انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

کاهش چشمگیر هزینه انرژی پاک با انرژی خورشیدی متمرکز

کاهش چشمگیر هزینه انرژی پاک با انرژی خورشیدی متمرکز

یک سیستم جدید انرژی خورشیدی متمرکز می‌تواند هزینه تولید انرژی را به ۵ سنت در هر کیلووات ساعت کاهش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، انرژی خورشیدی متمرکز(CPS) این پتانسیل را دارد که هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر را به شکل چشمگیری کاهش دهد و انرژی قابل ارسال بسیار و در دسترس را در هر زمانی از روز فراهم کند.

در حال حاضر آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا(NREL) و وزارت انرژی این کشور(DoE) هر دو در حال کار بر روی نسل بعدی تاسیسات انرژی خورشیدی متمرکز(CPS) به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت انرژی برای دستیابی به هدف کاهش هزینه تولید انرژی خورشیدی تا پنج سنت به ازای هر کیلووات ساعت هستند.

آنها در مسیر دستیابی به این هدف، دو میلیون دلار برای توسعه نمونه اولیه یک سیستم انرژی خورشیدی متمرکز اختصاص داده‌اند که می‌تواند از پتانسیل بزرگ انرژی نمک‌های مذاب و در عین حال مهار کردن خواص خورندگی آن استفاده کند.

انرژی خورشیدی متمرکز چیست؟

انرژی خورشیدی متمرکز(CPS) از مجموعه بزرگی از آینه‌ها یا هلیواستات‌ها برای هدایت نور خورشید به برج‌های جمع آوری استفاده می‌کند که این انرژی را به شکل گرما در شن، سنگ یا نمک مذاب ذخیره می‌کند و از آنجایی که دارای ذخیره گرمای حرارتی طولانی مدت است، می‌تواند انرژی را در هر زمانی از روز به شبکه ارسال کند و به ویژه در مناطقی که ممکن است به انرژی سنتی حاصل از صفحات خورشیدی در ساعات اوج مصرف متکی باشند، مفید است.

تقاضا برای انرژی معمولاً در نزدیکی غروب خورشید زمانی به اوج خود می‌رسد که صفحات خورشیدی شروع به تولید انرژی کمتری می‌کنند.

وزارت انرژی ایالات متحده سه حوزه کلیدی نوآوری را برای انرژی خورشیدی متمرکز شناسایی کرده است: ذخیره گرما در مایعاتی مانند نمک‌های مذاب، در ذرات ماسه‌مانند و همچنین در گازها. اگر چه دولت ایالات متحده تصمیم گرفته بیشتر بودجه خود را بر روی ذخیره سازی مبتنی بر ذرات متمرکز کند، اما بودجه‌ای را برای اجرای یک برنامه تحقیقاتی دو ساله روی نمک مذاب مایع در نظر گرفته است.

نمک‌های مذاب پتانسیل بالایی دارند، زیرا کار کردن با آنها کاربردی است و می‌توانند به راحتی در لوله‌ها و مبدل‌های حرارتی حرکت کنند. این ویژگی‌ها نیز منجر به افزایش علاقه به ایده‌های راکتورهای نمک مذاب شده است، زیرا جهان همچنان با تغییر مصرف سوخت فسیلی دست و پنجه نرم می‌کند.

وقتی صحبت از انرژی خورشیدی متمرکز و نمک مذاب می‌شود، چند چالش عملی بر سر راه قرار گرفته است. به عنوان مثال، این ماده خورنده است و می‌تواند در فرآیند انتقال انرژی به مخازن نگه‌دارنده آسیب برساند. با این حال، به گفته "کریگ تورچی" سرپرست تحقیقات علم و فناوری انرژی حرارتی در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا، محققان در واقع این مشکل را تا حد زیادی حل کرده‌اند.

آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا و شرکای آن، مطالعات زیادی در مورد شیمی نمک انجام داده‌اند و دریافته‌اند که چگونه آن را خالص کنند. اگر شیمی نمک را کنترل کنید، آن را نسبتاً غیرخورنده می‌کنید و محققان این را در آزمایشگاه اثبات کرده‌اند.

استفاده از قدرت نمک‌های مذاب

محققان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا در تلاش خود برای کنترل نمک‌های مذاب، تصمیم گرفتند بر خلاف نمک‌های نیتراتی که معمولاً در سایر کاربردهای نمک مذاب استفاده می‌شوند، از نمک‌های کلرید استفاده کنند. استفاده از نمک‌های نیترات به این دلیل است که نمک‌های نیترات در دماهای شدید پایداری بیشتری نشان می‌دهند.

این تلاش‌ها به همراه سایر نوآوری‌ها منجر به کاهش ۴۷ درصدی هزینه تولید انرژی خورشیدی متمرکز خواهد شد. علاوه بر این، همه این تحقیقات می‌تواند به پیشرفت بسیاری در زمینه‌های دیگر علاوه بر انرژی خورشیدی متمرکز کمک کند.

به گفته "کری ریپی" متخصص شیمی معدنی در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا، روش‌های بالقوه متعددی برای ارزشمند بودن این تحقیق وجود دارد. این مطالعه می‌تواند برای ترکیب سوخت خورشیدی مفید باشد. همچنین می‌تواند سلول‌های سوختی با دمای بالا را ممکن کند و صنعت هسته‌ای نیز واقعاً به آن علاقه‌مند است.

در حالی که ممکن است فناوری انرژی خورشیدی متمرکز هنوز با رسیدن به هدف هزینه پنج سنت به ازای هر کیلووات ساعت فاصله داشته باشد، اما در نهایت می‌تواند جایگزینی مطمئن برای صفحات خورشیدی با تولید مقادیر بسیار بالاتری از انرژی که به راحتی قابل ارسال است، باشد.

استعمار پولی

استعمار:
انواع مختلفی دارد.قدیم بشکل حمله نظامی و اشغال منابع آن کشورهای ضعیف را چپاول می کردند. بعد ها عوامل خود را بر آن کشور ها می گماردند تا به اهداف خود برسند.جدیدا استعمار بشکل اعمال قوانین بین المللی .و پولی اجرا میشود.بدین ترتیب که امریکا که دلارش را در جهان جا انداخته.با چاپ اسکناس بدون پشتوانه بیشتر و روانه آن به کشور های دیگر منابع و سرمایه های آن کشور ها را می بلعد!!! و حکومت های محلی نیز با چاپ و خلق اسکناس و ایجاد تورم و گرانی سرمایه های مردم خود را بلعیده و با گران شدن دلار امریکا به جیب امریکا سرازیر می کنند.و تا این تسلط دلار بر اقتصاد جهان و تحریم امریکا هست.منابع کشورهای دیگر به اقتصاد امریکا سرازیر می شود.راهکار چیست؟
باید کشور های قدرتمند دیگر با هم متحد شده و سیستم مالی جداگانه ای از سوئیفت و دلار امریکا طراحی و معاملات خود را بر مبنای آن بنا کنند و حتی الامکان با ارز های خود و طلا و پایاپای معامله کنند تا استیلای امریکا بر جهان کم شود.و عدالت بر قرار گردد.
در سالهای اخیر شاهد جریمه شرکتها و بانکهای دیگر کشور ها توسط امریکا بوده ایم که به بهانه اجرا نکردن تحریمهای امریکا علیه ایران و سوریه و کوبا و کره شمالی و ونزئولا و روسیه و.....مبالغ هنگفتی به خزانه داری امریکا واریز شده است.آیا وقت آن نرسیده که به یکه تازی امریکا پایان دهید؟

تکمیل برق‌رسانی به ۱۰ هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی

تکمیل برق‌رسانی به ۱۰ هزار خانوار عشایری با برق خورشیدی

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور گفت: با بومی‌سازی تجهیزات برق‌رسانی قابل حمل خورشیدی درکشور، حدود ۱۰ هزار خانواده عشایری برق رسانی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی چهل امیرانی با اشاره به سهم ۳۱ درصدی مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور اظهار کرد: تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده که برای پوشش این تعداد مشترک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این میزان شبکه معادل ۶ برابر محیط کره زمین است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور تصریح کرد: پیش از انقلاب ۴۳۶۷ روستا به شبکه برق دسترسی داشتند، اما با پیروزی انقلاب میزان دسترسی روستاییان با افزایش ۱۵ برابری به ۵۷ هزار و ۹۶۶ روستا رسیده که این تعداد در پایان امسال به ۵۸ هزار روستا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای آژانس بین المللی انرژی میانگین دسترسی روستاییان در جهان به شبکه برق ۸۵ درصد بوده که ۱۵ درصد آن‌ها نیز محروم هستند، اضافه کرد: طی ۴۳ ساله اخیر با پیروزی انقلاب به طور میانگین هفته‌ای به ۲۴ روستا برقرسانی شده است.

به گفته چهل امیرانی، میزان دسترسی روستاییان به شبکه برق در کشور به ۹۹.۷ درصد رسیده و آن ۰.۳ درصد نیز به دلیل قرار گرفتن در مناطق سخت‌گذر یا سکونتگاه‌های عشایری فصلی است.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم پوشش شبکه روستایی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید، اظهار کرد: برق‌رسانی به آبادی‌ها در صورت داشتن شرایط لازم مانند کسب مجوزهای لازم از منابع طبیعی و بنیاد مسکن تا پایان دولت انجام شده و این آبادی‌ها به شبکه توزیع متصل خواهند شد.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر روستاهای بالای ۱۰ خانوار همگی به شبکه برق متصل شده‌اند، عنوان کرد: با وجود تصور مردم در خصوص محرومیت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در دسترسی به شبکه برق، این دو استان رتبه بالایی از لحاظ دسترسی به شبکه برق دارند به‌طوری‌که استان سیستان و بلوچستان پیش از انقلاب تنها ۳۱ روستای برق‌دار داشته، درحالی که این تعداد، اکنون با رشدی ۱۴۷ برابری در تعداد روستاهای برق‌دار کشور همراه بوده و در صدر استان‌های برخوردار از برق قرار دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم تعداد مشترکان روستایی را به خانوار بیان کنیم، هم‌اکنون نزدیک به چهار و نیم میلیون خانوار به شبکه برق دسترسی دارند و برای خانوارهایی که در مناطق سخت‌گذر قرار داشته که حتی مسیر حمل و نقل به آن مناطق احداث نشده نیز از طریق بالگرد نسبت به انتقال تجهیزات اقدام کردیم.

به گفته وی، ۲۲۰ روستا به دلیل نبود مسیر ارتباطی، سخت‌گذر بودن و یا دور بودن از شبکه برق با استفاده از سیستم‌های خورشیدی، برق مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، البته استفاده از موتورهای دیزلی نیز با سوخت‌رسانی از طریق بالگرد به‌منظور تأمین برق برخی از روستاهایی که شرایط خاصی به لحاظ جغرافیایی دارد، از دیگر راهکارها برای برق‌دار کردن روستاهای دور از شبکه است.

چهل امیرانی، برقرسانی به عشایر را از دیگر برنامه‌های صنعت برق عنوان کرد و با بیان این‌که این حرکت برای نخستین بار در کشور انجام شده، افزود: از سال گذشته با بومی‌سازی تجهیزات برای برق‌رسانی قابل حمل خورشیدی به عشایر، نزدیک به ۱۰ هزار خانواده عشایری به برق دسترسی پیدا کردند و در گام بعدی این تعداد به بیش از ۲۰ هزار خانوار عشایری خواهد رسید.

مجری طرح برق رسانی روستایی گفت: با ساخت و بومی‌سازی سیستم‌های قابل حمل خورشیدی، وزارت نیرو پا را از روستا و آبادی فراتر گذاشته و برقرسانی به سکونتگاه‌های موقت و عشایر را هدف قرار داده است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور همچنین در خصوص طرح بهارستان نیز با بیان این‌که بخش زیادی از شبکه توزیع برق روستایی دارای عمر بالایی بوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و هوای و شرایط جوی طبیعی دچار فرسودگی شده، گفت: طرح بهارستان برای بهسازی شرایط شبکه فرسوده روستایی آماده شده و به شکل روستا محور و شناسنامه محور فعالیت خود را انجام می‌دهد به صورتی‌که در این طرح، پس از ورود به یک روستا، روشنایی معابر، ولتاژ، شبکه فرسوده و … هر روستا اصلاح خواهد شد و چنانچه با اجرای طرح هادی روستایی شبکه برق‌رسانی در جای نامناسبی از معابر قرار گرفته باشد، جای این تجهیزات نیز تغییر خواهد کرد و پس از پایان همه این فعالیت‌ها، از آن روستا خارج می‌شویم.

وی افزود: در گام نخست بهسازی شبکه توزیع ۲۵ هزار روستا تا پایان دولت در دستور کار قرار گرفته که با توجه به بحران‌های جوی و فرسودگی شبکه، زمان برق پایدار در این مناطق را افزایش خواهد داد.

چهل امیرانی اضافه کرد: سیستم‌های خورشیدی قابل حمل می‌تواند تا ۴۸ ساعت نیاز خانواده‌های عشایری و روستایی را در زمان‌های ابری یا شب تأمین کند و با داشتن یک باتری ۲۰ کیلوگرمی به راحتی قابل حمل است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور افزود: در این تجهیزات، خروجی برای استفاده از سیستم روشنایی، دو خروجی (پورت) usb برای شارژ موبایل و تبلت به منظور استفاده معلمان و دانش آموزان تعبیه شده که هزینه این سیستم خورشیدی ۱۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی تاکنون تحویل عشایر شده، افزود: این رقم تا پایان خرداد سال آینده به ۲۰ هزار ۵۰۰ خواهد رسید و مهم‌ترین هدف دولت نیز کامل کردن ۱۰۰ درصدی پوشش برق شبکه عشایری است.

امیرانی در پایان گفت: به عنوان خادمان برق مردم روستایی، به دنبال توسعه شبکه برق و ارائه خدمات با کیفیت در این مناطق هستیم و به همین منظور تکمیل شبکه برق رسانی به عشایر، روستاها و بهسازی شبکه برق روستایی کشور در دستور کار صنعت برق قرار دارد.

کد خبر 5423233

خیز یزد برای تبدیل به قطب تولید انرژی خورشیدی در خاورمیانه

مدیر کل حوزه استاندار یزد با اشاره به توسعه انرژی خورشیدی به عنوان یکی از اولویت های یازده گانه استان در دولت سیزدهم، از برنامه ریزی برای تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی در بازه سه ساله و در فاز نخست خبر داد.

«احمد آخوندی» در نشست توسعه نیروگاه های خورشیدی استان که در استانداری یزد برگزار شد، توسعه انرژی خورشیدی را یکی از اولویت های یازده گانه استان در دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت:  در فاز اول این طرح توسعه برای تولید ٢٠٠٠ مگاوات برق خوشیدی برنامه ریزی شده است.

وی استخراج زمین های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های نیروگاه های خورشیدی استان تا شعاع چهار کیلومتری از سوی اداره کل منابع طبیعی استان خبر داد و بیان کرد: استان برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران این حوزه در اسرع وقت آمادگی دارد.

مدیر کل حوزه استاندار از سیاست گذاری برای تبدیل استان یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در خاورمیانه خبر داد و گفت: به همان سرعت که برای واگذاری زمین به سرمایه گذران تسهیل صورت گرفته است نسبت به خلع ید زمین های واگذار شده به سرمایه گذارانی که طی مدت دو سال اقدامی صورت نداده‌اند، اقدام خواهیم کرد.

آخوندی در پایان همچنین از آمادگی استان برای حمایت از نصب سلولهای خورشیدی در منازل و نصب انشعابات خانگی مربوطه با همکاری دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان و نیز کمک به ایجاد نیروگاه‌های کوچک خورشیدی ١٥٠ مگاواتی خبر داد.

«سید مسعود عظیمی» معاون امور اقتصادی استاندار یزد هم در این نشست گفت: پیروی مباحث توسعه استان در دولت سیزدهم، توسعه انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته و طی سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز تولید دو هزار مگاوات انرژی خورشیدی تا سال ١٤٠٣ مصوب شد.

وی افزود: نشست امروز با حضور سرمایه گذاران برگزار و طی آن مزیت های استان در این حوزه در تولید انرژی های خورشیدی تبیین و در خصوص واگذاری زمین و مسائل فنی در این رابطه بخث و تبادل نظر شد.

بزرگترین باتری جهان برق لس آنجلس را تامین می‌کند

 تا سال ۲۰۲۱، مصرف برق در لس آنجلس برای مبارزه با تغییر اقلیم دستخوش تکامل می‌شود. طبق سنت، سال‌هاست که مهندسان در بعد از ظهرهای اواسط تابستان یک نیروگاه برق گازی را در «لانگ بیچ» روشن می‌کند. از این نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز آن منطقه در طول ساعت‌های اوج مصرف برق استفاده می‌شود.

پس سال بعد، اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، این نیروگاه برق دیگر وجود نخواهد داشت و جای آن را بزرگترین باتری جهان خواهد گرفت. این باتری می‌‌تواند در ساعت ۱۰۰ مگاوات نیروی برق در اختیار قرار دهد. ساعات اوج مصرف برق سر جایشان خواهند بود، اما این باتری می‌تواند از عهده‌ی تامین برق در این ساعات بر بیاید. این باتری هنگام صبح با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ می‌شود.

صبح روز بعد، این باتری بزرگ برای دور بعدی اوج مصرف آماده می‌شود؛ یعنی زمانی که مردم آب گرم می‌خواهند و لوازم خانگی‌شان را روشن می‌کنند. شب قبل هم دوباره با انرژی بادی شارژ می‌شود.

سیاست‌گذاری‌های لازم برای این اتفاق در حال حاضر انجام شده. کمیسیون وسایل عمومی کالیفرنیا از شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات خواسته که ظرفیت‌هایشان را برای ذخیره‌ی انرژی افزایش دهند، از انرژی تجدیدپذیر بیشتری استفاده کنند و آلایندگی‌های مبتنی بر گاز گلخانه‌ای را تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

این اولین بار است که یک دستگاه ذخیره‌ی انرژی در رقابت علیه یک نیروگاه برق عادی برنده می‌شود. تکنولوژی آن هم پخته به نظر می‌رسد. AES، شرکتی که می‌خواهد این باتری را طراحی کند، ۹ سال در ساخت باتری‌های ماشین‌های برقی سابقه دارد. این شرکت یاد گرفته که باتری‌های بسیار بزرگ لیتیوم یونی را سر هم بندی و کنترل کند. وقتی تاسیسات لانگ بیچ کامل شود، ۱۸ هزار ماژول باتری خواهد داشت که هر یک به اندازه‌ی باتری نیسان لیف خواهد بود.

منبع: Scientific American

تامین برق باغ و ویلا توسط انرژی خورشیدی

شاید در بسیاری از کشورها و شهرهای خودمان دیده باشید که با استفاده از پنل‌های خورشیدی برق تولید می‌کنند. برق خورشیدی از نور و انرژی خورشید به دست می‌آید و این پنل‌ها که در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند، می‌توانند با تبدیل نور خورشید، فوتون‌ها یعنی ذرات انرژی‌دار را به الکتریسیته تبدیل نمایند. از پنل خورشیدی استفاده‌های بسیاری می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تامین برق سیستم‌های الکتریکی خورشیدی خانگی و تجاری و صنعتی می‌باشد. ما در این مطلب سعی داریم به طور کامل به تاریخچه، چیستی و چگونگی عملکرد پنل‌های برق خورشیدی اشاره کنیم تا اگر شما تصمیم به خرید و تامین تجهیزات برق خورشیدی را دارید بدانید به چه نکات و مواردی در این زمینه باید توجه کنید. در انتها نیز مجموعه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند صفر تا صد تامین، نصب و راه‌اندازی برق خورشیدی و همچنین احداث نیروگاه خورشیدی صنعتی و خانگی و .. را به انجام رساند.

برق خورشیدی چیست؟

در بیشتر مناطق و شهرهایی که از تابش نور آفتاب در اغلب فصول سال بهره‌مندند می‌توان با قرار دادن صفحات یا همان پنل خورشیدی نور خورشید را دریافت کرده و از آن برق خورشیدی به دست آورد. در این دستگاه‌ها، ماژول‌ها یا اثر فوتوولتائیکPV  قادر است برق را از نور خورشید تولید ‌کرده و انرژی لازم را برای شبکه برق تامین نمایند.

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کنیم باید گفت اثر فتوولتائیک در سال 1839 توسط فیزیکدان فرانسوی ادموند بکرل Alexandre-Edmund Becquerel کشف شد که با استفاده از آن سلول‌های PV امکان تولید انرژی از انرژی موجود در فوتون های نور خورشید را داشتند، اما در آن زمان از انرژی خورشیدی برای تولید بخار آب استفاده می‌شد که می‌توانستند از بخار بدست آمده جهت تامین انرژی و راه‌اندازی ماشین‌های مختلف استفاده نمایند. چند سال بعد چارلز فریت در سال 1893 با کمک گرفتن از کشف بکرل اولین سلول خورشیدی را به وجود آورد که این ورقه‌های نازک از جنس طلا و آغشته به سلنیوم ساخته شده بود. بعدها راسل اُهل آمریکایی اولین سلول خورشیدی سیلیکونی دنیا را تولید کرد.

در آن زمان از این پنل‌ها در دستگاه‌های ماشین حساب استفاده می‌شد که وقتی در برابر نور قرار می‌گرفتند امکان استفاده از آن‌ها فراهم می‌شد. اما سلول‌های برق خورشیدی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند جهت شارژ شدن تجهیزات گسترده‌تری به کار می‌روند که در ادامه بیشتر به این موارد اشاره خواهیم کرد.  

شرکت برق خورشیدی چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از سیستم‌های برق خورشیدی یا برق سولار بسیار متداول شده است، زیرا این پنل‌ها را می‌توان در هر مکانی و بدون نیاز به شبکه برق، نصب کرده و انرژی الکتریکی مورد نیاز را بدست آورد. به این ترتیب مناطقی که از شبکه‌های برق دور هستند با استفاده از این دستگاه می‌توانند نیاز خود را در تامین انرژی الکتریکی توسط power solar برآورده نمایند. شرکت‌های برق خورشیدی می‌توانند با تامین و نصب و راه‌اندازی پمپ و سلول خورشیدی کمک کنند تا برق مورد نیاز در این مناطق تامین گردد. از ویژگی‌های نصب تجهیزات برق خورشیدی می‌توان به سادگی نصب، طول عمر بالا، هزینه‌های نگهداری پایین و عدم وابستگی به برق شبکه اشاره کرد که از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

شرکت برق خورشیدی که در این زمینه فعالیت دارند می‌توانند از نصب و راه‌اندازی برق خورشیدی گرفته تا تامین و فروش تجهیزات برق خورشیدی انواع خدمات را به مشتریان ارائه نمایند. همچنین شرکت‌های فعال در زمینه تامین برق خورشیدی قادرند عملیات احداث نیروگاه‌ برق خورشیدی جهت تولید برق و فروش به وزارت نیرو (ساتبا) را نیز به انجام رسانند. در حال حاضر دولت تمایل دارد خرید انرژی را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام دهد زیرا با توجه به قیمت برق خورشیدی این نوع معامله توانسته به معامله‌ای دو سر برد برای طرفین تبدیل شود. ما در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف یک نیروگاه برق خورشیدی خواهیم پرداخت. اما پیش از آن لازم است ببینیم پنل‌های خورشیدی بهتر است در کجا قرار گرفته و نصب و راه‌اندازی شوند تا بتوانند بهترین کارایی را داشته باشند.

بهتر است پنل خورشیدی در کجا نصب شود؟

می‌دانید که وجود سایه، ابرهای پر و متراکم و همچنین سایر موانع می‌تواند در دریافت نور توسط پنل‌های خورشیدی اختلال ایجاد نماید. بنابراین بهتر است پنل‌ها رو به جنوب و با حداکثر شیب ممکن جهت کاهش سایه فعلی و آینده نصب گردد. ویژگی پنل‌های خورشیدی به این صورت است که می‌توانند از از فوتون‌های موجود در نور روز و نه از نور مستقیم خورشید، الکتریسیته تولید نمایند. بنابراین لازم نیست که حتما پنل‌ها زیر نور مستقیم خورشید نصب شوند. به عنوان مثال یک سیستم برق خورشیدی که به طور ثابت روی بام نصب شده باشد باید از زاویه‌ای برابر با عرض جغرافیایی محل نصب یعنی بین 30 تا 45 درجه بهره‌مند باشد.

یک پنل خورشیدی می‌تواند نهایت تا 30 سال دوام آورد، اما این موضوع به آن معنا نیست که از کار می‌افتند بلکه میزان تولید انرژی آن‌ها ممکن است تا حدودی کاهش یابد.

نیروگاه خورشیدی از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

پیش از معرفی بخش‌های مختلف یک نیروگاه خورشیدی لازم است به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر از انرژی حرارتی خورشید می‌توان برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی استفاده کرد و یا پرتوهای خورشید را با استفاده از تجهیزاتی به نام فتوولتائیک به الکتریسیته تبدیل نمود. اجزای اصلی یک نیروگاه خورشیدی را موارد زیر تشکیل می‌دهد. 

پنل‌ یا پک خورشیدی که در حال حاضر تولید می‌شوند ساختار مدرنی دارند و از سلول‌های سیلیکونی و یا همان طور که پیشتر اشاره کردیم از سلول‌های فتوولتائیک PV تشکیل یافته‌اند که می‌توانند به طور مستقیم برق را از نور خورشید تولید کنند. سلول‌های PV در یک پانل خورشیدی به هم ارتباط دارند و با استفاده از کابل‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده به پانل‌های مجاور وصل می‌شوند.

سلول خورشیدی یا Solar Cell یک قطعه الکترونیکی است که نور خورشید را دریافت کرده و آن را به برق تبدیل می‌کند. هر سلول ابعاد نسبتا کوچکی به اندازه یک کف دست دارد که دارای رنگ سیاه مایل به آبی می‌باشد. از پیوند سلول‌های خورشیدی ماژول خورشیدی به دست آمده که این‌ها نیز در کنار هم پنل خورشیدی را به وجود می‌آورند.

2

یک نکته مهم در اینجا لازم به ذکر است که پنل‌های خورشیدی می‌توانند در آب و هوای ابری نیز انرژی برق تولید نمایند اما مقدار انرژی بستگی به ضخامت و ارتفاع ابرها دارد که نشان می‌دهد آیا نور می‌تواند عبور نماید یا خیر. به این ترتیب در نظر گرفتن این امر برای مکان نصب پنل نیاز است تا بتوان جهت قرارگیری و زاویه شیب پنل‌های خورشیدی را تنظیم نمود. در حال حاضر در دو نوع پنل مونو کریستال و پنل پلی کریستال تولید می‌شوند که طبیعتا هر دو می‌توانند از نور خورشید تولید برق نمایند. اما بین این دو تفاوتی اساسی وجود دارد که این تفاوت در خصوص سلول خورشیدی‌های آن‌ها است.

صفحات پنل مونو کریستال از نوع سیلیکون ساخته شده‌اند، در حالی که صفحات خورشیدی پلی کریستال دارای سلول‌هایی سیلیکونی هستند که با هم ذوب شده‌اند. سلول مونو کریستال از کارایی بیشتری برخوردار است درحالی که پنل پلی کریستال از چندین منبع سیلیکونی مخلوط شده‌اند و به نسبت کارایی کمتری دارند.

بخش مهم دیگر پنل‌های خورشیدی را اینورتر inverter آن تشکیل می‌دهد. پنل خورشیدی می‌تواند برق DC تولید کند که لازم است برای استفاده در خانه و یا سایر کسب و کارها به برق متناوب AC تبدیل شود. این نقش را اینورتر خورشیدی ایفا می‌کند. در یک سیستم میکرو اینورتر، هر پانل خورشیدی دارای یک میکرو اینورتر است که در قسمت پشت پنل وصل شده است. برق AC از اینورتر به سوئیچینگ فرستاده شده و از آن به دستگاه‌های خانگی و .. که نیاز به برق دارند فرستاده می‌شود. در دستگاه‌های آف گرید offgrid شما می‌توانید برق تولید شده اضافی را صادر کرده و یا آن را برای استفاده‌های بعدی داخل یک باطری خورشیدی ذخیره نمایید.

در حال حاضر قابلیت‌های استفاده از برق خورشیدی تا اندازه‌ای رشد پیدا کرده که شما می‌توانید با نصب پنل خورشیدی، آب مورد نیاز خود را توسط پمپ خورشیدی تامین نمایید. عملکرد سیستم پمپ خورشیدی به این صورت است که برق مورد نیاز آن توسط یک یا چند صفحه خورشیدی تأمین می‌شود. پمپ با الکتریسیته تولید شده توسط پنل می‌تواند به راحتی کار کرده و آب را از داخل مخازن، چاه‌ها و .. بیرون بکشد و برای استفاده‌های خانگی و کشاورزی و ... در اختیارتان قرار دهد.

نحوه نصب سیستم خورشیدی

پیشتر اشاره کردیم که برای تامین برق خورشیدی می‌توان پنل‌های آن را در مناطقی که از نور خورشید به اندازه کافی بهره‌مندند نصب کرد. پنل‌های خورشیدی دارای دو نوع پنل پرتابل خورشیدی و ثابت هستند که نوع پرتابل آن همان طور که از نامش پیداست قابل حمل و نقل بوده و می توان در هر جایی برای تامین برق از آن ها استفاده کرد. اما پنل خورشیدی ثابت دارای قطعات و قسمت‌هایی است که باید در یک جای مشخص مانند بام خانه نصب و ثابت شود و تا زمانی که بتواند نور لازم را دریافت کند و دچار نقص فنی نشود قادر است به مدت حداقل 25 تا 30 سال از تولید برق آن‌ها استفاده کرد. طرح نیروگاه خورشیدی و نحوه نصب آن به محیطی که در آنجا نصب می‌شود بستگی دارد. برای نصب پنل خورشیدی روی سقف خانه یا محیط کار و .. لازم است فضایی کارآمدتری را در نظر گرفت تا پنل‌ها بتوانند برق بیشتری را تولید نمایند.

در اولین مرحله لازم است پایه‌های نگهدارنده پنل برق خورشیدی به خوبی در محل نصب و محکم شود.

در مرحله دوم اینورتر با استفاده از سیم و کابل به پنل متصل شده که همان طور که اشاره کردیم می‌تواند برق DC را به جریان برق متناوب AC تبدیل کند.

بخش دیگری از فرایند راه‌اندازی برق خورشیدی به استفاده از شارژ کنترلر بستگی دارد. با استفاده از این وسیله می‌توان ولتاژ و جریان خروجی را از پنل خورشیدی کنترل کرد تا باتری‌ها دچار آسیب نشوند. شارژ کنترلر کمک می‌کند از بیشتر شارژ شدن باتری و یا تخلیه کامل آن جلوگیری شود. به طورکل برای نصب یک سیستم خورشیدی 3 کیلوواتی استاندارد نیاز است 20 پنل خورشیدی در مکانی که برای آن تدارک دیده شده است نصب گردد که معمولا بین 1 تا 3 روز زمان نیاز است تا فرآیند نصب و راه‌اندازی به اتمام برسد.

برای تشخیص و محاسبه تعداد پنل‌های مورد نیاز نیز لازم است با ضرب کردن میزان ساعت انرژی مورد نیاز خانگی خانوار خود در ساعت‌های اوج تابش خورشید برای منطقه خود و تقسیم آن بر اساس یک تابلو، تعداد پنل‌های خورشیدی را محاسبه کنید. به عنوان مثال برای تولید برق خورشیدی در یک باغ یا ویلا لازم است میزان برق مصرفی خود را نسبت به روزهایی که در ویلا حضور دارید در نظر بگیرید. به طوری که چنانچه به طور دائم در آن جا حضور ندارید نیاز نیست برای تامین برق خورشیدی هزینه زیادی انجام دهید.

آیا نصب سیستم سولار یا برق خورشیدی صرفه اقتصادی دارد؟

این سوال ممکن است برای خیلی از افرادی که قصد نصب پنل خورشیدی و تولید برق را دارند پیش آید که آیا در قبال هزینه‌ای که می‌شود، این امر ارزش و صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دسترسی به برق ندارید و یا دائما با قطعی برق مواجه هستید و این مسئله دسترسی شما را به دستگاه‌ها و امکاناتی که با برق کار می‌کنند، مختل کرده است، می‌توانید به راحتی از این روش استفاده کرده و علاوه بر تامین نور منزل خودتان با این کار در مصرف سوخت‌های فسیلی نیز صرفه جویی کرده و از انرژی پاک استفاده نمایید.

تعرفه خرید برق نیروگاه خورشیدی

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که چنانچه با استفاده از پنل‌های خورشیدی، برق خورشیدی تولید شود بخشی از آن می‌تواند به مصرف خانگی و صنعتی و .. رسیده و مازاد آن به فروش رسد. وزارت نیرو یا ساتبا علاوه بر خرید برق، می‌تواند در صورت نیاز متقاضی در انتخاب تجهیزات، مشخصات تجهیزات و انتخاب پیمانکار به افرادی که مایلند اقدام به تولید برق خورشیدی نمایند مشاوره دهد.

شرکت آراپل

3

 

شرکت آراد ارتباط پایدار لارین با نام تجاری آراپل در حوزه انرژی و تولید برق خورشیدی کرج با استفاده از پنل‌های خورشیدی در استان البرز فعالیت دارد و می‌تواند خدمات خود را در اختیار بخش های خانگی، خصوصی و دولتی قرار دهد. از جمله فعالیت‌های آراپل می‌توان به بازدید و ارائه مشاوره از محلی که قرار است پنل خورشیدی در آن نصب شود اشاره کرد. دیگر آن که این مجموعه طراحی و محاسبات لازم را انجام داده و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی می‌تواند بهترین شرایط را برای احداث نیروگاه خورشیدی و بیشتر کردن بازدهی سیستم‌های برق خورشیدی در نظر گیرد.

در مرحله بعد آراپل می‌تواند تامین تجهیزات برق خورشیدی اعم از انواع پنل‌ها، اینورتر و شارژ کنترلر و همچنین نصب و راه‌اندازی و .. را بر عهده گیرد. از مهم‌ترین خدمات و فعالیت‌های آراپل نیز می‌توان به خرید برق تولیدی توسط وزارت نیرو ساتنا اشاره کرد. به این ترتیب نیروگاه‌ برق خورشیدی در مقیاس‌‎های کوچک خانگی، متوسط و بزرگ و صنعتی می‌توانند علاوه بر تامین نیاز برق خود، مازاد آن را به فروش رسانده و از آن کسب درآمد نمایند.

تصفیه آب خورشیدی

الکترودیالیز روشی جدید برای جدا کردن نمک‌ها و یون‌های مزاحم مانند نیترات و فلزات سنگین از آب و پساب است. نرخ بازیابی این سیستم ۸۵ تا ۹۸ درصد است و هزینه‌های عملیاتی آن در مقایسه با روش‌های دیگر نمک‌زدایی به طور قابل‌توجهی کم‌تر است و به همین دلایل رویکردی منحصربه فرد محسوب می‌شود.

حال یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی سیستم الکترودیالیز خورشیدی طراحی و تولید کرده است. در این سامانه برای تولید جریان الکتریکی از پنل‌های خورشیدی استفاده شده و بدین ترتیب دستگاهی سبز به شمار می‌رود که کمترین آسیب ممکن را به طبیعت می‌زند. این دستگاه نیازی به برق ندارد بنابراین مناسب مکان‌هایی است که دسترسی به برق ندارند. این دستگاه قابل حمل بوده و هزینه نگهداری از آن پایین است. همچنین می‌توان این سامانه ایران‌ساخت را با واحدهای تصفیه دیگر مانند کدروت‌زدایی و حذف فلزات سنگین از آب و پساب ترکیب کرد.

تصاویر | زندگی متفاوت در تریلی دو خوابه خورشیدی

استفاده از فناوری می‌تواند زندگی را آسان‌تر کند، حتی در زمینه مسکن و اسکان یک خانواده.

تریلی مسکونی

جدیدترین فناوری شرکت «بیلد تاینی» (Build Tiny) با نام Kererū Tiny House، بر اساس یک تریلر جداشدنی ساخته شده است که به مالکان آن اجازه می‌دهد در صورت خسته شدن از زندگی روی چرخ‌ها، آن را با سهولت نسبی در جایی مناسب نصب کنند.

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، فضای داخلی این خانه کاملا جمع و جور بوده، اما دارای یک فضای نشیمن مناسب، به علاوه فضای خواب برای حداکثر ۶ نفر است.

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

این خانه نقلی مجموعا ۸ متر  طول دارد و تریلر جداشدنی دو محوره آن از همان نوع است که «بیلد تاینی» در برخی از مدل‌های قبلی خود مانند مدل «اولین خانه سبک تاینی» استفاده کرده است. نمای بیرونی بی‌ادعا از وینیل پوشیده شده است، با رنگ آلومینیوم راه‌راه و همچنین یک در کوچک وجود دارد که دسترسی به اتاق ذخیره انرژی خورشیدی را برای ذخیره باتری‌ها و سایر تجهیزات خارج از شبکه فراهم می‌کند. (خانه برای عملکرد خارج از شبکه سیم کشی شده است، اما این امکان را ندارد. در واقع هنوز پنل های خورشیدی نصب نشده است.)

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

اتاق نشیمن مانند بقیه خانه‌های کوچک، با تخته‌ لایه‌ای کاربردی ساخته شده است. این قسمت شامل یک مبل تختخواب‌شو است. آشپزخانه مجاور قرار دارد و دارای یک فضای صبحانه برای دو نفر و همچنین یک اجاق گاز دو شعله با پروپان، یک ماشین لباسشویی، یک سینک ظرفشویی و تعدادی کابینت است. حمام در انتهای مخالف خانه به اتاق نشیمن قرار دارد.

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

این خانه کوچک دارای دو اتاق خواب است که هر دو اتاق خواب‌های معمولی به سبک خانه‌های کوچک هستند، اگرچه پله‌های جداگانه دارند که باعث ایجاد حس جدایی بین این دو می‌شود.

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

تصاویر | زندگی در تریلی دو خوابه

کد خبر