انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

پاورپوینت اکولوژی

دید کلی •انرژی خورشیدی در واقع نیروی اصلی محرکه تمام اکوسیستم‌ها به شمار می‌رود. به عبارت دیگر انرژی مورد استفاده برای تمام مراحل زندگی گیاهی از پرتو افکنی‌های خورشید مشتق می‌شوند. انرژیی که به سطح زمین می‌رسد، بطور گسترده‌ای نور مرئی و ترکیب مادون قرمز را شامل می‌شود. گیاهان بطور قابل ملاحظه‌ای نور آبی و قرمز را جذب می‌کنند. در رابطه با انرژی ، ما موارد زیر را بیشتر مطالعه می‌کنیم، مقدار انرژی خورشیدی که به یک اکوسیستم می‌رسد، مقدار انرژی مورد استفاده در گیاهان سبز برای انجام عمل فتوسنتز و مقدار و مسیر جریان انرژی از تولید کنندگان تا مصرف کنندگان.
تمام اکوسیستم‌ها چه به صورت آبی و چه مصنوعی از جمله کشاورزی با جریان انرژی هماهنگ می‌‌شوند. به عبارت دیگر رابطه نزدیکی با جریان انرژی دارند. مادامی که کره زمین منبع مداوم انرژی را از خورشید دریافت می‌کند، منبع مواد آن ثابت است. چون این مواد (از قبیل کربن ، ازت ، اکسیژن و ...) در کره زمین نیز وجود دارند، بنابراین در چرخش‌های مختلف شرکت می‌کنند و در نتیجه دگرگونی‌های حیات را در پی‌خواهند داشت. این چرخش‌ها به چرخش‌های بیوژئوشیمیایی معروف هستند.
•جریان انرژی •اشکال انرژی •انرژی موجود برای استفاده در اکوسیستم‌ها در چندین شکل ارائه می‌شود. 4 نوع آن از بیشترین اهمیت برخوردارند:
•انرژی تابشی: این انرژی نورانی از طیف بلند امواج الکترومغناطیسی تشعشعی از خورشید ، بدست می‌آید. •انرژی شیمیایی: این انرژی به صورت آدنوزین تری فسفات ذخیره می‌شود و در عمل فتوسنتز و سایر نیازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. •انرژی گرمایی: این نوع انرژی از تبدیل جابجاییهای مولکولی غیر‌اتفاقی به اتفاقی نتیجه می‌شود. این نوع انرژی هنگامی که کاری انجام می‌شود، آزاد می‌گردد. •انرژی جنبشی: انرژیی است که از تبدیل انرژی ذخیره شده به فرم قابل مصرف ایجاد می‌شود. •.
•سرنوشت انرژی وارد شده به اکوسیستم •انرژی خورشیدی متمرکز شده به عنوان غذا می‌تواند بر روی زنجیره‌ها و شبکه‌های غذایی یک اکوسیستم تاثیر بگذارد یا به عنوان انرژی شیمیایی در مواد گیاهی یا جانوری ذخیره شود یا به صورت گرما از سیستم خارج شود. مقدار ماده زنده ترکیبی در اکوسیستم از اهمیت زیادی برخوردار است. این ماده حیاتی در اغلب موارد به صورت بیوماسی در واحد سطح اندازه گیری می‌شود و با وزن ماده خشک یا ارزش کالری توصیف می‌گردد. بیومسی توسط الگوی جریان انرژی تعیین می‌شود. مقدار بیومس در هر سطح غذایی یا هر مرحله از زنجیره غذایی رو به کاهش می‌رود

تجدیدپذیرها طلای پاک خواهند شد

ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی‌های نو مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی است. تخمین زده می‌شود با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاه‌های بادی که صرفه اقتصادی دارند در ایران وجود داشته باشد. این ظرفیت در رابطه با انرژی خورشیدی به مراتب بالاتر است، چون نیروگاه‌های خورشیدی محدودیت‌ نیروگاه‌های بادی را ندارند و در بیشتر نقاط کشور قابلیت نصب نیروگاه خورشیدی وجود دارد.

به‌گزارش ایسنا، این در شرایطی است که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی خواهند شد و نفت و گاز در سبد انرژی جهانیان سهمی نخواهد داشت؛ موضوعی که آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز نه تنها آن را رد کرده بلکه سهم زیادی برای ایران در تأمین انرژی مورد نیاز جهان پیش‌بینی کرده است.

در سال ۲۰۱۷، معادل ۸۱ درصد انرژی مورد نیاز جهان از انرژی‌های فسیلی تأمین شده است و این میزان در ۲۳ سال آینده به ۷۶ درصد می‌رسد. طبق برآوردهای انجام شده، این میزان در بدترین حالت به ۵۶ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۴۰ هر سال ۱۱ درصد افزایش یابد و به طور کلی ۲۸ درصد رشد داشته باشد.

محمد ساتکین، رئیس انجمن علمی انرژی ایران با اشاره به ظرفیت بالای ایران در حوزه تجدید پذیرها، اظهار کرد: در خصوص اینکه به چه میزان از این ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم باید به این مسئله اشاره کرد که بیشتر برنامه‌ریزی دولت برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه و از طرفی هم سیاست‌گذاری برای توسعه بوده است؛ یعنی سیاست فعلی دولت احداث مستقیم نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توسط خود دولت نیست، لیکن مواردی را به صورت پایلوت مانند نیروگاه‌های بادی منجیل و دیزباد نیشابور و نیروگاه‌های خورشیدی در سمنان و یزد اجرا کرده است.

به‌گفته وی روندی که در دو سال اخیر در پیش گرفته شده، به تعریف تعرفه‌های جذابی برای خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها منجر شده است که این امر باعث تسریع در توسعه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خصوص نیروگاه‌های خورشیدی فتولتائیک توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده و تاکنون ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک در ایران نصب شده است.

وی با بیان اینکه در رابطه با نیروگاه‌های بادی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد فرایند احداث نیروگاه طولانی‌تر است، گفت: راه اندازی یک نیروگاه بادی به برداشت اطلاعات آمار لحظه‌ای باد توسط ایستگاه‌های بادسنجی نیاز دارد که این داده برداری‌ها باید حداقل یک سال باشد؛ هر چند استانداردها آن را دو سال توصیه می‌کنند. همچنین باید در زمین‌ها و نقاط خاصی کار شود، بنابراین به دلیل زمان‌بر بودن و پیچیده بودن کار در زمینه نیروگاه‌های بادی روند توسعه کندتری داشته‌اند.

ساتکین معتقد است که یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکنون در مسیر توسعه نیروگاه‌های بادی قرار دارد، بحث فاینانس و مسائل بانکی است که کار را مشکل کرده است؛ یعنی اگر کسانی بخواهند در زمینه انرژی بادی یا حتی خورشیدی فعالیت کنند باید بتوانند از بانک‌ها وام بگیرند که گرفتن وام در کشور برای کار در حوزه انرژی بسیار سخت است و از آنجا که کارمزد بانک‌ها در این زمینه بسیار بالا و غیرمعمول است، سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری در این زمینه را کمتر پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی هم که می‌توانند از بانک‌های خارجی وام بگیرند یا فاینانس دریافت کنند، به علت محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده اخیر تا حدودی نگران این موضوع هستند که شاید از نظر بین‌المللی با مشکلاتی مواجه شوند که این مسائل نیز تا حدودی کار را کند کرده است. اما در کل راهبرد و سیاستی که دولت در پیش گرفته است قطعاً به زودی منجر به احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در سطح وسیع در کشور می‌شود. البته اگر مسائل جدیدی پیش نیاید.

وی با تاکید بر اینکه اگر کشور بتواند در زمینه دادن وام به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر راهکاری پیدا کند، بانک‌ها را به دادن تسهیلات ترغیب و مسائل مربوط به قوانین را تسهیل کند کمک بزرگی به این بخش می‌شود؛ اظهار کرد: در واقع یکی از پاشنه‌های آشیل ما در این زمینه بحث بانک و فاینانس است.

وی افزود: علاوه‌بر این اگر امکانات و منابع مالی که برای این کار پیش‌بینی شده به موقع در اختیار ساتبا قرار گیرد کمک بزرگی به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر خواهد شد. همچنین اگر بتوانیم تعاملات بین‌المللی را افزایش دهیم می‌توانیم حداقل در خاورمیانه هسته اصلی بازار انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.

در همین راستا، یوسف آردمولی، مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو ایران به ایسنا گفت: با توجه به تغییر رویکرد دولت در حوزه تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد که این صنعت آینده روشنی را در ایران داشته باشد، اما برای رسیدن به این مساله باید اقداماتی صورت گیرد که در حال حاضر نیز دولت به آن‌ها توجه دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه تجدیدپذیرها در ایران صورت گیرد، گفت: یکی از وظایفی که دولت باید در این حوزه انجام دهد، تشویق بخش خصوصی برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرهاست؛ به گونه‌ای که بخش خصوصی اشتیاق بیش‌تری برای حضور در حوزه تجدیدپذیرها داشته باشد.

مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو ایران، اضافه کرد: البته اخیراً سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی در این بخش با توسعه مواجه بوده است؛ به ویژه در بخش خورشیدی شاهد سیل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی هستیم، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که جذب و حفظ بخش خصوصی نیازمند اقداماتی است.

وی، با تاکید بر این مساله که دولت ضمن پرداخت تسهیلات پول برق تولیدی بخش خصوصی را به موقع و به اندازه پرداخت کند، تصریح کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری خرید تضمینی، یک رکن قابل توجه و مهم است.

آردمولی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌سنجی و ارزیابی و مکان‌یابی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از وظایف اصلی دولت، ظرفیت‌سنجی در این حوزه است و باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی بتواند به راحتی و در مکان مناسب سرمایه‌گذاری انجام دهد که البته در سازمان ساتبا این اقدام در حال انجام است.

انرژی‌های پاک سهم ۲۱ درصدی در تولید برق کشور دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به ۳۰ درصد برسد که برای این مهم نیز برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که دولت نگاه ویژه‌ای به توسعه تجدیدپذیرها و حمایت از بخش خصوصی در این حوزه دارد؛ اما به طور کلی باید گفت که برای استفاده بهینه از این پتانسیل سیاست دولت باید شبکه‌ای باشد یعنی اجزای مختلف درگیر با موضوع باید با هم ارتباط سازنده و هماهنگ داشته باشند. مثلاً اگر سازمان منابع طبیعی باید زمین در اختیار قرار دهد یا محیط زیست مجوز لازم را صادر کند باید با هم و با وزارت نیرو هماهنگ باشند و تمام ارگان‌های مرتبط باید با هم ارتباط شبکه‌ای داشته باشند و بتوانند برای تسهیل در کار با هماهنگی پیش روند و تنها در این شرایط است که می‌توان از این طلای پاک بهره گرفت.

وقتی خورشید به کمک محیط زیست می‌آید!

پنل خورشیدی

پژوهشگران استرالیایی، فهرستی از بهترین پنل‌های خورشیدی در سال 2019 ارائه داده‌اند.

به گزارش ایسنا، تغییرات اقلیمی در حال حاضر، به یکی از پدیده‌های مضری تبدیل شده‌اند که پیامدهای منفی بسیاری برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها دارند. پژوهشگران و متخصصان محیط زیست برای غلبه بر پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی، در جستجوی یافتن راه حل‌هایی مناسب و سازگار با محیط زیست هستند تا بتوانند اثرات منفی این پدیده را به طور قابل توجهی کاهش دهند. یکی از راه حل‌های ارائه شده در این زمینه، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی است که از مناسب‌ترین راه‌های ارائه شده برای تأمین انرژی هستند.

یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین منابع تأمین انرژی تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی است و بهترین راه برای استفاده از آن، پنل‌های خورشیدی هستند. پنل‌های خورشیدی طی سال‌های اخیر، بازخورد بسیار مثبتی در زمینه تأمین انرژی داشته‌اند و مورد تأیید متخصصان این حوزه هستند. اکنون، گروهی از پژوهشگران استرالیایی، فهرستی از بهترین پنل‌های خورشیدی سال ۲۰۱۹ ارائه داده‌اند که هم کارآمد و هم مقرون به صرفه هستند.

سان پاور

شرکت "سان پاور"(Sunpower) که یکی از پیشگامان در حوزه فناوری خورشیدی به شمار می‌رود، محصولی ارائه داده که بیشترین خروجی انرژی را دارد و کارآمدترین پنل در نوع خود محسوب می‌شود. این پنل خورشیدی قدرتمند، طراحی بسیار ظریفی دارد و در عین حال از استحکام بالایی برخوردار است. پنل‌های "سان پاور" با داشتن چنین ویژگی‌هایی که برای یک پنل خورشیدی لازم هستند، می‌توانند راه حل خوبی برای کنترل هزینه‌های مربوط به انرژی و صرفه‌جویی در هزینه باشند. این پنل ها طوری طراحی شده‌اند که با صرف کمترین هزینه، بالاترین سطح انرژی را در اختیار کاربران خود بگذارند. پنل‌های سری E سان پاور، یکی از مشهورترین و قابل اطمینان‌ترین انواع پنل خورشیدی هستند که هم اکنون نیز مورد استفاده گسترده قرار دارند.

ال‌جی

شرکت "ال‌جی"(LG)، یکی از مشهورترین شرکت‌هایی است که سابقه بسیاری در حوزه تولید فناوری دارد. این شرکت، بیش از سی سال به پژوهش در مورد سلول‌های خورشیدی پرداخته تا اطلاعات و مهارت‌های کافی را برای ساخت پنل‌های خورشیدی به دست آورد. این شرکت از سال ۲۰۰۹، ساخت پنل‌های خورشیدی را در کره جنوبی آغاز کرد و در حال حاضر نیز میلیاردها دلار درآمد از این راه کسب می‌کند. پنل‌های خورشیدی ال‌جی با وجود داشتن قیمت بسیار بالا، از مشهورترین انواع پنل خورشیدی به شمار می‌روند. دلیل این موضوع، سطح بالای رضایت کاربران از عملکرد پنل‌های و تأثیرگذاری آنها در حوزه فناوری و انرژی خورشیدی است. پنل‌های ال‌جی در حال حاضر از پرکاربردترین پنل‌ها در استرالیا و آمریکای جنوبی هستند.

وینایکو

شرکت تایوانی "وینایکو"(Winaico)، از شرکت‌های نسبتاً کوچک در زمینه تولید فناوری خورشیدی محسوب می‌شود. این شرکت، پنل‌های باکیفیتی را با قیمت بسیار مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پنل‌های وینایکو موسوم به "M6 PERC" بسیار مورد اطمینان کاربران قرار گرفته‌اند و می‌توان از آنها برای مدت طولانی استفاده کرد. این پنل‌ها می‌توانند در شرایط آب و هوایی متفاوت و حتی در شرایط ناملایم اقلیمی، عملکرد مناسبی داشته باشند. توجه وینایکو به جزئیات و طراحی بسیار محکم پنل‌ها، موجب تمایز آنها از پنل‌های خورشیدی دیگر شده است. با وجود این که وینایکو یک شرکت کوچک است اما استانداردهای لازم را در ساخت محصولات خود مورد توجه قرار داده تا نظر کاربران را به خود جلب کند. طراحی پنل‌های این شرکت به صورتی است که کارآیی لازم را داشته باشند. این پنل‌ها طوری ساخته شده‌اند که در مقابل آسیب و خوردگی مقاوم هستند و توان مقاومت بالایی نیز در مقابل طوفان دارند. پنل‌های وینایکو در آزمایش‌های صورت گرفته نشان دادند به قدری محکم هستند که می‌توانند در برابر طوفان مقاومت کنند.

رک

شرکت نروژی "رک"(REC) که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد، محصولات گوناگونی را برای به کار گرفتن انرژی خورشیدی ارائه می‌دهد تا منبعی قابل اطمینان از انرژی پاک و تجدیدپذیر در اختیار کاربران بگذارد. شعبه‌های گوناگون این شرکت در حال حاضر در نروژ و سنگاپور قرار دارند و با حدود دو هزار کارمند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پنل‌های خورشیدی شرکت رک موسوم به "N- Peak" طوری طراحی شده‌اند که بیشترین مقاومت و بالاترین کیفیت را داشته باشند. با اینکه پنل‌های رک، پایین‌ترین مدت ضمانت را در میان پنل‌های شرکت‌های دیگر دارند اما بازخورد مثبت آنها به قدری بالاست که می‌توان کارآیی آنها را تأیید و به آنها اطمینان کرد. این پنل‌ها، با آب و هوای ناملایم، سازگار هستند و توان مقاومت بالایی دارند.

کیوسلز

شرکت "کیوسلز"(QCells) که در سال ۱۹۵۲ بنیان گذاشته شد، یکی از مشهورترین سازندگان پنل‌های خورشیدی باکیفیت است که پنل‌هایی از جنس مونوکریستال تولید می‌کند. این شرکت، پنل‌های خورشیدی را با ۱۲ سال ضمانت ارائه می‌دهد و کارآیی آنها را نیز تا ۲۵ سال تأیید می‌کند. کیوسلز با ارائه پنل‌های سازگار با شرایط متنوع آب و هوایی سعی دارد روش جدیدی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر ارائه دهد.

تریناسولار

شرکت "تریناسولار"(Trina Solar)، یکی از مشهورترین سازندگان پنل‌های خورشیدی است که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زمینه تولید نسل جدید پنل‌های مقرون به صرفه و کارآمد انجام می‌دهد. این شرکت که در سال ۱۹۹۷ در چین تأسیس شد، در حال حاضر بیش از ۳۰ شعبه در سراسر جهان دارد و تمرکز اصلی خود را به ساخت پنل‌های خورشیدی مقاوم و پژوهش در مورد آنها معطوف داشته است. پنل‌های خورشیدی این شرکت، اکنون در ردیف برجسته‌ترین و کارآمدترین پنل‌های خورشیدی قرار دارند و در پروژه‌های گوناگون مربوط به حوزه انرژی به کار می‌روند.

تریناسولار، پنل‌های خود را در انواع گوناگون و با هزینه‌ای مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. این شرکت مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه سعی دارد محصولاتی با بهترین کیفیت و بالاترین سطح عملکرد در اختیار کاربران قرار دهد. پنل‌های مونوکریستال و مولتی کریستال تریناسولار، از مورد اطمینان‌ترین انواع پنل‌های تولید شده هستند.

جینکوسولار

شرکت "جینکوسولار"(Jinko Solar)، یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی در زمینه تولید پنل‌های خورشیدی کارآمد و مقرون به صرفه است. این شرکت در طول سال‌های گذشته موفق شده پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه پژوهش و سرمایه‌گذاری در مورد فناوری سلول خورشیدی داشته باشد. پنل‌های جینکوسولار موسوم به "ایگل 60"(Eagle 60)، یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین انواع پنل خورشیدی هستند که به بازار ارائه شده‌اند. جینکوسولار در طراحی این پنل‌ها، از بهترین متخصصان در حوزه فناوری خورشیدی استفاده کرده تا بتواند بهترین بازخورد را دریافت کند.