انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

«آب‌ شیرین‌کن حرارتی» در کشور تولید شد

«آب‌ شیرین‌کن حرارتی» در کشور تولید شد

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید آب شیرین کن های حرارتی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمک زدایی و یا شیرین سازی آب فرآیندی است که مواد معدنی از آب شور جدا می‌شود و حاصل آن آب شیرین می‌شود که می‌تواند برای مصارف آب شرب انسان، آبیاری مزارع و باغات کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

در فرآیند شیرین سازی آب، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌شود. هزینه انرژی بیشترین سهم هزینه‌های عملیاتی یک واحد آب شیرین کن را دارد. بنابراین تولید آب شیرین با کمترین مصرف انرژی بسیار مهم است.

سیستم‌های تولید آب شیرین با استفاده از انرژی خورشید یکی از روش‌های کم هزینه برای تولید آب شیرین است. شیرین سازی آب با استفاده از انرژی خورشیدی به دو دسته سیستم‌های حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می‌شود. در روش غیر حرارتی از انرژی خورشید برای تولید جریان برق مورد نیاز پمپاژ آب به داخل سیستم (معمولاً فیلترها) که توسط صفحات خورشیدی تأمین می‌شود، استفاده می‌شود.

اما در روش حرارتی با استفاده از کلکتورهای خورشیدی از حرارت خورشید جهت تبخیر و سپس تقطیر آب به منظور شیرین سازی آب استفاده می‌شود. در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان در کشورمان توانسته به دانش تولید سیستم‌های آب شیرین‌کن خورشیدی نسل جدید دست پیدا کند.

محسن نظری مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته آب شیرین‌کن و همچنین مهندسی خلاء فعالیت دارد که در حوزه آب و فناوری‌های جدید آب شیرین‌کن‌های حرارتی عملاً در داخل کشور پیشرو هستیم و پروژه‌های مختلفی را در دست اجرا داریم.

این فعال فناور گفت: سیستم‌های ترکیبی هیبریدی خورشیدی به هیچ عنوان در داخل کشور وجود ندارد و در دنیا نیز غیر از چند شرکت در کشورهای آلمان و آمریکا هیچ تولیدکننده دیگری وجود ندارد.

نظری بیان کرد: مناطق گرمسیر و مناطقی که درگیر بحران آب شیرین هستند، معمولاً دارای پتانسیل بسیار بالای انرژی خورشیدی هستند این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از انرژی خورشیدی برای تصفیه آب شور و تولید آب قابل شرب، مورد استفاده قرار گیرد.

نظری در رابطه با سیستم ترکیبی MED/MVC-ZLD تولیدی این شرکت گفت: این فناوری از تبخیر کننده و کریستالایزر برای جدا کردن املاح استفاده می‌کند.

این فعال فناور ادامه داد: در سیستم ZLD ، سه تکنولوژی باهم ترکیب می‌شوند، در ابتدا آب شور به تبخیر کننده وارد می‌شود و پس از تغلیظ شدن وارد کریستالایزر شده و ذرات جامد به صورت کریستال در آب غوطه‌ور می‌شوند، پساب خروجی از کریستالایزر، وارد سانتریفیوژ شده و پس از آن نمک خشک با رطوبت بسیار پایین تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان افزود: ماژولار بودن و نگهداری آسان از مزایای اساسی این سیستم است. در حال حاضر پروپزالی تهیه و به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است تا از این دستگاه در جزایر مکران استفاده شود و با استفاده از این تجهیزات آب دریا جهت شیرین سازی و کاربرد در مصارف کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی درباره صادرات این تجهیزات به خارج از کشور بیان کرد: در زمینه دستگاه‌های آب شیرین‌کن حرارتی کار تولید بر روی محصولات این شرکت درحال انجام است که بتوانیم تا پایان سال آینده اولین محموله صادراتی خود را به کشورهای امارات متحده عربی، کنیا و آفریقای جنوبی داشته باشیم.

به گفته وی، دستگاه آب شیرین کن برای کاربرد جهت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 4824366

نامزدهای گروه علوم کاربردی جایزه کتاب‌سال معرفی شدند

نامزدهای گروه علوم کاربردی جایزه کتاب‌سال معرفی شدند

نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه علوم کاربردی توسط دبیرخانه این‌جایزه معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نامزدهای نهایی سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه علوم کاربردی توسط دبیرخانه این‌جایزه معرفی شدند.

به این‌ترتیب، ۱۷کتاب از گروه علوم کاربردی در موضوعات مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی کشاورزی به عنوان نامزد نهایی جایزه کتاب‌سال شناخته شدند.

در موضوع مهندسی صنایع ۳کتاب «ارزیابی ریسک و قابلیت اطمینان»، تألیف حسن جوانشیر و سیدمحمدعلی فیروزآبادی، تهران: شربیانی، ۱۳۹۷، «کنترل و برنامه‌ریزی پخش»، تألیف دیوید فردریک راس، ترجمه تیمور حسینی و علی آقاجانی، تهران: دیموند بلورین، ۱۳۹۷ و «طراحی و تجزیه و تحلیل آزمایش‌ها»، تألیف علی زینل همدانی، امین شهسواری و محمدتقی رضوان، اصفهان: دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۳۹۷  به دور نیمه نهایی این دوره از جایزه کتاب سال راه پیدا کردند.

همچنین کتاب «تکنیک طراحی بافت و رنگ (گروه مهندسی نساجی)»، تألیف شاهپور وزیردفتر، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۳۹۷در موضوع مهندسی شیمی تنها اثر راه یافته به مرحله دوم داوری جایزه کتاب سال است.

در موضوع مهندسی برق نیز دو کتاب« انرژی خورشیدی: فیزیک و مهندسی فوتوولتاییک فناوری‌ها و سامانه‌ها»، تألیف آرنواسمتس ـ کلاوس یگر و دیگران، ترجمه مجید قناعت‌شعار، سیدمرتضی احمدی ملاسرایی و مسعود ابراری، تهران: دانشگاه شهید بهشتیذ و «فتوولتاییک: مبانی، فناوری و کاربرد»، تألیف کنراد مرتنز، ترجمه حسین موسی‌زاده، نازیلا طربی و جلیل تقی‌زاده طامه، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، ۱۳۹۷ به عنوان نامزد معرفی شدند.

دو کتاب «مکانیک مواد مرکب: مفاهیم و کاربردها»، تألیف رضا جواهری، محمد اسدزاده، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، مؤسسه انتشارات علمی، ۱۳۹۷ و «انرژی خورشیدی»، تألیف مجید زندی و مریم امیرحسینی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۷  در موضوع مهندسی مکانیک به مرحله نیمه پایانی این دوره از جایزه کتاب سال راه پیدا کردند.

در موضوع مهندسی کشاورزی هم ۹کتاب «فلزات سنگین در خاک»، تألیف برایان جی. آلووی، ترجمه امیر فتوت، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۹۷، «کاربرد ترکیبات ضدمیکروب طبیعی در مواد غذایی»، تألیف سیدمهدی رضوی روحانی، مهران مرادی، مهرناز بازرگانی گیلانی، رزاق محمودی و دیگران، ارومیه: جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی، ۱۳۹۶، «اندازه‌گیری باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی: مبانی و روش‌ها»، تألیف خلیل طالبی جهرمی و سیداحسان ترابی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، ۱۳۹۷، «روانکارها و گریس‌ها با پایه زیستی»، تألیف لو. هنری، اروین ریشتر، ترجمه برات قبادیان، مسعود دهقانی صوفی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز انتشارات، ۱۳۹۷، « سازوکارهای مولکولی عملکرد هورمون‌های گیاهی»، تألیف علی‌اکبر احسان‌پور، فائزه قناتی، اعظم‌السادات نوری، توران پشتی و کامران مرادی، اصفهان: دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۷، «مکان‌یابی ژنتیکی و گزینش به‌کمک نشانگر: مبانی، کاربرد و مزایا» تألیف مانیکاندا بوپانی، ترجمه سیدمحمدمهدی مرتضویان و حسین رامشینی، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۹۷، «تکثیر و پرورش آبزیان دریایی و لب‌شور»، تألیف سانتانام پرومال، آروناچام تیروناوکاروسو، پرومال پاچایاپان، ترجمه کامران رضایی‌توابع، بهمن پوریونس آبکنار، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، ۱۳۹۷، «کنترل سیلاب»، تألیف مهدی وفاخواه، علیرضا مقدم‌نیا، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز انتشارات، ۱۳۹۷ و «نماتدهای انگل گیاهی ایران»، تألیف رضا قادری، لیلا کاشی‌نهنجی و اکبر کارگربیده، شیراز: مرجع علم، ۱۳۹۷ به عنوان نامزدهای سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال معرفی شدند.

کد خبر 4822466

دستورالعملهای تشویقی برای ساخت تجهیزات تجدیدپذیر باید تسهیل شود

دستورالعملهای تشویقی برای ساخت تجهیزات تجدیدپذیر باید تسهیل شود

مدیر عامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گفت: در حال حاضر دستورالعمل مشوق ساخت داخل تجهیزات تجدیدپذیر به شدت سخت‌گیرانه است که باید این موضوع تسهیل شود.

دکتر سید مسلم موسوی درچه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغیه وزارت نیرو در سال گذشته گفت: این ابلاغیه مبنی بر آن است که سرمایه‌گذارانی که از تجهیزات ساخت داخل برای نیروگاه‌های خود استفاده کنند، می‌توانند به عنوان مشوق تا سقف ۳۰ درصد برق تولیدی خود را گران‌تر به وزارت نیرو بفروشند.

وی ادامه داد: از این رو اگر افرادی برای نیروگاههای خود از پنلهای ساخت داخل استفاده کنند، می‌توانند از این مشوق بهره‌مند شوند.

موسوی درچه بیان کرد: دستورالعملی که از سوی وزارت نیرو صادر شده بود برای افرادی بود که از پنل‌های وارداتی استفاده نکنند، در صورتی که زنجیره تولید پنل‌های خورشیدی به صورت کلی وارداتی بوده و تنها انتهای این زنجیره که ساخت پنل است، ایرانی هستند.

مدیر عامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با تاکید بر اینکه تشویق وزارت نیرو برای این افراد تا سقف سی درصد است، بیان کرد: این دستورالعمل ابلاغ شده و تا کنون هم یک سالی از ابلاغ آن گذشته و مجموعه‌هایی هم درخواست دادند که وزارت نیرو با امتیازهایی که در نظر دارد، برقشان را خریداری کند و اکنون این پروسه با همکاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در حال ارزیابی هستند.

به گفته وی، متأسفانه دستورالعمل به سمتی سوق پیدا کرده که سخت گیرانه اعمال می‌شود. به این معنی که متناسب با وضعیت بومی این صنعت در داخل نیست. در واقع باید در ابتدا سهل‌گیرانه عمل شود و به افرادی که تنها پنل خورشیدی در داخل کشور تولید می‌کنند امتیاز بیشتری تعلق گیرد تا تعداد شرکت‌های تولیدکننده پنل به تدریج در کشور افزایش یابد و سپس امتیازدهی به سمت ابتدای زنجیره سوق پیدا کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر باید این دستورالعمل متناسب با میزان بومی سازی این صنعت در کشور، پویا باشد؛ یعنی در سالهای ابتدایی باید امتیاز شرکت‌های تولید کننده پنل و تولید کننده سل بالا باشد و پس از اینکه انتهای زنجیره به اندازه کافی رشد پیدا کرد و تقاضا برای ابتدای این زنجیره شکل گرفت، می‌توان امتیاز شرکتهای انتهای زنجیره (تولید سل و پنل) را کاهش داد و امتیاز شرکتهای ابتدایی زنجیره (شرکتهای تولیدکننده سیلیسیوم سولارگرید و ویفر و شمش) را افزایش داد.

وی با تاکید بر اعتراض به این سخت گیری ها ادامه داد: این اعتراض را به عنوان انجمن اعلام کردیم که این در حال بحث و بررسی است، زیرا دستورالعمل ابلاغی وزیر نیرو برای بومی سازی و شرکتهای تولیدی داخل سخت گیرانه است. لازم است برای شروع توسعه این فناوری و تکمیل زنجیره تولید پنل‌های خورشیدی تا حدی نگاه سهل گیرانه ای اعمال شود تا کم کم ارتقا پیدا کند.

موسوی درچه ادامه داد: لازم است که قسمتهای انتهایی تولید زنجیره را راحت بگیریم که کسی که انتهای زنجیره را سرمایه گذاری می‌کند امتیاز بالاتری را بگیرد در صورتیکه امتیاز پایینی را دارند.

وی با اشاره به امتیاز سی درصد از سوی وزارت نیرو گفت: این سی درصد زمانی است که سرمایه گذار کل تجهیزاتی که برای تولید برق به کار می‌گیرد داخلی سازی شده باشد و این موضوع با عدم تکمیل زنجیره تولید داخل پنل ها مغایرت دارد از این رو ضروری به نظر می‌رسد که وزارت نیرو برای این موضوع یک مقدار دیدگاه سهل گیرانه تری داشته باشد.

کد خبر 4815668

تجهیزات دریایی و شناورهای سبک «ایران‌ساخت» شد

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان داخلی، طراح و تولیدکننده‌ شناورهای سبک از جنس آلومینیوم و فولاد و تجهیزات مربوط به آنها است. این مجموعه دارای یارد مجهز ساخت شناور و کارگاه‌های ساخت تجهیزات دریایی و همچنین اولین برند تولیدکننده‌ تجهیزات دریایی در ایران است. کلیه‌ محصولات و خدمات این مجموعه با استانداردها و تأییدیه‌های بین‌المللی ارائه می‌شوند.

محصولات تولیدی این شرکت شامل تجهیزات دریایی و شناورهای سبک است. همچنین تولید تجهیزات مختلفی مانند انواع باطری شارژرهای صنعتی، شارژر کنترلر دریایی، انواع سامانه چراغ راهنمایی دریایی با انرژی خورشیدی، لنترن، انواع پنل کنترل برق تجهیزات دریایی، تابلو برق و چراغ های ناوبری کنترل دریایی هم از دیگر محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

بنا به گفته حسن ابراهیم پورضیایی مدیر عامل این شرکت، شناورهای تولید شده این مجموعه شامل بارج غذادهی اتوماتیک مزارع پرورش ماهی در قفس، شناور تفریحی خورشیدی، کافی‌شاپ، شناور خدماتی ماهیگیری پیشرفته آلومینیومی و شناور زباله جمع‌کن می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت با اتکا به توانایی بالای تحقیق و توسعه، فراتر از نیازهای شناسایی و ابراز شده از طرف مشتریان، با رویکرد بهبود کیفیت، سرعت بالای تولید و همچنین ارائه‌ قیمت‌های رقابتی، بهترین راه‌حل‌ها را در قالب محصولات به مشتریان خود عرضه می‌کند. در همین راستا و برای تضمین هرچه بیشتر کیفیت محصولات، دستیابی به TQM جزء اصلی‌ترین اهداف ما است. مجموعه این عوامل باعث شده این برند همواره جایگاهی قابل اطمینان نزد مشتریان داشته باشد.

میدان فعالیت این شرکت شامل ارائه‌کنندگان خدمات مختلف بندری، ماهیگیری، حفاظت ساحلی، مسافربری، کشتی‌سازی‌های داخلی و خارجی، مالکان شناورها، صاحبان حوضچه‌ها و بنادر در بخش چراغ‌های ترافیک دریایی و همچنین صنایع فراساحل از قبیل سکوهای نفتی است. مهم‌ترین توان نرم‌افزاری این مجموعه، دانش و تجربه فراگیر است. این شرکت در زمینه سخت‌افزاری، قطعات و مواد اولیه خود را از بهترین و معتبرترین تأمین کننده‌ها فراهم می‌کند. این شرکت توانسته در هر شرایطی پرچم‌دار صنایع دریایی در داخل کشور باشد و در عین حال حضور بین‌المللی موفقی در بین برندهای جهانی داشته باشد.

پورضیایی درباره ضرورت بومی‌سازی این تجهیزات در داخل کشور، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تولید تجهیزات دریایی داخلی تا میزان زیادی از نگرانی مالکان شناور و سازمان‌هایی همچون سازمان بنادر را کاسته و با توسعه روز افزون این تجهیزات نیاز به تجهیزات خارجی بسیار کاهش یافته است.

به گفته وی، این شرکت در زمینه تجهیزات دریایی جزء شناخته‌شده‌ترین برندها در این صنعت است. خدمات پس از فروش این شرکت در زمینه تجهیزات دریایی که امروزه یکی از دغدغه‌های استفاده‌ از تجهیزات خارجی است با وجود این شرکت در کشور مرتفع شده است. این شرکت با کمک توان تخصصی خود و به همت نیروهای متخصصش موفق به صادرات یک فروند شناور ماهیگیری به کشور قطر شده است و با توجه به اوضاع فعلی منطقه، امکان صادرات شناور و تجهیزات دریایی به کشورهای حوزه خزر و خلیج فارس هم وجود دارد.

این فعال دانش‎بنیانی معتقد است که در داخل کشور به دلیل رشد روزافزون صنعت آبزی‌پروری، شناورهای غذادهی به قفس‌های دریایی و شناورهای خدمات‌رسان به آن‌ها یکی از نیازهای اصلی این صنعت است که شرکت ما توانایی ساخت آنها را دارد.

این شرکت دانش‌بنیان در دوران فعالیت خود از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کرده است و توانسته مبلغی در حدود ۱ تا ۵ میلیون دلار ارز آوری صادرات شناور برای کشور به ارمغان بیاورد.

کد خبر 4811646