انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران بسیار زیاد است

بنظرم ایران در مناطق کویری باید از انرژی تابشی و گرمائی خورشید تولید بخار و برق کند .و در مناطق معتدل کشور از صفحات فتو ولتائیک برق تولید کند .زیرا  کارآئی پنلهای خورشیدی در مناطق گرم کم می شود.

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می باشد. میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و میتواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن با وجود 300 روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش 5.5 4.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است. برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق فعال شود.

با مطالعات انجام شده توسط DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از MW 60000 نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.

انرژی خورشیدی 3 1


   
  

نقشه سایت پارس سولار/Googel Map

لینک و نقشه فروشگاه برق خورشیدی آفتاب الکتریک/پارس سولار:https://goo.gl/maps/4TudQU4SLNA2

شیراز شهرک گلستان بلوار علامه امینی.خ گلزار.بلوار سنگی .مرکز خرید واحد 2/صادقی.09177196296-07136505531

مجموعه تولیدی پنل‌های خورشیدی در شیراز آغاز به‌کار می‌کند

پنل خورشیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس گفت: به‌زودی بهره‌برداری از مجموعه صنعتی تولید کننده صفحات و پنل‌های خورشیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، شاپور قنبری عصر یکشنبه 18 تیرماه افزود: مجموعه تولید کننده پنل‌های خورشیدی ایجاد شده در شهرک بزرگ صنعتی شیراز، بزرگترین مجموعه تولیدی این محصول در جنوب کشور محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه این طرح در روزهای آینده با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح خواهد شد، حجم سرمایه گذاری این طرح در فاز اول را حدود300 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگ با مشارکت بانک حکمت ایرانیان ساخته شده است .

قنبری با بیان اینکه توان تولید این کارخانه در فاز اول، تولید صفحات و پنل‌های خورشیدی 130مگاواتی است،‌ گفت: این ظرفیت در طرح‌های توسعه به بیش از 250 مگاوات افزایش می‌یابد .

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اشتغالزایی این طرح را 30 نفردر هرشیفت کاری اعلام و اضافه کرد: با تولید در سه شیفت کاری، برای حدود 100 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.


گامی در جهت تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت با کمک نانوذرات

سلول خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از نانوذرات، سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمتی را تولید کردند که می‌تواند گام موثری برای تجاری‌سازی آن‌ شود و به گفته آنها این نسل از سلول‌های خورشیدی از بازدهی بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، با توجه به لزوم دسترسی به انرژی پاک و ارزان، تولید الکتریسیته از انرژی خورشیدی توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است. در ۵ سال اخیر نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت و پربازده شروع به رشد کرده‌اند.

با توجه به قیمت پایین تمام ‌شده‌ این نسل از سلول‌های خورشیدی و همچنین آینده‌ درخشان آن، دانشمندان بزرگی در دنیا بر روی این ساختار شگفت‌انگیز متمرکز شده‌اند؛ ضمن آنکه محققان دانشگاه تربیت مدرس درصدد ارائه راهکارهایی برای تولید ملی سلول‌های خورشیدی ارزان قیمت هستند.

دکتر بهرام عبدالهی‌نژند، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به مزایای سلول‌های خورشیدی پروسکایت، گفت: سلول‌های خورشیدی پروسکایت به دلیل اینکه از مواد ارزان‌قیمت ساخته می‌شوند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر بازدهی این نوع سلول‌های خورشیدی به میزان 22.1 درصد رسیده و تلاش‌ها برای افزایش بازدهی آنها ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این طرح تلاش شده است تا با به‌کارگیری یک نانوماده‌ ارزان‌قیمت در ساختار سلول‌های خورشیدی پروسکایت، این سلول‌ها به سمت تولید صنعتی و تجاری‌سازی سوق داده شوند.

عبدالهی‌نژند اکسید مس را یک ماده‌ ارزان‌قیمت دانست و اظهار کرد: استفاده از اکسید مس به‌ عنوان یک ماده‌ فراوان و بسیار مقرون ‌به ‌صرفه، هزینه‌ ساخت ابزار الکترونیکی را به میزان بالایی کاهش می‌دهد، از این رو در این پژوهش از این ماده‌ غیر آلی به‌ عنوان جایگزین مواد با انتقال ‌دهنده‌های حفره‌ آلی گران‌قیمت استفاده شده است.

به گفته وی، استفاده از اکسید مس به‌ عنوان یک انتقال‌دهنده‌ حفره غیر آلی، موجب افزایش پایداری سلول‌های خورشیدی پروسکایت می‌شود.

این محقق با بیان اینکه در این پژوهش از روش «کند و پاش» یونی واکنشی چرخشی به‌ منظور لایه‌نشانی اکسید مس بر روی لایه پروسکایت استفاده شده است، خاطرنشان کرد: این روش لایه‌نشانی موجب شده تا یک لایه‌ نانوساختار بر روی سطح زیرلایه ایجاد شود. دانه‌بندی نانویی این لایه باعث می‌شود تا گاف انرژی پهن‌تر شده و همچنین قابلیت استخراج بار و پتانسیل بالاتری را ایجاد کند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس اضافه کرد: لایه‌ نشانده‌شده بر روی سطح پروسکایت یک لایه‌ یکنواخت، متراکم و بدون عیب بوده و تأثیر مخربی بر روی ساختار زیرلایه‌ پروسکایت نداشته است. بازده تبدیل انرژی پس از لایه‌نشانی به میزان بیش از 8.93 درصد رسیده است.

به گفته وی، این طرح بخشی از طرح ملی تولید سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت موسوم به سلول‌های خورشیدی پروسکایت پایدار بوده است.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر بهرام عبدالهی‌نژند عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس، دکتر وحید احمدی و دکتر حمیدرضا شاهرودی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و صبا غریب زاده دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس است، در مجله ChemsusChem با ضریب تأثیر 7.226 منتشر شد.


استلاوی .کارآمدترین خودرو برقی جهان


این خودرو اگر در یک روز آفتابی باتری‌های خود را به طور کامل شارژ کند می‌تواند معادل ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند.

این عنوان یکی از محصولات جدیدی محسوب می‌شود که به تازگی معرفی شده و تمام انرژی مورد نیاز خود را از پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند. 
 
این محصول قرار است در آینده وظیفه حمل و نقل افراد را برعهده بگیرد و میزان آلایندگی آن صفر باشد. خودرو جدید در گروه توسعه فناوری‌های خورشیدی وابسته به دانشگاه «اِینتهوِن» هلند طراحی شده و «استِلا وی» نامگذاری شده است و بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است در مسابقه جهانی اتومبیل‌های خورشیدی برای طراحی خودروهای آینده رقابت کند.
کارآمدترین خودرو برقی خانوادگی جهان +تصاویر 
 
شکل ظاهری این خودرو بسیار جالب است و اگر در یک روز آفتابی در هلند باتری‌های خود را به طور کامل شارژ کند می‌تواند معادل ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند. البته ماجرا به این اتفاق ختم نمی‌شود و «استِلا وی» پس از آنکه ظرفیت باتری‌های خود را تکمیل کرد، مابقی انرژی به دست آمده از خورشید را می‌تواند به منزل شما انتقال دهد تا برای تامین انرژی الکتریسیته وسایل داخل خانه به کار رود.
کارآمدترین خودرو برقی خانوادگی جهان +تصاویر

گروه توسعه فناوری‌های خورشیدی دانشگاه «اِینتهوِن» با هدف ایجاد تعادل میان سیستم آیرودینامیک و زیبایی‌شناسی این خودرو را طراحی کرده است. بر خلاف مدل قبلی این محصول که با نام «استلا لوکس» ساخته شده بود «استلا وی» ۹ درصد آیرودینامیک‌تر ساخته شده است و در مقابل حرکت باد بهتر می‌تواند به جلو حرکت کند. بدنه منحنی این خودرو شبه به اتومبیل‌هایی است که چند دهه پیش ساخته می‌شدند. ارتفاع این اتومبیل نسبت به دیگر خودرو‌ها کمتر است و با این وجود دستگیره در‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی به آن‌ها آسان است و برای باز شدن در‌ها افراد مانند اتومبیل‌های معمولی عمل می‌کنند.
 
فضای داخلی خودرو بزرگ و جادار ساخته شده است و از مهم‌ترین نکات داخلی آن می‌توان به صندلی‌های بهینه‌سازی شده و ارگونومیک اشاره کرد. «استلا وی» نخستین خودرو خورشیدی خانوادگی محسوب می‌شود که ۵ صندلی دارد و می‌تواند برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری مورد استفاده قرار بگیرد.
 
 
کارآمدترین خودرو برقی خانوادگی جهان +تصاویر

این خودرو سیستم راهبردی انرژی خورشیدی را در خود جا داده است و به راننده و سرنشینان نشان می‌دهد که چه میزان انرژی مصرف شده و چقدر انرژی در باتری باقی مانده است. این سیستم همچنین مشخص می‌کند که با مسافت طی شده، در مقابل خودروهای مجهز به منبع سوخت فسیلی چه میزان انرژی کمتری مصرف شده است. زمانی که شما با این اتومبیل به مقصد می‌رسید، «استلا وی» سیستم دستیار هوشمند مخصوص پارک خودرو را فعال می‌کند. در قسمت داخلی خودرو یک نقشه الکترونیکی بزرگ وجود دارد که وضعیت آب و هوا هم در آن به نمایش درمی‌آید و البته به صورت همزمان فناوری مذکور با سیستم پارک خودرو ادغام می‌شود تا بتوانید به راحتی در بهترین موقعیت اتومبیل را پارک کنید. این سیستم به شما اعلام می‌کند در این نقطه که پارک کردید چه میزان انرژی خورشیدی دریافت می‌شود و بر این اساس بهترین محل پارک برای جذب بالاترین میزان جذب انرژی خورشیدی هم به شما پیشنهاد داده می‌شود. سیستم هوشمند مسیریابی و راهبردی خودرو فناوری ویژه‌ای را موسوم به «وی ۲ اکس» در خود جا داده است که به کمک آن به راننده در مورد ترافیک‌های سنگین خیابانی هشدار می‌دهد و در کنار آن ایمن‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به مقصد را پیشنهاد می‌کند.

«استلا وی» به منظور آنکه میزان مصرف انرژی را به حداقل برساند راننده را تشویق می‌کند کوتاه‌ترین مسیر را پشت سر بگذارد و میزان مصرف انرژی داخلی را هم کاهش دهد. در قسمت داخلی اتاق سیستم نوری هوشمند تعبیه شده است که بر اساس شرایط محیطی به صورت خودکار عمل می‌کند. سیستم راهبردی هوشمند به صورت دایم رفتار راننده را زیر نظر می‌گیرد و اگر او سرعت بیش از اندازه داشته باشد یا بین خطوط حرکت نکند، با روشن کردن چراغ قرمز به او هشدار می‌دهد. این اتومبیل خورشیدی با سیستم شارژ هوشمند به گونه‌ای ساخته شده است که هزینه مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند، هیچ گونه آلودگی برای هوا ایجاد نمی‌کند و هر زمان که ظرفیت باتری آن تکمیل شد به صورت خودکار دست از شارژ شدن می‌کشد تا مابقی انرژی به باتری‌های خانگی انتقال پیدا کند.
 

ابراز تمایل یک شرکت چینی - کانادایی به سرمایه گذاری در استان فارس



به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای فارس، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، با بیان این مطلب اظهار داشت: در این نشست مشترک، همچنین موضوع توسعه انرژی های تجدید پذیر و افزایش سرمایه گذاری در شهرستان های تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز مطرح شد.
حمیدرضا جلایر، بیان داشت: با توجه به محدودیت منابع فسیلی در جهان و آسیب جدی گازهای گلخانه ای حاصل از این سوخت ها به محیط زیست، استفاده از سایر انرژی های پاک به ویژه انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی دوستدار محیط زیست حائز اهمیت است و ضرورت دارد.
وی، با بیان اینکه در دنیا استفاده از انرژی های تجدید پذیر رو به افزایش است، گفت: استان فارس با توجه به برخوردار بودن از روزهای آفتابی طولانی در طول سال، مکان مناسبی برای حضور سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بخش انرژی های خورشیدی است، ضمن اینکه احداث چنین نیروگاه هایی اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم نیز در پی خواهد داشت.
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس هم اظهار داشت: در این نشست مشترک در مورد سرمایه گذاری شرکت چینی- کانادایی (U-SIN) برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر در استان فارس بحث و تبادل نظر شد و شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز پنج ساختگاه مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی به این شرکت معرفی کرد که 2 ساختگاه برای احداث، انتخاب شده و شروع به کار در آن صورت خواهد گرفت.
مهدی شفیعیان، در مورد مکان این نیرو گاه ها گفت: نیروگاه های خورشیدی جدید قرار است در نقاطی احداث شوند که دارای تنگناهای توسعه شبکه بوده و به علت عدم وجود گاز امکان احداث نیروگاه های گازی نیز درآن مناطق وجود ندارد.
زینل قنبری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز برای احداث نیروگاه های خورشیدی به سرمایه گذاران قول همکاری و مساعدت داد.

آلودگی هوا باعث کاهش تولید انرژی خورشیدی می شود




نتایج یک تحقیق نشان می دهد، آلودگی هوا ضربه بزرگی به تولید جهانی انرژی خورشیدی می زند.

این مطالعه که نخستین مطالعه از نوع خود است، نشان می دهد ذرات آلاینده موجود در هوا و تجمع آنها در سلول های خورشیدی، خروجی انرژی ناشی از نور خورشید را در برخی قسمت های جهان بیش از 25 درصد کاهش می دهد. 
بر اساس نتایج این مطالعه که در شماره 23 ژوئن مجله Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است، بیشترین آسیب وارده به تولید انرژی خورشیدی بر اثر آلودگی هوا در کشورهای چین، هند و شبه جزیره عربستان مشاهده می شود.
در این مطالعه محققان موسسه فناوری Gandhinagar در هند با همکاری محققان دانشگاه 'ویسکانسین' در مدیسون آمریکا، کاهش میزان تولید انرژی پنل های خورشیدی را در طول زمان که کثیف می شدند، اندازه گرفتند.
این اطلاعات نشان داد، کارایی پنل های خورشیدی پس از هر بار تمیز شدن 50 درصد افزایش می یافت.
محققان همچنین با تجزیه و تحلیل نمونه دوده موجود بر پنل های خورشیدی متوجه شدند 92 درصد آنها گرد و غبار است و کسر باقی مانده متشکل از آلاینده های کربن و یون ناشی از فعالیت انسان است.
درحالیکه میزان آلاینده های ناشی از فعالیت انسان ممکن است اندک به نظر رسد اما این مطالعه نشان داد ذرات انسان ساز در قیاس با گرد و غبارهای طبیعی بطور موثرتری مانع جذب نور می شوند. این موضوع نشان می دهد مشارکت انسان در کاهش میزان تولید انرژی بسیار بیشتر از گرد و غبار است.
از سوی دیگر محققان خاطر نشان کردند ذرات آلاینده ناشی از فعالیت انسان کوچک و چسبناک است و تمیز کردن آنها را بسیار دشوارتر می کند.

 

منبع: ایرنا