انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

اعطای تسهیلات بلاعوض ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به کشاورزان به ازای هر هکتار

به ازای هر هکتار ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به هر کشاورز بصورت بلاعوض داده می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.

 محمدعلی طهماسبی در جلسه هم‌اندیشی توسعه بخش کشاورزی در شرق استان کرمان افزود: برای آبیاری تحت فشار به غیر از اعطای تسهیلات بدون محدودیت، به ازای هر هکتار، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به هر کشاورز به صورت بلاعوض داده می‌شود.

وی افزود: طرحی با ۱۵ هزار هکتار درباره اصلاح باغ‌ها در مجلس مطرح و برنامه‌ریزی شده تا باغ‌های سنتی کشور احیاء و بازسازی شود.

وی با اشاره به آغاز طرح احیا و بازسازی باغ‌های فرسوده و قدیمی افزود: در این طرح مجوزهای اولیه محیط زیست و اعتبار لازم از سازمان برنامه و بودجه کسب شده است که با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضع اقلیم بم در زمینه تولید انرژی خورشیدی برای گلخانه‌ها بسیار مناسب است ، افزود: در ارتباط با صنایع بسته‌بندی و جانبی خرما باید زنجیره خرما تشکیل شود.

وی با بیان اینکه درخت خرما تنها درختی است که از تمام بخش‌های آن می‌توان استفاده کرد و گفت: دولت تسهیلات خوبی در بخش ضایعات خرما به کشاورزان می‌دهد.

طهماسبی با تاکید بر بسته‌بندی مناسب خرما در بازار فروش خاطرنشان کرد: صادر کنندگان خرما باید سلیقه بازار را در زمینه بسته‌بندی رعایت کنند./دهقان نیوز

خانه ای به اندازه جای پارک خودرو! +عکس

یک معمار فنلاندی خانه ای در ابعاد یک جای پارک خودرو ساخته که نیاز به پی ریزی ساختمان ندارد.
اتاق خبر 24

به نقل از نیواطلس، با توجه به اینکه فضا در بیشتر شهرها اهمیت زیادی دارد، برخی تصور می کنند کاهش حجم  ساختمان ها و اجزای شهری راه حلی برای مشکل افزایش جمعیت فراهم کند.

درهمین راستا مارکو کاساگراند، معمارفنلاندی خانه ای به نام Tikkuطراحی کرده است. این خانه با ابعاد فقط در ۲.۵ در ۵ متر تقریبا معادل جای پارک یک خودرو است!

 

خانه ای به اندازه جای پارک خودرو! +عکس

 

خانه سه طبقه  اخیرا در هفته طراحی هلسینکی ۲۰۱۷ ساخته شده و مساحت کل آن ۳۷.۵ متر مربع است. در نمونه اولیه ساخته شده در طبقه اول اتاق کار و در طبقه دوم اتاق خواب ساخته شده است. همچنین یک فضای پذیرایی در طبقه سوم در نظر گرفته شده است.

دراین ساختمان یک توالت ساخته شده و الکتریسیته نیز از انرژی خورشیدی تامین می شود اما در آشپزخانه آب لوله کشی وجود ندارد.

این خانه را می توان یک شبه از الوارهای لمینیت شده ساخت.  البته در این حالت باید حتما ساختمان عایق بندی شود.

برای ساخت این سازه در خیابان های معمولی نیاز به هیچ گونه پی ریزی نیست زیرا در کف آن جعبه ای مملو از شن قرار داده شده است.

به هرحال کاساگراند تصمیم دارد ازاین ساختمان کوچک به عنوان محل کار، مغازه، هتل و غیره استفاده کند. این خانه با قیمت ۳۵ هزار یورو فروخته می شود.

از غارنشینی تا استفاده از انرژی خورشیدی/ تولید برق خورشیدی، راهکار کاهش آلودگی هوا است

- انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی های تجدید پذیر است و در کنار انرژی باد و انرژی زیست توده(زباله و ضایعات کشاورزی) قرار دارد.

با توجه به افزایش تمایل برخی کشورهای دنیا برای استفاده از انرژی پاک و تقریبا بدون آلایندگی انرژی خورشیدی، عصر ایران با نایب رئیس کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران گفت و گو کرد و مزیت توجه به انرژی خورشیدی مورد کند و کاو قرار گرفت.

کاوه خدامه که نایب رئیس کمیته انرژی های تجدید پذیر است لیسانس مهندسی صنایع دارد و اولین شرکت فعال در این حوزه را در دهه 1370 در ایران ایجاد کرد و در سال 2012 فوق لیسانس انرژی های تجدید پذیر از دانشگاه صنعتی دِلفت هلند(Delft) دریافت کرده است.
گفت و گوی عصر ایران با مهندس خدامه را می خوانید.
***

*در زمان اوج مصرف برق که در تابستان امسال بود 55 هزار مگاوات مصرف برق لحظه ای در کشور داشتیم. مقداری از برق تولیدی مربوط به حوزه انرژی خورشیدی است.


طبق اطلاعاتی که منتشر شده اولین نیروگاه خورشیدی در سال 1388 افتتاح شده و با ظرفیت 250 کیلووات. اولین نیروگاه مگاواتی در اراک تاسیس شده با ظرفیت یک مگاوات در سال 1395. آمار دقیقی دارید که مجموعا چقدر ما تولید انرژی خورشیدی در کشورمان داریم؟

-تا قبل از سال 1392 ما بیش تر به سمت تولید برق توسط انرژی خورشیدی و مستقل از شبکه برق کشور حرکت می کردیم. در سایت ها و پاسگاه ها یعنی در جاهایی که امکان برق رساندن نبود این کار انجام می شد و همچنین در روستاهای فاقد برق.

ما فعالان این صنعت، نیروگاه های کیلوواتی در مقیاس کم و مثلا نهایتا 5 کیلووات و 10 کیلووات و مستقل از شبکه برق نصب می کردیم و استفاده می شد. پس از الزامات بودجه ای سال 1392 تغییراتی اتفاق افتاد.

از غارنشینی تا استفاده از انرژی خورشیدی/تولید برق خورشیدی، راهکار کاهش آلودگی هوا است

در الزامات بودجه ای به انرژی های تجدید پذیر اشاره شد که یکی از آنها انرژی خورشیدی است. در ایران پتانسیل استفاده از نیروگاه های برق بادی را هم داریم. در کارهای تحقیقاتی حتی فکر می کنم از طریق بیوماس(زباله و ضایعات کشاورزی/Bio Mass) و ژئوترمال(زمین گرمایی) در مقیاس کوچک استفاده شده.

اما عمده صحبت می تواند در رابطه با انرژی بادی و خورشیدی باشد. در ارتباط با انرژی خورشیدی، قبل از سال 1388 مجموعه ظرفیت نصب شده به مراتب بیش از این بود. به دلیل ضعف اطلاع رسانی، این موضوع مطرح نشده و فاقد اطلاعات هستیم.

در پیک مصرف برق در سال جاری ، گفته شد نیروگاه های خورشیدی مگاواتی که در استان همدان نصب شده است، بسیار به کار آمده بودند. البته ظرفیت نصب شده نیروگاه های خورشیدی همدان 7 مگاوات است.
یک نیروگاه 10 مگاواتی نیز در اصفهان تاسیس شده است. دو نیروگاه 10 مگاواتی در کرمان وجود دارد که یک نیروگاه آن قطعا افتتاح شده.

*حداکثر در حد 50 مگاوات تولید برق داریم از طریق انرژی خورشیدی؟

-در حال حاضر بله. در این پروژه ها، بحث فاینانس مهم است. مصوب شده که تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه یعنی سال 1400 شمسی، هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شود اما منوط به وجود فاینانسرها(تامین کننده مالی/Financier) است.

این نیروگاه های خورشیدی هم که نصب شده عمدتا فاینانسر خارجی داشته است. سرمایه گذاران خارجی، منتظر هستند یک کم فضا آرام تر شود که استفاده کنند. چند صد قرارداد امضا شده ولی خیلی از آنها عملا اجرا نشده. اگر اجرایی شود چند برابر این رقمی که شما گفتید خواهد بود.

*سطح خورشید دمای 5600 درجه سانتیگراد دارد. گفته شده در سطح زمین برای تولید برق خورشیدی باید میانگین انرژی تابشی بالاتر از 3.5 کیلوات ساعت در متر مربع باشد. در ایران متوسط انرژی تابشی 4.5 کیلووات را اعلام کرده اند و گفته شده در بعضی جاهای ایران تا 7 کیلووات هم می رسد.

با این اعداد و ارقام می شود نتیجه گرفت که ایران محیط مناسبی دارد برای این که از انرژی خورشیدی برق بیشتری تولید شود؟

-اصلا صحبت حرارت نیست. اگر چه در نیروگاه های حرارتی خورشیدی با استفاده از آینه و سیستم هایی که وجود دارد نور را متمرکز می کنند. شما حتما تجربه استفاده یک عدسی برای سوزاندن یک قطعه کاغذ داشته اید. بنابراین می توان نور را متمرکز کرد.

فکر می کنم یک نیروگاه حرارتی خورشیدی در شیراز در حد کیلووات راه اندازی شده بود. قرار بود در یزد هم انجام بشود که فکر نمی کنم اجرایی شده باشد.

اما سیستم های فتوولتائیک(Photovoltaic/PV) که همان پنل های خورشیدی است با حرارت سر و کار ندارند. اتفاقا حرارت برای آنها یک نقطه منفی است. یعنی حرارت باعث می شود یک مقدار ولتاژ افت کند و این باعث می شود عملکرد سیستم به طور کلی پایین بیاید.

*در جاهایی که اعلام شده در ایران انرژی خورشیدی بالاتر از 7 کیلووات ساعت بر متر مربع است، این انرژی بیش تر از حد لازم است؟

-اطلس انرژی خورشیدی ایران را باید بررسی کرد. میزان تابش و دریافت انرژی در نقاط مختلف ایران، متفاوت است. برای مثال در استان کرمان، دریافت بهتری داریم تا استان پُر بارش گیلان.

همان طور که ما در مورد انرژی فسیلی در موقعیت ایده آلی قرار داریم، در مورد استفاده از منابع خورشیدی هم این اتفاق افتاده است و کشور ما روی کمربندی قرار دارد که بیش ترین مقدار تابش خورشیدی و در واقع دریافت انرژی تابشی را دارد.

از غارنشینی تا استفاده از انرژی خورشیدی/تولید برق خورشیدی، راهکار کاهش آلودگی هوا است

در ایران به طور متوسط انرژی تابشی خورشید 5 کیلوات ساعت است. در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، حدود 5.5 کیلووات ساعت است و در بیابان های مرکزی استرالیا 6 کیلووات ساعت است. این رقم 6 یعنی 6 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز است.

*برق به دو صورت از انرژی خورشیدی تولید می شود که یکی نیروگاه حرارتی است و یکی هم فتوولتائیک که این پنل های خورشیدی است. با توجه به این که راندمان نیروگاه های حرارتی بالاتر است چرا در ایران تاکید و توجه بیشتری به سلول های خورشیدی می شود؟

-راندمان نیروگاه های حرارتی خورشیدی نمی تواند بالاتر باشد. ما ضریبی به نام ضریب اشتغال داریم. فکر نکنید که یک نیروگاه برق گازی ضریب اشتغال 100 درصد دارد. یک نیروگاه 1000 مگاواتی اگر داشته باشیم دائما کار نمی کند.

مدیر عامل شرکت مپنا که توربین های کلاس اف و با ظرفیت 250 یا 300 مگاواتی را تولید می کند، می گفتند بازدهی 35 درصد.

ما برای نیروگاه های خورشیدی در ایران، ضریب اشتغال حول و حوش 20 درصد را می توانیم طراحی کنیم. البته نمی خواهم بگویم راندمان نیروگاه حرارتی از فتوولتائیک کمتر است.

در نیروگاه های حرارتی، چند جا تبدیل داریم و وقتی چند جا تبدیل انرژی داشته باشیم و انرژی را به گرما و گرما را به انرژی تبدیل کنیم این خودش باعث می شود تلفات داشته باشیم.

تلفات برق باعث می شود ضریب اشتغال نیروگاه های حرارتی پایین بیاید. نیروگاه حرارتی خورشیدی، کمتر از یک نیروگاه بخار معمولی بسیار قدیمی، می تواند برق تولید کند ولی نیروگاه فتوولتائیک(پنل خورشیدی)، تلفات کمتری دارد. چون مستقیما نور به الکتریسیته تبدیل می شود.

*اتفاقا گفته شده که اتلاف انرژی در سلول های خورشیدی بیش تر است تا نیروگاه های حرارتی.

-باید با درصد در این زمینه صحبت کرد که صحبت ها متکی به بررسی های دقیقی باشد.

*تولید برق با استفاده از نیروگاه های حرارتی آیا تکنولوژی بالاتری می خواهد؟

-خیر. در تولید سلول خورشیدی از سیلیکون استفاده می کنند. در حالت عادی، عنصر سیلیکون برق تولید نمی کند ولی با تکنولوژی می تواند برق تولید کند. ساخت سلول خورشیدی، تکنولوژی بالایی دارد.

البته در زمینه ساخت آینه ها که در نیروگاه حرارتی خورشیدی کاربرد دارد این تکنولوژی باید باشد که انرژی و تابش خورشید را منعکس کند مثل ذره بین. این کار باید به گونه ای باشد که مخزن سیّال را حرارت بدهد.

ما چند عامل داریم که روی کاهش راندمان یک نیروگاه خورشیدی چه فتوولتائیک و چه حرارتی، تاثیر دارد. یک عامل، غبار محلی است. ما الان آلودگی هوا داریم ولی در قدیم می گفتند تهران غبار محلی دارد.

نیروگاه حرارتی در این مورد حساس تر هستند. چون چند روز یک بار باید سطح آنها با ماده خاصی شُسته شود بدون این که لک بشود. این لکه ها باعث می شود تابش کم شود.

*آلمان در سال 2014 میلادی مقدار 38 هزار مگاوات تولید برق از طریق انرژی خورشیدی داشته و رتبه اول دنیا را در این زمینه کسب کرده و چین در رتبه دوم بوده با 28 هزار مگاوات.

اما الان مقامات چینی اعلام کرده اند که 77 هزار مگاوات تولید برق داشته اند از طریق همین انرژی.

-بسیار در این زمینه کار می کنند چه چینی ها و چه هندی ها.

از غارنشینی تا استفاده از انرژی خورشیدی/تولید برق خورشیدی، راهکار کاهش آلودگی هوا است

*آیا ممکن است که میزان تولید برق به سرعت و ظرف 3 سال از 28 هزار مگاوات به 77 هزار مگاوات رسیده باشد؟

-بله. این جمله ای که می خواهم نقل کنم یکی از بزرگان گفته. دوره اقامت بشر در غار، به دلیل کمبود غار تمام نشد. به دلیل نیاز بشر بود که از غار بیرون آمدند و جوامع روستایی را ساختند.

انتقال از دوره اسب به ماشین، از ضرورت بود و نه این که اسب ها تمام شده باشند. انتقال بشر از سوخت های فسیلی هم یک ضرورت است. هر روز در مورد توفان های مهیب و تغییرات بسیار شدید آب و هوایی اخباری منتشر می شود. این تغییرات اقلیمی به دلیل افزایش حجم گاز دی اکسید کربن یا گاز  کربنیک(Co2) در فضای جو است و از بین نمی رود.

این گاز ناشی از استفاده بسیار زیاد از سوخت های فسیلی توسط بشر است. قطعا انسان راهی ندارد به غیر از این که حرکت کند به سمت منابعی که کمتر سوخت فسیلی مصرف شود.

چند کارخانه تولید پنل خورشیدی در دنیا وجود دارد که با ظرفیت گیگاوات(هزار مگاوات) تولید می کنند. یعنی چند کارخانه هستند که ظرفیت تولیدشان 5 گیگاوات است. این واحدها هر کدام 5 هزار مگاوات پنل خورشیدی در سال تولید می کنند.

برای مثال 20 سال پیش کشور چین در این زمینه مطرح نبود. اما الان سرمایه گذاری کرده اند. سرمایه گذاری شده و آنها هم به این سمت رفته اند. متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری، فعلا ایران توجیه اقتصادی ندارد و روی آن سرمایه گذاری کمی انجام شده.

*این که برخی اعتقاد دارند در ایران گرد و غبار وجود دارد و آنچنان که باید و شاید، نمی شود دریافت انرژی از خورشید و تولید برق داشت تا چه حد صحت دارد و عملا تاثیر منفی می گذارد؟

-آن طور هم سیاه نیست. اگر چه ما گرد و غبار را داریم بدون شک ولی تاثیر چندانی ندارد.

*گرد و غبار یا ریزگرد احتمالا چقدر تولید میزان برق را کاهش می دهد؟

-بحث این نیست که ما تجهیزاتی را نصب کنیم و به امان خدا بگذاریم. گرد و غبار باعث می شود فواصل دوره های نگهداری و پاکسازی را کمتر کنیم. اما اگر در یک منطقه با آلودگی کم، نیروگاه خورشیدی احداث کنیم فرق می کند.

آلمان از سال 2004 حرکت خودش را در زمینه انرژی خورشیدی شروع کرده است. یک شبه به این نقطه نرسیده است. باعث شدند در چین سرمایه گذاری های کلان انجام شود و قیمت سلول های خورشیدی را از واتی 7 یا 8 دلار به واتی 50 سنت رساندند.

*در استان هایی مثل یزد و کرمان بهتر می شود دریافت انرژی خورشیدی داشت و تولید برق را انجام داد؟

-این استان ها تابش بیش تر و بارندگی کمتری دارند. روزهای ابری در یزد، خیلی کم است. شاید حدود 15 یا 20 سال است که یزد در دوره خشکسالی است. کرمان هم، همین طور. این وضع و همین طور ارتفاعی که نسبت به سطح دریاها دارند باعث می شود پتانسیل بهتری در یزد و کرمان داشته باشیم.

این طور نیست که نشود در بقیه ایران کار کرد. شما الان می بینید در همدان برای ساخت نیروگاه، سرمایه گذاری شده.

برقی که تولید می شود مثل هر کالای دیگر است. این برق توسط شبکه برق به مصرف کننده منتقل می شود. قیمت خریدی که دولت ایران از سال 1393 برای جذب سرمایه گذار و فاینانسر به این صنعت پیشنهاد داد، بسیار قیمت جذابی است. تقریبا 14 سنت است.

وقتی با خارجی ها قرار می بندند پول فروش را با دلار می گیرند. دولت ایران هم، بازگشت سرمایه آنها را تضمین می کند. همان موقع که در همدان فعال شد در دوبی که اقدام شد کیلوواتی کمتر از 4 سنت بود و دقیقا 3.9 سنت بود. یک شرکت اسپانیایی در آنجا سرمایه گذاری کرد.

قیمت خرید دولت ایران 14 سنت است. سرمایه گذار به دوره بازگشت سرمایه فکر می کند. یک دوره 4 ساله یا 5 ساله برای بازگشت سرمایه، بسیار معقول است.

 

از غارنشینی تا استفاده از انرژی خورشیدی/تولید برق خورشیدی، راهکار کاهش آلودگی هوا است

*در خصوص برخی از مناطقی از جنوب کشورمان گفته شده که حتی 330 روز هوای آفتابی داریم. یک شرکت آلمانی در استان همدان دو نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی جمعا به مبلغ 15 میلیون یورو معادل 90 میلیارد تومان تاسیس کرده است.

این شرکت آلمانی چطور به این نتیجه رسیده و ترجیح داده که دو نیروگاه خورشیدی در استان همدان که روزهای آفتابی کمتری دارد ایجاد کند؟

- رابط فاینانسر در ایران و شریک ایرانی اش، همدانی بود. دوم این که در همدان شرکت توزیع برق همدان، تجربه بسیار موفقی در این مورد داشت و مدیر عامل شرکت توزیع همدان به همین دلیل جایزه گرفت.

یعنی سابقه ای در این زمینه داشتند و علاقه مند هم بودند. ضمنا همدان از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی به عنوان پایلوت «شهر سبز پایدار» شناخته شده. در این چارچوب استفاده از فناوری های نوین سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود. تمامی نهادهای شهر همدان، در این زمینه همکاری می کنند که روند اداری تسهیل شود.

*در سال 2014 آلمان از طریق انرژی خورشیدی 38 هزار مگاوات تولید برق داشته داشته است. این رقم در همان سال هم رقم بالایی است. آن شرکت آلمانی دو نیروگاه در همدان ساخته که نیروگاه خلیج فارس و نیروگاه امیر کبیر نامگذاری شده اند.

با وجود این که آلمان تکنولوژی های این حوزه را دارد دارد چرا در ایران به ساخت دو نیروگاه های 7 مگاواتی اکتفا کرده اند و نیروگاه های بزرگتر نساخته اند؟

-در اصفهان نیروگاه 10 مگاواتی ساخته شده. در کرمان و در منطقه ماهان نیروگاه 10 مگاواتی ساخته شده و نمی دانم کار دومین نیروگاه آنجا به کجا کشیده شده. این نیروگاه ها در ایران اضافه شده.

اولا سرمایه گذار باید انتخاب کند. چون ایران برای بالای 30 مگاوات و 50 مگاوات هم قیمت در نظر گرفته است. اما قیمت 7 مگاوات بهتر است.

در ضمن بحث نیروگاه های خورشیدی، صرفا تولید برق نیست. باید توان شبکه برق را نیز در نظر گرفت. از همین شبکه موجود استفاده می شود. نیروگاه های خورشیدی در روز برق تولید می کنند. وزارت نیرو هم هنوز شبکه برق را گسترش نداده است. فشاری که ایجاد می شود شبکه باید تحمل کند.

*هر کدام از نیروگاه های 7 مگاواتی همدان در 10 هکتار زمین ایجاد شده اند. سولار استار که بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این نیروگاه 1300 هکتار وسعت دارد و برای تولید 579 مگاوات برق در نظر گرفته شده بود و در سال 2015 افتتاح شد. میزان زمین برای این نوع نیروگاه ها به چه عواملی بستگی دارد؟

-بحث نصب پنل خورشیدی به محل نصب ارتباط دارد و این که چگونه چیده شود. چیدمان هم اهمیت دارد. آیا سازه، نصب ثابت دارد یا این که تعقیب کننده خورشیدی دارد که اینها هم خودشان دو نوع هستند.

فواصل هر ردیف پنل های خورشیدی را باید محاسبه کرد و از این طریق سطح مورد نیاز ما مشخص می شود. ما در نیمکره شمالی هستیم پس در مورد نیمکره شمالی صحبت می کنم.

هر چه به خط استوا نزدیکتر شویم فاصله بین دو ردیف متوالی کمتر می شود و سطح کمتری را نیاز دارد. فاصله پنل های خورشیدی در همدان در حد حداقل بود. شاید حتی یک درصدی سایه هم از ردیف جلو به ردیف عقب منتقل می شد که البته طبق قواعد جهانی تا چند درصد ایراد ندارد.

*در یکی از نیروگاه های آلمان پنل های خورشیدی خیلی نزدیک هم قرار گرفته اند ولی در ایران فاصله ها نسبتا بیشتر است. چطور است که در آلمان تا این حد نزدیک به هم و در ایران اینقدر فاصله دارند؟

-ما باید نقشه را ملاحظه کنیم. در ایران ارتفاع پایه ای که پنل های فتوولتائیک یا ماژول های برق خورشدی روی آنها نصب می شود 3 متر است. این پنل های خورشیدی، کوچک نیستند. این پنل ها، دو متر طول و یک متر عرض دارند.

*ایرادی که به نیروگاه های خورشیدی از نوع پنل خورشیدی وارد می شود این است که مساحت و زمین زیادی را اِشغال می کنند.

نیروگاهی که در همدان ساخته شده در کنار جاده است. آیا این پنل ها باید مثل همین همدان الزاما در کنار جاده باشد یا می شود در بیابان هایی که برای کشاورزی قابل استفاده نیستند نیروگاه ساخته شود که زمین های مسطح و مطلوب را اشغال نکنند؟

-طبیعی است که سرمایه گذار می خواهد کمترین سرمایه گذاری را انجام بدهد و بیش ترین سود را ببرد. در ایران نزدیکترین نقطه به پُست های برق که می شود به آنها برق تزریق کرد انتخاب می کنند.

به هر حال باید برق را منتقل کرد. اگر در جای دوری باشد باید یک شبکه اختصاصی ایجاد کنند که به برق سراسری وصل شود. هر چه این فاصله دورتر باشد برای سرمایه گذار، جذابیت اش کمتر می شود و البته تلفات انرژی هم، بیش تر خواهد شد. چون در انتقال برق با سیم و کابل، تلفات انرژی داریم.

این تلفات باعث می شود درآمد سرمایه گذار کم شود. در حال حاضر چون در ایران تعداد زیادی نیروگاه تاسیس نشده است، زمین هایی که نزدیک پُست های برق هستند دریافت می کنند. اگر تعداد نیروگاه های خورشیدی زیاد شود زمین در جوار پُست های برق نمی ماند و باید در بیابان ها نیروگاه تاسیس کنند.

*جذابیت از این جهت است برای شرکت های خارجی که نزدیک همین پست های برق زمین دریافت کنند؟

-بله. چون تلفات انرژی کمتر می شود. هزینه انتقال برق هم کمتر می شود. البته باید زمین کشاورزی را اجاره کنند. با توجه به این که عمده کشت آن مناطق، دیم است به راحتی می شود این کار را انجام داد. برای دوره 20 ساله هم اجاره می کنند که در طول 20 سال مشکلی نداشته باشند.

خانه 217 روستای ایران با انرژی خورشیدی روشن می شود

٢١٧ روستای ایران پول برق نمی‌دهند. خانه آنها مثل بقیه مردم کنتور برق دارد اما این کنتورهای برق برای تسویه‌حساب نیست! کنتورهای برق این ٢١٧ روستا تنها برای آن است که به اهالی فهمانده شود انرژی خورشید چقدر قیمت دارد و روستاییان ارزش پنل‌های خورشیدی را بدانند و از آن مراقبت کنند. حالا تصاویر روستای سی‌چانلو که در تاکستان استان قزوین واقع شده است دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد.

ایران آنلاین /روستایی با پشت‌بام‌های آبی! که با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده‌اند. سی‌چانلو حدود یک دهه است تمام برق مورد نیاز خود را از خورشید می‌گیرد و روستاییان نه ‌تنها پولی برای برق نمی‌دهند بلکه اضافه برق تولیدی‌شان را می‌توانند به وزارت نیرو بفروشند. گر چه خرید برق اضافه برای تمام روستاها اجرایی نشده است اما وزارت نیرو تصمیم دارد خرید تضمینی برق خورشیدی را به صورت جدی دنبال کند. حالا روستای سی‌چانلویی‌ها لقب زیست‌محیطی‌ترین روستای ایران را به یدک می‌کشد اما ولی‌الدین مصلحتی‌شربیانی، پدر برق روستایی ایران به «شهروند» می‌گوید که تنها سی‌چانلو نیست که تمام برق مصرفی خود را از خورشید تأمین می‌کند و در حال حاضر ٢١٧ روستا در سراسر کشور برق‌شان را از نیروگاه‌هایی خورشیدی به دست می‌آورند. گویا قرار است تا پایان امسال تعداد روستاهای خورشیدی به ٣٠٠ روستا برسد. بخشی از روستاهایی که برق مصرفی‌شان را از انرژی خورشید تأمین می‌کنند، اتفاق ناگریز بوده‌اند. هزینه اتصال این روستاها به شبکه برق به دلایلی مثل صعب‌العبوربودن یا واقع‌شدن در نقاط کوهستانی بسیار بالاست و تأمین برق‌شان از روش‌های مرسوم و اتصال به شبکه برق حداقل ٥ برابر و در برخی موارد حتی ٩ برابر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی هزینه‌بردار است. همین موضوع موجب شده است که دولت برق روستاهای صعب‌العبور را از پنل‌های خورشیدی تأمین کند و بخش دیگری از روستاییان می‌توانند به شبکه برق روستایی دسترسی داشته باشند و شهری‌ها در صورت تمایل می‌توانند پنل‌ها را به صورت شخصی خریداری کرده و برق اضافه‌شان را به وزارت نیرو بفروشند.

٣٠٠ روز آفتابی در ایران
«ایرانی‌ها باید با سرعت بیشتری انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید را جدی بگیرند.» این نکته‌ای است که غالب کارشناسان به آن تأکید می‌کنند؛ زیرا ایران از نظر انرژی خورشیدی صاحب مزیت است. طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت سازمان‌ انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دوسوم کشور و متوسط تابش5/4 تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز از جمله کشورهایی است که پتانسیل بالایی در زمینه انرژی خورشیدی دارد. این در حالی است که به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در سبد کلی انرژی هنوز تجدیدپذیرها سهم نمایانی ندارند و سهم آنها به کمتر از یک‌درصد و حتی شاید کمتر از نیم‌درصد می‌رسد. سیروس وطن‌خواه می‌گوید: ظرفیت برق تولیدی کشور حدود ۷۰‌هزار مگاوات (هر مگاوات یک‌میلیون وات) نیروگاهی است و کل ظرفیت نصب‌شده تجدیدپذیرها به ۳۵۰ مگاوات نمی‌رسد.
اما حالا ایران قصد دارد تا ‌سال ۲۰۳۰ میلادی، ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید کند که این میزان بیش از ٧ برابر برق تولیدی از نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود. هدف‌گذاری که دستیابی به آن چندان هم دشوار به نظر نمی‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر مترمربع هر ساعت به‌ طور متوسط ۲۲۰ کیلووات ساعت انرژی تابشی خورشید دریافت می‌کند؛ به عبارت دیگر اختصاص یک‌درصد از کل مساحت کشور با کارآمدی ۱۰‌درصد به انرژی خورشیدی منجر به تولید حدود ۹‌میلیون مگاوات ساعت روزانه انرژی می‌شود.
سهم2/8درصدی انرژی‌های تجدید‌شونده
بر اساس آخرین بررسی آماری وضع انرژی که شرکت بریتیش پترولیوم ژوئن ۲۰۱۷ منتشر کرد (آمارها ‌سال ۲۰۱۶ را در برمی‌گیرد) امروزه ٣٩,٢‌درصد انرژی مورد نیاز جهان از نفت، ٢٩.٢‌درصد از گاز، ٢٩.٢‌درصد از زغال‌سنگ، ٦.٨‌درصد از انرژی برق آبی، ٤.٤‌درصد از انرژی هسته‌ای و ٢.٨‌درصد از انرژی‌های تجدیدشونده تأمین می‌شود.
با آن‌که سهم انرژی‌های تجدیدشونده زیاد نیست، اما آمارها از افزایش ٢‌درصدی اتکا به این نوع از انرژی‌ها حکایت می‌کند (در دهه قبل این نوع انرژی‌ها از کل انرژی‌های جهان تنها ۸ دهم‌درصد بوده است). حالا شرایط به گونه‌ای شده که بعضی کشورها مانند کاستاریکا ، دانمارک و ایسلند میزان قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر ازجمله انرژی خورشیدی تأمین می‌کنند. امروزه چین (۱۸درصد)، ژاپن (۱۴درصد)، آلمان و آمریکا (بیش از ۱۳درصد) برای تأمین نیازهای خود به منبع لایزال خورشید روی آورده‌اند تا از آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی رها شوند، با پایان‌یافتن منابع نفتی جهان نگران نباشند، نیازهای روزافزون خود به انرژی را پاسخ دهند و از برکات بی‌شمار این منبع برخوردار شوند.
با وجود همه این آمارها، میزان تولید انرژی‌های تجدیدشونده شامل منابع مختلف خورشیدی و بادی در ایران به‌درستی مشخص نیست و با وجود سیاست‌های تشویقی دولت ازجمله خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی برای ۲۰‌ سال و به قیمت ٧ برابر قیمتی که دولت می‌فروشد، از کمتر از ٢‌درصد تا نزدیک به یک‌درصد متفاوت است.
در این میان برخی از کارشناسان قیمت پایین حامل‌های انرژی را یکی از دلایل توسعه‌نیافتن این نوع از انرژی‌ها در کشور می‌دانند. صالحی، عضو اتاق بازرگانی با اشاره به قیمت پایین انرژی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها، می‌گوید: با آن‌که در ایران هم اقداماتی در این خصوص انجام شده اما  این برنامه‌ها در وهله اول باید بر مبنای یک نقشه راه مشخص انجام شوند. برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت کشور در این خصوص و حمایت‌ها از بخش‌ها و سازوکار آن باید مشخص شود؛ تنها در این صورت می‌توان انتظار آینده‌ای روشن برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی داشت. در غیر این صورت جمع همه فعالیت‌های خودجوش پراکنده و بدون هدف در این زمینه نتایج مطلوبی نخواهد داشت.
اما در مورد اسناد بالادستی که مسیر کلی کشور را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص کنند، اسنادی از قبل تصویب شده و سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر هم در انتظار ابلاغ است.
١٣‌میلیون تومان هزینه ایجاد ظرفیت تولید هر کیلو وات برق خورشیدی در کرمان
حالا روستاهای ایران برای استفاده از انرژی خورشید پیشگام بوده‌اند. شاید از خود بپرسید که هزینه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در این روستاها چقدر است. در آخرین قرارداد امضاشده، توانیر به ازای ایجاد ظرفیت تولید هر کیلو وات برق حاصل از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دراستان کرمان بین ١٢,٥ تا ١٣‌میلیون تومان به پیمانکاران پرداخت می‌کنند. شاید در نگاه سطحی تولید برق از محل انرژی‌های خورشیدی گران به نظر برسد اما مجری برق روستایی کشور می‌گوید: تأمین برق این روستاها از طریق روش‌های مرسوم در کشور و اتصال به شبکه برق حداقل ٥برابر و در برخی موارد حتی ٩برابر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اعتبار نیاز دارد. روستاهایی که در برخی موارد برق‌رسانی به آنها به ازای هر کیلومتر ١٠٠‌میلیون تومان آب می‌خورد و اتصال به شبکه برق برای آنها مقرون به‌صرفه نبوده یا حتی در برخی موارد امکان‌پذیر نیست، به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند. حالا ٢هزار و ٣٥٠ خانواده روستایی ٢٤٠٠ مگاوات انرژی خورشیدی تولید می‌کنند.
به گفته ولی‌الدین مصلحتی‌شربیانی، پدر برق روستایی ایران، ‌سال گذشته ١٢٨‌میلیارد تومان برای برق‌رسانی به روستاهای کشور هزینه شده و امسال نیز اعتباری حدود ٩٢‌میلیارد تومان برای اجرای این طرح در روستاهای کشور درنظر گرفته شده که ٤٢‌میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومانش از محل اخذ عوارض برق بوده و مابقی از محل اعتبارات داخلی سازمان است.
کرمان، خوزستان و لرستان
 رکورددار برق خورشیدی
درحالی که تصور عموم این است که استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های جنوبی کشور که بیش از دیگر استان‌ها در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، رونق بیشتری داشته باشد، پدر برق روستایی کشور اجرای این طرح در سیستان‌وبلوچستان را ناممکن می‌داند. به گفته او، نیروگاه‌های خورشیدی که تولید برق روزانه آنها یک کیلو وات است، جوابگوی گرمای بالا و مصرف برق کولرهای گازی در این استان نیست. مصلحتی در ادامه گفت: کرمان، خوزستان و لرستان بیشترین سهم را از نیروگاه‌های خورشیدی نصب‌شده در روستاها را از آن خود کرده‌اند.
او در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم به مشکلات نصب پنل‌های خورشیدی در کشور داشت و گفت: در برخی موارد به دلیل صعب‌العبوربودن روستاها، پنل‌ها را توسط کوله‌بران حمل کرده یا در روستاهای کوهستانی از بالگرد برای انتقال آنها استفاده می‌شود.
خرید تضمینی برق در ٢٠‌سال

حالا در شرایطی نیاز روزانه هر خانواده روستایی به برق روزانه ٣٠٠وات برآورد می‌شود که میزان برق تولیدی حاصل از نیروگاه‌های خورشیدی به‌طور میانگین روزانه یک کیلووات یعنی ٣برابر نیاز خانوارهاست. البته به گفته مسئولان، توانیر به دلیل شرایط خاص این روستاها امکان خرید برق اضافی این خانوارهای روستایی را ندارد اما وزارت نیرو طی طرحی تضمین داده که هر کیلو وات برق تولیدشده توسط این پنل‌ها را به صورت تضمینی طی ٢٠‌سال به قیمت ٧٠٠ تومان خریداری می‌کند./

ظرفیت تولید برق خورشیدی چین فراتر از ۱۰۰ گیگاوات

طبق آمار اخیر اداره ملی انرژی چین، در پایان ماه ژوئن ظرفیت تولید برق خورشیدی این کشور به ۱۰۲ گیگاوات رسید.

به گزارش زیست آنلاین، چین طی نیمه اول امسال۴  .۲۴ گیاوات ظرفیت جدید تولید به خط تولید انرژی خورشیدی خود افزود که به این ترتیب ۹ درصد افزایش سالانه تولید حاصل شد. 

تولید برق خورشیدی چین پس از سال‌ها توسعه و پیشرفت درنهایت معیار برنامه ریزی شده ۱۰۰ گیگاواتی تولید را پشت سر گذاشت. 

اخیرا این موفقیت در بخش‌های برق آبی و بادی نیز به دست آمده بود. سیاست‌های حمایتی ملی و اقدامات رفع کمبودهای بخش انرژی خورشیدی به چین کمک کرد تا رشد سریعی در توزیع تاسیسات خورشیدی داشته باشد. 

این کشور۴ .۸۴  گیگاوات تولید برق خورشیدی داشت که با راه اندازی پنل‌های جدید خورشیدی طی نیمه اول امسال ظرفیت تولید برق خورشیدی خود را۳ .۱۷  گیگاوات افزایش داد.

در دسامبر گذشته اداره ملی انرژی چین سیزدهمین طرح پنج ساله توسعه صنایع خورشیدی را تصویب کرد و برنامه دستیابی به بیش از۵ .۱  گیاوات برق خورشیدی تا سال ۲۰۲۰ را مورد تایید قرار داد که در نیمه اول امسال ۹۷ درصد این برنامه اجرا شده است. 

دولت چین در ماه جولای دستورالعمل اجرای سیزدهمین برنامه پنج ساله توسعه انرژی تجدیدپذیر را تصویب و خاطرنشان کرد چین می‌بایست تا پایان سال ۲۰۲۰ تجهیزات جدید خورشیدی جهت تولید۵ .۵۴  گیگاوات برق به ناوگان تولید اضافه نماید. بر اساس این دستورالعمل سوای شهرهای پکن، تیانجینگ، شانگهای، فوجیان، چونگ کینگ، تبت و هینان که خود به طور مستقل راه اندازی تاسیسات ایستگاههای نیروگاهی جدید خورشیدی را مدیریت می‌کنند و همینطور گانسو، نینگشیا و سین جیان که از آفتاب زیادی بهره‌مند نیستند، چین می‌خواهد ظرفیت تولید برق خود را۵ .۸۶  گیگاوات از طریق پنل‌های خورشیدی و همینطور ۱۲۸ گیگاوات در طرح جدید تولید برق خورشیدی تا سال ۲۰۲۰ افزایش بدهد.

اخیرا اداره ملی انرژی چین، وزارت صنایع و فن آوری اطلاعات و اداره اسناد و اعتبارات جمهوری خلق چین به طور مشترک خواستار ارتقاء سیستم‌های اصلی فن آوری محصولات خورشیدی و افزایش نظارت در این زمینه شدند.

«سیچانلو»، روستای موفق در تولید انرژی خورشیدی

این روستای تاکستان قزوین در 7 سال اخیر برق مورد نیاز خود را از خورشید تأمین کرده و می‌تواند الگویی مناسب برای سایر روستاهای ایران باشد

ایران آنلاین /با توجه به ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان، دنیا به فکر استفاده از سایر انرژی‌ها از جمله انرژی‌های پاک مانند آب، باد و خورشید است. درکشورما نیز به دلایل گوناگون از جمله نیاز روز افزون به منابع انرژی، کم شدن منابع انرژی فسیلی، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت‌های برق‌رسانی و تأمین سوخت، استفاده از این انرژی‌های پاک می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. کشور ایران با وجود 300 روز آفتابی از مجموع 365 روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش 4.5 تا 5.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با ظرفیت بالا در زمینه انرژی خورشیدی است. طبق مطالعاتی که مرکز هوافضای آلمان انجام داده، در مساحتی بیش از 2 هزار کیلومترمربع، امکان نصب بیش از60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. بنا بر همین شرایط دولتمردان کشورمان مطابق با برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت سالانه یک هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی نو قرارداد ساخت ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان با ظرفیت 600 مگاوات با یک شرکت انگلیسی به امضا رساندند که می‌تواند گام مهمی در توسعه این صنعت باشد. جدای از این موارد، در سال‌های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی  در ابعاد کوچک در کشور ما توسعه پیدا کرده است. در این میان، برخی  مناطق ایران به این سمت پیش رفته و به موفقیت‌های خوبی  دست یافته است. روستای «سیچانلو» واقع در تاکستان قزوین در 7 سال اخیر برق مورد نیاز خود را از خورشید تأمین کرده است. به همین دلیل می‌تواند الگویی مناسب برای سایر روستاهای ایران باشد.

استفاده از انرژی خورشیدیدر 4 روستای استان
«ســعــید بهــادیــونــد چــگیــنــــی» مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین در این باره به «ایران» گفت: این تکنولوژی (سامانه‌های فتولتائیک) از سال 84 به طور کاملاً رایگان در 4 روستای نمونه استان (سیچانلو، موملی، آسیابر و چوبدر) به صورت آزمایشی توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و در راستای بسط انرژی‌های نو واگذار شد. این تکنولوژی چنانچه مطابق نیاز مصرفی یک خانوار و همچنین ذخیره‌سازی از نظر شرایط جوی طراحی و نصب شود، جوابگوی یک واحد مسکونی خواهد بود و در حال حاضر با توجه به شرایط زیست محیطی و دسترسی راحت به انرژی الکتریکی در مناطقی که فاقد شبکه سراسری هستند رشد چشمگیری داشته است.
وی درباره شرایط واگذاری آن به متقاضیان، عنوان کرد: به واسطه سیاست‌های وزارت نیرو مبنی بر بسط انرژی‌های نو هیچ گونه محدودیتی در به کارگیری و ساخت این نیروگاه‌ها وجود ندارد و وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی اقدام به عقد قرارداد 20 ساله و قیمت مصوب می‌کند. همچنین با توجه به استقبال متقاضیان 150 فقره قرارداد در قالب طرح برکت با متقاضیان مشمول و معرفی شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شده است.
پرداخت هزینه نصب و راه‌اندازی پنل‌ها به صورت وام
«جابر لشکری» کارشناس اداره برق ناحیه «ضیاء آباد» که روستای سیچانلو از توابع آن است، در خصوص نصب و راه‌اندازی این تکنولوژی در این روستا، به «ایران» گفت: این پنل‌ها از طرف اداره برق واگذار می‌شود. هزینه نصب و راه‌اندازی این پنل‌ها چیزی حدود15 میلیون تومان است که این هزینه برای خانوارهای این روستا که اغلب کشاورز و کم بضاعت هستند توسط کمیته امداد و به صورت وام پرداخت شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برق تولیدی از این پنل‌ها توان برطرف کردن نیازهای یک واحد مسکونی را دارد، گفت: این پنل‌ها دارای 12 باتری 12 ولت هستند که از طریق نور آفتاب شارژ می‌شوند و قادر هستند نیازهای اولیه یک واحد مسکونی را برطرف کنند. یعنی جوابگوی یک واحد مسکونی دارای تلویزیون، یخچال، لباسشویی و روشنایی آن را تأمین می‌کنند. تاکنون هیچ شکایتی از اهالی روستای سیچانلو نداشته‌ایم و همه راضی هستند. گفتنی است، نحوه کار این پنل‌ها به این صورت است که در روزهای آفتابی ضمن شارژ کردن باتری و ذخیره نیرو، نیازهای روزمره را برطرف کرده و شب‌ها از نیروی ذخیره شده در باتری‌ها استفاده می‌کنند. تنها مشکل این تکنولوژی این است که در روزهای ابری قادر به ذخیره کردن انرژی نیستند و در نتیجه کم می‌آورند.

برنامه ریزی هند برای تولید ۱۷۵ هزار مگاوات برق از طریق باد و خورشید

۰

دولت هند اعلام کرده به منظور تأمین برق کافی برای جمعیت بیش از ۱.۲ میلیارد نفری خود، قصد دارد روی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از توان داخلی تمرکز نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی مقامات کشور هند معتقدند منابع داخلی سوخت های فسیلی این کشور بسیار محدود است و در بلندمدت چاره ای جز کنار گذاشتن سوخت های فسیلی وجود ندارد.

از این رو مقامات هندی عنوان کرده اند برای تأمین مناسب انرژی لازم برای مصرف بیش از ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت این کشور راهی جز حرکت به سمت تولید داخلی انرژی های تجدیدپذیر در ابعاد گسترده وجود ندارد.

در حال حاضر هند برنامه ای برای توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر دارد که طبق آن قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۵ گیگاوات برق از انرژی تجدیدپذیر تولید نماید.

با اینحال مقامات بخش انرژی کشور هند پیش بینی کرده اند به دلیل توسعه سریع تر از انتظار فناوری های این حوزه و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و انرژی بادی، انتظار می رود این کشور در زمانی پیش از موعد تعیین شده به هدف تولید ۱۷۵ گیگاوات برق از انرژی های تجدیدپذیر دست یابد.

در هفته اخیر یازدهمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر در کشور هند برگزار شد و در حاشیه این نمایشگاه مقامات کشور هند از عزم جدی این کشور برای حرکت به سمت تولید هرچه بیشتر انرژی های تجدیدپذیر سخن گفتند.

دولت هند در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر بر سه حوزه انرژی خورشیدی، باد و نیروگاه های برق آبی متمرکز شده و قصد دارد با استفاده از توان داخلی به توسعه تولید برق در این حوزه بپردازد.

هند بیش از ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت دارد و رشد مصرف انرژی برق در بین مردم این کشور بسیار قابل توجه است. از این رو یکی از چالش های جدی کشور هند تأمین برق کافی برای مصرف مردم این کشور در آینده است.

علاوه بر این از آنجا که مردم هند به طور میانگین توان پرداخت قیمت های بالا برای برق مصرفی خود را ندارند، لازم است دولت هند بر روی تولید برق با قیمت تمام شده پایین سرمایه گذاری نماید.

در این میان دولت هند تصمیم گرفته برای حل معضلات پیش رو در حوزه تولید برق به سمت تولید انرژی های تجدیدپذیر حرکت نماید. گرچه در سال های آتی کشور هند نیاز گسترده ای به انواع حامل های انرژی دارد اما انتظار می رود حرکت هند به سمت انرژی های تجدیدپذیر در آینده نزدیک بر روند واردات سوخت های فسیلی این کشور از جمله نفت و گاز تأثیرگذار باشد و از میزان آن بکاهد.

تولید ۷۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی تا ۲۰۳۰ در ایران


در حال حاضر یک درصد از نیاز مردم جهان به برق از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود. در اتحادیه اروپا ۴ درصد از این نیاز توسط انرژی خورشیدی برآورده می‌شود.

به گزارش زیست آنلاین، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امید می‌رود که در سال ۲۰۲۰ سایت‌های انرژی خورشیدی سه برابر بیشتر از میزان فعلی برق‌رسانی کنند و در سال ۲۰۳۰ این میزان به سیزده برابر برسد.
 
در راستای تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر کشور چین به سرعت در حال پیشرفت است. تا پایان سال ۲۰۱۶ نیروگاه‌های خورشیدی با توان تولید ۷۸ گیگاوات (۷۸ هزار مگاوات) تأسیس شدند.

این ظرفیت برابر با ظرفیت ۷۸ نیروگاه اتمی عظیم یا ۱۵۰ نیروگاه زغال‌سنگ است. ژاپن تا پایان سال ۲۰۱۶ نیروگاه‌های خورشیدی با توان ۴۳ گیگاوات، آمریکا با توان ۴۲ گیگاوات و آلمان با توان ۴۱ گیگاوات تأسیس کردند.

در هند تا کنون تولید برق از انرژی خورشیدی به ۱۰ گیگاوات رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این میزان یازده برابر افزایش یابد. در حال حاضر برق تولیدی از نیروگاه‌های جدید خورشیدی عموما در جهان ارزان‌تر از برق تولیدی از نیروگاه‌های جدید گاز، ذغال‌سنگ یا اتمی تمام می‌شود. به همین دلیل نیز چین و هندوستان برنامه‌های خود برای ساخت نیروگاه‌های جدید ذغال‌سنگ را لغو کردند.

حدود دو میلیارد نفر در جهان هنوز بدون برق زندگی می‌کنند. چراغ نفتی تنها وسیله روشنایی و منبع نور برای این دسته است. گران بودن نفت و آسیب‌های ناشی از دوده به دستگاه تنفسی از معایب عمده چراغ‌های نفتی به شمار می‌رود. در مقابل سامانه‌های خورشیدی کوچک با باتری و ال‌ئی‌دی جایگزین‌های بسیار ارزان‌تر و بهتری برای چراغ‌های نفتی هستند. در بنگلادش با این روش بیش از چهار میلیون خانه مسکونی برق دارند.

مالکان خانه‌های مسکونی یا شرکت‌ها، به ویژه در اروپا، به رغم اتصال به شبکه برق‌رسانی ترجیح می‌دهند با نصب سلول‌های خورشیدی برق مورد نیاز خود را تامین کنند؛ تمایلی که در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. در آلمان هزینه برق بدست‌آمده با این روش نصف هزینه‌ای تمام می‌شود که شرکت‌های برق‌رسانی از مشترکان طلب می‌کنند. به همین خاطر نیز سلول‌های خورشیدی نهایتا سیستمی سودآور هستند.

در حال حاضر ذخیره‌کردن برق خودتولید همچنان گران تمام می‌شود، اما در عوض قیمت باتری‌ها ذخیره‌کننده به سرعت در حال کاهش است. این کاهش قیمت موجب شده تا باتری‌ها برای شرکت‌ها و مالکان خانه‌های مسکونی به گزینه‌ای بسیار جذاب بدل شوند. این تغییر و تحول در فناوری باتری جنبش مثبتی را در زمینه تولید مستقلانه برق به وجود آورده است.

در سال ۲۰۱۶ هواپیمای «سولار ایمپالس ۲» که سوختش تنها از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شد، توانست با موفقیت دور دنیا سفر کند. این هواپیمای سبک‌وزن و بدون سرنشین نمونه‌ای موفق بود که به خوبی ظرفیت‌های فناوری خورشیدی را نشان داد.

بنابر محاسبات علمی قدرت خورشید حدودا هزار برابر بزرگتر از مصرف انرژی در سراسر جهان است. برای جلوگیری از گرمایش زمین و همچنین پاسخگویی به تقاضای جهانی برای انرژی، فناوری تولید انرژی از خورشید نقشی اساسی ایفا می‌کند. کشورهای جهان در کنفرانس پاریس توافق کردند تا با اتخاذ اقدامات لازم تلاش کنند تا میانگین حرارت زمین تا سال ۲۰۳۰ از دو درجه سانتی‌گراد نسبت به شروع انقلاب صنعتی بالاتر نرود.

توافق پاریس ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ اجرایی شد. تمایل روز افزون برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گامی مهم در راستای تحقق هدف پیش‌بینی شده است. با این حال هنوز راه زیادی برای رسیدن به این هدف در پیش است. کشورهای زیادی تا بدین‌جا از دانش و فناوری مورد نیاز برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بدون بهره هستند.

وضعیت ایران و خاورمیانه

براساس اعلام وبسایت سازمان‌انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم کشور و متوسط تابش ۵ /۴  تا ۵ / ۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز، از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که پتانسیل بالایی در زمینه انرژی خورشیدی دارند.

ایران قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید کند که این میزان بیش از هفت برابر برق تولیدی از نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که با ارائه کمک‌های مالی و فنی ایران را در تأمین انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر پشتیبانی خواهد کرد. آلمان در این میان به یکی از شرکای اصلی ایران بدل شده است. زمستان گذشته دو نیروگاه خورشیدی هر کدام با ظرفیت هفت مگاوات در همدان با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی آغاز به کار کردند. این نیروگاه‌ها با همکاری شرکت آلمانی دایسک تاسیس شدند.

در این دو نیروگاه جدید که مجموعا در زمین‌هایی به وسعت ۲۰ هکتار، در حومه همدان واقع شده‌اند، ۶۰ هزار سلول خورشیدی نصب شده است. ۲۰ درصد تجهیزات این نیروگاه‌ها نیز ساخت ایران هستند.

عربستان، رقیب ایران در زمینه تولید انرژی، عزم خود را برای ربودن گوی سبقت جزم کرده و قصد دارد با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی سهم این کشور در زمینه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی را به شدت افزایش دهد. مقامات عربستان برای تحقق این هدف سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در زمینه انرژی خورشیدی و بادی انجام داده‌اند.

وزیر نفت عربستان ژانویه امسال اعلام کرد که این کشور می‌خواهد به یک «نیروگاه خورشیدی» عظیم تبدیل شود. کاهش درآمدهای نفتی عربستان یکی از دلایل مهمی بود که موجب شد ریاض به ذخایر ارزی خود رجوع کرده و برای تامین نیازهایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند. عربستان قصد دارد با این سرمایه‌گذاری هنگفت تا سال ۲۰۲۳ دستکم ۱۰ گیگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی خود تولید کند.

پیشرفته‌ترین نیروگاه برق خورشیدی در منطقه از آن مراکش است؛ نیروگاهی که وسعت آن در اتمام عملیات ساخت در سال ۲۰۱۸ به اندازه شهر مراکش، پایتخت این کشور خواهد بود. فاز اول این نیروگاه به نام «نور ۱» که در شهر ورزازات ساخته شده، توان تولید ۱۶۰ مگاوات را خواهد داشت. به گفته سازندگان، این نیروگاه از زمان سپیده‌دم تا سه ساعت پس از غروب آفتاب می‌تواند برق تولید کند که تامین‌کننده نیاز ۶۵۰ هزار نفر است.

به گزارش برق نیوز، نیروگاه خورشیدی مراکش با هزینه ۹ میلیارد دلار ساخته می‌شود. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، ۴۲ درصد از انرژی مورد نیاز خود، بالغ بر ۲ هزار مگاوات، را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.