انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

احیای باطری فرسوده


امروزه بسیاری از وسایل از باطری استفاده می نمایند .از باطری های کوچک گوشی های تلفن همراه و دوربین های فیلم برداری گرفته تا باطری های بزرگ انواع لوکوموتیو ها و کشتی ها .

       استفاده از باطری ها در کنار همه مزایای خود به علت اینکه بعد از مدت معینی باطری ها خراب می شوند دو عیب بزرگ دارد :

       هزینه بالای تعویض باطری ها علی الخصوص باطری های خاص

       آثار سوء زیست محیطی ناشی از دفع ضایعات باطری ها

در این میان شرکت بارتک (BARETEC)کره جنوبی موفق گردید به تکنولوژی احیای باطری های فرسوده دست یابد و اختراع خود را به ثبت برساند. که به علت کیفت بالای محصولات احیا شده خود توانسته به گواهینامه های ISO9001 و ISO14001 دست یابد.

 

 

ارمغان تکنولوژی بارتک

        باطری ها با این تکنولوژی با حداقل هزینه، طول عمر زیاد و کیفیت عالی احیا می شوند.

         صرفه جویی اقتصادی

                                        حفظ سرمایه های ملی

                                                 حفظ محیط زیست

                                                                جلوگیری از خروج بی رویه ارز

مختصری درباره دانش احیا:

¨     باطری ها از نظر تخلیه و تزریق بر دو نوع MF و PT می باشند:

نوع MF: منفذی به بیرون ندارند و ما باید یک دسترسی به هر خانه باطری داشته باشیم لذا برای هر خانه با دریل یک سوراخ تعبیه می کنیم تا به الکترولیت داخل خانه دسترسی پیدا کنیم. به عنوان مثال یک باطری 12 ولتی در هر خانه 2 ولت تولید می کند پس 6 خانه دارد

نوع PT: اگر باطری از نوع PT باشد (آب- اسید اضافه شود) از ابزاری مثل پیچ گوشتی برای باز کردن درپوش آن استفاده می کنیم.

¨     در این مرحله مقدار معینی از مایع قلیایی داخل باطری را تخلیه کرده و مقداری مایع سحرآمیز به آن اضافه می کنیم در اینجا از هر خانه مقدار معینی مایع قلیایی که بسته به ظرفیت باطری دارد با سرنگ خارج می شوند. مایعی که خارج می شود دوباره قابل مصرف است. (درصد اسید آن اندازه گیری می شود و بعد مقداری اسید خالص به آن اضافه می شود تا در صنعت باطری سازی دوباره استفاده شود)

¨     نکته: بسته به ظرفیت هر باطری مقداری مایع سحرآمیز به باطری اضافه می شود و اگر آن مقدار مایع به خط مرزی روی باطری نرسید باید آب مقطر به آن اضافه کرد.

¨     بعد از اضافه شدن مایع سحرآمیز به داخل باطری فعل و انفعالات شیمیایی در هر خانه شروع می شود و باید توجه کنیم که 1 سانتی متر بالای هر خانه باید خالی باشد تا گازهایی که جمع می شوند در بالا به باطری فشار نیاورد مایع سحرآمیز نباید روی باطری قرار داشته باشد بنابراین با پارچه بدنه را خشک می کنیم. یک نقاله متحرک اتوماتیک با سرعت متغییر باطری ها را جابجا می کند و وارد اتاق شارژ می شوند.


ایران کشوری ارزان


زبان انگلیسی ایرانی های زیر 30 سال بسیار خوب است و علایم و نشانه ها و تابلوها در سطح شهرها به هر دو زبان فارسی و انگلیسی است ، از این رو در شهرهای ایران نباید زیاد نگران پیدا کردن آدرس بود.
عصر ایران - هر چند کاهش ارزش پول ملی یکی از بدترین صدماتی است که ممکن است به اقتصاد ملی وارد شود، اما اصل عقلی " تبدیل تهدیدها به فرصت ها" حکم می کند در هر تهدیدی به دنبال خلق فرصت باشیم.

واقعیت این است که در دو سال گذشته به واسطه تحریم ها و سوء مدیریت های دولت قبلی ارزش پول ملی ما در برابر دلار سه برابر سقوط کرده  است و ارزش برابری هر دلار از هزار تومان به 3 هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

این سقوط ارزش پول ملی در کنار همه بدی ها و آسیب هایی که متوجه اقتصاد ملی می کند و تردیدی در آن نیست، اما واجد برخی فرصت ها نیز می باشد از جمله اینکه با شرایط کنونی اقتصاد های بحران زده و در حال ریاضت کشی اروپا و برخی دیگر از کشورهای غربی و آسیایی ، نگاه بسیاری از توریست ها برای سفر، رفتن به مناطقی است که بتوانند با کمترین هزینه بیشترین لذت را ببرند.

وقتی ارزش ریال ایرانی در برابر دلار و یورو و دیگر ارزهای جهانی در دو سال گذشته بیش از 3 برابر افت داشته، این بدان معنا است که سفر به ایران برای توریست های خارجی سه برابر ارزان تر شده است و حالا که نمی توانیم ارزش پول ملی مان را (دستکم در چشم اندازی میان مدت) به ارزش سابق خود باز گردانیم از این شرایط کنونی برای جلب و جذب توریست بیشتر به کشور استفاده کنیم.

در ماه های گذشته بسیاری از توریست هایی که به ایران آمده اند بلا استثنا پس از بازگشت از ایران بر روی این نکته انگشت تاکید گذاشته اند که سفر به ایران با توجه به تجریه کردن اقلیم های مختلف(چهار فصل بودن)، بکر بودن بسیاری از مناطق و مناظر طبیعی ، وجود زیر ساخت هایی در حد متوسط برای سفر از شرق به غرب و از شمال به جنوب کشور و از همه مهم تر ارزانی ، در مجموع تجربه سفری خوب را به همراه دارد.

اخیرا یک زوج ایرلندی سفری به ایران داشته اند و نتیجه تجربیان سفر خود به ایران را در روزنامه " ایندپندنت" منتشر کرده اند.

آنها در گزارشی با عنوان " سفر ، خودت را گم می کنی و شیفته ایران می شوی" نوشته اند که در آوریل سال 2013 از طریق مرز بازرگان ترکیه وارد ایران شده اند و تقریبا از غرب تا شرق کشور و کویر مرکزی و شمال و تهران را در مدت اقامت خود در ایران بازدید کرده اند.

این زن و شوهر توریست ایرلندی ساکن دوبلین در توصیف خود از ایران علاوه بر تاکید بر کلیشه هایی رایج من جمله مهمان نوازی و خون گرمی ایرانیان، دیدن واقعیتی متفاوت  از آنچه که در خارج از ایران درباره این کشور تصویر می شود و.. به یک نکته نیز اشاره کرده اند و آن ارزان بودن و به صرفه بودن سفر به ایران برای بسیاری از توریست های اروپایی است که در سال های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی دخل و خرج هایشان  به سختی با هم جور در می آید.

"تانیا لالور" توریست ایرلندی در حال بازدید از مسجد شیخ لطف الله در اصفهان


این زوج ایرلندی تاکید کرده اند که تقریبا با هزینه ای معادل 50 یورو برای هر نفر در روز می توان ایران از شرق تا غرب ایران را گشت و در بهترین اقامت گاه ها سکنی کرد و در بهترین رستوران ها بهترین غذاهای ایرانی را خورد و در آخر با ته مانده پول می شود با یک قالی دست باف ایرانی و کلی نقل و نبات و شیرینی مخصوص ایران ، این کشور را ترک کرد.

همچنین این زوج ایرلندی به این نکته تاکید کرده اند که زبان انگلیسی غالب ایرانی ها زیر 30 سال در سطح بسیار خوبی است و می توان با آنها ارتباط برقرار کرد و در خیابان ها و اتوبوس ها و اماکن عمومی تمام علامات و نوشته ها به دو زبان فارسی و انگلیسی است و این برای توریست ها یک مزیت خوب به حساب می آید.

در پایان این زوج ایرلندی سه نکته را درباره سفر به ایران گوشزد کرده اند:

1- نخست انکه ایران کشوری است که باید زنان توریست مراقب حجاب شان باشند و دستها و موهای خود را بپوشانند. 2- زبان انگلیسی ایرانی های زیر 30 سال بسیار خوب است و علایم و نشانه ها و تابلوها در سطح شهرها به هر دو زبان فارسی و انگلیسی است ، از این رو در شهرهای ایران نباید زیاد نگران پیدا کردن آدرس بود 3- دیدن مراسم گلاب گیری کاشان و بازدید از باغ های ایرانی مثل باغ فین کاشان و باغ ارم شیراز که جزء میراث جهانی از سوی سازمان یونسکو ثبت شده است، باید حتما در بر نامه سفر توریست ها به ایران جا بگیرد.
 

فرهنگ صف

قابل توجه بعضی ها که در صفهای مختلف رعایت حال دیگران را نمیکنند . و جلو میزنند.!!

 

فرهنک استفاده از توالت همگانی


عکس های فقط محض خنده ! (65)


محبت بجای تنفر


بنی آدم اعضای یکدیگرند  که در آفرینش زیک گوهرند.


مگر نه همه ما انسانها زاده آدم و حوا هستیم.؟ و از یک پدر و مادر .؟پس چرا امروز با هم مهربان و برادر نباشیم؟ پس پیش به سوی برادری و برابری با تمامی انسانها ی کره زمین .اعم از سیاه و سفید و زرد و سرخ.و  اسلامی و مسیحی و کلیمی وبودائی و .....سنی و شیعه و.....همان شعاری که اسلام در حج اعلان میکند./


ابتکار اتحاد تمدن ها می خواهد با تجلی تنفر از یهود ستیزی و ترس از اسلام گرفته تا ملی گرایی افراطی و تبعیض علیه اقلیت ها مبارزه کند.
عصر ایران - مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران متن گزارش دیدار بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از آشویتس را  منتشر کرده است. آشویتس همان اردوگاهی است که غربی ها مدعی اند در آنها و در جریان جنگ جهانی دوم  گروهی از اسیران سر به نیست شدند.

این گزارش به منظور آشنایی با دیدگاه های دبیر کل و جنبه های توصیفی و فارغ از قضاوت های متفاوت تاریخی منتشر می شود:
 
امسال گرامیداشت یاد روز بین المللی سالگرد آزاد سازی اردوگاه آشویتس در 27 ژانویه در ایامی است که در اطرافمان خطر فراموش کردن آن به ما یاد آوری می شود.

سال جاری دو دهه از زمانی می گذرد که نسل کشی در رواندا رخ داد. درگیری ها در سوریه، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی ابعاد خطرناک اجتماعی به خود گرفته اند. تعصب هنوز در جوامع ما و در سیاست هایمان به شدت جریان دارد.  جهان می تواند و باید بیشتر بکوشد برای امحای عقیده زیان باری که باعث ایجاد اردوگاه ها شد.

در نوامبر گذشته دیداری از آشویتس- بیرکه نائو داشتم. آن روز باد خنکی می وزید؛ زمین زیر پایم سنگلاخ بود. اما اورکت به تن و کفش های محکمی به پا داشتم؛ افکارم مشغول آنانی بود که این امکانات را نداشتند: زندانیانی که در برهه ای، جمعیت این ارودگاه را تشکیل می دادند.

من به آن اسیرانی فکر می کردم که برای ساعت ها در هوای سرد، بدون لباس و دور از خانواده هایشان در حالیکه موی سرهایشان تراشیده شده بود، آماده برای اعزام به اتاق گاز می شدند. به آنانی فکر می کردم که زنده نگاه داشته می شدند تا سرحد مرگ کارکنند. از همه مهم تر، به یاد آوردم تا چه حد به هولوکاست حتی درحال حاضر  ژرف نگریسته نشده است. خشونت بسیار زیاد و گسترده؛ جهان بینی نازی بسیار منحرف و افراطی؛ قتل های سازماندهی شده و از نطر ماهیت حساب شده اتفاق افتاد.

به نظر می رسید اردوگاه ها در بیرکه نائو تا افق در هر جهت گسترش یافته اند – کارخانه وسیعی برای کشتار. "کتاب اسامی" میلیون ها قربانی اتاقی را پر کرده بود که تنها بخشی از همه افراد شامل: لهستانی ها، رومانیایی ها، سینتی ها (مردم رومانیایی تبار اروپای مرکزی) زندانیان جنگی اتحاد جماهیر شوروی سابق، مخالفان (هیتلر)، همجنس گرایان، مردم دارای معلولیت و سایرین بود.

اینجانب به ویژه تحت تاثیر ویدیویی قرار گرفتم که زندگی یهودیان اروپا در دهه 1930 را به نمایش گذاشت، صحنه هایی از سفر  های خانوادگی و سفربه سواحل، اجراهای موسیقی و تئاتر، سنت ازدواج وسایر مراسمی که به گونه ای وحشیانه از راه کشتارسازمان دهی شده که در تاریخ بشر بی مانند بود، همگی خاموش شدند.

مارتین تورسکی،  که از آشویتس جان به در برده بود و امروز نایب رئیس کمیته بین المللی آشویتس است مرا در عبور از دروازه  ورودی بدنام اردوگاه که بر بالای آن نوشته شده بودArbit Macht Frei”  " (کار موجب آزادی می شود) همراهی کرد، [...] وی خاطره لحظه اسفباری را برایم بازگو کرد که ضربه سریع انگشت اشاره فرمانده اس اس معنای فاصله مرگ و زندگی را نشان می داد. من برای آنانی که در این اردوگاه کشته شدند متاثر شدم و به آنانی که زنده ماندند احترام گذاشتم زیرا خاطرات تاسف بار را محفوظ نگاه داشته و هنوز توان روح انسانی خود را به نمایش می گذارند.

 اینجانب همچنین به وسیله دانشجویان مرکزبین المللی اجلاس جوانان در اسویسیم همراهی می شدم که تلاش می کند بین مردم و ملت ها پلی ایجاد نماید. مارتین تورسکی گفت: L’dor v’ dor  که به زبان عبری یعنی دست به دست کردن حکمت "از نسلی به نسلی دیگر". به همین دلیل است که آشویتس -  بیرکه نائو در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. نمی توانیم آینده را بدون به یاد داشتن گذشته بسازیم؛ آنچه یکبار اتفاق افتاد ممکن است دوباره رخ دهد.

مبارزه با تنفر از ماموریت های اصلی سازمان ملل متحد است. سازوکار حقوق بشر ما برای حمایت از مردم فعال است. دادگاه ها و دیوان های ویژه ما  تلاش می نمایند با گریز از مجازات مبارزه، عدالت را برقرار و ازتخلف جلوگیری نمایند.  مشاوران ویژه سازمان ملل متحد در جلوگیری از نسل کشی و مسئولیت حمایت، جهان را با دقت برای یافتن مسببین جنایات خشن تحت نظر دارند.

ابتکار اتحاد تمدن ها می خواهد با تجلی تنفر از یهود ستیزی  و ترس از اسلام گرفته تا ملی گرایی افراطی و تبعیض علیه اقلیت ها مبارزه کند.  تلاش نوین "حقوق بشر در اولویت" ما می خواهد اقدام اولیه برای جلوگیری از سوء رفتار علیه حقوق بشر را تقویت کند.

"برنامه هولوکاست ملل متحد" برای نزدیک به یک دهه با مربیان  و دانش آموزان در تمامی قاره ها برای ترویج بردباری و ارزش های جهانی همکاری نموده است.

بسته جدید آموزشی این برنامه که با مشارکت موزه یادواره هولوکاست ایالات متحده آمریکا تهیه گردیده، به معرفی مطالعات هولوکاست  در کلاس های درسی در کشور هایی از برزیل گرفته تا نیجریه یا روسیه و ژاپن می پردازد. درمراسم یادبود امسال در مقر سازمان ملل، سخنران برجسته استیون اسپیلبرگ خواهد بود که موسسه "شوعا برای تاریخ بصری و آموزش" ایشان مرکزی استثنایی برای حفظ خاطرات بازماندگان است.

چند گام دورتر از کوره های آدم سوزی در آشویتس،  لحظه ای برای تعمق مکث کردم. نرده مجهز به سیم خاردار را لمس کردم – دیگربرق در آن جریان نداشت اما هنوز تیز و ترسناک بود. تحت تاثیر ستمگری که در آنجا رخ داده بود قرار گرفتم  و ادای احترام کردم به شهامت و فداکاری سربازان و رهبران  بسیاری از ملت هایی که تهدید نازی را شکست دادند. امید من این است که نسل ما و نسل های آتی، همین نیت دسته جمعی برای جلوگیری از رخ دادن دوباره چنین وحشیگری را در هر کجا، نسبت به هر فرد یا گروه فراخوانده و جهانی برابر برای همه بسازند.

توسعه کاربردی انرژی های نو در ایران

انرژی خورشیدی






آفتاب- مهندس یوسف آرمودلی: انرژی خورشیدی و زمین‌گرمایی (ژئوترمال) دو منبع بسیار مهم جایگزین سوخت‌های فسیلی هستند که در دنیا برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه کاربرد آنها وجود دارد. با استفاده از سامانه‌های فتوولتائیک می‌توان انرژی‌ خورشیدی را جایگزین سوخت‌های فسیلی کرد. باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی خورشید، در واقع ظرفیت‌سازی برای بهره‌مندی از یک منبع بسیار عظیم است که به‌هیچ وجه قابل مقایسه با منابع فعلی انرژی نیست؛ چراکه میزان انرژی خورشیدی که در هر ساعت به زمین می‌رسد چندین برابر میزان مصرف انرژی است که انسان در طول سال استفاده می‌کند.



سیستم‌های فتوولتائیک بدون استفاده از مکانیزم‌های مکانیکی، انرژی تابشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. مزایایی مانند تبدیل مستقیم انرژی تابشی به انرژی الکتریکی، عدم ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی، قابلیت تولید در محل مصرف با توان‌های مختلف متناسب با نیاز مصرف کننده و سهولت در نصب، راه اندازی و بهره‌برداری و توانایی ذخیره سازی انرژی در باتری موجب شده است که استفاده از این سامانه‌ها در دنیا توسعه یابد.



در حال حاضر کشور آلمان پیشرو در امر استفاده از سامانه‌های فتوولتائیک است. نکته قابل تامل این است که براساس شرایط اقلیمی، ضریب ظرفیت این کشور برای تولید انرژی از انرژی خورشیدی می‌تواند به ازای احداث هرمگاوات نیروگاه فتو‌ولتائیک حداکثر ۱۱ و میزان تولید انرژی آن ۹۳۶ مگاوات در ساعت باشد، اما شرایط اقلیمی ایران این امکان را به‌وجود می‌آورد که با ضریب ظرفیت ۲۰ توانایی تولید ۱۷۵۲ مگاوات در ساعت را دارا باشیم.



بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه به میزان ۲٫۵ مگاوات سامانه‌های فتوولتائیک در کشور نصب شود، این در حالی است که تاکنون فقط توانستیم 2 هزار و۵۰۰ کیلووات سامانه‌های فتوولتائیک را در کشور نصب و راه‌اندازی کنیم.



کاربردهای انرژی خورشیدی شامل کاربردهای نیروگاهی و غیرنیروگاهی است که از آن جمله می‌توان به تامین آب آشامیدنی، سامانه‌های آب شیرین کن‌ها، حمام‌های خورشیدی، (در خراسان) تولید انرژی الکتریکی، آبیاری مراتع و آبیاری کشاورزی و ایستگاه‌های مخابراتی و سیستم تغذیه کننده پرتابل اشاره کرد.


در برخی از نقاط کشور که اتصال به شبکه سراسری برق میسر نبود اقدام به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی شد که از آن جمله می‌توان به نیروگاه‌های خورشیدی در قزوین، اردبیل، خوزستان، فارس، طالقان اشاره کرد. در حال حاضر ایران با توان تولید ۲٫۵ مگاوات انرژی خورشیدی را دارد و سامانه‌های فتو ولتائیک در ۴ استان کشور راه‌اندازی شده‌اند.



امروزه نیروگاههای حرارتی خورشیدی از نوع سهموی خطی (Parabolic Trough) بیشتر از سایر نیروگاه‌های CSP اجرا شده اند و ظرفیت نصب شده این نیروگاه‌ها در دنیا تاکنون بیش از ۱۰۰۰مگاوات می‌باشد. در ایران نیز ساخت و راه اندازی نیروگاه سهموی خطی در شیراز انجام شده‌است. ظرفیت تولید این نیروگاه ۲۵۰ کیلووات است و طراحی و تجهیز این نیروگاه و تولید آینه‌های مورد نیاز آن با همکاری دانشگاه شیراز صورت گرفته است.



علت اصلی عدم پیشرفت کشور در توسعه استفاده از منابع تجدیدپذیر در قیمت خرید برق فتوولتائیک است. در این راستا دولت باید با استفاده از روش‌های حمایتی چون خرید تضمینی انرژی الکتریکی حاصل از سامانه‌های فتوولتائیک با قیمت مناسب، قوانین حمایتی و تشویقی چون معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و حمایت از فناوری تولید تجهیزات فتوولتائیک با رعایت استانداردهای بین‌المللی نسبت به توسعه سامانه‌های فتوولتائیک و نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کند.



• برگرفته از سخنرانی مهندس یوسف آرمودلی (رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران) در نشست تخصصی توسعه کاربرد انرژی خورشیدی در ایران که ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۰ در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد.




اگر نرخ انرژی های فسیلی در ایران واقعی و با نرخ بازار جهانی یکسان شود. آنوقت میتوان امیدوار بود که انرژیهای نو از جمله انرژی خورشیدی در ایران توسعه یابد.یا اینکه دولت برای شناساندن انرژی های نو به مردم یارانه خرید بدهد. و خود برق خورشیدی تولیدی مردم  را به قیمت صادراتی خریداری کند. و در تلویزیون و رسانه ها انرژی های نو را حداقل سه بار در هفته تبلیغ  کند./