انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

فرصت‌ها و تهدیدهای تغییر اقلیم مدیریت شود

تغییر اقلیم پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر اثر خود را در بخش‌های مختلف نشان داده است که ضروری است برای جلوگیری از چالش‌های بیشتر، فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از این پدیده امروز مدیریت شود.

سرویس جامعه -

کارشناسان با بادآوری اثرات منفی تفییر اقلیم در بخش‌های مختلف، این پدیده را عامل برخی شرایط جغرافیایی عنوان می‌کنند که با مدیریت مناسب امکان بهره‌برداری بهینه به ویژه در تولید انرژی را فراهم می‌کند و حتی با برنامه‌ریزی می‌توان با تهدیدهای آن اصولی مقابله کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویدادهای طبیعی در دهه‌های گذشته روند خود را داشتند تا انسان با زیاده‌روی در مصرف سوخت‌های فسیلی و افراط در تولید گازهای مضر برای جو زمین، گازهای گلخانه‌ای را تولید کرد و بشر آن چنان پیش رفت که نباید می‌رفت.

تولید بیش از حد گازهای گلخانه‌ای در ورای جو زمین سطحی ایجاد کرد که تبادل گرمای خورشید و گرمای ناشی از مصرف گازهای گلخانه‌ای را با مشکل مواجه کرد و به رخداد پدیده تغییر اقلیم انجامید.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که خشکسالی های شدید و سیلاب‌های متوالی از اثرات تغییر اقلیم است، افزود: در گذشته خشکسالی‌ها به صورت دوره‌ای بود و بین آن ترسالی رخ می‌داد که اثرات خشکسالی را خنثی می‌کرد ولی در سال‌های اخیر تغییر اقلیم به خشکسالی‌های متوالی و بلندمدت انجامیده است.

غلامرضا حسنی غربا، سیلاب‌های متوالی را دیگر اثر تغییر اقلیم در این سال‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: تواتر سیلابها، خشکسالی های توامان، افزایش سرعت باد و طوفان، افزایش پدیده‌های جدی با گرما و سرمای شدید، دیگر اثرات مهم تغییر اقلیم است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: تمام این اثرات شرایطی را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند که در مدیریت کلان باید به آن توجه شود.

وی با بیان این که شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در دهه‌های گذشته در همین سال‌ها رخ داده است، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم البته در کنار تمام اثرات منفی می‌تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد که مدیریت کلان باید به آن توجه کند.

حسنی غربا تصریح کرد: افزایش روزهای آفتابی یکی از اثرات تغییر اقلیم است که می‌توان با مدیریت صحیح استفاده مناسبی از آن در تولید انرژی پاک کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در سمنان ۳۲۰ روز از ۳۶۵ روز سال هوا آفتابی و بدون غبار است که بهترین شرایط را برای تولید انرژی از خورشید را فراهم می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به این که کشورهای پیشرفته از این ظرفیتها به خوبی استفاده می‌کنند، گفت: در آلمان که یک سوم روزهای آفتابی ایران را دارد ۲۶ درصد انرژی مصرفی‌اش از انرژی خورشیدی است، در حالی که ایران با داشتن چنین ظرفیتی، کمتر از یک‌درصد از انرژی از خورشید تولید می‌شود.

برق نیروگاههای خانگی خریداری می شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان لرستان گفت: برق تولیدی نیروگاههای خانگی استان، به صورت تضمینی خریداری می شود.

فریدون خودنیا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، انرژی خورشیدی را فرصت مناسبی برای اشتغالزایی دانست و افزود: تولید برق یک چالش ملی بوده و با توجه به اینکه ماههای آینده خاموشی خواهیم داشت، وزارت نیرو شرایط مناسبی برای تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر و خرید تضمینی 20 ساله در نظر گرفته است.
وی اظهار کرد: سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی هر نیروگاه خانگی 250 میلیون ریال و درآمد ماهانه هر واحد نیروگاهی 9 میلیون 760 هزار ریال برآورد شده است که این میزان، سالانه با توجه به رشد تورم، افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: شهرستان دلفان با پنج مگابایت کمبود تولید برق مواجه است که در صورت راه اندازی نیروگاههای خانگی، علاوه بر تولید این میزان، زمینه ایجاد یکهزار فرصت شغلی فراهم می شود.
خودنیا افزود: در حال حاضر با 125 نیروگاه خانگی در خرم آباد قرارداد بسته شده که از این تعداد 37 واحد به مرحله فروش برق رسیده اند.
وی با بیان اینکه سود راه اندازی نیروگاههای خانگی برق معادل 35 تا 40 درصد میزان سرمایه گذاری برآورد شده، بیان کرد: ضریب نفوذ برق در لرستان تقریبا 100 درصد و سرمایه گذاری در هر نقطه استان امکانپذیر است.

انرژی های نو و پاک

امروزه بسیاری از کشورها در پی دستیابی به دانش و تکنولوژی های نو به سوخت های فسیلی و مخرب محیط زیست پشت کرده و حرکت در جهت دستیابی به انرژی های جدید و تجدیدپذیر را آغاز کرده اند.

در حقیقت هزینه های سرسام آور تامین سوخت های فسیلی از یک طرف و از سویی دیگر هزینه های زیستی غیرقابل جبران استفاده از این سوخت ها از جمله وارد آمدن خسارت به وضعیت عمومی آب و هوای کره زمین، راهی برای کشورهای توسعه یافته جز، حرکت به سمت انرژی های نو را باقی نگذاشته است.
براساس آمارهای اعلام شده از وضعیت جهانی تجدیدپذیرها در سال 2015، سرمایه گذاری در انرژی های نوین بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه های جدید زغالی و گازی بوده که این موضوع نشان از رویکرد جهانی به انرژی های پاک دارد.
در میان انرژی های نو و تجدید پذیر که دریافت انرژی از عمق زمین تا گرفتن انرژی از موج دریا و دیگر موارد را شامل می شود؛ شاید آنچه در حال حاضر برای فلات ایران و استان هایی همانند هرمزگان منطقی تر، عقلانی تر و به صرفه تر به نظر می رسد، انرژی خورشیدی است.
انرژی خورشیدی که یکی دو دهه اخیر در دنیا در 'صنعت کسب و ذخیره' به مراحل خوبی رسیده است، می‌تواند نسخه‌ای کارگشا برای سرزمین گرم و پرآفتاب ایران باشد تا شاید کورسویی از امید را در حوزه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در پی داشته باشد.
دریافت و ذخیره ‌سازی انرژی‌ خورشیدی که امروز دیگر تکنولوژی پیاده ‌سازی آن برای بسیاری از کشورها قابل دستیابی است، می تواند با توجه به شرایط جغرافیایی سرزمین ایران البته با اعمال نگاه‌ های دغدغه‌ مند کمک شایانی به توسعه پایدارتر کشور در دهه پیش رو داشته باشد؛ هرچند که کشور ما در حال حاضر از این قافله عقب است و تاکنون آنگونه که باید و شاید از این نعمت های الهی بهره کافی نبرده است.
همین عقب ماندن از قافله انرژی های تجدید پذیر است که امروز ایران عزیزمان را با مخاطره ها و بیماری های زیست محیطی بسیاری مواجه کرده است.
امروز زنگ خطر برای محیط زیست کشورمان به صورت جدی به صدا درآمده و زمین و هوای ایران، خواستار شتاب بخشی برای رسیدن کشور به قافله استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است.
براساس آنچه که کارشناسان محیط زیست می گویند، انتخاب سوخت های فسیلی و ادامه استفاده از آن، در گام اول انتشار انواع گازهای سمی و غیرسمی (گازها با اثر گلخانه ای) را به دنبال دارد که گرم شدن زمین و رخ دادن پیاپی وارونگی دما، آلودگی هوا، کاهش بارندگی و بارندگی بصورت باران های اسیدی و غیره را باعث می شود.
هر چند تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایشی در ایران از بسیاری از کشورها کمتر است، اما طبق پیش بینی های کارشناسان در صورت عدم اتخاذ راهکاری مناسب در این حوزه در شرایط فعلی، ایران در دهه‌ های آینده باید هزینه‌ های هنگفتی را دست کم برای استخراج و تامین سوخت ‌های فسیلی مورد نیاز بخش ‌های انرژی انجام دهد که به این هزینه‌ ها باید هزینه‌ های محیط زیستی را که اکنون نیز دامان کشور را فرا گرفته اضافه کرد.
از طرفی برای کشوری همانند ایران که در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس یا COP21 که متعهد به کاهش چهار درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای شده، بسیار شایسته است که با حرکت به سمت انرژی ‌های نو و تجدید پذیر در این برهه از زمان اعتماد جامعه بین ‌المللی را نیز به دست آورده و در این پروژه جهانی در کنار سایر کشورها قرار گیرد.
به نظر می رسد استفاده از انرژی های نو و پاک همچون انرژی خورشیدی در استان هایی همانند هرمزگان که از استان های اصلی در تولید انرژی ایران نیز به شمار می آید، می تواند یک رویداد الهام بخش برای سایر استان های کشور نیز به حساب آید.
هرمزگان، استانی که با وجود بهره مندی از موهبت های الهی همچون تابش نور خورشید در 95 درصد از روزهای سال که بهترین امکان برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید است، در حال حاضر هم در حوزه دریایی و هم در حوزه جوی با خطرها و ریسک های زیست محیطی بالایی مواجه است.
از همین حیث است که انتظار می رود علاوه بر تاکیدهای مراکز تصمیم‌ گیری کلان کشور برای حرکت به سمت توسعه دریافت انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی، در مراکز استانی و مراکز تصمیم‌ گیری محلی نیز از طرف مسئولان امر توجه بیشتری به این موضوع ها شود.
هرچند که گام هایی در این مسیر در کشور و استان هرمزگان برداشته شده اما با توجه به خطرات روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی که قیمتی گزاف و شاید برابر با حیات انسان دارد، باید نگاه جدی تر به مقوله استفاده از انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی به ویژه در استان هایی همانند هرمزگان داشت .

بام خانه ها در فارس برای تولید انرژی های تجدید پذیر مناسب است

شیراز- ایرنا- معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: با توجه به زیاد بودن روزهای آفتابی در این استان، امکان تولید و فروش انرژی سبز و پاک خورشیدی برای مردم این منطقه از طریق نصب سامانه های تولید انرژی خورشیدی یا تجدید پذیر، میسر است.

به گزارش دریافتی روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای فارس، حمیدرضا جلایر افزود: تولید انرژی پاک و تجدید پذیر خورشیدی به عنوان یک منبع بی پایان انرژی افزون بر اینکه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، می تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه تامین انرژی و محیط زیست را حل کند.
وی، عدم نیاز به سرمایه گذاری از سوی دولت در امر تولید انرژی، کاهش تلفات انرژی و در نتیجه کاهش تولید آلاینده های محیط زیستی را از جمله مزایای تولید انرژی پاک از طریق نصب پنل های خورشیدی بیان کرد.
جلایر، استان فارس را استانی مناسب برای سرمایه گذاری در تولید انرژی سبز و پاک دانست و گفت: هم اینک 99 نیروگاه تولید انرژی پاک و سبز خورشیدی در فارس فعال است و این تعداد نیروگاه قادر به تولید 365 هزار کیلووات ساعت انرژی است.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ادامه داد: ساختگاه های مناسب نیروگاه خورشیدی در این استان به صورت بسته های سرمایه گذاری آماده ارایه به متقاضیان است و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت www.farsedc.ir مراجعه کنند.

مسابقه ملی آب شیرین کن خورشیدی

دانشگاه امیرکبیر

دومین دوره جشنواره انرژی خورشیدی با رویکرد آب شیرین کن‌های خورشیدی از 17 تا 19 اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر دومین دوره جشنواره  انرژی خورشیدی را با هدف «ایجاد اجماع ملی به منظور افزایش بهره‏‌وری از نخبگان جهت خودکفایی در حوزه انرژی‏‌های تجدید پذیر » برگزار می‌کنند.

این  مسابقه در سه بخش لیگ آب صنعتی با هدف یافتن سیستم های برتر جهت تبدیل آب شور به آب مقطر جهت کاربردهای صنعتی و تامین بخشی از مصارف کارخانجات،‌ بخش آب شرب با هدف حل مشکل کمبود آب شرب در بسیاری از مناطق کشور و بخش تخلیه صفر مایع یا ZLD به منظور دفع پسماندها بدون آسیب رساندن به محیط زیست برگزار می‌شود. در واقع با استفاده از روش‌های نوین، خروجی مایع سامانه را به صفر رسانده و و علاوه بر جدا کردن آب شیرین، باعث جدا سازی نمک می‌شود که در بسیاری از صنایع ارزش اقتصادی دارد. 

همچنین در هر سه بخش فوق ورودی سیستم‌ها آب شور بوده که غلظت این آب در هر بخش نسبت به بخش‌های دیگر متفاوت است.

دومین دوره جشنواره انرژی خورشیدی 17 تا 19 اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضوره فعالین این حوزه برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر،‌ آب و انرژی دو مبحث مهم و مرتبط با هم در زمینه امنیت و توسعه پایدار در تمامی کشورهای جهان هستند. گرم شدن جهانی، انتشار آلاینده‌های زیست محیطی(گازها، کودها و سموم شیمیایی و …)، بالارفتن استانداردهای سطح زندگی، افزایش جمعیت و مدیریت غیراصولی منابع آبی باعث شده تا مسأله آب و انرژی در قرن بیست و یکم به یک بحران جهانی تبدیل شود.

آب به عنوان مایه حیات اعم از بشر و حیوانات و ماده مصرفی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و فعالیت‌های تجاری نقش قابل توجهی داشته و یکی از ارکان مهم در تضمین امنیت غذایی، توسعه صنعت و تجارت در جوامع به شمار می رود.

 استفاده بیش از حد از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، آلوده شدن منابع به مواد شیمیایی و میکروبی، کاهش بارندگی و تغییر اقلیم باعث شده تا نیاز برای تأمین آب با شرایط مناسب از دیگر منابع و روش ها احساس شود.

کشور ایران دارای عرض جغرافیایی ۲۰ تا ۴۰ درجه‏ شمالی بوده و اکثر مناطق آن در منطقه‏ کمربند پرفشار جنب حاره‏‌ای قرار گرفته و به‏ دلیل صاف بودن هوا و همچنین کم‏ بودن عرض جغرافیایی، این مناطق در اغلب روزهای سال دارای تابش دریافتی خورشیدی بسیار بالایی هستند.

در واقع تخمین زده می‏‌شود میانگین تابش دریافتی در ایران نزدیک دو مگاوات‏ ساعت بر مترمربع در سال و یا نزدیک ۱۰۱۲×۳/۳ مگاوات‏ ساعت در سال در کل کشور باشد. این مقدار در برخی از مناطق ایران مانند مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان به ۵/۲ مگاوات‏ ساعت بر مترمربع در سال نیز می‌‏رسد.

با توجه به پتانسیل عظیم تابش خورشیدی در ایران و همچنین تعداد روزهای آفتابی در سال استفاده از سامانه‌های آب شیرین‌کن خورشیدی در اولویت خواهد بود. در این صورت انرژی مورد نیاز آب شیرین کن برای گرمایش آب شور و ایجاد بخار آب از آن رایگان بوده و می‌تواند پتانسیل مناسبی در این زمینه باشد.

فلات مرکزی ایران یکی از معروفترین مناطق خشک جهان محسوب می‏‌شود. کشور ایران با مساحت ۶۴۸/۱ میلیون کیلومتر مربع در جنوب غربی آسیا و در نوار خشک جهان قرار گرفته است. ۸۰درصد از کل سرزمین ایران از آب و هوای خشک و نیمه‏ خشک برخوردار است.

کویر لوت و دشت کویر از بیابان‌های اصلی و بزرگ ایران‌ هستند. علاوه بر مناطق بیابانی، مناطق نیمه ‏بیابانی حاشیه‏ ی شهرها نیز مناسب هستند. از مساحت ۱۶۴ میلیون هکتاری ایران، ۴۳ میلیون هکتار (نزدیک به ۳/۲۶ درصد) را سرزمین‌های بیابانی تشکیل می‌دهد که در سال، ۲۸۰ تا ۳۰۰ روز آفتابی برای بهره‌برداری گسترده از انرژی تابشی دارد.

طرح ایجاد نمایشگاه فناوری‏ های مبتنی بر انرژی خورشیدی از هر دو منظر توسعه فناوری و تولید محصولات می ‏تواند به عنوان یکی از کلیدی ترین طرح‏‌ها در حوزه انرژی ایران مطرح شود.

هند به قدرت برتر انرژی خورشیدی در جهان تبدیل می شود

دهلی نو-ایرنا- بانک جهانی اعلام کرد که هند به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ در جهان از نظر استفاده از انرژی خورشیدی است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'فیننشال اکسپرس' چاپ هند، در ماه ژانویه سال جاری هند توانست پیش از سال 2022 به هدف تولید 20 گیگاوات انرژی برق خورشیدی دست یابد.
بانک جهانی در این باره افزود: هند در 100 روز از سال می تواند از نور خورشیدی استفاده کند. این کشور برای اینکه به هدف خود در رسیدن به ظرفیت 20 گیگاواتی انرژی خورشیدی دست یابد، اقدام به احداث پارک های خورشیدی در سطح وسیعی از این کشور کرده است.
سیمون استولپ یک متخصص انرژی در بانک جهانی گفت: در مناطقی که زمین کافی برای احداث پارک های خورشیدی وجود ندارد، پشت بام ها داری ظرفیت بسیار مناسبی هستند. بهره برداری از بازار استفاده از انرژی خورشیدی بر روی پشت بام خانه ها برای تامین نیاز های عظیم هند به انرژی بسیار ضروری است.
بانک جهانی همچنین یادآورشد که 40 درصد از 100 گیگاوات برق خورشیدی که قرار است تا سال 2022 تولید شود از طریق نصب تجهیزات خورشیدی بر روی پشت بام ها بدست خواهد آمد.
نارندا مودی نخست وزیر هند پس از قدرت گرفتن در سال 2014 هدف تولید انرژی خورشیدی تا سال 2022 را به175 گیگاوات افزایش داده است.
ایالت های کارناتاکا، تلانگانا، آندرا پرادش و راجستان در سال 2017 بیشترین آمار نصب تجهیزات خورشیدی را در هند به خود اختصاص داده اند.
هند که از جمله کشور های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده است تا سال 2030، 40 درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین کند و همچنین با درخت کاری کافی 2.5 تا 3 گیگاتون دی اکسید کربن را از جو خارج کند.
روزنامه فیننشال اکسپرس نوشت: اکنون 30 درصد از تولید انرژی هند با استفاده از سوخت های غیر فسیلی انجام می شود اما این کشور برای رسیدن به این هدف خود با چالش های فراوانی از جمله تامین ضعیف مالی ، مشکلات وارد کردن برق تولید شده در ایستگاه های خورشیدی به مدار و غیر اقتصادی بودن تجهیزات آنها روبرو است.
هند اعلام کرده است که صنعت انرژی تجدید پذیر این کشور می تواند فرصت های تجاری به ارزش 160 میلیارد دلار در یک دهه ایجاد کند که این امر آن را به یک بازار بسیار جذاب تبدیل می کند.
بانک جهانی پیشتراعلام کرده بود که در جهت اهداف توسعه انرژی خورشیدی هند، به این کشور بیش از 1 میلیارد دلار وام ارائه خواهد داد.
بانک توسعه آلمان هم اعلام کرده است که حاضر است در پنج سال آینده 1 میلیارد یورو به هند در راستای توسعه پانل های خورشیدی و اتصال آنها به مدار انرژی وام با بهره کم ارائه دهد.
بزرگ ترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان با ظرفیت تولید برق 648 مگاوات در ایالت تامیل نادو هند است .

25 منزل لرستان انرژی پاک به شبکه برق تزریق می کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان با بیان اینکه این استان بیش از 300 روز در سال هوای آفتابی دارد، گفت: 25 منزل مسکونی در لرستان انرژی پاک به شبکه های برق تزریق می کنند.

فریددون خودنیا روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: استان لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار خوبی که دارد پتانسیل احداث نیروگاههای کوچک و بزرگ خورشیدی را دارد.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی ها و تدابیر اتخاذ شده و اطلاع رسانی کلی در سطح استان لرستان طی 6 ماه گذشته، 61 مورد قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی مختص مشترکان برق به میزان یکهزار و 170 کیلووات و برای هر مشترک تا سقف ظرفیت 100 کیلووات منعقد شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: پیشرفت فناوری و صنعت مستلزم احداث نیروگاه های تولید انرژی فراوانی است که با توجه به تجدیدناپذیر بودن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت و گاز طبیعی و ...، روی آوری به سمت تولید انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی به عنوان یک ضرورت در جوامع کاملا محسوس بوده و اقدامات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است.
وی پاک بودن انرژی خورشیدی، دردسترس بودن رایگان این انرژی، امن و بی خطر بودن آن و همچنین جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف سوخت های فسیلی را از مهمترین مزایای استفاده از پنل های خورشیدی دانست و افزود: استفاده از انرژی فتوولتائیک در همه مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی کاربرد دارد و چنانچه آحاد جامعه را به این سمت و سو سوق دهیم به طور قطع جو کره زمین وضعیت بهتری به خود خواهد گرفت.

نخستین نیروگاه خورشیدی در شهرصدرای شیراز به بهره برداری رسید

شیراز- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا گفت: پیرو مصوبه هیات وزیران مبنی بر تامین 20 درصد انرژی مصرفی سازمان های دولتی از انرژی های تجدید پذیر، نخستین نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک با توان
16. 20 کیلو وات در ساعت در این شهرک، طراحی، اجرا و به بهره برداری رسید.

به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید صدرا، خلیل حاجی پور افزود: این نیروگاه با استفاده از فناوری بومی و بهره گیری از جدیدترین فناوری روز دنیا، توانایی تزریق 20 کیلو وات انرژی تولید شده از منبع پاک و بی پایان خورشید به شبکه داخلی شرکت عمران صدرا را دارد و همچنین از قابلیت کاهش مصرف انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان اداری نیز برخوردار است.
حاجی پور افزود: تولید انرژی خورشیدی 16/20کیلو وات ساعتی شرکت عمران صدرا موجب کاهش انتشار 88/14 تن دی اکسید کربن در سال می شود که این امر به لحاظ زیست محیطی بسیار ارزشمند است.
وی بیان کرد: افزون بر شهر صدرا که به عنوان یک شهر سبز و پاک امکان بهره برداری از این گونه انرژی ها را به صورت بالقوه دارد، شهر شیراز و مناطق وسیعی از استان فارس نیز از قابلیت های بسیار مناسبی برای بهره گیری از انرژی خورشیدی برخوردار هستند.
شهر جدید صدرا (شهرک صدرا) که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

ساخت آب شیرین کن در عربستان

مقامات عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری عظیم در پروژه‌ نسل جدید آب شیرین‌کن‌ها به دنبال بهره‌وری هر چه بیشتر از منبع عظیم انرژی خورشیدی در این کشور هستند.
  

به نقل از اسپکتروم، در این پروژه عظیم قرار است که با نصب آخرین نسل از صفحات مبدل خورشیدی پربازده، انرژی مورد نیاز جهت شیرین‌کردن آب دریا به صورت مستقل از شبکه سراسری برق تامین شود.

طبق اظهارات مقامات عربستانی، دلیل اصلی توجه به رویکرد جدید، پایین آمدن قیمت جهانی سلول‌های خورشیدی و تلاش این کشور برای مدیریت بهتر سوخت‌های فسیلی است.

طبق بررسی‌های انجام شده بین 40 تا 50 درصد هزینه شیرین‌کردن آب دریا در بخش تامین انرژی صرف می‌شود.

به گفته مسئول شرکت اسپانیایی فعال در این پروژه، تاکنون کشورهای دیگری همچون امارات متحده عربی و شیلی نیز برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

برای شیرین کردن آب دریا با استفاده از انرژی خورشیدی لازم است که برق تولیدی در مبدل‌ها صرف پمپ کردن آب به سمت غشاهای اسمز معکوس شده تا آب آشامیدنی با کیفیت مطلوب حاصل شود.

با توجه به وجود صحراهای پهناور در عربستان، سرمایه‌گذاری در این بخش کاملا توجیه‌پذیر و هزینه تمام شده تولید هر لیتر آب آشامیدنی در مقایسه با سایر روش‌ها به مراتب کمتر است.


دوم اردیبهشت؛ مصادف با روز جهانی زمین

روز زمین

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این کار یک رسم بوده که توسط "جان مک‌کانل"(John McConnell) فعال صلح در سال 1969 در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط " گیلورد نلسون"، سناتور آمریکایی به عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد.

 در بسیاری از کشورها روز 22 آوریل هم زمان با 2 اردیبهشت، روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند. در حال حاضر روز زمین بزرگترین جشن در جهان است که سالانه بیش از یک میلیارد نفر آن را جشن می‌گیرند.

نخستین اعلامیه روز جهانی زمین در سال 1969 به دست "جوزف آلیوتو" شهردار سانفراسیسکو با عنوان بزرگداشت صلح، عدالت و مراقبت از زمین نامیده شد.

اولین جشن روز زمین در سال 1970 برگزار شد که در آن دو هزار کالج و دانشگاه و 10 هزار مدارس ابتدایی و متوسطه و صدها جوامع در سراسر ایالات متحده در آن شرکت کردند.

سال گذشته گوگل به مناسبت 22 آوریل روز زمین پاک، لوگوی خود را تغییر داد و از انیمیشنی زیبا برای این روز استفاده کرد. این کار گوگل با هدف پیام رسانی به مناسبت این روز با اهمیت و ترویج فرهنگ پاسداری از محیط زیست و زمین انجام شده است.

این انیمیشن روایت یک روباه است که در هنگام خواب کابوسی در مورد عواقب ناشی از تغییرات آب و هوا، شامل ذوب شدن کوه‌های یخی و از بین رفتن گیاهان می‌بیند. این روباه پریشان از دو دوست خود کمک گرفته و این سه، برای کمک به محیط زیست خود به خوردن سبزیجات، پرورش گیاهان، دوچرخه سواری و استفاده از انرژی خورشیدی رو می‌آورند.

در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته به نام "روز زمین پاک" نامگذاری شده‌ است.

به مناسبت گرامیداشت این روز برای حفظ محیط زیست و کره زمین راهکارهایی ارائه شده است که می‌توان به صرفه جویی در استفاده از کاغذ، مشارکت در انجمن‌های حمایت از محیط زیست، کاشت درخت، کاهش استفاده از وسایل نقلیه آلاینده، مصرف مواد غذایی ارگانیک، توجه بیشتر به محیط اطراف محل سکونت و مدیریت زباله‌ها اشاره کرد.

ساخت کولر گازی خورشیدی در ایران


۰

تلاش علمی دانشمندان ایرانی هر روز به ثمری می‌رسد و به پیشرفت های کشور می افزاید. این بار طراحی و ساخت کولر خورشیدی توسط یک استاد ایرانی، به‌عنوان موفقیتی دیگر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشورمان به ثبت رسیده است.

به گزارش مقاومتی نیوز استاد ایرانی دانشگاه علوم و تحقیقات موفق به طراحی و ساخت سیستم سرمایشی خورشیدی شده است.

این سیستم انرژی خود را از طریق جاذب حرارتی گرمای خورشید می‌گیرد و با قرار گرفتن در سیکل روغن، سرمایش لازم برای خانه را تأمین و کمک بسیاری به بهینه‌سازی انرژی در ایران می‌کند. علاوه بر آن تلاشی است تا تجهیزات خانگی، متناسب با زیست‌بوم خورشیدی ایران گردد.

اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر

امروزه در دنیا موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل معضلاتی نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی، اهمیت زیادی دارد. محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشارات گازهای گلخانه‌ای، توجه بیش‌ازپیش به انرژی‌های تجدید پذیر را بر همگان روشن و ضروری کرده است.

منابع انرژی از مهم‌ترین عوامل و عناصر توسعه پایدار است. داشتن انرژی مناسب عمده‌ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی پس از نیروی انسانی است چراکه انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت جامعه است.

اگر انرژی به نحوی تولید و مصرف شود که توسعه انسانی را در بلندمدت در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تأمین کند، مفهوم انرژی پایدار تحقق خواهد یافت، بر این اساس می‌توان گفت تأمین انرژی پایدار ضرورت توسعه پایدار است.

به همین دلایل، در سال‌های اخیر کشورهای مختلف پیشرفته و درحال‌توسعه توجه فزاینده‌ای به انرژی تجدید پذیر (انرژی خورشید، باد، ژئوترمال و غیره) جهت ایجاد تنوع در استفاده از منابع انرژی و کاهش وابستگی به یک حامل انرژی و ملاحظات زیست‌محیطی برای دستیابی به انرژی پایدار معطوف داشته‌اند.

ظرفیت ایران در انرژی خورشیدی

ایران از لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بالایی برخوردار است؛ کشورمان در منطقه‌ای واقع‌شده که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی ازنظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد؛ لذا استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلفی مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل‌شدن به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط‌زیست و تجدید پذیری، از مطلوبیت زیادی برخوردار است.

تابش خورشید و مصرف در سیستم سرمایشی

همچنان که وجود ۳۰۰ روز آفتابی زمینه بسیار مفیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین برق در اختیار کشور می‌گذارد، از طرف دیگر وجود چنین تابش و متعاقباً تولید انبوه گرما در کشور نیاز مردم به سیستم‌های سرمایشی را چند برابر می‌کند.

همچنین در مقایسه کلی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های سرمایشی مصرف بسیار بیشتری دارند و یا به زبانی دیگر برای کاهش یک درجه دما انرژی بیشتری در عمل مصرف می‌شود تا افزایش یک‌درجه‌ای دما.

این مسئله پیوند بین سیستم‌های سرمایشی و انرژی خورشیدی را بسیار راهبردی‌تر می‌کند و اگر نتوان انرژی خورشیدی را در این مجرا قرارداد، شاهد روزافزون مصرف بسیار زیاد برق، هدررفت منابع کشور و گرمایش خطرناک مناطق شهری و روستایی خواهیم بود. ازاین‌رو دستاوردهای این حوزه بسیار ارزشمند و راهبردی می‌باشند.

 

دستیابی به سیستم سرمایشی خورشیدی در ایران

به‌تازگی یک استاد ایرانی با همکاری دانشجویانش در دانشگاه علوم و تحقیقات توانسته‌اند سیستمی را طراحی کنند که با جذب گرمای خورشید، انرژی لازم برای سرمایش در خانه‌ها را تأمین می‌نماید.

در این سیستم که ساخت تمام تجهیزات و طراحی آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر، یک ردیاب و جاذب، انرژی خورشیدی به سرما تبدیل می‌شود.

انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی شده می‌شود و درنهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد شد.

برتری‌های سیستم سرمایشی خورشیدی ایرانی

از مزیت‌های این سیستم سرمایش خورشیدی می‌توان به ثابت بودن جاذب آن در سطح فنی اشاره کرد، علاوه بر آن به گفته دکتر سلیمانی مهر طراح و سازنده آن، سیستم قابلیت آن را دارد که در آینده‌ای نزدیک سیستم سرمایش کل واحد را تأمین کند و کمک نماید که بخش وسیعی از سیستم‌های سرمایش خانگی معمول به سیستم سرمایشی خورشیدی بهبود پیدا کنند و به‌صورت طبیعی، بخش زیادی از انرژی برق کشور برای تأمین مخارج ارزی و سایر درامدهای ملی صادر گردد.