انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 


خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 

خودرو ارزان برقی با قابلیت تعویض باتری

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای برقی گران بودن خودرو و زمان طولانی شارژ شدن آن است. اما یک شرکت آلمانی حالا خودرویی ساخته که این مشکلات در آن حل شده است.

پائول لیبلود مدیرعامل شرکت ACM سازنده خودرو سیتی وان، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا می‌گوید: «ما می‌توانیم در حالت‌های مختلفی از این خودرو استفاده کنیم. سیتی‌ وان یک اتومبیل شهری است که قیمت ارزانی دارد.»

او می‌گوید: «یکی از مشکلات خودروهای برقی ایستگاه‌های شارژ خودرو و کمبود آن است، اما این‌خودرو طوری طراحی شده است که باتری‌های آن قابل تعویض است به عنوان مثال اگر صاحب خودرو در میانه راه شارژ تمام کند، می‌تواند باتری جدید داخل خودرو قرار داده و به راه خود ادامه دهد.»

به گفته مدیرعامل شرکت سازنده سیتی وان، «هر باتری خودرو حدود ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و خودرو با باتری‌های کاملاً شارژ می‌تواند حدود ۲۴۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، و با این روش و باتری‌های قابل تعویض نیاز به ایستگاه شارژ سریع و زمان زیاد برای شارژ شدن خودرو را نداریم.»

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تصویری از خودروی سیتی‌وان

با گام بلندی که در سال گذشته و البته سال‌های پیش از آن برداشته شده، اکنون باید منتظر ماند و دید چقدر طول خواهد کشید تا خیابان‌ها محل رفت و آمد خودروهای برقی شوند.

این مدیرعامل آلمانی توضیح می‌دهد: «سیتی‌ وان را می‌توان در حالت‌های مختلف استفاده کرد هم می‌تواند خودرو شخصی باشد و هم می‌توان آن را در تاکسی‌ها یا خودروهای اشتراکی مورد استفاده قرار داد.»

او اضافه می‌کند که «قیمت سیتی‌ وان حدود ۱۰ هزار یورو است که قیمت پایینی برای خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود ما این خودرو را ابتدا می‌خواستیم برای کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار دهیم اما در کشورهای پیشرفته هم تقاضا جدی برای آن ایجاد شد، به همین دلیل این خودرو را در اروپا هم عرضه خواهیم کرد.»

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید خودروهای الکتریکی از یک دهه آینده شتاب خواهد گرفت. با این حال پیمایش کم، سرعت پایین شارژ و قیمت بالا همچنان از مشکلات اصلی توسعه این خودروها خواهند بود.

تصویری از طراحی داخلی خودروی سیتی‌وان

تصویری از طراحی داخلی خودروی سیتی‌وان

مدیرعامل شرکت ACM سازنده خودرو سیتی وان به رادیو فردا گفته است: «این اتومبیل در آسیا تولید خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه از آن را تولید کنیم.»

او همچنین می‌گوید: «سعی کرده‌ایم وزن خودرو را سبک‌سازی کنیم و از طرفی موتورهایی را با راندمان بالا در آن قرار دهیم تا مصرف انرژی آن بهینه باشد. قدرت موتور این اتومبیل حدود ۴۰ اسب بخار است، و تفاوت آن با دیگر خودروهای برقی آن است که آنها، بسیار گران قیمت هستند و از دسترس عموم برای خرید خارج‌اند اما این ماشین را عموم مردم می‌توانند بخرند.»

به گفته آقای لیبلود، «سیتی‌ وان با اینکه یک ماشین کوچک شهری است فضای داخلی کافی را برای چهار سرنشین دارد.

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تصویری از خودروی سیتی‌وان

تا کنون حتی ارزان‌ترین محصولات برقی در شرکت‌های آلمانی هم نسبت به خودروهای بنزینی قیمت بالاتری داشته‌اند. همین موضوع با وجود خواست شرکت‌های آلمانی برای توسعه این محصولات یک چالش بزرگ خواهد بود. نکته مهم دیگر تولید الکتریسته در جهان با سوخت‌های فسیلی است که عملاً ادعای پاک بودن خودروهای الکتریکی را با چالش روبه‌رو کرده است.

بخشی از صنعت خودروی آلمان به‌دنبال توسعهٔ خودروهای هیبریدی است. در این روش صنعتگران آلمانی سعی دارند موتورهای درون‌سوز را کوچک‌تر (سه سیلندر) کنند و راندمان آن‌ها را بالا ببرند.

در این حالت اگر راندمان یک موتور درون‌سوز از یک نیروگاه حرارتی بیشتر باشد، موتور درون‌سوز با آلودگی کمتر نسبت به نیروگاه برق الکتریسته تولید می‌کند و این الکتریسته در موتورهای برقی استفاده می‌شود. با این روش مشکل پیمایش کم با باتری هم حل می‌شود و خودرو هم با برق و هم با بنزین کار می‌کند.

سازندگان خودرو سیتی وان مدعی هستند بخشی از این مشکلات را حل کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد