انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

راه هایی برای طرح الگوی مصرف صحیح انرژی برای دانش آموزان

راه هایی برای طرح الگوی مصرف صحیح انرژی برای دانش آموزان

با حضور وزیر نیرو و در دومین برنامه گفتگوی هفته، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش به طرح مسائل و چالش‌های آموزش‌وپرورش با حوزه وزارت نیرو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به طرح مسائل و چالش‌های این دستگاه در ارتباط با موضوع موردنظر پرداختند. برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

حضور ۶۶۸ مدیران استانی و مناطق در این برنامه از طریق بستر شاد

علی باقر زاده، رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی اظهار کرد: تصور مدرسه بدون آب و برق برای همه سخت است و بعید است که در چنین مدرسه‌ای جریان یاددهی – یادگیری به‌خوبی انجام شود. در اسناد جهانی و بین‌المللی آب و انرژی دو مقوله کاملاً مورد توجه هستند که بیشترین تأثیرات را در اکوسیستم دارند و نقش بسزایی در رفاه و امنیت جوامع دارند که اگر به‌درستی مصرف نشوند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای جوامع به وجود آورند.

باقر زاده با اشاره به اینکه در این نشست ۶۶۸ مدیر از استان و مناطق و همچنین شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش حضور دارند، گفت: این نشست باهدف جریان سازی اجتماعی بر تغییر نگرش‌ها و دستاوردها، ارتقاء هدف‌های مدیریتی، ظرفیت‌سازی مشترک و تسهیل رسیدن به اهداف طراحی‌شده و به‌طور هم‌زمان ۶۶۸ مدیر آموزش‌وپرورش از بستر شاد در آن حضور دارند که با توجه به موضوع نشست بسیاری از آن‌ها درخواست مشارکت در تولید انرژی را داشتند تا از فرصتی که از پشت‌بام مدارس برای نصب پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی برق موردنیاز مدارس در دسترس است، استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی از مدارس ازجمله مدارس دو نوبته، مدارس شبانه‌روزی و مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش با توجه به مصرف انرژی بیشتر از حد معمول، به دلیل زمان حضور دانش آموزان در مدرسه و یا نوع فعالیتی که دانش آموزان به آن درگیر هستند، نیاز به بازنگری در الگوی مصرف و اعلام تعرفه جدید دارند و نباید مانند مدارس عادی در نظر گرفته شوند.

رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی گفت: مسئله الگوی مصرف در مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری باید متفاوت باشد که در حوزه گرمسیری کم‌وبیش بازنگری برالگوی مصرف انجام‌شده است ولی در مناطق سردسیری این الگو باید موردبازنگری و توجه قرار گیرد.

تغییر سیستم‌های روشنایی مدارس به لامپ‌های کم‌مصرف

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با بیش از یک‌میلیون معلم و ۱۵ میلیون دانش‌آموز قطعاً می‌تواند به گفتمان سازی‌های خوبی پیرامون چگونگی مصرف بهینه انرژی کمک کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش اقتصاد رفتاری، اقتصاد مصرف است در همین راستا معاونان پشتیبانی استان‌ها درخواست کمک به هوشمند کردن کنترل آب و تغییر سیستم‌های روشنایی به لامپ‌های کم‌مصرف در مدارس را برای حفظ و مصرف بهینه این دو انرژی رادارند.

بازنگری در تعرفه مصرف انرژی مدارس غیردولتی را تقاضا داریم

مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: اغلب مدارس غیردولتی در فضاهای مسکونی و به‌صورت استیجاری مشغول به فعالیت هستند بنابراین مشکل تعرفه دارند که تعرفه این مدارس در پرداخت هزینه‌های آب و گاز و به‌طورکلی مصرف انرژی همانند تعرفه فضاهای مسکونی است و به خاطر آنکه تراکم این مدارس به‌صورت تراکم خانگی از طرف وزارت نیرو در نظر گرفته می‌شود بنابراین نرخ مصرف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. که با توجه به اینکه این مدارس در حدود ۷ ماه است که تقریباً به‌صورت مجازی فعالیت دارند از شما درخواست بازنگری مجدد تعرفه و تراکم موردنیاز مدارس غیردولتی راداریم.

وی ادامه داد: در هنرستان‌های غیردولتی هم با رشته‌های متنوع نیاز به برق کارگاهی است که چون آن‌ها هم اغلب به‌صورت استیجاری هستند. مشکل تعرفه و نرخ تصاعدی را دارند که امیدوارم مورد پیگیری قرار گیرد.

طبق سند تحول ملزم به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم

مهراله رخشان مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بابیان اینکه در سند تحول بنیادین ملزم به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم، اظهار کرد: برای اجرایی کردن دستورات سند تحول بنیادین دستورالعمل‌هایی را در ۷ سرفصل تدوین کردیم و همکاران ما در طراحی فضاها همه این ۷ سرفصل را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها فقط مخصوص طراحی فضاهای جدید نیست بلکه برای آنکه همکاران فرهنگی و معلمان در جریان آن قرار بگیرند که چگونه می‌توان این کار را انجام داد و به سرانجام رسانید نیازمند یک کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی جدی هستیم.

بخش‌های فرهنگی و هنری مشمول معافیت مدارس شوند

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، گفت: بسیاری از اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و کانون‌ها جزو بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مدارس محسوب نمی‌شوند ولی ما در تمام این مکان‌ها مانند مدارس آموزش داریم و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که مشمول معافیت‌های مدارس شوند مخصوصاً در شرایط امروزی کرونا که قریب به ۶ ماه است که در این مکان ها هیچ درآمد و هیچ مراجعه‌کننده‌ای نیست.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار اردویی را تحت عنوان اردوی شمیم نور برای دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول برگزار می‌کنیم که می‌توانیم در آن دانش آموزان را به بازدید از برخی نیروگاه‌ها بیاوریم تا از این طریق قدرت و غرور ملی را به دانش آموزان نشان دهیم.

کاظمی گفت: در حوزه پرورشی و فرهنگی آمادگی برگزاری جشنواره‌ای به‌عنوان جشنواره فرهنگی و هنری ویژه مصرف بهینه آب را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف طراحی کنیم و مدلی را برای اثربخشی فرهنگی ارائه دهیم و دانش‌آموزانی که می‌توانند کنترل کنند و مصرف درستی از آب دارند مورد تشویق قرار بگیرند. تا مدلی انگیزشی برای خانواده‌ها از طریق دانش آموزان ایجاد شود.

ایجاد دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش‌وپرورش

سید جواد حسینی رئیس سازمان استثنایی با اشاره به اینکه متأسفانه در مصرف انرژی الگوی درستی نداریم، اظهار کرد: همه ما اعتقاد به گفتگو داریم ولی گزینه گفتگو به‌تنهایی اثربخشی ندارد باید برای ایجاد یک گفتگوی مستمر در هر استان یک دبیرستان دخترانه و یک پسرانه را با ابلاغ، دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش‌وپرورش قرار دهیم تا امورات مربوطه را پیگیری و به ستاد گزارش دهند.

وی گفت: طرح آجر به آجر را به طرح مدرسه به مدرسه تبدیل کنیم و مدرسه‌سازی تخصصی دستگاه‌ها را اجرا کنیم.

با درج مطلب در کتب درسی بهینه‌سازی را فرهنگ‌سازی کنیم

احمد لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس با توجه به ظرفیت بالای وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اگر میلیاردها تومان به صداوسیما پول پرداخت کنید تا یک تبلیغ برای فرهنگ‌سازی در خصوص موضوعی خاص انجام دهد، هنوز هم نمی‌تواند با یک عنوان درسی که در یک کتاب درسی گنجانیده می‌شود برابری کند.

وی ادامه داد: اقدام آموزش‌وپرورش و وزارت نیرو در بحث هم‌افزایی می‌تواند هم آموزش‌وپرورش را نیرومند و هم نیروی آموزش‌دیده را قوی بسازد.

یاددهی الگوی صحیح مصرف در برخی از کتب درسی

امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ کتاب جدیدی به‌عنوان انسان و محیط‌زیست با عنوان‌های آب، خاک، هوا و انرژی و پسماند؛ بسیار مورد توجه دانش آموزان و مدارس قرار گرفت که کار را به‌صورت عملی به دانش آموزان می‌آموزد.

آموزش الگوی صحیح مصرف به دانش آموزان از طریق تکالیف فعالیت محور

حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، اظهار کرد: در دوره ابتدایی در خصوص ضرورت هم‌افزایی از طریق تکالیف فعالیت محور استفاده درست از منابع را به دانش آموزان یاد دادیم و مدیریت درست استفاده را در خانواده به عهده دانش‌آموز گذاشتیم و به معلمان اجازه دادیم بر اساس پیشنهادها دانش آموزان به آن‌ها نمره دهند.

درج الگوی مصرف صحیح در کتب درسی

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه وابستگی متقابل در سطح ملی برای نهادها و دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است، گفت: یک نگاه هماهنگ‌کننده در سطح عالی می‌تواند باعث پیشرفت باشد و در سطح کتاب‌های درسی هم به آب و مصرف درست آن اشاره شده است در این مورد درس جغرافیا بیشترین ظرفیت را دارد و برخی دروس دیگر هم در این زمینه مطالبی ارائه داده‌اند.

کد خبر 4977035

تولید صفحه آلومینیومی تصفیه آب با نور خورشید

تولید صفحه آلومینیومی تصفیه آب با نور خورشید

محققان دانشگاه راچستر و ارتش آمریکا با همکاری یکدیگر صفحه آلومینیوم ویژه‌ای را تولید کرده‌اند که با بهره‌گیری از قوانین جاذبه و نور خورشید آب را تصفیه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، دسترسی به آب قابل شرب به خصوص در مناطق دورافتاده و در شرایط جنگی چالشی اساسی است. از همین رو پژوهشگران صفحه‌ای آلومینیومی و خاص ابداع کرده‌اند که از نور خورشید برای تصفیه آب با کیفیت بالا بهره می‌گیرد.

در این روش آسان و کم هزینه از گرما و انرژی نور خورشید برای نابودی املاح بیماری زای آب استفاده می‌شود. همچنین تابش پالس های لیزری کوتاه برد بر روی سطح کانال بندی شده آلومینیوم به تصفیه آب کمک می‌کند. تیرگی سطح آلومینیوم و شیب ملایم آن جذب انرژی خورشید و ته نشین شدن و جدایی املاح مضر به کمک نیروی جاذبه را تسهیل می‌کند. در نهایت آنچه که در انتها به دست می‌آید آب آشامیدنی با کیفیت بالاست.

با قرار دادن این سطح آلومینیومی مقاوم و دارای عمر طولانی در آب‌های محیطی می‌توان آنها را تصفیه کرد. در آزمایش‌های انجام شده این فناوری برای جدا کردن ادرار، فلزات سنگین، گرد و خاک و گل و لای، مواد شوینده و گلیسیرین و انواع رنگ از آب با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 4973577

افتتاح نیروگاه خورشیدی لارستان

۶ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کورده لارستان با سرمایه گذاری خارجی حدود ۱۲ میلیون دلاری به همراه پنج نیروگاه خورشیدی دیگر در شهرها و مناطق مختلف استان فارس و به میزبانی شهرستان لارستان امروز  پنجشنبه  ۱۲ تیرماه جاری در ارتباط از راه دور توسط حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح و به طور رسمی وارد مدار بهره برداری شد.

مجموعه «انرژی‌های پاک» برای کودکان منتشر شد

مجموعه «انرژی‌های پاک» برای کودکان منتشر شد

مجموعه کتاب «انرژی‌های پاک» نوشته میلاد محمدخانی توسط انتشارات شهر قلم منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه ۵ جلدی «انرژی‌های پاک» نوشته میلاد محمدخانی به‌تازگی توسط انتشارات شهر قلم منتشر و راهی بازار نشر شده است.

میلاد محمدخانی نویسنده این‌کتاب‌ها، دانش‌آموخته رشته معماری انرژی است و تلاش کرده در این‌مجموعه، با زبان ساده، مفاهیم پایه‌ای و اولیه انژری‌های دوست‌دار محیط زیست را برای مخاطبان کودک و نوجوان توضیح دهد. دغدغه‌مند شدن کودکان و نوجوانان درباره مسائل محیط زیست و پایداری محیط زندگی از جمله اهداف نگارش و چاپ این‌کتاب بوده است.

ازجمله سوالاتی که این‌نویسنده سعی کرده در کتاب‌های «انرژی‌های پاک» به آن‌ها پاسخ بگوید، می‌توان به این‌پرسش‌ها اشاره کرد:

آیا می‌دانید یک خانه خورشیدی که تمام انرژی مورد نیازش را از خورشید برطرف می‌کند چگونه کار می‌کند؟
 آیا می‌دانستید ایرانیان در گذشته، با استفاده از انرژی باد گندم را تبدیل به آرد می‌کردند؟
 آیا می‌دانید در ماشین‌هایی که سوخت آنها به جای بنزین، هیدروژن است، از لوله اگزوز به جای دود، بخار آب خارج می‌شود؟
 چگونه می‌توان خانه‌ها را با استفاده از گرمایی که در دل زمین محبوس است گرم کرد؟
چگونه می‌توان از زباله‌های شهری، الکتریسیته تولید کرد و به خانه‌های مردم فرستاد؟

انرژی‌های خورشید، باد، هیدروژن، زمین گرمایی و زیست‌توده عناوین کتاب‌های این‌مجموعه هستند که ساختاری روایی دارند و این‌انرژی‌ها را به‌عنوان جایگزین انرژی‌های تجدیدناپذیر و سوخت‌های فسیلی معرف می‌کنند.

کتاب‌های این‌مجموعه با ۱۶ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کد خبر 4957844