انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

چینی ها در فضا نیروگاه خورشیدی می‌سازند

آکادمی فناوری فضایی چین مشغول ساخت نیروگاه مداری در فضاست تا بتوانند انرژی خورشیدی را در فضا جذب و به زمین ارسال کنند.

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، خبرهای جدید حاکی از آن است که چینی‌ها مشغول ساخت نیروگاه خورشیدی در فضا هستند تا بتوانند از انرژی جذب‌شده خورشیدی در روی کره زمین استفاده کنند. آکادمی فناوری فضایی چین به این نکته اشاره کرده است که این نیروگاه با توجه به اینکه آرایه‌های فتوولتائیکی آن بالاتر از سیستم‌های هواشناسی زمینی قرار گرفته، قادر است حتی در زمان ابری بودن هوا هم نیروی خورشیدی را مهار کرده و به سمت زمین بفرستد.

باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است انرژی پاک بر پایه فضایی را تا پیش از سال 2025 تست کند تا نشان دهد چین متعهد شده تا سال‌های آینده از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند و خود را جزء رهبران جهانی فضایی قرار دهد.

اما تنها مساله‌ای که در مورد نیروگاه شناور وجود دارد، محاسبه شرایط انتقال انرژی جذب‌شده از خورشید به کره زمین است و دانشمندان به دنبال راه چاره‌ای برای آن هستند. اما در حال حاضر، برنامه به این شکل است که آرایه‌های خورشیدی واقع در فضا نور را از خورشید گرفته و سپس جریان الکتریسیته را در قالب مایکروویو یا لیزر به تسهیلات واقع در زمین می‌فرستند.

5aff0b9ea9c44f19008b51c7-750-388

در صورتی که این عملیات با موفقیت انجام شود و شعاع‌های انتقال انرژی آن‌طور که انتظار می‌رفت کار کنند، دانشمندان چینی طی سال 2050 برنامه‌هایی را هم برای تست و پرتابی بزرگ‌تر و تسهیلاتی قدرتمندتر خواهند داشت. این نیروگاه غیر از ارسال انرژی پاک به زمین، می‌تواند مأموریت‌هایی را در عمق بیشتر فضا انجام دهند و آن را تا جایی پیش برند که بتواند هر سفینه کاوشگر فضایی را در کهکشان مورد هدف قرار دهد.

آیا کویر‌های ایران می‌تواند برق کل کشور را تأمین کند؟



 آیا کویر‌های ایران می‌تواند برق کل کشور را تأمین کند؟اکوفارس: استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی، وزارت نیرو را در موقعیت مناسبی برای تأمین برق و عبور از خاموشی‌ها قرار داده است.
  

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، قرار گرفتن ایران در مناطق جنب حاره‌ای و بیابانی در کنار مشکلاتی که در زمینه کاهش بارش و خشکسالی داشته است، کشور را به منبع غنی برای تأمین انرژی خورشیدی در جهان تبدیل کرده است.

۳۰۰ روز آفتابی در فلات مرکزی کشور می‌تواند، ایران را تبدیل به مرکز انرژی در خاورمیانه کند و ضمن تأمین انرژی کشور، صادرات برق را افزایش دهد.

استفاده از این ظرفیت می‌تواند میزان خاموشی‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، حال این سوال پیش می‌آید که وزارت نیرو چه اقداماتی برای استفاده از این پتانسیل داشته  است؟

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی با اقبال بیشتری همراه بوده است 

آرش نجفی رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های نو در کشور محدود به خورشیدی و بادی است، اظهار کرد: در کشور استفاده از انرژی‌های نو بیشتر در استفاده از خورشید برای گرم کردن آب، تولید برق و انرژی بادی خلاصه می‌شود و سایر ابعاد انرژی نو در کشور مغفول مانده است.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی به دلیل وفور امکانات و توانایی فعالیت در مقیاس کوچک و بزرگ در مقایسه با انرژی بادی که نیاز به توربین‌های بزرگ دارد، از اقبال بیشتری برخودار است.

به گفته وی؛ توربین‌های بادی فضای زیادی را اشغال می‌کند و سر و صدای ناشی از حرکت پره‌های آن می‌تواند آلودگی صوتی را برای مناطق مسکونی ایجاد کند، به همین دلیل این نیروگاه‌ها را در خارج از مناطق شهری احداث می‌کنند البته با پیشرفت تکنولوژی، اقداماتی برای ساخت توربین‌های بادی در مقیاس کوچک صورت گرفته که هنوز فناوری آن به ایران نیامده است.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر بابت برق یارانه داده می‌شود و قیمت سوخت نیروگاه‌ها نزدیک به صفر است و این باعث می‌شود ما هنوز نتوانیم در رقابت با انرژی‌های نو جایگزین مناسبی را بسازیم.

وی با اشاره به نبود تکنولوژی مناسب در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیان کرد: تکنولوژی ساخت تجهیزات انرژی‌های نو در کشور وجود ندارد و تنها در ساخت صفحات خورشیدی اقدامات کوچکی صورت گرفته است.

به گفته وی؛ پیش از جهش قیمت ارز مدت بازگشت سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو حدود ۷ تا ۹ سال بود که با توجه به نرخ سود و سرمایه‌گذاری توجیح چندانی نداشت.

نجفی تصریح کرد: چندین پروژه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور احداث شده است که امیدواریم، بتوانیم سهم پنج درصدی در تولید انرژی برق کشور داشته باشیم.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی با اشاره به عدم کارایی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات گفت: دستورالعمل‌هایی برای تولید انرژی در سازمان‌ها و ادرات دولتی به وسیله انرژی خورشیدی صورت گرفته است، اما به دلیل عدم آشنایی این سازمان‌ها و نبود بودجه موفقیت چندانی نداشته است که پیشنهاد ما این است که در ادارات، ممیزی و کاهش مصرف را در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بزرگترین استراتژی تولید برق کاهش و مدیریت مصرف مشترکان است؛ می‌توان با پیشنهاد راهکار‌های مناسب و بدون تغییر در رفاه مردم، میزان مصرف انرژی در کشور را کاهش داد، اما به دلیل تصمیمات سلیقه‌ای و لحظه‌ای سرانجام خوبی نداشته است به طور مثال طرح نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در انجمن بهینه سازی با شدت و تلاش فراوان دنبال می‌شد، اما با تغییر و جابه‌جای مدیر در سازمان ذی‌ربط، این برنامه مسکوت ماند.

نجفی ادامه داد: اگر بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت نهادینه انجام شود از بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها که تنها برای فصل تابستان به کار می‌آید، جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به نیاز حمایت دولت از فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: بحث قیمت تمام شده باید به گونه‌ای باشد که با هزینه صورت گرفته درآمد مناسبی داشته باشد، اما با وجود افزایش قیمت خرید از سوی وزارت نیرو، کفاف هزینه‌های نیروگاه‌ها را نمی‌دهد و باید با استفاده از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی زمان بازگشت سرمایه را به چهار سال کاهش داد.

نجفی  با اشاره به ظرفیت کشور در تولید انرژی‌های نو تصریح کرد: آفتاب به تنهایی نمی‌توانند عامل توسعه انرژی‌های نو باشد، در برخی از مناطق کویری به دلیل دمای بالای خورشید میزان بازدهی و تولید برق کاهش می‌یابد و نگه‌داری از تجهیزات به دلیل باد‌های سوزان و طوفان شن، فرسودگی پنل‌های خورشیدی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین تا حمایت از تولیدکنندگان صورت نگیرد بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی گفت: برای بالا بردن ظرفیت تولید و افزایش ضریب بهره‌وری نیاز است استراتژی و برنامه بلندمدت با عزم ملی ترسیم شود.

سهم انرژی‌های نو کمتر از یک درصد نیروگاه‌های حرارتی کشور است

سیدمحمدجواد موسوی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سهم کم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق مورد نیاز کشور اظهار کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی حدود ۸۰ هزار مگاوات است در حالی که هنوز ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به هزار مگاوات نرسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دو ساله گذشته شتاب مناسبی به خود گرفته بود، اما تحریم‌های بین‌المللی و جهش قیمت ارز سرمایه‌گذاران این حوزه را با چالش بزرگی مواجه کرده و میزان سرمایه‌گذاری را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده است.

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت برای حمایت از صنایع داخلی گفت: تمهیداتی برای بومی‌سازی تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است که درصورت استفاده فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از تجهیزات داخلی، قیمت خرید تضمینی برق از آنها ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی؛ با مصوبات مجلس شورای اسلامی منابع مالی برای خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا سقف ۸ هزار مگاوات تعبیه شده است.

موسوی با اشاره به ظرفیت‌ انرژی‌های نو در کشور تصریح کرد: براساس مطالعات وزارت نیرو ظرفیت انرژی‌ بادی ۴۰ هزار مگاوات و ظرفیت انرژی خورشیدی ۶۰ هزار مگاوات است که مجموع این دو از تمام ظرفیت‌های نیروگاه حرارتی بیشتر است، اما هنوز سهم انرژی‌های نو در تولید برق به یک درصد نرسیده است.

وی ادامه داد: نوار شمالی کشور با وجود آسمان ابری و بارش‌های فراوان از تمام ظرفیت تولید انرژی‌های نو در کشور آلمان بیشتر است، اما کشور آلمان ۴۰ درصد ظرفیت منسوب شده را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند و سهم ایران بسیار اندک است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به تأثیر منفی دما در کاهش بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی بیان کرد: بخشی از مناطق کویری به دلیل دمای بالا، حرارت و تأثیر منفی بر بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی، قابلیت ایجاد نیروگاه را ندارد، اما در جنوب شرقی کشور و بخش‌هایی از کرمان ظرفیت مناسبی برای تولید برق کشور وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت مناسب انرژی‌های نو در تأمین پیک مصرف تابستان بیان کرد: تابستان سال ۹۷ به دلیل رشد مصرف انرژی و کمبود برق با خاموشی‌های گسترده‌ای مواجه بودیم، با توجه به آنکه اوج تولید نیروگاه‌های خورشیدی از ۱۰ صبح تا ۵ بعدظهر است می‌توان با استفاده از این تقارن پیک مصرف برق را پوشش داد، که در این میان پیشنهادی از سوی انجمن به وزارت نیرو برای تأمین پیک مصرف سال آینده داده شده است.

به گفته وی؛ نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تنهای نمی‌توانند تمام انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کنند، اما در کنار نیروگاه‌های حرارتی و هسته‌ای می‌توانند در تأمین انرژی نقش مهمی ایفا کنند.

موسوی ادامه داد: در صورتی که خرید انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت ارزی باشد می‌توان به شکوفایی این صنعت امیدوار بود.

مناطق کویری بزرگترین پتانسیل را برای تأمین برق کشور دارد

محمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ظرفیت انرژی‌های‌های نو در کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن آن در مدار جنب حاره‌ای فرصت مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرده است.

این کارشناس ادامه داد: فلات مرکزی ایران مانند مناطق کویری با دارا بودن نزدیک به ۳۰۰ روز آفتابی در سال، بهترین مکان برای تولید انرژی‌های نو محسوب می‌شوند و می‌توان با استفاده از این ظرفیت برق کشور را تأمین کرد که متأسفانه به این ظرفیت توجه چندانی نشده است.

وی افزود: کاهش تولید برقآبی و کمبود منابع آبی مورد نیاز برای فعالیت نیروگاه حرارتی، بخشی از مشکلات مربوط به خشکسالی‌های یک دهه اخیر است. کاهش منابع آبی می‌تواند ما را به سمت استفاده از انرژی‌های نو سوق دهد.

شریفی دونچالی تصریح کرد: با توجه به معاهده پاریس و تعهد ایران برای کاهش آلایندگی و استفاده کم از سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین گزینه برای تأمین انرژی است.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در کشور، به انرژی‌های تجدیدپذیر توجهی صورت نگرفته است و این بی توجهی در اجرای برنامه پنجم توسعه به وضوح قابل مشاهده است، به گونه‌ای که قرار بود تا پایان برنامه پنجم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات برسد، اما با بی توجهی این برنامه بدون هیچ پیشرفتی به برنامه ششم توسعه رسید.

شریفی دونچالی گفت: مقایسه قیمت پایانی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی کفه ترازو را به سمت استفاده از سوخت فسیلی سنگین کرده است، برای اصلاح این موضوع نیاز است ضمن واقعی سازی قیمت برق شرایط را برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، سهم انرژی‌های نو ۵ هزار مگاوات است که خوشبختانه در سال‌های ۹۷ گام مثبتی در این خصوص برداشته شده است و ظرفیت انرژی‌های نو به ۱۰۰۰ مگاوات رسیده است.

این کارشناس بیان کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی برای برق رسانی به روستاها، تجربه‌ای موفق بوده است که می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند و هزینه‌های برق رسانی به مناطقی که تعداد خانوار‌های آن کمتر از ۱۰ خانوار است را کاهش دهد.

شریفی دونچالی در پایان گفت: باید زیرساخت‌های تولید برق از نیروی خوشیدی فراهم شود، از سوی دیگر باید مکانیزم مناسبی برای توزیع برق تولیدی در نظر گرفته شود و نیاز است وزارت نیرو برای استفاده از این ظرفیت سرمایه گذاری‌های لازم و مناسبی انجام دهد.


آشنایی با صفحات خورشیدی

صفحات خورشیدی نور آفتاب را به جریان الکتریسته تبدیل می‌کنند. صفحات خورشیدی از واحدهای الکتریکی سیلیکونی ساخته شده‌اند، که خود نیم‌رسانایی است از جنس ماسه.
به گزارشتیتربرتر؛

وقتی فوتون‌ها، واحدهای کوانتومی نور، به صفحه خورشیدی برخورد می‌کنند الکترون‌های صفحه سیلیکونی به جنبش در می‌آید. جریانی که تولید می‌شود با رشته‌هایی از یک مجموعه نیمه‌رسانا که به روش سری به هم متصل شده‌اند به مبدل می‌رسد. مبدل این جریان الکتریسیته مستقیم را به جریان متناوب برق تبدیل می‌کند.

برق تولید شده می‌تواند در باتری‌ ذخیره شود، در محل به مصرف برسد یا فروخته شود.

«آنتوان بکرل» فیزیکدان فرانسوی در سال ۱۸۳۹ میلادی پدیده موسوم به «اثر فتوولتائیک» را کشف کرد.

انرژی خورشیدی پایان‌ناپذیر و پاک است و می‌توان آن را در هوای ابری نیز تولید کرد چرا که عامل اصلی تولید آن نه میزان گرما بلکه کیفیت تابش‌ خورشیدی است.

میزان خروجی صفحه خورشیدی با واحد کیلووات سنجیده می‌شود که نشان‌دهنده حداکثر الکتریسیته‌ای است که صفحه خورشیدی در شرایط مطلوب تولید می‌کند.

میزان برق خروجی صفحه خورشیدی به حجم و زاویه تابش،عرض جغرافیایی، و ابعاد هر صفحه بستگی دارد.

امروز تنها ۲ درصد از الکتریسته مصرفی جهان توسط صفحات خورشیدی تولید می‌شود.

پنل‌های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می‌کنند

یک فیزیکدان لهستانی، روشی مبتنی بر چاپ جوهرافشان ابداع کرده که می‌تواند دستیابی به نیروی خورشیدی را متحول کند.

پنل‌های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می‌کنند

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، شاید روزی همه ساختمان‌ها به پنجره‌ها و نماهای بیرونی مجهز باشند که نیازهای مربوط به انرژی را چه در هوای بارانی و چه در هوای آفتابی فراهم می‌کنند.

اکنون این رویا با تلاش الگا مالینکویکس (Olga Malinkiewicz)، فیزیکدان و تاجر لهستانی، گامی دیگر به سوی واقعیت برداشته است. این فیزیکدان ۳۶ ساله، یک روش جدید پردازش جوهرافشان برای سلول‌های خورشیدی پروسکایت (perovskites) ابداع کرده که تولید پنل‌های خورشیدی را با دمای پایین‌تر ممکن می‌سازد و هزینه‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

فناوری به کار رفته در سلول‌های خورشیدی پروسکایت، دستیابی به نیروی خورشیدی را متحول می‌کند و ویژگی‌های شگفت‌انگیزی به آن می‌بخشد.

پنل‌های خورشیدی پوشیده شده با مواد معدنی، سبک، انعطاف‌پذیر، کارآمد و کم‌هزینه هستند و رنگ و درجه شفافیت متفاوتی دارند. این پنل‌ها، به سادگی روی سطح هر نوع ابزاری از جمله لپ‌تاپ، خودرو، پهپاد، فضاپیما یا ساختمان قرار می‌گیرند تا الکتریسیته تولید کنند.

پروسکایت برای نخستین بار، در سال ۱۸۳۰ توسط "گوستاو رز (Gustav Rose)، معدن‌شناس آلمانی شناسایی شد و نامگذاری آن براساس نام لو پروسکی (Lev Perovski)، معدن‌شناس روسی صورت گرفت.

در دهه‌های بعد، تولید ساختار اتمی پروسکایت ساده‌تر شد و در سال ۲۰۰۹، تسوتوما میاساکا (Tsutomu Miyasaka)، پژوهشگر ژاپنی دریافت که می‌توان از این ماده برای ساخت سلول‌های خورشیدی پروسکایت استفاده کرد.

این فرآیند در آغاز، پیچیده بود و به دمای مافوق بالا نیاز داشت؛ در نتیجه فقط موادی مانند شیشه که می‌توانند گرمای زیاد را تحمل کنند، با سلول‌های پروسکایت پوشیده می‌شدند. همین موضوع، الهام‌بخش پژوهش مالینکویکس شد.

مالینکویکس در سال ۲۰۱۳ و هنگامی که هنوز دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه والنسیا (UV) در اسپانیا بود، راهی برای پوشاندن فویل انعطاف‌پذیر با پروسکایت ارائه داد که در آن از نوعی روش تبخیر استفاده می‌شد.

او بعد از این پروژه، یک روش چاپ جوهرافشان ارائه داد که می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و به تولید انبوه مقرون به صرفه کمک کند. مالینکویکس گفت: با این روش، دیگر نیازی نیست برای پوشاندن سطوح با لایه پروسکایت، از دمای بالا استفاده شود.

مالینکویکس به همراه دو تاجر لهستانی، شرکتی موسوم به ساول تکنولوژیز (Saule Technologies) را تاسیس کرد. کار شرکت کاملاً از صفر آغاز شد تا اینکه یک سرمایه‌دار ژاپنی تصمیم گرفت روی آن سرمایه‌گذاری کند. این شرکت، اکنون آزمایشگاه مافوق پیشرفته‌ای دارد که گروهی از متخصصان بین‌المللی در آن مشغول به کار هستند.

مالینکویکس ادامه داد: شرکت ما، نخستین خط تولید جهان را برای این فناوری دارد. ظرفیت شرکت، برای ۴۰ هزار متر مربع پنل خورشیدی کافی است که تا پایان سال آینده، به ۱۸۰ هزار متر مربع نیز خواهد رسید.

این پنل‌ها، اکنون در یکی از ساختمان‌های ورشو در حال آزمایش هستند.

این پژوهش، در مجله Nature به چاپ رسید.

رتبه اول بهره برداری از انرژی خورشیدی به استان یزد رسید

"محمدحسن صباغزادگان" مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در آستانه چهلمین فجر انقلاب اسلامی ایران ، گفت: استان یزد به‌عنوان چهارراه تبادل انرژی الکتریکی با استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و خراسان تعامل دارد.

وی با بیان این‌که 7/9 درصد از مشترکان  بزرگ صنعت کشوردر استان یزد مستقر هستند، افزود: تا پایان سال 96 تعداد کل صنایع بزرگ کشور 327 مشترک است که از این تعداد 26 مشترک تحت پوشش شرکت برق منطقه ای یزد می باشد.

240 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تولید پراکنده در حال حاضر

وی در ادامه با اشاره به مزیت احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده از جمله: کاهش تلفات و جلوگیری از توسعه بیش‌ازحد تجهیزات شبکه برق، اظهار داشت: با حمایت‌های صورت گرفته، با 26 شرکت، 240 مگاوات قرارداد خرید تضمینی 5 ساله منعقدشده که از این میزان؛ 139 مگاوات در مدار بهره‌برداری قرارگرفته است

مهندس صباغزادگان با اشاره به این‌که بیش از 73 درصد انرژی الکتریکی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود، افزود: تولید خالص در نه ماهه اول سال جاری، 11 میلیارد و 228میلیون کیلووات ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23/4 درصد رشد داشته است.

وی همچنین رشد مصرف کل انرژی استان را 12 درصد ذکر کرد و گفت: مصرف انرژی 9 ماهه اول سال 96، به میزان 6525 میلیون کیلووات ساعت بوده و در مدت مشابه سال جاری این مقدار به 7308 میلیون کیلووات رسیده است.

رشد 15 برابری فروش انرژی استان یزد از سال 57 تاکنون

این مقام مسئول در صنعت برق یزد، مصرف انرژی استان را 168 میلیون کیلووات ساعت در سال 57 با رشد 50 برابری بیش از 8 میلیارد و 428 میلیون کیلووات ساعت در سال 96 عنوان کرد.

صباغرادگان اضافه کرد: پیک نیاز مصرف استان در ابتدای انقلاب اسلامی 45 مگاوات بود که این میزان با رشد 31 برابری به 1408 مگاوات در سال 96 رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیک نیاز مصرف استان ۱۱ تیرماه ۹۷ ساعت13:06 به ۱۵۳۸ مگاوات رسید که نسبت به پیک‌بار سال گذشته 9/2 درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ این عدد به ۱۷۰۰ مگاوات برسد.

رتبه اول استان یزد در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که استان یزد برای احداث نیروگاه‌های فتوولتاییک با داشتن بیش از 330 روز آفتابی در سال و شبکه الکتریکی مناسب پتانسیل بالایی دارد، اظهار داشت: فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش در استان فراهم شده است.

مهندس صباغزادگان افزود: 41 شرکت خصوصی با مشارکت شرکت‌های خارجی در مراحل مختلف اخذ مجوز برای احداث نیروگاه خورشیدی هستند که از این تعداد 23 شرکت، 345 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق تجدید پذیر با سازمان ساتبا (انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران) را منعقد کرده‌اند.

صباغزادگان با اشاره به رتبه اول استان یزد در دارا بودن نیروگاه‌های خورشیدی در حال بهره‌برداری کشور، افزود: 7 شرکت با ظرفیت 58/5 مگاوات برق خورشیدی در مدار بهره‌برداری هستند و پیش‌بینی این ظرفیت تا پایان سال 97 به 70 مگاوات افزایش یابد.

16/7 میلیارد تومان پروژه‌های آماده بهره‌برداری در دهه فجر سال جاری

وی مجموع پروژه‌های بهره‌برداری شده از ابتدای سال 1397 را 12 پروژه با اعتبار 315 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: سهم سرمایه‌گذاری دولتی 85/5 میلیارد تومان و بخش خصوصی 230 میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در پایان به پروژه‌های بهره‌برداری شده بخش دولتی در سال 97 اشاره و تصریح کرد: پروژه توسعه بخش 63 به 20 کیلوولت پست شهرک فولاد با اعتبار 10/2 میلیارد تومان و بخش اول پروژه افزایش ظرفیت هادی خطوط 63 کیلوولت با اعتبار 6/5 میلیارد تومان از پروژه‌های آماده بهره‌برداری در دهه فجر سال جاری است.

ضرورت افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر طبق برنامه ششم توسعه

انرژی تجدیدپذیر

عضو فرهنگستان علوم کل ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور را ۶۷۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه این میزان باید به ۵۰۰۰ مگاوات برسد.

به گزارش ایسنا، محمود یعقوبی امروز در همایش نیم‌روزه "انرژی و محیط زیست" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، به تشریح وضعیت موجود انرژی در دنیا و ایران پرداخت و گفت: در سال ۲۰۱۶ سهم سوخت فسیلی تقریبا ۸۰ درصد و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین انرژی ۱۰ درصد ارزیابی شده است.

وی پنج کشور دارای بالاترین ظرفیت نصب انرژی‌های تجدیدپذیر را به ترتیب چین، آمریکا، ژاپن، هند و آلمان نام برد و خاطرنشان کرد: در سال‌های‌ آینده با کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر روبرو خواهیم بود.

عضو فرهنگستان علوم ذیل عنوان "وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران" توان استفاده از برق بادی در کشور را ۱۴۰ هزار مگاوات و ظرفیت انرژی خورشیدی را ۱۴۷۰ گیگاوات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کل ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور ۶۷۰ مگاوات هست که در این میان ۴۲ درصد به انرژی خورشیدی و ۴۱ درصد مربوط به انرژی باد است. در حالیکه این میزان عدد ناچیزی است.

یعقوبی در پایان اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه ظرفیت نصب انرژی‌های تجدیدپذیر باید به ۵۰۰۰ مگاوات برسد که با توجه به سال‌های باقیمانده محقق شدن این موضوع تقریبا غیرممکن است.

انرژی خورشیدی بهترین انرژی برای کشور ایران

مردم، ادارات، صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی با نصب پنل های خورشیدی می توانند از این انرژی پاک خدادادی استفاده و با تولید برق از این منبع لایزال درآمدی پایدار برای زندگی خود نیز ایجاد کنند. 

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عصمت برزجی نوشت: استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر مزیت های فراوانی نسبت به سایر انرژی ها دارد که پاک و در دسترس بودن از مهمترین آنها است .


با توجه به اینکه هنوز اقدامات زیربنایی از جمله برق رسانی به روستاها در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و انتقال انرژی در مناطق دورافتاده دشوار و هزینه بر بوده، استفاده از منبع خورشید یا انرژی باد برای تولید برق، مقرون به صرفه است. همچنین اشتغالزایی و درآمدزایی به ویژه در مناطق کم برخوردار یکی از ثمرات تولید انرژی تجدیدپذیر با استفاده از امکانات محلی است.


مردم، ادارات، صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی با نصب پنل های خورشیدی می توانند از این انرژی پاک خدادادی استفاده و با تولید برق از این منبع لایزال درآمدی پایدار برای زندگی خود نیز ایجاد کنند. 


نیروگاه های تولید برق که سوخت فسیلی مصرف می کنند، علاوه بر مصرف انرژی زیاد، منبع بزرگی برای تولید گازهای گلخانه ای هستند اما خورشید بدون هیچ آلاینده ای انرژی پاک و تجدیدپذیر را به ارمغان دارد و هیچ نگرانی هم از تمام شدن آن نیست.


استان خراسان جنوبی 150 هزار و 797 کیلومتر مربع وسعت دارد که 15.2 درصد رخساره های بیابانی ایران در آن واقع شده و از این نظر، دومین استان بیابانی کشور محسوب می شود. 


تعداد ساعت های آفتابی سالانه خراسان جنوبی سه هزار و 200 ساعت برآورده شده است و در سال بیش از 300 روز آفتابی دارد که البته خیلی از استان های دیگر ایران هم این ویژگی طبیعی را دارند. 


براساس گزارش سازمان انرژی‌ های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) 29 سایت انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی شناسایی شده که ظرفیت تخمینی آن سه هزار و 665 مگاوات است بنابراین این استان مرزی و کویری به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وسعت زیاد استعداد خوبی برای استقرار سامانه‌های خورشیدی در کشور دارد.


به گفته کارشناسان، سرمایه بر بودن نصب امکانات اولیه و نبود برنامه ریزی مطلوب از جمله دلایل توسعه نیافتن نیروگاه های خورشیدی با 300 روز آفتابی در استان است. 


یک عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به ظرفیت های خراسان جنوبی در انرژی خورشیدی به خبرنگار ایرنا گفت: این منطقه روزهای آفتابی بسیار مفیدی دارد که می توان از آن برای تولید انرژی پاک استفاده کرد. 


محمدعلی شمسی نژاد با تاکید بر اینکه نیروگاه های خورشیدی بازدهی خوبی دارد و قابل صرفه است افزود: اگر حمایت های دولت بیشتر شود استان به سمت تولید انرژی های نو پیش خواهد رفت. 


وی تسهیلات 20 ساله برای نصب نیروگاه های خورشیدی را یک مشوق خوب دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت تجهیزات پنل و مولدها بازگشت سرمایه در گذشته سه تا چهار سال بود که اکنون این زمان به چهار یا پنج سال افزایش یافته است. 


استاد دانشگاه ادامه داد: همین مسئله باعث شد افراد در نصب پنل ها تردید داشته باشند و از طرفی عدم ثبات قوانین و حمایت ها نیز بر نگرانی مردم در این مسئله تاثیرگذار است. 


وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی با توجه به قراردادهای محکم بین المللی با اطمینان بیشتری می توانند سرمایه گذاری کنند گفت: ظرفیت های خوب خراسان جنوبی و شرایط مساعد نصب پنل ها زمینه حضور این سرمایه گذاران را فراهم کرده است. 
شمسی نژاد اظهار داشت: البته وزارت نیرو و شرکت برق نیز باید با تامین زیرساخت های لازم شبکه هایی را احداث کرده که بتواند برق تولید شده از این نیروگاه ها را پذیرش کند. 
وی با تاکید بر ثروت آوری خورشید برای استان کویری همچون خراسان جنوبی گفت: بطور قطع در درازمدت سرمایه گذاری در این حوزه سودمند خواهد بود. 
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: کشورهای اروپایی که به تناسب از آفتاب کمتری برخوردار هستند از این انرژی های نو استفاده کرده و موفق بوده اند. 
وی تصریح کرد: اگر نیروگاه های خورشیدی در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند می توان برق کل کشور را از کویر این استان تامین کرد.
شمسی نژاد با بیان اینکه ذخیره سوخت های فسیلی برای مصارف مهمتر با اهمیت است گفت: تاکنون تحقیقات دانشگاهی نیز برای این مسئله انجام گرفته و هم اکنون ردیاب های خورشیدی که ساخته شده راندمان نیروگاه های خورشیدی را تا 30 درصد افزایش داده است. 

**درآمد یک میلیارد تومانی تولید برق خورشیدی 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای امسال مردم استان با تولید برق خورشیدی، یک میلیارد و 267 میلیون و 23 هزار تومان درآمد کسب کردند.
محمدابراهیم شرکا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 155 نیروگاه خانگی تولید برق خورشیدی با مجموع ظرفیت یک هزار و 365 کیلووات زیر نظر شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی فعال است.
وی افزود: از این تعداد، 148 نیروگاه با ظرفیت تولید کمتر از 20 کیلووات و هفت نیروگاه با ظرفیت تولید 20 تا 100 کیلووات فعالیت می کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال یک میلیون و 313 هزار و 704 کیلووات برق خورشیدی توسط نیروگاه های استان تولید شده است. 
وی یادآور شد: میانگین پرداختی به ازای یک کیلووات انرژی تولیدی در نیروگاه های با ظرفیت کمتر از 20 کیلو وات در بازه زمانی 2 ماه حدود 330 هزار تومان بوده است. 
شرکا سرمایه اولیه موردنیاز برای بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی را به ازای هر کیلووات به طور میانگین هشت تا 9 میلیون تومان و عمر متوسط پنل های خورشیدی را 20 سال عنوان کرد. 
نیروگاه های خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز راه کسب درآمد شده به طوری که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: 57 پنل خورشیدی در یک سال گذشته برای مددجویان این نهاد نصب شده است. 


سیدرضا حسینی افزود: هر کدام از متقاضیان بین 25 تا 30 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند و ماهیانه 750 تا 800 هزار تومان درآمد دارند. 


وی گفت: همچنین نصب 400 نیروگاه پنج کیلو واتی خانگی در دست اجرا است که امیدواریم با این طرح راهی برای اشتغال و توانمندی مددجویان گشوده شود.