انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تولید سوخت از گاز مونو اکسید کربن

سوخت جایگزین

محققان موسسه فناوری ماساچوست موفق به ابداع غشایی شدند که قادر است کربن مونوکسید را از کربن دی‌ اکسید جدا کند و گازهای آلاینده گلخانه‌ای را به سوخت‌های جایگزین تبدیل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) یک سیستم مبتنی بر غشا را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند کربن دی اکسید را به سوخت‌های جایگزین تبدیل کند. این روند به طور موثر در مقیاس کوچک اثبات شده است و محققان امیدوارند که در نهایت این سیستم را به نیروگاه‌های معمولی مبتنی بر سوخت فسیلی متصل سازند.

این غشا از لانتانیم، کلسیم و اکسید آهن ساخته شده که برای جدا کردن اکسیژن از کربن دی اکسید  طراحی شده است و کربن مونوکسید به جا می‌گذارد که پس از آن می‌تواند به انواع سوخت‌های مفید تبدیل شود.                                                                                             

این فرآیند نیاز به انرژی قابل توجهی برای تولید دمایی تا 990 درجه سانتیگراد برای جدا کردن کربن دی اکسید ورودی به اکسیژن و کربن مونوکسید دارد.

اما محققان پیشنهاد می‌دهند که این انرژی گرمایی را می‌توان توسط انرژی خورشیدی یا گرمای تلف شده که در خود نیروگاه تولید می‌شود، تامین کرد.

نتیجه عملی فرضیه این است که این فرآیند را با اضافه کردن یک خروجی کاملا جدید سوخت، به یک نیروگاه گاز طبیعی اضافه کنید.

پس از آن کربن دی اکسید تولید شده از تولید برق از سوختن گاز را از سیستم غشایی عبور می‌دهند که خود از طریق جریان کوچکی از گاز طبیعی اصلی تامین می‌شود.

کربن مونوکسید خروجی می‌تواند با هیدروژن ترکیب شود تا تولید گاز سنتزی را که می‌تواند برای تولید برق به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی استفاده شود، یا به شبکه توزیع گاز موجود تغذیه کند.

این فرایند یک محصول تجاری جدید برای نیروگاه تولید کرده و در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز به همراه دارد.

گاز سنتز(syngas) گونه‌ای سوخت گازی است که ترکیبی از هیدروژن، کربن مونوکسید و کربن دی اکسید است.

از گاز سنتز می‌توان به عنوان منبع هیدروژن برای تولید آمونیاک، متانول و هیدروژن دهی در عملیات پالایش و حتی به عنوان سوخت و نیز روان‌ساز در فرایند فیشر-تروپشا استفاده کرد.

گاز سنتز از گاز طبیعی، نفتا، زیست‌توده و زغال سنگ به دست می‌آید.

شایان ذکر است که این تحقیق توسط شرکت "Shell Oil" پشتیبانی می‌شود که امیدوار به یافتن یک نتیجه واقعی و عملی است.

در کل اگر شرکت‌های سوخت فسیلی بزرگ بتوانند راهی برای تبدیل گاز کربن دی اکسید منتشر شده به یک منبع درآمد پیدا کنند، آنگاه یک سناریوی برد-برد واقعی برای همه به وقوع می‌پیوندد.

این تحقیق در مجله ChemSusChem منتشر شده است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد