انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

ساخت کولر گازی خورشیدی در ایران


۰

تلاش علمی دانشمندان ایرانی هر روز به ثمری می‌رسد و به پیشرفت های کشور می افزاید. این بار طراحی و ساخت کولر خورشیدی توسط یک استاد ایرانی، به‌عنوان موفقیتی دیگر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشورمان به ثبت رسیده است.

به گزارش مقاومتی نیوز استاد ایرانی دانشگاه علوم و تحقیقات موفق به طراحی و ساخت سیستم سرمایشی خورشیدی شده است.

این سیستم انرژی خود را از طریق جاذب حرارتی گرمای خورشید می‌گیرد و با قرار گرفتن در سیکل روغن، سرمایش لازم برای خانه را تأمین و کمک بسیاری به بهینه‌سازی انرژی در ایران می‌کند. علاوه بر آن تلاشی است تا تجهیزات خانگی، متناسب با زیست‌بوم خورشیدی ایران گردد.

اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر

امروزه در دنیا موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل معضلاتی نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی، اهمیت زیادی دارد. محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشارات گازهای گلخانه‌ای، توجه بیش‌ازپیش به انرژی‌های تجدید پذیر را بر همگان روشن و ضروری کرده است.

منابع انرژی از مهم‌ترین عوامل و عناصر توسعه پایدار است. داشتن انرژی مناسب عمده‌ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی پس از نیروی انسانی است چراکه انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت جامعه است.

اگر انرژی به نحوی تولید و مصرف شود که توسعه انسانی را در بلندمدت در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تأمین کند، مفهوم انرژی پایدار تحقق خواهد یافت، بر این اساس می‌توان گفت تأمین انرژی پایدار ضرورت توسعه پایدار است.

به همین دلایل، در سال‌های اخیر کشورهای مختلف پیشرفته و درحال‌توسعه توجه فزاینده‌ای به انرژی تجدید پذیر (انرژی خورشید، باد، ژئوترمال و غیره) جهت ایجاد تنوع در استفاده از منابع انرژی و کاهش وابستگی به یک حامل انرژی و ملاحظات زیست‌محیطی برای دستیابی به انرژی پایدار معطوف داشته‌اند.

ظرفیت ایران در انرژی خورشیدی

ایران از لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بالایی برخوردار است؛ کشورمان در منطقه‌ای واقع‌شده که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی ازنظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد؛ لذا استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلفی مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل‌شدن به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط‌زیست و تجدید پذیری، از مطلوبیت زیادی برخوردار است.

تابش خورشید و مصرف در سیستم سرمایشی

همچنان که وجود ۳۰۰ روز آفتابی زمینه بسیار مفیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین برق در اختیار کشور می‌گذارد، از طرف دیگر وجود چنین تابش و متعاقباً تولید انبوه گرما در کشور نیاز مردم به سیستم‌های سرمایشی را چند برابر می‌کند.

همچنین در مقایسه کلی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های سرمایشی مصرف بسیار بیشتری دارند و یا به زبانی دیگر برای کاهش یک درجه دما انرژی بیشتری در عمل مصرف می‌شود تا افزایش یک‌درجه‌ای دما.

این مسئله پیوند بین سیستم‌های سرمایشی و انرژی خورشیدی را بسیار راهبردی‌تر می‌کند و اگر نتوان انرژی خورشیدی را در این مجرا قرارداد، شاهد روزافزون مصرف بسیار زیاد برق، هدررفت منابع کشور و گرمایش خطرناک مناطق شهری و روستایی خواهیم بود. ازاین‌رو دستاوردهای این حوزه بسیار ارزشمند و راهبردی می‌باشند.

 

دستیابی به سیستم سرمایشی خورشیدی در ایران

به‌تازگی یک استاد ایرانی با همکاری دانشجویانش در دانشگاه علوم و تحقیقات توانسته‌اند سیستمی را طراحی کنند که با جذب گرمای خورشید، انرژی لازم برای سرمایش در خانه‌ها را تأمین می‌نماید.

در این سیستم که ساخت تمام تجهیزات و طراحی آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر، یک ردیاب و جاذب، انرژی خورشیدی به سرما تبدیل می‌شود.

انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی شده می‌شود و درنهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد شد.

برتری‌های سیستم سرمایشی خورشیدی ایرانی

از مزیت‌های این سیستم سرمایش خورشیدی می‌توان به ثابت بودن جاذب آن در سطح فنی اشاره کرد، علاوه بر آن به گفته دکتر سلیمانی مهر طراح و سازنده آن، سیستم قابلیت آن را دارد که در آینده‌ای نزدیک سیستم سرمایش کل واحد را تأمین کند و کمک نماید که بخش وسیعی از سیستم‌های سرمایش خانگی معمول به سیستم سرمایشی خورشیدی بهبود پیدا کنند و به‌صورت طبیعی، بخش زیادی از انرژی برق کشور برای تأمین مخارج ارزی و سایر درامدهای ملی صادر گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد