انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژی بادی و زیست توده ۲ گزینه مناسب تنوع‌بخشی به سبد انرژی

مسیر انرژی ایران, نفت و انرژی

۰

در سال‌های اخیر با وجود اقدامات قابل توجه وزارت نیرو در زمینه توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور، اما اولویت‌بندی خاصی بین انواع فناوری‌ها صورت نگرفته است. در راستای تنوع بخشی به سبد عرضه انرژی کشور و کاهش وابستگی به مصرف نفت و گاز، توسعه نیروگاه‌های بادی و زیست‌توده، به دلیل مزیت‌های متعددی همچون قیمت پایین‌تر و وابستگی کمتر به واردات، در مقایسه با انرژی خورشیدی در اولویت قرار دارند. بنابراین ضروری است وزارت نیرو به صورت هدفمند، منابع حاصل از عوارض برق را به سوی خرید برق از منابع بادی و زیست‌توده سوق دهد تا علاوه بر ایجاد تنوع در سبد عرضه انرژی کشور، تولید داخلی نیز رونق بگیرد و مشکلات زیست‌محیطی مرتفع گردد.

به گزارش مقاومتی نیوز کتابچه «مسیر انرژی ایران» در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی رونمایی شد. در این کتابچه که با سبک و سیاقی هوشمندانه توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی طراحی شده است، برای اولین بار یک رویکرد منسجم و مشخص در حوزه انرژی کشور پیشنهاد شده و بر اساس آن، ضمن ارائه ۳۳ اقدام راهبردی، سیاست های کلی انرژی جهت جایگزینی با سیاست های فعلی در این زمینه به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شده است. (اینجا)

در فصل اول این کتابچه، کشورهای جهان با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین تولیدکننده یا مصرف کننده بودن در بخش انرژی، رویکرد خود در استفاده از این کالای راهبردی را مشخص نموده اند و بر مبنای این رویکرد، برای بخش انرژی برنامه ریزی می‌کنند. انرژی به عنوان نهاده (سوخت) فعالیت های اقتصادی، انرژی به عنوان ماده خام و خوراک زنجیره ارزش، انرژی به عنوان کشنده صنعت، انرژی به عنوان تامین کننده درآمدهای ارزی و انرژی به عنوان ابزار دیپلماسی و امنیت بین المللی، ۵ رویکردی است که در بخش انرژی، در کشورهای جهان غالب است و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود در ایران، تاکنون رویکرد مشخصی به عنوان مبنای سیاستگذاری ها و اقدامات بخش انرژی تعیین نشده است؛ لذا برنامه های این بخش، سمت و سوی واحدی نداشته و «پراکندگی و هدفگذاری نامشخص» یا «تجمیعی از همه اهداف خوب که تحقق آن همزمان با هم ممکن نیست»، در آن مشهود است. بنابراین ضروری است جمهوری اسلامی ایران نیز رویکردی مشخص، منسجم و یکپارچه در بخش انرژی داشته باشد تا از این ظرفیت بزرگ، به بهترین شکل استفاده شود.

طبق آنچه در بخش دوم از فصل اول این کتابچه آمده است، بر اساس شرایط جغرافیایی و مزایای جمهوری اسلامی ایران در در دسترسی به منابع نفت و گاز، هوشمندانه ترین رویکرد برای کشور در بخش انرژی عبارت است از «استفاده از نفت به عنوان ماده خام و خوراک زنجیره ارزش»، «استفاده از گاز به عنوان نهاده (سوخت) فعالیت های اقتصادی» و «استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور به منظور توسعه تجارت منطقه ای انرژی». ضروریست این موارد در کنار اصول اقتصاد مقاومتی یعنی «درونزایی»، «برونگرایی» و «مردم محوری»، به عنوان نقشه راه و مبنای برنامه های کشور در بخش انرژی قرار گیرد.

دسته بندی مسائل بخش انرژی در ۶ بخش و پیشنهاد ۳۳ اقدام

مطابق با فصل دوم کتابچه مسیر انرژی ایران، انرژی سه کارکرد اساسی در اقتصاد دارد؛ این سه کارکرد در واقع خروجی‌های بخش انرژی است که معادل ورودی های آن به سایر بخش های اقتصاد محسوب می شود و عبارتند از:

  • «مصرف انرژی» به عنوان نهاده تولید
  • تامین ماده اولیه برای «زنجیره ارزش»
  • استفاده در تعامل با سایر کشور‌ها به‌منظور کسب درآمد یا افزایش وابستگی‌های متقابل اقتصادی و سیاسی یا «تجارت انرژی»

سه کارکرد فوق در صورتی محقق می‌شود که انرژی در فرآیند استخراج، تبدیل و انتقال وارد شود. بنابراین مسائل مرتبط با «تامین انرژی»، دسته‌ای دیگر از مسائل بخش انرژی است. در مقابل، آنچه بخش انرژی از اقتصاد دریافت می‌کند، عبارت است از مجموعه‌ کالاها، خدمات و منابع مالی و انسانی؛ که می‌توان آنها را ذیل عنوان «تامین مالی و زنجیره تامین» تجمیع کرد. در کنار این موارد، از مهمترین مسائلی که بین تمامی بخش‌های اقتصاد مشترک بوده و در بخش انرژی نیز مصادیق متعددی دارد، «ساختار اداره بخش انرژی» است. شیوه های حکمرانی، روال های جاری و روابط بین ذینفعان مختلف به ویژه تصمیم‌گیران حاکمیتی در بخش انرژی، ذیل این دسته قرار می گیرد.

بنابراین مسائل بخش انرژی کشور را می توان در ۶ دسته افراز نمود که عبارتند از ساختار اداره بخش انرژی، تامین انرژی، تجارت انرژی، زنجیره ارزش، مصرف انرژی، تامین مالی و زنجیره تامین. بر اساس این افراز، می توان برای بخش انرژی کشور برنامه ریزی کرد و اقدامات مرتبط با هر دسته را پیشنهاد نمود.

در ادامه این فصل بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی و رویکرد حاکم بر بخش انرژی، ۳۳ اقدام راهبردی در این ۶ دسته پیشنهاد شده که اجرای آنها، به عنوان مسیر انرژی ایران ضروری است. در هر اقدام، نقش نهادی که باید به عنوان مجری فعالیت کند نیز مشخص شده است.

انرژی بادی و زیست توده ۲ گزینه مناسب تنوع بخشی به سبد انرژی

در بخش سوم از فصل دوم این کتابچه، ۸ اقدام مرتبط با «تامین انرژی» ارائه شده است. هشتمین اقدام در این زمینه، «تنوع بخشی به سبد عرضه انرژی از طریق افزایش سهم انرژی بادی و زیست توده» است.

در راستای تنوع بخشی به سبد عرضه انرژی کشور و کاهش وابستگی به مصرف نفت و گاز، ضروری است منابع خرید تضمینی برق تجدیدپذیر –که از عوارض برق حاصل می‌شود- به سمت توسعۀ نیروگاه‌های بادی و زیست‌توده سوق داده شود.

در سال‌های اخیر، اقدامات قابل توجهی از سوی وزارت نیرو برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و ایجاد تنوع در سبد انرژی انجام شده است؛ اما در این میان، اولویت‌بندی خاصی بین انواع فناوری‌ها صورت نگرفته است. لذا به دلیل قیمت پایین ارز در سال‌های گذشته، عمده سرمایه‌گذاری‌ها بر نیروگاه‌های خورشیدی تمرکز پیدا کرد؛ همچنین بخش قابل توجهی از عوارض برق برای خرید برق خورشیدی هزینه شد.

با این وجود، بررسی ها نشان می دهد توسعه نیروگاه های خورشیدی، در اولویت کشور نیست؛ چرا که اصلی‌ترین بخش پنل‌های خورشیدی وارداتی بوده و تولید برق خورشیدی، هزینه بالایی دارد. به طور کلی، هرچند کسب و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه های خورشیدی حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار مراکز پژوهشی و دانشگاهی قرار گیرد، اما باید توجه داشت که داخلی‌‌سازی در برخی فناوری‌های تجدیدپذیر، هزینه‌بر و بلندمدت بوده و توسعه و انتقال فناوری در این حوزه نیز الزاما با روش های فعلی از جمله خرید برق تضمینی رخ نمی‌دهد.

در مقابل، فناوری تولید توربین‌های بادی تقریباً به طور کامل به داخل منتقل شده و اکثر قطعات این توربین‌ها، توسط چند شرکت داخلی تولید می‌شود. همچنین توسعۀ نیروگاه‌های زیست‌توده، اعم از تولید بیوگاز و یا نیروگاه‌های زباله‌سوز، علاوه بر ایجاد انرژی می‌تواند به بهبود وضعیت مدیریت زباله‌ها و پسماندهای کشور به ویژه در سواحل شمالی کمک نماید.

بنابراین ضروری است وزارت نیرو به صورت هدفمند، منابع حاصل از عوارض برق را به سوی خرید برق از منابع بادی و زیست‌توده سوق دهد تا علاوه بر ایجاد تنوع در سبد عرضه انرژی کشور، تولید داخلی نیز رونق بگیرد و مشکلات زیست‌محیطی مرتفع گردد.

پایین نگهداشتن مصنوعی نرخ دلار تولید را نابود می کند

پایین نگهداشتن مصنوعی نرخ دلار تولید را نابود می کند
خبرگزاری آریا - نماینده شرکت‌های تولید کننده فراورده‌های لبنی : اگر دولتی از پول نفت برای پایین آوردن قیمت دلار هزینه کند، تولید را در کشور نابود خواهد کرد
به گزارش خبرگزاری آریا، غلامعلی سلیمانی مدیرعامل شرکت کاله در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی کشور افزود: اگر بخواهیم کشوری تولید محور باشد، باید پول نفت را به جای مصرف در راه کاهش دستوری نرخ ارز، در جای دیگری هزینه کنیم.
وی نبود فرهنگ مالیاتی مناسب در کشور را یکی از علل اتکای دولت به بودجه‌های نفتی دانست و گفت: امروز هر شخصی می‌تواند همه اموالش را بفروشد و بدون آنکه ریالی مالیات پرداخت کند، همه آن پول را از کشور خارج کند در حالیکه در بسیاری از کشور‌های دنیا همه اشخاص حقیقی و حقوقی مسئولیت‌های مالیاتی دارند.
سلیمانی با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: متاسفانه اکثر مدیران بانکی افراد اقتصاد دانی نبوده اند و عمدتا سیاسی هستند که در چنین شرایطی، کسی که علم آن کار را نداشته باشد نمی‌تواند به درستی کار کند و به فعالان اقتصادی مشاوره‌های درست بدهد.
وی با اشاره به اینکه چند نرخی بودن ارز نیز، باعث افت تولید در کشور می‌شود افزود: با چند نرخی کردن ارز، صادرکنندگان هیچ جایگاهی در کشور نخواهند داشت و تیم اقتصادی دولت هم بدون هماهنگی با یکدیگر عمل می‌کند.
وی اضافه کرد: واقعیت دیگر آن است که دولت حمایت جدی از تولید و صادرات در کشور ندارد و عملکرد دولت ضد صادرات است و صادر کنندگان و تولید کنندگان نه در داخل کشور حمایت می‌شوند و نه برای صادرات حمایت مناسبی دارند.
سلیمانی گفت: این تحریم‌ها برای کشور ما نعمتی است که شاید بتوان از آن برای اتکا به توان تولیدات داخل بهره گرفت و به آن متکی شد.
وی با انتقاد از سیاست‌های ارزی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش‌های مالیاتی و ارزی گفت: هنوز مشکلات ما با مالیات سال‌های 96و 97حل نشده است.
به گزارش صدا و سیما، سلیمانی افزود: انرژی خورشیدی که در کشور ما یک مزیت بزرگ است و می‌توانیم روی آن سرمایه گذاری بیشتری کنیم همچنان مغفول است و توجهی به آن نمی‌شود درحالیکه می‌توانیم با سرمایه گذاری در این بخش، درآمد ارزی بالایی کسب کنیم.

ساخت گلخانه دریایی برای تولید میوه و سبزی استوایی در جنوب ایران

همشهری آنلاین: معاونت علمی و فناوری درصدد است که گلخانه دریایی با هدف تولید میوه‌های استوایی و سبزیجات و تامین آب آن از دریا و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را امسال به بهره برداری برساند.

گلخانه

دکتر جهانگیر پُرهمت، مسئول کارگروه آب ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با مهر گفت: ما درصدد هستیم تا گلخانه دریایی را با چندین هدف در دو منطقه از جنوب کشور راه اندازی کنیم.

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه این دو منطقه مکران و بوشهر هستند، افزود: بنا داریم تا از ظرفیت‌های دانشی شرکت‌های دانش بنیان در راستای تأمین آب و صرفه‌جویی در انرژی برای گلخانه و همچنین ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم. در این شرایط در تولید آب شیرین مورد نیاز گلخانه و نیز انرژی برای خنک کردن آن از ظرفیت آب و محیط دریا استفاده می‌شود.

پرهمت با اشاره به انواع میوه‌هایی که در این مناطق قرار است تولید شود گفت: در بوشهر، سبزی و سیفی جات و در مکران علاوه بر سبزیجات و صیفی جات، میوه‌های استوایی از جمله موز در شرایط این گلخانه‌ها قابل تولید هستند که ظرفیتی استثنایی در جنوب شرق کشور است.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های دریایی سازه‌ای گلخانه‌ای هستند که با استفاده از آب دریا و انرژی خورشیدی امکان رشد محصول در مناطق گرم و خشک را فراهم می‌آورد، بنابراین محیط مناسب این فناوری سواحل گرم و خشک است، خاطر نشان کرد: کارکرد این گلخانه‌ها در تولید میوه‌های استوایی و گرمسیری و سبزی و صیفی است.

قائم مقام دبیر ستاد با اشاره به روشی که در این گلخانه دریایی اجرایی می‌شود، افزود: این تکنیک شامل پمپاژ آب دریا (یا انتقال ثقلی آب برای سطوح زیر سطح دریا) به محل خشکی است که پس از آن در معرض دو فرآیند قرار می‌گیرد.

وی گفت: فرآیند اول، استفاده از آب دریا برای ایجاد رطوبت و سرد کردن هوا است. فرایند دوم هم استفاده از حرارت خورشیدی برای تبخیر و تولید آب شیرین در گلخانه دریایی مورد نظر است؛ در این فرآیند عملاً هوای مرطوب باقی مانده از گلخانه خارج شده که معمولاً برای بهبود شرایط رشد گیاهان در فضای باز استفاده می‌شود.

پرهمت با اشاره به هدف تأمین آب در این پروژه گفت: در این گلخانه، آب دریا به درون لوله‌هایی در گلخانه پمپاژ می‌شود و از طریق این لوله‌ها بر روی سطوح تبخیر کننده که سطوحی بزرگ و لانه زنبوری مانند هستند می‌ریزد. در اینجا هوا به درون لانه زنبوری و سپس از طریق لانه زنبوری به درون گلخانه توسط فن‌هایی کشیده می‌شود، که توسط آب دریا سرد و مرطوب‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: هوای سرد و مرطوب شرایط مناسب را برای رشد محصولات گلخانه‌ای ایجاد می‌کند؛ سپس هوای سرد در پشت گلخانه، وارد تبخیر کننده دوم شده که دارای آب دریا بوده و لوله‌های سقفی آن توسط خورشید گرم شده‌اند. در اینجا هوا گرم و مرطوب شده و به نقطه اشباع می‌رسد. هنگامی که هوای گرم و مرطوب با آرایه‌ای از لوله‌های عمودی حاوی آب سرد دریا برخورد می‌کند، بخار آب میعان شده و آب عاری از نمک تولید می‌کند.

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری افزود: در نهایت این آب خالص تولید شده به یک مخزن ذخیره هدایت و برای آبیاری محصولات در گلخانه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مساحت گلخانه دریایی در بوشهر و مکران افزود: طرح الگویی هر کدام در مساحتی حدود ۴۰۰ مترمربع احداث می‌شوند.

پرهمت با تاکید بر اینکه این گلخانه با هدف استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر امسال راه اندازی خواهد شد، بیان کرد: این طرح به صورت پایلوت و با برنامه مشخصی به اجرا در می‌آید.

به گفته وی، هنوز مدل اقتصادی مشخصی برای این برنامه مشخص نشده و در حال بررسی هستیم.

وی با بیان اینکه چندین کشور در حال حاضر از گلخانه‌های دریایی استفاده می‌کنند، بیان کرد: در گلخانه‌های دریایی با استفاده از آب دریا، هوا و انرژی خورشیدی کار تأمین انرژی و خنک کردن سیستم داخل گلخانه انجام می‌شود.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی بیان کرد: در گلخانه‌های دریایی برای خنک کردن داخل گلخانه از آب دریا استفاده می‌شود و جریان آب روی بخش هایی از سازه گلخانه قرار داده می‌شود. جریان باد هم موجب خنکی شده و رطوبت مورد نیاز گلخانه تأمین می‌شود و بخش عمده رطوبت و انرژی مورد نیاز از طریق آب دریا و انرژی خورشیدی تأمین می‌شود.

وی درباره استفاده از فناوری‌های داخلی برای راه اندازی این گلخانه گفت: به دنبال این هستیم که تمام فناوری مورد استفاده را در داخل کشور تولید و با این طرح‌های الگویی بومی کنیم؛ سازه گلخانه، کندانسورها و اجزای سامانه فناوری‌های مختلف این نوع گلخانه می‌باشد که هدف ما بومی‌سازی آنهاست.

پرهمت با بیان اینکه شرکت های دانش‌بنیان، مؤسسات پژوهشی و دانشگاهی و شرکت های سرمایه‌گذار در این طرح با حمایت و مدیریت معاونت علمی و فناوری مشارکت دارند، افزود: بکارگیری ظرفیت‌های سواحل خلیج فارس و دریای عمان در توسعه گلخانه‌های دریایی بستر تولید محصولات کشاورزی و نیز اشتغال‌زایی زیادی را داراست، که با اجرای طرح‌های پایلوت بومی‌سازی آن انجام می‌شود.

آیفون هایی که روانه زباله دان شد!

چینی‌ها برای مقابله با سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال هوآوی و در جهت حمایت از این شرکت، گوشی‌های آیفون خود را به سطل زباله انداختند.

به گزارش راهبرد معاصر ،  مردم چین در یک حرکت میهن پرستانه و در جهت حمایت از شرکت هوآوی به صورت نمادین در سراسر کشور خود، گوشی‌های آیفون را دور ریختند و به جای آن‌ از تلفن‌های همراه هوآوی حمایت کردند.

 

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها شرکت گوگل است، پس از تصویب قوانین تجاری جدید با شرکت‌های چینی مجبور به لغو تمامی قراردادهای خود با این شرکت‌ها شدند و از ارائه هر گونه خدمات پشتیبانی به چینی‌ها دست کشیدند. در میان این شرکت‌های چینی هوآوی بیش از همه مورد غضب دونالد ترامپ و دیگر دولت مردان آمریکایی قرار گرفته است. رئیس جمهور آمریکا بارها هوآوی را متهم به جاسوسی از شهروندان آمریکایی با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود کرده است.

 

به نظر می‌رسد سیاست مداران آمریکایی بدون درک درست از میزان سرمایه گذاری‌های گسترده هوآوی در صعنت فناوری آمریکا، تنها برای به زانو درآوردن چینی‌ها، تیشه به ریشه خود می‌زنند. پس از این گونه اقدامات از سوی شرکت‌های آمریکایی، احساسات آحاد مختلف مردم در چین برانگیخته شده است و در اولین گام جدی خود برای مقابله با آمریکا و حمایت از شرکت هوآوی گوشی‌های آیفون خود را به صورت نمادین دور انداخته و از گوشی‌های هوشمند هوآوی حمایت کردند.

 

تعدادی از سیاست مداران و مدیران ارشد چینی از این اقدام مردم خود حمایت کرده و آن‌‌ها نیز آیفون‌های خود را به سطل زباله انداختند. وانگ‌ژی‌شین مدیر عامل یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ماژول انرژی خورشیدی در چین، یکی از مقامات ارشدی است که پس از دور انداختن آیفون خود به سمت استفاده از گوشی‌های هوآوی روی آورده است.

 

بسیاری از مردم چین گوشی‌های هوآوی را در زمینه‌های مختلف مانند کیفیت عکاسی و قدرت پردازش، قوی‌تر از گوشی‌های آیفون دانسته و حمایت همه جانبه خود از هوآوی و دیگر محصولات کش

تولید رایگان برق از نعمت خدادادی

ایرنا - آن هنگام که انسان آموخت در این جهان پر نعمت باید راهی برای زندگی بهتر انتخاب کند، تصور تبدیل انرژی از صورتی به صورت دیگر بسیار سخت و نا ممکن بود تا اینکه در عصر حاضر پرده نا ممکن ها کنار زده شد و تولید برق از انرژی خورشید، باد، آب و ... امکانپذیر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش بارندگی ها در سنوات گذشته در کشور موجب شد تا توان تولید برق در توربین نیروگاه های آبی بویژه جنوب کشور کاهش چشمگیری داشته و ظرفیت تولید برق آبی به بیش از چهار هزار مگاوات کاهش یابد و در نقطه مقابل مصرف مشترکین بیش از 2 هزار مگاوات افزایش را ثبت کند.
تولید برق از طریق سیستم های خورشیدی در چند دهه اخیر با توجه به همین مساله مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفت و با همکاری صنعت، دستاوردهای خوبی در جذب بیشتر و تبدیل گرما به صورت دیگر انرژی بدست آمد.
راهکارهای استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل یک انرژی رایگان به یک انرژی پر مصرف و سود آفرین، با ایجاد زیرساخت های مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم با حداقل سرمایه در ایجاد نیروگاه کوچک تولید برق، راهکار مناسبی هم برای کاهش مصرف برق است و هم کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ این انرژی تجدید ناپذیر برای آیندگان را بدنبال دارد.
یکی از بزرگترین جغرافیای کشور که برای تبدیل انرژی رایگان آفتاب به انرژی پر طرفدار و پر مصرف برق، شهر یزد است که این شهر را بهشت انرژی خورشیدی کشور نام گذاشته اند.
شهر یزد به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است که با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک در این استان، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در این استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.
مدیر شبکه برق بیجار می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی کردستان و موقعیت جغرافیایی بیجار با داشتن بیشترین گستردگی و قرارگیری در منطقه خشک و کم باران، ظرفیت مناسبی برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی داریم.
محسن ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیجار بیش از سه هزار ساعت آفتاب در 300 روز سال دارد که یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد درآمدی ثابت و مطمئن در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی است.
وی افزود: فضای مسطح و گسترده سقف منازل مسکونی، مساجد، ادارات و اماکن تفریحی و ورزشی این شهرستان یک پتانسیل مناسب برای تولید برق و ایجاد درآمدی پر سود از انرژی رایگان خورشیدی محسوب می شود.
مدیر شبکه برق بیجار با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق کشور آماده عقد قرارداد 20 ساله خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی خورشیدی از همه سرمایه گذاران این حوزه است، یادآور شد: هر میزان تولید برق توسط سرمایه گذاران طی یک قرارداد مستقیم و بدون واسطه بمدت 20 سال متوالی توسط این شرکت با قیمت مناسب خریداری می شود.
ابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مدارس دخترانه با ظرفیت 15 کیلو وات و شرکت گاز بیجار با ظرفیت 10 کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند که ضمن صرفه جویی در مصرف برق مورد نیاز خود؛ با فروش برق تولیدی مازاد از درآمد مناسبی نیز برخوردار شده اند.
وی گفت: حداقل میزان تولید برق از انرژی خورشید جهت خرید تضمینی توسط شرکت توزیع، پنج کیلووات است که برای نصب و بهره برداری نیروگاه خصوصی کوچک با ظرفیت تولید این مقدار برق، 300 میلیون ریال سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز است.
مدیر شرکت توزیع برق بیجار گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی و آحاد مردم می توانند با توجه به وسعت ساختمان های خود، با نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی در پشت بام ها، با تولید حداقل پنج کیلووات ساعت برق از انرژی خورشید در طول یک ماه درآمدی بیش از 6 میلیون ریال به مدت 20 سال داشته باشند.
مدیر شرکت گاز بیجار هم در این خصوص می گوید: در مدت یکساله که از بهره برداری پروژه نصب پانل های خورشیدی در پشت بام این اداره می گذرد، بیش از 100 میلیون درآمد و حدود چهل میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی برای شرکت داشته است.
کامبیز روحی افزود: جهت اجرای پروژه پانل های خورشیدی در پشت بام اداره حدود 750 میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی هزینه شد که در مدت 12 ماه گذشته بیش از 140 میلیون ریال از این هزینه بازگشته است.
او یادآور شد: مصرف برق شرکت گاز شهرستان بیجار بطور متوسط هر ماهه حدود 3 میلیون ریال است که با نصب پانل خورشیدی، ضمن تامین برق مورد نیاز شرکت، مازاد برق تولیدی در قالب طرح خرید تضمینی به شبکه برق شهرستان وصل و فروخته می شود.
روحی با ابراز خرسندی از اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی جهت کاهش مصرف برق و درآمد زایی گفت: با حمایت های دولت از این طرح، مردم می توانند از بازگشت سرمایه در این حوزه و درآمد مناسب برخوردار شوند.
به گزارش ایرنا، متقاضیان نصب سامانه های خورشیدی براساس طرح جدید بر اساس مساحت محل اجرای طرح می توانند از تسهیلات ارزان قیمت برای تولید هر کیلو وات برق استفاده کنند و شرکت های توزیع براساس قرارداد منعقد شده متعهد به خرید برق تولیدی از این سامانه ها به ازای هر کیلووات هشت هزار ریال برای مدت 20 سال هستند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
بیجار با 41 هزار مشترک برق، 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.