انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

جولان مازوت در سایه غفلت از انرژی خورشیدی/ تولید برق از سوخت هسته ای نیازمند تکنولوژی پیشرفته است!

انرژی خورشیدی می تواند بدون آنکه آلودگی داشته باشد جایگزین سوخت های مخرب فسیلی چون مازوت شود.

به گزارش خبرنگار، از ابتدای دی ماه سال جاری تا به امروز هوای تهران ۲۱ روز متوالی آلوده بوده و این آلودگی سبب گله مندی تعداد زیادی از شهروندان تهرانی شده است. در زمانی که ویروس کرونا جان تعداد زیادی از افراد را تهدید می کند، هوای آلوده سبب نگرانی بیشتری می شود. اما آلودگی هوا آن قدر ها هم پیچیده و غیر قابل حل نیست. با تدابیری می توان این موضوع را حل کرد. اما نه تدابیری مانند قانون هوای پاک که تعداد زیادی از مصوبه هایش هنوز عملی نشده است.

یکی از روش های موثر برای کاهش آلودگی هوا استفاده از انرژی های خورشیدی به جای سوخت های فسیلی است. انرژی خورشیدی وسیع ترین منبع انرژی در سراسر جهان است. انرژی خورشیدی یکی از منابع تامین انرژی رایگان و عاری از اثرات مخرب محیط زیستی است که می تواند به راحتی جایگرین سوخت های فسیلی مخرب و آلاینده شود.

کشور های زیادی توانسته اند با اتخاذ تدابیری از این انرژی پاک استفاده کنند و این موضوع تاثیر بسیار مفیدی بر محیط زیست آن ها گذاشته است، اما در کشور ما تنها به صورت محدود از این انرژی استفاده می شود و حالا همین موضوع سبب شده که استفاده از سوخت مازوت نفس همه پایتخت نشینان را تنگ کند، در حالیکه می توان به راحتی انرژی خورشیدی را جایگزین سوخت فسیلی کرد.

خورشید یک راکتور هسته ای طبیعی از جنس انرژی بسیار عظیم است، که ماده در آن جا بر اثر هم جوشی هسته ای به انرژی خورشیدی تبدیل می شود و هر روز حدود ۳۰۰ میلیارد تن از جرم آن به تابش تبدیل می شود، دمای داخلی آن حدود ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است.

فارس در برق خورشیدی اول است/ قیمت مازوت برای صنایع کاهش یابد

ایسنا/فارس استاندار فارس مدعی شد که این استان با در تامین انرژی برق از طریق نیروگاه های خورشیدی مقام نخست کشور را در اختیار دارد.

عنایت الله رحیمی در جلسه با وزاری کشور، نفت و نیرو در خصوص مدیریت سوخت و مصرف گاز با تاکید بر تامین انرژی از منابع تجدید پذیر و ضرورت سوق دادن کشور به این مسیر، گفت: استان فارس مقام نخست تولید برق از انرژی خورشیدی را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر، بیش از ۹۰۰ هکتار مزارع خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی در دستور کار دارد که کمک شایانی به تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، رحیمی با ارائه پیشنهادهایی درباره مدیریت سوخت و مصرف گاز در شرایط پیش رو، گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان کاهش فروش گاز به علت محدودیت مصارف، ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۰۰ میلیون متر مکعب بود.

افزایش ۵ برابری مصرف گاز در فارس

وی میانگین مصرف گاز مشترکان خانگی و تجاری در تابستان امسال را ۵ میلیون مترمکعب در روز اعلام و اضافه کرد: باتوجه به اینکه میزان مصرف در ماه های آذر و دی امسال به ۲۴میلیون مترمکعب در روز افزایش داشته، اعمال محدودیت های مصرف در بخش هایی همچون نیروگاهی، پتروشیمی، کارخانه های سیمان و سایر واحدهای صنعتی اجتناب ناپذیر است.

استاندار فارس با تاکید بر لزوم مصرف بهینه انرژی گاز و برق با شروع فصل زمستان توسط مشترکان، یادآور شد: با توجه به افزایش مصارف خانگی گاز و حتی برق و برای جلوگیری از قطع آنها، نیازمند همکاری هم استانی ها هستیم.

رفع مشکل واحدهای تولیدی با سوخت جایگزین

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل مصرف سوخت کارخانجات به دنبال منابع جایگزین برای جلوگیری از محدودیت تامین سوخت هستیم، گفت: در تلاش هستیم سوخت کارخانه ها از گاز به نفت و گاز به مازوت تبدیل کنیم.

رایگان شدن قبوض برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی

کارشناس حوزه انرژی گفت: استفاده از پنل خورشیدی می تواند ضمن تامین بخشی از نیاز برق مشترکان ، آنها را از تخفیف صد در صدی طرح برق امید برخودار کند.

کد خبر: ۸۶۱۱۶

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰        01 January 2021

محمدرضا احمدی با اشاره ظرفیت بالای کشور در تولید برق از انرژی خورشیدی بیان کرد: موقعیت جفرافیایی ایران، شرایط مناسبی را برای تامین انرژی تجدیدپذیر فراهم کرده است و مشترکان می‌توانند با نصب از پنل های خورشیدی بار  برق مصرفی خود را تقسیم کنند.


این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی در طرح وزارت نیرو محدود به تامین برق برای مشترکان نیست و متقاضیان می‌توانند با سرمایه گذاری برق تولید شده خود را این وزارت خانه بفروشند و با آن درآمدزایی داشته باشند.

وی افزود: قیمت خرید برق از مشترکانی که اقدام به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌کنند به ازای هر کیلووات حدود ۱۰۰۰ تومان است و قیمت برق ارائه شده به مشترکان بسته به میزان مصرف به ازای هر کیلووات حدود ۱۰۰ تومان است این تفاوت قیمت می تواند علاوه بر رایگان شدن مصرف برق مشترک، درآمدزایی نیز داشته باشد.

احمدی بیان کرد: این طرح علاوه بر ذی نفع شدن مشترکان برق، می‌تواند برای مدیریت در پیک مصرف برق موثر باشد، در فصل تابستان با توجه به افزایش دما میزان پیک مصرف به نحوه چشمگیری افزایش خواهد یافت و احتمال خاموشی نیز بالا خواهد بود.


این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: جغرافیای چهار فصل و تعداد بالای روز‌های آفتابی نقطه قوت توسعه انرژی‌های خورشیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از کشور‌های اروپایی با وجود روز‌های کم آفتابی توانسته اند بخش فراوانی از نیاز خود را به نیروگاه برق حرارتی کاهش دهند.


وی افزود: این صفحات خورشیدی به گونه‌ای طراحی شدند که در فضای کوچک نیز می‌توانند نصب شوند و بخشی از انرژی مورد نیاز بخش خانگی را تامین کنند.


احمدی در پایان گفت: با توجه به سیاست‌های دولت برای واقعی سازی انرژی و تعرفه‌های پلکانی افزایش قیمت برق، استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌تواند هزینه انرژی در سبدخانوار را کاهش دهد.

آغاز ثبت نام مشترکان پر مصرف برای پنل خورشیدی

مدیرکل دفتر طرح های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ساتبا گفت: ثبت نام متقاضیان پر مصرف خانگی برای استفاده از پنل های خورشیدی به صورت اقساطی در سایت ساتبا آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت نیرو، «محمدتقی زیاری» افزود:مقرر است با توجه به محدودیت های منابع مالی متناسب با آمار تقاضاهای ثبت شده در مناطق مختلف در سایت ساتبا، یک استان به عنوان مرحله آزمایش اجرایی طرح انتخاب شود.
وی هزینه احداث یک سامانه خورشیدی خانگی کوچک مقیاس با ظرفیت عملی ۶۰۰ وات را حدود ۱۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و از مشخص شدن ساز و کار ثبت نام متقاضیان برای نصب سامانه های خورشیدی کوچک مقیاس خبر داد.
زیاری با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در وزارت نیرو برای ترغیب مشارکت مشترکان پرمصرف بخش خانگی برای اجرایی کردن طرح سامانه های خورشیدی کوچک مقیاس در قالب برق امید، خاطرنشان کرد: در این طرح برای هر خانوار پرمصرف خانگی که متقاضی است، احداث یک سامانه با ظرفیت اسمی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ وات با حمایت دولت در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ثبت نام متقاضیان پر مصرف خانگی در سایت ساتبا آغاز شده و مقرر است با توجه به محدودیت های منابع مالی متناسب با آمار تقاضاهای ثبت شده در مناطق مختلف در سایت ساتبا، یک استان به عنوان پایلوت اجرایی طرح انتخاب شود.
زیاری خاطرنشان ساخت: بر این اساس مدل تامین مالی این طرح، سرمایه گذاری لازم از طریق اخذ وام قرض الحسنه از سیستم بانکی توسط متقاضی صورت می پذیرد و پرداخت سود وام توسط دولت انجام می شود.
این مقام مسوول ادامه داد: در این طرح معرفی ضامن و همچنین بازپرداخت اقساط اصل وام طی مدت زمان ۳۰ ماهه (یا حداکثر ۳ سال) باید توسط متقاضی انجام پذیرد.
وی گفت: بر اساس رویه اجرایی طرح، مبلغ وام اخذ شده توسط متقاضیان در اختیار شرکت های مجری ذی صلاح قرار می گیرد و سامانه های خودتأمین خورشیدی از این محل نصب می گردد/

آبگرمکن خورشیدی بر بام دو هزار و ۷۰۰ منزل مسکونیِ نصف جهان

بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در کلانشهر اصفهان در یک سال و نیم گذشته مجهز به آبگرمکن خورشیدی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، بر برنامه ریزی به تشویق شهروندان در استفاده از انرژی خورشیدی با نصف آبگرمکن های خورشیدی تا پنج سال آینده در ۱۵ هزار واحد آپارتمان تاکید کرد و گفت: این موضوع در شورای اسلامی شهر مطرح شده و شورای اسلامی شهر، شهرداری را مکلف کرده تا سالانه بیش از سه هزار آبگرمکن خورشیدی نصب کند.
حسین امیری بر فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی تاکید کرد و افزود: فرهنگسرا های شهر اصفهان ظرفیت خوبی برای فرهنگ سازی و آموزش عمومی در بخش فرهنگی شرکت توزیع برق دارند.
وی با تاکید بر لزوم افزایش فرهنگ سازی برای کاهش مصرف انرژی برق، گفت: با همکاری دیگر ادارات الزامی است مصرف سامانه های سرمایشی و گرمایشی، بالابرها، موتورخانه، سیستم های تهویه در ساختمان های اداری کاهش پیدا کند و اداره برق نیز علاوه بر بسته های تشویقی برای شهرداری، باید بسته های تاثیرگذارتر برای سایر ادارات نیز در نظر بگیرد.

تجهیزات گلخانه دریایی ایرانی شد/ توسعه فناوری آب شیرین کن خورشیدی

محققان کشور در راستای توسعه فناوری استفاده از انرژی خورشیدی در تامین آب و انرژی از آب دریا، موفق به توسعه آب شیرین کن های خورشیدی برای گلخانه دریایی شدند.
دکتر نادرقلی ابراهیمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال جاری ۱۶ طرح مصوب داریم که هرکدام در حال پیگیری هستند.
وی با بیان اینکه یکی از آنها گلخانه دریایی است، بیان کرد: در سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان نیاز است که از انرژی خورشیدی و مزیت ساحلی استفاده شود. از این رو یکی از طرح ها، توسعه فناوریهای آب شیرین کن های خورشیدی بود که به صورت پایلوت اجرایی شده است.
دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ادامه داد: فناوری استفاده از انرژی خورشیدی و تامین آب و انرژی از آب دریا در گلخانه های دریایی تاکنون در اختیار کشور ما نبوده و اکنون دانش بومی آن به نتیجه رسیده تا در گلخانه های دریایی مورد استفاده قرار بگیرد.
ابراهیمی افزود: این فناوری ویژه در سواحل دریا با استفاده از انرژی خورشیدی و از طریق رطوبت دهی- رطوبت گیری، آب شور دریا را شیرین سازی می کند و در گلخانه دریایی برای آبیاری و همچنین تامین سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی، علاوه بر استفاده از آب شور دریا برای گلخانه از مزیت های دیگر استفاده از این تجهیزات، اشتغالزایی است که به واسطه فناوری ایرانی ایجاد شده است.
وی افزود: به واسطه این آب شیرین کن های خورشیدی، آب و محصولات گلخانه ای در ساحل دریا تولید می شود که تاکنون از این انرژی بی بهره بودیم.
ابراهیمی خاطر نشان کرد: این طرح در مرحله پایلوت خود به اجرا درآمده و پس از دو دوره کشت در فصل های سرما و گرما با این سیستم، می توان تحلیل کامل تری از میزان صرفه جویی و همچنین افزایش بهره وری آب و انرژی در مقایسه با سیستم های مشابه ارائه داد