انرژى خورشيدي -Solar Energy

ترویج انرژیهای پاک

پکیج برق خورشیدی قابل حمل

پکیج برق خورشیدی قابل حمل

پکیج روشنایی خورشیدی 220 ولت AC .با توان 500 وات.قادر به روشن کردن تلویزیون 14.و پنکه .و 5 لامپ LED. و شارژ موبایل و رادیو ضبط و لپ تاب.دوربین. مخصوص باغ شهر.عشایر.زنبورستان.دامداران عزبز.ساخت ایران.


کاتالوگ و روش استفاده از پکیج برق خورشیدی قابل حمل
MA500W-220V
وزن کل:20 کیلو گرم.ابعاد پنل60*60 سانتیمتر.توان پنل 40 وات.باطری خشک 28 آمپرساعت.شارژ کنترل 10 آمپر.مبدل 500 وات.توان باطری 240 وات.که با باطری و پنل کمکی قابل افزایش تا 1500 وات است.
ساخت ایران/شیراز/ آفتاب الکتریک/پارس سولار
توجه:!! .لطفا قبل از راه اندازی دستگاه به نکات زیر دقت فرمائید:
ابتدا درب جعبه را باز کنید.پیچ بست باطری محکم باشد.
سپس پنل خورشیدی را روی بام یا مکانی که سایه اشیا در طول روز روی آن نباشد
رو به جنوب شرقی با زاویه 30 درجه نسبت به زمین محکم کنید.
بعد کابل بیرون آمده از دستگاه را تا پنل ادامه و سیم مثبت قرمز رنگ را به سیم
مثبت پنل وصل کنید و منفی مشکی رنگ را به منفی پنل اتصال دهید.و عایق کنید.اخطار!!!در صورتیکه سیم مثبت و منفی را اشتباه به جعبه وصل شود. به کل سیستم آسیب جدی وارد می شود.!!!!
جعبه را به پشت بخوابانید به نحوی که قطب باطری بالا قرار گیرد.و از دسترس
کودکان و آب و آفتاب دور نگه دارید. از دستکاری داخل دستگاه جدا خودداری فرمائید.
در صورت نصب توسط افراد غیر متخصص و استفاده غیر مجازشامل گارانتی نمی شود.و احتمال آتش سوزی دارد.!!
دستگاه بصورت خودکار شروع به شارژ می کند.و پس از یک روزکه شارژ شد.
کلید اصلی روی مبدل را در حالت روشن قرار دهید و دوشاخه وسایل برقی مجاز را
داخل پریز و استفاده فرمائید.توجه فرمائید.برق و توان دستگاه 220 ولت و محدود
است.و لوازمی مانند لامپ و تلویزیون 14 ال ای دی.و پنکه .و موبایل وتبلت.
و لپ تاب.و ریش تراش.و رادیو ضبط .و دریل سبک.می توانید در زمان محدود استفاده کنید.
توجه:!!به هر دلیل که ولتاژ باطری کمتر از 11 ولت شود.شارژ کنترل از کار می افتد.برای بازگشت به حالت اولیه.یک سیم آبی رنگ منفی یک سر آزاد در جعبه هست.آن را از صیح تا ظهر به قطب منفی باطری وصل کنید.تا ولتاژ باطری بالای 12 ولت برسد.سپس سر سیم را از باطری جدا کنید.زیرا اگر بیش از نیم روز متصل باشد.احتمال شارژ بیش از حد(14.5 ولت) باعث خرابی باطری می گردد.!!!!
توجه!!!به هیچ وجه زمانی که پنل خورشیدی به سیستم وصل است .اقدام به تعویض باطری یا دیگر اجزاء سیستم ننمائید.!! زیرا ولتاژ بالا باعث آسیب به شارژ کنترل و اینورتر می شود.!!
توجه:!!همیشه اول باطری را به سیستم خورشیدی وصل کنید و در آخرین مرحله پنل خورشیدی را با رعایت مثبت و منفی به سیستم متصل نمائید.
از حسن انتخاب شما متشکریم.آفتاب الکتریک./پارس سولار.
سایت:www.parssolar.ir-تلگرام@solarlive-………Email:sadeghi_abdolreza@yahoo.com
تلفن:09177196296-09391236296


برچسب‌ها: پکیج روشنائی, پنل, خورشیدی, آفتاب الکتریک
+ نوشته شده در  شنبه هفتم مرداد ۱۳۹۶ساعت 6:52  توسط عبدالرضا صادقی  | 

روش نصب نیروگاه خورشیدی
1-ابتدا پایه ای از نبشی فلزی  سوراخ داریا سپری شماره 4 با زاویه 30 درجه از
زمین بسازید بطوریکه  پائین ترین نقطه اتکائ پنل از زمین حداقل  30
سانتیمتر فاصله داشته باشد.
2-پایه را روی پشت بام یا در مکان بلندی که سایه اشیائ دیگر روی
آن قرار نگیرد . رو به سمت جنوب شرقی محکم کنید .
3- پنل خورشیدی را  روی آن با پیج  ببندید طوریکه جعبه پشت پنل
بالا قرار بگیرد.
4- دو رشته سیم از جعبه بیرون آمده دقت کنید مثبت به  مثبت شارژ کنترلر ومنفی به منفی شارژ کنترلر نصب و از آن به مثبت
باطری و منفی نیز به قطب منفی باطری وصل گردد.
5- از باطری می توانید توسط کلید  به مصرف کننده 12 ولت وصل
کنید. ویا به مبدل 12 ولت به 220 ولت و مصرف کننده . باید توجه
داشته باشید  وسایل  دی سی   حتما مثبت و منفی آنها رعایت شود .
6- از طلوع تا غروب آفتاب پنل ها ی خورشدی حتی روزهای ابری
هم بمیزان کمتری برق تولید میکنند .
7- پنلها به تعمیر ونگهداری نیاز ندارند . ولی هر از گاهی آب باطری
ها کنترل شود . بهتر است از باطری های سیلد خشک  U P S یا مخابراتی استفاده کنید زیرا عمر طولانی تر دارند .و باطری را در معرض سرما وآفتاب قرار ندهید .
و فاصله آنها با  پنل و مصرف کننده زیاد نباشد .
8-نکته مهم:در هنگام نصب .اول باطری را به شارژ کنترل وصل نمائید .و سپس شارژ کنترل را به پنل خورشیدی متصل نمائید.زیرا اگر بالعکس عمل نمائید احتمال صدمه دیدن شارژ کنترل زیاد است.
9- اینورتر های متصل به شبکه برق شهری قادر هستند.مستقیما برق 220 ولت را بصورت کاملا اتوماتیک به شبکه برق شهری بالانس و متصل کنند..
عمر تقریبی پنل حدود  سی سال است . و مدت سه سال ضمانت تعویض دارند/
 
         پارس سولار.  برق خورشیدی آفتاب الکتریک---99177196296---09391236296

 
برچسب‌ها: كاتاكوگ محصول, مشخصات پنل خورشيدي, سلول خورشيدي, كاتالوگ
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه سوم آبان ۱۳۹۰ساعت 8:12  توسط عبدالرضا صادقی  | 

شهرک‌های خورشیدی در ایلام راه اندازی می‌شود

ایلام-معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: شهرک‌های خورشیدی در ایلام راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار عباسی ظهر چهارشنبه درجلسه ایجاد شهرک‌های خورشیدی باحضور مدیر عامل برق استان و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مدیران مرتبط اظهار داشت: منابع طبیعی بر اساس اطلس واگذاری زمین‌هایی که دارد حتماً مناطقی که قابلیت احداث این شهرک‌های خورشیدی را دارد باید معرفی کند.

وی افزود: اراضی که بدون معارض بوده و مکان مناسبی برای اجرای این طرح است باید شناسایی و به سرمایه گذار این بخش معرفی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: پس از معرفی اراضی مورد نظر مجری طرح با شرکت شهرک‌ها نشستی در خصوص بررسی وضعیت توپوگرافی زمین و تهیه زیر ساخت مناسب برگزار نماید و یک تفاهم نامه منعقد شود.

عباسی از شرکت شهرک‌های صنعتی استان خواست که بحث آماده سازی زیر ساخت را در دستور کار خود برای سرمایه گذاری تحت عنوان شهرک خورشیدی قرار دهد.

وی افزود: بر اساس اعلام سرمایه گذار قرار است شهرک خورشیدی با توان ده هزار مگاوات در دستور کار نیز قرار بگیرد که می‌تواند در قالب همین طرح ادامه پیدا کند.

کد خبر 6033623

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۲ساعت 10:5  توسط عبدالرضا صادقی  | 

اجرای طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در غرب آسیا، امروز در حضور رئیس جمهور آغاز شد و قرار است تا پیش از آغاز دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز دوشنبه در قالب فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی در وزارت نیرو حضور یافته است، ضمن بازدید از نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای وزارت نیرو، دستور آغاز اجرای طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر را صادر کرد.

با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود هزار و ۱۱۹ مگاوات است به بیش از ۵ هزار و ۱۱۹ مگاوات افزایش خواهد یافت.

وزارت نیرو در دولت مردمی برنامه افزایش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را دارد.

به موجب طرحی که امروز قرارداد اجرای آن به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در غرب آسیا در حضور دکتر رئیسی امضا شد، سرمایه‌گذاران ۴ شرکت در قالب چهار سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۲ سبد ۵۰۰ مگاواتی برای احداث ۹۵ نیروگاه خوشیدی و بادی اقدام و در مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را حداکثر تا زمان پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل خواهند کرد.

با توجه به اهتمام دولت و شخص رئیس جمهور نسبت به رفع ناترازی‌های موجود در کشور به ویژه در بخش انرژی، موانع و مشکلات پیش‌روی شرکت‌های حاضر در این طرح از جمله تملک زمین‌ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زیست‌محیطی به صورت ویژه بررسی و مرتفع شده است.

در حال حاضر ۳۸۱ محل برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت حدود ۱۱ هزار مگاوات با محوریت ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای در سراسر کشور وجود دارد.

شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سیستان و بلوچستان با ۹ درصد از استان‌هایی هستند که بیشترین سهم را در احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور دارند.

در مراسم امروز همچنین نیروگاه ۱۰ مگاواتی "ساغند" یزد به عنوان بخشی از ۲۶۰ مگاوات ظرفیت اضافه شده به مجموع تولید برق تجدیدپذیر کشور از ابتدای فعالیت دولت مردمی تاکنون، با دستور دکتر رئیسی به شکل رسمی افتتاح شد.

رئیس جمهور همچنین از نمایشگاهی که به منظور ارائه اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در سه بخش آب، برق و فاضلاب در دو سال و نیم گذشته برگزار شده بود، بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران این بخش‌ها از جزئیات عملکرد این وزارتخانه مطلع شد.

بر اساس گزارش ارائه شده در دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۲ با اجرای برنامه‌های رفع ناترازی، برای اولین بار در تاریخ تولید برق کشور، میزان تامین انرژی صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت و ۸۵ درصد انرژی اضافه تولید شده نسبت به ۱۴۰۰، به بخش تولید اختصاص یافت. از ابتدای دولت مردمی تا کنون ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت وارد مدار شده است که نسبت به زمان طی شده از شهریور ۱۴۰۰ یک رکورد محسوب می‌شود.

همچنین بر اساس برنامه تامین آب شرب برای ۱۰ هزار روستا، تا این لحظه عملیات عمرانی آبرسانی به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا به اتمام رسیده که دسترسی ۸۶ درصد روستاهای کشور به آب شرب پایدار را تضمین کرده است.

طبق توضیحات ارائه شده در دولت مردمی مدیریت هوشمند آب زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های پایداری منابع آب، با اتکا به ابزارهای گوناگون نظیر تامین انرژی در دستور کار قرار گرفته و اجازه برداشت غیرمجاز و از بین رفتن عدالت در زمینه استفاده از منابع آب زیرزمینی به هیچ مشترکی داده نمی‌شود.

+ نوشته شده در  شنبه نهم دی ۱۴۰۲ساعت 8:0  توسط عبدالرضا صادقی  | 



علیرغم اثرات ترسناک آن تاثیرات واقعی بر روی زمین احتمالا حداقلی است به جز مورد بعید که یک شعله خورشیدی فوق العاده قدرتمند یا خروج جرم از تاج خورشیدی باشد که به سمت ما حرکت می‌کند. دوریان می‌گوید: "بخش عمده تاثیرات آب و هوای جو برای انسان تکنولوژیکی هستند. طوفان‌های خورشیدی می‌توانند عملکرد ماهواره‌ها را مختل کنند و گاهی به زیرساخت‌های زمینی آسیب برسانند. با این وجود، باید تاکید کنم که تمدن بشری شاهد ۲۵ چرخه خورشیدی و فهرست بندی شده است که شش چرخه آن در عصر فضا رخ داده است. در نتیجه، جای نگرانی زیادی وجود ندارد".
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
قطب‌های مغناطیسی خورشید در آستانه ناپدید شدن قرار دارند، زیرا در حال جابجایی هستند وضعیتی که ممکن است منجر به بروز تعدادی طوفان ژئومغناطیسی شود که در پی آن به زمین برخورد می‌کند.


به گزارش فرارو به نقل از نیوزویک، قطب‌های مغناطیسی خورشید هر ۱۱ سال یا بیش‌تر با نزدیک شدن خورشید به فعال‌ترین دوره خود (حداکثر خورشیدی) موقعیت شان را عوض می‌کنند در حالی که خورشید هیچ قطب مغناطیسی و میدان مغناطیسی آشفته‌ای در طول این مدت زمان ندارد. مدت زمانی که خورشید بدون قطب باقی می‌ماند از یک چرخه خورشیدی به چرخه خورشیدی دیگر متفاوت است.

انتظار می‌رود این تعویض قطب‌ها هوای فضایی عجیب و غریب فزاینده‌ای را به سمت ما بفرستد تا حدی به این دلیل که بخشی از مغناطیس کره خورشید به نام صفحه جریان هلیوسفر* (حلقه‌ای از الکتریسیته که توسط باد خورشیدی از خورشید خارج می‌شود) مواج‌تر از حد معمول می‌شود.

"دانیل بیلت" محقق فیزیک فضایی در دانشگاه ساسکاچوان در کانادا به "نیوزویک" می‌گوید: "واژگونی قطب خورشیدی یک پدیده عادی است که هر ۱۱ سال یک بار رخ می‌دهد. ما آن را "چرخه خورشیدی" می‌نامیم. واژگونی زمانی رخ می‌دهد که قطب‌ها خود در شرف ناپدید شدن هستند، اما در واقع زمانی است که خورشید بیش‌ترین فعالیت را دارد. اگر می‌توانستید میدان مغناطیسی خورشید را در حال حاضر ببینید یک شبکه درهم پیچیده از خطوط میدان مغناطیسی بدون شکل منسجم خواهد بود. در نیم چرخه (۵.۵ سال دیگر) قطب‌ها به خوبی مشخص می‌شوند و بیش‌تر شبیه آهنربای میله‌ای به نظر می‌رسند".

او می‌افزاید: "این بدان معناست که در حال حاضر ما در حداکثر خورشیدی با یک آشفتگی عظیم از میدان‌های مغناطیسی خورشیدی هستیم و شعله‌های خورشیدی* و خروج جرم از تاج خورشیدی* بیشتری دریافت می‌کنیم. این موارد می‌توانند به زمین برخورد کنند و باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی در جو ما شوند که سال گذشته باعث از بین رفتن حدود ۵۰ ماهواره استارلینک شد".

طوفان‌های ژئومغناطیسی در نتیجه شعله‌های خورشیدی یا خروج جرم از تاج خورشیدی (CMEs) پلاسمای خورشیدی رخ می‌دهند که از خورشید به بیرون پرتاب می‌شوند و معمولا در لکه‌های خورشیدی یا سایر مناطق با انرژی مغناطیسی بالا رخ می‌دهد.

"گرت دوریان" پژوهشگر علوم فضایی در دانشگاه بیرمنگام می‌گوید:" میدان مغناطیسی خورشید کمی مانند نوار‌های الاستیک زیادی عمل می‌کند که در طول فاز طلوع چرخه خورشیدی که اکنون در آن قرار داریم به طور فزاینده‌ای در هم پیچیده می‌شوند و آموزش داده می‌شوند. در نقطه‌ای تمام انرژی پتانسیل ذخیره شده باید آزاد شود که دوره آشفته‌ای است که "حداکثر خورشیدی" نامیده می‌شود. هنگامی که این انرژی ذخیره شده آزاد شد میدان به حالت درهم‌تر و ساده‌تر باز می‌گردد تا چرخه دوباره آغاز شود. این اساسا یک فرآیند چرخه‌ای ایجاد و آزادسازی انرژی است. میدان مغناطیسی خورشید از سطح مرئی خورشید (فتوسفر) عبور می‌کند و در متراکم‌ترین حالت آن می‌تواند منجر به ظهور مناطق تاریکی به نام "لکه‌های خورشیدی" شود. در حداکثر خورشیدی لکه‌های خورشیدی زیادی وجود دارد. در حداقل خورشیدی تعداد کمی از لکه‌های خورشیدی وجود دارند و یا اصلا لکه خورشیدی‌ای وجود ندارد".

خورشید قرار است زمین را روی یک ترن هوایی برقی بفرستد/ خوانده شده

حداکثر خورشیدی بعدی برای سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده بود، اما خورشید در این چرخه جلوتر از برنامه ریزی شده بوده است و تعداد بیش تری از شعله‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را از آن چه معمولا دو سال پیش از حداکثر خورشیدی انتظار می‌رفت ارسال می‌کند.

دوریان می‌افزاید: "در طول حداقل خورشیدی خورشید دارای یک میدان مغناطیسی دوقطبی شفاف با باد‌های خورشیدی سریع و نسبتا دست نخورده است. در حداکثر خورشیدی کل میدان مغناطیسی خورشیدی با جریان باد خورشیدی بسیار متغیر و تعداد زیادی شعله‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی کاملا آشفته می‌شود".

تعویض قطب‌های خورشیدی نشانه نزدیک شدن به حداکثر خورشیدی است. در حال حاضر، قطب مغناطیسی جنوب آن تقریبا به طور کامل ناپدید شده است و قطب شمال صرفا معلق مانده است. انتظار می‌رود که این وضعیت باعث ارسال امواجی به صفحه جریان هلیوسفر شود که بر آب و هوای فضایی زمین نیز تاثیر خواهد گذاشت.

"بیلت" می‌افزاید: "صفحه جریان هلیوسفر که در برخی مواقع صفحه جریان میان سیاره‌ای نیز نامیده می‌شود مانند یک پرتوافکنی توسط میدان مغناطیسی خورشیدی به فضا است. هنگامی که در حداقل خورشیدی است یک صفحه جریان تا حدی قابل پیش بینی دریافت می‌کنیم، زیرا قطب‌ها به خوبی تعریف شده اند. بنابراین، زمانی که به زمین برخورد می‌کند بسیار متغیر نیست. آن را مانند امواج میدان مغناطیسی در نظر بگیرید که به امواج زمین مانند در یک ساحل برخورد می‌کنند. شما قله‌ها و فرورفتگی‌ها را دریافت می‌کنید. در حداکثر خورشیدی شما هنوز هم امواج را دریافت می‌کنید، اما ساختار و تنوع بیش تری وجود دارد. تفاوت در صفحه فعلی بین حداکثر و حداقل تاثیر زیادی بر روی زمین (در مقایسه با شعله‌های خورشیدی) ندارد، اما بر حرکات اتمسفر فوقانی تاثیر می‌گذارد".

علیرغم اثرات ترسناک آن تاثیرات واقعی بر روی زمین احتمالا حداقلی است به جز مورد بعید که یک شعله خورشیدی فوق العاده قدرتمند یا خروج جرم از تاج خورشیدی باشد که به سمت ما حرکت می‌کند. دوریان می‌گوید: "بخش عمده تاثیرات آب و هوای جو برای انسان تکنولوژیکی هستند. طوفان‌های خورشیدی می‌توانند عملکرد ماهواره‌ها را مختل کنند و گاهی به زیرساخت‌های زمینی آسیب برسانند. با این وجود، باید تاکید کنم که تمدن بشری شاهد ۲۵ چرخه خورشیدی و فهرست بندی شده است که شش چرخه آن در عصر فضا رخ داده است. در نتیجه، جای نگرانی زیادی وجود ندارد".

هلیوسفر: سطحی در منظومه شمسی است که در آن قطبیت میدان مغناطیسی خورشید از شمال به جنوب تغییر می‌کند.
شعله‌های خورشیدی: شعله‌های خورشیدی انفجار‌های بزرگ در سطح خورشید هستند که در اثر تغییر مداوم قطب‌های مغناطیسی رخ می‌دهند معمولا چند دقیقه به طول می‌انجامند و تشعشعات شدید الکترومغناطیسی از خورشید به سمت کیهان ساطع می‌کنند. دانشمندان تاکنون پنج گونه از شعله‌های خورشیدی را شناسایی کرده‌اند.
تاج خورشیدی: خروج جرم از تاج خورشیدی فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیستم مهر ۱۴۰۲ساعت 7:56  توسط عبدالرضا صادقی  | 



«بلومبرگ» مدعی شد، محتوای گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی» را نشان خواهد داد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲

در حالی که قرار است تا چند روز دیگر گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با استناد به برخی منابع ناشناس، ادعاهایی درباره محتوای گزارش فصلی آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده انتظار می‌‌‌رود آژانس اتمی در آن گزارش این جمع‌‌‌بندی را مطرح کند که ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است.به نوشته این وب‌‌‌سایت، بازرسان آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی در تدارک توزیعِ گزارشِ فصلیِ این نهادِ سازمان ملل متحد پیش از نشست شورای حکام آژانس در روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) هستند. ۱۱ سپتامبر یعنی زمان برگزاری نشست شورای حکام یکی از تاریخ‌‌‌های مهمی است که پیش‌تر «دنیای اقتصاد» به آن پرداخته بود. «دنیای اقتصاد» اخیرا در گزارشی به چهار تاریخ کلیدی در روابط ایران و آمریکا اشاره کرده بود که علاوه بر ۱۱ سپتامبر‌، ۱۶سپتامبر، یک‌سالگی ناآرامی‌‌‌ها در ایران، ۱۹سپتامبر زمان حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و ۱۸ اکتبر تاریخ پایان لغو تحریم‌‌‌های تسلیحاتی ایران و روز انتقال برجام را شامل می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بلومبرگ به نقل از «برخی مقام‌‌‌های هسته‌‌‌ای» که اشاره‌‌‌ای به نام آنها نشده این «پیش‌‌‌بینی» را مطرح کرده که داده‌‌‌های آژانس اتمی نشان خواهند داد ایران در حال کاهش دادن تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده خود است. بلومبرگ تلاش کرده کاهش ادعایی در نرخ غنی‌‌‌سازی ایران را به آنچه به گفته این رسانه «دیپلماسی مخفیانه میان تهران و واشنگتن» است، نسبت دهد. بلومبرگ، آزادسازی برخی از آمریکایی‌‌‌های بازداشت‌‌‌شده در ایران را از نتایج این «دیپلماسی مخفیانه» توصیف کرده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده که به توافق مبادله زندانیان با آمریکا به عنوان یک مساله بشردوستانه می‌‌‌نگرد و ارتباطی میان مذاکرات در این زمینه با گفت‌‌‌وگوها بر سر مسائل دیگر وجود ندارد.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌‌‌المللی بحران به بلومبرگ گفته: «به عنوان یک سیگنال دیپلماتیک، این اولین نشانه واقعی کاهش سرعت [غنی‌‌‌سازی] تهران پس از چندین سال ادامه توسعه است.» او مدعی است: «البته از لحاظ فنی، کاهش ۶۰ درصدی برای رفع نگرانی‌‌‌های مربوط به عدم اشاعه کمک چندانی نخواهد کرد.»

افزایش فروش نفت

همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کرده‌‌‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌‌‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌‌‌اند و به تهران اجازه می‌‌‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند. ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است. همچنین خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت، به گفته مشاوران و شرکت‌‌‌هایی که محموله‌‌‌های نفتکش‌‌‌ها را دنبال می‌‌‌کنند، تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت به‌رغم تحریم‌‌‌های ایالات متحده افزایش یافت و تهران نفت خود را به خریداران از جمله چین می‌‌‌فروشد. تحلیلگران می‌‌‌گویند که صادرات بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌‌‌های ایالات متحده و مسامحه واشنگتن در اجرای آنها است، زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند. الی گرانمایه، عضو شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت که کشورهای غربی به جای احیای تلاش‌‌‌ها برای امضای یک توافق بزرگ با ایران برای حل و فصل مسائل هسته‌‌‌ای یا پیچیده امنیت منطقه‌‌‌ای، رویکردی جزئی را با هدف کاهش تنش‌‌‌ها اتخاذ کرده‌‌‌اند. وی افزود: «ما باید انتظار داشته باشیم که در سال آینده، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، چند دوره «کاهش تنش» وجود داشته باشد - شاید هر چند ماه یک‌بار.»

گزارش جدیدی که رافائل گروسی قرار است منتشر کند از دو جهت برای تحلیلگران و کارشناسان اهمیت دارد؛ نخست اینکه منتظر هستند ببینند در این گزارش کدام یک از مسائلی که طی یکی دو ماه گذشته توسط رسانه‌‌‌های غربی در خصوص همکاری در خصوص برنامه هسته‌‌‌ای ایران گفته شده، صحت دارد و دیگر اینکه همکاری‌‌‌های ایران و آژانس در مورد مسائل باقی‌مانده چقدر پیشرفت داشته است. یکی از مهم‌ترین مباحثی که به ویژه در یک ماه گذشته توسط رسانه‌‌‌های غربی و اسرائیلی به آن پرداخته شد، قطع یا کاهش غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران بود. حتی وال‌‌‌استریت ژورنال در گزارشی از رقیق‌‌‌سازی اورانیوم غنی‌شده ایران خبر داد که بسیار فراتر از قطع یا کاهش غنی‌‌‌سازی است. روزنامه «وال استریت ژورنال» روز جمعه ۱۹ مرداد در گزارشی نوشت که ایران تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده در سطح نزدیک به استفاده برای مقاصد نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. در این گزارش به نقل از منابع خبری این روزنامه آمده که حتی برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده ایران در روند رقیق‌‌‌سازی قرار گرفته است.

اگر ایران ذخایر اورانیوم ۶۰درصد خود را رقیق کرده باشد در واقع گامی مهم در راستای مدیریت تنش برداشته و اگر این مساله در گزارش گروسی هم تایید شود، می‌‌‌تواند بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تاثیر بسزایی داشته باشد. حتی این امکان را فراهم می‌‌‌کند که مذاکرات در قالب پشت‌‌‌ درهای بسته تداوم پیدا کند. اما باید توجه داشت که اگر واقعا ایران با کاهش یا توقف غنی‌‌‌سازی ۶۰ درصد موافقت کرده باشد یا حتی بخشی از آن را رقیق کرده باشد، در حوزه‌‌‌های دیگر هنوز همکاری‌‌‌ها با آژانس تکمیل نشده است. به عنوان مثال ایران اجازه داده تا روی سانتریفیوژها قطعات غنا‌‌‌سنج نصب شود که غنی‌‌‌سازی بیش از ۶۰ درصد انجام نگیرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این رابطه توضیح داد که هیچ بازرسی آنلاین در تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران وجود ندارد فقط بر روی خروجی غنی‌سازی ۶۰ درصد فردو و نطنز دستگاه غنا‌‌‌سنج قرار دارد که پادمانی است.

در عین حال ایران با افزایش تعداد دفعات بازدید از فردو موافقت کرده است. اما همچنان دوربین‌‌‌ها آفلاین است و پروتکل الحاقی اجرا نمی‌‌‌شود. این اقدامات ایران بدان معنا است که ایران همکاری‌‌‌هایی را با هدف محدودسازی تنش انجام می‌‌‌دهد تا بتواند مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها را به سرانجامی برساند. همه این امتیازات نیز در یک توافق غیررسمی رد و بدل شده است. به نظر می‌‌‌رسد اگر این‌چنین باشد ایران استراتژی «همکاری در عین استفاده از اهرم‌‌‌های هسته‌‌‌ا‌‌‌ی» را در دستور کار قرار داده است. آخرین صحبت‌‌‌های رافائل گروسی درباره همکاری‌‌‌های ایران با آژانس نیز موید همین موضوع است؛ گروسی از سرعت همکاری‌‌‌ها با ایران ناراضی است و در پاسخ به الجزیره مدعی شده که در خصوص وجود آثار اورانیوم در برخی مکان‌‌‌ها در ایران پاسخ راضی‌‌‌کننده‌‌‌ای دریافت نکرده است. بنابراین ایران امتیازهایی داده اما می‌‌‌خواهد همکاری‌‌‌ها را موردی، تاکتیکی و موضوعی ادامه دهد. یعنی تاکتیک تهران این است که به صورت مورد به مورد مسائل حل و فصل شود تا بتواند ابزارها و اهرم‌‌‌های چانه‌‌‌زنی خود را برای تمام مراحل گفت‌وگوها حفظ کند. این همکاری‌‌‌های موردی-تاکتیکی نیز با هدف مدیریت تنش است. زیرا اگر به ذخایر سوخت ایران افزوده شود، بحث نقطه گریز پیش می‌‌‌آید و خود به خود تنش‌‌‌ها بالاتر می‌‌‌رود. بنابراین ایران در این مقطع با همکاری موردی با آژانس علاوه بر مدیریت تنش، امتیازاتی نیز دریافت کرده است؛ همان‌طور که اشاره شد ایران در پی این توافقات غیررسمی، هم توانسته فروش نفت خود را افزایش دهد و هم وزارت خزانه‌‌‌داری اجازه داده عراق به نیابت از ایران از طریق اموال بلوکه‌شده ایران، بخشی از بدهی‌‌‌های بین‌‌‌المللی ما را پرداخت کند. همچنین قرار است ۶ میلیارد دلار ایران از کره جنوبی عازم بانکی در قطر شود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در آخرین اظهارنظرش با اشاره به تداوم همکاری این سازمان با آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی، گفت که با اقدام نظامی یا تحریم نمی‌‌‌توان برنامه هسته‌‌‌ای ایران را حذف کرد. اسلامی در گفت‌‌‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که «انصراف از کاهش پایبندی به توافق هسته‌‌‌ای نیازمند برداشتن کامل تحریم‌‌‌هاست و پایبندی آمریکا و طرف‌‌‌های دیگر به توافق هسته‌‌‌ای منجر به پایبندی ایران نیز خواهد شد.»

اسلامی خاطرنشان کرد که هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران بی‌‌‌فایده خواهد بود و با پاسخ قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. او گفت رژیم صهیونیستی خودش هم می‌‌‌داند که تهدیداتش مبنی بر هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌‌‌ای ایران پوچ و توخالی است و قدرت انجام این کار را ندارد. اسلامی تاکید کرد: «با اقدام نظامی یا تحریم نمی‌‌‌توان برنامه هسته‌‌‌ای ما را حذف کرد و سال ۲۰۲۳ شاهد پایان هیاهوی سیاسی در خصوص برنامه هسته‌‌‌ای ایران خواهد بود.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «گفت‌‌‌وگوهایمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد و اخیرا پرونده ذرات اورانیوم غنی‌‌‌سازی‌شده در سطوح بالا بسته شد.» وی همچنین گفت که نصب دوربین‌‌‌های نظارتی بیشتر منوط به پایبندی طرف‌‌‌های دیگر به توافق هسته‌‌‌ای است.

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم شهریور ۱۴۰۲ساعت 8:28  توسط عبدالرضا صادقی  | 

نویسنده:شکوفه آزادگان

منتشر شده در۱۵ تیر ۱۳۹۸

۳زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویتامین K2

۱۰+

ویتامین K2 از دسته ویتامین‌های ضروری می‌باشد ولی متاسفانه بیش از ۵۰ % از جمعیت جهان از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. شکل اصلی ویتامین K به صورت ویتامین K و K1 و K3 است. اما ویتامین K2 به صورت اصطلاح Menaquinone شناخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر خلاف آن چه که عموم گمان می‌کنند این ویتامین در سبزیجات یافت می‌شود این ویتامین بیشتر در برخی از گونه‌های جانوری هم پیدا می‌شود. اگر بتوانیم که ویتامین K2 را در رژیم روزانه خود قرار دهیم خدمت بزرگی به سلامتی خود کرده ایم.

فهرست عناوین این مطلب

ویتامین K2 چیست؟

ویتامین کا یا ویتامین K یک گروه از ساختار مشابه، محلول در چربی ویتامین‌هایی است که بدن انسان برای اصلاح پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون است و همچنین در استخوان و دیگر بافت‌ها به آن احتیاج دارد. تعدیل پروتئین‌ها اجازه می‌دهد که آن‌ها را به یون کلسیم اتصال دهیم. ویتامین k شامل ۲ پروتئین طبیعی k1 و k2 است.

ویتامین K2 به نوبه خود شامل تعدادی از انواع مواد شیمیایی مرتبط با طول‌های مختلف از زنجیره‌های جانبی کربن است که از اتم گروه ایزوپرونید ساخته شده‌اند. خواص ویتامین K2 تا کنون به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما تحقیقات اندک نیز نشان می‌دهد که ویتامین K2 بر روی سلامت استخوان‌ها و فشار خون تاثیراتی مثبت داشته است. تاکنون تعداد ۹ گونه از این ویتامین شناخته شده است. تنوع غذایی این ویتامین بسیار کم است و به صورتی نیست که به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل مکمل‌های بسیاری برای جایگزینی این ویتامین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را نیز مصرف کرد.

مزایای ویتامین K برای بدن

ویتامین K از دسته ویتامین هایی است که برای بدن بسیار ضروری و مهم می‌باشد. سبزیجات از منابع بسیار غنی این ویتامین به شمار می‌روند. این ویتامین به شما کمک می‌کند تا استخوان هایتان را حفظ کنید و هنگام خونریزی عمل انعقاد خون به درستی انجام شود.

بدن هر انسان به طور معمول روزانه بین ۹۰ تا ۱۲۰ میکرو گرم ویتامین K نیاز دارد. این ویتامین که به عنوان ویتامین لخته شدن خون نیز شناخته می‌شود در افرادی که عمل جراحی دارند بسیار مهم می‌باشد. در حقیقت ویتامین K عامل لخته شدن پروتئین در خون است.

غذاهای حاوی ویتامین K2

ویتامین K2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

ویتامین K2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

اگر می‌خواهید مصرف ویتامین K2 خود را افزایش دهید می‌توانید غذاهای رده تخمیر شده مانند سویا را انتخاب کنید. این ماده غذایی که در کشورهایی مانند ژاپن بسیار زیاد مصرف می‌شود میزان بسیار بالایی پروتئین و همچنین ویتامین در خود دارد.

برخی از منابع حیوانی ویتامین K2 نیز غذاهایی مانند گوشت گاو،گوشت اردک،جگر گاو،ماهی سالمون و ماهی قزل آلا و شاه ماهی و میگو است. تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی نیز میزان زیادی ویتامین K2 دارند.

بیشتر بخوانید: ویتامین زنان: ویتامین های مورد نیاز بدن زنان برای حفظ سلامتی را بشناسید

کلم

کلم‌ها در انواع مختلف از مواد غذایی حاوی Vitamin K هستند و می‌توانند میزان زیادی ویتامین K و ویتامین K2 به بدن شما برسانند. هر یک فنجان کلم آب پز در حدود ۱۰۰ میکروگرم ویتامین K دارد. گل کلم را می‌توانید به تکه‌های بسیار کوچک تقسیم کرده و همراه با کمی چیپس سیب زمین میل کنید.

اسفناج

هر یک فنجان اسفناج پخته شده در حدود ۴۴۵ میکروگرم ویتامین K دارد که این بسیار غنی و مفید است. اسفناج از آن دسته سبزی‌جاتی است که می‌تواند در تامین ویتامین K بدن بسیار موثر باشد. اسفناج را بهتر است به صورت بخارپز تهیه کرده و همراه با کمی ادویه میل کنید. اسفناج خام راهم می‌توان به صورت سالاد با دیگر سبزیجات مصرف کرد.

پیازچه

پیازچه از مواد غذایی حاوی ویتامین k است و از آن دسته سبزیجاتی است که بی شمار ویتامین K و ویتامین K2 دارد. این سبزی خوشمزه در تمامی فصول در دسترس است و با بیشتر غذاها قابل مصرف می‌باشد. پیازچه را می‌توانید در بیشتر غذاهای خود مانند سوپ‌ها و خوراک‌ها استفاده کنید. کاشت پیازچه در منزل نیز بسیار راحت است و شما به راحتی می‌توانید آن را در یک گلدان کوچک کاشته و استفاده کنید.

کلم بروکلی

همان طور که گفت شد، خانواده کلم‌ها به خصوص کلم بروکلی میزان بالایی ویتامین K دارند که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار مفید می‌باشند. در صورتی که شما نصف فنجان کلم بروکلی میل کنید در حدود ۱۱۰ میکروگرم ویتامین K به بدن خود رسانده اید. کلم بروکلی نیاز به شستشوی بسیار دقیقی دارد و به حالات بسیار مختلفی قابل خوردن است. این کلم را می‌توانید به صورت بخار پز با کمی پنیر میل کنید البته سوپ کلم بروکلی نیز بسیار خوشمزه و مفید است.

مارچوبه

مارچوبه سبزی کمیاب ولی بسیار مفید و از مواد غذایی حاوی ویتامین k است. هر نصف فنجان مارچوبه در حدود ۵۰ میکروگرم ویتامین K دارد که این میزان کم نیست و برای تامین ویتامین K بدن بسیار سودمند خواهد بود. بهتر است مارچوبه را در فر بپزید و در کنار دیگر غذاها میل کنید. طعم مارچوبه در سوپ و در کنار پاستا نیز بسیار لذیذ است.

هویج

هویج سبزی پر خاصیتی است که خواص بی شماری دارد که یکی از آن‌ها ویتامین K می‌باشد. این سبزی را می‌توان بعد از آبگیری استفاده کرد. هر یک فنجان هویج پوره شده ۱۰۷ میکروگرم ویتامین K دارد که در حدود ۸% نیاز روزانه بدن انسان است. هویج را در طی روز به صورت میوه میل کنید یا در غذاهای خود بیشتر استفاده نمایید.

خواص ویتامین k2

افزودن خواص ویتامین k2 به رژیم غذایی می‌تواند مزایای فراوانی برای سلامتی بدن همراه داشته باشد. از جمله خواص این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سلامتی پوست و بسیاری مزایای دیگر است از جمله خواص این ویتامین مصون ماندن در برابر بیماری‌های قلبی است.

این ویتامین سبب می‌شود که کلسیم در خون تنظیم شود و می‌توان اطمینان حاصل کرد که شریان‌ها از کلسیفیکا به خوبی محافظت می‌شوند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که حفظ سطح کلسیم خون سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد.

افزایش قدرت استخوان ها

زمانی که میزان کلسیم در خون کاهش می‌یابد، استخوان‌ها بسیاری از مواد تشکیل دهنده خود را از دست می‌دهند. به نحوی که به سرعت دچار پوکی استخوان می‌شوند. حتی در زمانی که آزمایشات شما نشان می‌دهند که در آستانه پوکی استخوان هستید، به کمک مصرف داروهای مکمل ویتامین K2 می‌توانید استخوان‌های خود را حفظ کنید.

جلوگیری از سرطان

مطالعات بسیاری درباره خواص ویتامین K2 نشان داده است که ارتباطی بین انواع سرطان و مصرف ویتامین K2 وجود دارد. به نحوی که کاهش میزان سلول‌های سرطانی در سرطان ریه و پروستات ارتباط مستقیمی با ویتامین K2 داشته است. بنابراین این ویتامین هم عامل پیشگیرانه محسوب می‌شود و هم تا حدی می‌تواند عامل درمانی باشد.

بهبود عملکرد مغز

از آن جایی که ویتامین K2 قادر به تامین کالسیفیکا کردن عروق و رگ‌های خونی در قلب است می‌تواند همانند رگ‌ها خونی قلب، از رگ‌های ظریف مغز نیز محافظت به عمل آورد. این مراقب می‌تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو و عملکرد‌های بهتر مغز شود.

کمبود ویتامین K2 چه می‌کند ؟

در صورتی که پس از آزمایش‌های خون متوجه شدید که دچار کمبود ویتامین K2 هستید با خطراتی احتمالی مواجه خواهید شد. از جمله این که احتمال لخته شدن خون، کمبود خون ریزی‌های مختلف از جمله خون ریزی‌های غیر معمول در دوران قاعدگی و بسیاری از مشکلات دیگر.

بیشتر بخوانید: تشخیص کمبود ویتامین:کمبود ویتامین و مواد معدنی ضروری را با ۴ روش ساده تشخیص دهید

عوارض جانبی ویتامین K2

عوارضی وجود دارد که در اثر مصرف مکمل‌ها ویتامین K2 برای برخی از افراد پیش می‌آید از جمله تهوع، استفراغ و واکنش‌های آلرژیک که می‌توانند واکنش بدن در برابر این ویتامین باشد. آلرژی‌های حاصل از این حالت معمولا بسیار خفیف و بی ضرر است و بدن به میزان کافی می‌تواند از آن محافظت کند. اما این حالات در مصرف ویتامین K3 به این صورت نیست.

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲ساعت 8:14  توسط عبدالرضا صادقی  | 

۲۰۲۲

تولید ۱۲ درصد انرژی جهان از طریق باد و خورشید در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ رکورد تازه ای در زمینه تولید انرژی بادی و خورشیدی ثبت شد و این رقم از ۱۰ درصد کل انرژی تولیدی جهان در سال ۲۰۲۱ به ۱۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی جی تی ان، گزارش جدید مؤسسه امبر نشان می‌دهد که روند رو به رشد تولید انرژی با استفاده از منابع تجدید پذیر با هدف مقابله با افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن در جو زمین ادامه دارد.

امبر با بررسی داده‌های تولید انرژی در ۷۸ کشور جهان که ۹۳ درصد از تقاضای انرژی جهان به آنها اختصاص دارد، به این نتیجه رسیده است.

این شرکت به این نتیجه رسید که همه منابع انرژی تجدید پذیر و انرژی هسته‌ای در مجموع ۳۹ درصد از تولید جهانی انرژی در سال گذشته را تشکیل می‌دهند که سهم انرژی خورشیدی ۲۴ درصد و بادی ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

با توجه به بحران جهانی کمبود گاز، برخی کشورها برای تأمین تقاضا در بخش انرژی از نیروگاه‌های قدیمی زغال سنگ استفاده می‌کنند و لذا تولید زغال سنگ ۱.۱ درصد رشد داشته است، در حالی که تولید برق با سوخت گاز ۰.۲ درصد کاهش یافته است زیرا قیمت‌های بالا هزینه استفاده از این نیروگاه‌ها را افزایش داده است.

از آنجایی که بخش برق منبع اصلی انتشار گاز دی اکسید کربن است، آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است این بخش باید به اولین بخش تبدیل شود که تا سال ۲۰۴۰ انتشار دی اکسید کربن از طریق آن به صفر خالص برسد و این بدان معناست که باد و خورشید باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۱ درصد از تولید برق جهانی را به خود اختصاص دهند.

+ نوشته شده در  جمعه یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت 7:25  توسط عبدالرضا صادقی  | 

ا-نا کار آمدی سیستم.

2-بودجه نوبسی غیر کارشناسی و مصرفی.

3-دولت عریض و طویل.

4-نهادهاد غیر ضروری و مصرفی.

5-درز منابع از کشور به بیرون.

6-تحریمهای بین المللی.

7-عدم عضویت در اف -ای تی اف.

8-چاپ پول بدون پشتوانه.

9-ربای بانکی بالای 20 درصد.که عامل تورم انتظاری در مردم است.

10- اضافه حقوق .و تورم انتظاری در مردم و بازار.

11-بورس نا کارامد و قیمت های دستوری.

12-پول سرگردان در بازار های دلالی.

13-عدم تعادل بین قیمت اجناس.

14-سیستم چند قیمتی رانتی.

15-فرار مغز ها و سرمایه از کشور.

راهکار ساده و عملی:یکسال به هیچ عنوان اضافه حقوق ندهید و پول بدون پشتوانه چاپ نکنید.بانک هم سود را 5 درصد بکند.بودجه نهاد های فرهنگی و مذهبی را نصف کنید.و به یمن و سوریه و لبنان و فلسطین و افریقا و....کمک نکنید اقتصاد شکوفا و تورم به صفر می رسد.کمی به فکر ایران باشید.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان ۱۴۰۱ساعت 6:54  توسط عبدالرضا صادقی  | 

صمد کردی

صمد کردی

۱۲ آبان ۱۴۰۱

علمیانرژی

انرژی خورشیدی ارزان جای مصرف گاز در اروپا را می‌گیرد

یک شرکت تحقیقات انرژی در گزارشی اعلام کرد قیمت انرژی خورشیدی در اروپا تا سال ۲۰۳۰ ده برابر ارزان‌تر از گاز خواهد شد.

به گزارش تکناک، بهای انرژی در اروپا به بالاترین حد خود رسیده است اما طبق گزارش یک شرکت تحقیقات انرژی، انتظار نمی‌رود این وضعیت برای همیشه ادامه داشته باشد.
این گزارش می افزاید حتی پس از رسیدن قیمت گاز به نقطه اعتدال خود، هزینه تولید برق با استفاده از فوتوولتاوری‌های خورشیدی به میزان ۱۰ برابر ارزان‌تر خواهد بود.
اروپا همیشه برای تامین انرژی مورد نیاز خود به نیروگاه های گازی متکی بوده است. حال تنش ژئوپلیتیکی بر سر اوکراین منجر به کاهش صادرات گاز توسط روسیه و تاثیر مستقیم آن بر هزینه تامین انرژی منطقه شده است.

بر اساس گزارش ریستاد انرژی مستقر در اسلو، قیمت گاز در مرکز گاز Title Transfer Facility (TTF) در هلند به طور متوسط 46 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت (MWh) در سال 2021 بود. قیمت TTF که نقطه مرجع قیمت گاز اروپای غربی است، پس از درگیری در اوکراین در سال جاری به شدت افزایش و قیمت آن در زمان این گزارش به 134 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت بوده که افزایش شدید 187 درصدی را نشان می‌دهد.

اروپا برای زمستانی گازسوز آماده می شود
با فرا رسیدن ماه های زمستانی، به احتمال زیاد اروپا بازهم با دوران سختی روبرو خواهد بود. قیمت گاز ممکن است به اندازه افزایش آن در ماه اگوست تا۳۳۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت، که بیشترین میزان آن بوده است، نرسد، اما با توجه به عدم وجود نشانه ای از کاهش درگیری‌ها، افزایش صادرات گاز روسیه بعید به نظر می‌رسد و اروپایی ها باید برای نیازهای گرمایشی خود هزینه بیشتری بپردازند.
حتی با وجود بهای بالای انرژی، در سال اخیر تامین انرژی از گاز در اروپا چهار درصد افزایش داشته است. زیرا با کاهش تولید انرژی در منطقه تاسیسات تولید هسته ای تعطیل، همچنین با خشک شدن رودخانه ها در تابستان، تولید برق آبی نیز کاهش یافته است و گاز این کمبود‌ها را جبران کرده‌است.
با این حال، پس از سال نو، انتظار بهبود وضعیت با دوباره به راه‌افتادن نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه و اضافه شدن ۳۰ گیگاوات انرژی به شبکه آن و همچنین افزایش ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در قالب تاسیسات نیروگاه های خورشیدی و بادی و تامین ۵۰ گیگاوات دیگر از انرژی مورد نیاز توسط آن‌ها می‌رود.

انرژی خورشیدی ارزان تر از گاز خواهد شد
با توجه به گزارشات، طی چند سال آینده، از آنجایی که کشورهای اروپایی به دنبال نصب منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر به منظور کاهش انتشار کربن هستند، میانگین هزینه این تاسیسات به ۱.۳ دلار آمریکا به ازای هر وات کاهش خواهد یافت.
انتظار می رود قیمت گاز TTF تا پایان دهه تثبیت شده و به حدود 31 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت کاهش یابد. هزینه همسطح انرژی گاز با این قیمت به حدود 150 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت می رسد. این گزارش می افزاید : اگرچه ممکن است در مقایسه با آنچه امروزه مصرف کنندگان در اروپا می پردازند ارزان‌تر به نظر برسد، اما همچنان هزینه آن سه برابر هزینه همسطح انرژی تامینی از تاسیسات خورشیدی خواهد بود. برای اینکه گاز به عنوان سوخت رقابتی باقی بماند، قیمت آن باید به 17 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت کاهش یابد که این گزارش در سناریوی فعلی آن را “غیرقابل تصور” می خواند.
اگر تصمیم‌گیرندگان اروپایی به جای پرداخت هزینه‌های بالای گاز در حال حاضر، برای ساخت منابع تولید انرژی تجدیدپذیر و راه اندازی آن ظرف چند سال آینده هزینه کنند، تا اوایل سال ۲۰۲۵ می‌توانند به ظرفیت ۱۰۰ گیگاوات تولید انرژی بیشتر دست یابند. و تنها طی سه سال، این ظرفیت قبلیت افزایش تا ۳۳۳ گیگاوات خواهد داشت و درنتیجه انرژی کافی به‌اندازه جایگزینی نیروگاه‌های گازسوز کنونی تولید خواهد کرد.
اروپا همچنان می تواند گاز را در ترکیب منابع انرژی خود برای رفع نیازها یا حل مشکلات متناوب انرژی های تجدیدپذیر، به ویژه در ماه های زمستان، حفظ کند. در چنین حالتی مشکلات عرضه کنونی دیگر وجود نخواهد داشت.

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم آبان ۱۴۰۱ساعت 7:56  توسط عبدالرضا صادقی  | 

جمع آوری انرژی خورشیدی در فضا و انتقال انرژی به صورت بی سیم به زمین از طریق امواج مایکروویو، در دسترس بودن نیروی زمینی را بدون تأثیر آب و هوا یا زمان روز امکان‌پذیر می‌کند. انرژی خورشیدی می‌تواند به طور مداوم در هر نقطه از زمین در دسترس باشد.

کد خبر : ۸۱۱۷۰۴

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (سای تک دیلی)، فناوری که قادر به جمع‌آوری انرژی خورشیدی در فضا و ارسال آن به زمین برای تأمین انرژی پاک و مقرون به صرفه جهانی بود، زمانی علمی تخیلی به حساب می‌آمد. اکنون به واقعیت نزدیکتر شده است.

از طریق پروژه انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا (SSPP)، تیمی از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در حال کار بر روی یک صورت فلکی از فضاپیما‌های مدولار هستند که نور خورشید را جمع آوری می‌کند، آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و سپس به صورت بی سیم آن الکتریسیته را به هر کجا که لازم باشد منتقل می‌کند.. آن‌ها حتی می‌توانند آن را به مکان‌هایی ارسال کنند که در حال حاضر به برق قابل اعتماد دسترسی ندارند.

هری آتواتر، محقق SSPP و رئیس Otis Booth رهبری بخش مهندسی و علوم کاربردی Caltech می‌گوید: این یک پروژه فوق‌العاده و بی‌سابقه است. "این نمونه جسارت و جاه طلبی مورد نیاز برای رسیدگی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زمان ما، ارائه انرژی پاک و مقرون به صرفه به جهان است. "

آتواتر که همچنین استاد فیزیک کاربردی و علم مواد هوارد هیوز است، پروژه را به طور مشترک با دو محقق دیگر هدایت می‌کند.

بهره برداری از انرژی خورشیدی در فضا بر پیشرفت‌های چشمگیر در سه حوزه اصلی متکی است:

گروه تحقیقاتی Atwater در حال طراحی فتوولتائیک‌های فوق سبک با راندمان بالا (موادی که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند) است که برای شرایط فضایی بهینه شده و با یک سیستم تبدیل و انتقال توان ماژولار یکپارچه سازگار است.
تیم تحقیقاتی حاجیمیری در حال توسعه فناوری کم‌هزینه و سبک مورد نیاز برای تبدیل توان جریان مستقیم به توان فرکانس رادیویی (که برای انتقال سیگنال‌های تلفن همراه استفاده می‌شود) و ارسال آن به زمین به عنوان امواج مایکروویو است. حاجیمیری توضیح می‌دهد که این روند بی خطر است. تشعشعات غیریونیزان در سطح به طور قابل توجهی کمتر از ایستادن زیر نور خورشید مضر هستند. علاوه بر این، در صورت آسیب یا نقص، سیستم می‌تواند به سرعت خاموش شود.

گروه Pellegrino در حال اختراع ساختار‌های فضایی تاشو، فوق نازک و فوق سبک برای پشتیبانی از فتوولتائیک‌ها و همچنین اجزای مورد نیاز برای تبدیل، انتقال و هدایت توان فرکانس رادیویی به جایی است که مورد نیاز است.
واحد اصلی سیستمی که محققان تصور می‌کنند کاشی ۴ اینچی در ۴ اینچی است که کمتر از یک دهم اونس وزن دارد. صد‌ها هزار عدد از این کاشی‌ها در سیستمی از ماهواره‌های فرش‌مانند پرنده ترکیب می‌شوند که پس از باز شدن، سطحی برای جمع‌آوری نور خورشید به وسعت ۳.۵ مایل مربع ایجاد می‌کنند.

کار بر روی SSPP با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه توسط دونالد برن، رئیس شرکت ایروین و یکی از اعضای مادام العمر جامعه Caltech، و همسرش، بریژیت برن، از معتمدین Caltech، حمایت شده است. شرکت Northrup Grumman بودجه‌ای را برای مطالعات امکان سنجی اولیه فراهم کرد.

Atwater، Hajimiri و Pellegrino در مورد پیشرفت خود - و پتانسیل تحول آفرینی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا - با نزدیک شدن این پروژه به نقطه عطف مهمی صحبت کردند: پرتاب آزمایشی نمونه‌های اولیه به فضا در دسامبر ۲۰۲۲.


Space Solar Power Project Small Solar Panel Array
مجموعه‌ای از پانل‌های خورشیدی کوچک که بخشی از پروژه انرژی خورشیدی فضایی هستند، فتوولتائیک، مدار انتقال نیرو، و فرمان پرتو را در خود جای داده‌اند.


چشم انداز پروژه انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را توصیف کنید. پروژه چگونه شکل گرفت؟

سرجیو پلگرینو: بیش از ۱۰ سال پیش، در سال ۲۰۱۱، صحبت‌هایی با دونالد برن آغاز شد که پرسیده شد آیا کلتک در مورد تحقیق در زمینه انرژی و فضا پایدار نظری دارد یا خیر. ما در گروهی از اعضای هیئت علمی درباره راه‌های ایجاد علایق و آنچه در هر یک از حوزه‌های ما اتفاق می‌افتد که ممکن است به یک ابتکار تحقیقاتی بسیار تأثیرگذار منجر شود، شروع به بحث کردیم. در طی چند ماه، ما به چشم‌اندازی رسیدیم - من آن را رویا نامیدم - از سه یا چهار پیشرفت فناوری که در ترکیب، روشی را که قبلاً به انرژی خورشیدی فضایی نزدیک شده بود تغییر می‌داد.

علی حاجی‌میری: این مفهوم در گذشته واقعاً علمی تخیلی بود. چیزی که ما را قادر ساخت تا آن را از قلمرو علمی تخیلی به قلمرو واقعیت در نظر بگیریم، ترکیبی از پیشرفت‌هایی بود که در فتوولتائیک در آزمایشگاه هری، در سازه‌ها در آزمایشگاه سرجیو و در انتقال انرژی بی‌سیم اتفاق می‌افتد که در من اتفاق می‌افتد. آزمایشگاه. ما متوجه شدیم که اکنون می‌توانیم انرژی خورشیدی فضایی را به گونه‌ای دنبال کنیم که هم کاربردی و هم اقتصادی شود.

یکی از اولین سوالاتی که هر کسی می‌پرسد این است: "چرا می‌خواهید فتوولتائیک را در فضا قرار دهید؟ " خوب، در فضا، جایی که شما شب و روز و ابر‌ها و چیز‌هایی از این دست ندارید، تقریباً هشت برابر انرژی بیشتری دریافت می‌کنید. چشم‌انداز این برنامه این است که بتواند به اندازه نیاز شما، در جا‌هایی که به آن نیاز دارید و در مواقعی که به آن نیاز دارید، نیرو ارائه دهد.

Sergio Pellegrino, Harry Atwater, and Ali Hajimiri

(از چپ به راست) پروفسور سرجیو پلگرینو، هری آتواتر و علی حاجیمیری.

چه پیشرفتی در راستای تحقق این چشم انداز بلندپروازانه داشته اید؟

پلگرینو: در طی دو سال، نمونه اولیه کاشی را ساختیم و به نمایش گذاشتیم. این عنصر کلیدی مدولار است که نور خورشید را جذب می‌کند و نیرو را منتقل می‌کند. از طریق آن فرآیند، ما چیز‌های زیادی در مورد نحوه طراحی سیستم‌های بسیار یکپارچه و فوق سبک از این نوع آموختیم. سپس نمونه اولیه دوم را توسعه دادیم که ۳۳ درصد سبک‌تر از اولی بود.

حاجیمیری: این کاشی همانطور که سرجیو اشاره کرد بلوک ساختمانی سیستم بزرگتر است. باید کاملاً کاربردی، سازگار و مقیاس پذیر باشد. اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، اما در واقع بسیار پیچیده است. این کاشی‌ها بر روی یک ساختار بسیار انعطاف‌پذیر نصب می‌شوند که می‌توان آن را تا کرد تا در یک وسیله نقلیه پرتاب‌کننده قرار بگیرد. پس از استقرار، ساختار منبسط می‌شود و کاشی‌ها به طور هماهنگ و هماهنگ برای تولید انرژی، تبدیل آن و انتقال آن دقیقاً در جایی که به آن نیاز دارید و در هیچ جای دیگری کار می‌کنند.

در مورد فاز بعدی این پروژه چه چیزی می‌توانید به ما بگویید؟

Atwater: تا زمانی که واقعاً به فضا نروید، واقعی نمی‌شود. همانطور که سرجیو و علی توضیح دادند، ما این عنصر واحد کلیدی به نام کاشی را در آزمایشگاه‌های خود نشان دادیم. یکی از درس‌های آن سلسله نمایش‌ها این بود که مسیری که ما باید برای فتوولتائیک دنبال می‌کردیم اساساً باید تغییر می‌کرد. ما با مواد فتوولتائیک معمولی کار می‌کردیم، که باید به شکلی طراحی می‌شد که دستیابی به سطح جرم در واحد و اهداف خاص قدرت را دشوار می‌کرد، بنابراین باید اساساً در مورد فتوولتائیک تجدید نظر می‌کردیم.

استراتژی به طور کامل در نتیجه، کلاس‌های دستگاه‌های فتوولتائیک که ما در فضا آزمایش می‌کنیم، در واقع قبلاً هرگز در فضا پرواز نکرده‌اند.

پلگرینو: اکثر فضاپیما‌های امروزی دارای آرایه‌های خورشیدی هستند - سلول‌های فتوولتائیک متصل به یک ساختار حامل -، اما نه با این نوع مواد و نه به اندازه‌هایی که به آن رسیده ایم. با استفاده از تکنیک‌های تاشو جدید، با الهام از اوریگامی، می‌توانیم ابعاد یک فضاپیمای غول‌پیکر را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. بسته بندی آن به قدری محکم است که اساساً عاری از هرگونه فضای خالی است.

حاجی‌میری: انتقال برق بی‌سیم به این شکل در فضا نشان داده نشده است. ما همچنین آن را با مواد انعطاف‌پذیر و سبک خود نشان می‌دهیم، نه لزوماً ساختاری سفت و سخت. این به پیچیدگی می‌افزاید.

اگر و زمانی که انرژی خورشیدی فضایی به واقعیت تبدیل شود، چه تاثیری می‌تواند بر جامعه داشته باشد؟

حاجیمیری: قرار است ماهیت انرژی و دسترسی به آن را متحول کند تا همه جا فراگیر شود، تبدیل به انرژی قابل ارسال شود. شما می‌توانید آن را به جایی که نیاز دارید ارسال کنید. این تغییر جهت انرژی بدون هیچ گونه حرکت مکانیکی، صرفاً از طریق وسایل الکتریکی و با استفاده از یک آرایه فوکوس انجام می‌شود که باعث می‌شود بسیار سریع باشد.

آتواتر: فکر می‌کنم می‌توان گفت که چشم‌انداز برنز واقعاً این بود که کاری را انجام دهد که، همانطور که علی اشاره کرد، در اصل تقریباً از داستان‌های علمی تخیلی سرچشمه گرفته بود، تا کاری را انجام دهد که به منبع انرژی در مقیاس بزرگ برای جهان تبدیل شود.

پلگرینو: ما همکاران JPL را به تیم ما ملحق کرده‌ایم، و با شروع به فکر کردن درباره این نمایش‌های فضایی، این همکاری برای ما قدرتمند و مفید شده است. بحث در مورد انرژی که به طور ضمنی محدود به تامین انرژی زمین بود، در واقع به اکتشافات فضایی نیز گسترش می‌یابد. ما در حال باز کردن فصل‌های جدیدی در نحوه تفکر JPL در مورد ماموریت‌های آینده هستیم.

صحبت از همکاری، کار در زمینه‌های تحقیقاتی برای موفقیت SSPP ضروری بوده است. کار کردن با هم در طول یک پروژه طولانی مدت چگونه بوده است؟

حاجیمیری: دانشجویان، فوق دکترا، همه ما از نزدیک با هم کار کرده‌ایم و چیز‌های زیادی در مورد حوزه‌های یکدیگر یاد گرفته‌ایم. این منجر به چیزی می‌شود که بیشتر از مجموع اجزای آن است، هم از نظر نتیجه نهایی پروژه و هم از نظر آموزشی که دانش آموزان می‌گیرند. این آموزش برای آینده فناوری فضایی بسیار مهم است، چه برای انتقال انرژی بی سیم، ارتباطات، سازه‌های فضایی، یا انواع دیگر برنامه‌هایی که هنوز حتی به آن فکر نکرده ایم.

آتواتر: من یک عمر در فتوولتائیک کار می‌کردم، اما در رویا‌های وحشیانه‌ام هرگز تصور نمی‌کردم که درگیر فضا باشم تا زمانی که این فرصت به وجود آمد؛ و برای من، این دریچه‌ای به دنیای کاملاً جدیدی از علم است. این فوق العاده هیجان انگیز بوده است.

پلگرینو: گاهی اوقات به نظر می‌رسد که ما به همکاران خود فشار می‌آوریم تا کاری را انجام دهند که آن‌ها به وضوح فکر می‌کنند غیرممکن است، اما بعداً معلوم می‌شود غیرممکن نیست. این فقط یک احساس فوق العاده است.

این یک نوع تحقیق متفاوت است، جایی که شما بهترین کار را در زمینه خود انجام می‌دهید، اما همچنین از رابط با سایر زمینه‌ها استفاده می‌کنید، یک سیستم جمعی که واقعاً به نفع جامعه است. بهره بردن از جامعه بسیار پیچیده‌تر از انجام کار خوب در منطقه خود است. این بسیار چالش برانگیزتر است.

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم آبان ۱۴۰۱ساعت 22:23  توسط عبدالرضا صادقی  | 

 

جبران کسری تولید به مصرف چالش امسال نیست. سال گذشته نیز با افزایش خاموشی‌ها، مجلس به موضوع ورود کرد و در نهایت وزارت نیرو را مقصر معرفی کرد. طبق استدلال نمایندگان، سوءمدیریت در اداره وزارت نیرو و پروژه‌های نیمه‌کاره باعث شده بود تا میزان تولید برق به میزان مصرف نرسد. اما اگر پروژه‌های نیمه کاره حوزه برق به ثمر می‌رسید، کشور با چالش مواجه نمی‌شد. اما حالا هم وزیر نیرو توپ را به زمین مصرف کنندگان انداخته است.

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

فرارو- با گرم شدن هوا، به شکل معمول صنعت برق در تامین انرژی مورد نیاز کشور دچار چالش می‌شود. در نهایت نیز با افزایش مصرف، قطعی‌هایی در بخش خانگی و صنعت رخ می‌دهد. برای امسال هم برخی اعضای کمیسیون صنایع انرژی مجلس و یک عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران پیش بینی کرده اند که در تابستان با قطعی برق و مازوت سوزی مواجه خواهیم شد. اما مشکل کار کجاست؟

به گزارش فرارو، تقریبا دو هفته به آغاز تابستان مانده است و با گرم‌تر شدن هوا مصرف برق برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش می‌یابد. در این رابطه سخنگوی صنعت برق گفته که مصرف برق در روز دوشنبه به مرز ۶۰ هزار مگاوات رسیده است. این رقم از آخرین زمان اوج مصرف سال گذشته ۵ هزار مگاوات بیشتر است.

در آن سو نیز شرکت توانیر دو ماه قبل، برخی آمار‌های نیاز مصرف برق کشور را منتشر کرده بود. براساس این آمارها، نیاز برق کشور در سال ۹۸، نزدیک یه ۶۱ هزار مگاوات، در سال ۹۹، حدود ۶۴ هزار مگاوات، در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار مگاوات و حال در سال جاری این نیاز به ۷۰ هزار مگاوات رسیده است.  

اما چالش ماجرا کجا است؟ مسئولان صنعت برق می‌گویند که توان تولید برق در کشور اکنون ۵۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات است. این بدان معنا است که تراز منفی ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاواتی میان تولید و مصرف برق وجود دارد؛ بنابراین اگر میزان مصرف از ۶۰ هزار مگاوات در تابستان فراتر برود، قطعی برق حتما رخ خواهد داد.

البته این تراز منفی ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاواتی در شرایطی است که همه نیروگاه‌های پیش بینی شده وزارت نیرو در تابستان جاری دچار چالش و خرابی نشود. در غیر این صورت احتمال افزایش میزان خاموشی‌ها نیز وجود دارد.

چرا تولید برق به اندازه مصرف سالیانه افزایش نمی‌یابد؟

جبران کسری تولید به مصرف چالش امسال نیست. سال گذشته نیز با افزایش خاموشی‌ها، مجلس به موضوع ورود کرد و در نهایت وزارت نیرو را مقصر معرفی کرد. طبق استدلال نمایندگان، سوءمدیریت در اداره وزارت نیرو و پروژه‌های نیمه‌کاره باعث شده بود تا میزان تولید برق به میزان مصرف نرسد. اما اگر پروژه‌های نیمه کاره حوزه برق به ثمر می‌رسید، کشور با چالش مواجه نمی‌شد.

اما حالا هم وزیر نیرو توپ را به زمین مصرف کنندگان انداخته است. در این رابطه محرابیان گفته که شرط پایداری شبکه و عدم قطعی برق صرفه جویی مناسب در مصرف برق است. اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعی محتمل است. او همچنین اعتقاد دارد که ناترازی کنونی از گذشته به دولت فعلی به ارث رسیده است.

در شرایط فعلی نیز، موضع نمایندگان کمیسیون انرژی قدری تغییر کرده است. آن‌ها مقصر را به شکل کامل وزارت نیرو نمی‌دانند. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی یکی از این چهره‌ها است. او می‌گوید که وزارت نیرو تلاش‌هایی برای به کارگیری نیروگاه‌های بخش خصوصی به کار گرفته است، اما کافی نیست.  

او در ادامه صحبت هایش، مردم را مقصر افزایش مصرف برق معرفی کرده است. عباسی معتقد است که مردم باید کولر‌های قدیمی را عوض کنند، اما با وجود تاکید‌های چند ساله، هنوز اقدامی انجام نداده اند.  

البته این عضو کمیسیون انرژی پیشنهادی هم برای تعویض کولر‌های قدیمی مطرح کرده است. او گفته که بانک‌ها باید کمک کنند که تامین مالی شود و بخش خصوصی تشویق شود که سرمایه بیاورد و کولر‌های کم مصرف تولید شود. اما نگفته که مردم در شرایط اقتصادی فعلی چگونه باید کولر‌های قدیمی را تعویض کنند.

چرا مازوت سوزی هر سال جنجال به پا می‌کند؟

نیروگاه‌های حرارتی در ایران بزرگ‌ترین سهم از تولید برق را دارند. آن‌ها برای تولید برق از سوخت‌هایی همچون گاز، گازوئیل و مازوت استفاده می‌کنند. اما در فصل تابستان و با افزایش نیاز برق، نیروگاه‌ها باید با حداکثر توان کار کنند و در نتیجه به سوخت بیشتری نیاز پیدا می‌کنند.

در چنین شرایطی سیاستگذاران مازوت را در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌دهند که هم ارزان‌تر است و هم بیشتر در دسترس وزارت نفت و نیرو قرار دارد.

اما در آن سو، مسئولان محیط زیست و فعالان این حوزه معتقدند که مازوت سوزی نیروگاه‌ها منجر به آلودگی شدید هوا می‌شود. در نتیجه سلامتی مردم به خطر می‌افتد. ادامه یافتن این روند نیز منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های تنفسی می‌شود.

با این وجود اعضای کمیسیون انرژی می‌گویند که وزارت نیرو ناگزیر به استفاده از مازوت است. چرا که عاقلانه و منطقی نیست که گازوئیل ۶۰ سنتی بخرند و بعد قیمت برق یک سنت باشد؛ بنابراین وزارت نیرو همچنان روند مازوت سوزی را ادامه خواهد داد، حتی اگر روی بحث آلودگی زیس محیطی مازوت تبلیغ شود؛ بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که با افزایش مازوت سوزی در تابستان باز هم شاهد موج آلودگی هوا در کلان شهر‌ها باشیم.

برنامه وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌ها چیست؟

مسئولان وزارت نیرو می‌گویند که برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان برنامه‌هایی همچون تغییر ساعت کاری ادارات، تغییر برنامه تولید صنایع، در نظر گرفتن پاداش برای مشترکان کم مصرف و کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق را در دستور کار دارند.

علاوه بر این ها، وزیر نیرو می‌گوید که در جهان دو رویکرد وجود دارد. برخی کشور‌ها محدودیت تامین برق می‌دهند. اما اغلب نرخ برق را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که خود صنایع و مصرف کنندگان در اوج بار، برق را مصرف نکنند و مصرف در این زمان برایشان فاقد توجیه اقتصادی باشد.

+ نوشته شده در  جمعه بیستم خرداد ۱۴۰۱ساعت 8:11  توسط عبدالرضا صادقی  | 

دانشمندان یک دانشگاه سوئدی سیستم انرژی ایجاد کردند که امکان جذب و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را تا ۱۸ سال فراهم کرده و در صورت نیاز آن را به عنوان گرما آزاد می‌کند.

ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی برای ۱۸ سال آینده!

 

دانشمندان یک دانشگاه سوئدی سیستم انرژی ایجاد کردند که امکان جذب و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را تا ۱۸ سال فراهم کرده و در صورت نیاز آن را به عنوان گرما آزاد می‌کند.

آخرین گزارش هیئت بین‌دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) بیان می‌کند که ما باید روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهیم و از سوخت‌های فسیلی خیلی سریع‌تر دور شویم تا آینده آب و هوایی ایمن را تضمین کنیم. مراکز تحقیقاتی گوناگون به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه بهره‌برداری و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی دست یافته‌اند.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، به لطف یک پیشرفت علمی جدید، وسایل الکترونیکی که از منبع خورشیدی استفاده می‌کنند بسیار گسترش یافته‌اند. در سال ۲۰۱۷، دانشمندان یک دانشگاه سوئدی سیستم انرژی ایجاد کردند که امکان جذب و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را تا ۱۸ سال فراهم کرده و در صورت نیاز آن را به عنوان گرما آزاد می‌کند.

 

اکنون محققان موفق شده‌اند با اتصال این سیستم به یک ژنراتور ترموالکتریک، الکتریسیته تولید کنند. اگرچه این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است، اما مطالعه و تحقیق روی مفاهیم در دانشگاه فناوری چالمرز در گوتنبرگ می‌تواند راه را برای بهره‌گیری از وسایل الکترونیکی هموار کند که از انرژی خورشیدی ذخیره شده در خود استفاده می‌کنند.

 

رئیس پژوهش و استاد گروه شیمی و مهندسی شیمی در چالمرز توضیح می‌دهد: «این یک روش کاملاً جدید برای تولید برق از انرژی خورشیدی است. این بدان معناست که ما می‌توانیم از انرژی خورشیدی برای تولید برق صرف‌نظر از آب و هوا، زمان روز، فصل یا موقعیت جغرافیایی استفاده کنیم.» او می‌افزاید: «از این کار بسیار هیجان زده هستم. ما امیدواریم با توسعه این فناوری در آینده جایگاه آن را در میان سیستم‌های تامین انرژی تثبیت کنیم.»

 

چگونه می‌توان انرژی خورشیدی را ذخیره کرد؟

انرژی خورشیدی یک منبع تجدیدپذیر و متغیر است زیرا فقط زمانی کار می‌کند که خورشید بتابد و این موضوع یک نقص محسوب می‌شود. در این سال‌ها پنل‌های خورشیدی گوناگونی توسعه یافتند مانند پنل ساخته شده از ضایعات محصولات کشاورزی که نور UV را حتی در روزهای ابری جذب می‌کنند و پنل‌های خورشیدی شبانه که حتی پس از غروب خورشید نیز کار می‌کنند.

 

در این زمینه ذخیره طولانی مدت انرژی موضوع دیگری است که توجه محققان را به خود جلب کرده است. محققان چالمرز در سال ۲۰۱۷ سیستم ذخیره انرژی خورشیدی با عنوان “MOST” را توسعه دادند که به سیستم‌های ذخیره انرژی حرارتی خورشیدی مولکولی نیز معروف هستند.

این فناوری بر اساس یک مولکول طراحی شده از کربن، هیدروژن و نیتروژن است که در تماس با نور خورشید شکل خود را تغییر می‌دهد و به مولکولی که از اتم‌های مشابه که به روشی متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تبدیل می‌شود. سپس این ایزومر را می‌توان به صورت مایع درآورد و برای استفاده بعدی در صورت نیاز ذخیره کرد.

 

در طول سال‌ها، محققان سیستم را به حدی اصلاح کردند که اکنون می‌تواند انرژی را برای ۱۸ سال باورنکردنی ذخیره کند.

 

تراشه‌ای که انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می‌کند!

محققان سوئدی مولکول منحصر به فرد خود که حاوی انرژی خورشیدی بود را برای همکاران دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ارسال کردند. در آنجا انرژی آزاد شد و با استفاده از ژنراتوری که آنها ساخته بودند به الکتریسیته تبدیل شد.

موت پولسن می‌گوید: «همراه با گروه‌های تحقیقاتی مختلفی که در پروژه گنجانده شده‌اند، در حال کار برای ساده‌سازی سیستم هستیم. مقدار برق یا گرمایی که می‌تواند استخراج کند باید افزایش یابد.» او می‌افزاید که اگرچه این سیستم بر اساس مواد ساده است، اما تا زمان تولید آن و قبل از راه اندازی گسترده تر باید مقرون به صرفه شود.

این دستگاه به طور بالقوه می‌تواند جایگزین باتری‌ها و سلول‌های خورشیدی شود و نحوه استفاده ما از انرژی فراوان خورشید را به خوبی تنظیم کند.

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت 7:24  توسط عبدالرضا صادقی  | 

رئیس بانک مرکزی ژاپن فردی بسیار صبور است. «هاروهیکو کورودا» رئیس بانک ژاپن متعهد شده بود که سومین اقتصاد بزرگ جهان را از شر فشار‌های تورمی که از سال ۱۹۹۰ میلادی باعث کاهش رشد اقتصاد آن کشور شده بود خلاص کند. برنامه او این بود که با تزریق پول کافی برای ایجاد نرخ تورم ۲ درصدی دستمزد‌ها و قدرت مصرف را افزایش دهد. به گزارش فرارو به نقل از فارین پالسی، با توجه به اینکه افزایش قیمت کالا‌ها در سطح جهانی زنگ خطر را به صدا درآورده است به نظر می‌رسد او در نهایت آماده است تا به هدف خود دست یابد. در حالی که آخرین داده‌ها بسیار پر نوسان هستند اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که ژاپن بالاخره در ماه‌های آینده شاهد نرخ تورم ۲ درصدی و احتمالا بیش‌تر خواهد بود.   تاکنون ارقام ژاپن در مقایسه استاندارد‌های جهانی آرام باقی مانده اند. در حالی که شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه مارس نسبت به سال قبل ۸.۵ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان افزایش از سال ۱۹۸۱ میلادی به این سو بوده شاخص ژاپن تنها ۱.۲ درصد افزایش داشت. با این وجود، این شامل کاهش ۵۲.۷ درصدی هزینه‌های تلفن همراه پس از اقدامات مهارکننده دولت در قبال کارتل سه شرکتی است که عملا این بخش را کنترل می‌کند. ارقام دیگر بر اساس استاندارد‌های ژاپن قابل توجه بودند. هزینه‌های انرژی ۲۰.۸ درصد افزایش یافت که شدیدترین افزایش از سال ۱۹۸۱ میلادی به این سو بود در حالی که قیمت روغن پخت و پز ۳۴.۷ درصد افزایش یافته است. یکی دیگر از معیار‌های تورم در سطح عمده فروشی، شاخص قیمت کالا‌های شرکتی است که در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد افزایش یافت که تا حدی به دلیل وضعیت وخیم اوکراین است. به طور کلی، اقتصاددانان بر این باورند که پس از هموارسازی عوامل مختلف، تورم اساسی اکنون در حدود هدف ۲ درصدی است. با این وجود، به نظر نمی‌رسد که هیچ کس برای این وضعیت جشن بگیرد. در مواجهه با انتخابات ماه ژوئن، دولت ژاپن در تلاش است تا بسته‌های یارانه‌ای را برای کسانی که بیش‌تر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند تدوین کند. این در حالی است که ارزش ین ژاپن به شدت در حال کاهش است. با این وجود، به نظر می‌رسد که «کورودا» نگران نیست و هزینه‌های بالاتر را یک مسئله کوتاه مدت می‌داند که او را از دستیابی به هدف‌اش منصرف نمی‌کند. برای ژاپن، هزینه‌های بیش از دو دهه تورم منفی (تورم منفی به معنای کاهش تدریجی قیمت کالا‌ها و اجناس و افزایش ارزش ارز ملی در مقابل کالا و اجناس موجود در یک کشور است. زمانی که نرخ تورم به زیر صفر برسد قیمت کالا‌ها به مرور کاهش می‌یابد و فرد با پولی که در اختیار دارد می‌تواند کالای بیش‌تری خریداری کند. تورم منفی به اندازه تورم‌های بالا می‌تواند به اقتصاد آسیب برساند. این پدیده با کاهش چشمگیر دستمزد‌ها و رکود تولید می‌تواند باعث افزایش نرخ بیکاری شود. این پدیده سود کسب و کار‌ها را به تدریج کاهش داده و توسعه و ایجاد کسب و کار‌های تازه را با مشکل مواجه می‌کند. در دوره‌هایی که تورم یک کشور منفی است مردم از خرج کردن پول‌های خود خودداری می‌کنند و میل به سرمایه گذاری مولد به شدت کاهش می‌یابد) واضح هستند. این کشور مرفه، امن و راحت است، اما چیزی که بسیاری از ژاپنی‌ها متوجه نشده‌اند این است که سایر نقاط جهان به صورت مطلق ثروتمندتر شده‌اند در حالی که کشور آنان تا حد زیادی در جای خود باقی مانده است. بر اساس داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD)) میانگین دستمزد سالانه در ژاپن در ۳۰ سال گذشته تنها ۳ درصد افزایش یافته در حالی که در ایالات متحده ۴۷ درصد افزایش داشته است. قیمت‌ها مسیر مشابهی را دنبال کرده اند. توکیو برای سال‌ها به عنوان گران‌ترین شهر جهان شناخته می‌شد، اما پایتخت ژاپن امروز حتی در بین ده شهر برتر رتبه بندی جهانی نیز قرار ندارد، زیرا کاهش هزینه ها، کاهش تدریجی تعرفه‌ها و جایگزینی بیشتر واردات به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است. برای رهایی از این وضعیت، بانک مرکزی ژاپن در نه ماه سال گذشته پول را به بازار‌ها سرازیر کرده برنامه‌ای بی‌سابقه که آن بانک را به خریدار تقریبا تمام بدهی‌های تازه دولت تبدیل کرده است. با توجه به این که درآمد‌های مالیاتی دولت تنها ۶۰ درصد از هزینه‌ها را در یک سال پوشش می‌دهد بدهی‌های زیادی برای خرید وجود دارند. این موضوع دو مشکل بزرگ ایجاد می‌کند. دولت ژاپن بدهکارترین کشور جهان است و کل بدهی آن معادل ۱۹۰ درصد تولید اقتصادی سالانه است. بر اساس داده‌های بانک جهانی، این تامین مالی پشتیبان هنگفت دولت در عین حال ترازنامه بانک مرکزی ژاپن را چهار برابر کرده است تا جایی که طبق داده‌های بانک جهانی دارایی‌های خود را به ۹۲ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه در سال ۲۰۲۰ افزایش داد در حالی که این میزان در ایالات متحده ۲۲ درصد و در ایالات متحده ۱۸ درصد بود. علیرغم همه این موارد به نظر می‌رسد ژاپن امروز تورم اشتباهی دارد. ایده پشت «هدف کورودا» ایجاد یک چرخه به اصطلاح «فضیلت محور تقاضا» بود که در آن کارگران با دستمزد بالاتر بیش‌تر خرج می‌کنند تقاضا را افزایش می‌دهند و این وضعیت منجر به سرمایه‌گذاری جدید و سپس دستمزد‌های بالاتر می‌شود. این در حالی است که در عوض، هزینه‌های بالاتر از خارج از کشور قیمت‌ها را افزایش داده و مصرف کنندگان را به سوی خرید کم‌تر و نه بیش‌تر کالا سوق داده است. این مشکل به ویژه در ژاپن که دچار کمبود منابع است و تقریبا تمام مواد خام و کالا‌ها را وارد می‌کند شدیدتر است. این شامل بیش از ۶۰ درصد کل مواد غذایی مصرف شده و حدود ۹۵ درصد انرژی آن کشور عمدتا از طریق واردات نفت است. با توجه به روند بازار‌های جهانی کالا‌ها که به طور کلی در دهه گذشته باثبات بوده‌اند این موضوع تا به حال مشکل بزرگی برای ژاپن نبوده است، اما هم گندم و هم گاز طبیعی در تیررس تهاجم روسیه به اوکراین قرار دارند و انتظار می‌رود مشکلات برای ژاپنی‌ها بدتر شود. هیچ یک از این موارد برای دولتی که به دنبال کسب اختیارات قوی‌تری در انتخابات ژوئن در مجلس علیای پارلمان ژاپن است یک بحران جدی محسوب نمی‌شوند. در حالی که حزب حاکم لیبرال دموکرات با هیچ خطری برای از دست دادن کنترل خود بر امور مواجه نیست سطح حمایت در مجلس دوم اغلب به عنوان معیاری برای سنجش احساسات رای دهندگان در مورد چگونگی اوضاع در نظر گرفته می‌شود. بنا بر گزارش ها، دولت برای کمک به کاستن از پیامد‌های افزایش قیمت‌ها بسته گسترده ۴۸ میلیارد دلاری یارانه را برای کمک به مصرف کنندگان و مشاغل کوچک تنظیم کرده است. به گزارش روزنامه نیکئی ژاپن این کمک‌ها از یارانه‌های اضافی بنزین گرفته تا وام‌های کم بهره و کمک‌های نقدی را شامل می‌شوند. در همان حال، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن از افزایش قیمت برای کمک به پیشبرد «شکل جدید سرمایه داری» مدنظر خود استفاده می‌کند که برای گسترش ثروت شرکت‌های بزرگ و بازنشستگان مرفهی طراحی شده که در دهه گذشته برنامه اقتصادی در دوره نخست وزیری «شینزو آبه» نخست وزیر سابق را به خوبی اجرا کردند. کیشیدا در جلسه‌ای پارلمانی در ماه مارس گفته بود: «برای مقابله با افزایش قیمت ها، ما هر اقدام سیاسی ممکنی را به منظور محافظت از معیشت مردم با فراهم ساختن امکان برای شرکت‌ها به منظور انتقال هزینه‌ها و ایجاد محیطی برای افزایش دستمزد کارگران به کار خواهیم گرفت». با این وجود، افرادی، چون «هیرومیچی شیراکاوا» اقتصاددان کردیت سوئیس و مقام سابق بانک مرکزی ژاپن که نسبت به این رویکرد بدبین هستند و می‌گویند که درخواست دولت از شرکت‌ها برای افزایش دستمزد‌ها در شرایطی که سایر هزینه‌ها در حال افزایش هستند خواسته بیش از حدی محسوب می‌شود. مصرف کنندگان ژاپنی به طور سنتی در برهه‌های زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد خرید خود را کاهش می‌دهند. این امر باعث شده تا خرده فروشان در گذشته از تلاش برای افزایش قیمت‌ها چشم پوشی کنند که به ایجاد وضعیت «کوچک شدن تورم» منجر شده است وضعیت که مقادیر کَمّی کمتر، هزینه‌های واحد بالاتر را پنهان می‌کند. بدتر شدن چشم‌انداز کاهش ناگهانی ارزش ین ژاپن باعث گران شدن کالا‌های وارداتی می‌شود. ارزش ین در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال جاری ۱۰ درصد کاهش یافته است. این وضعیت تنها سبب می‌شود تا شکاف اقتصادی‌ای که کیشیدا سعی در کاهش آن دارد عمیق‌تر شود. شرکت‌های بزرگ با منافع سنگین در خارج از کشور با بازگرداندن پول خود به خانه سود‌های به شدت بیش‌تری به دست خواهند آورد در حالی که یک کارگر معمولی در نهایت باید پول بیش‌تری پرداخت کند. از آنجایی که توجه مردم به تورم وارداتی بالاتر و ین ضعیف‌تر معطوف می‌شود لازم است مزایا و معایب نه تنها محرک‌های اقتصادی کوتاه مدت بلکه اثرات نامطلوب بلند مدت سیاست‌های پولی ژاپن نیز مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند. «ریوتارو کونو» اقتصاددان ارشد ژاپنی در بانک «بی ان پی پاریباس» می‌گوید در بلندمدت، بزرگترین تهدید برای بانک مرکزی ژاپن یک چرخه تورمی است که از کنترل خارج می‌شود. «کنتارو کویاما» اقتصاددان ارشد دویچه بانک می‌گوید: «اگر عموم مردم متقاعد شوند که رویکرد سیاستگذاری بانک مرکزی ژاپن باعث تشدید وضعیت افت ارزش ین و افزایش قیمت‌ها می‌شود نقش این بانک می‌تواند به شروری تقلیل یابد که بار فزاینده‌ای را بر دوش خانوار‌های ژاپنی تحمیل می‌کند». با این وجود، افزایش نرخ بهره روشی سنتی برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها نه تنها به مثابه ترمزی برای یک اقتصاد ضعیف است بلکه باعث زیان هنگفتی بر دارایی‌های بانک مرکزی ناشی از بدهی‌های دولتی می‌شود. با این وجود، کورودا منصرف نشده و بانک مرکزی ژاپن برنامه خرید اوراق قرضه خود را در هفته‌های اخیر علیرغم نگرانی‌ها در مورد سطح بدهی و کاهش ارزش ین ادامه داده است. او همواره تاکید کرده که هدف‌اش این است که ژاپن را از «ذهنیت تورم منفی» خارج سازد. پرسش این است که آیا نگرانی‌های تازه، همراه با پیر شدن فزاینده جامعه ژاپن و کاهش نیروی کار و رشد آهسته اقتصادی یک رکود بلندمدت و بالقوه غیرقابل برگشت را در ژاپن ایجاد خواهد کرد؟ در حالی که در چشم‌انداز اقتصاد ژاپن چالش‌ها دیده می‌شوند ژاپن در گذشته بار‌ها اثبات کرده که افراد دچار تردید نسبت به اقتصاد آن کشور اشتباه کرده بودند. «ویلم بیتر» اقتصاددان ارشد پیشین سیتی گروپ در نشستی در سال ۲۰۱۰ میلادی گفته بود: «ژاپن سخت‌ترین اقتصاد جهان برای درک است. اگر اقتصاد ژاپن به مثابه فیزیک بود قانون گرانش در مورد آن کار نمی‌کرد»!

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت 7:34  توسط عبدالرضا صادقی  | 

محمود کمانی در حاشیه سفر به اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ضرورت قطع وابستگی به انرژی و درآمدهای نفت اظهار داشت: همه ما می دانیم که استخراج نفت روزی به پایان می رسد و از این رو باید طرح های جایگزین هم در زمینه تامین انرژی و هم تامین منابع مالی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر یک راه حل مطمئن برای تامین انرژی است، ابراز داشت: استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به اینکه مخاطرات کمتری نیز برای محیط زیست دارد توصیه تمام کارشناسان این حوزه است.

۳۰۰ روز در سال بهره مندی از تابش خورشید
معاون وزیر نیرو با اشاره به مناسب بودن و تنوع مناطق جغرافیایی استان اصفهان برای بهره مندی از انرژی خورشیدی تصریح کرد: این استان حدود ۳۰۰ روز از سال را بهره مند از تابش نور خورشید است و از این رو می توان با یک برنامه ریزی صحیح از این نعمت خدادادی بهترین بهره را برد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم با حمایت های انجام شده امسال پنج هزار واحد نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان احداث شود، خاطرنشان کرد: تاکید دولت بر قطع وابستگی به انرژی های فسیلی است چراکه این انرژی ها هم تولیدشان هزینه بر است و هم باعث آلودگی محیط زیست می شود.

کمانی با اشاره به اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم وزیر نیرو وعده تحقق ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سطح کشور را داده بود، گفت: هم اکنون مقدمات اولیه برای انجام این کار به شکلی موثر در استان اصفهان مهیا و اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان حجم تولیدی انرژی خورشیدی در کشور افزون بر ۹۰۰ مگاوات است، تاکید کرد: بیش از ۱۰ هزار مگاوات هدف توسعه انرژی های تجدید پذیر در سطح کشور است.

تصویب تولید ۳ هزار مگاوات انرژی بادی
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه از مجموع هدف انرژی های تجدیدپذیر چهار هزار مگاوات انرژی خورشیدی است، اظهار داشت: سه هزار مگاوات از این انرژی هدف تجدیدپذیر هم مربوط به انرژی های بادی است که در شورای اقتصادی کشور نیز تصویب شده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم فروردین ۱۴۰۱ساعت 5:26  توسط عبدالرضا صادقی  | 

کل اقتصاد روسیه به شبکه جهانی گره خورده است قطع آن تاثیر بسیار مهم‌تری نسبت به تحریم‌هایی خواهد داشت که اکنون اعمال می‌شوند و در حال حاضر بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند.

در میانه درگیری اوکراین، مسکو خود را آماده می‌کند تا از اینترنت جهانی جدا شود. با این وجود، کارشناسان می‌گویند قطع ارتباط اینترنت روسیه با اینترنت جهانی کار آسانی برای حکومت روسیه تحت زمامداری پوتین نخواهد بود.

به گزارش فرارو به نقل از تی آر تی ترکیه، در فاصله ژوئن و ژوئیه سال گذشته، روسیه در مجموعه آزمایش‌های رادیکالی با هدف آزمودن این که آیا آن کشور آن چه را که برای زنده ماندن در حالت «آفلاین» لازم است در اختیار دارد یا خیر خود را از شبکه جهانی اینترنت جدا ساخت. این تلاشی برای آماده کردن مقام‌های دولتی به منظور مسدود شدن دسترسی روسیه به اینترنت جهانی بود.

 

همان طور که روند تحولات نشان می‌دهد مسکو ممکن است در حال آماده شدن برای آزمایش واقعی این ایده باشد که به طور بالقوه می‌تواند حدود ۱۰۰ میلیون کاربر اینترنت روس را از بقیه جهان جدا کند.

در میانه درگیری روسیه با اوکراین که تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو را به دنبال داشته است گمان می‌رود روسیه به طور فعال در حال بررسی راه‌هایی به منظور جدا کردن خود از شبکه اینترنت جهانی است، زیرا تلاش می‌کند از داده‌های حساس نظامی و اطلاعات رسانه‌های اجتماعی مردم‌اش محافظت کند.

اگرچه روسیه انجام چنین اقدامی را تکذیب کرده است، اما سندی که توسط وزارت توسعه دیجیتال روسیه آن کشور صادر شده تایید کننده این موضوع است.

«ژرمن کلیمنکو» مشاور سابق حوزه اینترنت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی به چنین اقدام شدیدی در صورت بروز بحران اشاره کرده بود. یکی از بزرگترین نکات در آخرین سند دستورالعملی است که به تمام وب سایت‌های دولتی و پورتال‌های آنلاین برای انتقال سیستم نام دامنه خود (DNS) به سرورهایی که به طور فیزیکی در روسیه قرار دارند اشاره داشته است. این اقدام در عمل به روسیه اجازه می‌دهد تا اینترنت موازی را خارج از DNS جهانی اجرا کند که توسط سازمان غیرانتفاعی Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) مستقر در ایالات متحده اداره می‌شود.

اینترنت مستقل چیست؟

در مرکز ایده روسیه درباره جدا کردن خود از شبکه جهانی اینترنت مفهومی است که از آن تحت عنوان «Sovereign Runet» یاد می‌شود که توسط مسکو در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان قانون «اینترنت مستقل» تصویب شد. این قانون به عنوان پاسخ روسیه به «ماهیت تهاجمی» استراتژی امنیت سایبری ایالات متحده توصیف شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که مفهوم اینترنت مستقل و رایگان متناقض نیست و نگرانی‌ها در مورد استفاده مسکو از این قانون به منظور محدود کردن آزادی بیان را رد کرد.

با این وجود، همان طور که نمونه‌های اخیر نشان می‌دهند روسیه از اقدامات مختلفی برای کاهش سرعت و مسدود کردن توئیتر و فیس بوک استفاده کرده و ادعا می‌کند که آن رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها «حقوق شهروندان روسیه را نقض می‌کنند».

«آرتم کوزلیوک» رئیس سازمان غیردولتی Roskomsvoboda در این باره می‌گوید: «روسیه اکنون به طور سیستماتیک به آن سمت پیش می‌رود و تقریبا تمام خدمات اصلی پیش‌تر مسدود شده اند».

موضوع دیگر سندی است که توسط «آندری چرننکو» معاون وزیر توسعه دیجیتال امضا شده که در تلگرام به بیرون درز کرده است. این سند در مورد توصیه‌ای به سازمان‌های دولتی به منظور بررسی داده‌های دامنه خود و در صورت لزوم انتقال آن به سرورهای روسی و به روزرسانی رمزهای عبور است.

در تاریخ ۹ مارس، شهروندان روس توصیه‌های رسمی از وزارت ارتباطات دریافت کردند تا «مرورگر Yandex» را برای دسترسی به تمام وب سایت‌ها و خدمات آنلاین از جمله پورتال Gosuslugi که برای دسترسی به خدمات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد نصب کنند.

به گفته وزارت ارتباطات، Gosuslugi و سایت‌های دیگر ممکن است دیگر با هیچ گواهی امنیتی برای منابع اینترنتی غیر از گواهی‌های روسی کار نکنند.

انبوه دستورالعمل‌ها روس‌ها را به این فکر واداشته است که آیا در نهایت به نسخه کره شمالی اینترنت دست پیدا می‌کنند یا خیر به معنای اینترنتی کاملا پاکسازی شده تا فقط موضع مورد پذیرش دولت روسیه را بازتاب دهد.

با این وجود، کارشناسان در مورد اثربخشی حرکت بالقوه روسیه تردید دارند.

«کارن گازاریان» رئیس پژوهشکده اینترنت می‌گوید: «اقداماتی که در اسناد وزارت ارتباطات آمده توصیه‌هایی است که قرار بود دستگاه‌های دولتی طبق قانون سه سال پیش اجرا کنند، اما بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده اند».

انجام این اقدامات در حال حاضر در پی حملات سایبری متعدد به وب سایت‌های روسی و پایان دادن به برخی خدمات خارجی در روسیه کاملا منطقی به نظر می‌رسند.

«سرکیس داربینیان» وکیل در حوزه سایبری و یکی از بنیانگذاران جامعه Roskomsvoboda می‌گوید: «تغییر رمزهای عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای به جلوگیری از عواقب جدی کمک می‌کند».

آیا امکان قطع اتصال از «اینترنت خارجی» وجود دارد؟

دو موضوع اصلی در این زمینه وجود دارند: آیا دیگران می‌توانند روسیه را از شبکه اینترنت جهانی جدا کنند و آیا روسیه خود می‌تواند ارتباط‌اش را با اینترنت جهانی قطع کند؟ کارشناسان می‌گویند انجام هر دو تصمیم کار دشواری است.

داربینیان می‌گوید: «ما نمی‌توانیم خود را یک شبه از اینترنت جهانی جدا کنیم. از نظر فنی می‌توان تمام نقاط انتقال محدود را قطع کرد و این پایان کار خواهد بود و اینترنت جهانی در روسیه وجود نخواهد داشت، اما از نظر عوامل اقتصادی، قطع ارتباط کار چندان ساده‌ای نیست».

داربینیان می‌گوید: «کل اقتصاد روسیه به شبکه جهانی گره خورده است قطع آن تاثیر بسیار مهم‌تری نسبت به تحریم‌هایی خواهد داشت که اکنون اعمال می‌شوند و در حال حاضر بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند».

اگرچه همان طور که یک مقام فدرال و کارمند یک شرکت بزرگ فناوری اطلاعات گفته دولت روسیه اکنون نگران قطع شدن ارتباط با اینترنت خارجی است.

یک پیشینه ناخوشایند برای روسیه در این باره وجود دارد: روسیه پیش‌تر توسط شرکت امریکایی تامین اینترنت Cogent ارتباط‌اش با اینترنت قطع شده بود.

داربینیان می‌گوید: «این برای روسیه موضوعی کشنده نیست چرا که تنها سه تا چهار درصد ترافیک را در بر می‌گیرد، اما اکنون مشخص نیست که از بازیگران دیگر چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم. او معتقد است که بعید به نظر می‌رسد همه مراکز در جهان به طور همزمان ارتباط روسیه با اینترنت را قطع کنند. علاوه بر آن، شرکت‌های اینترنت غربی در آسیا، قزاقستان و ارمنستان وجود دارند که روسیه با اینترنت آن کشورها در ارتباط است».

او می‌گوید: «قطع اینترنت در یک لحظه می‌تواند آشفتگی ایجاد کند سایت‌های خارجی به خوبی بارگیری نخواهند شد، اما به هر حال جدا شدن کامل روسیه از اینترنت جهانی رخ نخواهد داد. جدا کردن کامل از اینترنت جهانی یک کار بسیار دشوار است، زیرا هیچ» سوئیچ «واحدی برای عملی کردن آن وجود ندارد».

 

اگر جدا ساختن روسیه از اینترنت جهانی رخ دهد آیا همه چیز خراب خواهد شد؟

کازاریان می‌گوید: «اگر ما به طور کامل با قطع اینترنت مواجه شویم از کار افتادن سرویس‌ها آغاز می‌شوند و دستگاه‌ها با اشکالاتی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را تضمین کند که راه حل‌های دیجیتالی که به اجرای ترافیک، کارخانه‌ها و امنیت کمک می‌کنند می‌توانند بدون پیوند با اینترنت جهانی کار کنند».

کازاریان هشدار داده و می‌افزاید: «اختلال در اتصال به اینترنت جهانی یک فاجعه بزرگ خواهد بود. وضعیتی که در آن اینترنت قطع شود قابل مقایسه با یک انفجار هسته‌ای است».

حتی اگر غرب روسیه را از ترافیک اینترنتی محروم کند نیز هیچ اتفاقی برای شبکه داخلی روسیه نخواهد افتاد. با این وجود، کارشناسان معتقدند که مشکلات مربوط به بخش خارجی شبکه جهانی وب در روسیه به وجود خواهد آمد. «سرکیس داربینیان» می‌گوید: «من می‌توانم بگویم که در حال حاضر احتمال بروز وضعیت یک اینترنت کاملا جدا شده از اینترنت جهانی حدود ۵۰ درصد است و در صورت بدتر شدن وضعیت یک خاموشی اینترنتی بزرگ و قطع ارتباط با شبکه جهانی در انتظار روسیه خواهد بود».

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم اسفند ۱۴۰۰ساعت 7:19  توسط عبدالرضا صادقی  | 

کمانی معاون وزیر نیرو از درآمد حداقل ۸۰۰ هزار تومانی نیروگاه های پشت بامی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد و گفت: تنها ۷ درصد برق مصرفی ساتبا از محل انرژی های تجدید پذیر تامین می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج مگاواتی در دستور کار ساتبا قرار گرفته است.» این خبری است که محمود کمانی معاون وزیر نیرو امروز در نشستی خبری اعلام کرد. آنگونه که رییس ساتبا اعلام کرده، در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می‌رسد در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.
او همچنین به بازار می گوید: برای حمایت از خانواده های تحتث پوشش نهادهای حمایتی هیچ هزینه ای برای احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی دریافت نمی شود. بخشی از مبلغ مورد نیاز در قالب تسهیلات بلاعوض و بخشی هم در قالب تسهیلات با سود پایین پرداخت خواهد شد.

فروش برق نیروگاه های پشت بام های خانگی حدود ۱.۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که بخشی از آن بابت تسهیلات پرداختی کسر می شود و چیزی حدود ۸۰۰ هزار تومان به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی که خواهان اجرای این طرح هستند پرداخت می شود

کمانی همچنین ادامه داد: در حال حاضر فروش برق نیروگاه های پشت بام های خانگی حدود ۱.۵ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که بخشی از آن بابت تسهیلات پرداختی کسر می شود و چیزی حدود ۸۰۰ هزار تومان به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی که خواهان اجرای این طرح هستند پرداخت می شود.

به گفته او، در طرح جدید مدت زمان بازگشت سرمایه در طرح های نیروگاه های خانگی به هفت سال کاهش یافته و برق این نیروگاه ها به قیمت ۱۴۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

رییس ساتبا با بیان اینکه فضای خوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به وجود آمده و تاکید مقامات ارشد موجب دلگرمی و پیشرفت برنامه‌ها بوده است، اظهار داشت: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی چهار سال اعلام شده و مقدمات کار در حال پیگیری است، مهمترین بحث گرفتن مجوز و تامین اعتبار است که تاکنون مجوز احداث ۴ هزار نیروگاه از شورای اقتصاد گرفته شده است. نگرانی ما مدل عقد قراردادها بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۴ قانون رفع موانع نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف شده و دوره بازپرداخت سرمایه‌گذاری به چهار سال کاهش یافته است همچنین عدد فروش برق به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت در مناقصات شرکت کنند.

او با بیان اینکه به زودی مصوبه احداث دو هزار مگاوات ابلاغ خواهد شد. گفت: برای احداث چهار هزار مگاوات خورشدی نیز مناقصه برگزار می‌شود

۹۵ هزار مگاوات درخواست احداث نیروگاه تجدید پذیر به ما اعلام شده است برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شده و هنوز شرکت‌ها فرصت دارند درخواست خود را به ساتبا اعلام کنند

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: طبق فراخوان تاکنون بر اساس آن ۹۵ هزار مگاوات درخواست داشته‌ایم برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شده و هنوز شرکت‌ها فرصت دارند درخواست خود را به ساتبا اعلام کنند.

وی افزود: مصوبه بعدی احداث سه هزار مگاوات نیروگاه بادی است که اقدامات آن انجام شده و امیدواریم به تصویب برسد.

معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به یانکه صنایع بزرگ با مشکل کمبود برق مواجه هستند در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت داشتیم بنا بر این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع احداث شود و معادل برق تولیدی را به صورت توان ثابت به آنها تحویل دهیم. به عبارت دیگر این تعهد وجود دارد که هیچ گاه برق صنایع در زمان پیک قطع نشود.

وی با بیان اینکه دو هزار مگاوات خود تامین برای صنایع در دستور کار است گفت: اقدام دیگر پیش بینی در لایحه بودجه بوده که در دولت و مجلس به تصویب رسیده که با تاکید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود و امیدواریم که از اوایل سال آینده احداث ۴ هزار مگاوات آغاز شود.

وی یادآور شد: اکنون در حال نهایی کردن دو هزار مگاوات صنایع و هزار مگاوات شهرک‌ها هستیم و این برنامه‌ها این نوید را می‌دهد که بتوانیم طبق اهداف پیش بینی شده جلو برویم.

کمانی در ادامه بیان کرد: تاکنون مهمترین مانع ما گرفتن مجوز بوده که سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل می‌شدند یکی از این موضوعات تفاهم‌نامه با منابع طبیعی بوده است. اکنون بنا بر این است که سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه ها را معرفی کرده و سرمایه‌گذاران نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند و به این ترتیب با سرعت بیشتری مجوز را اخذ خواهند کرد. همچنین با تک تک استانداران استان‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که از جمله آنها مجوز تخصیص زمین خواهد بود. ضمن اینکه مجوز اتصال به شبکه هم داده خواهد شد.

شرایط احداث نیروگاه های زیست توده
وی درباره احداث نیروگاه‌های زیست توده نیز گفت:‌ این نیروگاه‌ها به امحای زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد. مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند. روند سرمایه‌گذاری نیز به این شکل است که ۶۰ درصد از سوی شهرداری و ۴۰ درصد نیز سرمایه‌گذاری خواهد بود و قرارداد ها به صورت بی او تی منعقد می‌شود

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به حفظ آب و خاک خواهد تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.

احداث نیروگاه های بادی در مرز افغانستان
کمانی درباره احداث نیروگاه بادی در مرز افغانستان گفت: این نیروگاه‌ها در خواف و میل نادر در حال احداث است در میل نادر قرارداد ۵۰ مگاوات در دستور کار است که ۲۵ مگاوات نصب شده و قبل از خرداد ۲۵ مگاوات دیگر نصب می‌شود. علاوه بر آن با مجموعه شستا نیز قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را داریم.

وی ادامه داد: در خواف نیز در حد پنج مگاوات نصب شده ۱۰ مگاوات دیگر نیز در حال نصب است و در کل هر کدام از این مناطق هزار مگاوات پتانسیل دارند.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدید پذیر هزینه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای هر پنج مگاوات ۸۰ میلیون تمان اعلام کرد.

او همچنین درباره احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط استخراج کنندگان رمزارز نیز گفت: طبق هماهنگی وزارت صمت و نیرو متقاضیان می‌توانند به ساتبا مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند و با توجه به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تامین برق در کشور وجود دارد دولت نمی‌تواند برق مورد نیاز رمزارزها را نیز تامین کند بنابراین خودشان باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند.

بر اساس مصوبه دولت ۲۰ درصد برق مورد نیاز نهادها و اداره های دولتی باید ازانرژی خورشیدی تامین شود اما این سهم حتی برای خود ساتبا هم ۷ درصد است

سهم ۷ درصدی انرژی های خورشیدی از تامین برق ساتبا
وی همچنین درباره احداث نیروگاه توسط ادارات دولتی نیز گفت: طبق مدل جدیدی که ارایه کردیم مصوبه داریم که ۲۰ درصد مصرف برق ادارات از تجدیدپذیرها باشند اما تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده و علت اصلی آن نیز به مصوبه برمی‌گردد که این گونه اقدامات را اختیاری عنوان کرده اگر بتوانیم احداث تجدیدپذیرها توسط ادارات دولتی را اجبار کنیم قطعا این ۲۰ درصد اجرایی خواهد شد. البته در سازمان ساتبا هم تاکنون ۷ تا ۸ درصد از این هدف ۲۰ درصدی اجرا شده که دلیل آن فرسوده بودن تجهیزات است اما بنا براین است که تا سال آینده به رقم تعیین شده دست پیدا کنیم.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

کد خبر: ۱۴۰٬۶۳۵

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۰ساعت 7:10  توسط عبدالرضا صادقی  | 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما همزمان با هفتمین روز هفته منابع طبیعی که روز آموزش، پژوهش و فناوری نامگذاری شده است ، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است.
در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص توسعه و استفاده از انرژی‌های خورشیدی و نقش این انرژی‌های پاک در کاهش عوامل تخریب پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع و همچنین مقابله با پدیده بیابانزایی، سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
این تفاهم نامه که سرآغازی برای همکاری های مشترک آموزشی، تحقیقاتی و فناوری است و در جهت توسعه تحقیقات و فناوری وکاربرد انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق در کشور منعقد گردیده پیش از ظهر امروز شنبه بیست و یکم اسفند ماه به امضای دکتر مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و دکتر محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر رسیده است.
بر اساس این تفاهم‌نامه از اراضی مناطق بیابانی بحرانی و دچار فرسایش بادی، برای تولید انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌شود و با این اقدام، هم کانون‌های فرسایش بادی تثبیت می‌شوند و هم مناطق مسکونی اطراف این کانون‌ها از انرژی پاک، ارزان و پایدار بهره‌مند می‌شوند.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم اسفند ۱۴۰۰ساعت 7:37  توسط عبدالرضا صادقی  | 

یک مقام وزارت ارتباطات ایران گفته است که پس از تهاجم روسیه به اوکراین، «۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی» که از طرف شرکت روس‌تلکام و از طریق مسیر اوکراین به ایران وارد می‌شد، قطع شده است.

به گفته مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات ایران، «وصل شدن» این ظرفیت «زمان زیادی لازم دارد» و دولت ایران «در حال برقراری لینک‌های جایگزین از طریق سایر مسیرهای بین‌المللی است».

روز ۱۳ اسفند نیز ارتباطات اینترنتی تعداد زیادی از شهروندان در تهران و کرج قطع شد و مقام‌های وزارت ارتباطات علت آن را وقوع «آتش‌سوزی در یک مرکز داده‌‌های اینترنت در تهران» عنوان کردند.

در ماه‌های اخیر شهروندان ایرانی بارها از کُند شدن سرعت اینترنت و اختلال در آن بسیار گلایه کرده‌اند. آنها همچنین نگران تصویب طرح موسوم به «صیانت از اینترنت» در مجلس هستند.

منتقدان می‌گویند هدف از تصویب این طرح، اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی به ویژه در زمینه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است.

روز یک‌شنبه غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت طرفداران محدودیت اینترنت موسوم به طرح صیانت «اصلاً از این موضوع که می‌گویند» ایران با این کار، کره شمالی می‌شود «ناراحت هم نمی‌شوند و می‌گویند چه اشکالی دارد.»

«خانه آزادی» (فریدم هاوس) اواخر شهریور در گزارشی مربوط به سال ۲۰۲۱، شاخص آزادی اینترنت در کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است که در آن رتبه ۱۰۰ بهترین شرایط به‌ شمار می‌آید.

در این گزارش، رتبه ایران ۱۶ از ۱۰۰ اعلام شده است که با این حساب ایران یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت، حتی پایین‌تر از کشورهایی همچون بلاروس، ازبکستان و پاکستان، رده‌بندی شده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم اسفند ۱۴۰۰ساعت 8:25  توسط عبدالرضا صادقی  | 

مدیر شرکت توزیع برق لارستان با بیان اینکه به طور متوسط در ماه مجموع تولیدی نیروگاه‌های برق خورشیدی مستقر در لارستان حدود یک میلیون و 900 هزار کیلووات ساعت است، گفت: رتبه لارستان در سطح استان فارس به لحاظ تعداد جایگاه نیروگاه‌های خورشیدی پنجم و از نظر تولید جایگاه نخست را دارد.

تولید ماهیانه یک میلیون‌ و 900 هزار کیلووات برق در نیروگاه‌های خورشیدی لارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، این روزها احداث نیروگاه خورشیدی به یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و اکثر افراد به دنبال سرمایه گذاری در این زمینه هستند.

دولت برای جلب مشارکت سرمایه گذاری‌های خرد در تولید برق، اقدام به خرید برق تولیدی از نیروگاه‌های خورشیدی با شرایط خوبی می‌کند.

یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی مطمئن، سرمایه گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی و فرش برق آن به دولت است. دولت برق نیروگاه را به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی خرید می‌کند و هر 2 ماه یک بار درآمد نیروگاه را به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌کند.

امروزه بیشتر اقشار از انرژی خورشیدی مطلع هستند و می دانند می توان با استفاده از این نیروی بی پایان، برق تولید کرد.

لارستان در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس، با توجه به شرایط آب‌وهوایی و موقعیت جغرافیایی و همچنین بهره‌مندی از ساعات طولانی مدت آفتابی و روزهای متوالی بدون ابر، یکی از بهترین نقاط برای سرمایه‌گذاری در عرصه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در ایران به شمار می‌رود.

در این خصوص امین دامن‌کشان، مدیر شرکت توزیع برق لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با بیان اینکه در حال حاضر در سطح لارستان 58 نیروگاه خورشیدی خانگی  و یک نیروگاه بزرگ مقیاس 10 مگاواتی قرار دارد، اظهار داشت: کوچکترین نیروگاه خورشیدی به لحاظ ظرفیت تولید در لارستان 5 کیلوواتی و بزرگترین آن نیروگاه 10 مگاواتی است

وی با بیان اینکه به طور متوسط مجموع تولیدی نیروگاه‌های برق خورشیدی مستقر در لارستان در هر ماه، حدود یک میلیون و 900 هزار کیلووات ساعت است، افزود: رتبه لارستان در سطح استان فارس به لحاظ تعداد جایگاه نیروگاه‌های خورشیدی پنجم و از نظر تولید جایگاه نخست را دارد.

مدیر شرکت توزیع برق لارستان از اجرای 5 طرح جدید در سطح اسن شهرستان خبر داد و اضافه کرد: جهت احداث هر کیلووات سامانه خورشیدی، تقریبا 5 مترمربع فضا نیاز است که  در حال حاضر برای تولید هر کیلووات برق خورشیدی، حدود 18 میلیون تومان هزینه می‌شود.

این مسئول در خصوص نحوه خرید برق تولید شده در نیروگاه‌های خورشیدی، بیان کرد: با عقد قرارداد 20 ساله به صورت 2 ماه یک بار پرداخت می‌شود و تقریبا طی بازه 4 الی 5 ساله بازگشت سرمایه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 2 شرکت مورد تایید برق فارس در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: برای صدور مجوز ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان با مراجعه به  سایت    http://solar.meedc.ir/blog/user_page/112اقدام به ثبت درخواست کرد.

دامن‌کشان با بیان اینکه  طی چند سال اخیر در مجموع 17 میلیارد و 500 میلیون ریال بابت خرید تضمینی برق به همه مشترکین خانگی نیروگاه خورشیدی در لارستان پرداخت شده است، ادامه داد: موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی لارستان باعث شده تا در طول سال نور خورشید به صورت مفید وجود داشته باشد و همین موضوع می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران در عرصه احداث نیروگاه خورشیدی را به خود جلب کند.

وی وجود اراضی مناسب جهت اجرای پروژه های بزرگ مقیاس مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی و وجود سرمایه مالی مناسب را جمله شاخص‌های مهم در لارستان برشمرد و تأکید کرد: مدیریت برق لارستان آمادگی استقبال و همکاری همه جانبه با علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی را دارد.

مدیر شرکت توزیع برق لارستان اضافه کرد: با توجه به نتایج حاصل از عملکرد چند سال اخیر و درآمد این سامانه ها و همچنین حمایت کامل دولت از طرح های نیروگاه‌های خورشیدی، پیشنهاد می‌شود لارستانی‌ها از این طرح جهت سرمایه گذاری مطمئن استفاده کنند.

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰ساعت 7:34  توسط عبدالرضا صادقی  | 

استعمار:

انواع مختلفی دارد.قدیم بشکل حمله نظامی و اشغال منابع آن کشورهای ضعیف را چپاول می کردند. بعد ها عوامل خود را بر آن کشور ها می گماردند تا به اهداف خود برسند.جدیدا استعمار بشکل اعمال قوانین بین المللی .و پولی اجرا میشود.بدین ترتیب که امریکا که دلارش را در جهان جا انداخته.با چاپ اسکناس بیشتر و روانه آن به کشور های دیگر منابع و سرمایه های آن کشور ها را می بلعد!!! و حکومت های محلی نیز با چاپ و خلق اسکناس و ایجاد تورم و گرانی سرمایه های مردم خود را بلعیده و با گران شدن دلار امریکا به جیب امریکا سرازیر می کنند.و تا این تسلط دلار بر اقتصاد جهان و تحریم امریکا هست.منابع کشورهای دیگر به اقتصاد امریکا سرازیر می شود.راهکار چیست؟

باید کشور های قدرتمند دیگر با هم متحد شده و سیستم مالی جداگانه ای از سوئیفت و دلار امریکا طراحی و معاملات خود را بر مبنای آن بنا کنند و حتی الامکان با ارز های خود و طلا و پایاپای معامله کنند تا استیلای امریکا بر جهان کم شود.و عدالت بر قرار گردد.

در سالهای اخیر شاهد جریمه شرکتها و بانکهای دیگر کشور ها توسط امریکا بوده ایم که به بهانه اجرا نکردن تحریمهای امریکا علیه ایران و سوریه و کوبا و کره شمالی و ونزئولا و روسیه و.....مبالغ هنگفتی به خزانه داری امریکا واریز شده است.آیا وقت آن نرسیده که به یکه تازی امریکا پایان دهید؟

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۴۰۰ساعت 8:52  توسط عبدالرضا صادقی  | 

مدیر کل حوزه استاندار یزد با اشاره به توسعه انرژی خورشیدی به عنوان یکی از اولویت های یازده گانه استان در دولت سیزدهم، از برنامه ریزی برای تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی در بازه سه ساله و در فاز نخست خبر داد.

«احمد آخوندی» در نشست توسعه نیروگاه های خورشیدی استان که در استانداری یزد برگزار شد، توسعه انرژی خورشیدی را یکی از اولویت های یازده گانه استان در دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت:  در فاز اول این طرح توسعه برای تولید ٢٠٠٠ مگاوات برق خوشیدی برنامه ریزی شده است.

وی استخراج زمین های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های نیروگاه های خورشیدی استان تا شعاع چهار کیلومتری از سوی اداره کل منابع طبیعی استان خبر داد و بیان کرد: استان برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران این حوزه در اسرع وقت آمادگی دارد.

مدیر کل حوزه استاندار از سیاست گذاری برای تبدیل استان یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در خاورمیانه خبر داد و گفت: به همان سرعت که برای واگذاری زمین به سرمایه گذران تسهیل صورت گرفته است نسبت به خلع ید زمین های واگذار شده به سرمایه گذارانی که طی مدت دو سال اقدامی صورت نداده‌اند، اقدام خواهیم کرد.

آخوندی در پایان همچنین از آمادگی استان برای حمایت از نصب سلولهای خورشیدی در منازل و نصب انشعابات خانگی مربوطه با همکاری دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان و نیز کمک به ایجاد نیروگاه‌های کوچک خورشیدی ١٥٠ مگاواتی خبر داد.

«سید مسعود عظیمی» معاون امور اقتصادی استاندار یزد هم در این نشست گفت: پیروی مباحث توسعه استان در دولت سیزدهم، توسعه انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته و طی سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز تولید دو هزار مگاوات انرژی خورشیدی تا سال ١٤٠٣ مصوب شد.

وی افزود: نشست امروز با حضور سرمایه گذاران برگزار و طی آن مزیت های استان در این حوزه در تولید انرژی های خورشیدی تبیین و در خصوص واگذاری زمین و مسائل فنی در این رابطه بخث و تبادل نظر شد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم بهمن ۱۴۰۰ساعت 6:52  توسط عبدالرضا صادقی  | 

 

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

یک شرکت ایتالیایی از طرح مفهومی جدیدترین کشتی تفریحی لوکس(yacht) خود رونمایی کرده است که به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند پرواز نیز بکند!

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تصاویری مفهومی از این کشتی تفریحی عجیب که "ایر یات"(Air Yacht) نام دارد توسط استودیوی طراحی لازارینی(Lazzarini Design Studio) مستقر در رم منتشر شده است.

سرعت این کشتی ساخته شده از فیبر کربن خشک، به لطف چهار پیشران برقی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و دو مخزن هوای پر از هلیوم، به ۶۰ گره(۱۱۱ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد و به آن امکان پرواز در آسمان و حرکت در آب را می‌دهد.

از آنجا که دو مخزن هوا "ایر یات" با گازی سبک‌تر از هوا یعنی هلیوم پر شده است، این کشتی می‌تواند در هوا شناور بماند. مشخص نیست که هزینه ساخت این کشتی پرنده چقدر خواهد بود، اگرچه که شرکت سازنده آن می‌گوید که این کشتی با در نظر گرفتن مالکین خصوصی طراحی شده است همان کسانی که چند صد میلیون پوند برای خرج کردن دارند.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

طول کلی سازه فیبر کربن خشک آن حدود ۱۵۰ متر است و عرض آن ۸۰ متر است. این در حالی است که عرشه مرکزی ۷۹ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد.

دو مخزن هوای "ایریات" حاوی ۴۰۰ هزار متر مکعب هلیوم فشرده است و توسط هشت "ملخ‌ متقابل دوار" حرکت می‌کنند. هر کدام از این موتورها انرژی خود را از باتری‌های بسیار سبک و صفحات خورشیدی دریافت می‌کند. "ملخ‌های متقابل دوار" به یک یا چند زوج ملخ می‌گویند که در دو طرف هواپیما و در روی دو بال هواپیما نصب می‌شوند. این زوج پروانه در خلاف جهت همدیگر دوران می‌کنند تا نیروی حاصل از انحراف (yaw) همدیگر را خنثی کنند.

به گفته‌ی شرکت لازارینی، این هواپیما می‌تواند با سرعت حداکثر ۶۰ گره برای مدت بیش از ۴۸ ساعت به پرواز در بیاید.

این شرکت در صفحه اینستاگرام خود نوشت که هدف از ساخت "ایر یات" حمل و نقل عمومی یا فعالیت‌های توریستی نیست و برای استفاده شخصی طراحی شده است.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

اطراف مخزن‌های هلیوم، سالن‌ها و سوئیت‌های خصوصی دارای تخت‌خواب و سرویس بهداشتی وجود دارد تا مسافران بتوانند در طول سفرهای طولانی چند روزه از آن‌ها استفاده کنند. در هر سمت پنج سوئیت برای مسافران فراهم است که چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد.

یک سکوی بدون پنجره نیز در هر سمت این مخازن وجود دارد که امکان تماشای برخورد آب به کشتی را زمانی که روی آب در حرکت است فراهم می‌کند و زمانی که این کشتی در هوا و در ارتفاع ۱.۵ کیلومتری  است نیز مسافران می‌توانند از هوای تازه لذت ببرند.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

هر دوی این مخازن هوا به یک راهرو مرکزی متصل می‌شوند که مسافران می‌توانند در میان آن تردد کنند. این مکان فضایی مشترک است که می‌توان در آن استراحت کرد و غذا خورد و همچنین دارای استخر، سالن پذیرایی و یک اتاق نشیمن بزرگ است.

در بخش پایینی هر مخزن بخشی موسوم به "inflatable basements" قرار دارد که هنگام نزدیک شدن به آب با هوا پر می‌شود و امکان شناور شدن را فراهم می‌کند.

به گفته‌ی شرکت لازارینی: این کشتی می‌تواند به آرامی با سرعت پنج گره(۹.۲۶ کیلومتر بر ساعت) در آب حرکت کند.

این شرکت طرح مفهومی مجلل این کشتی را بدون ساختن آن منتشر کرده است بنابراین این احتمال وجود دارد که تبدیل کردن "ایر یات" به واقعیت بسیار هزینه‌بر و غیرممکن باشد.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم دی ۱۴۰۰ساعت 9:22  توسط عبدالرضا صادقی  | 

 

بهره‌گیری بهینه از انرژی خورشیدی با یک باتری سدیم یونی جدید

یک باتری سدیم-یونی جدید می‌تواند عجله ما را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی برآورده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک استارتاپ آمریکایی به نام "بلوتی"(Bluetti) مستقر در لاس‌وگاس در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی مشهور به "CES" از "اولین ژنراتور انرژی خورشیدی سدیم یونی" در جهان برای خانه‌ها رونمایی کرد.

این شرکت، ژنراتور انرژی خورشیدی خود موسوم به "NA۳۰۰" را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت که از باتری سدیم یونی به جای باتری‌های سنتی لیتیوم یونی استفاده می‌کند و در کنار رونمایی از این ژنراتور جدید، بسته‌های باتری سدیم یونی به نام "B۴۸۰" را که برای استفاده با "NA۳۰۰" طراحی شده‌اند، معرفی خواهد کرد.

ژنراتور "NA۳۰۰" با حداکثر ظرفیت ورودی انرژی خورشیدی ۳۰۰۰ وات ارائه می‌شود، در حالی که بسته‌های باتری "B۴۸۰" هر کدام دارای خروجی ۴۸۰۰ وات ساعت هستند.

با توجه به اینکه "NA۳۰۰" می‌تواند دو باتری "B۴۸۰" را پشتیبانی کند، ظرفیت آن را می‌توان تا ۱۲۶۰۰ وات ساعت افزایش داد. همچنین به لطف شارژ دوگانه ۶۰۰۰ واتی، این ژنراتور را می‌توان از ۰ تا ۸۰ درصد تنها ظرف نیم ساعت شارژ کرد.

باتری‌های سدیم یونی پتانسیل کاهش وابستگی روزافزون جهان به عنصر لیتیوم را دارند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام اعلام کردند که روی باتری‌های سدیم یونی(Na-ion) کار می‌کنند که می‌توان آنها را به شکلی ارزان از سدیم که در زمین فراوان است، تولید کرد و جایگزینی بهتر، پاک‌تر و پایدارتر برای باتری‌های لیتیوم یونی سنتی ارائه کرد، زیرا کبالت و لیتیوم مورد استفاده در باتری‌های سنتی نسبتا کمیاب و گران هستند و اغلب از کشورهای جنگ زده که معدنچیان در شرایط غیرانسانی در آنها کار می‌کنند، تهیه‌ می‌شوند.

استارتاپ "بلوتی" در بیانیه مطبوعاتی خود آورده است: باتری‌های شیمیایی به ویژه باتری‌های لیتیوم یونی، راه حلی بهینه برای انتقال انرژی سبز ارائه می‌دهند. با این حال، استفاده طولانی مدت از لیتیوم که کمیاب و گران قیمت است، تغییر به سمت بهره از انرژی بهینه را در سراسر جهان کند کرده است. این یعنی تغییر به سمت استفاده از باتری‌های سدیم یونی، منبع تغذیه آینده را فراهم و حفظ می‌کند و حتی روند خنثی کردن کربن را نیز تسریع می‌کند.

استارتاپ "بلوتی" اولین بار در سال ۲۰۲۰ با ژنراتور پرچمدار خود به نام "AC۲۰۰" که تقریباً هفت میلیون دلار برای آن سرمایه جمع کرده بود، مشهور شد. این شرکت از آن پس به ساخت مجموعه‌ای قوی از ژنراتورها و راه حل‌های انرژی خورشیدی ادامه داده است و اکنون امیدوار است راه حل باتری سدیم یونی آن به جهان کمک کند تا تقاضای گسترده برای باتری را به شیوه‌ای اخلاقی‌تر و پایدارتر برآورده کند.

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم دی ۱۴۰۰ساعت 7:12  توسط عبدالرضا صادقی  | 

کاهش هزینه‌های برق از دریچه فن‌آوری‌های جدید به قلم محمد میرشمس، مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد پیرامون اهمیت انرژی خورشیدی در عصر فعلی نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، محمد میرشمس در یادداشتی اختصاصی بر اهمیت انرژی های خورشیدی در عصر فعلی تاکید کرد: در سال‌های اخیر نسبت به گذشته، هزینه‌های پنل فتوولتائیک یا خورشیدی کمتر شده است. پیشرفت در تجهیزات قوی‌تر خورشیدی بر این امر تاکید می‌کند که کاهش هزینه‌ها برای پیشبرد تغییر از سوخت‌های فسیلی به سوخت پاک ضروری است. اگرچه مزارع شبکه‌های خورشیدی ارزان‌تر از پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های زغال سنگ یا گاز هستند، صرفه‌جویی بیشتری لازم است تا منابع انرژی پاک با فناوری ذخیره‌سازی پرهزینه که برای انرژی بدون کربن شبانه‌روزی مورد نیاز است هماهنگ شوند.

در کارخانه‌های بزرگتر، استفاده از دستگاه‌های خودکار و روش‌های کارآمدتر تولید باعث صرفه‌جویی مقیاس، هزینه کار و مواد زائد کمتر برای بخش خورشیدی شده است درواقع متوسط هزینه یک صفحه خورشیدی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

افزایش تولید برق در هر پنل به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند همان مقدار انرژی الکتریکی را با اندازه کوچکتری تامین کنند. این مورد به‌طور بالقوه بسیار مهم است زیرا هزینه زمین، ساخت‌وساز، مهندسی و سایر تجهیزات به اندازه قیمت پنل کاهش نیافته است. حتی می‌تواند منطقی باشد که برای فناوری پیشرفته‌تر پاداشی ارائه شود. جنی چیس، مدیر ارشد تحقیقات خورشیدی در بلومبرگ گفت: «برخی از افراد مایل هستند هزینه بیشتری را برای یک ماژول وات بالاتر بپردازند که به آنان امکان می‌دهد انرژی بیشتری تولید کنند و از زمین خود درآمد بیشتری کسب کنند.»

ظهور سیستم‌های خورشیدی با قدرت بالاتر

 در دهه گذشته، بیشتر صفحات خورشیدی حداکثر حدود ۴۰۰ وات برق تولید می‌کردند. در اوایل سال ۲۰۲۰، شرکت‌ها فروش صفحات ۵۰۰ وات را آغاز کردند و در ماه ژوئن، شرکت رایزن انرژی (Risen Energy) مستقر در چین یک مدل ۷۰۰ واتی ارائه کرد.

در ذیل برخی از روش‌های شرکت‌های خورشیدی برای پنل‌های سوپرشارژ ( نیروی برق بیش از اندازه) معرفی شده است:

سلول خورشیدی پروسکایت

در حالی که بسیاری از تحولات کنونی شامل تغییراتی در فناوری‌های موجود است، پروسکایت، نوید موفقیتی واقعی را می‌دهد. پروسکایت نازک‌تر و شفاف‌تر از پلی‌سیلیکون (ماده‌ای که به‌طور سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد) می‌تواند در بالای صفحات خورشیدی به‌صورت لایه‌ای قرار بگیرد تا کارایی را افزایش دهد، یا با شیشه یکپارچه شود و پنجره‌های ساختمانی بسازد که برق  نیز تولید می‌کنند.

کیم دوهیونگ، محقق اصلی تیم پروژه پروسکایت در شرکت برق الکتریکی کره (Korea Electric Power Corp)، یکی از چندین شرکت آزمایش‌کننده مواد گفت: «ما قادر خواهیم بود انرژی خورشیدی را به سطح بعدی برسانیم. درنهایت، این فناوری جدید، ما را قادر می‌سازد سهم بزرگی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم.»

پیش از این استفاده از پروسکایت با هزینه‌ها و مسائل فنی که مانع تولید در مقیاس تجاری شده بود، به چالش کشیده شده است. اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که در حال تغییر است. شرکت فناوری Wuxi UtmoLight در ماه مه اعلام کرد که قصد دارد یک خط آزمایشی را تا ماه اکتبر با تولید انبوه از سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

صفحات خورشیدی دووجهی

صفحات خورشیدی به‌طور معمول انرژی خود را از قسمت مقابل به خورشید تامین می‌کنند اما می‌توانند از مقدار کمی نور که به زمین بازتاب می‌شود نیز استفاده کنند. صفحات دو وجهی در سال ۲۰۱۹ محبوبیت بیشتری کسب کردند و تولیدکنندگان آنها در جستجوی جذب برق اضافی با جایگزینی مواد پشتی مات با شیشه‌های مخصوص هستند. آنان همچنین به‌دلیل ایجاد یک راه گریز موجود در قوانین ایالات‌متحده به‌طور موقت ترقی کردند، قانونی که آنان را از تعرفه محصولات چینی معاف کرد. این روند، تامین‌کنندگان شیشه خورشیدی را غافلگیر کرد و به‌طور خلاصه باعث افزایش قیمت مواد شد. در اواخر سال گذشته، چین مقررات مربوط به ظرفیت تولید شیشه را تغییر داد و  زمینه‌ای برای پذیرش گسترده‌تر فناوری دو طرفه خورشیدی فراهم شد.

پلی‌سیلیکون

تغییر دیگری که می‌تواند باعث افزایش برق شود، انتقال از مواد سیلیکونی با بار مثبت برای صفحات خورشیدی به محصولات با بار منفی یا نوع N است. مواد نوع N با آلاییدن پلی‌سیلیکون با مقدار کمی از یک عنصر با الکترون اضافی مانند فسفر ساخته می‌شوند. این مواد گران‌تر هستند اما می‌توانند به اندازه ۳.۵ درصد قدرتمندتر از ماده‌ای باشند که در حال حاضر غالب است. به گفته انتشارات صنعت خورشیدی (PV-Tech) انتظار می‌رود محصولات در سال ۲۰۲۴ در بازار سهیم شوند و تا سال ۲۰۲۸ ماده غالب باشند.

در زنجیره تامین خورشیدی، پلی‌سیلیکون فوق تصفیه شده به شکل شمش‌های مستطیلی شکل در می‌آید که به نوبه خود به مربع‌های فوق‌العاده نازکی تبدیل می‌شوند که به ویفر معروف هستند. این ویفرها به سلول‌های خورشیدی، سیم‌کشی و متصل شده و صفحات خورشیدی را تشکیل می‌دهند.

ویفرهای بزرگتر، سلول‌های خورشیدی بهتر

در سال ۲۰۱۰، ویفر خورشیدی استاندارد، یک پلی‌سیلیکون ۱۵۶ میلی‌متر (۶.۱۴ اینچ) مربع بود که به‌طورتقریبی به اندازه جلوی قاب CD است. اکنون، شرکت‌ها برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تولید، مربع‌ها را بزرگتر کرده‌اند. تولیدکنندگان در حال فشردن ویفرهای ۱۸۲ و ۲۱۰ میلی‌متری هستند و به گفته سان، اندازه‌های بزرگتر از حدود ۱۹ درصد سهم بازار امسال به بیش از نیمی از سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

کارخانه‌هایی که ویفرها را به سلول‌هایی سیم‌کشی می‌کنند که الکترون‌های برانگیخته شده توسط فوتون‌های نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، در حال افزودن ظرفیت جدید برای طرح‌هایی مانند پیوند ناهمگون یا سلول‌های اتصال خنثی شده اکسید تونلی هستند. اگرچه ساخت آنها گران‌تر است، این ساختارها به الکترون‌ها اجازه می‌دهند تا برای مدت زمان طولانی قوی باقی بمانند و باعث افزایش میزان برق تولیدی آنها می‌شوند.

نویسنده: محمد میرشمس - مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم دی ۱۴۰۰ساعت 7:35  توسط عبدالرضا صادقی  | 

موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله موضوعات مهم و راهبردی در بخش انرژی کشور است که تاثیر گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، محیط زیست و... دارد.

این موضوع هم در اسناد بالادستی کشور مانند برنامه توسعه از اولویت ویژه برخوردار است و هم مستمرا از سوی مقامات عالی نظام به ویژه شخص رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: به نظر می‌رسد ما برای بهینه‌سازی سوخت باید سبد سوختمان را تغییر دهیم و از مصرف سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در ترکیب سوخت کشور باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد گفت: وقتی ما ظرفیت گازی بالایی داریم چه دلیلی دارد از گازوئیل و بنزین بیشتر استفاده کنیم. گاز باید جایگزین بنزین و گازوئیل شود، انرژی‌های پاک باید جایگزین انرژی‌های حرارتی شود، در شهرهای آلوده باید به انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی توجه کرد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم. همچنین سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و انرژی ژئوترمال (زمین گرمایشی) مد نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: به لحاظ هزینه وقتی هزینه تولید برق اتمی خیلی کمتر از برق حرارتی باشد ما باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های اتمی برویم و از این طریق مشکلات کشور را حل کنیم.

قادری در خصوص توسعه مصرف سی ‌ان ‌جی بیان کرد: وقتی امکان صادرات بنزین و گازوئیل ما وجود دارد و از طرفی می‌توانیم گاز را جایگزین بنزین بکنیم باید حتما ایستگاه‌های سی ان جی در سطح شهرها و بین شهرها توسعه پیدا کند. بخش خصوصی باید در این موضوع اقدام کند، اگر بخش خصوصی ورود کند سریع‌تر می‌توان مشکل افزایش استگاه‌ها را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت باید از تمام ظرفیت خود برای گسترش ایستگاه‌های سی ان جی استفاده کند و اگر بنا باشد طرح‌هایی مانند طرح اختصاص سوخت به افراد را دنبال کنیم، باید گاز را به خودروهای عمومی و بنزین را به اشخاص و کد ملی‌ها اختصاص دهیم که هم از نظر عدالت اجتماعی و هم از نظر مصرف سوخت شاهد بهبود باشیم. بنابراین وزارت نفت باید سریعا ایستگاه‌های سی ان جی را توسعه دهد تا از ظرفیت گاز کشور استفاده شود.

جعفر قادری گفت: وقتی ظرفیت تولید خودروهایی با مصرف پایین وجود دارد باید به خودروسازها در این زمینه کمک کرد. ما امکان تولید خودروهای برقی و خودروهای کم مصرف را داریم. اگر نیاز باشد باید در کنار صنعت خودرو قرار بگیریم و کمک کنیم که این تولیدات جدی‌تر دنبال شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانشگاه‌های ما بیایند پای کار. اگر بخشی از عوارض واردات خودرو صرف تحقیق و توسعه شود می‌توانیم عقب افتادگی‌های فنی‌مان را نیز جبران کنیم.

این نماینده مجلس گفت: ما باید به هر میزانی که صرفه‌جویی می‌شود به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی کمک کنیم تا تشویق شوند و مصرف سوختشان را کاهش دهند. اگر این کار صورت بگیرد انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی به وجود می‌آید.

جعفر قادری در خصوص آلودگی هوای شهرهای بزرگ تصریح کرد: اگر خودروهای برقی و گازی جایگزین خودروهای بنزین سوز و گازویل سوز شود می‌تواند بر آلودگی تهران تاثیر اساسی و کلیدی داشته باشد. در عین حال باید تلاش کنیم از ظرفیت حمل و نقل عمومی مانند مترو توسعه دهیم. باید هزینه استفاده از خودروهای شخصی را اضافه کنیم و هزینه استفاده حمل و نقل عمومی را رایگان کنیم. اگر از طرفی افراد به سوی حمل نقل عمومی ترغیب شوند و از طرف دیگر حمل و نقل عمومی با سوخت‌های غیر آلاینده مجهز باشد می‌توان آلایندگی را کنترل کرد.

او در پایان با تاکید بر اینکه این موضوع از جمله مطالبات جدی مردم و مجلس از دولت سیزدهم است افزود: به عنوان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گویم که تمام توان خود را برای کمک به دولت برای اجرایی‌سازی این موضوع بکار خواهیم گرفت.

منبع: نورنیوز

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی ۱۴۰۰ساعت 7:31  توسط عبدالرضا صادقی  | 

ایران بر حسب اتفاق و به دلیل تغییر در ژئوپولتیک جهانی، ممکن است بتواند از چین و آمریکا امتیازاتی بگیرد. بر این اساس، در حالی که وضعیت اقتصاد ایران شبیه به وضعیت �متاستاز� در بدن یک بیمار سرطانی شده (یعنی زمانی که سرطان از یک بافت به بافت دیگر منتقل می‌شود)، آیا ممکن است سرمایه گذاری‌های چین (و حتی آمریکا) به کمک اقتصاد ایران بیایند؟

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

فرارو- محمد مهدی حاتمی؛ ایران و چین در حال تعمیق و گسترش روابط میان خود هستند و این موضوع، چه در زمینه قرارداد راهبردی میان ایران و چین و چه در زمینه پیوستن ایران به �پیمان شانگهای� قابل مشاهده است.

به گزارش فرارو، در موردِ نخست، قرار است سرمایه گذاری‌های چین در زمینه‌های زیرساختی در اقتصاد ایران (از جمله در حوزه بنادر، جاده ها، مخابرات و حوزه انرژی) افزایش پیدا کنند و در مورد دوم، نفوذ چین و روسیه در �سازمان همکاری شانگهای� (Shanghai Cooperation Organisation) موجب شد که تاجیکستان که مخالف عضویت ایران بود، به راحتی از موضع خود کوتاه بیاید.

 

�قراردادی� که �قرارداد� نیست

با این همه، قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین (آنچنان که مورد توجه افکار عمومی در ایران قرار گرفته) در واقع نه �قرارداد� است و نه �۲۵ ساله�. ماجرا این است که آنچه از سوی وزرای خارجه دو کشور در فروردین ماه سال جاری امضا شده، از نظر اسنادِ حقوق بین الملل یک �توافق نامه� (agreement) است و نه یک �قرارداد� (contract) و در واقع، موافقتی اولیه از سوی دو کشور است که بنشینند و بر سر مفاد آنچه بعد‌ها ممکن است به تعهدی دوجانبه بدل شود، بحث کنند.

به عبارت دیگر، این �توافق نامه�، تا زمانی که در سطحی بالاتر، از سوی سران دو کشور امضا نشود و از جمله در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسد، از نظر حقوق ملی و بین المللی الزام آور نیست.

علاوه بر این، این �توافق نامه� ۲۵ ساله هم نیست و آنچنان که مسئولان دو کشور اعلام کرده اند (در طرف ایرانی، از سوی علی ربیعی، سخنگوی دولتِ دوازدهم و در طرف چینی، از سوی وزارت خارجه این کشور)، هیچ شاخصه‌ای از نوع کمّی در مورد این �توافق نامه� وجود ندارد.

در واقع، از این توافق به طور کلی با عنوان �شراکت گسترده و راهبردی� (Comprehensive Strategic Partnership) میان ایران و چین یاد شده و �به صورت رسمی�، ذکری از طول مدت اعتبارِ توافق نامه به میان نیامده است. علاوه بر این، تمام اخبار مبنی بر واگذاری جزایر، ورود کارگران یا نیرو‌های نظامی چینی و ایجاد نوعی �انحصار� در اقتصاد ایران، از سوی مقامات ایرانی رد شده است.

از آن سو، تمام گمانه زنی‌هایی که اعدادی همچون ۴۰۰ میلیارد دلار و حتی ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی چین در ایران را مطرح کرده اند نیز صرفا رونویسی رسانه‌ها از روی دست یکدیگر بوده و مرجعی رسمی برای تایید حجم توافق تجاری میان ایران و چین وجود ندارد.

صحنه جهانی تغییر می‌کند

اما پس از این مقدمه طولانی، می‌توانیم سر اصل موضوع برویم: توافق میان ایران و چین، چه فوایدی ممکن است برای ایران داشته باشد؟ نخست اینکه وضعیت ژئوپولتیک جهانی، حتی در مقایسه با ۴ سال پیش، تغییرات بسیاری کرده و دیگر هیچ چیز شبیه به قبل نیست، تا آنجا که بسیاری از تحلیل گران روابط بین الملل معتقدند �نظم جهانی� (World Order)، که در واقع نظمی است که برندگان جنگ جهانی دوم و نیز لیبرال دموکراسی غربی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر جهان اعمال کردند، حالا در آستانه فروپاشی است و این یعنی تضعیف �غرب� در برابر �شرق�.

حالا رویارویی �غرب� و �شرق� به سطوح کم سابقه‌ای در دهه‌های اخیر رسیده و کسانی که دستی بر آتش دارند، این موضوع را عمیقا حس می‌کنند: روسیه در یک قدمی حمله به اوکراین و اشغال آن است و چین هم تهدیدات بی سابقه‌ای علیه تایوان داشته است.

در هفته‌های اخیر، دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های اروپایی و نیز آمریکا، هشدار‌های متعددی دادند مبنی بر اینکه روسیه ممکن است یک حمله نظامی تمام عیار علیه اوکراین صورت دهد و بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کند.

چنین اتفاقی، اگر رخ بدهد، در سه دهه اخیر بی سابقه است. حالا روس‌ها می‌خواهند در خاک اوکراین پیشروی کنند و قدرت بیشتری در این ناحیه از جهان به دست بیاورند. بلاروس و دیکتاتور آن (�الکساندر لوکاشنکو�، که لقب �آخرین دیکتاتور اروپا� را هم یدک می‌کشد) هم در تیم �ولادیمیر پوتین� است و به این ترتیب، اروپایی‌ها نگران اند که رقیب دیرینه شان، روسیه، هر چه بیشتر به سمت غرب پیشروی کند.

از تایوان، تا زیردریایی‌های اتمی

وقایع مشابه در چین هم واقعا به مذاق غرب خوش نیامده اند. چین و غرب، چند دهه است که بر سرِ استقلال نسبی تایوان توافق کرده اند، اما حالا شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این استقلال و آن توافق، روز‌های آخرشان را می‌گذارنند.

در سال‌های اخیر، آمریکا تصمیم گرفته که رویارویی اش با چین را علنی و بدون تعارف کند. قهرمان این قصه هم �دونالد ترامپ� است که به صورت علنی چین و شرکت‌های چینی را تحریم کرده بود و �جنگ تجاری� با این کشور را هم کلید زده بود.

اما حالا واضح است که �جو بایدن� هم با وجود تمام اختلاف نظر‌هایی که با ترامپ داشت، همان مسیر را دنبال می‌کند.

آمریکایی‌ها دست کم دو پیمان امنیتی را علیه چینی‌ها تدارک دیده اند که نه فقط بی سابقه بوده، که بسیار نگران‌کننده است.

اولین مورد، موسوم به �گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی� (به انگلیسی Quadrilateral Security Dialogue یا به صورت مخفف QUAD) است که میان آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن منعقد شده و هدف از آن، محدود کردن چین است. قدرت نماییِ کم سابقه ارتش ژاپن در هفته‌های اخیر هم در همین راستا قابل تحلیل است.

دومین مورد هم خیلی تازه است. چند ماه پیش، قراردادی سه جانبه موسوم به �آکوس� (AUKUS) آمریکا، بریتانیا و استرالیا منعقد شد که بر اساس آن، آمریکا و بریتانیا توافق کردند به استرالیا زیردریایی‌های اتمی بفروشند. هدف از این اقدام هم تجهیز استرالیا در مقابل چین بوده است.

بنابراین، از موضع چین هم شرایط قابل درک است: چین نگران اقدامات غربی‌ها است و می‌داند که آن‌ها قصد دارند به هر قیمتی شده، جلوی برتری ژئوپولتیکش را بگیرند. در نتیجه، بازی قدرت در جهان وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است.

توافق ایران و چین، چه تبعاتی برای ایران دارد؟

اما این موضوعات چگونه به ایران ارتباط پیدا می‌کنند؟ اگر بپذیریم که همه چیز در جهان به همه چیز ربط دارد، یک سرِ تمام این روند‌ها را می‌توان به ایران هم ربط داد. نخست اینکه چین و روسیه امسال، پس از ۱۵ سال، ایران را به �پیمان شانگهای� راه دادند. (ایران ۱۵ سال پیش درخواست عضویت در این پیمان را داده بود.)

�پیمان شانگهای� در ظاهر یک پیمان امنیتی نیست، اما عموما آن را یک پیمان امنیتی در مقابل �ناتو� دسته بندی می‌کنند. علاوه بر این، ایران همین اواخر برای نخستین بار کشتی‌های نظامی اش را وارد آب‌های بین المللی کرده و از جمله، ناو‌های ایرانی در �سنت پترزبورگ� در روسیه پهلو گرفتند.

مهم‌ترین بخش ماجرا، اما هنوز هم در جریان است: پرونده هسته‌ای ایران. پرونده هسته‌ای ایران و مذاکراتی که همین حالا در وین در حال تداوم است، می‌تواند بخشی از بازی برای �غرب� و �شرق� باشد.

چین و روسیه ممکن است ایران را باز هم مانند گذشته بفروشند، اما اگر این کار را بکنند، قطعا از آمریکا امتیاز خواهند گرفت. در مقابل، اگر پیشنهادات آمریکایی‌ها به اندازه کافی برای چین و روسیه جذاب نباشند، این دو می‌توانند باز هم با کارت ایران بازی کنند.

اما این روند (سرشاخ‌شدن بی‌سابقه �غرب� و �شرق�) برای ایران هم خالی از لطف نخواهد بود. نخست اینکه بخشی از فشاری که ممکن بود یا ممکن است به ایران وارد شود، اکنون متوجه چین و روسیه خواهد شد. به عبارت ساده، فشار تحریم‌های احتمالی می‌تواند سرشکن شود.

علاوه بر این، در این مقطع ایران می‌تواند برای هر یک از طرفین شروطی تعیین کند. به عنوان نمونه، اگر ایران کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد، آمریکا باید در مقایسه با حالت عادی، امتیازاتی گسترده‌تر به ایران بدهد تا فرضا ایران را از چین و روسیه دور کند.

آیا ایران می‌تواند از چین امتیاز بگیرد؟

اما ایران ممکن است بتواند حتی از چین امتیازات بیشتری هم بگیرد. اشارات ابتدای متن به �توافق نامه� ایران و چین، در واقع موید همین موضوع هستند: چین متوجه کارت مهم ایران در منطقه شده و اینکه تغییر در وضعیت ایران (به دنبال بحران‌های داخلی یا خارجی)، ممکن است ایران را به دامن �غرب� بین

ایرانی که در دامن �غرب� باشد (همچون دوره پهلوی)، می‌تواند در مقابل قدرت گیریِ قدرت‌های دیگر (آن روز اتحاد شوروی و امروز چین و روسیه)، به مثابه یک سد بزرگ عمل کند. علاوه بر این، چین با کارت ایران می‌تواند توازن قوایی میان قدرت‌های منطقه‌ای در غرب آسیا (عربستان، ترکیه و رژیم اسرائیل) برقرار کند، کاری که در نبود ایران ممکن نیست.

به عبارت ساده، چین می‌داند که ناچار است به ایران امتیازاتی بدهد و ایران هم (احتمالا!) متوجه است که می‌تواند امتیازاتی بگیرد. اگر سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در اقتصاد ایران (یا هر رقمی نزدیک به آن در قالب هر ارز خارجی دیگری) صحت داشته باشد، ایران می‌تواند بزرگ‌ترین مشکلاتش را حل کند.

اقتصاد ایران به شدت به سرمایه نیاز دارد، چرا که نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۰ به این سو صفر بوده و صنایع ایرانی فرسوده شده اند. در نبود سرمایه خارجی، توانایی استحصال نفت و گاز هم ماه به ماه در ایران افت می‌کند. این هم بماند که تداوم کسری بودجه در اقتصاد کشور، می‌تواند به گسترش ناآرامی‌های اجتماعی بینجامد.

بنابراین، شاید وضعیت کنونی یکی از شانس‌های معدود و محدود ایران باشد: جایی که توازن قوا در سطح جهانی، ایران را در موقعیتی قرار داده که برای مدتی بتواند درد‌های سرطان اقتصادی خود را با مُسکن سرمایه گذاری‌های خارجی تحمل کند.

خلاصه اینکه ..چین و روسیه خودشان در عرض تحریم امریکا و غرب هستند.با دول پوسیده به چاه نروید.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی ۱۴۰۰ساعت 7:28  توسط عبدالرضا صادقی  | 

 

این هفته حفره بزرگ لایه ازن بسته می‌شود

به گزارش حوزه سایر رسانه‌های خبرگزاری تقریب، لایه ازن همانند یک سپر، پرتوهای فرابنفش خورشید را جذب می کند. نبود این لایه به معنای این است که مقدار بیشتری از این تشعشعات پرانرژی به زمین می رسد که می تواند به سلول های زنده آسیب برساند.

لایه ازن بر اثر واکنش‌های شیمیایی ناشی از تاثیر انرژی خورشیدی بر محصولات جانبی مواد شیمیایی ساخت بشر که در اتمسفر باقی می مانند، تخلیه می شود. اندازه این حفره که در فصل تابستان در نیمکره جنوبی زمین شکل می گیرد، به میزان زیادی به شرایط آب و هوایی وابسته است و بر اثر سرما افزایش می یابد.

اما با وجود این نوسانات طبیعی، کارشناسان انتظار دارند که این حفره در واکنش به محدودیت هایی که در سال ۱۹۸۷ بر مواد شیمیایی مخرب لایه ازن اعمال شد، تا سال ۲۰۵۰ بطور دائمی بسته شود.

حفره کنونی که به طور غیرعادی بزرگ است، در مسیری قرار دارد که تنها چند روز کمتر از نمونه مشابه خود در سال گذشته که طولانی‌ترین عمر ثبت شده این حفره را از سال ۱۹۷۹ داشت، دوام خواهد آورد. بر اساس گزارش مرکز  پیش‌بینی‌های هوا در اروپا (ECMWF) ، حفره امسال که وسعت آن به ۲۲.۷ میلیون کیلومتر مربع (۸۸ میلیون مایل مربع) رسید، نهمین حفره بزرگ لایه ازن بود که تا کنون ثبت شده است. این حفره همچنین سومین حفره لایه ازن در بیش از ۴۰ سال گذشته خواهد بود که مدت زمان طولانی دوام آورد. 

کارشناسان ECMWF گفتند، در واقع، این حفره در حداکثر وسعت آن به اندازه مجموع مساحت قطب جنوب و اروپا بود. در مقابل، حفره ۲۰۲۰ یازدهمین حفره بزرگ - با وسعت  ۲۲.۵ میلیون کیلومتر مربع (۸.۷ میلیون مایل مربع)- بود. بزرگترین حفره لایه ازن با وسعت ۲۴.۳۴ میلیون کیلومتر مربع (۹.۴ میلیون مایل مربع) در سال ۱۹۹۸ ثبت شد.

حفره بزرگ لایه ازن این هفته بسته می شود

«وینسنت هانری پچ»، مدیر  سرویس «نظارت بر جو کوپرنیکوس» (CAMS)، گفت: هر دو حفره لایه ازن در قطب جنوب که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شکل گرفتند، نسبتاً بزرگ بودند و مدت بسیار طولانی باقی مانند. این دو حفره پشت سر هم که بیش تر از حد معمول دوام آوردند، نشانه موثر نبودن پروتکل مونترال نیستند؛ زیرا بدون آن پروتکل، این دو حفره حتی بزرگتر نیز می شدند.

تخریب لایه ازن برای اولین بار توسط محققان در دهه ۱۹۷۰ شناسایی و مشخص شد که این تخریب بیشتر چیزی است که عوامل طبیعی مانند دما، آب و هوا و فوران های آتشفشانی ایجاد می کنند.

ازن حدود ۱۱ تا ۴۰ کیلومتر (هفت تا ۲۵ مایل) بالاتر از سطح زمین، در استراتوسفر وجود دارد. ازن یک سپر گازی است که مانند «کرم ضد آفتاب برای کره زمین» عمل می کند و اشعه فرابنفش مضر خورشید را که می تواند باعث آسیب چشمی، سرکوب سیستم ایمنی و سرطان پوست و نیز آسیب به گیاهان و حیات دریایی شود، جذب می کند.

لایه اُزن پرتوهای پرانرژی فرابنفش را جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ درمی‌آورد و به سطح زمین می‌فرستد.

+ نوشته شده در  جمعه سوم دی ۱۴۰۰ساعت 8:44  توسط عبدالرضا صادقی  | 

 

روزنامه‌های امروز از چه می‌گویند؟


با انرژی خورشیدی مستقر در فضا هزینه پرتاپ‌های سفینه در فضا، کاهش می‌یابند و این به سبب وجود جام‌ها یا ورقه‌های خورشیدی‌اند. به زودی انرژی خورشیدی در فضا، می‌تواند رقیب انرژی اتمی شود. هواپیماهای فضایی هم با قدرت انتقال برق بدون سیم می توانند در ارزان سازی انرژی موثر باشند. یگی ها لینگر کارشناس انرژی در روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید ایستگاه‌های مستقر در فضا برای رساندن انرژی خورشیدی مورد نیاز بشر، دیگر مقوله علمی ـ تخیلی یا افسانه ای نخواهند بود. ایلان ماسک میلیاردر صاحب آمازون در سال ۲۰۱۲ گفت انرژی خورشیدی فضایی، در آینده، افسانه نخواهد بود.

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم دی ۱۴۰۰ساعت 7:43  توسط عبدالرضا صادقی  | 

دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی برای نخستین بار در کشور دستاورد پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رونمایی شد.

دستاورد فناورانه پژوهشگاه مواد و انرژی رو نمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی که توسط دکتر نیما نادری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شده، به وسیله ادوات دقیق، حساس و با کارایی بالا، آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا و به روش اپتیکی امکان پذیر می‌شود، به طوری که می‌تواند در همان ثانیه‌های ابتدایی و با صرف هزینه‌های جزئی از آتش سوزی‌های وسیع جلوگیری کند.

نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی جهت شناسایی و تعقیب شعله آتش می تواند به منظور اطفاء به موقع حریق در جنگل‌ها و مراتع مورد استفاده قرار بگیرد.

این دستگاه به وسیله سنسورهای تعبیه شده می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی هشدار و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر و با جابجا شدن شعله مکان آن را تعقیب کند، ناحیه آشکار سازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را از سایر منابع نوری دارد.

 این دستگاه می‌تواند محرک های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند، به طور مثال در احتراق‌های ناشی از گاز‌های مختلف که سبب انتشار نور با طول موج متفاوتی می شود بسیار کاربردی است. استفاده از این دستگاه در مراتع و جنگل‌ها که به برق شهری متصل نیستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از راه دور آتش سوزی را گزارش کند.

دستگاه اعلام حریق خورشیدی  برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و اجرا شده است که امروز در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور  توسط معاون رئیس جمهور و وزیر علوم رو نمایی شد.‌

 در این نمایشگاه که با حضور ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه و ۳۲ پارک علم و فناوری برگزار شد  از ۴۱ دستاورد دانشگاه‌ها، پژوهشگاهها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور رونمایی شد. غرفه پژوهشگاه مواد و انرژی با ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه خود در سالن ۶ غرفه ۹ از امروز ۲۳  تا ۲۶ آذرماه جاری آماده بازدید علاقمندان است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم آذر ۱۴۰۰ساعت 7:19  توسط عبدالرضا صادقی  | 

مطالب قدیمی‌تر