انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تأمین ۲۰درصد انرژی دانشگاه بیرجند از انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، احمد خامسان در آیین افتتاحیه هشتمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر ‏و تأمین ۲۰ درصد از انرژی دانشگاه بیرجند از طریق انرژی‌های تجدیدپذیرتولید پراکنده ایران در دانشگاه بیرجند، به وجود مرکز انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه ‏بیرجند و راه‌اندازی مدیریت سبز دانشگاه برای تقویت و کمک به محیط زیست اشاره کرد و گفت:برای ‏تأمین ۲۰درصد از انرژی دانشگاه از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر هدف‌گذاری شده است که در سال جاری ۱۰۰‏کیلووات ساعت و در سال۱۴۰۰ نیز ۱۰۰کیلووات ساعت از طریق انرژی خورشیدی تولید خواهیم کرد. ‏

دبیر هشتمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران، این کنفرانس را به عنوان ‏یک رویداد علمی تخصصی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: با توجه به مزایای این انرژی، سهم آن در کل سبد انرژی کشور کمتر از ۳دهم درصد است که تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

حمید فلقی افزود: در حوزه بادی بیش از ۴۰هزار مگابایت قابلیت ‏بهره‌گیری از این انرژی وجود دارد و در واقع کشور بهشت بهره‌برداری از این انرژی‌ها است.

وی چسبندگی ‏ذهنی به نفت را مشکلی در برابر استفاده از این انرژی پاک دانست که رقابت بین این دو انرژی را سخت می‌کند ‏و ابراز امیدواری کرد با برگزاری کنفرانس‌های علمی اهمیت موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تبیین ‏شود.

تولید انرژی الکتریکی بادی، پیش بینی سرعت باد و نقشه‌های باد، انرژی خورشیدی: فتوولتائیک و حرارتی، ‏منابع تولید پراکنده در بازار برق، سیاست گذاری و مدیریت انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار، انرژی زمین ‏گرمایی، انرژی اقیانوسی: جزر و مد و امواج، زیست توده و سوخت‌های بیولوژیکی، روش‌های ذخیره سازی ‏انرژی و کنترل و حفاظت تولید پراکنده از محور‌های اصلی این کنفرانس است که در روز‌های ۲۴و۲۵ اسفند در دانشگاه بیرجند در حال برگزاری است.

ده کشوری که بیشتری تولید انرژی خورشیدی را دارند

۱۰ کشوری که بیشتری تولید انرژی خورشیدی را دارند

استرالیا بیشترین تولید انرژی خورشیدی و ژاپن بیشترین سهم از سرانه مصرف انرژی خورشیدی را در سبد تولید انرژی های خود دارد به طوری که بیش ااز 3.5 درصد از تولید انرزی ژاپن توسط انرژی خورشیدی تامین می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: استفاده از انرژی خورشیدی به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. جایی که تمدن های باستان در طراحی مسکن متکی به معماری خورشیدی بودند، به روشی که از حداکثر استفاده از خورشید برای گرم کردن خانه ها در زمستان و کاهش گرما در تابستان استفاده می کند.

علیرغم سابقه طولانی بهره مندی از خورشید، تنها در دهه های اخیر بود که به انرژی خورشید به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر اعتماد شده و مصرف سرانه انرژی خورشیدی در طی ۵۴ سال در سرتاسر جهان افزایش یافته است.

۱۰ کشور با بیشترین انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۹

میزان مصرف انرژی خورشیدی با "کیلووات ساعت" اندازه گیری می شود و استرالیا در راس لیست کشورهایی است که در سال ۲۰۱۹ انرژی خورشیدی بیشتری مصرف می کنند. متوسط ‌مصرف سرانه انرژی خورشیدی در استرالیا ۱.۷۶۴ کیلووات ساعت بود.

 بسیاری از عوامل در قرار گرفتن استرالیا در صدر فهرست موثر بوده اند، از جمله افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی آن و اقدامات دولت برای تشویق و تشویق تحول انرژی خورشیدی که به کاهش ۷۰ سنتی هزینه های سیستم های انرژی خورشیدی برای خانه ها در هر وات  کمک می کند.

ژاپن با نرخ مصرف ۱.۴۶۹ کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۹ در جایگاه دوم قرار دارد اما  از نظر  سهم انرژی خورشیدی  با (۳.۵۹٪)، از کل مصرف اولیه انرژی سرانه، در جایگاه اول قرار دارد.

 پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما ۲۰۱۱، ژاپن برنامه هایی را برای دو برابر کردن استفاده از انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار خود قرار داد.

جدول زیر رتبه بندی کشورها را از نظر سرانه مصرف انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۹ و درصد انرژی خورشیدی سرانه از کل انرژی اولیه مصرف شده نشان می دهد.

۱۵ اسفند ۱۳۹۹

اختصاص ۵۰۰ هکتار زمین برای احداث شهرک انرژی خورشیدی در قزوین

روابط عمومی استانداری قزوین، هدایت الله جمالی پور،  استاندار قزوین در چهل و یکمین هفته پویش هر هفته الف- ب- ایران که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: توسعه نیروگاه های خورشیدی به تامین برق و در عین آن حفظ محیط زیست کمک قابل توجهی می کند.
وی افزود: ۵۰۰ هکتار زمین برای واگذاری به بخش خصوصی جهت احداث شهرک انرژی خورشیدی در قزوین اختصاص می یابد. 
جمالی پور، در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح انتقال آب از سد طالقان به آبیک اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این طرح یکی از مطالبات جدی مردم آبیک است که امیدواریم با حمایت های وزارت نیرو تا پایان اردیبهشت شاهد افتتاح آن باشیم.
استاندار قزوین گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار مناسبی در راستای بهره مندی مردم به ویژه در مناطق محروم به آب و برق انجام شده است.
وی با بیان اینکه با وجود خدمات متنوع ارایه شده مردم استان قزوین همچنان مطالبات جدی در این ۲ حوزه دارند، افزود: یکی از مهم ترین دغدغه های استان قزوین کیفیت آب شرب آبیک است که سال های زیادی است با مشکل رو به رو شده و مردم این شهرستان از داشتن آب با کیفیت و سالم بی بهره اند که امیدواریم در این زمینه با حمایت وزارت نیرو و تسریع در انتقال آب از سد طالقان و بهره برداری از این طرح، این مشکل مرتفع شود.
جمالی پور افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که مناطق شمالی قزوین با چالش بی آبی و کیفیت آب رو به رو هستند و باید با کمک بخش خصوصی و حمایت های وزرات نیرو این مشکلات را برطرف کنیم.

تاباندن انرژی از فضا به زمین با ماهواره خورشیدی

پنتاگون نمونه اولیه یک صفحه خورشیدی فضایی با قابلیت تاباندن انرژی الکتریکی به هر نقطه از زمین را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی ان ان، دانشمندان پنتاگون نمونه اولیه سیستم جدیدی را که اساساً انرژی را از فضا به هر نقطه از زمین می تاباند، با موفقیت آزمایش کردند.
این صفحه خورشیدی که به اندازه یک جعبه پیتزا است، به عنوان "ماژول آنتن فرکانس رادیویی فوتوولتائیک"(PRAM) شناخته می شود و در ماه مه ۲۰۲۱ با یک هواپیمای بدون سرنشین به جو پایین زمین پرتاب شد و هر ۹۰ دقیقه یک بار زمین را دور می زند.
پیش فرض این طرح این است که بتوان یک سیستم انرژی خورشیدی مانند این را برای جمع آوری آن میزان از نور خورشید که از اتمسفر رد نمی شود و تبدیل آن به انرژی خورشیدی استفاده کرد، سپس آن انرژی به نقاط دلخواه از زمین تابانده شود.
در حالی که این دستگاه در حال حاضر کوچک است و تنها می تواند ۱۰ وات انرژی تولید کند، سیستم توسعه یافته آن در آینده بسیار بزرگتر و دارای ده ها صفحه خورشیدی خواهد بود. علاوه بر این، "PRAM" فعلی فقط در حال جمع آوری انرژی است و چیزی به زمین نمی تاباند، اما فناوری انجام این کار قبلاً در مطالعات اثبات شده است.
مدت ها است که از صفحات خورشیدی به عنوان راهی برای تحول در بازار انرژی یاد می شود، اما موضوعات و مسائل بی شماری ماندگاری آنها را محدود کرده است. اما این سیستم انرژی خورشیدی برنامه ریزی شده یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که این سیستم در فضا قرار خواهد گرفت.
با قرار گرفتن این سیستم در فضا، صفحات خورشیدی می توانند از امواج آبی نور استفاده کنند که از جو زمین عبور نمی کنند و در عوض پخش می شوند و آسمان را آبی می کنند. این امواج قدرت بیشتری دارند و منجر به این می شوند که صفحات خورشیدی از نور بیشتر خورشید و در نتیجه انرژی بیشتری تولید کند.

نسل جدید سلول‌های خورشیدی در راه است/ محققان ایرانی حوزه انرژی را متحول می‌کنند

یک محقق ایرانی با به کارگیری مواد ارزان قیمت، موفق به توسعه سلول های خورشیدی با کارایی بالاتر شده است. این سلول ها در صنایع نظامی و فضایی کاربرد بسیاری دارند.
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا ، ایران از مهم ترین صادرکنندگان انرژی و برق به کشورهای همسایه است، با این حال افزایش جمعیت در کشور باعث افزایش قابل توجهی در استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی شده است. این امر منجر به رشد تصاعدی مصرف انرژی شده، به طوری که تأمین برق کشور با مشکل برخورده است. خاموشی های اخیر در مناطق مختلف تهران نیز یکی از پیامدهای این چالش تأمین برق کشور بود.
تلاش برای  جایگزینی سوخت های فسیلی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. یکی از بهترین گزینه های جایگزینی سوخت های فسیلی انرژی خورشیدی است که منبعی نامحدود، بدون آلایندگی و رایگان به شمار می رود. یک محقق ایرانی به نام پدرام منافی با اجرای طرح «تأثیر ریزساختار الکترولیت ژل مانند بر پایه PVDF-HFP/PEO حاوی نانوذرات گرافنی بر بازدهی الکتریکی سلول خورشیدی رزانه حساس DSSC» موفق شده کارایی سلول های خورشیدی را با استفاده از مواد ارزان قیمت، به طور قابل توجهی افزایش دهد.
افزایش کارایی و کاهش هزینه تولید
به گفته منافی؛  در ساخت این سلول های خورشیدی از پلیمر PVDF-HFP (کوپیلیمر وینیلیدین فلورید هگزافلوئورپروپیلن) و انواع پلی اکساید، به خصوص پلی اتیلن اکساید، استفاده شده است. این ترکیب در مقایسه با موادی که به طور معمول در ساخت سلول های خورشیدی استفاده می شود، هزینه کمتری دارد. نسبت ترکیب دو پلیمر به کار رفته در ساخت سلول های خورشیدی 60 به 40 است که این امر هزینه تولید را به طور قابل توجهی کاهش داده است.
دلیل افزایش کارایی  این سلول های خورشیدی استفاده از نانوذرات گرافن است که خواص  الکتروکاتالیستی  دارد و باعث افزایش قابل توجه کارایی این سلول ها شده است.