انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تبدیل کولرهای آبی به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با قطعات سفال/کاهش ۶۷ درصدی مصرف آب

محققان کشور کولرهای سفالی را عرضه کردند که با استفاده از پنل خورشیدی و المنت قادر به ایجاد سرمایش در فصل تابستان و گرمایش در فصول سرد زمستان است، ضمن آنکه این سامانه به دلیل استفاده از خاک رس، آب ورودی به آن تصفیه می‌شود.

مهندس مرتضی چابکی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا طراحی و ساخت "سفال‌جت" و لوله‌های آبیاری را از دستاوردهای این مطالعات دانست و افزود: سفال جت سیستم سرمایشی و گرمایشی است و ماده اصلی ساخت آن از سفال است.

وی با بیان اینکه این سیستم قادر است دمای هوا را تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد بدون نیاز به هیچ نوع موتور و یا کمپرسوری در فصل تابستان خنک می‌کند، اظهار کرد: در این سیستم ۱۲۰۰ قطعه سفال استفاده شده است و با یک مخزن آب در بالا و یا پمپی در پایین، آب داخل کولر، خنک می‌شود.

چابکی، منابع انرژی این سیستم را پنل خورشیدی دانست و یادآور شد: فن این کولر سفالی با استفاده از انرژی خورشیدی شروع به حرکت و خنک کردن محیط می‌کند.

وی با اشاره به کاربردهای این سیستم در فصل زمستان، توضیح داد: این دستگاه با استفاده از دو المنت، حدود ۴.۵ تا ۵ ساعت فعال می‌شود و در مدت ۲۴ ساعت به صورت خاموش قادر به گرم کردن محیط‌های بسته است.

این محقق با بیان اینکه این سیستم قابل کاربرد در مراکز صنعتی، اداری و خانگی دانست، گفت: این سیستم همچنین به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی قابل استفاده است؛ چراکه عملکرد این سیستم با پنل خورشیدی است و با نصب ۴ تا ۵ دستگاه از این سیستم در اطراف اراضی کشاورزی، می‌توان مانع از یخ‌زدگی محصول شد.

وی استفاده از لوله‌های سفالی برای عبور آب را از دیگر مزایای این سیستم ذکر کرد و ادامه داد: این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که وقتی آب در داخل لوله‌های سفالی وارد می‌شود، تصفیه می‌شود. خانواده خاک رس به صورت هوشمند یون کلسیم را جذب و یون سدیم را از خود دور می‌کند.

چابکی اضافه کرد: با چنین روشی، می‌توان کولرهای آبی را به کولرهای سفالی تبدیل کرد که دو برابر بیشتر از کولرهای آبی، هوا را خنک می‌کند؛ در حالی که ۶۷ برابر میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

این محقق با تاکید بر اینکه این سیستم، مرکزی است، توضیح داد: در این مدل پوشال کولرهای آبی حذف می‌شود و با استفاده از ریموت کنترلی که بر روی آن نصب می‌شود، می‌توان سیستم را روشن و داخل محیط‌های بسته را بدون نیاز به برق خنک کرد.

چابکی به سیستم گردش آب در کولرهای سفالی اشاره کرد و افزود: بالای این سیستم دارای یک کوزه حاوی زغال فعال و ماسه بادی است که آب، داخل آن شده و تا ۷ درجه سانتی‌گراد خنک و تصفیه می‌شود و آب تصفیه شده و خنک شده بدون هیچ پمپی وارد رادیاتور سیستم می‌شود و به این طریق رادیات و فن شروع به کار می‌کند و سرما وارد محیط خواهد شد.

وی همچنین به سیستم پنل خورشیدی اشاره کرد و یادآور شد: پنل خورشیدی به عنوان سایه‌بان سیستم نصب می‌شود و هزینه‌های مربوط به سقف و سایه‌بان کولرها حذف خواهد شد و قادر به تامین انرژی مورد نیاز کولر سفالی است و با استفاده از این روش برای این نوع کولر نیازی به گاز فریون نیست.  

انتهای پیام

مشکلات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی معابر برطرف شود

اعضای شورای شهر تهران

رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اختلال در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی موجب پایمال شدن حقوق شهروندان می‌شود، بر لزوم رفع نقص این چراغ‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، شهربانو امانی در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره اختلال سیستم‌های چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تذکر داد و گفت: اختلال در تقاطعات به دلیل قطع برق یکی از مواردی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد چرا که در صورت قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در برخی معابر  از کار می‌افتند. این موضوع علاوه بر ایجاد ترافیک شدید و گسترده در سطح شهر باعث افزایش تخلفات نیز خواهد شد.

وی افزود: در دنیا برای رفع این مشکل از سیستم برق اضطراری یا انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و یا جداسازی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از برق شهری انجام شده است اما سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که چرا تا کنون تمامی تقاطعات و یا حداقل تقاطع‌های اصلی به این سیستم مجهز نشده‌اند.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا ادامه داد: نقص در سیستم ثانیه شمارهای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز مشکل دیگری است که باید هر چه زودتر رفع شود. نقص در سیستم ثانیه شمارها باعث پایمال شدن حقوق برخی از رانندگان در تقاطع‌های شهری می‌شود. بارها دیده شده که رانندگان در حال عبور از تقاطع‌ها در حالیکه چراغ سبز است حدود 15 یا 20 ثانیه تا قرمز شدن چراغ فرصت است اما ناگهان به محض رسیدن به تقاطع عدد 15 به صفر تبدیل می‌شود و چراغ قرمز می‌شود. در این مدت راننده مجبور به توقف ناگهانی در ابتدای تقاطع یا بر روی خط سفید و محدوده غیر مجاز می‌شود.

وی تاکید کرد: در این حالت عملا رانندگان بدون ارتکاب به تخلف مشمول جریمه عبور از چراغ قرمز و ثبت تخلف از طریق دوربین‌های تعبیه شده در تقاطع‌ها می‌شوند. به این ترتیب حقوق شهروندان پایمال می‌شود و این موضوع باعث اختلال در وضعیت عبور و مرور و نظم شهری و همچنین افزایش تصادفات می‌شود. همچنین شائبه‌ای را در بین شهروندان و رانندگان به وجود می‌آورد که شاید تعمدی در مورد عدم اصلاح این نقص و اختلال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در راستای اجرای ماده 73 قانون شوراها مراتب به شهردار تهران به عنوان تذکر اعلام می‌شود و امیدوارم با اصلاح این موارد شاهد بهبود در تقاطع‌های شهر تهران باشیم.

در زمینه معیشت و رفاه عشایر باید قدم‌های بزرگ‌تری‌ برداریم‌

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ۳۰ هزار خانوار عشایری از انرژی‌های خورشیدی بهره‌مند هستند و طبق برنامه این تعداد به ۷۵ هزار خانوار می‌رسد.

‌به گزارش ایسنا‌، کرمعلی قندالی در حاشیه آئین افتتاح تأمین آب خلیل‌آباد الیگودرز به خبرنگاران بیان کرد: در جامعه عشایری معیشت، استقرار و رفاه به عنوان فاکتورهای مهم مدنظر است.

وی افزود: جمعیت عشایری بر اساس سرشماری سه دوره ثابت است و ۲۱۳ هزار خانوار با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه جامعه عشایری یک جامعه مولد کم‌توقع و بهره ور بوده و احساس می‌کنیم در زمینه معیشت و رفاه این جامعه باید قدم‌های بزرگ‌تری را برداریم.

قندالی بیان کرد: باید تنوع معیشت مطرح باشد که در این راستا طرح زنجیره تولید، طرح چرخه گیاهان دارویی، طرح صنایع دستی، طرح گردشگری، طرح فرآوری و زنجیره تولید لبنیات، طرح تبدیل اراضی دیم به کشت علوفه یا باغ تعریف شد و طرح است.

به گفته وی، با توجه به قوانین برنامه ششم توسعه و برنامه‌های دائمی به نظر می‌رسد در زمینه تنوع معیشت قدم‌های خوبی را برداریم مخصوصاً در حوزه استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی باید از تک محصولی به تنوع معیشت تبدیل شوند.

قندالی اضافه کرد: در دولت طرح‌های خوبی به تصویب رسید که طرح‌های ویژه ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت همچنین طرح فرهنگی مذهبی و طرح بهداشت و درمان برای جامعه عشایری ابلاغ شد.

وی گفت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور وجود دارد که تمامی دستگاه‌های مرتبط باید برای حفظ این راه‌ها تلاش کنند.

این مسئول عنوان کرد: طرح جایگزینی سوخت فسیلی در دستور کار بوده و استفاده از انرژی‌های نو و پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است و از اهداف راهبردی ما است.

قندالی اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار خانوار در کشور از این نعمت برخوردار هستند و با توافق وزارت نیرو در نظر داریم که بتوانیم تا ۷۵ هزار خانوار از انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی ظرفیت‌های خوبی برای منبع درآمد عشایر است که باید تلاش شود در این راستا بخوبی عمل شود.

او عنوان کرد: یک درصد ورودی به صندوق توسعه ملی هر سال به عنوان سرمایه در گردش برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز به سازمان عشایر اختصاص پیدا می‌کند، خوشبختانه امسال در شش ماهه اول ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

قندالی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم همه مبالغ با سود ۱۰ درصد به عشایر پرداخت شود. همچنین علاوه بر این ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات محل مدیریت بحران با سود چهار درصد و با دوره برگشت ۵ ساله برای تشکل‌ها در نظر گرفته شد تا بتوانیم از طریق تشکل‌ها قدم‌های مثبتی را برای جامعه عشایری برداریم.

غول‌‌های انرژی خورشیدی جهان را بشناسید/ طرح بلندپروازانه‌ چینی‌ها و درجا زدن ایران

۱۰ کشوری که در صدر فهرست تولیدکنندگان انرژی خورشیدی قرار دارند ۳۴۴ گیگاوات از کل انرژی خورشیدی جهان را تامین می‌کنند.

گسترش‌نیوز: در میان انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی اهمیت بیشتری دارد و بیشتر کشورها می‌خواهند مقدار بیشتری از برق مصرفی خود را از این ناحیه تامین کنند. صنعت انرژی خورشیدی در ایران در حال رشد بود اما بی‌توجهی و سرمایه‌گذاری اندک در آن باعث شده که کشورمان علی‌رغم اقلیم و ظرفیت مساعدی که دارد در میان کشورهای طراز اول این نوع انرژی، حرفی برای گفتن نداشته باشد. صنعت انرژی خورشیدی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است. به‌عنوان‌مثال علی‌رغم قول دولت برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی از تولیدکنندگان، هنوز از افزایش قیمت‌ها خبری نیست و این مسئله موجب نارضایتی تولیدکنندگان شده است. طبق اعلام معاون وزیر نیرو قرار است تولید انرژی برق خورشیدی تا پایان دولت دوازدهم به ۴ هزار گیگاوات برسد. برای درک معنای این عدد به میزان تولید کشورهای دیگر نگاهی میندا‌زیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

solarpanel.jpg

درحال‌حاضر مقدار برق انرژی خورشیدی تولیدی در کشورهای مختلف به ۴۰۲ گیگاوات رسیده است. ۱۰ کشوری که در صدر فهرست تولیدکنندگان انرژی خورشیدی قرار دارند ۳۴۴ گیگاوات از کل انرژی خورشیدی جهان را تامین می‌کنند. در ادامه به کشورهای پیشتاز و مقدار تولید آنها در سال ۲۰۱۸ نگاهی می‌اندازیم.

khorshidi.jpg

۱. چین

عجیب نیست که چین جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. هیچ کشوری به اندازه چین، پنل خورشیدی نصب نکرده است. علاوه بر این چینی‌ها در زمینه تولید فناوری پنل‌های خورشیدی به‌شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا هزینه تولید را به حداقل برسانند. چین هدف بلندپروازانه‌ای برای خود در نظر گرفته است و می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۷۰ درصد از انرژی موردنیاز خود را از این طریق تامین کند.

۲. ایالات‌متحده

پنل‌های خورشیدی موسوم به PV که ما می‌شناسیم اختراع امریکایی‌هاست اما این شروع خیره‌کننده در دهه ۱۹۵۰ به‌تنهایی باعث نشد که ایالات‌متحده در صدر فهرست قرار گیرد. ایالات‌ کالیفرنیا، قطب تولید انرژی خورشیدی امریکاست. مقدار تولید انرژی خورشیدی در این کشور به ۲۳ گیگاوات رسیده است.

۳. ژاپن

به دنبال فاجعه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۰۵ حدود ۵۰ مزرعه خورشیدی در قسمت‌های مختلف ژاپن ساخته شد. ژاپن به شدت به انرژی‌های تجدیدپذیر رو آورده است اما جمعیت زیاد و مساحت بالا دست ژاپنی‌ها را بسته و نمی‌توانند پنل‌ّ‌های جدید نصب کنند.

۴. آلمان

آلمان قلب تپنده تولید انرژی خورشیدی در اروپاست. این در حالی است که تعداد تابش مستقیم خورشید در این کشور به‌شدت اندک است. البته بین ۴ کشور اول و ۶ کشور بعدی فهرست، اختلاف بسیاری وجود دارد. آلمان و ایتالیا فقط یک رتبه فاصله دارند اما مقدار تولید آنها به ترتیب ۴۲ و ۷. ۱۹ گیگاوات است.

solarrr.jpg

۵. ایتالیا

درحال‌حاضر ایتالیا حدود ۷ درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

۶. هند

هند از نظر رشد صنعت تولید انرژی خورشیدی ازجمله کشورهایی است که سریع‌ترین پیشرفت را داشته است. این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ گیگاوات از برق مصرفی خود را تولید کند.

علاوه بر این هند به بزرگ‌ترین پارک انرژی خورشیدی جهان تبدیل شده است. این پارک که در شهر کاموتای (واقع در ایالت تامیل) واقع شده است بیش از ۲۵۰۰ هکتار مساحت دارد و ۵. ۲ میلیون پنل را خود جا داده است. این تعداد پنل، انرژی موردنیاز ۷۵۰ هزار نفر را تولید می‌کند.

۷. بریتانیا

بریتانیا در سال ۲۰۱۶ در رتبه دهم قرار داشت و از این نظر رشد داشته است اما احتمال کاهش مقدار تولید وجود دارد چون اخیراً مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته‌شده، متوقف رسیده است.

۸. فرانسه

فرانسه جزء کشورهایی است که می‌خواهد میزان برق تولیدشده از ناحیه انرژی خورشیدی را بیشتر کند. برنامه فرانسه آن است که تا سال ۲۰۲۰ میزان انرژی تولیدشده خود را به ۱۵ مگاوات برساند.

فرانسوی‌ها دنبال راه‌های خلاقانه‌ای هستند که تولید انرژی خورشیدی را افزایش دهند و نخستین بزرگراه انرژی خورشید جهان را تاسیس کند. این بزرگراه یک کیلومتری (به‌نام wattway) حدود یک کیلومتر طول دارد، در نورماندی قرار دارد و زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع پنل خورشیدی در آنجا قرار گرفته است.