انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری بانک ژاپنی برای احداث نیروگاه خورشیدی در هند

سافت بانک ژاپن به منظور حمایت از تولید انرژی خورشیدی مبلغی بین 60 تا 100 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از العربیه مجموعه سافت بانک ژاپن به منظور حمایت از تولید انرژی خورشیدی مبلغی بین 60 تا 100 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری می کند.

در دیدار اخیری که بین مسئولان این بانک ژاپنی و مسئولان وزارت انرژی هند برگذار شد مقرر شد که این شرکت به دلیل توسعه انرژی های پاک در هند سرمایه گذاری کرده و پس از به بهره برداری رسیدن پروژه سود و اصل سرمایه خود را بدست آورد.

این بانک ژاپنی پیشتر در سال 2015  متعهد شده بود برای ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 20 گیگاوات سرمایه گذاری کند.

در حال حاضر هندی ها توسط شرکت بهاراتی اینترپرایس و فوکسکون تایوان و با سرمایه گذاری بانک ژاپنی مشغول ساخت این نیروگاه خورشیدی هستند.

به گزارش خبرنگار فارس هندوستان با وجود نداشتن ذخایر هیدروکربوری اما بزرگترین پالایشگاه ها را دارا هستند که بعد از چین نیز به عنوان دومین خریدار نفت ایران محسوب می شوند.

هم اکنون هندی ها علاوه بر واردات گاز از قطر و نفت از کشورهای صادرکننده نفت به دنبال تامین بخشی از انرژی خود از طریق انرژی های نو هستند.

ایران و توان تبدیل شدن به هسته بازار انرژی های نو

تهران- ایرنا- ایران کشوری پر پتانسیل در زمینه انرژی های تجدیدپذیر است که با برنامه ریزی اصولی و هزینه کرد مناسب می تواند به کانون بازار انرژی های نو حداقل در خاورمیانه تبدیل شود.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و یا به اصطلاح پاک چند سالی است که در دنیا مطرح است، رویکردی که هدف از آن، حفظ ذخایر فسیلی و مهمتر حفظ محیط زیست و سلامت انسان است و در این راستا کشورهای زیادی درصدد تولید انرژی از ذخایر غیر فسیلی بر آمده اند.
کشورهای پیشرو در زمینه انرژی بادی آلمان و دانمارک در اروپا، ایالات متحده در امریکای شمالی و چین در آسیا هستند که بعد از آنها هم می توان از شرکت های ژاپنی و کره ای فعال نام برد.
در زمینه انرژی خورشیدی نیز آلمان در اروپا و چین در آسیا جزو کشورهای پیشرو هستند، در بخش های دیگر انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه های زمین گرمایی ایسلند و نیوزیلند، انرژی برقابی کشورهای برزیل و روسیه ، نیروگاه های آبی کوچک آلمان و در زمینه های دیگر مانند جزر و مد و امواج، کشورهای انگلیس و کانادا جزو پیشروها محسوب می شوند.
در این میان اما ایران با وجود برخورداری از تنوع آب و هوایی، جایگاه قابل توجهی ندارد؛ تنوع آب و هوایی این امکان را فراهم می کند که بتوان از تمام بخش هامانند تابش خورشید و وزش باد بهره برد، هر چند در عمل نیازمند برنامه ریزی و عزمی راسخ در اجرا است.
ایران در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر قدمتی تاریخی دارد، طراحی و ساخت آسیاب های بادی از 200 سال پیش از میلاد مسیح در ایران رایج بوده و اکنون نیز بستر مناسبی برای گسترش بهره‌برداری از توربین های بادی فراهم است.
اما با وجود پتانسیل‌ های بسیار بالا در تولید انرژی ‌های تجدیدپذیر، مانند بهره مندی از میانگین 300 روز آفتابی، وزش باد با سرعت مناسب در مناطقی مانند منجیل در استان گیلان و شهرهای استان سیستان و بلوچستان، امکان استفاده از انرژی زمین گرمایی در استان اردبیل و شهر مشکین شهر، درصد کمی از انرژی کشورمان از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.
در این میان، استفاده از انرژی بادی به حدی مهم و قابل تامل است که یک روز جهانی به آن اختصاص یافته است. روز جهانی انرژی باد در 15 ژوئن ( 25 خرداد) مناسبتی است که به طور منطقه‌ ای از سال 2007 در اروپا و به طور رسمی از سوی انجمن انرژی بادی اروپا و شورای جهانی انرژی باد گرامی داشته می شود.
هدف از گرامیداشت این روز معرفی و شناساندن انرژی باد و ظرفیت های آن به عنوان منبع پاک و تجدیدپذیر در محیط زیست و استفاده از آن به جای انرژی های تجدیدناپذیر است که با توجه به وضعیت ذخایر فسیلی، انرژی باد می تواند جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی و سدسازی در تولید برق باشد.
گرچه ایران کشوری مستعد برای استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر و پاک است اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است؛ محمد ساتکین، مدیر کل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ( ساتبا) معتقد است علت این امر گران بودن تاسیسات انرژی بادی و پیچ های بانکی برای دادن تسهیلات است.
وی روز جمعه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی های نو مانند انرژی های خورشیدی و بادی است، تخمین زده می شود با شرایط فعلی بین 15 تا 20 هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاه های بادی که صرفه اقتصادی دارند را در کشور داشته باشیم.
وی افزود: این ظرفیت در رابطه با انرژی خورشیدی به مراتب بالاتر است چون محدودیت هایی که نیروگاه های بادی دارند نیروگاه های خورشیدی نداشته و در بیشتر نقاط کشور قابلیت نصب نیروگاه خورشیدی وجود دارد.
رییس انجمن علمی انرژی ایران درباره این که چقدر از این ظرفیت ها استفاده کرده ایم گفت: بیشتر برنامه ریزی دولت برای تشویق و ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این زمینه و از طرفی هم سیاست گذاری برای توسعه بوده است، یعنی سیاست فعلی دولت احداث مستقیم نیروگاه های خورشیدی و بادی توسط خود دولت نیست، لیکن مواردی را به صورت پایلوت مانند نیروگاه های بادی منجیل و دیزباد نیشابور و نیروگاه های خورشیدی در سمنان و یزد اجرا کرده است.
وی در پاسخ به این که چرا از این ظرفیت بیشتر از این نتوانستیم استفاده کنیم ؟ توضیح داد: البته روندی که در دو سال اخیر در پیش گرفته شده، به تعریف تعرفه های جذابی برای خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها منجر شده است، این امر باعث تسریع در توسعه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به خصوص نیروگاه های خورشیدی فتولتائیک توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی شده و تاکنون ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک در کشور نصب شده است.
سیستم‌های فتوولتائیک برای مصارف عمومی و کشاورزی به صورت نیروگاه های مستقل از شبکه سراسری یا سیستم های متصل به شبکه سراسری با ساختار نصب ثابت و یا متحرک در واحدهای کوچک با توان پایین برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز ماشین حساب‌های کوچک تا سیستم ‌های بزرگ نیروگاهی، به کار می رود.
ساتکین همچنین اظهار داشت: در رابطه با نیروگاه های بادی به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد فرایند احداث نیروگاه طولانی تر است زیرا راه اندازی یک نیروگاه بادی به برداشت اطلاعات آمار لحظه ای باد توسط ایستگاه های بادسنجی نیاز دارد که این داده برداری ها باید حداقل یکسال باشد هر چند استانداردها آن را دو سال توصیه می کنند، همچنین باید در زمین ها و نقاط خاصی کار شود بنابراین به دلیل زمان بر بودن و پیچیده بودن کار در زمینه نیروگاه های بادی روند توسعه کندتری داشته اند.
وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکنون در مسیر توسعه نیروگاه های بادی قرار دارد، بحث فاینانس و مسایل بانکی است که کار را مشکل کرده است، یعنی اگر کسانی بخواهند در زمینه انرژی بادی یا حتی خورشیدی فعالیت کنند باید بتوانند از بانک ها وام بگیرند که گرفتن وام در ایران برای کار در حوزه انرژی بسیار سخت است و از آنجا که کارمزد بانک ها در این زمینه بسیار بالا و غیر معمول است سرمایه گذاران امکان سرمایه گذاری در این زمینه را کمتر پیدا می کنند.
مدیر کل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی ساتبا افزود: سرمایه گذاران خارجی هم که می توانند از بانک های خارجی وام بگیرند یا فاینانس دریافت کنند به علت محدودیت های بین المللی ایجاد شده اخیر تا حدودی نگران این موضوع هستند که شاید از نظر بین المللی با مشکلاتی مواجه شوند که این مسایل نیز تا حدودی کار را کند کرده است.
وی تاکید کرد: اما در کل راهبرد و سیاستی که دولت در پیش گرفته است قطعا به زودی منجر به احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در سطح وسیع در کشور می شود البته اگر مسائل جدیدی پیش نیاید.
ساتکین گفت: در حال حاضر در بخش انرژی بادی بیش از 150 مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده است که به زودی با افزایش یک ظرفیت بیش از 64مگاواتی در سیاهپوش (منطقه ای نزدیک سد منجیل) این ظرفیت به بیش از 200 مگاوات خواهد رسید. البته باید گفت که میزان تولید برق از این میزان ظرفیت به شرایط طبیعی و وزش باد در منطقه بستگی دارد.
وی افزود: در برنامه پنجساله ششم توسعه بهره برداری از پنج هزار مگاوات از نیروگاه های تجدیدپذیر پیش بینی شده است که در ابتدا انرژی بادی در اولویت قرار داشت اما با توجه به کاهش قیمت تجهیزات سیستم های خورشیدی، به نظر می رسد این سهم باید به انرژی های خورشیدی داده شود.
رییس انجمن انرژی ایران اظهار داشت: در هر صورت هنوز فاصله جدی و قابل توجهی با پنج هزار مگاوات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه داریم.
وی خاطرنشان کرد: اگر کشور بتواند در زمینه دادن وام به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر راهکاری پیدا کند، بانک ها را به دادن تسهیلات ترغیب و مسائل مربوط به قوانین را تسهیل کند کمک بزرگی به این بخش می شود؛ در واقع یکی از پاشنه های آشیل ما در این زمینه بحث بانک و فاینانس است.
مدیر کل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی ساتبا افزود: دوم اینکه اگر امکانات و منابع مالی که برای این کار پیش بینی شده به موقع در اختیار ساتبا قرار گیرد کمک بزرگی به توسعه انرژی های تجدید پذیر خواهد شد، همچنین اگر بتوانیم تعاملات بین المللی را افزایش دهیم می توانیم حداقل در خاورمیانه هسته اصلی بازار انرژی های تجدیدپذیر باشیم .
وی تاکید کرد: برای استفاده بهینه از این پتانسیل سیاست دولت باید شبکه ای باشد یعنی اجزای مختلف درگیر با موضوع باید با هم ارتباط سازنده و هماهنگ داشته باشند، مثلا اگر سازمان منابع طبیعی باید زمین در اختیار قرار دهد یا محیط زیست مجوز لازم را صادر کند باید با هم و با وزارت نیرو هماهنگ باشند و تمام ارگان های مرتبط باید با هم ارتباط شبکه ای داشته باشند و بتوانند برای تسهیل در کار با هماهنگی پیش روند.

7800 طرح اشتغالزا و مقابله با کم آبی در اصفهان اجرا می شود

اصفهان-ایرنا-استاندار اصفهان اعلام کرد: 7 هزار 845 طرح با هدف مقابله با کم آبی و اشتغالزا بویژه برای ساکنان شرق اصفهان در نظر گرفته شده است.

محسن مهرعلیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، جمع سرمایه گذاری این طرح ها را 2 هزار و 724 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: یکهزار و 700 میلیارد تومان از این سرمایه از محل تسهیلات بانکی 8 و 10 درصد و 780 میلیارد تومان از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی تامین خواهد شد.
به گفته وی، فقط 10 درصد این سرمایه گذاری از سوی کشاورزان در قالب زمین تامین و در این طرح برای بیش از 60 هزار نفر در طول سه سال اشتغال ایجاد می شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: این طرح ها با سند آمایش سرزمین استان سنخیت دارد و با موقعیت هر شهرستان، هماهنگ و بر اساس آن برنامه ریزی شده است.
به گفته استاندار اصفهان، در این طرح ها ارزش های مختلف از جمله رعایت عدالت، کرامت انسانی و جلب مشارکت مردم نیز لحاظ شده است.
مهرعلیزاده اضافه کرد: این طرح ها مشتمل بر برنامه جامع اشتغال پایدار، افزایش کشت گلخانه ای و کم آب بر و استفاده از پنل های انرژی خورشیدی و تولید برق در مزارع است.
مهرعلیزاده ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای اصفهان در تولید انرژی خورشیدی، ساکنان مناطق شرق استان می توانند برق تولیدی خود در مزارع و باغات را به دولت بفروشند و این راهی برای کسب درآمدشان است.
استاندار اصفهان از ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد انرژی های خورشیدی از ماه آینده خبر داد و گفت: برای هر خانه که امکان استفاده از پنل های خورشیدی را داشته باشد حدود 22 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی بااشاره به شرایط آبی ناگوار و شکایت های موجود مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در دو مقطع زمانی قطعی آب مشاهده شد که بخشی از آن بدلیل کاهش 30 درصدی سهمیه آب نسبت به سال گذشته بود و در برخی مواقع نیز بدلیل صرفه جویی نکردن شهروندان و استفاده از پمپ های غیرمجاز، شاهد قطعی آب در برخی نقاط شهر اصفهان بودیم.
استاندار اصفهان افزود: در مواقعی نیز در باغ های بالادست و استان های همجوار خارج از برنامه آب برای کشاورزی استفاده می شد که از ابتدای خرداد با تعاملات صورت گرفته، از این برداشت بی رویه کاسته و در استان های مجاور نیز تا حدی از این برداشت ها جلوگیری شد.
مهرعلیزاده با بیان اینکه تیمی از سوی وزارت کشور برای کنترل برداشت آب تعیین شده است، ابراز امیدواری کرد که با کنترل صورت گرفته و صرفه جویی شهروندان، در تابستان امسال هیچگونه مشکلی در باره تأمین آب آشامیدنی رخ ندهد.
وی تصریح کرد: از بهمن سال گذشته، کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل و موضوع آب اصفهان در سطح ملی، بررسی و تلاش شد تا آب شرب با اولویت اول، حفظ باغات و تامین آب صنایع با اولویت دوم و کشاورزی و محیط زیست با اولویت بعدی تأمین شود.
مهرعلیزاده، تدابیر شرکت آب و فاضلاب برای کاهش مصرف را نیز موثر دانست و اظهار کرد: لوازم کاهنده مصرف از سوی این سازمان در اختیار مردم قرار گرفته است.
به گفته وی، امسال تاکنون اصفهان مقام دوم را از نظر صرفه جویی در مصرف آب در بین دیگر استان ها کسب کرده و نزدیک به 17 درصد صرفه جویی در مصرف آب در این خطه گزارش شده است.
او با بیان اینکه امسال برای تامین بخشی از آب آشامیدنی مردم استان 80 حلقه چاه بصورت موقت حفر شده است، افزود: در صورت بروز شرایط بحرانی در تابستان از این چاه ها استفاده خواهد شد و حدود 250 چاه نیز از باغداران خریداری شده و در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
استاندار اصفهان افزود: با حمایت دولت حدود 80 میلیارد تومان برای تامین چاه های آب آشامیدنی اصفهان بودجه در نظر گرفته و مبالغی نیز برای تامین معیشت کشاورزان اخذ شده است.
وی در ادامه با اشاره به روند اجرای سد تونل سوم کوهرنگ به عنوان یکی از طرحهای انتقال آب گفت: برغم توقف ده ماهه اجرای این پروژه از 17 فروردین امسال با همکاری مدیران استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، اجرای این طرح دوباره از سر گرفته شد.
استاندار اصفهان، مدت اجرای این طرح را چهار سال اعلام کرد و افزود: با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته، از پیمانکار خواسته شده است تا در کمتراز دو سال این پروژه را به اتمام برساند.
وی افزایش منابع آبی جدید در استان را ضروری خواند و گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس در دست مطالعه است و با وجود هزینه زیاد آن، برای تامین آب شرب مردم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
وی به مطالعات انجام شده با محوریت آب های ژرف نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به جدید بودن این مطالعات و تامین آب از عمق 2 هزار و500 متری زمین باید در ابتدا عدم وجود خطرات زیست محیطی و مسائل استاتیکی و دینامیکی زمین مورد بررسی کامل قرار گیرد.
استاندار اصفهان در باره ایده های برخی از هموطنان برای تامین آب نیز گفت: اخیرا فردی از کشور آلمان طرحی را عنوان کرده است که باوجود اینکه متخصصان، آن را غیرعملی می دانند اما استانداری قرارداد مشروطی را به امضا رسانده و دستگاه ها و تجهیزات مرتبط با این طرح نیز در دو سه نقطه استان مستقر شده است.
مهرعلیزاده اظهار داشت: در چند سال گذشته بدلیل اینکه استان ما در منطقه کم آب قرار گرفته، باید مدیریت ایجاد منابع جدید و مدیریت مصرف توأمان صورت می گرفت که بخشی از کارها ناقص مانده و انجام نشده است و امروز دچار کم آبی شده ایم.
وی با بیان اینکه امسال بدترین وضعیت آبی را در 47 سال گذشته داشتیم، تصریح کرد: این آمار نامطلوب، ما را مصمم کرد تا فعالیت های خود را با قوت بیشتری انجام دهیم.
مهرعلیزاده افزود:در اردیبهشت وضعیت بارندگی نسبتا خوب و بیش از پیش بینی ها بود و مقداری وضعیت آبی استان بهتر شد بطوری که وضعیت آبی تا 15 فروردین نسبت به سال قبل 62 درصد عقب تر بود که این آمار در حال حاضر به 50 درصد رسیده است یعنی نصف منابع آبی سال گذشته را امسال در اختیار داریم.
وی در عین حال از صبوری کشاورزان استان نیز تشکر کرد و افزود: برغم مشکلات معیشتی کشاورزان و باغداران استان بدلیل عدم کشت، آنها همکاری لازم را در زمینه تامین آب شرب داشته اند.
مهرعلیزاده گفت: از ابتدای خرداد با تعاملات صورت گرفته در اصفهان و استان های مجاور از برداشت های غیرمجاز، جلوگیری و تیمی از سوی وزارت نیرو برای کنترل میزان برداشت ها در استان های حوضه ی زاینده رود تعیین شده است.
مهرعلیزاده در باره تامین منابع آبی جدید برای استان و مدیریت مصرف آب گفت: بصورت ماهانه میزان مصرف هر بخش در هر استان مشخص و براساس آن ابزارهای کنترل نصب شده است.
وی افزود: همزمان طرح های استفاده از پساب تصفیه خانه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است و فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی خود را از پساب تامین می کند و تقریبا از دو ماه آینده 17 درصد از مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تامین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اکنون زاینده رود در زمینه میزان بارش ها از بدترین حوضه های آبریز کشور به شمار می آید.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست و فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.

یزد، پیشتاز در بهره گیری از انرژی خورشیدی

سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خورشیدی استان یزد موجب شده تا این استان با تولید 70 مگاوات، پیشتاز در تولید این نوع انرژی در میان استانها معرفی شود.

به گزارش ایرنا ، یزد اگر از لحاظ بسیاری از مواهب طبیعی و کوهستانی و آب و باران با کمبودهایی مواجه است اما در بسیاری از زمینه ها همچون ذخایر و تنوع معدنی و نیز تابش خورشید نه تنها در ایران بلکه در جهان زبانزد است.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم خواهد بود و همین امر موجب شده تا در دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشید و جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.
این میزان تابش نور خورشید در یزد در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و 800 تا 2هزار و 200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی برای این کشور گزارش شده است.
از سوی دیگر بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی ، از 6 نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی ، 2 نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است.
استاندار یزد یکی از ظرفیت‌های خوب این استان برای سرمایه‌گذاری را تابش نور خورشید در این منطقه عنوان کرده و می گوید: استان یزد بهشت انرژی خورشیدی کشور است.
محمود زمانی قمی در نشست مرکز سرمایه گذاری یزد گفت: با تلاش‌های تیم اقتصادی استان، حجم سرمایه‌گذاری خوبی در وزارت اقتصاد و بالغ‌بر 300 میلیون دلار به تصویب رسید و پروژه‌های بسیار باارزش مرکز توریسم درمانی و انرژی خورشیدی برای استان دیده‌شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار یزد هم در این خصوص گفت: یزد یکی از مناطق کویری دنیاست که مردم آن در سازگاری با محیط بی نظیر عمل کرده اند.
علی زینی وند افزود: در عین حال در حوزه انرژی خورشیدی یکی از نقاط طلایی محسوب می شود از این رو باید هدفمند و با پرهیز از پراکندگی باید در استفاده از این انرژی عمل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی زیادی خواستار سرمایه گذاری حوزه انرژی خورشیدی و پاک استان یزد هستند بنابراین باید به صورت هدفمند و با برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاران اقدام شود.
**
یکی از بخش هایی که در گسترش انرژی خورشیدی در استان یزد تلاشهای گسترده ای داشته شرکت برق منطقه ای استان یزد است که عمدتا در حوزه جذب سرمایه گذار نیز موفق عمل کرده است.
مدیرعامل این شرکت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از توجه به حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک بویژه انرژی خورشیدی ، تنها در سال 91 شاهد ایجاد یک مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان بودیم.
محمدحسن صباغزادگان افزود: این ظرفیت هم اکنون به 33/5 مگاوات نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان یزد رسیده که تا پایان سال به 70 مگاوات خواهد رسید.
وی اضافه کرد: هم اکنون نیروگاه‌ های خورشیدی 10 مگاواتی نور در اشکذر، 10 مگاواتی پژواک در اردکان، 10 مگاواتی غدیر در مهریز و نیروگاه خورشیدی 3/5 مگاوات مکسان در دهشیر ساخته شده است.
مدیرعامل برق منطقه ای یزد درباره مشارکت کشورهای دیگر در حوزه انرژی خورشیدی این استان هم گفت: چند نیروگاه با مشارکت سرمایه ‌گذاران آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و یونانی ساخته می شود که با اتمام آنها ، یزد پیشگام کشور در ساخت نیروگاههای خورشیدی خواهد شد.
یکی از راهکارهای برنامه دقیق برای هدایت فعالیت های این بخش ، ایجاد یک مرکز منسجم است که در جلسه اتاق فکر انرژی استان یزد در استانداری مطرح و به تصویب اعضا رسید.
صباغزادگان معتقد است ، ایجاد دبیرخانه دائمی بهره گیری از انرژی خورشیدی در نخستین پژوهشگاه انرژی خورشیدی کشور در استان یزد می تواند ضمن توسعه پایدار این انرژی در استان و کشور ، مباحث این حوزه را هدف گذاری کند.
**
یکی دیگر از متولیان اجرای طرح های انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی بویژه در مقیاس های کوچک و خانگی و اداری ، شرکت توزیع برق است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد در گزارشی درباره فعالیت این شرکت در حوزه انرژی خورشیدی گفت: بیشترین آمار مشترکان مربوط برق استان به بخش خانگی با 522 هزار و 272 مشترک است و بخش تجاری هم 86 هزار و 267 مشترک دارد.
محمدرضا صحتی افزود: همین امر موجب شده تا در شرکت توزیع برای بهره گیری از نور آفتاب و تولید انرژی خورشیدی در بخش خانگی با همکاری بخش خصوصی و مردم برنامه ریزی شود.
وی تصریح کرد: 2 قرارداد عمده در این بخش داریم که یکی با شرکت تعاونی پیشگامان برای نصب پنل انرژی خورشیدی روی بام یکهزار خانه در استان بوده و دیگری برای نصب 500 مگاوات با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.
مدیرعامل توزیع برق استان درباره اقدامات شرکت توزیع برق در توسعه نیروگاه‌های بزرگ انرژی خورشیدی اظهار داشت: 17 مجوز صادر شده معتبر و فعال با ظرفیت 40مگاوات ، سه نیروگاه با ظرفیت 11مگاوات و چهار قرارداد خرید تضمینی بسته شده با 13.8 مگاوات در این بخش داریم.
صحتی با بیان اینکه تاکنون 172نیروگاه زیر 100کیلووات با ظرفیت 846کیلوولت وارد مدار بهره‌برداری شده است از صدور 550 مجوز ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی زیر 100کیلووات با ظرفیت 2هزار و 600کیلووات خبر داد.
***
در چند سال اخیر شرکت انرژی های خورشیدی پیشگامان نیز به عنوان نماینده ای از بخش تعاونی طرحهای مختلفی برای سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش انرژی خورشیدی ارائه کرده است که یکی از آنها ایجاد نیروگاههای خانگی خورشیدی بوده است.
مدیرعامل این شرکت گفت: بر اساس طرحی که در شورای اقتصاد مقاومتی استان به توصیب رسید این شرکت تجهیز یکهزار واحد مسکونی به نیروگاه خورشیدی خانگی را با همکاری شرکت توزیع برق در حال اجرا دارد.
سیدجواد حسینی عزآبادی افزود: دنیا به سمت ایجاد نیروگاههای خانگی در حال حرکت است و در تنها مبحثی که همگام با دنیا پیش رفته ایم در همین مقوله انرژی خورشیدی است.
وی با بیان اینکه در فاز نخست اجرای این طرح، نصب نیروگاه در 137 منزل مسکونی را در دست اقدام داریم که 27 واحد در مدار قرار گرفته و 10 واحد نیز در شرف اتصال به مدار بوده و بقیه هم به ترتیب به شبکه متصل می شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای اجرای طرحی با عنوان بام به بام بیش از 500 منزل مسکونی بازدید شده که بر این اسا برخی منازل ، قابلیت نصب نیروگاه نداشتند با این حال افراد می توانند از سامانه مانیتورینگ داخلی برای ارائه اطلاعات به صورت آنلاین از نیروگاه خود از عملکرد لحظه ای، تولید ماهانه و سالانه نیروگاه و درآمد حاصل از آن استفاده کنند.
هر کیلووات سامانه خورشیدی سالانه یکهزار و 800کیلووات ساعت در اقلیم یزد برق تولید می‌کند و با توجه به اینکه نرخ تضمینی خرید برق خورشیدی برای ظرفیت زیر 20 کیلووات 800 تومان و برای بالای 20 کیلووات تا 100 کیلووات 700 تومان است امید می رود روند تغییر نگاه مردم و سرمایه گذاران به حوزه انرژی خورشیدی در استان یزد روز به روز متفاوت تر و بهتر شده و هر روز بهتر از دیروز باشد.
شاید هم این امر زمینه ای باشد تا استان یزد که به بهشت انرژی خورشیدی ایران و جهان شهرت دارد به مرور به قطب تولید این نوع انرژی و حذف کامل انرژی های فسیلی و تجدیدناپذیر تبدیل شود.

سایه سنگین نفت و نوسانات ارزی بر سر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر/80 شرکت فناور در انتظار بازارسازی

نیروگاه خورشیدی

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی‌ معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، عدم توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های مرتبط با آن و عدم اراده جدی در ادوار مختلف برای توسعه منابع انرژی‌تجدیدپذیر را از عوامل عدم توسعه‌یافتگی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور عنوان کرد و گفت: ما باید توانمندی لازم برای بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر را داشته باشیم تا اگر روزی منابع سوخت‌های فسیلی با مشکل مواجه شد، بتوانیم انرژی مورد نیاز را تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان انرژی‌های نو، ایران دارای 300 روز آفتابی است که این عدد نشان از پتانسیل بالای ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وضعیت تابش عمودی خورشید در ایران

جایگاه انرژی خورشیدی در میان کشورهای دنیا

بر این اساس تاکنون نیروگاه‌های پراکنده خورشیدی در کشور راه‌اندازی شده است که شامل موارد ذیل است:

نام نیروگاه محل احداث ظرفیت
نیروگاه خورشیدی اراک اراک یک مگاوات
نیروگاه خورشیدی تبریز تبریز 50.4 کیلووات
نیروگاه خورشیدی طالقان طالقان 10 کیلووات
نیروگاه خورشیدی بیرجند بیرجند 24 کیلووات
نیروگاه خورشیدی سمنان سمنان یک هزار و 313 مگاوات
نیروگاه خورشیدی شیراز شیراز 250 کیلووات
نیروگاه خورشیدی یزد یزد 3.8 مگاوات
نیروگاه خورشیدی هرمزگان هرمزگان
نیروگاه خورشیدی خلیج فارس همدان 7 هزار مگاوات
نیروگاه خورشیدی جرقویه اصفهان 10 مگاوات
نیروگاه خورشیدی امیرکبیر همدان 7 مگاوات
نیروگاه خورشیدی آرکا ماهان کرمان 10 مگاوات

انرژی باد نیز از دیگر منابع تولید انرژی غیر فسیلی است. ایران با مساحت یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مربع، بیش از نیمی از مساحت آن را نواحی کوهستانی پوشانده است. بر اساس اطلس بادی، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور بالغ بر 18 هزار مگاوات برآورد شده که این عدد نشان دهند پتانسیل قابل توجه در کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های بادی است.

نام نیروگاه محل ظرفیت
منجیل استان گیلان 90 مگاوات
مزرعه بادی قزوین کهک 55 مگاوات
مزرعه بادی بینالود خراسان رضوی 28.2 مگاوات
توربین بادی خاف خراسان رضوی  2.5 مگاوات
نیروگاه بادی عون بن علی تبریز 660 کیلووات
نیروگاه بادی صفه اصفهان 660 کیلووات

این آمارها در حالی است که کشورهایی مانند آلمان که پتانسیل انرژی خورشیدی بالایی ندارد، جزو کشورهای پیشرو در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی است و به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهمترین دلیل آن عدم اراده جدی در ادوار مختلف برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر است.

به گفته وی به دلیل متکی بودن کشور به منابع ارزان قیمت نفت اقدامی برای توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر نشده است و این در حالی است که کشور باید خود را برای روزهای بدون نفت آماده کند.

بررسی عقب‌ماندگی کشور در حوزه تجدیدپذیرها

دکتر سیروس وطنخواه مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ایران را کشوری غنی به لحاظ انرژی‌های تجدیدناپذیر شامل نفت و گاز و تجدیدپذیر چون خورشید و باد توصیف کرد و افزود: ایران از لحاظ دارا بودن کریدورهای وزش باد و تعداد روزهای آفتابی از میزان متوسط آن در دنیا بالاتر است که نشان می‌دهد ایران دارای پتانسیل بالایی برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی به بیان وضعیت فناوری‌های مورد استفاده در بهره‌برداری از این پتانسیل پرداخت و ادامه داد: برخورداری از منابع  خدادادی برای توسعه کافی نیست و قطعا یکی از مهمترین عوامل توسعه، برخورداری از فناوری استحصال و تبدیل منابع تجدیدپذیر به انرژی است که باید با استفاده از یک برنامه‌ریزی دقیق، دانش فنی آن را به دست بیاوریم.

وطنخواه ادامه داد: متاسفانه وضعیت فعلی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تناسبی با منابع ندارد و شاید در بیش از 20 سالی که تلاش‌های زیادی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته، نتوانستیم در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی‌ معاونت علمی دلیل این امر را عدم توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های مرتبط با آن دانست و توضیح داد: یکی از کارکردهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر است. ما به لحاظ تسلط به دانش فنی و فناوری، قابلیت و توانمندی لازم برای بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیرها را باید در کشور داشته باشیم تا اگر روزی منابع سوخت‌های فسیلی و نفت و گاز با مشکلی مواجه شد، بتوانیم از غیر منابع انرژی‌های فسیلی و از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی مورد نیاز را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه از 25 سال قبل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار مسوولان قرار گرفته است، یادآور شد: بازیگر اصلی این حوزه در این 25 سال وزارت نیرو بوده که با تشکیل سازمان انرژی‌های نو که این سازمان با سازمان بهره‌وری انرژی ادغام شد و سازمان جدیدی به نام "ساتبا" تشکیل شد، اقداماتی را در این زمینه اجرایی کردند.

وطنخواه، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از اهداف این سازمان نام برد و ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که در کشور صورت گرفته است، میزان تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کشور حدود 250 مگاوات بوده که با اقداماتی که در سال 96 انجام شد، این میزان به حدود 300 مگاوات رسیده است.

به گفته وی، 300 مگاوات برق تولیدی انرژی تجدیدپذیر معادل یک سوم نیروگاه اتمی بوشهر (با ظرفیت هزار مگاوات) است که این عدد نشان می‌دهد که کشور در این حوزه توسعه زیادی نداشته است.

وطنخواه با اشاره به دلایل عدم توفیق کشور در تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، خاطر نشان کرد: مهمترین دلیل آن عدم اراده جدی در ادوار مختلف برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر است؛ چراکه ایران کشوری مبتنی بر نفت و گاز بوده و در آن اقتصاد رایگان انرژی حاکم است و انرژی‌های تجدیدپذیر در سایه این منابع در حال توسعه هستند.

وی با بیان اینکه منابع تجدیدپذیر انرژی رایگان نیستند و باید بر آن قیمت تعیین کرد، یادآور شد: در این صورت هرگز تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر نمی‌تواند رقابت جدی با اقتصاد رایگان نفت و گاز داشته باشد.

وطنخواه یادآور شد:‌ ایران کشوری است که توسعه آن مبتنی بر نفت و گاز با بودجه دولتی است، لذا رقابت بخش خصوصی که سردمدار و بازیگر اصلی در توسعه و سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است، نمی‌تواند به راحتی با پتانسیل‌های دولتی رقابت کند؛ چراکه در حوزه سوخت‌های فسیلی کشور بیش از 100 سال است که یارانه می‌پردازد، ولی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تنها با بودجه بخش خصوصی صورت می‌گیرد و تنها مکانیزم حمایتی از آن خرید تضمینی برق است.

وی عدم بینش درست نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را از دیگر دلایل توسعه نیافتگی این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: عده‌ای لزومی برای توسعه این منابع انرژی نمی‌بینند، چون معتقدند منابع نامحدود نفت و گاز کشور می‌تواند در اقصی نقاط توسعه یابد و در مقابل عده‌ای دیگر ادعا می‌کنند که همه پتانسیل کشور در حوزه تجدیدپذیرها بلا استفاده مانده است که به نظر من این ادعا خیلی منطقی نیست.

وطنخواه، منطقی‌ترین راهکار برای توسعه منابع تجدیدپذیر را توسعه متوازن حامل‌های انرژی موجود در کشور دانست و گفت: بی شک انرژی‌های تجدید پذیر در آینده کوتاه مدت نمی‌تواند جایگزین صد در صدی سوخت‌های فسیلی شود، چون نیاز به زیر ساخت‌های زیادی دارد و در این مسیر باید از هر منبع انرژی به صورت بهینه و درست استفاده شود.

مقایسه هزینه تولید سوخت‌های فسیلی با تجدیدپذیرها

دبیر ستاد توسعه فناوری تجدیدپذیر در خصوص مقایسه هزینه تولید انرژی از منابع سوخت‌های فسیلی با تجدیدپذیرها گفت: متاسفانه زمانی که میزان هزینه‌کرد تولید انرژی در این دو منبع مقایسه می‌شود، تنها قیمت تمام شده آن با یکدیگر مطرح می‌شود که این مقایسه منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه قیمت تمام شده در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در طول 10 سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلووات ساعت تولید انرژی از خورشید به 4 تا 5 سنت یورو رسیده است، ادامه داد:‌ این عدد بسیار قابل توجه است؛ چراکه اگر این هزینه تعمیم یابد، قیمت آن حتی از هزینه تولید یک بشکه نفت کمتر خواهد شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر تولید برق از انرژی خورشیدی رو به کاهش است.

وطنخواه با بیان این‌که معمولا به هزینه‌های زیست‌محیطی و سلامت تولید انرژی از منابع فسیلی توجه نمی‌شود، تاکید کرد: در زمینه برآورد هزینه‌ها، قیمت تمام شده تولید یک بشکه نفت با تولید انرژی مطرح می‌شود که این مقایسه یک مقایسه درستی نیست.

وی اضافه کرد: بر این اساس در ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی تلاش کردیم که اجماع ملی میان همه بازیگران در خصوص تعیین و محاسبه هزینه‌های زیست محیطی سوخت‌های فسیلی ایجاد کنیم که خوشبختانه در این زمینه گام‌های موثری برداشتیم.

وطنخواه ادامه داد: با این اقدام بسیاری از دستگاه‌ها نسبت به نوع محاسبه خود تجدید نظر کردند و نقاط ضعف و قوت روش‌های محاسبه تعیین شد و تقریبا یک اجماع همگانی برای محاسبه هزینه‌های زیست محیطی منابع فسیلی ایجاد شده است.

وی گام بعدی این اجماع را مستند کردن و مشروعیت بخشیدن به نحوه محاسبه دانست و گفت: این نحوه محاسبه باید برای همه دست اندرکاران تبدیل به یک دستور العمل واحد شود تا همه بر اساس آن هزینه‌ها را برآورد کنند تا قیمت واقعی تولید انرژی از منابع فسیلی تعیین شود.

این فعال حوزه تجدیدپذیر اظهار کرد: با این اقدام زمینه‌های جذاب‌تری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد خواهد شد؛ چراکه یکی از عوامل مهم ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارا بودن قیمت واقعی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌ تاکید کرد: اگر سیاست‌های قیمت گذاری در این حوزه پایدار باشد، قطعا سرمایه‌گذار با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت‌تر در این حوزه وارد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با چنین شرایطی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر، توضیح داد: با توجه به خرید تضمینی در کشور بله مقرون به صرفه است و اعدادی که برای آن در نظر گرفته شده است، رقم جذابی است؛ به گونه‌ای که در سال گذشته بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ابراز تمایل کردند. البته در حال حاضر با افزایش قیمت ارز، زمان بازگشت سرمایه طولانی‌­تر شده و سرمایه­‌گذاری با کندی صورت می‌­گیرد.

وطنخواه با تاکید بر این که این میزان احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشان از برداشتن گام‌های بزرگ در این حوزه است و نشان می‌دهد که مشوق‌های اعطا شده توانسته ما را تا اندازه‌ای به اهداف نزدیک کند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر سوخت فسیلی با هزینه دولت در مدت 100 سال توسعه نمی‌یافت، تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر نیز توسعه بیشتری می‌یافت، گفت: اگر مدل توسعه ما به صورت دولتی نبود، قطعا امروز در بهره‌برداری از منابع انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر موفق‌تر و شاهد حضور بیشتر بخش خصوصی بودیم.

توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی به بیان وضعیت شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آخرین آمارها بیش از 80 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف تجدیدپذیرها فعال هستند که بیشتر این شرکت‌ها نوپا بوده و شرکت‌های بزرگی نیستند که این امر دلایل مختلفی دارد.

وی در اختیار نداشتن بازار بزرگ برای محصولات حوزه تجدیدپذیر در کشور را از جمله دلایل نوپا بودن شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه ذکر کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته رغبت و تمایل شرکت‌ها برای ورود به این عرصه بیشتر شده است، خاطر نشان کرد: به گونه‌ای که در سال گذشته برای اولین بار در کشور یک شرکت دانش بنیان اقدام به طراحی و ساخت نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی کرد که این اقدام مهمی است که برای اولین بار شرکت‌ها به حوزه فنی و مهندسی وارد شدند.

وطنخواه با بیان اینکه در سال­‌های گذشته همه همت خود را صرف تولید برق از منابع تجدیدپذیر کردیم، گفت: این در حالی است که یکی از بزرگترین و کاربردی‌ترین منبع انرژی تجدیدها تولید حرارت است که از آن به عنوان «غول خفته تجدیدپذیر» ها یاد می‌شود؛ چراکه کاربردهای وسیع‌تری نسبت به برق دارد.

وی دلیل این امر را نبود زیرساخت‌های لازم و شبکه‌های توزیع برای تولید حرارت از منابع تجدیدپذیر ذکر کرد و افزود: در حالی که بیش از 50 درصد از کاربردهای انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید حرارت است، ما در این زمینه اقدامی نکردیم و همه تلاش خود را صرف تولید برق تجدیدپذیر کردیم. این امر موجب شده است که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان نتوانند وارد این حوزه شوند.

وطنخواه با بیان اینکه در تلاش هستیم تا تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری به 100 شرکت برسد، خاطر نشان کرد: در این زمینه اقداماتی در حوزه‌های ترویجی، زیر بنایی و توسعه فناوری‌های کلیدی در شرکت‌های دانش بنیان در 7 حوزه انرژی‌های تجدید پذیر را در دستور کار داریم.

ورود ستاد به تجاری‌سازی فناوری‌های کلیدی تجدیدپذیر

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی با بیان اینکه این ستاد در حوزه فناوری‌های کلیدی ورود کرده است، گفت: بر این اساس اقدام به تعریف طرح‌هایی در این حوزه خواهیم کرد و نسبت به توانمندی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیانی، این پروژه‌ها را برای اجرا به آنها واگذار خواهیم کرد و از این طرح‌ها حمایت خواهد شد.

وی وجود بازار را یکی از عوامل مهم برای کاربردی شدن دستاوردهای تولید شده در این حوزه نام برد و اظهار کرد: قصد داریم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، دستگاه بهره‌بردار و ستاد به صورت مشارکتی اقدام به توسعه این بازار کنیم؛ چراکه بررسی کارنامه حمایتی از توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد مبالغی برای حمایت از توسعه فناوری‌ها پرداخت شده؛ ولی متاسفانه کاربردی نشده و دستگاهی از آن بهره‌برداری نکرده است.

کمبودهای مالی و فناوری‌های به زمین مانده

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی با بیان اینکه این اقدام منجر به توسعه بازار خواهد شد، افزود: ولی از سوی دیگر مشاهده می‌شود علی رغم آنکه دستگاه‌ها تلاش‌هایی برای توسعه این فناوری‌ها دارند، ولی با چالش‌های دیگری مواجه هستند که مهمترین آن کمبودهای منابع مالی است؛ از این رو اولویت‌بندی آنها تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: ولی ما تعاملات خوبی را با دستگاه‌ها آغاز کردیم که از آن می‌توان به شرکت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره کرد که در سال‌های گذشته متولی تجاری‌سازی بخش حرارت تجدید پذیر بوده است و اقدامات خوبی انجام داده است و امسال قصد داریم با تمام دستگاه‌های مربوطه همکاری بیشتری در توسعه تجدیدپذیرها داشته باشیم.

انتهای پیام