انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

افزایش دما، کشور را به سمت بیابانی شدن می برد

شیراز- ایرنا- پژوهشگر آب و هواشناسی و مدرس مرکز آموزش عالی اقلید گفت: با افزایش دما به دلیل افزایش تبخیر، آب دریاهای بسته چون خزر کاهش خواهد یافت ودر کوتاه مدت ایران به سمت بیابان زایی می رود.

به گزارش ایرنا سید مهدی مرتضوی درهمایش اثر تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی و محیط زیست که در اقلید برگزار شد افزود: این گرما در بلند مدت موجب افزایش توفان‌های گرد و غبار در نیمه غربی کشور خواهد شد.
وی به ارائه مقاله ای درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر کشاورزی و محیط زیست در این همایش پرداخت و گفت : فرآیند انتشار روز افزون دی اکسید کربن در جو توسط انسان و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای به افزایش میانگین دمای سطح زمین در 100 سال گذشته منجر شده که حدود 85 صدم سانتیگراد دما را افزایش داده است.
این پژوهشگر آب و هواشناسی سه شنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: به دام افتادن بخشی از انرژی خورشیدی در جو زمین را اثر گلخانه ای می نامند و گازهای منتشر شده از صنایع و کشاورزی، اثر گلخانه ای جو زمین را افزایش می دهند.
مرتضوی اضافه کرد: فعالیت های انسانی از جمله سوزاندن سوخت های فسیلی مثل زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، بر میزان دی اکسید کربن که اصلی ترین گاز گلخانه ای عامل گرم شدن کره زمین است می افزاید و امروز غلظت دی اکسید کربن در جو، از هر زمانی در 800 هزار سال گذشته بیشتر است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به افزایش دما، تغییر الگوهای بارشی و بالارفتن سطح آب دریاها افزود: این فرآیندها با گرم شدن کره زمین مرتبط هستند و می توانند بر مناطق مختلف جهان تاثیرات شدیدی بگذارند و به کمبود آب آشامیدنی و تولید موادغذایی بیانجامد که حاصل آن افزایش شمار قربانیان خشکسالی، گرما و همچنین سیل و توفان است.
این پژوهشگر بیان کرد: آب شدن یخچال های قطبی به سبب افزایش دما عامل مهمی در بالا آمدن سطح آب ها بوده و در مقایسه با 30سال گذشته، پهنه ای از یخ به مساحت حدود پنج برابر ایران ناپدید شده است و اگر چاره ای اندیشیده نشود انتظار می رود تغییرات آب و هوایی به افزایش موارد سوانح طبیعی مرتبط با آب و هوا بینجامد.
مرتضوی با اشاره به اینکه ایران از نظرافزایش دما در بحرانی‌ترین حالت در خاورمیانه قرار دارد افزود: بر اساس پیش بینی‌ها در نواحی مرکزی و شرقی ایران به میزان 1.4 تا 1.7 درجه سانتیگراد افزایش دما رخ خواهد داد و در بسیاری از مناطق دماهای بیش از 40 درجه سانتیگراد را خواهیم داشت.
مدرس مرکز آموزش عالی اقلید افزود: در نشست های بین المللی مرتبط با چالش های تغییرات اقلیمی،146 کشور برنامه های خود را برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای ارائه داده اند که انتظار می رود یک معاهده الزام آور جهانی در زمینه آب و هوا باشد.
وی اظهارکرد: اگر دمای هوای زمین از دو درجه سانتی گراد بیشتر شود، منجر به تاثیرات عمده و خطرناک آب و هوایی می شود که اثر آن بر کشورهای درحال توسعه بیشتر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد