دهنده افزایش استفاده از این انژی در دهه اخیر است


آلمان، چین ، ایتالیا ، ژاپن و آمریکا پنج کشوربرتر استفاده کننده از انرژی خورشیدی هستند که نسبت به سال 1010 حجم تولید برق خود را به شدت افزایش داده اند.

گفتنیست در بسیاری از کشورهای اروپایی انرژی گرمایش خانه ها بر خلاف ایران از طریق برق تامین می شود گاه مانند آلمان از طریق نیروگاههای خورشیدی گاه مانند فرانسه از طریق راکتور اتمی.

جدول زیر نشان دهنده کشورهای برتر در تولید برق از انرژی خورشیدی در سال 2014 است

رتبه کشور تولیدگیگا وات 2014 تولید 2019
1 آلمان 35.5 9.8
2 چین 18.3 0.35
3 ایتالیا 17.6 1.2
4 ژاپن 13.6 2.6
5 آمریکا 12 1.6
6 اسپانیا 5.6 3.4
7 فرانسه 4.6 0.27
8 استرالیا 3.3 0.125
9 بلزیک 3 0.36
10 انگلیس 2.9 0.27


وضعیت ایران
کشور ایران در بین مدارهای 25 تا 40 درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. در ایران به طور متوسط سالیانه بیش از 280 روزآفتابی گزارش شده است که بسیار قابل توجه است.

در حال حاضر میزان استفاده ما از انرژی خورشیدی در کشور ۱۲۳ هزارم درصد، یعنی کمتر از دودهم درصد است. ما می‌توانیم در بسیاری از مناطق کویری‌نیروگاه‌های خورشیدی نصب کنیم و در تمامی این مناطق بی‌سکنه می‌توانیم از خورشید انرژی تأمین کنیم. هر جا که انرژی باشد آبادانی هم می‌تواند باشد، آب را می‌توانند استحصال و پمپ کنند و زندگی در مناطق کویری از سر گرفته شود.

در همین زمینه مدیرعامل توانیرمی گوید: ظرفیت انرژی های نودرکشور400 مگاوات وافق سال آینده 800 مگاوات است.

همایون حائری گفت: برخی از شرکت های خارجی از جمله شرکت های کره ای ، آلمانی و ژاپنی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی های نو در کشورمان ابراز تمایل کرده اند.

مدیرعامل شرکت توانیرگفت: برای ایجاد 50 مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی قرارداد منعقد شده و این روند رو به افزایش است.

در سال جاری حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار در بخش انرژی های تجدید پذیر و در بخش خورشیدی تصویب شده بود.

 یوسف آرمودلی شهریور ماه امسال  در حاشیه کارگروه تخصصی توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر در بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان در بخش انرژی های تجدید پذیر در بخش خورشیدی سرمایه گذاری شده است.

 امسال  هم حدود 3 میلیارد تومان در بخش انرژی های تجدید پذیر ودر بخش خورشیدی تصویب شده است ودر مراکز آموزشی، مسکونی، مساجد نصب می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر ومعاونت علمی وفناوری رئیس جمهورگفت: در سال گذشته 100 درصد کمک به این طرح ها از محل کمک های دولتی بوده است وامسال 50 درصد از اعتبارات از طریق کمک های بلاعوض دولت تامین می شود.

آرمودلی با اشاره به تابش خورشید در خراسان جنوبی گفت: در استان های هدف پنل های فنوولتائیک تولید می شود واستفاده فراگیر از آن می تواند صنعتی را ایجاد کند وبه اشتغال نیروهای متخصص در استان کمک کند .تابش خورشید ومحیط های آن می تواند به عنوان یک ظرفیت در اشل های کوچک وهم به عنوان ظرفیت های بزرگ کارساز باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر ومعاونت علمی وفناوری رئیس جمهورگفت:نصب هر مگاوات نیروگاه انرژی تجدید پذیر می تواند 15 فرصت شغلی ایجاد کند.

آرمودلی با اشاره به افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم انرژی های تجدید پذیر در سبد انرژی کشور افزایش می یابد ورساندن این سهم به 5 هزار مگاوات از برنامه های پنجم توسعه کشور است.

او همچنین گفت: در حال حاضر در کشور 300 میلیون کیلووات ساعت برق از منابع انرژی های تجدید پذیر تولید می شود

منشا انرژی خورشید.جوش هسته ای

منشأ گرمای خورشید

هیچ یک از منابع انرژی که تا کنون شناخته شده اند نتوانسته اند درجه حرارتی را که در خورشید وجود دارد را تولید کنند. با دست یابی انسان به انرژی اتمی و کشف رازهای اتم و انرژی نهفته در آن به نظر می رسد که انسان تا حدودی به رمز و راز و چگونگی اتفاقاتی که در خورشید به وقوع می پیوندد و باعث تولید چنین انرژی عظیمی میشود پی برده است.

در گذشته تصور می شد که خورشید یک توده بسیار عظیم از مواد سوختی مثل زغال سنگ یا نفت است که در حال سوختن می باشد. اما امروزه دانشمندان معتقدند خورشید یک کوره هسته ای بسیار بزرگ است که در آنجا عمل همجوشی هسته ای اتفاق می افتد. در خورشید دو اتم هیدروژن با هم همجوشی هسته ای حاصل نموده و تبدیل به یک اتم هلیم می شوند. در این فعل و انفعال مقداری از جرم هیدروژن در هنگام تبدیل هیدروژن به هلیم ناپدید می شود و به ازای آن انرژی گرمایی فوق العاده زیادی تولید می شود.

از دو طریق می توان انرژی هسته ای (اتمی) تولید کرد. یکی از طریق شکافت هسته ی اتم و آزاد سازی انرژی نهفته در آن و دیگری همجوشی دو اتم از یک عنصر و تشکیل یک اتمِ یک عنصر سنگین تر، در روی زمین روش اول یعنی شکافت هسته اتم و استفاده از انرژی آن در راکتور های هسته ای یا همان نیروگاه های اتمی انجام می شود. اما روش دوم یعنی همجوشی دو اتم، به دلیل سخت بودن شرایط انجام آن هنوز عملی نشده است.

شرایط لازم برای انجام عمل همجوشی هسته ای عبارتند از: 1- دمای بسیار بالا، 2- فشار بسیار بالا. از آنجا که هیچ کدام از این دو شرط هنوز توسط انسان قابل انجام نیست، عمل همجوشی هسته ای تا کنون در روی زمین انجام نشده است. اما در خورشید هر دو شرط فراهم است. دما در مرکز خورشید حدود 15 میلیون درجه سانتی گراد و فشار 1220 اتمسفر یعنی دقیقاً 1220 برابر فشار روی کره زمین است. در چنین شرایطی دو اتم هیدروژن با انرژی بسیار زیاد با یکدیگر برخورد کرده و در ضمن تبدیل به یک اتم هلیم مقدار ناچیزی از جرم خود را از دست داده و در مقابل، انرژی فوق العاده زیادی تولید می کنند. گرمای تولید شده از این واکنش هسته ای مقداری صرف انجام همجوشی اتم های هیدروژن دیگر می شود و بخش دیگر آن بصورت تشعشع وارد فضای لایتناهی می شود و فقط قسمت بسیار ناچیزی از آن پس از طی نمودن فاصله میان خورشید و زمین، به زمین می رسد.

در خورشید در هر ثانیه 564 میلیون تن هیدروژن به 560 میلیون تن هلیم تبدیل می شود و 4 میلیون تن تفاوت جرم هیدروژن و هلیم در عین این عمل به انرژی عظیمی تبدیل می شود. مقدار انرژی که خورشید به زمین می تابد معادل 1017×2 ژول در هر ثانیه است. برای آنکه به بزرگی این مقدار انرژی گرمایی پی ببریم باید گفت که هرگاه بخواهیم درجه حرارت یک کیلو گرم آب را یک درجه سانتی گراد افزایش دهیم، باید 4200 ژول گرما مصرف کنیم. با توجه به این نکته پی می بریم که خورشید چه انرژی عظیمی را در هر ثانیه به زمین می فرستد. البته قسمت اندکی از انرژی خورشید به زمین می تابد. دانشمندان محاسبه کرده اند که از این مقدار کم انرژی حدود 33 درصد بدون تغییر قبل از رسیدن به زمین توسط زمین منعکس می شود و به فضا باز می گردد و 45 درصد آن به صورت انرژی حرارتی به بیرون باز می گردد و فقط 22 درصد آن برای تبخیر آب های سطحی و آب دریا ها و کمتر از 001/0 درصد آن صرف عمل حیاتی فتوسنتز می شود. قابل توجه است که قسمت عمده اشعه های مضر خورشید از جمله اشعه ماوراء بنفش خورشید توسط لایه ی ازون در جو اطراف زمین منعکس می شود و زمین از این اشعه های مضر محافظت می شود.


ساخت صفحات خورشیدی شناور در آب

محققان موسسه فناوری ماساچوست برای اولین‌ بار صفحات مبدل حرارت خورشید شناور در آب را تولید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
مبدل حرارت خورشید دستگاهی است که برای بهره‌برداری از انرژی حرارتی (گرما) حاصل از انرژی خورشیدی بکار برده می‌شود. تفاوت این فناوری با مبدل سلول‌ خورشیدی به تغییر مکانیسم تبدیل انرژی از نور به حرارت مربوط می‌شود.

محققان موسسه MIT در گام اول طراحی صفحات شناور خورشیدی و میزان حرارت گرمایی خورشید در یک مربع را محاسبه کردند. در این بررسی مشخص شد که در بهترین شرایط آب‌وهوا و با آسمان صاف انرژی خورشیدی در واحد یک متر مربع به 1000 وات می‌رسد.

ساخت صفحات خورشیدی شناور در آب

نیروگاه‌های خورشیدی رایج نیاز به سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش طراحی، تامین مصالح و نگهداری دارند چرا که آینه‌ها باید به طور پیوسته تمیز شوند و همچنین نصب تجهیزات تنظیم پیوسته آینه‌ها در مقابل خورشید هزینه ساخت را دو چندان می‌کند بنابراین شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

صفحات شناور در دریا که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست تولید شده قادر به تامین حرارت برای جوشیدن آب در نور طبیعی خورشید هستند، بنابراین جریان بخار حاصل از جوشش آب در مجموعه صفحات صرف تولید برق می‌شود.

جورج نی، مهندس مکانیک از موسسه MIT عنوان کرد: تولید صفحات خورشیدی جدید اولین گام در اقتصادی کردن این فناوری با هزینه راه‌اندازی کم و نیاز به نگهداری پایین است.

وی در ادامه افزود: قسمت میانی صفحات خورشیدی شناور از لایه نازک مس در میان ترکیب مواد سرامیکی ساخته شده تا با کارایی بسیار بالا حرارت انرژی خورشید را جذب و به آب منتقل کند. همچنین لایه پایینی صفحات خورشیدی برای کمک به شناور ماندن از فوم بسیار سبک ساخته شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، محققان به منظور جذب بیشتر سرمایه‌گذاران برای تولید صفحات جدید خورشیدی از ارزان‌ترین مواد موجود در بازار استفاده کرده‌اند به‌طوری‌که هزینه ساخت یک متربع از این صفحات تقریبا به 6 دلار رسیده و این در حالی است که برای ساخت نیروگاه حرارتی-خورشیدی معمولی که نور خورشید را متمرکز و منعکس می‌کند حداقل 200 دلار در متر مربع سرمایه‌ اولیه لازم  است.

رکورد تولید بخار از انرژی آفتاب

رکورد شکنی در تبدیل نور خورشید به بخار آب

رکورد شکنی در تبدیل نور خورشید به بخار آب

دانشمندان در استرالیا رکورد عجیبی در تبدیل نور خورشید به بخار آب ثبت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری موج، به طور کلی دانشمندان استرالیایی با ثبت رکوردهای جالب توجه مرتبط با انرژی خورشیدی بیگانه نیستند. در سال ۲۰۱۴ تولید بخار در بالاترین دما و فشار توسط آنها به ثبت رسید و باز هم در همان سال مهندسان دانشگاه نیوساوت ولز به رکورد ۳۴.۵ درصد در تبدیل مستقیم نور خورشید به الکتریسته دست یافتند.

اکنون دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا رکورد جدیدی و این بار در زمینه تبدیل نور خورشید به بخار آب به ثبت رسانده اند. آنها رکورد ۹۷ درصد را به عنوان یک دستاورد مهم علمی اعلام کرده اند.

برخلاف صفحات خورشیدی فوتوولتائیک که نور خورشید را جذب و مستقیما به برق تبدیل می کنند، سیستمهای برق خورشیدی متمرکز (CPS) نور خورشید را از منطقه ای وسیع منعکس کرده و بر روی یک دریافت کننده متمرکز می کند.

همزمان با گرم شدن دریافت کننده، آب درون آن به بخار تبدیل می شود که به دنبال آن توربینی را به چرخش درآورده و در نهایت برق تولید می شود.

دیش بزرگ منعکس کننده نور خورشید در دانشگاه ملی استرالیا که تحت عنوان Big Dish شناخته می شود به دریافت کننده جدیدی مجهز شده که با استفاده از این مجموعه رکورد تبدیل ۹۷ درصدی نور خورشید به بخار آب به دست آمده است.