انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

تهدیدی که زمین را به سنگی سرد بدل می‌کند!

خداوند جهان هستی را بر مبنای قوه الکترو مغناطیس اداره می کند.ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند...... تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری.

دانشمندان اخیراً متوجه شدند که فرآیند سرد شدن هسته زمین، سریعتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد و این بدان معناست که حیات در زمین زودتر از تصورات قبلی از بین خواهد رفت.
 
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
 

زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت و از آن زمان تاکنون، هسته مذاب درون آن در حال سرد شدن است. اگرچه این مسئله جدیدی نیست، ولی اخیراً دانشمندان متوجه شدند که سرعت این فرآیند خنک شدن، بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد و این بدان معناست که حیات در کره زمین زودتر از تصورات قبلی از میان خواهد رفت.

 هسته دوار و مذاب اعماق زمین همان چیزی است که میدان مغناطیسی وسیع آن را تولید می‌کند، ساختاری نامرئی که دانشمندان معتقدند از جهان ما محافظت می‌کند و به زندگی اجازه می‌دهد تا رشد کند. علاوه بر این، فعالیت‌های تکتونیکی و آتشفشانی همرفت گوشته، به حفظ حیات از طریق تثبیت دمای جهانی و چرخه کربن کمک می‌کند.

 

با این حال، ما می‌دانیم که این فضای داخلی زمین، در حال خنک شدن است و به این سرد شدن خود ادامه خواهد داد. این بدان معناست که در نهایت فضای داخلی زمین جامد خواهد شد و فعالیت‌های زمین شناسی متوقف می‌شود که در نهایت زمین را به سنگی بایر، شبیه به مریخ یا عطارد تبدیل می‌کند. اکنون تحقیقات جدید نشان داده است که این فرآیند ممکن است زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد اتفاق بیفتد.

تهدیدی که زمین را به سنگی سرد بدل می‌کند!

کلید معمای این رخداد می‌تواند یک ماده معدنی در مرز بین هسته بیرونی آهن نیکل زمین و گوشته پایینی سیال مذاب باشد. این کانی مرزی بریگمانیت نامیده می‌شود که بر سرعت انتقال گرما و سرعت تراوش گرما از هسته و خارج شدن آن به گوشته تأثیر می‌گذارد. البته تعیین این میزان تأثیر، به سادگی آزمایش رسانایی بریگمانیت در شرایط جوی نیست. رسانایی گرمایی می‌تواند بر اساس فشار و دما متفاوت باشد که در اعماق سیاره ما بسیار متفاوت است. برای غلبه بر این مشکل، تیمی از دانشمندان به سرپرستی موتوهیکو موراکامی از مرکز ETH زوریخ در سوئیس، یک بلور بریگمانیت را با لیزر‌های پالسی تابش کردند و همزمان دمای آن را به ۲۴۴۰ کلوین و فشار را به ۸۰ گیگا پاسکال نزدیک کردند. شرایط طبیعی در گوشته پایین زمین، تا ۲۶۳۰ کلوین و ۱۲۷ گیگا پاسکال فشار است.

موراکامی گفت: «این سیستم اندازه گیری به ما اجازه می‌دهد تا نشان دهیم که رسانایی حرارتی بریگمانیت حدود ۱.۵ برابر بیشتر از حد تصور است.» این بدان معناست که جریان گرما از هسته به گوشته بیشتر از چیزی است که فکر می‌کردیم و بنابراین، سرعت سرد شدن فضای داخلی زمین سریع‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. جالب توجه اینجاست که این روند می‌تواند تسریع شود. وقتی بریگمانیت سرد می‌شود، به ماده معدنی دیگری به نام پست پروسکایت تبدیل می‌شود که از نظر حرارتی رسانایی بیشتری دارد و بنابراین سرعت اتلاف حرارت از هسته به گوشته را افزایش می‌دهد.

موراکامی گفت: «نتایج تحقیق ما می‌تواند دیدگاه جدیدی در مورد تحول دینامیک زمین ارائه بدهد. این داده‌ها نشان می‌دهند که زمین، مانند سایر سیارات سنگی همچون عطارد و مریخ، بسیار سریعتر از حد انتظار در حال خنک شدن و غیرفعال شدن است. در مورد اینکه این فرآیند به چه سرعتی در حال سرد کردن هسته زمین است، هنوز نمی‌توان به قطعیت حرفی زد. در واقع، خنک شدن کل یک سیاره چیزی نیست که ما به خوبی بتوانیم آن را درک کنیم. مریخ کمی سریعتر سرد می‌شود، زیرا به طور قابل توجهی کوچکتر از زمین است، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در سرعت سرد شدن هسته یک سیاره نقش داشته باشند. به عنوان مثال، فروپاشی عناصر رادیواکتیو می‌تواند گرما تولید کند که برای حفظ فعالیت‌های آتشفشانی کافی است. چنین عناصری یکی از منابع اصلی گرما در گوشته زمین هستند، اما تأثیر آن‌ها نیز به خوبی درک نشده است.»

تهدیدی که زمین را به سنگی سرد بدل می‌کند!

موراکامی می‌افزاید: «ما هنوز اطلاعات کافی درباره این نوع رویداد‌ها نداریم تا بتوانیم زمان آن‌ها را مشخص کنیم. با این حال، به احتمال زیاد در مقیاس انسانی این روند چندان سریع نخواهد بود. در واقع، این امکان وجود دارد که زمین تحت تأثیر مکانیسم‌های دیگری، پیش‌تر از آنچه در تصور داریم، غیرقابل سکونت شود؛ بنابراین ممکن است کمی زمان داشته باشیم تا بیشتر روی چنین مشکلاتی کار کنیم تا شاید راه حلی نیز برای آن‌ها بیابیم». تحقیقات این تیم در نشریه Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

یک شرکت ایتالیایی از طرح مفهومی جدیدترین کشتی تفریحی لوکس(yacht) خود رونمایی کرده است که به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند پرواز نیز بکند!

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تصاویری مفهومی از این کشتی تفریحی عجیب که "ایر یات"(Air Yacht) نام دارد توسط استودیوی طراحی لازارینی(Lazzarini Design Studio) مستقر در رم منتشر شده است.

سرعت این کشتی ساخته شده از فیبر کربن خشک، به لطف چهار پیشران برقی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و دو مخزن هوای پر از هلیوم، به ۶۰ گره(۱۱۱ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد و به آن امکان پرواز در آسمان و حرکت در آب را می‌دهد.

از آنجا که دو مخزن هوا "ایر یات" با گازی سبک‌تر از هوا یعنی هلیوم پر شده است، این کشتی می‌تواند در هوا شناور بماند. مشخص نیست که هزینه ساخت این کشتی پرنده چقدر خواهد بود، اگرچه که شرکت سازنده آن می‌گوید که این کشتی با در نظر گرفتن مالکین خصوصی طراحی شده است همان کسانی که چند صد میلیون پوند برای خرج کردن دارند.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

طول کلی سازه فیبر کربن خشک آن حدود ۱۵۰ متر است و عرض آن ۸۰ متر است. این در حالی است که عرشه مرکزی ۷۹ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد.

دو مخزن هوای "ایریات" حاوی ۴۰۰ هزار متر مکعب هلیوم فشرده است و توسط هشت "ملخ‌ متقابل دوار" حرکت می‌کنند. هر کدام از این موتورها انرژی خود را از باتری‌های بسیار سبک و صفحات خورشیدی دریافت می‌کند. "ملخ‌های متقابل دوار" به یک یا چند زوج ملخ می‌گویند که در دو طرف هواپیما و در روی دو بال هواپیما نصب می‌شوند. این زوج پروانه در خلاف جهت همدیگر دوران می‌کنند تا نیروی حاصل از انحراف (yaw) همدیگر را خنثی کنند.

به گفته‌ی شرکت لازارینی، این هواپیما می‌تواند با سرعت حداکثر ۶۰ گره برای مدت بیش از ۴۸ ساعت به پرواز در بیاید.

این شرکت در صفحه اینستاگرام خود نوشت که هدف از ساخت "ایر یات" حمل و نقل عمومی یا فعالیت‌های توریستی نیست و برای استفاده شخصی طراحی شده است.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

اطراف مخزن‌های هلیوم، سالن‌ها و سوئیت‌های خصوصی دارای تخت‌خواب و سرویس بهداشتی وجود دارد تا مسافران بتوانند در طول سفرهای طولانی چند روزه از آن‌ها استفاده کنند. در هر سمت پنج سوئیت برای مسافران فراهم است که چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد.

یک سکوی بدون پنجره نیز در هر سمت این مخازن وجود دارد که امکان تماشای برخورد آب به کشتی را زمانی که روی آب در حرکت است فراهم می‌کند و زمانی که این کشتی در هوا و در ارتفاع ۱.۵ کیلومتری  است نیز مسافران می‌توانند از هوای تازه لذت ببرند.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

هر دوی این مخازن هوا به یک راهرو مرکزی متصل می‌شوند که مسافران می‌توانند در میان آن تردد کنند. این مکان فضایی مشترک است که می‌توان در آن استراحت کرد و غذا خورد و همچنین دارای استخر، سالن پذیرایی و یک اتاق نشیمن بزرگ است.

در بخش پایینی هر مخزن بخشی موسوم به "inflatable basements" قرار دارد که هنگام نزدیک شدن به آب با هوا پر می‌شود و امکان شناور شدن را فراهم می‌کند.

به گفته‌ی شرکت لازارینی: این کشتی می‌تواند به آرامی با سرعت پنج گره(۹.۲۶ کیلومتر بر ساعت) در آب حرکت کند.

این شرکت طرح مفهومی مجلل این کشتی را بدون ساختن آن منتشر کرده است بنابراین این احتمال وجود دارد که تبدیل کردن "ایر یات" به واقعیت بسیار هزینه‌بر و غیرممکن باشد.

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

طراحی یک کشتی تفریحی که پرواز هم می‌کند!

صحرای بزرگ آفریقا؛ قلب تپنده‌ی انرژی خورشیدی در آینده

صحرای بزرگ آفریقا؛ قلب تپنده‌ی انرژی خورشیدی در آینده

صحرای بزرگ آفریقا با وسعت زیاد و ظرفیت دریافت بخش زیادی از انرژی خورشید می‌تواند به منبع خوبی برای تأمین انرژی سراسر جهان تبدیل شود.

آفتاب در صحرای آفریقا بسیار شفاف و داغ است. جدای از سراب‌ها، این منطقه پوشش گیاهی اندکی دارد و بیشترین بخش آن از سنگ‌، ماسه و تپه‌های ماسه‌ای تشکیل شده است. خورشید صحرای آفریقا به‌اندازه‌ای قوی است که بتوان از آن کل انرژی خورشیدی موردنیاز کره‌ی زمین را تأمین کرد. آمار و ارقام این منطقه شگفت‌انگیز است. اگر صحرای آفریقا یک کشور بود، رتبه‌ی پنجمین کشور بزرگ جهان را به خود اختصاص می‌داد (بزرگ‌تر از برزیل و کمی کوچک‌تر از چین و ایالات‌متحده).

براساس تخمین‌های ناسا، میانگین سالانه‌ی توان خورشیدی دریافتی در هر مترمربع از صحرای آفریقا بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است. باتوجه‌به اینکه مساحت صحرای آفریقا به ۹ میلیون کیلومترمربع می‌رسد، انرژی کل سالانه (اگر هر سانتی‌متر از صحرا با انرژی خورشیدی اشباع شود) بیش از ۲۲ میلیارد گیگاوات ساعت (GWh) خواهد بود.

یعنی انرژی یک مزرعه‌ی خورشیدی فرضی به وسعت کل صحرای آفریقا، ۲۰۰۰ برابر بیشتر از انرژی تولیدی بزرگ‌ترین نیروگاه‌های جهان است (تولید ۱۰۰ هزار گیگاوات ساعت، سالیانه). انرژی خروجی چنین مزرعه‌ای برابر با بیش از ۳۶ میلیارد بشکه‌ی نفت در روز است (به ازای هر فرد، پنج بشکه). در چنین سناریویی، صحرای آفریقا می‌تواند ۷۰۰۰ برابر تقاضای برق اروپا را بدون تولید آلاینده‌های کربنی، تأمین کند.

توزیع انرژی

تشعشعات افقی سراسری، مقیاس سالانه‌ی توان خورشیدی دریافتی

از طرفی فاصله‌ی نزدیک صحرای آفریقا به اروپا خود یک مزیت است. کوتاه‌ترین مسافت بین آفریقای شمالی و اروپا در تنگه‌ی جبل‌الطارق، ۱۵ کیلومتر است. اما حتی در فاصله‌های طولانی‌تر، مثل عرض مدیترانه هم می‌توان از این انرژی استفاده کرد. از طرفی طولانی‌ترین کابل برقی زیرآب ۶۰۰ کیلومتر است که بین نروژ و هلند کشیده شده است.

دانشمندان در سال‌های گذشته، به‌دنبال حل مسئله‌ی تقاضای فزاینده‌ی انرژی در اروپا بوده‌اند. دیدگاه‌های علمی در سال‌های اخیر به برنامه‌های اجرایی جدی تبدیل شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در این زمینه Desertec بود که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و سرمایه‌گذاری بانک‌ها و سازمان‌های انرژی متعددی را به سمت خود جلب کرد اما پس از پنج سال به‌دلیل هزینه‌های زیاد، اغلب سرمایه‌گذارها کنار کشیدند و پروژه شکست خورد.

چنین پروژه‌هایی با موانع سیاسی، تجاری و اجتماعی متعددی مثل عدم توسعه‌ی سریع منطقه‌ای روبه‌رو هستند. طرح‌های پیشنهادی جدیدتر پروژه‌ی TuNur در تونس با هدف تأمین توان برای بیش از ۲ میلیون خانوار اروپایی یا نیروگاه خورشیدی نور در مراکش با هدف صادرات انرژی به اروپا را دربر می‌گیرند.

دو فناوری

در حال حاضر دو فناوری کاربردی برای تولید برق خورشیدی وجود دارد: توان خورشیدی متمرکز (CSP) و صفحات خورشیدی فتوولتائیک که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

فناوری توان خورشیدی متمرکز از لنزها یا آینه‌ها برای متمرکز کردن انرژی خورشید در یک نقطه استفاده می‌کند. سپس ازطریق توربین‌های معمولی بخار، گرمای متمرکز به برق تبدیل می‌شود. بعضی سیستم‌ها از نمک مذاب برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌کنند. با فناوری نمک مذاب می‌توان هنگام شب هم به تولید انرژی پرداخت.

انرژی خورشیدی صحرای آفریقا می‌تواند کل برق شمال آفریقا و فراتر از آن را تأمین کند

به نظر می‌رسد فناوری CSP به‌دلیل استفاده از نور مستقیم خورشید، نبود ابرها و دماهای بالا برای صحرای آفریقا مناسب‌تر باشد؛ اما عیب این فناوری احتمال پوشیده شدن لنزها و آینه‌ها با طوفان‌های شنی و همچنین پیچیدگی سیستم‌های گرمایش بخاری و توربینی است.

اما مهم‌ترین عیب این فناوری، استفاده از منابع کمیاب آبی است. از طرفی صفحات خورشیدی فتوولتائیک می‌توانند انرژی خورشید را با استفاده از نیمه‌رساناها به‌صورت مستقیم به برق تبدیل کنند. صفحات خورشیدی فتوولتائیک به‌دلیل قابلیت اتصال به شبکه یا توزیع در مقیاس ساختمان‌های مستقل، رایج‌ترین نوع استفاده از انرژی خورشیدی هستند.

این صفحات در هوای ابری هم خروجی قابل قبولی دارند؛ اما درصورتی‌که بیش‌ازحد داغ شوند، بازدهی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در مناطقی که دمای تابستان آن‌ها در سایه، بیش از ۴۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و تقاضای انرژی برای دستگاه‌های تهویه‌ی هوا بالا است، استفاده از این صفحات منطقی نیست. یکی از مشکلات دیگر هم طوفان‌های شنی است که روی صفحات را می‌پوشانند و می‌توانند بازدهی آن‌ها را کاهش دهند.

در هر دو فناوری برای پاک‌سازی آینه‌ها و صفحات، وجود آب ضروری است و بنابراین آب به یکی از معیارهای ضروری تبدیل می‌شود. اغلب پژوهشگرها یکپارچه‌سازی دو فناوری برای توسعه‌ی یک سیستم هیبریدی را پیشنهاد می‌دهند. تنها بخش کوچکی از صحرای آفریقا می‌تواند کل انرژی قاره‌ی آفریقا را تأمین کند.

از طرفی با بهبود فناوری خورشیدی، تأمین این انرژی ارزان‌تر و بهینه‌تر خواهد شد. حتی ممکن است صحرای آفریقا به محلی سکونت‌پذیر برای حیوانات و گیاهان تبدیل شود و درعین‌حال انرژی پایدار آفریقای شمالی و حتی فراتر از آن را تأمین کند.

سارا ارجمند

آلرژی به پروتئین گاوی در نوزادان

آلرژی به پروتئین گاوی (حساسیت به پروتئین گاوی ، آلرژی کودک به لبنیات گاوی) یا آلرژی به پروتئین شیر گاو (CMPA) شایع ترین آلرژی غذایی در نوزادان است. این نوع آلرژی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نوزاد به طور غیرطبیعی نسبت به پروتئین موجود در فرآورده های گاوی و برخی حیوانات دیگر (بز) واکنش نشان دهد. این بیماری معمولاً در نوزادان کمتر از ۱ سال مشاهده می شود. سیستم ایمنی بدن به طور معمول بدن ما را از عوامل بیماری زای مضر مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن نوزاد پروتئین موجود در شیر گاو و لبنیات گاوی را به با یک ماده مضر اشتباه گرفته و به آن حمله می کند. این واکنش ایمنی می تواند به معده و روده نوزاد یا کودک آسیب برساند. در ادامه به میزان شیوع این حساسیت، علائم حساسیت به پروتئین گاوی در نوزادان، روش های تشخیص و تغذیه مناسب و … اشاره خواهیم کرد.

میزان شیوع حساسیت به شیر ، لبنیات و پروتئین گاوی

حساسیت نوزاد به این نوع پروتئین بسیار متداول است. نوزادان به دلیل اینکه بیشتر با شیر تغذیه می شوند، بیشتر از همه در معرض ابتلا به این نوع آلرژی قرار دارند. آلرژی به پروتئین گاوی در ۲ تا ۳ درصد از نوزادان کمتر از ۱ سال مشاهده می شود. با بالا رفتن سن خطر ابتلا به این بیماری کمتر می شود. به طوری که کمتر از ۱ درصد از کودکان بالای ۶ سال به این نوع آلرژی مبتلا می شوند.

داشتن والدین یا خواهر و برادری که سابقه بیماری های آلرژیک، مانند آسم، اگزما یا حساسیت های فصلی داشته اند خطر ابتلا به حساسیت به پروتئین گاوی را افزایش می دهد. پزشکان بر این باورند که تغذیه با شیر مادر نوزاد را از ابتلا به این بیماری محافظت می کند.

انواع آلرژی به شیر ، لبنیات و پروتئین گاوی

حساسیت به پروتئین گاوی به دو دسته تقسیم می شود:

  • آلرژی به پروتئین گاوی وابسته به IgE: بدن نوزاد به این نوع آلرژی به صورت فوری واکنش نشان می دهد.
  • آلرژی به پروتئین گاوی  غیر وابسته به IgE: بدن نوزاد به این نوع آلرژی با تاخیر واکنش نشان می دهد.

IgE یا ایمونوگلوبولین E یک آنتی بادی طبیعی در بدن است که باعث علائم آلرژیک مانند، کهیر ، راش پوستی، خس خس سینه و آبریزش بینی می شود.

در واکنش سریع، علائم معمولاً طی ۲ ساعت پس از مصرف فرآورده گاوی شروع می شود. در واکنش تاخیری، علائم بعد از ۴۸ ساعت تا ۱ هفته پس از مصرف فرآورده گاوی نمایان می شوند.

علائم حساسیت به شیر ، لبنیات و پروتئین گاوی در نوزادان

علائم حساسیت به پروتئین گاوی در نوزادان بسیار متنوع می باشند. این علائم معمولاً در هفته اول شروع فرآورده گاوی در رژیم غدایی کودک بروز می کنند.

کودک با واکنش فوری به پروتئین گاو ممکن است علائمی مانند استفراغ، اسهال، مخاط و یا خون در مدفوع و درد شکم داشته باشد. همچنین برخی از کودکان ممکن است دچار راش پوستی، آبریزش بینی و یا مشکلات تنفسی شوند.

بیشتر نوزادان نسبت به شیر و پروتئین گاو واکنش تأخیری دارند و علائم پوستی و گوارشی از خود نشان می دهند. علائم گوارشی همانند واکنش فوری شامل استفراغ، درد شکم، بی قراری های طولانی، گریه های ناشی از کولیک شیرخوارگی (قولنج)، خون و یا مخاط در مدفوع و اسهال می شود. علائم پوستی شامل کهیر و اگزما است.

به دلیل جذب ضعیف مواد غذایی، نوزادان همچنین می توانند دچار خس خس سینه، تحریک پذیری، تورم صورت و کاهش رشد شوند.

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد

اگر نوزاد شما شیر نخورد و یا دچار خستگی و بی حالی، تب، افزایش اسهال و استفراغ، کاهش وزن شده است و یا در مدفوع کودک خون مشاهده کردید، در اسرع وقت به متخصص اطفال مراجعه کنید و پزشک را از مشکلات فرزند خود آگاه کنید.

روش تشخیص حساسیت به پروتئین گاوی و شیر گاو

سابقه بیماری ها و معاینه جسمی برای تشخیص این نوع از آلرژی مفید هستند. توصیف مشاهدات خود از مشکلات کودک به پزشک کمک خواهد کرد تا تشخیص دقیق تر و درمان بهتری را برای بهبودی فرزند شما برگزیند.

زمان شروع علائم در رابطه با زمانی که کودک شما پروتئین گاو را مصرف کرده است نیز مهم است. اگر سابقه خانوادگی آلرژی، آسم یا اگزما داشته اید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

آلرژی به پروتئین گاوی ممکن است بعد از مشاهده نوع واکنش فرزند شما به حذف فرآورده های گاوی تشخیص داده شود.

آزمایشات لازم برای تشخیص حساسیت به پروتئین گاوی

بررسی خون در مدفوع می تواند در تشخیص آلرژی به پروتئین گاوی و شیر گاو در نوزادانی که مشکوک به این بیماری هستند کمک کند. آزمایش های پوستی و خونی آلرژی به تشخیص واکنش تاخیری کمک نمی کنند. پزشک متخصص اطفال ممکن است این آزمایشات را برای اطمینان از عدم ابتلای فرزند شما به بیماری های دیگر توصیه کند.

روش درمان آلرژی به پروتئین گاوی

درمان شامل حذف محصولات حاوی پروتئین گاو مانند شیر از رژیم غذایی فرزند شما (رژیم حذفی) می باشد. رژیم های غذایی حذفی معمولاً با تغذیه از شیر خشک های ساخته شده از پروتئین های تجزیه شده (هیدرولیز شده) شروع می شوند . این شیر خشک ها معمولاً بدون واکنش سیستم ایمنی بدن به راحتی هضم می شوند. در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند با رژیم غذایی مخصوص مادر شیرده قابل کنترل می باشد.

حدود ۹۰ درصد از کودکانی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند با تغذیه از شیر خشک های هیدرولیز شده بهبود می یابند. در بعضی از موارد، تغذیه با شیر خشک های حاوی عناصر سازنده پروتئین ها (آمینو اسید ها) توصیه می شود.

در بعضی موارد، واکنش های فوری آلرژی به پروتئین گاو باعث بروز آنافیلاکسی می شوند. (آنافیلاکسی یک نوع واکنش آلرژیک جدی همراه با تورم، کهیر، کاهش فشار خون و در موارد شدید تر شوک است.) در موارد اورژانسی از این قبیل از قلم اپی نفرین برای کنترل علائم استفاده می کنند.

بیماران مبتلا به آنافیلاکسی باید در اورژانس تحت نظر باشند، حتی اگر علائم بیماری با اپی نفرین بهبود یابد. با این کار در صورت از بین رفتن اثر اپی نفرین و شروع موج دوم حملات آنافیلاکسی کودک شما تحت نظارت خواهد بود.

در شیر خواران مبتلا به حساسیت به پروتئین گاوی، مادر باید در صورت ادامه شیردهی، تمام محصولات لبنی و سویا را از رژیم غذایی خود حذف کند. چرا که این پروتئین ها ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. در این زمینه حتما با متخصص کودکان مشورت کنید.

در اغلب موارد محصولات بز هم، همان واکنش های محصولات گاوی را ایجاد می کنند. بنابراین جایگزین مناسبی برای بهبود علائم حساسیت به پروتئین گاوی نیستند. شیر سویا نیز به طور کلی توصیه نمی شود. بسیاری از نوزادان نسبت به این شیرها یا شیرخشک های مبتنی بر سویا واکنش های آلرژیک مشابهی از خود نشان می دهند.

درمان دارویی آلرژی به پروتئین گاوی در کودکان

خدمات آنلاین دکتر فرناز محامدی

حساسیت به پروتئین گاوی چه موقع بهبود پیدا می کند؟

حساسیت به پروتئین گاوی در حدود ۹۰ درصد از کودکان تا سن ۶ سالگی به طور کامل برطرف می شود. ۵۰ درصد ار نوزادان تا سن یک سالگی می توانند پروتئین گاوی را تحمل کنند و علائم این بیماری در آنها کاهش می یابد. تا سن ۳ سالگی، بیش از ۷۵ درصد از کودکان دیگر علائمی از خود نشان نمی دهند.

اکثر نوزادانی که از شیرخشک های بدون پروتئین گاوی تغذیه کرده اند و یا مادر آنها با رژیم غذایی بدون پروتئین گاوی آنها را با شیر خود تغذیه کرده است ، باید ۶ تا ۱۲ ماه این رژیم را رعایت کنند. بعد از گذشت این زمان می توانید با اضافه کردن محصولات گاوی به برنامه غذایی کودک میزان تحمل او را محک بزنید.

تفاوت بین آلرژی به پروتئین گاوی و عدم تحمل لاکتوز در چیست؟

عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به پروتئین گاوی خیلی با هم تفاوت دارند. عدم تحمل لاکتوز سیستم ایمنی را درگیر نمی کند.

لاکتوز قند پیچیده ای است که در محصولات شیر وجود دارد. لاکتاز آنزیمی است که در روده کوچک تولید می شود و به هضم لاکتوز کمک می کند. در روده افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز آنزیم لاکتاز به میزان کافی وجود ندارد و این امر باعث بروز ناراحتی های گوارشی در این افراد می شود.

حساسیت به پروتئین گاوی بیشتر در کودکان زیر یکسال مشاهده می شود. این در حالی است، که عدم تحمل لاکتوز به ندرت کودکان زیر ۵ سال را درگیر می کند.

فرق رفلاکس با آلرژی به پروتئین گاوی

فرق رفلاکس با آلرژی به پروتئین گاوی در چیست ؟ رفلاکس نوزاد به تنهایی یک علامت و در بعضی موارد بیماری محسوب می شود. آلرژی به پروتیئن گاوی ، یک بیماری است که در آن حساسیت بدن نسبت به پروتئین های گاوی افزایش می یابد.
پس این دو بیماری باهم تفاوت دارند. در بعضی کودکان همزمان با آلرژی به پروتیئن گاوی ، علائم رفلاکس نیز مشاهده می شود. همزمانی حساسیت به پروتئین گاوی و رفلاکس ، باعث تشدید علائم رفلاکس معده می شود ولی هر نوزاد مبتلا به ریفلاکس لزوما نیاز به رژیم فاقد پروتئین گاوی ندارد و در صورت عدم پاسخ به درمان های رایج ریفلاکس ، بهتر است بررسی از نظر ، آلرژی به پروتئین و لبنیات گاوی هم انجام شود.

نکات مهم در حساسیت به پروتئین گاوی

  • حساسیت به پروتئین گاوی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به طور غیرطبیعی نسبت به پروتئین موجود در محصولات گاوی مانند شیر گاو واکنش نشان دهد.
  • داشتن والدین یا خواهر و برادر با بیماری آلرژیک مانند آسم، اگزما و حساسیت های فصلی احتمال ابتلا به این بیماری را در کودکان و نوزادان افزایش می دهد.
  • هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص آلرژی به پروتئین گاوی وجود ندارد. معمولا با در نظر گرفتن سابقه بیماری های کودک و بررسی علائم، بهترین تشخیص انجام می شود.
  • بهترین درمان حذف مواد غذایی حاوی پروتئین گاوی (اصلاح تغذیه مادر و نوزاد ) از غذای کودک و مادر شیرده می باشد. پس تمامی مواد غذایی حاوی پروتئین گاو را از رژیم غذایی مادر و نوزاد حذف کنید.
  • این نوع آلرژی در اکثر مواقع تا ۶ سالگی به طور کامل برطرف می شود.

خورشید به کمک رفع معضلات شهر می‌آید

با توسعه شهرنشینی، آلودگی هوا به یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهری تبدیل شده که رفع آن نیازمند تدابیر ویژه است؛ در این میان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جایگزینی انرژی‌های پاک از جمله اقدامات مؤثری است که در دستور کار بسیاری کلانشهرهای دنیا که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد محلی در سیاستگذاری شهری می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی علاوه بر تأمین نیاز خود، فرهنگ سازی و استفاده مردمی از این انرژی‌های پاک را در شهرها فراگیر کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده شهرداری کلانشهری مانند اصفهان سالانه ۹۰ هزار مگاوات برق برای سیستم‌های آب‌رسانی، آب‌نماها و نورپردازی مصرف می‌کند، تنها در شهر اصفهان ۴۳ هزار پایه روشنایی وجود دارد و در صورتی که انرژی این چراغ‌ها از انرژی خورشیدی تأمین شود در کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه‌ها تأثیر بسزایی دارد. همچنین در صورتی که شهرداری‌ها ناوگان حمل و نقل درون شهری را با وسایل نقلیه برقی جایگزین و بستر عمومی استفاده شهروندان به منظور بهره‌مندی از این تجهیزات را فراهم کنند، بدون شک آلودگی‌های شهری کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تأمین برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یا ساخت ایستگاه‌های شارژ و حتی تأمین برق دوربین‌های کنترل ترافیک از جمله مواردی است که به راحتی می‌تواند در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد.

حرکت به سوی «شهرداری پاک» طی یک برنامه ۵ ساله

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر رو به توسعه است، شهرداری اصفهان در نظر دارد از انرژی‌های فسیلی استفاده کمتری کرده و همزمان نیروگاه‌های خورشیدی را در این مجموعه افزایش دهد.

وی از ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به شورای اسلامی شهر اصفهان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: حرکت به سوی شهرداری پاک از لحاظ تأمین انرژی طی یک برنامه پنج ساله محقق می‌شود، زیرا موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان و تابش خورشید در این شهر، فرصت خوبی را برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده است که هم بخش‌های سازمانی و اداری و هم بخش خانگی می‌توانند برای درآمدزایی و همچنین استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی از این امکان استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در کنار توسعه انرژی پاک، شهرداری اقدام به مدیریت مصرف زیرمجموعه‌های خود نیز کرده است به طوری که با نصب موتورهای پیشرفته، استفاده از سیستم کنترل هوشمند انشعابات، لامپ‌های کم مصرف و اقدامات مشابه، مصرف انرژی فسیلی در شهرداری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شهرداری اصفهان یک شهرداری پاک به لحاظ انرژی خواهد شد، تصریح می‌کند: ساختمان‌های انرژی پاک، ساختمان‌هایی هستند که بتوانند معادل کل مصرف انرژی خود، ۲۰ درصد تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشند. ساختمان‌های با انرژی صفر هم ساختمان‌هایی هستند که کل معادل مصرف خود را تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشند.

بقایی با اشاره به اینکه تولید هر کیلووات انرژی فسیلی، ۵۳۷ گرم دی اکسید کربن وارد هوا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: کاهش تولید انرژی‌های فسیلی و توسعه پنل‌های خورشیدی، به کاهش منابع آلاینده هوا هم کمک می‌کند به طوری که یک درخت بالغ بر ۱۱۸ کیلوگرم دی اکسید کربن را از هوا گرفته و به اکسیژن تبدیل می‌کند لذا توسعه نیروگاه‌های خورشیدی طی پنچ سال با مزیت کاشت ۴۰ هزار درخت در شهر برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف شهرداری از تشکیل صندوق انرژی، توسعه نیروگاه‌های متوسط به بالا است، می‌گوید: این برنامه هم اکنون در شهرداری در حال اجرا است که با تصویب پیشنهاد تشکیل صندوق از سوی شورای اسلامی شهر، شهرداری معادل درآمد حاصل از تشکیل این صندوق، ملزم به ارائه کمک برای افزایش نیروگاه‌های خورشیدی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: افزایش نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر کاهش آلاینده‌ها در بلندمدت نیاز به ساخت نیروگاه‌های فسیلی را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر در بخش پدافند غیرعامل هم در زمان قطع جریان برق، می‌توان از این ظرفیت برای تأمین انرژی بهره برد.

وی بر استفاده از توان شرکت‌های داخلی برای تولید و نصب پنل‌های خورشیدی تاکید و تصریح می‌کند: در حال حاضر شهرداری با شرکت‌های داخلی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی همکاری می‌کند و تاکنون هم در بخش تعمیرات، نصب، تأمین قطعات و نگهداری با مشکلی روبه‌رو نبوده‌ایم.

سیاست‌های تشویقی شهرداری برای تولید انرژی پاک از سوی شهروندان

بقایی با اشاره به مصوبه شهر خورشیدی شورای اسلامی شهر، اظهار می‌کند: بر این اساس شهرداری در وهله نخست وظیفه دارد نسبت به تولید و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کند، قدم دوم اجرای سیاست‌های اجباری برای ساختمان‌های گروه «ج» و «د» مبنی بر تأمین پنج درصد از انرژی بر اساس متراژ سازه است، در سومین گام هم شهرداری به افرادی که داوطلب تأمین انرژی خورشیدی باشند مشاوره رایگان می‌دهد و از سیاست‌های تشویقی برای آنها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های تشویقی شهرداری در رابطه با شهروندان می‌افزاید: در حوزه شهرسازی کمیته‌ای برای تسهیل امور شهروندان برای نصب پنل‌های خورشیدی تشکیل شده است به طوری که پیش از این اضافه کردن هرگونه سازه یا ساخت اضافه به ساختمان‌ها باعث جریمه مردم می‌شد اما با اصلاح قوانین در صورت نصب پنل‌های خورشیدی بر روی ساختمان‌ها، جریمه‌ای مشمول شهروندان نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه می‌کند: این کار از سوی شهروندان در مناطق سه، ۲ و ۱۵ رو به توسعه و افزایش است و شهروندان از این امکان برای فروش برق به شبکه سراسری و درآمدزایی خود استفاده می‌کنند.

ابلاغ ضوابط استفاده از انرژی‌های خورشیدی در قالب شهر خورشیدی اصفهان

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نقش پر رنگی در سبد انرژی جهان به دست آورده است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید برق یکی از اولویت‌های امروز کشورها به‌شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: امروزه انرژی خورشیدی بزرگترین قابلیت را برای برآوردن نیاز جهان در آینده به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر دارد، به طوری که بیش از ۲۲۰ هزار مگاوات برق تولیدی جهان توسط فناوری‌های خورشیدی در دو بخش فناوری‌های فتوولتاییک و فناوری‌های حرارتی خورشیدی تأمین می‌شود. ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های برق آبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده دارد و در صورت سرمایه گذاری‌ها در این بخش می‌توان از این نعمت خدادادی به بهترین شکل بهره‌مند شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به مصرف بالای انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی ساختمان‌ها و همچنین نبود ضوابط و مقررات واحد و یکپارچه در کشور، تدوین ضوابطی یکپارچه که بخش‌های مختلف مؤثر بر مصرف انرژی و جنبه‌های معماری پایدار را در برگیرد، می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی ساختمان‌ها شده و بهره‌وری انرژی را ضابطه‌مند کند.

مهدویان خاطرنشان می‌کند: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اقدام به تهیه ضوابط استفاده از انرژی‌های خورشیدی در قالب شهر خورشیدی اصفهان کرده است که این ضوابط تهیه شده در مراجع ذیصلاح از جمله کمیسیون ماده پنج تصویب شد و برای گروه‌های ساختمانی «ج» و «د» جدیدالاحداث استفاده از آبگرم‌کن خورشیدی اجباری شده است؛ در این راستا این ضوابط به مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان ابلاغ و جلساتی با سازمان نظام مهندسی برای اجرایی شدن این مصوبه برگزار شده است و در حال حاضر در پروانه‌های صادره گروه‌های مورد اشاره لحاظ می‌شود.

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در تحقق شهر پاک

احسان خیام‌باشی، یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم به سمت تحقق شهر پایدار حرکت کنیم، زیرا اکنون که آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود، هر چقدر به سمت استفاده از انرژی‌های طبیعی و تجدیدپذیر حرکت کنیم، آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اقلیم گرم و خشک و روزهای آفتابی متعدد اصفهان استفاده از انرژی خورشید باید در دستور کار قرار گیرد؛ در گذشته نیز به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساخت اماکن مختلف همچون حمام شیخ بهایی، تغذیه فواره موجود در طبقه ششم کاخ عالی‌قاپو از چشمه خاچیک کوه صفه و بادگیرها در شهرهای کویری توجه شده است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: ووبان محله‌ای در نزدیکی شهر فرایبورگ آلمان است که در زمان جنگ جهانی دوم پادگان فرانسوی‌ها بوده که پس از جنگ به منطقه‌ای متروکه تبدیل می‌شود و در ادامه شهرداری و انجمن‌ها با همکاری مالکان، محله‌ای پایدار را در آن احداث کردند؛ استفاده از سلول‌های خورشیدی در سقف منازل برای تولید برق، تولید انرژی از فاضلاب و پسماندهای منطقه، استفاده از خودروهای اشتراکی و ایجاد مکانی برای فروش صنایع دستی در بازارهای هفتگی به دلیل مهاجرپذیر بودن این شهر از دیگر اقداماتی است که در این شهر انجام می‌شود.

خیام باشی خاطرنشان می‌کند: این‌ها نمونه‌ای از به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در گذشته بوده است، اما امروزه بیشتر نگاه‌ها برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اصفهان، معطوف به استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید برق است. البته باید بدانیم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فقط به استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید برق نیست بلکه اقدامات دیگری همچون روش‌های گذشته نیز قابل استفاده است.

وی تاکید می‌کند: بسنده کردن به انرژی خورشیدی صحیح نبوده و می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره بیشتری برد.

کد خبر 545647

کاهش هزینه‌های برق از دریچه فن‌آوری‌های جدید

کاهش هزینه‌های برق از دریچه فن‌آوری‌های جدید به قلم محمد میرشمس، مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد پیرامون اهمیت انرژی خورشیدی در عصر فعلی نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، محمد میرشمس در یادداشتی اختصاصی بر اهمیت انرژی های خورشیدی در عصر فعلی تاکید کرد: در سال‌های اخیر نسبت به گذشته، هزینه‌های پنل فتوولتائیک یا خورشیدی کمتر شده است. پیشرفت در تجهیزات قوی‌تر خورشیدی بر این امر تاکید می‌کند که کاهش هزینه‌ها برای پیشبرد تغییر از سوخت‌های فسیلی به سوخت پاک ضروری است. اگرچه مزارع شبکه‌های خورشیدی ارزان‌تر از پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های زغال سنگ یا گاز هستند، صرفه‌جویی بیشتری لازم است تا منابع انرژی پاک با فناوری ذخیره‌سازی پرهزینه که برای انرژی بدون کربن شبانه‌روزی مورد نیاز است هماهنگ شوند.

در کارخانه‌های بزرگتر، استفاده از دستگاه‌های خودکار و روش‌های کارآمدتر تولید باعث صرفه‌جویی مقیاس، هزینه کار و مواد زائد کمتر برای بخش خورشیدی شده است درواقع متوسط هزینه یک صفحه خورشیدی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

افزایش تولید برق در هر پنل به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند همان مقدار انرژی الکتریکی را با اندازه کوچکتری تامین کنند. این مورد به‌طور بالقوه بسیار مهم است زیرا هزینه زمین، ساخت‌وساز، مهندسی و سایر تجهیزات به اندازه قیمت پنل کاهش نیافته است. حتی می‌تواند منطقی باشد که برای فناوری پیشرفته‌تر پاداشی ارائه شود. جنی چیس، مدیر ارشد تحقیقات خورشیدی در بلومبرگ گفت: «برخی از افراد مایل هستند هزینه بیشتری را برای یک ماژول وات بالاتر بپردازند که به آنان امکان می‌دهد انرژی بیشتری تولید کنند و از زمین خود درآمد بیشتری کسب کنند.»

ظهور سیستم‌های خورشیدی با قدرت بالاتر

 در دهه گذشته، بیشتر صفحات خورشیدی حداکثر حدود ۴۰۰ وات برق تولید می‌کردند. در اوایل سال ۲۰۲۰، شرکت‌ها فروش صفحات ۵۰۰ وات را آغاز کردند و در ماه ژوئن، شرکت رایزن انرژی (Risen Energy) مستقر در چین یک مدل ۷۰۰ واتی ارائه کرد.

در ذیل برخی از روش‌های شرکت‌های خورشیدی برای پنل‌های سوپرشارژ ( نیروی برق بیش از اندازه) معرفی شده است:

سلول خورشیدی پروسکایت

در حالی که بسیاری از تحولات کنونی شامل تغییراتی در فناوری‌های موجود است، پروسکایت، نوید موفقیتی واقعی را می‌دهد. پروسکایت نازک‌تر و شفاف‌تر از پلی‌سیلیکون (ماده‌ای که به‌طور سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد) می‌تواند در بالای صفحات خورشیدی به‌صورت لایه‌ای قرار بگیرد تا کارایی را افزایش دهد، یا با شیشه یکپارچه شود و پنجره‌های ساختمانی بسازد که برق  نیز تولید می‌کنند.

کیم دوهیونگ، محقق اصلی تیم پروژه پروسکایت در شرکت برق الکتریکی کره (Korea Electric Power Corp)، یکی از چندین شرکت آزمایش‌کننده مواد گفت: «ما قادر خواهیم بود انرژی خورشیدی را به سطح بعدی برسانیم. درنهایت، این فناوری جدید، ما را قادر می‌سازد سهم بزرگی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم.»

پیش از این استفاده از پروسکایت با هزینه‌ها و مسائل فنی که مانع تولید در مقیاس تجاری شده بود، به چالش کشیده شده است. اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که در حال تغییر است. شرکت فناوری Wuxi UtmoLight در ماه مه اعلام کرد که قصد دارد یک خط آزمایشی را تا ماه اکتبر با تولید انبوه از سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

صفحات خورشیدی دووجهی

صفحات خورشیدی به‌طور معمول انرژی خود را از قسمت مقابل به خورشید تامین می‌کنند اما می‌توانند از مقدار کمی نور که به زمین بازتاب می‌شود نیز استفاده کنند. صفحات دو وجهی در سال ۲۰۱۹ محبوبیت بیشتری کسب کردند و تولیدکنندگان آنها در جستجوی جذب برق اضافی با جایگزینی مواد پشتی مات با شیشه‌های مخصوص هستند. آنان همچنین به‌دلیل ایجاد یک راه گریز موجود در قوانین ایالات‌متحده به‌طور موقت ترقی کردند، قانونی که آنان را از تعرفه محصولات چینی معاف کرد. این روند، تامین‌کنندگان شیشه خورشیدی را غافلگیر کرد و به‌طور خلاصه باعث افزایش قیمت مواد شد. در اواخر سال گذشته، چین مقررات مربوط به ظرفیت تولید شیشه را تغییر داد و  زمینه‌ای برای پذیرش گسترده‌تر فناوری دو طرفه خورشیدی فراهم شد.

پلی‌سیلیکون

تغییر دیگری که می‌تواند باعث افزایش برق شود، انتقال از مواد سیلیکونی با بار مثبت برای صفحات خورشیدی به محصولات با بار منفی یا نوع N است. مواد نوع N با آلاییدن پلی‌سیلیکون با مقدار کمی از یک عنصر با الکترون اضافی مانند فسفر ساخته می‌شوند. این مواد گران‌تر هستند اما می‌توانند به اندازه ۳.۵ درصد قدرتمندتر از ماده‌ای باشند که در حال حاضر غالب است. به گفته انتشارات صنعت خورشیدی (PV-Tech) انتظار می‌رود محصولات در سال ۲۰۲۴ در بازار سهیم شوند و تا سال ۲۰۲۸ ماده غالب باشند.

در زنجیره تامین خورشیدی، پلی‌سیلیکون فوق تصفیه شده به شکل شمش‌های مستطیلی شکل در می‌آید که به نوبه خود به مربع‌های فوق‌العاده نازکی تبدیل می‌شوند که به ویفر معروف هستند. این ویفرها به سلول‌های خورشیدی، سیم‌کشی و متصل شده و صفحات خورشیدی را تشکیل می‌دهند.

ویفرهای بزرگتر، سلول‌های خورشیدی بهتر

در سال ۲۰۱۰، ویفر خورشیدی استاندارد، یک پلی‌سیلیکون ۱۵۶ میلی‌متر (۶.۱۴ اینچ) مربع بود که به‌طورتقریبی به اندازه جلوی قاب CD است. اکنون، شرکت‌ها برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تولید، مربع‌ها را بزرگتر کرده‌اند. تولیدکنندگان در حال فشردن ویفرهای ۱۸۲ و ۲۱۰ میلی‌متری هستند و به گفته سان، اندازه‌های بزرگتر از حدود ۱۹ درصد سهم بازار امسال به بیش از نیمی از سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

کارخانه‌هایی که ویفرها را به سلول‌هایی سیم‌کشی می‌کنند که الکترون‌های برانگیخته شده توسط فوتون‌های نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، در حال افزودن ظرفیت جدید برای طرح‌هایی مانند پیوند ناهمگون یا سلول‌های اتصال خنثی شده اکسید تونلی هستند. اگرچه ساخت آنها گران‌تر است، این ساختارها به الکترون‌ها اجازه می‌دهند تا برای مدت زمان طولانی قوی باقی بمانند و باعث افزایش میزان برق تولیدی آنها می‌شوند.

نویسنده:

دور هشتم مذاکرات وین؛ چقدر به توافق نزدیک شده‌ایم؟

حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: هرچند امکان رسیدن به توافق با سختی‌هایی مواجه است، اما در عین حال شرایط برای توافق بیشتر از عدم توافق است. به عبارتی می‌شود گفت که امیدواری برای رسیدن به توافق بیش از نا امیدی است. معتقدم که در برجام میان آمریکا و ایران همه چیز دو طرفه است و این دو طرف بیشتر عزم بر توافق دارند تا عدم توافق. اتفاقا عوامل برهم زننده دیگر اعضای برجام هستند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

فرارو- دور هشتم مذاکرات در حالی کار خود را در وین آغاز کرده که آمریکایی‌ها هفته گذشته ضرب الاجلی برای گفتگو‌های هسته‌ای تعیین کردند. اما یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران که خواست نامش فاش نشود، به ایرنا گفته که حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد و اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهند شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر مسائل بین الملل و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، به سوالات فرارو پیرامون مذاکرات وین و احتمالات توافق و عدم توافق در دور جدید پاسخ داد.

دور هشتم مذاکرات؛ امید به توافق وجود دارد؟

مذاکرات وین به نتیجه می‌ رسد؟

هرچند امکان رسیدن به توافق با سختی‌هایی مواجه است، اما در عین حال شرایط برای توافق بیشتر از عدم توافق است. به عبارتی می‌شود گفت که امیدواری برای رسیدن به توافق بیش از نا امیدی است. معتقدم که در برجام میان آمریکا و ایران همه چیز دو طرفه است و این دو طرف بیشتر عزم بر توافق دارند تا عدم توافق. اتفاقا عوامل برهم زننده دیگر اعضای برجام هستند. چرا که برای خودشان حوزه منافع تعریف کرده اند. مثلا فرانسه به دنبال قرارداد‌هایی است تا در منطقه با برخی کشور‌های عربی شکل بدهد. دیگران نیز سعی می‌کنند به خاطر روابطی که با رژیم صهونیستی و برخی کشور‌های منطقه دارند، دغدغه‌های آن‌ها را در برجام مطرح کنند. حتی معتقدم که چین و روسیه نیز نگاه خاکریز گونه به موضوع برجام و ایران دارند.  

به نظر شما چرا مذاکرات به این سو کشیده شد؟

به نظر من دلیل آن اشتباه محاسباتی بود که ایران در گذشته انجام داد. در واقع همه طرف‌های برجام را ایران ساخت، درحالی که موضوع میان ایران و آمریکا بود. علت هم این بود که مذاکره ایران و آمریکا به یک تابو بدل شده بود. زمانی هم که کسی از مذاکره مستقیم صحبت می‌کرد اتهاماتی به او وارد می‌کردند. معتقدم که ایران و آمریکا دشمن هستند، اما این دو دشمن به نوعی از عقلانیت رسیده اند که دیپلماسی را به سایر حوزه‌های تقابلی ترجیح می‌دهند؛ بنابراین عواملی که در گذشته به دلیل تابو شدن مذاکرات بین ایران و آمریکا شکل گرفتند، بیشتر از این دو مانع سازی می‌کنند. چرا که در گذشته این‌ها نقش میانجی و واسط را ایفا می‌کردند، اما بعد برای خودشان حوزه منافع برجامی تعریف کردند. این حوزه منافع برجامی باعث پیچیده‌تر شدن مذاکرات شد. معتقدم الان که متن‌های ایران و آمریکا با وجود اختلاف‌ها تبدیل به پیش نویسی شده که می‌شود براساس آن مذاکرات را پیش برد، امکان توافق وجود دارد.

این واقعیت را باید بپذیریم که منافع امضای برجام برای ایران و آمریکا بیش از منافع دیگر طرف‌ها است، در واقع می‌شود گفت که منافع دیگر طرف‌ها در پیچیده‌تر شدن مذاکرات است نه رسیدن به توافق. آمریکا به دلیل هژمونیک، چالش‌های منطقه‌ای مختلف را جمع می‌کند و به سمت چالش‌های هژمونیک مثل خاور دور و... حرکت می‌کند. ایران هم کشوری است که به هر حال تدوام چالش‌های هسته ای، باعث شده تا ایران فرصت‌های بسیاری در حوزه توسعه‌ای را از دست بدهد؛ بنابراین معتقدم باید یک نگاه مبتنی بر منافع ملی در کشور شکل بگیرد. این نگاه می‌تواند در حول محور دفاع از احیای برجام شکل بگیرد. چه کسانی که موافق دولت هستند و چه کسانی که مخالف دولت هستند، سعی کنند که رسیدن به توافق تبدیل به چالش نشود، چرا که زمان به ضرر ایران و آمریکا و به سود دیگر اعضا حرکت می‌کند. البته جالب است که بدبین‌ترین طرف‌ها در دو سوی میز ایران و آمریکا به این نتیجه نزدیک شده اند که منافع دو طرف در یک توافق است.

پیشنهاد امروز

برای رسیدن به توافق می‌شود زمان در نظر گرفت؟

به نظر من طرح یک سری مباحث مبنی بر عدم توافق ادامه سلسله موضع گیری‌هایی است که تنها به ضرر ملت ایران تمام می‌شود. مثلا یکی از موضع گیری‌ها این بود که یکی از مسئولان در ابتدای کار دولت سیزدهم اعلام کرد که ما با دنیای استکبار در موضوع برجام به توافق نمی‌رسیم. پس از آن هم آثار ضربه زننده آن را در اقتصاد دیدیم.

بعد هم بلافاصله همزمان با حضور هیات ایرانی در وین ما دیدیم که مسئول دیگری اعلام کرد که این دور، دور توافق نیست. موضوع این است که ایران به جای اینکه بر بطن مذاکرات تمرکز کند بر یک زمان بندی از پیش تعیین تمرکز کرده است. در واقع ایران تلاش می‌کند که زمان را تا مرحله نهایی بکشد که این یک آفت برای سیاست خارجی است. من اعتقادی به زمان بندی ندارم و معتقدم که اگر حد مقدوری از چارچوب‌ها و منافع تعیین شده ایران در متن مورد توافق قرار بگیرد، برجام احیا خواهد شد. چه در پایان ده روز این دور مذاکرات و چه در مذاکراتی که در آینده انجام خواهد شد.

با این حال طرح زمان بندی‌ها و ادعای پیش بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، این‌ها نه جز سیاست‌های کشور است و نه می‌تواند کمکی به منافع کشور کند. به شکل کلان روز به روز تاراج فرصت‌های کشور توسط رقبای مختلف و حتی تاراج انی فرصت‌ها توسط کشور‌های دوست نما هستیم. اما آنچه منافع کشور ما را تامین می‌کند به نظرم تنش زدایی است.

دولت پیش بینی ۵.۵ برابری درآمد‌ها را در حوزه فروش نفت و گاز، مالیات ستانی و در حوزه فروش اموال خود را داشته است. اما در کشور آنچه واقعی است درآمد‌ها است و آنچه شعاری است هزینه‌ها است؛ بنابراین وعده‌های عمل ناشده ناشی براساس هزینه‌هایی داده می‌شود که درآمد واقعی آن تامین نمی‌شود. همین هزینه‌ای که در بودجه می‌آید. پیش بینی آن را دولت و نمایندگان در سراسر کشور به عنوان وعده‌ها مطرح می‌کنند، اما وقتی درآمد‌ها محقق نشود، نتیجه اش سرخوردگی ملت خواهد بود. من خیلی امیدوار هستم که این توافق صورت بگیرد و ایران به جای اینکه حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را با دو سوم قیمت در بازار بفروشد، بتواند سه میلیون بشکه با قیمت واقعی بفروشد. این حداقل اثرش افزایش درآمد‌ها است. ضمن اینکه امکان کار اقتصادی نیز در کشور فراهم است و به جای مالیات گیری و طرح منابع غیرقابل تامین، کشور می‌تواند اقتصاد خارجی مرتبط با برجام خودش را شکل بدهد. اما همه ما باید نگاه غیر تعصب آمیز به این موضوع داشته باشم تا هر تیم مذاکره کننده ای؛ چه نماینده دولت روحانی و چه نماینده دولت رئیسی به توافقی رسید، به این توافق احترام گذاشته شود. 

اولین سیستم خورشیدی با باطری سدیمی در جهان

سدیم یکی از نزدیکترین فلزات به لیتیوم می‌باشد و خواص شیمیایی تقریبا مشابهی با لیتیوم دارد و به وفور در پوسته زمین یافت می‌شود؛ بنابراین باتری‌های سدیمی را می‌توان بعنوان جایگزین برای باتری‌های لیتیومی در نظر گرفت.
 
 

فرارو- شرکت بلوتی پاور "Bluetti Power Inc" در لاس‌وگاس، یکی از تولیدکنندگان پیشرو در جهان در زمینه تاسیسات انرژی خورشیدی مانند ژنراتور‌های خورشیدی، پنل‌های فتوولتائیک و لوازم جانبی مرتبط می‌باشد.این کمپانی، اکنون اولین ژنراتور خورشیدی یون سدیم را در جهان طراحی کرده است.

به گزارش فرارو، تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمای کره زمین، سبب افزایش کربن در جهان شده است که سبب شده تا انسان ها بجای استفاده ازسیستم‌های انرژی معمولی از سیستم‌های تجدیدپذیر مانند باتری‌های شیمیایی و ماشین‌های باتری‌دار استفاده نمایند.
به همین منظور، جهان، از سوخت‌های فسیلی سنتی به سمت منابع انرژی پاک‌تر و بهتر مانند باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی روی آورده است. از زمان تجاری سازی باتری‌های لیتیوم یونی توسط شرکت سونی در سال ۱۹۹۱، این باتری‌ها جایگاه خوبی در لوازم الکترونیکی، خودرو‌ها و حتی هوانوردی بدست آورده اند؛ بنابراین پیدا کردن منابع جایگزین برای ما ضروری می‌باشد.

شرکت بلوتی پاور (BLUETTI Power Inc)، برای مبارزه با این مشکل تصمیم گرفته بجای یون لیتیوم از یون سدیم برای ساخت باتری استفاده نماید. سدیم یکی از نزدیکترین فلزات به لیتیوم می‌باشد و خواص شیمیایی تقریبا مشابهی با لیتیوم دارد و به وفور در پوسته زمین یافت می‌شود؛ بنابراین باتری‌های سدیمی را می‌توان بعنوان جایگزین برای باتری‌های لیتیومی در نظر گرفت. پس از تحقیقات فراوان، شرکت بلوتی پاور اولین ژنراتور خورشیدی سدیمی با نامBluetti NA300 & B480 را در جهان تولید کرد.

 

اولین نیروگاه باتری سدیمی در جهان

 Bluetti  & B480 ، تقریبا تمام ویژگی‌های مدل قبلی خود EP500 Pro (باتری لیتیومی) را حفظ کرده است. ۴ شاخه ۲۰ آمپر و ۱ درگاه خروجی ۳۰ آمپر L14-30 که توسط اینورتر موج سینوسی خالص داخلی ۳۰۰۰ وات هدایت می‌شود.NA300  از ورودی خورشیدی ۲۴۰۰ واتی باورنکردنی EP500 Pro پیشی گرفته و به ۳۰۰۰ وات می‌رسد. همچنین به عنوان سریع‌ترین ژنراتور خورشیدی شارژر شناخته می‌شود، زیرا با استفاده از شارژ دوگانه AC+PV سریع ۶۰۰۰ واتی، تنها در ۳۰ دقیقه از ۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با فرارو بررسی کرد چالش حقوق و دستمزد کارمندان، بازنشستگان و کارگران در سال ۱۴۰۱

تا زمانیکه مسئله ربای بانک و تورم و تورم انتظاری که برای دولت و مردم بصورت عادت در آمده حل نشود .مشکل اقتصاد ایران حل شدنی نیست.باید ضمن آزاد سازی تجارت جهانی و داخلی  جلوی رانت خواران را بگیرید.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا گفت: آقایان نگاه نئولیبرالی را در بودجه دنبال می‌کنند. یکی از مولفه‌های آن هم مسئله دستمزد‌ها است. در واقع اینکه موضوعاتی همچون مارپیچ تورمی ناشی از افزایش دستمزد‌ها را مطرح می‌کنند، حرفی کلیشه‌ای است. چراکه هم اکنون سهم دستمزد‌ها در کشور ما در تولید ناخالص داخلی زیر ده درصد است. اما عمده بازی متعلق به سرمایه‌های مالی و تجاری است و در واقع این‌ها هستند که صحنه گردانی می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۰۳ دی ۱۴۰۰

فرارو- دولت سیزدهم مُصر است که حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری را در سال آینده به شکل متوسط ۱۰ درصد افزایش یابد. اما این برنامه ریزی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با انتقاد کارکنان و برخی کارشناسان اقتصادی مواجه شد. حالا هم برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که افزایش حقوق باید حداقل به ۲۰ درصد برسد.

به گزارش فرارو، محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس در این رابطه می‌گوید که افزایش ۱۰ درصدی حقوق، سهم عادلانه‌ای برای افزایش حقوق کارمندان نیست. او پیشنهاد داده که این رقم حداقل به ۲۰ درصد برسد تا کارمندان و بازنشستگان با چالش اقتصادی و معیشتی مواجه نشوند.  

اما دولت معتقد است که اگر بخواهد مانند سنوات گذشته حقوق را براساس نرخ تورم پرداخت کند، با کسری بودجه، افزایش پایه پولی و در نهایت تورم بیشتر مواجه می‌شود.

از طرفی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بر این عقیده است که برنامه ریزی دولت در این زمینه درست بوده است. او می‌گوید حقوق پلکانی افزایش می‌یابد و براساس آن کارکنان حداقلی بگیر حدود ۳۰ درصد حقوق شان اضافه شود. در آن سو نیز کارکنانی که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، از افزایش محدودتری برخورد شوند.

حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده در حالی قرار است به شکل متوسط ده درصد افزایش پیدا کند که نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۴.۴ درصد رسیده است.

در این میان برخی از فعالان حوزه کارگری نیز معتقدند که مجلس هر میزان افزایشی که برای کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۱ به تصویب برساند، بر چانه زنی آن‌ها برای رسیدن به دستمزد کارگری عادلانه در ماه‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با فرارو به سوالاتی درباره علت اصرار دولت بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ و اختلافات پیرامون آن پاسخ داد.

معمای حقوق و دستمزد کارمندان، بازنشستگان و کارگران در سال ۱۴۰۱چرا مسئله دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱ پیچیده شده است؟

اصلی‌ترین مسئله‌ای که در بودجه وجود دارد این است که تغییر نگاه به برنامه و تناسب آن به بودجه تغییر نکرده است. یعنی باید این تغییر نگحاصل شود تا انتظار یک تغییر در عملکرد‌ها داشته باشیم. سازمان برنامه کماکان مبتنی بر نگاه گذشته در بحث برنامه و بودجه عمل می‌کند. اما در واقع باید این نگاه را، در برشی از یک برنامه بلندتر جستجو کند. اما آنچه ما می‌بینم این است که نگاه کسب درامد کماکان به افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات، فروش ارز و فروش اموال دولت وجود دارد. گو اینکه افزایش مالیات در اینجا شاهدش هستیم که دارد صورت می‌گیرد. اما نکته مهم این است که این افزایش مالیات کجا قرار است انجام بگیرد. اختلافات حالا سر این است که مالیات بورسی‌ها را کم کنند.

در حال حاضر آقایان دعا آموخته اند و سوراخ دعا را گم کرده اند و عملا همین نگاه نئولیبرالی را در بودجه دنبال می‌کنند. یکی از مولفه‌های آن هم مسئله دستمزد‌ها است. در واقع اینکه موضوعاتی همچون مارپیچ تورمی ناشی از افزایش دستمزد‌ها را مطرح می‌کنند، حرفی کلیشه‌ای است. چرا که هم اکنون سهم دستمزد‌ها در کشور ما در تولید ناخالص داخلی زیر ده درصد است. اما عمده بازی متعلق به سرمایه‌های مالی و تجاری است و در واقع این‌ها هستند که صحنه گردانی می‌کنند. آدرس‌های غلط به جامعه و به مسئولین می‌دهند. علت هم این است که اقتصاد ایران را نمی‌شناسند مسئله اصلی این است. آقایان فکر می‌کنند با کتاب درسی می‌شود اقتصاد ایران را می‌شود مداوا کرد. اما تا زمانی که مرض و بیماری را نشناسید نمی‌توانید این را تشخیص دهید.

الان مشکل اصلی کشور رانت خواری‌های بزرگ و فساد عظیمی است که وجود دارد. در واقع این‌ها تورم را رقم می‌زنند و به دنبال افزایش آن هستند. به این دلیل که عده زیادی از تورم ارتزاق کردند. یعنی بحث اقتصاد سیاسی تورم در ایران است که باید واکاوی شود تا ببینیم علت‌های اصلی تورم در کشور چیست. اصلی‌ترین عامل تورم در ایران فشار هزینه‌ها است.

این فشار هزینه‌ها از کجا حاصل می‌شود؟

عمده‌ترین آن‌ها افزایش قیمت ارز است. در طول سه دهه گذشته، دولت‌ها با افزایش قیمت ارز بخش قابل توجهی از کسری بودجه خودشان را جمع و جور کرده اند. علاوه بر آن از فروش نفت هم این کسری بودجه‌ها جبران می‌شده است. اما حالا که فروش نفت کاهش یافته است، این‌ها آمده اند روی مسائلی همچون مارپیچ دستمزدی دست گذاشته اند. گرچه نمی‌دانند که خروج سرمایه‌های انسانی در ایران ضرر بزرگتری به دنبال دارد و در طول چند وقت اخیر شتاب عجیبی به خود گرفته است. چنانچه آماری هم اخیر منتشر شده بود که بر اساس آن ۳ هزار پزشک و ۹۰۰ عضو هیات علمی که اکثرا هم جوان هستند، از کشور مهاجرت کرده اند. در حال حاضر دانشگاه‌های ما در حال از بین رفتن است.

علت بروز بحران خروج نیروی انسانی و کمبود آن چیست؟

به این دلیل که دستمزد‌ها ناچیز است و این ناچیز بودن به یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی در ایران بدل شده است. در واقع نظام دستمزدی حافظ منافع گروه‌های خاصی است. اینکه سهم دستمزد از تولید ناخالص داخلی کشور زیر ۱۰ درصد باشد، باقی این سهم متعلق سرمایه‌های مالی، تجاری، دلالی، سفته بازی و فساد است. شما ببینید چه کسانی در صنعت داروسازی این کشور، صاحبان سهم هستند و سهام اصلی را در اختیار دارند. این سهم در واقع در اختیار نهاد‌های درون قدرت است.

بنابراین مادامی که آن‌ها در اقتصاد حضور دارند امکان اصلاح وجود ندارد. اصلاحات با این بازی‌ها که ما دستمزد‌ها کنترل کنیم برای اینکه هزینه‌ها پایین بیاید امکان پذیر نیست. ما بحثی تحت عنوان هزینه‌ها معاملاتی یا داد وستد را داریم که باید آن‌ها کاهش پیدا کند. این‌ها بالغ بر ۷۰ درصد باقی هزینه‌های کشور را رقم می‌زنند. این‌ها اصلی‌ترین عامل برای رشد ناکارامدی اقتصاد کشور هستند. این آقایان اقتصاد ایران را نمی‌شناسند و به همین دلیل آن‌هایی که نظر می‌دهند، نظرات شان مبتنی بر کتاب‌های درسی است. آن هم یک نگاه کاملا صرفا با جهت گیری اقتصاد نئوکلاسیک است. این چیزی است که در سه دهه گذشته صورت گرفته است.

این نگاه حاکم بر اقتصاد در طول سه دهه اخیر منجر به بحران شده است؟

در قبال این نگاهی که حاکم بوده، یک ائتلاف غالبی شکل گرفته که الان قدرت و ثروت را در کشور کنترل می‌کند. به همین دلیل دولت در جیب این‌ها هستند و این سیاست‌ها دوباره تکرار می‌شود. انتظار ما این بود با یک دست شدن حاکمیت در دوره جدید، حداقل طبق شعار‌های عدالت طلبی که ارائه می‌دادند، تغییر جهتی در رفتار و جهت گیری‌های سیاستی اعمال و پیدا شود. اما هیچ اتفاقی نیفتاد و کماکان همان سیاست‌ها را ادامه دهند. به نظر می‌رسد که منافع همان گروه‌های قدرت به عنوان اصلی‌ترین مانع این تغییرات است؛ بنابراین تا این تغییرات صورت نگیرد امکان ندارد که شما بتوانید از این بحران خارج شوید.

دستمزد‌ها یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های رشد و توسعه در کشور‌ها هستند. ما هر شاخصی را که می‌بینیم نیروی کار در کشور ما سهم اش نسبت به خیلی از کشور‌های همسایه در تولید ناخالص ملی بسیار پایین‌تر است. در چنین وضعیتی می‌بینیم بخش قابل توجهی از نیرو‌های انسانی به کشور‌های همسایه، کشور‌های اروپایی و به آمریکا و کانادا مهاجرت کردند.

ریشه میل به مهاجرت‌ها به نظر شما کجا است؟

اصلی‌ترین دلیل آن ها، بی ثباتی در اقتصاد کلان است که در جامعه نمود پیدا می‌کند و این دستمزد‌های نازلی است که مرتب تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد. افزایش قیمت‌هایی که در ارز مرتب توسط دولت انجام می‌شود. این یک بازی است و بازار آزاد یک اسم رمز است برای کلاه گذاشتن بر سر مردم است. چرا که بازار آزادی وجود ندارد و دولت است که قیمت ارز را تعیین می‌کند. در واقع دولت کسری بودجه و فروش نفت اش را نگاه می‌کند و بر اساس آن نرخ ارز را محاسبه و تعیین می‌کند تا بتواند کسری بودجه را جبران کند.

بحث بازار آزاد ارز و موضوع عرضه و تقاضا که در طول این سال‌ها مطرح شده، کلاهبرداری است و برای فریب افکار عمومی طرح شده است.

دستمزد هم بخشی از تامین منافع صاحبان سرمایه‌های تجاری و مالی است. به همین دلیل این دستمزد را سرکوب می‌کنند، چون هر چه هزینه‌های آن‌ها کمتر شود، سهم سود آن‌ها در سرمایه‌های تجاری و مالی بیشتر می‌شود. اما پیامد‌های آن مهاجرت‌های گسترده‌ای است که در کشور شکل گرفته است.

به نظر شما شکل عادلانه پرداخت حقوق و دستمزد، تعیین براساس نرخ تورم است؟

این مسئله همواره در برنامه قانون چهارم و پنجم توسعه یکی از مفاد بود، که دستمزد‌ها به تناسب تورم اصلاح شود؛ بنابراین مادامی که این موضوع اجرا نشود، فشار واقعی روی دولت برای کاهش باقی هزینه هایش اعمال نمی‌شود. در واقع دولت در این دوره‌ها بیشتر فشار به حقوق بگیران و دستمزدبگیران وارد کرده است. طبیعی است که باید تعیین حقوق و دستمزد براساس نرخ تورم اصلاح شود.

مهم‌تر از آن دولت باید ظرفیت‌های تولید را در کشور بالا ببرد و از این طریق بتواند اشتغال بیشتری ایجاد. در نتیجه افزایش اشتغال نیز منجر به افزایش دستمزد‌ها و افزایش درآمد مردم و به تبع آن رشد اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود. در واقع رشد اقتصادی باید از طریق افزایش تولید ایجاد کرد نه از طریق دلالی و واسطه گری در بازار سهام. این بازار که حالا تبدیل به بهانه‌ای برای فشار آوردن عده‌ای به دولت شده است و دولت هم به آن فشار پاسخ می‌دهد و به دنبال کاهش مالیات‌های شرکت‌های بورسی است و از این طریق تمایز قایل می‌شود. اما با تزریق منابع نمی‌شود ارزش سهام آن‌ها را افزایش داد. چرا که بازار سهام آینه تمام نمای تولید است.

اگر شما تولید ندارید نمی‌توانید با این بازی‌ها و با تزریق پول مسکن درمانی کنید. چرا که این مسکن درمانی بی خاصیت است و منجر به اتلاف گسترده منابع می‌شود. به جای ان دولت باید هم مالیات بگیرد و فرصت‌های تولید را در حوزه خاص تقویت کند. اگر امتیازی به فعالیت‌های تولیدی می‌دهد در قابل آن بایستی بهبود شاخص‌های عملکردی در آن بخش رصد کند. مگر دولت قبل نبود که ۲۰۰ میلیون دلار به بازار سهام تزریق کرد و بازار بعد از چند روز فرو ریخت. این نیست که پول و امتیاز تزریق کنید و مالیات حذف کنید و در پی آن بازار سهام بهبود پیدا کند. این بازار سهام هیچ راه حلی جز حمایت از تولید و بهبود آن ندارد.

شکل عادلانه افزایش دستمزد برای کارگران در سال ۱۴۰۱ باید چگونه باشد؟

کارفرما هم قربانی این سیاست‌ها است. نباید همه هزینه را متوجه کارفرما کرد. نیروی کار و کارفرما هر دو قربانی سیاست‌های دولت‌ها هستند که در اثر افزایش قیمت ارز، رشد هزینه‌های بنگاه‌ها را شاهد هستیم. طبیعی است که افزایش دستمزد‌ها بیش از یک اندازه‌ای به نیروی کار آسیب بزند. در واقع دولت باید بخش قابل توجهی از هزینه‌های نیروی کار را از طریق تعهدات اش در قانون اساسی تامین کند. هزینه‌هایی همچون آموزش و پرورش، خدمات سلامت و هزینه‌های حمل نقل  است که باید دولت تعهداتش در قانون اساسی را رعایت کند. بدین معنا که آموزش و پرورش رایگان و خدمات سلامت رایگان به نیروی کار خودش و نیروی کار کارگری در کشور را تضمین کند، آن وقت بخش قابل توجهی از آن کاستی‌های درآمدی نیروی کار جبران می‌شود. بخشی از هم باید از طریق افزایش دستمزد‌ها بصورت بگیرد. در غیر این صورت شکاف‌ها باز هم بیشتر خواهد شد.

به این شکل که شما نرخ تورم تان را ۵۲ درصد اعلام کنید و بعد بگوید ۱۰ درصد به حقوق‌ها کارکنان، ۱۰ درصد به عضو هیات‌های علمی و پزشکان دولتی افزوده شود. معلوم است که این نیروی کار می‌گذارد و می‌رود. معلوم است که با کسری روبرو می‌شود. در نتیجه هر سال هم شکاف بین دستمزد واقعی و هزینه‌ها رشد پیدا می‌کند. مگر اینکه دولت بخشی از این هزینه‌ها را تامین کند وچون روی دولت فشار خواهد آمد، مجبور می شود سیاست‌های غلط اش همچون افزایش قیمت ارز را بازنگری کند. در واقع دولت‌های ما به فروش نفت، فروش گران‌تر ارز و تامین بی انضباطی‌های مالی خودشان عادت کرده اند.