انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تامین برق 1.1 میلیون نفر با بزرگترین مجموعه صفحات خورشیدی در مراکش

بزرگترین مجموعه تولید برق از طریق انرژی خورشیدی در کشور مراکش راه اندازی شد تا در نهایت الکتریسیته مورد نیاز 1.1 میلیون نفر از این طریق تامین شود.

اتاق خبر: یکی دیگر از مزایای راه اندازی این مجموعه کاسته شدن از میزان گاز کربن آلاینده محیط زیست به میزان 760 هزار تن در سال است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ کارخانه تولید برق از انرژی خورشیدی نور که با هزینه ای 9 میلیارد دلاری راه اندازی شده قرار است بخشی از انرژی تولیدی را به بازارهای اروپایی هم صادر کند. بودجه مورد نیاز برای راه اندازی این مجموعه با تایید بانک جهانی تامین شده و در منطقه موسوم به Souss-Massa-Drâa (سوس ماسة درعة) در مراکش قرار دارد که فاصله چندانی با شهر ورزازات ندارد.

مرحله اول این طرح از هفته گذشته اجرایی شده و قرار است مراحل دوم و سوم آن به ترتیب از سال 2017 و 2018 اجرایی شود. اجرای چنین پروژه ای گامی مهم در جهت استفاده از انرژی های پاک محسوب می شود و منجر به کاهش آلودگی محیط زیست و و ایجاد فرصت های شغلی تازه می گردد.

این کارخانه تولید برق خورشیدی وابستگی مراکش به انرژی فسیلی را کاهش داده و به ایجاد 1600 شغل در جریان تکمیل کارخانه مذکور و 200 شغل دیگر در جریان فعالیت عملیاتی آن منجر شده است. ظرفیت ایستگاه های تامین برق خورشیدی این کارخانه از 22 میلیون وات در سال 2013 که زمان آغاز اجرای طرح مذکور بوده به 522 میلیون وات در سال 2018 خواهد رسید.

ذخیره سازی انرژی خورشیدی این کارخانه در قالب نمک مذاب گداخته هم ممکن خواهد بود که تولید برق را حتی در شب ممکن می کند.

 

تولید برق از آفتاب و باد و آب دریا

به گزارش بلاغ، رضا کریمی، مخترع دستگاه تولید برق از امواج دریا که توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌‌المللی شده است، عنوان کرد: این دستگاه به منظور تولید برق از امواج دریا طراحی شد اما در حاشیه آن به منظور افزایش بهره‌وری از دستگاه استفاده از انرژی خورشیدی و باد در سطح دریا نیز مد نظر قرار گرفت؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه می‌توان همزمان از سه انرژی خورشید، باد و امواج برای تولید برق استفاده کرد.
 
کریمی اظهار کرد: قسمت اولیه دستگاه فلت و کانورتری است تنها با استفاده از انرژی امواج برق تولید می‌کند و در سطح آن سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی نیز نصب می‌شوند.
 
 وی با بیان اینکه دستگاه‌های تولید کننده برق از امواج دریا در سه دسته قرار می‌گیرند، گفت: این دستگاه، تنها در دو بخش نزدیک ساحل و عمق بیش از صد متر کاربرد دارد.
 
وی بیان کرد: در بخش‌های نزدیک ساحل این دستگاه تنها از انرژی امواج دریا برای تولید برق استفاده می‌کند و در عمق بیش از صد متر به دلیل نصب مجموعه‌ای از فلت‌ها سطح وسیعی ایجاد می‌شود که روی آن سلول‌های خورشیدی قرار می‌گیرند. همچنین بر روی ستون‌هایی که این فلت را نگه داشته‌اند توربین‌های بادی نصب می‌شوند. بنابراین قابلیت استفاده از ۳ انرژی در دستگاه فراهم می‌شود در صورتی که حتی در نمونه‌های خارجی نیز تنها استفاده از یک نوع انرژی مطرح است.
 
کریمی با بیان اینکه قبل از ساخت دستگاه تمام نمونه‌های خارجی و داخلی را مورد مطالعه قرار دادیم، گفت: در بیشتر نمونه‌ها حداکثر دریافت انرژی ۷۰ درصد بود که در عمل به ۲۰ درصد می‌رسد، بنابراین در طراحی‌ها در نظر داشتیم  که این محدودیت را رفع کنیم.
 
وی عنوان کرد: این دستگاه در تئوری ۱۰۰ درصد امواج دریا را جذب می کند و در فرایند تبدیل انرژی با هدر رفت  ۶۰ درصد کاهش می‌یابد که باز این میزان انرژی بی نظیر است و در دنیا دستگاهی با این ویژگی ساخته نشده است.

چالش آلودگی هوا در گرو استفاده از انرژی خورشید!

آلودگی هوا و محیط زیست معضلی است که این روزها برای همگان نمایان و به یکی از دغدغه های اجتماعی و ملی تبدیل شده است.
یکی از علل مهم و شاخص آن عدم توجه به روند مصرف سوخت های فسیلی و بی توجهی به پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن بوده است. با توجه به اینکه اتکا به منابع عظیم نفت و گاز طبیعی یک خطای راهبردی است اکنون بیش از هر زمان دیگر توجه به انرژی های تجدید پذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی و باد و زیست توده در کشور احساس می شود. از طرفی با حفظ منابع تجدیدپذیر می توانیم این ثروت ملی را برای آیندگان به ارمغان بگذاریم. سوخت های فسیلی علاوه بر تخریب محیط زیست و آلودگی هوا منابع تجدید ناپذیر محسوب می شوند و این منابع دیر یا زود به پایان می رسند. بنابراین پیش از مواجه شدن با بحران انرژی در کشور باید با استفاده از انرژی های نو در مسیر توسعه پایدار و سوخت پاک گام برداریم. 
از طرفی تامین انرژی پایدار از سیاست استراتژیک هر کشور بوده و به عبارتی می توان گفت افزایش تقاضای انرژی بهینه شده به معنای صنعتی تر شدن و توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود لذا چگونگی تامین این حجم از انرژی حائز اهمیت خواهد بود. در حال حاضر کشورهای تراز اول صنعتی و اقتصادی دنیا از جمله آمریکا، آلمان، ژاپن و حتی اخیرا اکثریت کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، امارات و حتی عربستان در عرصه تکنولوژی بهره برداری از انرژی های نو در حال رقابت و پیشرفت هستند که ضمن تامین انرژی پایدار فرصت های شغلی فراوانی نیز فراهم کنند. 
این مهم نشان دهنده عزم جهانی در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای است زیرا هوا مرزهای بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و هیچ کس در تهاجم هوای آلوده در امان نخواهد بود.سهولت دسترسی به منابع عظیم نفت و گاز فقدان سیاست های حمایتی با توجه به هزینه های نسبتا بالای سرمایه گذاری اولیه انرژی های تجدید پذیر، عدم وجود قوانین و مقررات تسهیل کننده فقدان پذیرش اجتماعی و ضعف آگاهی شهروندان به عنوان مصرف کننده نهایی سبب بروز موانع رشد استفاده از این انرژی های پاک شده است. سیاست کلی نظام که با تایید رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده حاکی از آن است که تا سال 1404 ده درصد از برق کشور باید از منابع تجدید پذیر تامین شود. این را هم در نظر داشته باشیم که خوشبختانه ایران در منطقه کمربند ماکزیمم تابش انرژی خورشید قرار دارد که این موهبت و نعمت الهی سبب شده که بیش از 3.2 کشور قابلیت بهره برداری با راندمان بالا از انرژی خورشید را داشته باشد.
*منبع: روزنامه ابتکار

در جستجوی انرژی خورشید

این منزل با الهام از گل‌های آفتابگردان طراحی شده و دارای حرکت چرخشی 180 درجه در طول روز و چرخش فتوولتائیک‌های سقفی دارای زاویه 90 درجه بوده که وضعیت خود را با توجه به نور خورشید تغییر می‌دهند، این چرخش‌ها موجب تولید 25000 کیلووات ساعت الکتریسیته می‌شود که این میزان پنج برابر بیشتر از نیاز منزلی با اندازه ساخته شده است.
ایسنا - استفاده از انرژی خورشید این روزها تبدیل به یک اولویت جهانی شده است. حالا طراحی جدید پنل خورشیدی در پرتغال موجب دریافت انرژی خورشیدی بیشتر به میزان حدود پنج برابر انرژی مورد نیاز ساختمان می‌شود.

در این طراحی از فتوولتائیک‌ها استفاده شده که با نور خورشید حرکت کرده و انرژی جذب می‌کنند. سرپرست این پروژه Guilherme Silva اظهار کرد: این اولین نمونه منزل خورشیدی چرخشی در مادرید است که مکانی برای زندگی بهتر با روشی پایدار ارائه می‌دهد.

وی افزود: این منزل با الهام از گل‌های آفتابگردان طراحی شده و دارای حرکت چرخشی 180 درجه در طول روز و چرخش فتوولتائیک‌های سقفی دارای زاویه 90 درجه بوده که وضعیت خود را با توجه به نور خورشید تغییر می‌دهند، این چرخش‌ها موجب تولید 25000 کیلووات ساعت الکتریسیته می‌شود که این میزان پنج برابر بیشتر از نیاز منزلی با اندازه ساخته شده است.

خانه ای در جستجوی آفتاب! (+عکس)
در برنامه‌ریزی اولیه انجام شده برای دریافت انرژی خورشیدی مشخص شد با چرخش روزانه ،حدود 6 لامپ 60 واتی به مدت یک ساعت روشن خواهد شد، چرخش این منزل به گونه‌ای طراحی شده که در روزهای تابستان و آفتابی از تاثیرات نور و سایه با سیستم خنک‌کننده حفظ شود، در زمستان نیز سقف در طول محور فوقانی ساختمان حرکت کند تا نور بیشتری دریافت کند.

به عنوان مثال آشپزخانه کوچک‌تر از بقیه بوده و مناسب افراد در قرن 21 است که به ندرت در زمان صبحانه در کنار هم حضور دارند و در هنگام شب که افراد خانواده در کنار هم هستند اتاق نشیمن مکان مناسبی است.

در پرتغال زمان جنب و جوش افراد برای کار روزانه در زمستان 9 ساعت و در تابستان 15 ساعت است و افراد می‌توانند با توجه به آن چرخش ساختمان را با نظر خود تنظیم کنند، البته این چرخش ساختمان موجب آشفتگی در ساختمان مانند شکسته شدن ظروف نخواهد شد.