انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

زنگنه و ابزار تحریمی که می‌توانست سلاح ایران باشد!!!!

تهران – ایرناپلاس- چرا نفت، به‌جای آن­که نقطه قوت ایران در روابط خارجی باشد، به نقطه‌ضعف بدل شده است و چگونه می­‌توان نفت را به سلاحی در دستان خودمان تبدیل کنیم؟ پاسخ به این سؤال­‌ها البته نیازمند مطالعات کارشناسی گسترده است اما شاید پاسخ کوتاه آن را بیژن نامدار زنگنه داده باشد.

**تحریم 1973؛ خطرناک­ترین دوران

الکساندر دومارانش، رئیس اسبق آژانس اطلاعات فرانسه در کتاب خود تحت عنوان «جنگ جهانی چهارم»، خطرناک­‌ترین دوران غرب را طی قرن 20، نه جنگ سرد، که تحریم نفتی اکتبر 1973 می‌­داند. در دوره­ تحریم­ نفتی علیه غرب و فوران قیمت­‌ها، ریچارد نیکسون برای پایان دادن به تحریم، تلاش‌­های مختلفی را به‌منظور تغییر تعادل مالی جهانی به نفع کشورهای مصرف­‌کننده نفت آغاز کرد. ایالات ‌متحده برای حل مسأله­ تحریم‌­ها مجبور بود به چالش‌های سیاست خارجی خود که ناشی از وابستگی بلندمدت به نفت خارجی بود، بپردازد.

**تغییرات از راه می‌­رسد

بحران انرژی 1973 منجر به توجه بیشتر به انرژی­‌های تجدیدپذیر به‌ویژه سوخت چوب، انرژی خورشیدی و نیروی باد شد. هم­چنین بهره‌برداری از منابع نفتی آمریکای شمالی و افزایش وابستگی غرب به زغال‌‌سنگ و انرژی هسته‌ای از دیگر پیامدهایی بود که در حوزه انرژی به‌وجود آمد. با این حال، حرکت آغازین به‌سوی اتومبیل‌های کم­‌مصرف پس از کاهش قیمت­ در سال­‌های بعد متوقف شد. در ژاپن به سبب بحران عرضه نفت، تغییری گسترده در صنعت پدید آمد. به‌نحوی که صنایع وابسته به نفت با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، به صنایع الکترونیک تغییر فاز دادند. حتی شوروی نیز از پیامدهای شوک نفتی بی‌­نصیب نماند. افزایش قیمت نفت تأثیری فوری بر اقتصاد این کشور داشت. اقتصاد شوروی چندین سال در رکود به سر می‌­برد که افزایش قیمت‌­ها منجر به بهبود نسبی رشد اقتصادی آن شد. در آمریکا، دولت نیکسون یک استراتژی جدید انرژی را برای تقویت تولید داخلی جهت کاهش آسیب‌‌پذیری آمریکا از واردات نفت و کاهش فشار کمبود سوخت اعلام کرد.

**جنگ سرد و چالش جهان سوم

سیاست‌های جنگ سرد آمریکا بر چین و اتحاد جماهیر شوروی متمرکز شده بود. شوک 1973 نشان داد که چالش با جهان سوم اکنون کاملاً مؤلفه‌­ای مهم در روابط بین‌­الملل است. در نسبت با جنگ سرد، اهمیت شوک 1973 در وابستگی غرب به نفت خاورمیانه و نزدیکی جغرافیایی کشورهای تحریم‌­کننده به اتحاد جماهیر و هم‌پیمانان آن بود. بیم آن می‌رفت که اگر نفت تحت کنترل شوروی درآید، مسکو در موقعیتی قرار خواهد گرفت که شرایط اقتصادی مورد نظرش را به اروپا و ژاپن دیکته کند و تعادل جهانی قدرت را به‌میزان قابل‌توجهی تغییر دهد. از سوی دیگر، این چالش حتی در آمریکای ‌لاتین نیز مشهود بود. جایی که آمریکا مجبور شد به دولت­‌های متحد خود با دو برابر قیمت سلاح بفروشد. همین امر منجر به چهار برابر شدن قیمت نفت آمریکای لاتین شد. علاوه بر این­ها، اروپای غربی و ژاپن به تغییر سیاست خارجی خود روی آوردند. سیاست آن­ها تا پیش از شوک 1973 جانب­داری از اسرائیل بود که با تغییر این سیاست، جانب­داری از اعراب جایگزین آن شد. برای فهم این تغییر کافی است به میزان واردات نفت خام از خاورمیانه توسط ژاپن و اروپای غربی در مقایسه با آمریکا نگاه بیندازیم. پس از شوک 1973، آمریکا واردات نفت از خاورمیانه را به 12% کاهش داد در حالی‌که ژاپن با افزایش آن به 90% و اروپای غربی به 80% مسیر متفاوتی در پیش گرفتند.

**خاورمیانه؛ از طرح‌­ریزی حمله تا امضای پیمان

در اسناد دولت بریتانیا که در ژانویه 2004 منتشر شد، آمده است که در طول دوران بحران، ایالات ‌متحده به‌دنبال حمله به عربستان‌ سعودی و کویت بوده است. طرحی که به‌منظور تصرف میادین نفتی در آن کشورها پی­‌ریزی شده بود. طرح­‌های دیگری نیز همچون جایگزین کردن حاکمان عرب با رهبران سرسپرده وجود داشتند که به‌سبب نگرانی­‌های مقامات آمریکایی از پیامدهای مردمی آن کنار گذاشته شدند. با کنار رفتن چنین طرح­‌هایی، نیکسون به گزینه­ دیپلماسی متمایل شد. وزیر امور خارجه وقت آمریکا یعنی هنری کیسینجر، به عربستان ‌سعودی رفت و پیشنهادی امنیتی در پیشگاه حاکمان عربستان گذاشت. هدف آمریکا از پیشنهاد مذکور آن بود که اطمینان حاصل کند تحریمی مانند این هرگز علیه آمریکا وضع نخواهد شد. محورهای اصلی پیمان آمریکا و عربستان شامل موارد زیر می­‌شود:

عربستان متعهد می­‌شود:

1- جهت مصرف عمومی و ملاحظات امنیت ملی به آمریکا نفت کافی عرضه کند. بنابراین افزایش یا کاهش تولید نفت به نفع ایالات ‌متحده آمریکا صورت خواهد پذیرفت.

2- فروش نفت را صرفاً با دلار و سرمایه‌گذاری مجدد دلارها در اوراق خزانه آمریکا صورت دهد.

در مقابل آمریکا متعهد می­‌شود:

1- حمایت از پادشاهی سعودی عربستان در برابر کشورهای رقیب عربی.

2- حفاظت از میادین نفتی عربستان.

3- حفاظت از عربستان در برابر تهاجم اسرائیل.

با وجود فراوانی نفت عربستان، یکی از مهم­ترین دلایلی که آن­ها با این پیشنهاد موافقت کردند، فقدان ارتشی بود که بتواند از آن­ها در مقابل دشمنان اطراف خود محافظت کند. در آن زمان این دشمنان شامل ایران، عراق و اسرائیل می‌شد.

**نفت؛ سلاحی علیه تولیدکننده

با بهبود روابط میان آمریکا و عربستان و نیز پیدایش چشم­‌انداز مذاکره میان اعراب و اسرائیل، تحریم نفتی اعراب در مارس 1974 خاتمه یافت. شوک دوم نفتی، با وقوع انقلاب ایران به وقوع پیوست. شوک دوم نفتی البته محصول نگرانی­‌ها از آینده تحولات خاورمیانه بود تا سیاست تحریم نفتی. با این حال، غرب دیگر متوجه اهمیت بی‌­بدیل نفت در روابط بین­‌الملل شده بود. در دهه 90 میلادی، آمریکا تحریم نفت در برابر غذا را علیه صدام حسین اعمال کرد. در سال­‌های اخیر اعمال تحریم­‌های نفتی علیه ایران، دومین استفاده از گزینه نفت به‌عنوان عامل فشار علیه کشور تولیدکننده است. تحریم­‌های نفتی علیه عراق به مرگ 500 هزار کودک عراقی در دهه 90 میلادی منجر شد. آثار تحریم­‌های نفتی در ایران در سال­های 90 تا 93 اگرچه مشابه عراق نبود با این حال ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران تحمیل کرد.

**نفت و وضعیت کنونی ما

تلاطم این روز­های بازار ارز ناشی از مؤلفه­‌های مختلفی است که از جمله آن­ها، نگرانی­ عمومی از تأمین ارز خارجی به‌واسطه تحریم­ نفتی است. بنابراین امروز اقتصاد ایران از جانب نفت دچار آسیپ‌پذیری شده است، در حالی‌که می‌توانست به‌مثابه مؤلفه­ قدرت در روابط خارجی کشور نقش ایفا کند. سؤال اساسی که پاسخ به آن برای ما حیاتی است آن است که چرا نفت، به‌جای آن­که نقطه قوت کشوری همچون ایران در روابط خارجی آن باشد، به نقطه‌ضعف او بدل شده است و چگونه می­‌توان نفت را به سلاحی در دستان خودمان تبدیل کنیم؟ پاسخ به این سؤال­‌ها البته نیازمند مطالعات کارشناسی گسترده است. اما شاید پاسخ کوتاه آن را بیژن نامدار زنگنه داده باشد که زمانی گفته بود اگر صادرات نفت ایران به‌جای 2 میلیون بشکه در حد 4 میلیون بشکه می­‌بود، دنیا تحریم نفتی ایران را به خواب هم نمی­‌دید.

گزارش از سید محمدجواد حسینی

انرژی‌های نوفرصتی برای کارآفرینی

انرژی های تجدید پذیر با وجود خشسکسالی های چند سال اخیر خوزستان و کاهش تولید برق در حال تبدیل شدن به فرصتی بی نظیر برای کارآفرینان این استان است.
به گزارش جنوب نیوز؛ امیر رستمی متولد نهم اردیبهشت سال ۱۳۶۶  است. کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه شهید چمران اهواز گذرانده و در حال حاضر دانشجوی دکتری برق قدرت دانشگاه شیراز است. وی هم اکنون به عنوان یکی از کارآفرینان حوزه انرژی های نو در استان خوزستان فعالیت های مناسبی دارد.

تابستان جاری اتفاقا شرایطی را برای اغلب مردم و سازمان ها و شرکت های خصوصی ایجاد کرد که به شدت آنها را به سمت استفاده از انرژی های نو متمایل کرد. به علت خشکسالی و کاهش تولید برق، شرکت توزیع نیروی برق شرایط سختی را پشت سر گذاشت. برای نمونه برق اغلب سازمان ها و بانک ها برای ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه در طول تابستان باید قطع می شد و آنها مجبور بودند به رغم داشتن مشغله کاری، اقدام به تعطیل محل کار خود می کردند. همین شرایط باعث شده است که برخی سازمان ها تمایل فراوانی به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر داشته باشند.

اتفاقا استان خوزستان شرایط بسیاری مناسبی برای استفاده از انرژی ها نو به خصوص  انرژی خورشیدی دارد. به دلیل تابش نور خورشید در طول روز، منابع خوبی برای تولید انرژی خورشیدی در استان وجود دارد که می‌توان از این منابع برای کاهش بار شبکه برق الکتریکی استفاده کرد. تولید انرژی خورشیدی در خوزستان به‌طور جدی دنبال می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از سال‌های گذشته در برخی از روستاها و مناطق صعب‌العبور که امکان احداث شبکه برق الکتریکی وجود ندارد از پانل‌های خورشیدی برای تامین روشنایی و سایر مصارف استفاده می‌شود.

در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ استفاده از انرژی‌های خورشیدی ابتدا در روستاهای صعب‌العبور ایذه، لالی، دزفول، مسجدسلیمان و تالاب شادگان انجام شد. تاکنون ۱۸۰ خانوار روستایی با هزینه چهار میلیارد تومان برای تامین برق خود از انرژی خورشیدی بهره‌مند شده‌اند. نصب پانل بر هر پشت‌بام خانه روستایی به ازای هر کیلو وات ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان هزینه دارد. در بحث تولید انرژی برق از انرژی بادی نیز هم‌اکنون در ماهشهر این انرژی تولید و مصرف می‌شود.

با توجه به اعتبار اختصاص‌یافته برای گسترش استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای نصب پانل‌های خورشیدی می‌توان تا پایان امسال از ۴۵۰ مشترک خانگی برای نصب پانل خورشیدی ثبت‌نام کرد که ۵۰ درصد هزینه آن بر عهده وزارت نیرو است که در این‌صورت هزینه نصب پانل خورشیدی برای هر مشترک بین چهار تا پنج میلیون تومان خواهد بود.

همین تمایل به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر باعث می شود، توجه به این بخش از سوی کارآفرینان با بهره مناسبی همراه باشد و به عبارتی از هم اکنون شرکت های خصوصی باید برنامه ریزی برای ورود به این صعت را داشته باشند تا بازار این رشته رو به گسترش در دست شرکت های غیر استانی نباشد.

امیر رستمی یکی از افرادی است که در عین جوانی یکی از کارآفرینان بخش انرژی نو به شمار می رود که توانسته است فعالیت های خوبی در این بخش داشته باشد. وی در خصوص آغاز فعالیت هایش می گوید: در سال ۱۳۸۹ و زمانی که دوره کارشناسی ارشد را شروع کردم، همزمان یک نیروگاه ۲۰ کیلووات خورشیدی در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال ساخت بود. دکتر جورابیان رئیس وقت دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز از من خواست که گروهی تشکیل بدهم از دانشجویان دانشکده مهندسی با عنوان (گروه انرژی خورشیدی) که در آن دانشجوهای علاقه مند از گروههای مختلف آموزشی دانشکده مهندسی به تحقیق و پژوهش در بخش های مختلف نیروگاه خورشیدی بپردازند. تشکیل این گروه شروعی بود به فعالیت من در زمینه انرژی های تجدید پذیر که تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی می افزاید: در سال ۱۳۹۰ با ارائه یک ایده در زمینه انرژی های تجدید پذیر وارد مرکز رشد دانشگاه شهید چمران شدم. با تاسیس شرکتی، و استقرار آن در پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان مدیرعامل شرکت به صورت جدی فعالیت خودم را ادامه دادم و در سال ۱۳۹۳ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت دانش بنیان تائید صلاحیت شدیم. در سال ۱۳۹۴ گواهی تائید صلاحیت آزمایشگاه فتوولتائیک را از اداره استاندارد به عنوان اولین آزمایشگاهی در کشور که در این زمینه فعالیت میکند دریافت کردیم. در همان سال از سوی شورای پژوهش استان خوزستان به عنوان شرکت دانش بنیان برتر استان خوزستان انتخاب شدیم.

این کارآفرین برتر خوزستانی در خصوص فعالیت هایش نیز می گوید: فعالیت هایی که در شرکت انجام می دهیم را می توان به دو بخش کلی فعالیت های پژوهشی و کارهای اجرایی تقسیم بندی کرد و آنها را به کمک همکاران خود که عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید چمران اهواز هستند، انجام می دهم. در بخش پژوهش با انجام اولویت های پژوهشی ارگان های مختلف که به نوعی به انرژی تجدید پذیر ارتباط دارند علاوه بر رفع نیاز پژوهشی آن ارگان، سئوالها و چالش های خود را در آن زمینه رفع می کنیم؛ همچنین انجام اینگونه کارهای پژوهشی باعث بهبود فعالیت های شرکت در بخش اجرا می شود. در بخش اجرا نیز می توان به انجام فعالیت هایی از جمله تهیه طرح اتصال به شبکه بیش از ۵۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در استان خوزستان، ممیزی انرژی ادارات دولتی شهر اهواز و همچنین احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلووات استانداری خوزستان که بزرگترین نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در شهر اهواز است، اشاره کرد.

رستمی ادامه می دهد: با توجه به اهمیت مباحث مربوط به انرژی در کشور به ویژه استان خوزستان امیدوارم در آینده با ارائه طرح های مختلف در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین ترویج استفاده از انرژی های تجدید پذیر گامی موثر در افزایش استفاده منابع تجدید پذیر انرژی در سطح استان خوزستان برداریم.

وی تصریح می کند: در طول هشت سالی که به عنوان  مدیر عامل یکی از شرکت های عضو پارک علم و فناوری با این مجموعه و پیش از آن با مرکز رشد دانشگاه شهید چمران در ارتباط بوده ام شاهد تلاش های شبانه کارکنان زحمت کش این مجموعه بوده ام که تمام تلاش خود را به منظور بهبود شرایط کسب و کار دانش بنیان در استان خوزستان به کار بسته اند و نقش بسزایی را در بهبود نسبی شرایط ایفا کرده اند؛ البته به رغم تمام تلاش هایی که صورت گرفته، هنوز راه زیادی تا رسیدن به شرایط مطلوب وجود دارد.

رستمی تصریح می کند: یکی از مهمترین دغدغه های بخش خصوصی در شرایط حاضر وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور است که امیدواریم هر چه زودتر این وضعیت بهبود پیدا کند. بحث فساد در ادارات دولتی، در بخش واگذاری پروژه ها نیز موضوع دیگری است که نیازمند برخورد جدی مسئولان با این موضوع است. در مباحث مربوط به بیمه و مالیات نیز به رغم مشوق هایی که دولت برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است اداراتی مانند سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی در بیشتر مواقع از اجرای این معافیت ها اجتناب کرده  با ارائه بند و تبصره های مختلف و ترسیم شرایط خاص اجرای، سعی در لغو این دستورالعمل ها دارند./ مرجع: مهر

انرژی های تجدیدپذیر برای هند پول و آبرو آورد

دهلی نو - ایرنا - هند سال گذشته با پشت سر گذاشتن ژاپن، چین و آمریکا توانست به چهارمین بازار بزرگ انرژی خورشیدی جهان تبدیل شود. این در حالیست که نارندرا مودی نخست وزیر این کشور هدف تولید 100 گیگا وات برق از منابع خورشیدی در سال 2022 را مطرح کرده است.

به گزارش ایرنا ، با مروری کوتاه بر سیاست های هند در زمینه انرژی های تجدیدپذیر می توان دریافت که تلاش این کشور برای جبران کمبود منابع سوخت باعث ایجاد وضعیتی شده است که هم برای آن در عرصه جهانی آبرو خریده و هم درآمد سرشاری نصیبش کرده است.
دولت هند در راستای کاهش وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی مانند ذغال سنگ و نفت در حال ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است.
دهلی نو در حال حاضر بر روی ساخت یک پارک خورشیدی وسیع به نام پاواگادا در جنوب این کشور کار می کند که انتظار می رود پس از بهره برداری با تولید دو هزار مگاوات، بزرگترین ایستگاه نیروی برق خورشیدی جهان باشد.
برای ساخت این پارک میلیون ها قطعه پانل خورشیدی کنار هم قرار گرفته اند تا برق مورد نیاز حداقل 700 هزار خانوار روستایی را تامین کنند.
ساخت این نیروگاه های خورشیدی تنها بخشی از برنامه های هند برای مطرح کردن خود به عنوان یک قطب اصلی مبارزه با آلودگی های کره زمین در غیاب آمریکا است. واشنگتن با نادیده گرفتن توصیه های کارشناسان سال گذشته با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفت از معاهده بین المللی آب و هوا خارج شود.
به دلیل هزینه پایین تولید و نصب پانل ها و همچنین یارانه های دولت برای ارتقا انرژی های تجدید پذیر،
نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه در اولین نشست ائتلاف بین المللی خورشیدی در دهلی نو بر تلاش های فزاینده کشورش برای کسب جایگاه برتر بین المللی و کسب درآمد سرشار از آن تاکید کرد.
وی اعلام کرد که کشورش به دنبال استفاده از ظرفیت عظیم انرژی خورشیدی و بادی به عنوان جایگزین مناسب برای ذغال سنگ آلوده کننده جهت تامین نیاز خود به انرژی برق است.
به گزارش ایرنا، وی این سخنان را تنها چند روز پس از دریافت جایزه ویژه محیط زیست سازمان ملل متحد ایراد کرد. هند در سالهای اخیر با هدف تبدیل شدن به یک قدرت جهانی و با تکیه بر آموزه های اجتماعی تاریخی ملت خود که طبیعت را ارج می نهند گامهای بزرگی در جهت حفظ محیط زیست به نفع جامعه بشری و منافع اقتصادی مردم خود برداشته است.
مودی در صحبت های اعلام کرد که کشورش تا سال 2030 بیش از 40 درصد از انرژی خود را با از استفاده سوخت غیر فسیلی بدست خواهد آورد.
نخست وزیر هند تاکید کرد که ائتلاف بین المللی خورشیدی اکنون بسیار اهمیت یافته است دارای 120 کشور عضو است .
او گفت: معقتد است این سازمان در آینده نزدیک مانند سازمان اوپک عمل کرده و نیاز جهان به انرژی را برطرف خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد انرژی خورشیدی نقشی مشابه چاه های نفت در تامین نیاز جهان به انرژی خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: انسان ها در 150 تا 200 سال گذشته وابسته به استفاده از انرژی زیر سطح زمین بودند. اما برای یک آینده امن، منابع انرژی بالاتر از سطح زمین مانند انرژی خورشیدی و بادی باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از انرژی تجدید پذیر باید مورد تمرکز قرار گیرد.
نارندرا مودی در ارتباط با ظرفیت انرژی خورشیدی هند گفت: به زودی 50 گیگا وات انرژی تجدید پذیر به ظرفیت برق هند اضافه خواهد شد و 20 درصد از نیاز کل هند به انرژی از طریق منابع تجدید پذیر تامین خواهد شد. اکنون زمان مناسب برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی است.
هند که از جمله کشور های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده تا سال 2030، 40 درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین و همچنین با درخت کاری کافی 2.5 تا 3 گیگاتون دی اکسید کربن را از جو خارج کند.
سازمان جهانی انرژی در گزارش خود اعلام کرده است که هند برای رسیدن به این اهداف اقداماتی مانند ساخت ساختمان های کم انرژی، هوشمند سازی شهر ها و کنترل آلودگی هوا را انجام می دهد.
هند در سال 2011 برنامه ملی این کشور برای انرژی خورشیدی با هدف جبران بخشی از کمبود انرژی بدون افزایش آلودگی در سومین اقتصاد بزرگ قاره آسیا را آغاز کرد.
برنامه های دولت برای توسعه برنامه 'انرژی پاک' باعث شده است هم هند به صف اول مبارزان حفظ محیط زیست راه یابد و هم به دلیل سرمایه گذاری آسان در این صنعت کم خرج به گسترش شبکه برق در این کشور پهناور که باعث رونق کشاورزی و صنایع کوچک در نقاط دوردست می شود صرفه جویی خوبی به عمل آید.
با کناره گیری آمریکا از معاهده محیط زیست بین المللی اکنون کشورهای دیگر جهان از جمله هندوستان پرچم رهبری حرکت به سوی هدف دوردست تغییرات انرژی را به دوش می کشند.
سال گذشته آمریکا از توافق پاریس درباره تغییرات اقلیمی و آب و هوایی کنار کشید.
تنها چند روز پس از این اتفاق تاریخی نارندرا مودی نخست وزیر هند در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بر حمایت کشورش از توافق آب و هوایی پاریس تاکید کرد.
در همین دیدار بود که مودی بر پای بندی کشورش بر لزوم تلاش های بین المللی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تاکید کرده و گفت که هند در این زمینه به فراتر از تعهدات خود می اندیشد.
مودی با ذکر این دلیل که توافقنامه پاریس توانایی آن را دارد که از نسل های آینده محافظت کرده و امیدواری تازه ای به وجود آورد، از آن به عنوان 'میراث مشترک' یاده کرده و گفت همه هندی ها بر محافظت از محیط زیست و کره زمین تاکید دارند و به آن اعتقاد دارند.
هند در حالی خود را به عنوان یک بازار عمده برای انرژی های تجدیدپذیر در حال ظهور مطرح می کند که در حوزه سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی و باد طرح های کوبنده زیادی در دست دارد. اینکه هند اکنون به عنوان رهبر جنبش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مطرح شده است مرهون تلاشهایی است که از مدتها پیش برای تغییرات اقتصادی در حوزه انرژی شروع شده است.
آنچه نخست وزیر هند در دستور کار دارد افزایش ظرفیت این کشور در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است. بیشترین میزان این افزایش از طریق گسترش استفاده از انرژی خورشیدی خواهد بود.
ذغال سنگ در حال حاضر حدود 60 درصد از منابع برق هند را تامین می کند اما دولت در حال برنامه ریزی است که با افزایش استفاده از انرژی خورشیدی اتکا به این منبع انرژی فسیلی را به شکل عمده ای کاهش دهد. هند در زمینه مدیریت هزینه تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیز موفق بوده است به طوریکه در حال حاضر هزینه تولید برق از منابع خورشیدی و باد نه تنها از منابع فسیلی و هسته ای بیشتر نیست بلکه در بدترین حالت با آن برابری می کند.

*** ملاحظات اقتصادی
هر چند قیمتی چنین پایین برای برقی که از منابع تجدیدپذیر تولید شده است آنهم در کشوری که جزو اقتصادهای نوظهور حساب می شود کاملا بی سابقه و در عین حال هیجان انگیز است اما به خاطر رقابت شدیدی که بین شرکت های ارائه دهنده این نوع الکتریسیته در گرفته است همین هزینه نیز روند نزولی به خود گرفته است.
عامل عمده دیگری که در اشتیاق بیشتر هند برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تاثیرگذار است هزینه زیاد استخراج، انتقال، پالایش ومصرف ذغال سنگ و مهمتر از همه مبارزه با آلودگی های زیست محیطی ناشی از استفاده از این نوع سوخت است. همچنین استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر باعث می شود پولی که برای واردات نفت و گاز صرف می شود در جیب خود ملت باقی بماند.

*** ملاحظات اجتماعی
البته اجرای موثر طرح های دولت در این زمینه با مشکلاتی نیز همراه است. به عنوان مثال، به دلیل جمیعت بسیار زیاد هند و نیاز مبرم به زمین برای برآورده کردن نیازهای مردم، دولت باید در مورد شناسایی و استفاده از زمین های کشاورزی برای نصب تجهیزات نیروگاههای خورشیدی با دقت و ظرافت زیاد عمل کند.

***دیپلماسی انرژی
علاوه بر منافع اقتصادی زیادی که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای 'کشورهای خورشیدی' جهان در بر دارد ائتلاف های مختلفی که در بین آنها در حال شکل گیری است قدرت چانه زنی و انجام بازی های سیاسی در عرصه های جدید ترهم را برای آنها فراهم می کند به طور مثال ائتلافی که در جریان دیدار مودی از فرانسه شکل گرفت عرصه های جدیدی را به روی هر دو ملت گشود.
در همین رابطه یک فعال زیست محیطی هند در تایید سیاست های کشورش در این حوزه تاکید کرد که دنیا هیچ راهی بغیر از استفاده از منافع انرژیهای تجدید پذیر برای تضمین بقایای خود ندارد.
بارکا ورشا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در دهلی نو بر این اعتقاد خود تاکید کرد که منابع انرژی های فسیلی در جهان دیر یا زود خواهند خشکید و جامعه انسانی به منابع انرژی های تجدید پذیر از قبیل خورشید، باد و آب برای تضمین بقایای خود نیاز خواهد داشت.
وی در گفت و گوی خود در مورد اهمیت منابع انرژی های تجدید پذیر برای حفظ سلامتی طبیعت از سویی و دسترسی به انرژیهای مقرون به صرفه از سوی دیگر، گفت: 'برخی محاسبات نشان می دهند که ذخایر سوخت فسیلی در طول 50 سال آینده تمام خواهند شد. برخی محاسبات دیگر این مدت را 100 الی 120 سال ذکر کرده اند. ولی واقعیت این است که هیچیک از این محاسبات برای جامعه بین المللی که به شدت به سوختهای فسیلی برای رفع نیاز خود به انرژی وابسته می باشد چندان جذاب نیست. حرف آخر این است که ذخایر انرژی های فسیلی روزی به پایان خواهند رسید و ما، با توجه به امکان افزایش قطعی نیاز به انرژی، هیچ راهی بغیر از تولید انرژی های نوین برای تضمین بقایای خود نداریم.'
وی که یک نویسنده و یک عضو یونسکو می باشد افزود: ' امروزه علاقه زیادی در میان جامعه بین المللی برای ابداع منابع جدید برای رفع نیاز جهانی به انرژی مشاهده می شود. انرژی خورشیدی، برق بادی و آب روان منابع مهم انرژی های تجدید پذیر هستند که بخوبی پیشرفت می کنند. علاقه و اشتیاقی که همه کشورها به توسعه این منابع نشان می دهند این احساس را بوجود آورده است که نیاز ما به انرژی در آینده براحتی رفع خواهد شد.'
این کارشناس امور زیست محیطی به جامعه جهانی در مورد عواقب وخیم کمبود سوخت فسیلی در آینده هشدار داده و گفت: یک عامل بسیار مهم وجود دارد و آن افزایش تعداد جمعیت است. تعداد جمعیت جهان در طول 50 سال آینده به 9 میلیارد نفر خواهد رسید و نیاز جامعه بین المللی به انرژی نیز به همین نسبت افزایش خواهد یافت. بنابراین، تولید انرژی های تجدید پذیر نه تنها باید مطابق رشد جمعیت افزایش یابد بلکه آن باید جای انرژیهای فسیلی را به منظور تضمین رفع نیاز ما به انرژی در آینده بگیرند.'
بارکا ورشا، در مورد نقش ائتلاف بین المللی خورشیدی در رفع نیاز جامعه بین المللی به انرژی در آینده، گفت: 'ائتلاف بین المللی خورشیدی می تواند جای اوپک را در آینده در تامین انرژی برای جهان بگیرد. کشورهای عضو این ائتلاف همان نقشی را در آینده ایفا خواهند کرد که کشورهای عضو اوپک اکنون ایفا می کنند. نخست وزیر هند نارندرا مودی خواستار تدارک یک شبکه جهانی برای انتقال انرژی خورشیدی بین کشورهای مختلف شده است.'
وی، در مورد چشم انداز تولید انرژی های تجدید پذیر در هند در آینده گفت: هند 40 درصد از نیاز خود را به انرژی تا سال 2030 از محل منابع غیرفسیلی تامین خواهد کرد. انتظار می رود که ارزش تجارت انرژی های تجدید پذیر در هند در طول چهار سال آینده به 70 الی 80 میلیارد دلار بالغ گردد و به همین جهت اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری هند در تولید انرژی های تجدید پذیر می باشد. هند می رود که انقلابی را در زمینه انرژی های تجدید پذیر براه اندازد و خورشید در کانون این انقلاب قرار دارد.'
بارکا ورشا، استفاده را از انرژی های جدید پذیر به عنوان تنها راه ممکن برای نجات طبیعت توصیف کرده و گفت: خیلی از کشورهای توسعه یافته تلاشهای شدیدی را در جهت تدارک منابع انرژی تجدید پذیر انجام می دهند. من معتقدم که آن باید جایگزین اصلی برای سوخت های فسیلی باشد. برق حاصله از راکتورهای هسته ای در ژاپن ارزانتر از برق حاصله از نفت است.'
وی افزود: ' لازم است که ما، با توجه به امکان افزایش نیاز جهانی به انرژی و نگرانی های زیست محیطی، حداکثر استفاده را از انواع انرژی های تجدید پذیر به منظور رفع مشکلات مربوط به تغییر آب و هوا بکنیم. انسانها دارای یک سرنوشت مشترک هستند و من امیدوارم که پیشرفت فناوری و اتخاذ سیاستهای مناسب برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای جامعه جهانی و سلامتی طبیعیت مفید واقع گردد.'
بررسی برنامه های هند در این حوزه بسادگی آشکار می کند که این کشور گام های بلندی برداشته به گونه ای که انرژی خورشیدی و بادی، 90 درصد از ظرفیت رشد این کشور در بخش انرژی تجدید پذیر را به خود اختصاص داده اند.
هند اعلام کرده است که صنعت انرژی تجدیدپذیر این کشور می تواند فرصت های تجاری به ارزش 160 میلیارد دلار در یک دهه ایجاد کند که این امر آن را به یک بازار بسیار جذاب تبدیل می کند.
بانک جهانی پیش از این اعلام کرده بود که در راستای اهداف توسعه انرژی خورشیدی هند، به این کشور بیش از 1 میلیارد دلار وام ارائه خواهد داد.
دولت دهلی نو در حال حاضر بر روی ساخت یک پارک خورشیدی وسیع به نام پاواگادا در جنور این کشور کار می کند که انتظار می رود پس از بهره برداری با تولید دو هزار مگاوات، بزرگترین ایستگاه نیروی برق خورشدی جهان باشد.
برای ساخت این پارک میلیون ها قطعه پانل خورشیدی کنار هم قرار گرفته اند تا برق مورد نیاز حداقل 700 هزار خانوار روستایی را تامین کنند.
تلاش های هند برای ساخت مزارع متعدد نه تنها به پیشرفت این کشور بخصوص در بخش کشاورزی و کاهش اتکای آن به منابع خارجی تامین سوخت خواهد انجامید بلکه به بهبود اوضاع محیط زیست در جهان و کاهش آلودگی ها کمک خواهد کرد.
لازم به ذکر است ساخت این نیروگاه های خورشیدی تنها بخشی از برنامه های هند برای مطرح کردن خود به عنوان یک قطب اصلی مبارزه با آلودگی های کره زمین در غیاب آمریکا است. واشنگتن با نادیده گرفتن توصیه های کارشناسان سال گذشته با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفت از معاهده بین المللی آب و هوا خارج شود.
در حال حاضر، درست زمانی که آمریکا صندلی خود را در این معاهده خالی کرده است، هند با برنامه ریزی درست به سوی جایگزینی آن پیش می رود.

ساخت و ساز در برخی مناطق شیراز ممنوع شود

شیراز-ایرنا-رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برای جلوگیری از پیامدهای حوادث طبیعی و زلزله، باید ساخت و ساز در برخی مناطق شیراز مانند دامنه کوه که احتمال خطر بیشتری وجود دارد ممنوع شود.

به گزارش ایرنا نوذر امامی، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه لازم است برای احداث ساختمان به مباحث زمین شناسی و ژئوتکنیک توجه شود، اظهار داشت: کلانشهر شیراز روی گسل زلزله قرار دارد به گونه‌ای که چندین گسل فعال از مسیر معالی آباد تا میانرود و همچنین در مسیر حسینی الهاشمی وجود دارد.
امامی ادامه داد: به دلیل اشتیاق ساختمان سازی در دامنه‌های کوه این محدوده‌ها تصرف شده به گونه‌ای که مسکن و شهرسازی و شهرداری نیز در طرح تفصیلی این محدوده‌ها را به صورت بلند مرتبه سازی پیش بینی کرده اند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که دامنه‌ها باید از دسترسی محفوظ باشند و نباید منابع طبیعی و مسکن و شهر‌سازی آنها را واگذار کنند و در صورت واگذاری باید به مباحث ژئوتکنیک و زمین شناسی نیز حتما توجه شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شورا و شهرداری باید تدابیری بیندیشند که مطالعات و اقدامات موثر در حیطه زمین شناسی و همچنین پدافند غیر عامل در ارتباط با زلزله در این محدوده ها اجرا و رعایت شود تا مردم با اطلاع از ارتفاع مجاز ساختمان در این محدوده ها بتوانند در پهنه های مختلف اقدام به ساخت و ساز کنند.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی به بررسی موضوع استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان سازی پرداخته، گفت: طول عمر ساختمان ها در دنیا حدود 100ساله است اما به دلیل عدم استاندارد بودن مصالح ساختمانی، طول عمر ساختمان ها در ایران بیش از 50 سال نیست.
امامی اظهار داشت: با توجه به اینکه ساختمان سرمایه ملی است، تلاش برای پایداری و استحکام ساختمان‌ها تلاش برای حفظ و صیانت از سرمایه مردم است.
وی، با اشاره به بررسی مبحث ملی ساختمان در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز، بیان داشت: ساختمانی ممتاز است که در آن به معیارهای مصرف بهینه‌ انرژی توجه شود.
امامی ادامه داد: استفاده از سوخت‌های فسیلی افزون بر هزینه‌ بالا، سبب آلودگی هوا نیز می‌شود از این رو باید به سوی استفاده از انرژی خورشیدی برویم.
امامی بیان کرد: زیاد بودن تعداد روزهای آفتابی در ایران برای تولید برق یکی از مزایای کشورمان به شمار می آید از این رو مقرر شده شهرداری برای سازندگان و مالکانی که از نیروگاه خورشیدی استفاده می‌کنند بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد تا مردم نسبت به ایجاد این نیروگاه‌ها ترغیب شوند و این امر در نهایت منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

هوش مصنوعی و آینده ما

دکتر محمود سریع القلم در کانال تلگرامی خود نوشت:

«اخیراً در رقابتی میان چند شرکت و مؤسسه تحقیقاتی، آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد موفق شد در کویر نِوادای آمریکا، وسیله نقلیه­ ای را بدون راننده برای ۲۱۱ کیلومتر آزمایش کند. این مؤسسه از طرف آژانس پروژه­ های عالی پیشرفته پنتاگون، دو میلیون دلار جایزه گرفت. شرکت فولکس واگن یکی از این رقبا بود که موفقیتی کسب نکرد، هرچند در سال ۲۰۱۷، این شرکت خودروسازی ۱۲٫۱میلیارد یورو برای تحقیقات سرمایه گذاری کرده بود.

پیش ­بینی می­شود تا سال ۲۰۳۵، ۲۸ درصد مشاغل با وجود هوش مصنوعی (Artificial Intelligence/ AI) در خطر باشند. به عنوان مثال، اگر کامیون­ های بدون راننده در آمریکا عملیاتی شوند، دو میلیون شغل از بین می­رود. هم­ اکنون یک میلیون خودرو در چین بدون بنزین و با باطری کار می­کند و صد شرکت چینی در تولید خودرو و کامیون برقی در حال فعالیت هستند. شرکتی به نام Humanyze با آویختن کارت شناسایی هوشمند، رابطه میان کارآمدی و روش معاشرت کارمندان را می­سنجد. شرکت Ping An از طریق ۵۰ عکس از صورت متقاضیان وام، تصمیم می­گیرد به آنها وام بدهد یا خیر. شرکت بزرگ مواد شوینده جانسون و جانسون از طریق نرم افزار، متقاضیان را استخدام می­کند. در علوم پزشکی و اعمال جراحی نیز، هوش مصنوعی پیشرفت­ های قابل توجهی ایجاد کرده است.

یکی از زمینه­ های هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز و انرژی است. چینی­ ها با شدت بالا در پی انرژی های جایگزین هستند. هم ­اکنون ۲۴ درصد انرژی چین از این نوع صنایع است؛ در آمریکا ۱۵ درصد. چینی ­ها ۴۷ میلیارد دلار برای بهره برداری از انرژی خورشیدی سرمایه­ گذاری کرده ­اند و این در حالی است که چین ۸۰ درصد نیازهای انرژی خود را وارد می­کند. آمریکا تا یک دهه دیگر، ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید خواهد کرد و هوش مصنوعی نقش اساسی در این صنعت ایفا خواهد نمود. چینی­ ها در صنعت گاز آلاسکا، ۴۳ میلیارد و شرکت Rosneft روسی، ۹ میلیارد دلار سرمایه ­گذاری کرده­ اند. با توجه به اینکه در ۲۵ سال گذشته، ۲۵۰۰۰ رودخانه در چین خشک شده است، برای انتقال آب از جنوب به شمال، ۴۸ میلیارد دلار هزینه شده و هوش مصنوعی در صرفه­ جویی و کارآمدی آب با دقت بالا به­ کار گرفته شده است.

رقابت اصلی در جهان در هوش مصنوعی میان آمریکا و چین است. بسیاری از شرکت ­های آمریکایی که فعالیت آنها کارگر محور است، به خرید شرکت­ های هوش مصنوعی روی آورده­اند تا در آینده عقب نمانند و با داشتن Portfolio، درآمدهای خود را متنوع سازی کنند. در سال ۲۰۱۷، ۱۳۰ شرکت در آمریکا با قیمت ۲۱٫۸ میلیارد دلار خریداری شد. طی سال ­های ۲۰۱۶-۲۰۱۳، چینی ­ها سعی کردند ۲۷ شرکت آمریکایی را در حوزه هوش مصنوعی نقداً خریداری کنند که با مخالفت خزانه­ داری آمریکا با عنوان تهدید علیه امنیت ملّی روبرو شدند. دست­رسی به فناوری و هوش مصنوعی در آمریکا برای چینی ­ها بسیار تعیین کننده است. ۳۰ سال پیش تجارت این دو کشور ۸ میلیارد دلار بود، هم اکنون به حدود ۶۳۶ رسیده است. در سال ۲۰۱۱ کنگره آمریکا، پروژه­ های مشترک با چین برای سازمان ناسا را غیر قانونی اعلام کرد. دولت آمریکا مراقب شرکت­ های آمریکایی در چین نیز می­باشد. مؤسسه مالی J.P. Morgan که به فرزندان مقامات چینی شغل داده بود تا فعالیت ­های خود در چین مورد توجه خاص قرار گیرد، در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶ از سوی وزارت خزانه­ داری ایالات متحده، ۲۶۴ میلیون دلار جریمه شد. چینی­ ها برنامه ریزی و سرمایه­ گذاری وسیعی را در زمینه هوش مصنوعی به راه انداخته ­اند، به ­طوری که برخی جنگ تجاری جدید را کوششی از طرف آمریکا برای کاهش درآمدهای ملّی چین قلمداد می­کنند. چین ۱۵۰ میلیارد دلار برای بهبود در طراحی و تولید Micro Processor ها سرمایه ­گذاری کرده است. در مجموع، در سال ۲۰۱۷، چینی ­ها ۲۳۳ میلیارد دلار معادل ۲۰ درصد جهانی در تحقیق و توسعه پول خرج کرده­ اند. در سال ۲۰۱۸، تعداد مقالات علمی چین از آمریکایی ­ها پیشی گرفت. چینی ­ها حاکمیت سایبری را مطرح کرده­ اند. آنها از طریق محاسبات کوانتومی در پی غنی­ تر کردن سیستم ­های ارتباطی هستند. چین قصد دارد ۳۵ ماهواره ارتباطی را تا پنج سال آینده در ۲۰۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد (فاصله زمین تا ماه: ۳۸۴٫۴۰۰ کیلومتر). همچنین چین برای ارسال فضانورد به ماه برای سال ۲۰۳۶ برنامه ­ریزی کرده است. ۴۰ سال پیش چینی ­ها هیچ جایگاهی در میان ۵۰۰ شرکت برتر جهان نداشتند؛ هم اکنون ۱۱۱ شرکت از 500 شرکت، چینی هستند (آمریکا ۱۲۶). دومین شرکت بزرگ جهان State Grid چین است که ۵۸۵ میلیارد دلار سرمایه دارد و برای یک میلیارد و صد میلیون نفر تأمین انرژی می­کند و در سطح جهانی در صدها شرکت سرمایه­ گذاری کرده است. ۵۰۰ شرکت اول جهان در سال ۲۰۱۷، ۲۳ درصد بیشتر از ۲۰۱۶ سود کرده­اند. در میان این ۵۰۰ شرکت، تنها یک شرکت سعودی، یک شرکت اماراتی و یک شرکت ترکیه ­ای وجود دارد. بقیه در شرق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی هستند.

قدرت در جهان نزد شرکت­ های بزرگ است. دولت­ها و حکومت­ها روش­ های افزایش ثروت آنها را مدیریت می­کنند. ارزش Apple در بازار: ۱ تریلیون دلار؛Amazon؛ 933 میلیارد دلار؛ Microsoft؛ 876 میلیارد دلار و Alphabet؛ 817 میلیارد دلار است. همواره یکی از چالش ­های دولت­ها در آمریکا این بوده که چگونه اخذ مالیات از این شرکت­ها و تنظیم بودجه و هزینه­ ها را مدیریت کنند. جمهوری ­خواهان مالیات شرکت­ها را کم می­کنند و دموکرات­ها قدری آن را افزایش می­دهند تا بخش ­های میانی و فقیر جامعه را با خود همراه سازند. حتی هوش مصنوعی برگرفته از طبع بشر ایجاب می­کند که بازی دموکراسی، حس خوبی نسبت به آینده به عامه مردم بدهد. شرکت­ های آمریکایی حدود ۲٫۵ تریلیون دلار در بانک ­های بین­ال مللی پول دارند. شرکت Apple؛214.9 میلیارد دلار و شرکت دارویی Pfizer؛ 193.6 میلیارد دلار در کشورهای کوچک و بانک­ های کوچک، پول نقد دارند. مؤسسه McKinsey معتقد است حدود ۲۱ تریلیون دلار یعنی یک ­چهارم ثروت جهان به صورت نقد توسط شرکت­ ها در کشورهای کوچک برای فرار از پرداخت مالیات نگهداری می­شود.

در این سوی جهان نیز، عربستان پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری NEOM را در دوسال پیش راه­ اندازی کرده است ( به معنای NEO–Mustaghbal یا آینده جدید). این پروژه در منطقه ­ای در شمال مدینه به وسعت ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع مشتمل بر شرکت­ ها، مؤسسات، مراکز تحقیق و توسعه هوش مصنوعی، سیستم حمل و نقل بدون بنزین، توریسم و مراکز آموزشی و تفریحی خواهد بود. مسئول این پروژهKlaus Kleinfeld از مدیران سابق زیمنس آلمان می­باشد. چندین هتل و مراکز تفریحی تا آخر سال ۲۰۱۸ در این منطقه تکمیل خواهد شد. شرکت­های عربی، ژاپنی و اروپایی با رقم­های گوناگون در پی سنجش پروژه­ های احتمالی خود هستند. در این پروسه، عربستان به شبکه ­ی هوش مصنوعی جهان وصل می­شود و ضمن بهره برداری، منابع جدیدی برای درآمد کسب خواهد کرد. به زودی در مدتی کمتر از دو سال، فرودگاه بین­ المللی NEOM با باند ۳۷۵۷ متری افتتاح خواهد شد.

ریشه قدرت و امنیت در استراتژی تولید ثروت است. هوش مصنوعی، کانون علمی و اقتصادی این جهش جدید در تولید ثروت شده است. اخیراً در استراتژی­ که توسط مؤسسه The Gemunder Center Iran Task Force پیرامون تقابل مشترک آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران پیشنهاد شده است، هوش مصنوعی در مسایل دفاعی و نظامی جایگاه ویژه­ ای دارد. همان کاری که در این استراتژی با مقیاس کوچک­تری نسبت به ایران اعمال می­شود، در مقیاس وسیعتر توسط آمریکا نسبت به چین طراحی شده است: جلوگیری از قدرتمند شدن رقبا و کاهش منابع مالی آنها برای افزایش سطوح مختلف قدرت. کشوری که نتواند ثروت اقتصادی تولید کند، به تدریج ثروت­ های غیر اقتصادی خود را نیز از دست می­دهد. شنیدم حدود ۱۵ سال پیش از یک استاد تمام رشته مهندسی برق در یک دانشگاه بسیار معتبر تهران پرسیده شد: شما که فرد بسیار موفقی هستید، چرا می­خواهید مهاجرت کنید؟ او گفته بود: بله، من تمام مراحل آکادمیک را طی کرده ­ام و راحت زندگی می­کنم، اما با جهت گیری ­های جامعه مشکل دارم. این جامعه از زمان عقب مانده است. یک ضرب المثل چینی می­گوید: وقتی بادهای تغییر می ­وزند، بعضی دیوار می­سازند، بعضی آسیاب بادی.»