انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

امکان پرداخت تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال در قشم

بندرعباس - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: با اولویت بندی فعالیت های اقتصادی روستایی در قشم، امکان پرداخت تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال از محل اعتباراتی که در اختیار دارد

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی منصوری عصر پنجشنبه در دیدار با، مدیرعامل منطقه آزاد فشم بر فعالیت‌های صنایع منسوجات شامل پوشاک، کیف و کفش در روستاهای جزیره قشم با هدف ارتقا سطح اشتغال تاکید و این نوع فعالیت‌ها را هم مشمول پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دانست.

وی اظهارداشت: با عقد تفاهم نامه همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم آماده ارائه تسهیلات با کارمزد پایین در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه تفریحات گردشگری هستیم.

منصوری ادامه داد: با ایجاد خلاقیت روی طبیعت بکر جزیره با رعایت موارد زیست محیطی می‌توانیم تسهیلات بسیار خوبی را برای تفریحات گردشگری که ارزش اقتصادی بالایی دارد پرداخت نمائیم.

منصوری با اشاره به اهمیت مدیریت زمان، خواستار سرعت بخشیدن به آماده سازی تفاهم نامه همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان منطقه آزاد قشم در کمتر از یک ماه و اجرای بندهای مهم توسعه‌ای آن شد.

وی از مناطق آزاد کشور بویژه قشم به عنوان محل اصلی برای ایجاد اسمارت سیتی های تخصصی نام برد و اظهار امیدواری کرد که در نخستین گام بتوانیم قشم را پایلوتی برای انتقال فعالیت‌های مختلف به سرزمین اصلی معرفی کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارتقای کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار را بسیار مهم ارزیابی کرد و بر آمادگی این سازمان برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه تاکید کرد.

مؤمنی همچنین با اشاره به جایگاهی که مقام معظم رهبری برای مناطق آزاد کشور در بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده اند، افزود: با پایلوت قرار دادن مناطق آزاد، می‌توانیم طرح‌های مهم قابل اجرا را از این منطقه آزاد به سرزمین اصلی انتقال دهیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از اقتصاد دریا محور و سهم ۸۴ هزار تُنی قشم از مجموع ۲۰۰ هزار تُن تولید ماهی در قفس کشور بر اساس برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: قشم به عنوان قطب شیلاتی ایران علاوه بر تولید ماهی در قفس، فعالیت گسترده‌ای در پرورش میگو و تکمیل زنجیره ارزش افزوده از تولید بچه ماهی تا خوراک و بسته بندی شیلاتی را آغاز نموده است.

به گفته وی، ۳۸ هکتار زمین برای فعالیت در صنعت محصولات گلخانه‌ای جانمایی کرده ایم تا محصولاتی همانند صیفی جات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و داروهای گیاهی را با نگاه صادرات محور در این جزیره تولید کنیم.

مؤمنی همچنین از صنایع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و دخانیات قشم در کنار صنایع عظیم نفت، گاز و انرژی و تولید همزمان آب و برق و همچنین برق از انرژی خورشیدی به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های مهم سرمایه گذاری در این جزیره نام برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به ژئوپارک جهانی قشم و موقعیت منحصر بفرد ژئوسایت های آن اعلام کرد: جایگاه قشم در صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های مهم طبیعی خدادادی برای سرمایه گذاری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مؤمنی ادامه داد: امیدواریم در تفاهم نامه‌ای که امضا می‌شود بتوانیم قشم را به عنوان پایلوت کار و اشتغال پایدار در کشور معرفی کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سیاست گذار این طرح با توجه به دراختیار داشتن منابع می‌تواند با ارائه الگوی مناسب، گام مهمی در این مسیر بردارد

کد خبر 4802420

با هزینه شخصی پژوهش می کنیم با مقاله سنجیده می شویم!

با هزینه شخصی پژوهش می کنیم با مقاله سنجیده می شویم!

به زعم محققین دانشگاهی، نبود مدیریت یکپارچه، کمبود منابع و مشکلات مالی،مقالات آی اس آی، مالیاتهای غیر کارشناسانه و یکجانبه نگری شرکت های بیمه موانع سختی را در مسیر پژوهش ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه حوزه و دانشگاه، مهتاب چابک: در باب اهمیت «پژوهش» باید گفت، توسعه پایدار هر کشوری به نحو قابل توجهی در گروی گسترش کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی آن کشور است. در ایران نیز به نسبت سالهای گذشته و با تأکیدات مقام معظم رهبری بر روی کلیدواژه های مرتبط با علم، پژوهش، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، تولید علم و ... این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد همزمان با تحریمها به تدریج مسئولان اجرایی کشور به اهمیت و بهره مندی از پژوهش بیشتر پی برده اند. 

در این مسیر که نقطه محوری آن را پژوهشگران تشکیل می دهند، طبیعتا چالشها و موانعی نیز وجود دارد که در صورت شناسایی، اعلام، واگویی و در نهایت تلاش برای حل این مشکلات، بهتر می توان به اهداف پژوهشی مطابق با اسناد بالادستی دست یافت. همچنین هموارتر کردن راه پیش روی پژوهشگران قطعا ما را در رسیدن به راه حل مشکلات کشور کمک خواهد کرد. 

در همین راستا و به مناسبت هفته پژوهش که به محققان کشور تعلق دارد، بر آن شدیم تا با تنی چند از محققان دانشگاهی صحبت کنیم و پای درد و دل آنها بنشینیم.

پژوهشگران در این گفتگوها فقدان مدیریت یکپارچه پژوهشی را یکی از مهمترین چالشهای پیش رو ذکر کردند که به گفته آنها این موضوع روند پژوهشگری را «خسارت بار» کرده است. مشکلات مالی و کمبود گرنتهای پژوهشی نیز یکی دیگر از دغدغه ها است که بعضا محقق را وا می دارد با هزینه شخصی دست به کار تحقیقاتی بزند. در این میان بحث بیمه و مالیات هایی که متوجه برخی شرکت های دانش بنیان است نیز مانعی برای کار علمی عنوان شده است.

مشروح گفتگوهای مهر درباره دغدغه ها و چالشهای این روزهای محققان در زیر آمده است:

استاد دانشگاه مالک اشتر: در کشور مدیریت یکپارچه پژوهش نداریم

محمد مهدی‌نژاد نوری، استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر و معاون اسبق پژوهشی وزیر علوم پیرامون چالش های پیش روی محققان برای پژوهش به خبرنگار مهر گفت: به نظر من، بزرگترین چالش و دغدغه، نبود مدیریت یکپارچه پژوهش در کشور و نیز فقدان ارتباط دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی با جامعه است؛ اکنون دانشگاه تهران اذعان دارد که ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و ۳۰ هزار دانشجوی ارشد دارد! خب در این میان سوال این است که پژوهش ها و تحقیقات این ۴۰ هزار محقق چه می شود؟ 

با همین روند خسارت بار، افزایش بودجه بی فایده است

این پژوهشگر حوزه مدیریت راهبردی با طرح این سوال که چه کسی دانشگاه ها را در حوزه کار تحقیقاتی هدایت می کند که چه کاری را کجا و چطور انجام دهند تا نتایجش مفید باشد، ادامه داد: اینکه یک مرکزیت و مدیریت یکپارچه برای این مهم نداریم و همچنان فقط به دنبال پول و افزایش منابع مالی کارهای تحقیقاتی باشیم، به توفیق نخواهیم رسید. مطمئن باشید اگر بودجه های تحقیقاتی ۵ برابر و ۱۰ برابر هم شود، در صورتی که همچنان همین رویه خسارت بار و بی فایده را پی بگیریم، جز اینکه منابع مالی، پول و ثروت کشور به هدر برود، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

نیازمند انقلاب علمی در کشور هستیم

این استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: به اعتقاد بنده عزیزانی که در مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و قوه قضاییه و حتی خود دانشگاه ها حضور دارند، باید با عزم و تلاش شبانه روزی، ظرف ۲ – ۳ ماه، ضمن استخراج ساز و کارهای مفید، علمی و نتیجه بخش، نظام ملی نوآوری را تدوین و همگی را پایبند به اجرای آن کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک تحول و انقلاب علمی در کشور هستیم؛ برای آنکه بتوانیم گام دوم انقلاب را که مقام معظم رهبری با اشاره به آن، تاکید داشتند در ۱۴۰۴ باید به قله های علمی برسیم، محقق شود، ضروری است که هر چه زودتر این انقلاب علمی را رقم بزنیم.

اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک تحول و انقلاب علمی در کشور هستیم؛ برای آنکه بتوانیم گام دوم انقلاب را که مقام معظم رهبری با اشاره به آن، تاکید داشتند در ۱۴۰۴ باید به قله های علمی برسیم، محقق شود، ضروری است که هر چه زودتر این انقلاب علمی را رقم بزنیمرقابت دانشگاه ها در تعداد مقالات، تاسف بار است

این محقق اضافه کرد: کجای دنیا می بینید که بگویند اگر بخواهی استاد شوی، باید حتما N تعداد مقاله، آنهم در یک سری مجلات داشته باشی؟ جالب اینکه در حال حاضر دانشگاه ها در همین زمینه رقابت تاسف باری با یکدیگر دارند که کدامیک تعداد بیشتری مقاله در این مجلات دارد! این همان نقص آیین نامه و ایراد بنیادین تفکر و نگاه است. اکنون بزرگترین مشکل ما این است که از یک سو، دانشجویی که آموزش می بیند، نمی تواند در جامعه، ایجاد مهارت و کار کند و از طرف دیگر نیز اگر پژوهشی در دانشگاه انجام می شود، غالبا پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه و چشم انداز کشور نیست.

انتقاد از اقدام دیرهنگام وزارت نفت/آقای وزیر این ۶ سال کجا بودید؟

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت نباید امری انتخابی و دلبخواهی باشد، گفت: همین وزیر محترم نفت؛ ابتدا که آمد، خیلی راحت بر روی هر آنچه که حاصل تحقیقات داخلی بود، خط کشید و عنوان کرد «من فلان استاندارد را می خواهم». اکنون اما که اواخر دوران صدارتش است، تازه می گوید می خواهیم صندوق پژوهش و فناوری ایجاد کنیم! خب سوال ما این است که آقای وزیر این ۶ سال کجا بودید؟ خواب بودید؟! آیا آمدید از مردم پوزش بخواهید؟ آیا از جامعه عذرخواهی کردید که من با ورود به یک مسیر خسارت بار، از رشد توان علمی داخلی جلوگیری کرده و متعهد به کمک به افزایش بنیه و توان علمی داخلی نبودم و فکر می کردم با تکیه بر خارج، می توانم همه چیز را حل کنم؟

پژوهش را دستمایه سیاست بازی هایتان نکنید

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه امر پژوهش نباید دستمایه سیاست بازی سیاستمدارانی که فصلی و دوره ای می آیند و می روند، باشد، اظهار داشت: پژوهش و تحقیق از جمله مهمترین منابع راهبردی کشور است. لذا باید ضوابط و مقررات موجود، به نفع دانشگاه نسل ۴، دانشگاه تمدن ساز و دانشگاهی که در سرنوشت جامعه دخالت دارد، اصلاح شود که البته منظور بنده از اصلاح قوانین، بازنگری یک ماده و ۲ تبصره نیست.

معاون اسبق پژوهشی وزیر علوم گفت: توجه داشته باشید که سالانه حدود ۳۰ هزار دانشجوی دکتری، رساله می نویسند و فارغ التحصیل می شوند. این رساله ها هر کدام حداقل ۲۰۰ میلیون تومان ارزش مالی پشت خود دارد! و این یعنی ۶ هزار میلیارد تومان! این فرآیند بیمار و هدر رفت سالانه چندین هزار میلیارد از پول کشور، همه را خسته کرده است. این پول هنگفت که از محل ثروت و منابع مالی کشور هزینه شده، حقیقتا چه نتیجه ای دارد و به کجا می رود؟ همه می رود در کمد و گنجه و طبقات بایگانی و ....؛ در نهایت تعداد اندکی از این رساله ها در خدمت نیاز جامعه قرار می گیرد. آیا این خسارت بار نیست؟ بنابراین باید کل مباحث را اصلاح کرد و این کار، کار یک نفر و ۲ نفر مثلا وزیر علوم و معاون علمی فناوری نیست! این یک اقدام ملی و شاید جنبشی فراگیر را می طلبد که باید همه در آن درگیر باشند و این نهضت تحولی را رقم بزنند.

طراحی سریع تر و ارزان تر صفحات خورشیدی با هوش مصنوعی

طراحی سریع تر و ارزان تر صفحات خورشیدی با هوش مصنوعی

مهندسان آمریکایی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی موفق شده اند روند تولید صفحات خورشیدی را اصلاح کنند تا تولید این صفحات با هزینه کمتر و با سرعت بیشتر انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اسکپلوریست، تولید صفحات خورشیدی به روش های سنتی بسیار هزینه بر است و بهره وری هر یک از این صفحات نیز معمولا از ۳۰ درصد فراتر نمی رود. اما استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می تواند این روند را تغییر دهد.

استفاده از الگوریتم های مذکور برای تولید صفحات خورشیدی منجر به ابداع نرم افزاری شده که با بررسی ساختارهای نازک ارگانیک سلول های خورشیدی بهترین پیشنهاد را برای چینش آنها در کنار یکدیگر به منظور ارتقای عملکرد ارائه می دهد. نتیجه استفاده از نرم افزار یادشده افزایش سرعت و کاهش هزینه طراحی سلول های خورشیدی بدون نیاز به دخالت انسان است.

در واقع این نرم افزار به مهندسان کمک می کند تا مرحله دشوار و خسته کننده طراحی ساختار سلول های خورشیدی را پشت سر بگذارند و این کار را به ماشین های هوشمند واگذار کنند.

هوشمندسازی فرایند طراحی سلول های خورشیدی با اعطای بودجه دو میلیون دلاری وزارت انرژی آمریکا ظرف مدت دو سال انجام شده است. این وزارتخانه در مجموع ۱۵ میلیون دلار بودجه به اجرای ده ها طرح به منظور تسریع در جهت استفاده از منابع انرژی خلاقانه اختصاص داده است.

کد خبر 4798991

چین یک نیروگاه خورشیدی در فضا می‌سازد

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ میلادی یک نیروگاه خورشیدی در فضا بسازد. انرژی ذخیره شده توسط این نیروگاه با تبدیل به امواج میکروویو یا لیزر به زمین تابانده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، آکادمی فناوری فضایی چین از برنامه ریزی برای تاسیس یک نیروگاه خورشیدی در فضا خبر داده است. هدف از سرمایه گذاری در این زمینه کاهش اتکا به سوخت های فسیلی در چین است.

نیروگاه یادشده به علت استقرار در خارج از جو کره زمین قادر به دریافت و ذخیره سازی انرژی خورشید با بهره وری بیشتر و هزینه کمتر خواهد بود و ظرفیت آن ۲۰۰ تن مگاوات اعلام شده است.

انرژی تهیه شده توسط این نیروگاه برای استفاده ماهواره ها، کمک به ساکنان مناطق سیل زده یا زلزله زده، پشتیبانی از نیروهای امدادی و مناطق دوردست و کوهستانی نیز قابل استفاده خواهد بود.

دولت چین در حال حاضر سرمایه ای ۲۸.۴ میلیون دلاری را به پیشبرد طرح مذکور اختصاص داده تا آن را تا سال ۲۰۳۵ تکمیل کند.

کد خبر 4787164

افتتاح ۲۶ نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی

حجت‌الاسلام مهدی خاموشی صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان ۲۶ پروژه نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی، اظهار کرد: امروزه به لطف خون شهدا و امام (ره) کشور ایران توانسته است پس از سرنگون کردن یک طاغوت در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی کند. امروز در محضر امام رضا (ع) از پروژه‌های مختلف رونمایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موقوفات وظیفه رونق فرهنگ اهل‌بیتی (ع) رادارند، اظهار کرد: حمایت از خانواده‌های بدسرپرست نیز جزئی از وظایف موقوفات است. اگر مکانی برای هنرستان وقف شده است، نباید در زمینه دیگری استفاده شود و یا اگر زمینی باید برای زراعت استفاده شود، صرفاً باید در همان مورد استفاده شود.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: در جغرافیای کشور ایران استفاده از نیروگاه خورشیدی هزینه انتقال نیرو و حمل و نقل را کاهش می‌دهد. انرژی گاز و فسیلی را باید به استفاده از برق تبدیل کنیم، امیدواریم در سال‌های آینده نیز درصدد توسعه نیروگاه‌ها باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور با اشاره به افزایش قیمت سوخت، ابراز کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم می‌توان از ظرفیت‌های نیروگاه‌های خورشیدی استفاده و حتی آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: افتتاح این پروژه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه از مزایای انرژی خورشیدی می‌توان به کاهش قطع درختان اشاره کرد، افزود: تا قبل از این افتتاح، هفت نیروگاه دیگر نیز در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود، که باعث اشتغال هزار و ۳۳۲ نفر در سال و همچنین کسب درآمد ۳۵ میلیون تومان در ماه برای موقوفات شده بود.

حجت‌الاسلام احمدزاده با تأکید بر اینکه هفت نیروگاه دیگر تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: لازم به ذکر است که در منطقه شاندیز هم سه نیروگاه به بهره‌برداری برداری خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه افتتاح همزمان این ۲۶ پروژه نیروگاه برق خورشیدی در استان با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال صورت گرفته است، گفت: در آینده نزدیک ۴۰ نیروگاه خورشیدی خواهیم داشت که فرآیند درآمدی بالغ بر دو میلیارد تومان در سال را از آن خواهیم داشت، همچنین امروز نیز شاهد افتتاح یک واحد دامپروری خواهیم بود. 

در ادامه محمود نیایی منش، ریاست اداره برق طرقبه و شاندیز، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور ما ۳۰۰ روز آفتابی داریم این اتفاق می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. کشور آلمان نیز بیش از ۴۳ درصد انرژی خود را از دو بخش انرژی بادی و آبی دریافت می‌کند. 

گفتنی است، در این مراسم علاوه افتتاح نیروگاه خورشیدی، از ساختمان اداری موقوفه عبدالله رضوی و واحد دامپروری نیز بهره‌برداری شد.

کد خبر 4782332

۸۰۰ میلیون تومان برای خرید پنل خورشیدی برای عشایر تخصیص داده شد

بافت - فرماندار بافت گفت: ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید پنل خورشیدی برای عشایر شهرستان بافت در کمیته برنامه‌ریزی تخصیص داده‌شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فتحعلی حمزه جواران صبح چهارشنبه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بافت با اشاره به اینکه روسای ادارات اعتبارات ارزش‌افزوده را پیگیری کنند، اظهار داشت: برای بازسازی و جبران خسارت سیل ۹۸ از محل ماده ۱۰ برای راهداری یک میلیارد تومان مصوب شده که ۸۳۸ میلیون تومان اختصاص پیداکرده است.

وی با بیان اینکه رئیس ادارات قانونمند باشند، گفت: ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید پنل خورشیدی برای عشایر شهرستان در کمیته برنامه‌ریزی تخصیص داده‌شده است و ۱۴۵ میلیون تومان برای تکمیل برق روستایی قره‌تپه اختصاص داده‌شده است.

کیومرمرث محرابیان دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بافت هم در این جلسه با بیان اینکه اداراتی که قابلیت واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام خود را به بخش خصوصی دارند، اقدامات لازم را انجام دهند اظهار داشت: پیمانکاران می‌توانند به‌وسیله تهاتر بدهی خود به دولت را بدهند.

علی خدادادی شهردار بافت در ادامه جلسه گفت: متأسفانه مشکلی که با اسناد خزانه که برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هستند داریم استقبال کم پیمان‌کاران برای بستن قرارداد است.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۸۴۷ مگاوات رسید

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۸۴۷ مگاوات رسید

تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود ۴ میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار ۳ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو،  این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۹۶۹ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

عملکرد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ۴۵۱ میلیون کیلووات ساعت کاهش تلفات در شبکه برق را به همراه داشته و موجب عدم انتشار ۱۸ هزار تن آلاینده‌های محلی شده است.

هم‌اکنون ۳۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۸۴۷ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۱۱۸ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۵ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

بر اساس این گزارش، تاکنون ۳ هزار و ۵۵۸ نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک در کشور نصب شده و ۲ هزار و ۵۰۰ نیروگاه دیگر نیز در حال نصب است. همچنین حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۳ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۳۶ درصد از نوع بادی، ۱۱ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، یک درصد از نوع زیست توده و یک درصد بازیافت حرارتی و توربین‌های انبساطی است.

کد خبر 4781662

بزرگترین تحریم تاریخ علیه ایران در حال اجراست/ رویکرد جهادی داریم

رئیس سازمان برنامه وبودجه با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین تحریم تاریخ معاصر علیه مردم ایران در حال اجراست،گفت: برای چرخیدن چرخهای توسعه، نباید عده‌ای در این مسیر له شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در مراسم امضای تفاهمنامه طرح جهاد روشنایی بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان بسیج مستضعفین، صندوق کارآفرین امید و کمیته امداد، اظهارداشت: با امضای این تفاهمنامه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خرد و کوچک خانگی در مناطق روستایی و عشایری تولید و نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیج به‌ اقتضای ضرورت‌های کشور از توانمندی‌های مختلف خود استفاده می‌کند، افزود: چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در دوران سازندگی و بازسازی آسیب‌های ناشی از جنگ بسیج حضور فعالی داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در حال حاضر نیز بزرگترین تحریم تاریخ معاصر علیه مردم ایران در حال اجراست، ادامه داد: امروز حتی غذا و دارو نیز برای ایرانیان تحریم شده و ایران حق فروش یک ریال نفت را هم برای واردات غذا و دارو ندارد اما ملتی که متکی به آموزه‌های دینی و وحیانی است، در برابر این فشارها سر فرو نمی‌آورد.

وی با بیان اینکه در این شرایط نیز بسیج می‌تواند در عرصه‌های مختلف ورود جدی و حمایتی داشته باشد، گفت: در سازمان برنامه و بودجه این اعتقاد وجود ندارد که برای چرخیدن چرخهای توسعه عده‌ای در این مسیر له شوند و به همین دلیل برنامه‌های توسعه‌ را با رویکرد جهادی دنبال می‌کنیم.

نوبخت تصریح کرد: در همین راستا و در هفته جاری طرح‌هایی ساخت مسکنی که برای اقشار محروم در استان بوشهر ساخته شده به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر نیز برای هر استان یک برنامه اشتغال در نظر گرفته شده که میزان تسهیلات آن نیز به‌طور جزئی مشخص شده است.

نصب ۱۰۰ هزار پلن خورشیدی برای ۱۰۰ هزار خانوار در مناطق محروم

همچنین حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: در سال گذشته در قانون بودجه بندی دیده شد که به همت سازمان بسیج انرژی نو برای نیازمندان در مناطق محروم ایجاد کنیم.

وی افزود: برای این کار باید شبکه‌ای شکل دهیم از تولید پنل‌های خورشیدی توسط مپنا تا نصب، آموزش و ارائه خدمات پس از فروش توسط سازمان بسیج و اتصال برق تولیدی به شبکه سراسری. هزینه تولید و نصب هر یک از این پنل‌های خورشیدی ۳۵ میلیون تومان است که قرار است در سال اول ۲۰ هزار پنل‌ خورشیدی با ظرفیت ۵ کیلووات برای ۲۰ هزار خانه در مناطق محروم نصب شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طبق برنامه تا چند آینده تعداد این پنل‌های خورشیدی به ۱۰۰ هزار فقره می‌رسد، گفت:  هزینه خرید این پنل‌های خورشیدی از محل تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه کارآفرینی امید تامین و به خانوارهای مناطق محروم اختصاص می‌یابد. وزارت نیرو برق مازاد بر نیاز این خانوارها خریداری می‌کند و با این کار این خانوارها به تدریج از پوشش کمیته امداد و بهزیستی خارج می‌شوند و افراد دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ این طرح علاوه بر کمک به اقشار کم درآمد مناطق محروم، گامی در جهت توسعه انرژی‌های پاک است.

کد خبر 4778602