انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

بهره برداری از نیروگاه ۱۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در قشم

نیروگاه ۱۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در شهرک تولای قشم به بهره‌برداری رسید.

‌به گزارش ایسنا، سفیر ایتالیا در ایران در مراسم بهره‌برداری از این نیروگاه گفت: با بهره‌برداری از این طرح نیروگاهی، برخی از آرزو‌ها برای موفقیت قشم با استفاده از انرژی پاک محقق می‌شود.

مائورو کونچاتوری افزود: بهره برداری از نیروگاه انرژی پاک در جزیره قشم آغازی بر حمایت از محیط زیست و چشم‌اندازی روشن برای این جزیره زیبا است.

وی با اشاره به دیدار‌هایی که با مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با ایجاد نیروگاه خورشیدی در این جزیره داشته است، گفت: در این نشست‌ها به نتایج مثبتی دست یافتیم و ایتالیا قرار است با هرمزگان و جزیره قشم در زمینه فولاد و الکترونیک نیز همکاری داشته باشد.

سفیر ایتالیا در ایران افزود: طرح نیروگاه انرژی خورشیدی یک اقدام نمادین از دوستی ایتالیا و ایران است که امیدواریم با توجه به تاریخ عظیم این دو کشور، روند همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا کند.

مدیرعامل نیروگاه انرژی خورشیدی قشم نیز گفت: این طرح با سرمایه گذاری هشت میلیون یورویی در مدت ٢ سال اجرا شد که با بهره‌برداری آن سالانه پنج هزار خانوار می‌توانند از انرژی پاک تولید شده در قشم استفاده کنند.

استفانو فالکونیو افزود: در اجرای این طرح که با مشارکت طرف ایتالیایی به بهره برداری رسید، ۱۰۰ نفر کارگر، کارشناس و تکنیسین مشغول به کار بودند که ۲۵ کیلومتر کابل آلومینیومی، ۲۰۰ کیلومتر کابل خورشیدی و ۳۰ هزار پنل خورشیدی برای راه اندازی این طرح نصب شده است.

همچنین عضوهیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم نیز در حاشیه بهره برداری از این نیروگاه گفت: اجرای طرح‌های مهمی از جمله بزرگترین کانون انرژی کشور در این جزیره بزودی آغاز می‌شود که کشور ایتالیا می‌تواند در آن طرح‌ها مشارکت داشته باشد.

علی یدقار افزود: پل خلیج فارس، مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز از جمله طرح‌هایی هستند که دولت ایتالیا و بخش خصوصی اقتصادی این کشور می‌تواند در اجرای آن‌ها مشارکت کنند.

پژوهشگران چینی مشکل صفحات خورشیدی در روزهای بارانی را برطرف می‌کنند

پنل‌های انرژی خورشیدی این روزها بسیار فراگیر شده و کاربرد بسیاری پیدا می‌کنند اما یک ضعف بزرگ آن‌ها باعث می‌شود که نتوان به اندازه کافی از آن‌ها بهره برد: هوای ابری و بارانی.

حالا تیمی از پژوهشگران چینی با تولید صفحات جدیدی این مشکل را حل کرده‌اند و حتی از حرکت قطرات باران روی سطوح شیبدار پنل‌های خورشیدی می‌خواهند تولید انرژی کنند. نانوژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG) از سایش دو ماده به یکدیگر تولید انرژی می‌کند و در این صفحات نیز همین فناوری به کار گرفته شده.

به این منظور، پژوهشگران دو لایه پلیمری (PDST و PEDOT:PSS) به صفحات خورشیدی اضافه کرده‌اند تا روی سلول‌های تولیدکننده انرژی از نور خورشید، یک لایه TENG شکل بگیرد.

وقتی قطره باران روی صفحه خورشیدی می‌افتد، لایه بالایی فعال می‌شود و پلیمر را به لایه زیری وصل می‌کند. لایه زیرین PEDOT:PSS به عنوان الکترود رابط میان سلول‌های خورشیدی و TENG عمل می‌کند و انرژی را از TENG به سلول‌ها می‌رساند.

اما همیشه هم که هوا بارانی نیست. پس این لایه‌های اضافه مانع کارکرد صحیح سلول‌های خورشیدی در روزهای آفتابی نمی‌شود؟ برای جلوگیری از ایجاد هر مشکلی، هر دو لایه از مواد بی‌رنگ ساخته شده و شفاف هستند بنابراین از خود نور عبور می‌دهند.

۵ ماده حیاتی برای انرژی سبز کدامند؟

انرژی سبز

سبد انرژی زمین در حال تغییر است و منابع تجدیدپذیر انرژی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تولید برق با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به میزان یک سوم تا سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، به منظور استفاده از این نوع انرژی‌ها، پنل‌های خورشیدی، توربین‌ها و باطری‌ها و مواد دیگری نیاز است.

شبکه سی ان بی سی در گزارشی به بررسی پنج ماده ضروری مورد استفاده در بخش انرژی تجدیدپذیر پرداخته است که این مواد عبارتند از:

لیتیوم یون

باطری‌های لیتیوم یونی در خودروهای برقی و هیبریدی استفاده می‌شوند. آنها برای ذخیره‌سازی انرژی تجدید پذیر ضروری هستند. وزارت انرژی آمریکا، فناوری باطری لیتیوم یونی را برخوردار از محبوبیت رو به رشد توصیف کرده که به دلیل سبکی وزن، تراکم انرژی بالا و قابلیت آن برای شارژ مجدد است.

کبالت

کبالت نقش بسیار مهمی در گذر به منابع تجدیدپذیر نیرو ایفا می‌کند. سازمان زمین‌شناسی آمریکا در وب سایت خود تاکید کرده که استفاده عمده از کبالت در الکترودهای باطری قابل شارژ است. موسسه کبالت که یک انجمن تجاری غیرانتفاعی است، تصریح کرده کبالت نقش مهمی در کاتود باطری‌های لیتیوم یونی دارد. کبالت همچنین در مگنت‌های مورد استفاده در توربین‌های بادی به کار می‌رود.

مس

مس در سراسر بخش انرژی تجدیدپذیر حائز اهمیت است. به عنوان مثال موسسه مس اروپایی اعلام کرده که مس در سلول‌های خورشیدی برای کابل‌بندی، مبدل‌ها و ترانسفورمرها و موارد دیگر استفاده می‌شود. همچنین در انرژی بادی، مس در استاتورها و بخش‌های چرخشی توربین و همچنین کانداکتورهای کابل نیروی ولتاژ بالا و کویل‌های ترانسفورمر استفاده می‌شود.

سیلیکون

وزارت انرژی آمریکا سیلیکون را ماده بسیار متداولی در سلول‌های خورشیدی توصیف کرده است. سلول‌های ساخته شده از سیلیکون هزینه‌های کمتر، بهره‌وری بالاتر و طول عمر بیشتری دارند.

آب

آب نقش مهمی در تولید نیروی خورشیدی دارد. طبق گزارش انجمن صنایع انرژی خورشیدی (SEIA)، فناوری‌های گسترده مانند از نیروگاه‌های حرارتی گرفته تا برج‌های نیرو مستلزم آب برای تولید برق به شکل کم‌هزینه و بهینه هستند.

بنا بر اعلام انجمن صنایع انرژی خورشیدی، فناوری‌های خورشیدی برای پاک کردن سطوحی مانند آینه‌ها، پنل‌ها، بشقاب‌ها حدود ۲۰ گالن در هر مگاوات ساعت آب مصرف می‌کنند. یک تسهیلات بزرگ که مساحتی بالغ بر ۳۶۰ هکتار را در بر می‌گیرد مانند نیروگاه نوادا از ۸۵۰ گالن آب به ازای هر مگاوات ساعت استفاده می‌کند که به معنای مصرف سالانه ۳۰۰ هزار گالن در هر هکتار است.

امکان تولید 14هزار مگاوات برق در کانون های گرد و غبار خوزستان

ایرنا محمود دشت بزرگ روز دوشنبه در چهارمین همایش سراسری 'بهینه سازی مصرف انرژی' در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: تبدیل تنها ١٠ درصد کانون های گرد و غبار خوزستان (28 هزار هکتار) به مرکز تولید انرژی خورشیدی، 14 هزار مگاوات انرژی خورشیدی را محقق می کند.
وی افزود: این میزان تولید برق که افق ١٤٠٥ خوزستان است، معادل کل ظرفیت نیروگاهی نصب شده فعلی در این استان است.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اهمیت نیروگاه های تجدید پذیر و تاثیر آن در حل بحران های آتی خوزستان گفت: اگر وزارت نیرو در یک بازه سه ساله، مجوز ساخت نیروگاه های خورشیدی را تنها برای خوزستان صادر کند، روند توسعه انرژی های پاک در این استان افزایش و مشکلات حوزه انرژی آن حل می شود.
وی ادامه داد: گرمای بی سابقه در خوزستان و عوامل دیگر باعث شده مصرف برق در استان دو برابر کشور باشد با این وجود، با اقدامات مختلف از جمله فرهنگ سازی و بهینه سازی مصرف برق، می توان انتظار کاهش یک هزار مگاوات انرژی را در سال ٩٧ داشت.
دشت بزرگ گفت: در یک دهه گذشته میزان مصرف انرژی در خوزستان با ٦ درصد افزایش، از پنج هزار و ٢٠٠ مگاوات به بیش از هشت هزار و ٢٠٠ مگاوات رسیده و پیش بینی می شود در سال 97به هشت هزار و ٧٠٠ مگاوات برسد.
وی یادآور شد: نیاز است با احداث نیروگاه های جدید حرارتی و تجدید پذیر، تا سال ١٤٠٥ وابستگی به نیروگاه های برق آبی را حداقل 60 درصد کاهش دهیم.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان بیان کرد: پیوند آب و انرژی در خوزستان در حال سست شدن است بنابراین باید انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را با حمایت سیاسی جایگزین کنیم تا از نگرانی های موجود در بحث انرژی بکاهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون ١٠ هزار مگاوات برای افزایش ظرفیت انرژی در قالب ١٥ نیروگاه در خوزستان
پیش بینی شده که تنها برای ٦٠٠ مگاوات انرژی تجدید پذیر مجوز صادر شده است.
دشت بزرگ اظهار کرد: با وجود اینکه برای احداث 14 هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر در پنج سال آینده در خوزستان برنامه ریزی شده، در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته ایم و انتظار این است که حداقل همان طور که خوزستان 15 درصد مصرف شبکه را دارد، 15 درصد انرژی های تجدید پذیر معادل یک هزار و 400 مگاوات در پنج سال در خوزستان تاسیس شود.
وی ادامه داد: برای ساخت ٨٠٠ مگاوات انرژی در کشور ٣٣٠ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که نصب کولرهای گرید A تنها ٦ هزار و ٥٠٠ هزار ریال هزینه در بر دارد و همین میزان انرژی را ذخیره می کند.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در خوزستان سه برابر متوسط کشور است، افزود: حدود ٧٠ درصد مصرف ١١ هزار کیلو ولت ساعتی برق خوزستان قابل مدیریت و مشارکت پذیری مشترکان است با این حال نیاز است تا جامعه علمی یک الگوی ملی بهینه مصرف برق را برای کشور تدوین و ارایه کند.
دشت بزرگ با تاکید بر اینکه سیاست گذاری هماهنگ با بهینه سازی مصرف نیاز به همکاری مسئولان داشته و بدون مشارکت آنها محقق نمی شود، گفت: اگر بین اقتصاد صنعت برق و اقتصاد مشترکان پل زده شود، بازار به تعادل رسیده و مشکلات حوزه برق در بحث تولید و مصرف تا حد زیادی کنترل می شود.
گفتنی است برق منطقه ای خوزستان، دو استان خوزستان و کهگلویه و بویر احمد را با وسعتی معادل ٨٠ هزار کیلومتر مربع را زیرپوشش دارد.قدرت منصوبه تولید(ظرفیت تولید) در خوزستان ١٣ هزار و ٣٥٦ مگاوات شامل هشت هزار و ١٦٩ مگاوات انرژی برق آبی و پنج هزار و ١٨٧ مگاوات انرژی حرارتی است که رتبه نخست کشور است.خوزستان 11 درصد ظرفیت پست های فوق توزیع را دارد که رتبه دوم کشوری است.
خوزستان همچنین ١٥ درصد مصرف کل شبکه سراسری را دارد که رتبه دوم مصرف در کشور است.
هم اکنون ١٤ نیروگاه فعال در سراسر خوزستان وجود دارد که رتبه سوم تولید انرژی در کشور را با 34هزار و 254 گیگاوات مگاوات معادل 14 درصد دارد.
برق منطقه ای خوزستان همچنین با ٢٦ خط تبادلی، با چهار شبکه کشوری و جهانی تبادل انرژی دارد.
خوزستان پارسال، ٩٩ روز گرمای بالای ٤٧ درجه و ٦٤ روز بیش از ٤٩ درجه را تجربه کرد که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب، رشد ٢٥ و ٤٩ درصدی را نشان می دهد.
در این سال همچنین در ٣٣ روز ادارات خوزستان در ساعت ١٣ تعطیل شدند که در مقایسه این رقم در سال 95 که هفت روز بود، افزایش ٣٧٠ درصدی و کاهش ٣٠درصد انرژی را در پی داشته است.
چهارمین همایش سراسری 'بهینه سازی مصرف انرژی' روزهای ٨ و٩ اسفند در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در حال برگزاری است.
در حاشیه این همایش هفت کارگاه در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، همچنین اثر و تثبیت گردو غبار برگزار می شود.
گفتنی است از بیش از ١٤٠ مقاله ارسال شده به این همایش سراسری، ٩٠ مقاله شامل ٥٥ سخنرانی و ٣٥ پوستر پذیرفته شد و در پایان این همایش نیز از ١٠ مقاله برتر نیز تقدیر خواهد شد.

ساز ناکوک آمریکا با برجام

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود در روز پنجشنبه سوم اسفند اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق با کشورهای گروه 1+5 پایبند بوده است. از زمان برقراری توافق هسته ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار درباره عملکرد ایران در قبال توافق گزارش می‌دهد. این نهاد جهانی در گزارش تازه خود تاکید کرد ایران پس از برجام به غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا اقدام نکرده و ذخایر اورانیوم غنی‌شده از میزان مجاز فراتر نرفته است.
گزارش رضایتمند‌ی آژانس از پایبندی ایران به چارچوب توافق هسته ای حالی منتشر می‌شود که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا بارها از کمبودها و نواقص این توافق انتقاد و هشدار داده است که در صورت برطرف نشدن نواقص آن، آمریکا از این توافق خارج خواهد شد. رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.
** پایبندی ایران به توافق هسته ای
روزنامه «الحیاه المصریة» وخبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الحیاه المصریه، آژانس بین المللی انرژی اتمی از پایبندی ایران به توافق هسته ای خرسند است. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است ایران ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را افزایش نداده و ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصدی ایران، فراتر نرفته است. همچنین ایران در نامه ای مکتوب به آژانس از قصد خود برای ایجاد نیروگاهای تولید انرژی خورشیدی برای کشتی ها خبرداد.
خبرگزاری رسمی سوریه با اعلام تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود در گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، به نقل از «رضا نجفی» نماینده دائم ایران در این نوشت: گزارش جدید آژانس که دهمین گزارش از روز اجرای برجام و نهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا مطابق با برجام است و ایران به طور غیر قانونی اورانیوم غنی شده و آب سنگین را ذخیره نکرده و تعداد سانترفیوژها را تغییر نداده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، با وجود آنکه ایران از زمان توافق هسته ای بارها پایبندی خود به توافق هسته ای را به اثبات رسانده است، آمریکا برای نادیده گرفتن و عقب نشینی از آن تلاش می کند.
** ناتوانی آمریکا در عقب نشینی از توافق هسته ای
صفحه های عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان و خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه و مرکز پژوهش های «الجزیره» قطر ناتوانی دولت آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و مخالفت ایران با مذاکره مجدد را بررسی کردند.
به نوشته تارنمای خبرگزاری دویچه وله، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد. برپایه این گزارش، ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را افزایش نداده است.
به نوشته این تارنما، ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید برای بازگشت تحریم ها علیه ایران تلاش می کند و این به مفهوم پایان دادن به توافق هسته ای است در حالی که این تلاش ها از سوی دیگر طرف های توافق محکوم شده است.
گزارش آژانس انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای در شرایطی ارائه شد که «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا این توافق را مصیبت بار دانست و مدعی شد در صورتی که این توافق اصلاح نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد، اما ایران که بارها بر غیر نظامی بودن برنامه هسته ای خود تاکید داشته، مذاکره مجدد درباره این توافق را رد کرده است و روسیه هم در این زمینه از ایران حمایت کرده است.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز از اینکه ترامپ پس از یک سال راهیابی به کاخ سفید در نادیده گرفتن توافق هسته ای ناکام مانده، ابراز خشنودی کرده است روحانی در فوریه (بهمن ماه)گذشته تاکید کرد توافق هسته ای به حدی محکم است که در برابر فشارهای آمریکا در یکسال اخیر دوام آورده است.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «محمد نورالدین» کارشناس مسائل ایران گفت اظهارات «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران که در آن بر ضرورت موفقیت توافق هسته ای و سپس پرداختن به دیگر مسائل تاکید شده، رویکرد آینده ایران را به صورت صریح بیان کرده است.
به گفته این کارشناس، محتوای این پیام بیان می کند «در صورتی که طرف دیگر توافق به تعهدات خود عمل کند ایران درباره دیگر مسائل به مذاکره وارد خواهد شد.» ایران تمایل دارد که دیگر قدرت های جهانی درباره موضوع هسته ای همراه این کشور در مقابل آمریکا مقاومت کنند. از این رو ایران با دیگر طرف های توافق در ارتباط بوده و این امر سبب شده است که رویکردهای ترامپ با مخالفت های آشکاری روبرو شود.
ایران از آغاز توافق در پایبندی به توافق هسته ای رویکرد مشخصی را در پیش گرفته، اما آمریکا در ماه های اخیر رفتار بدی از خود نشان داده است که حمایت های این کشور و هم پیمانان منطقه ای آن از آشوبگران ایران نمونه ای از این رفتارها است.
تارنمای مرکز پژوهش های الجزیره نوشت: سیاست ترامپ درباره توافق هسته ای چندین مرحله را پشت سرگذاشته است. او هنگام تبلیغات انتخاباتی خود تهدید کرده بود توافق هسته ای را پاره خواهد کرد، اما اظهارات مشاوران او درباره توافق هسته ای نشان داد که ترامپ خواستار تغییراتی در متن این توافق است.
به نوشته این تارنما، ادعای پاره کردن توافق هسته ای شعار انتخاباتی بود و ترامپ در برابر این توافق سرگردان است. ایرانی ها پس از توافق هسته ای ضرورت تحرک کارآمد برای برقراری روابط با کشورهای اروپایی و تقویت روابط با روسیه و چین را به عنوان مکانیزیمی برای رویارویی با تنش آفرینی های آمریکا دریافتند.
توافق با شرکت توتال فرانسه یکی از مهمترین قرار دادها از زمان توافق هسته ای بود. این توافق مانند پلی است که بسیاری از شرکت های اروپایی به واسطه آن راهی بازارهای ایران شدند. روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای با هدایت رهبری راه مذاکره مجدد را بسته اند و به نتیجه آن خوش بین نیستند. مذاکره مجدد مورد توافق مراکز تصمیم گیری ایران نیست. ایرانی ها وارد مذاکره مجدد نخواهند شد، زیرا از میان طرف های توافق، تنها ترامپ خواهان مذاکره مجدد است.

بنظر یرسد تنها راه باقی مانده.تغیر نظام سیاسی و اقتصادی ایران و دست کشی از اتم  و موشک دور برد  و خروج از برجام و ام پی تی است.تا استعمار گران بهانه ای برای  دخالت در امور داخلی ایران را نداشته باشند.و استقلال کشور حفظ شود.

رئیس جمهوری الجزایر خواستار قطع وابستگی اقتصاد این کشور به نفت شد

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری الجزایر در ابتدای این پیام با اشاره به مبارزه کارگران الجزایری با استعمار فرانسه جهت آزادی و استقلال این کشور گفت: این فرصتی مناسب است که از همه کارگران الجزایری بخواهم بیش از هر زمان دیگری برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشورشان و شکوفا کردن آن و ساختن الجزایری قدرتمند تلاش کنند.
بوتفلیقه در ادامه گفت، الجزایر اکنون با چالش های زیادی مواجه است؛ بحران اقتصادی پایه های اقتصاد جهانی را به لرزه در آورده است و پیامدهای منفی چند جانبه ای در بر داشته است و به همین دلیل مسئولان الجزایری باید برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشورشان چاره ای بیاندیشند.
رئیس جمهوری الجزایر در ادامه گفت، بی ثباتی در بازار نفت و تاثیرات آن بر اقتصاد الجزایر، قطع وابستگی اقتصاد به نفت را ضروری کرده است و باید در جهت متنوع کردن منابع مالی دولت تلاش کرد.
وی در ادامه تاکید کرد که میزان نفوذ کشورها اکنون بستگی به میزان برنامه ریزی آن ها برای آینده و آمادگی برای آن دارد و در این شرایط چاره ای جز سازگاری با تحولات جاری از طریق رشد اقتصاد و ارتقای نهادهای اقتصادی و رقابت نیست .
بوتفلیقه در ادامه گفت، جوانان از این تاریخ به بعد نباید به آینده خود از دریچه تغییر و تحول در قیمت نفت در بازارهای جهانی بنگرند ، باید از گذشته پند گرفت و در ساختار اقتصاد کشور بازنگری کرد.
رئیس جمهوری الجزایر در ادامه کشورش را طرفی اثر گذار در زمینه انرژی جهان دانست و در عین حال گفت، باید در صنایع پتروشیمی و همچنین انرژی خورشیدی سرمایه گذاری شود زیرا الجزایر ظرفیت بالایی در این دو بخش دارد.
بوتفلیقه در چارچوب فرصت های موجود در این کشور برای متنوع کردن اقتصاد خود افزود: باید به بخش کشاورزی نیز توجه بیشتری کرد زیرا این بخش علاوه بر اینکه در امنیت غذایی الجزایر موثر است، می تواند فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند و از سوی دیگر می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.
وی در ادامه گفت، الجزایر ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری دارد و باید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق کرد تا این بخش بیشتر توسعه یابد.
بوتفلیقه همچنین خواستار حمایت از تولید ملی شد و از دولت خواست در جهت تقویت آن و بالا بردن کیفیت محصولات ساخت داخل تلاش کند تا محصولات خارجی با قدرت به رقابت با محصولات خارجی بپردازد.
وی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به فناوری های جدید تاکید کرد و گفت در دنیای دیجیتال انقلاب روی داده و الجزایر نیز باید با تحولات کنونی جهان همراهی کند.
عبدالعزیز بوتفلیقه در پایان با اشاره به ناآرامی ها در کشورهای همسایه و هزینه هایی که برای این کشور دارد ، گفت، همه باید هشیار و بیدار باشند تا این مشکلات در مرزها به کشور آسیب نزند .
درآمدهای نفتی الجزایر تا سال 2014میلادی بیش از 60 میلیارد دلار در سال بود اما با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی ، درآمدهای نفتی الجزایر طی سه سال گذشته حدود 50درصد کاهش یافت و در سال 2017 که شرایط اندکی بهتر شد، درآمدهای نفتی این کشور به حدود 32 میلیارد دلار رسید.
نفت و گاز 95درصد صادرات الجزایر را تشکیل می دهد و بیش از 60درصد بودجه این کشور نیز از راه درآمدهای ناشی از این بخش تامین می شود.

آبگرم کن خورشیدی فرشته نجات جنگل بلوط

آبگرم کن خورشیدی فرشته نجات جنگل بلوط
خبرگزاری آریا- 95 آبگرم کن خورشیدی بین ساکنان 8 روستای حاشیه جنگل در لرستان توزیع شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، لرستان  با داشتن 1 میلیون و 200 هزار هکتار جنگل سومین استان کشور از نظر پوشش جنگلی است که 700 روستا در حاشیه جنگلهای آن زندگی می کنند.
بیشتر ساکنان این روستاها به علت نبود امکانات اولیه سوخت رسانی  با سوزاندان  چوب درختان  گرمای محیط و سوخت حمام خود را تامین  می کنند .
خورشید منبع پاکیزه و نامحدود انرژی است که می تواند به عنوان یک منبع جانبی و یا حتی اصلی، بسیاری از نیازهای انرژی ما را رفع کند. انرژی خورشیدی می تواند به شکل گرما در آبگرمکن خورشیدی و یا به شکل برق مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از اقتصادی ترین شیوههای استفاده از انرژی خورشید، تأمین آبگرم منازل است که با استفاده از آن  می توان آب گرم کافی برای استحمام، شستشوی لباس و ظروف را فراهم می کند.
سالانه هزاران آبگرمکن خورشیدی درسراسر دنیا تولید و نصب می شود.
در آبگرمکن های خورشیدی موجود، یک سیستم مکمل برقی و یا گازی وجود دارد که همیشه آبگرم را در دمای مناسب تأمین و در منابع ذخیره عایق شده نگهداری می کند. آبگرمکن خورشیدی می تواند در کارواش ها، هتل ها، رستوران ها، استخرها و حتی خشکشویی ها بکار رود.
میزان انرژی صرفه جویی شده به عواملی از قبیل اندازه کلکتورها، حجم تانک ذخیره، بازدهی سیستم، میزان تابش روزانه نور  خورشید و از همه مهمتر میزان آب گرم مصرفی بستگی دارد
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از توزیع رایگان آبگرمکن خورشیدی بین روستائیان جنگل نشین این استان خبر داد
احمد رضا ساتیاروند گفته: با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی،  کاهش فشار بر جنگلها، جلوگیری از قطع درختان و سوق دادن روستائیان و جنگل نشینان به استفاده از انرژی های پاک 95 دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین  خانواده های 8 روستا در شهرستانهای خرم آباد، الیگودرز و نورآباد توزیع شد
.
طرح تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگلها از برنامه های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در استانهاست و هرسال با تامین اعتبار مورد نیاز از محل طرح صیانت از جنگلهای زاگرس، لوازم نفت سوز، گازسوز و همچنین آبگرمکن های خورشیدی خریداری و رایگان بین روستائیان جنگل نشین توزیع می شود.
استفاده از آبگرمکن خورشیدی 70 درصد میزان هزینه های انرژی روستائیان را برای تأمین آب گرم کاهش می دهد
مسمومیّت، آتش سوزی، انفجار و برق گرفتگی ناشی از مصرف گاز و سوخت های مایع، جامد و برق هم به طور کاملً حذف می شود.
نصب آبگرمن های خورشیدی، سالانه بیش از 1 میلیون و 600 هزار تومان در هزینه های روستائیان صرفه جویی اقتصادی در پی دارد.
همچنین به دلیل تأثیر مستقیم در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به داشتن محیطی پاک کمک می کند.
 به گفته فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، هر خانوارروستایی جنگل نشین سالانه برای استحمام خود 2 تن از چوب درختان بلوط را می سوزاند.
نجفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان هم گفته: هزینه خرید هر آبگرمن خورشیدی 20 میلیون ریال است و به صورت رایگان در اختیار روستائیان قرار می گیرد.