انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

پتانسیل بالای ایران در بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

رضا اردکانیان امروز چهارشنبه در پیام ویدئویی به پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و دومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه امیدوارم نتایج گفتگوها و تعاملات دراین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی بتواند افق جدیدی در مسائل انرژی کشور بگشاید، اظهار کرد: امروزه اهمیت انرژی در عرصه بین‌المللی و توسعه کشورها دوچندان شده است. از مهم‌ترین رفتارهای دهه‌های پیش رو، توسعه‌ استفاده از برق به‌عنوان جایگزین برای سایر حامل‌های انرژی است، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید و مصرف برق به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است؛ اگرچه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ی نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده و تحقق 177 گیگاوات ظرفیت نصب‌شده‌ی جدید با سرمایه‌گذاری جهانی بیش از 282 میلیارد دلاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2019 میلادی (با 1% افزایش نسبت به سال قبل از آن) مجموع ظرفیت جهانی نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دو هزار و 533 گیگاوات رسیده است.

به گفته اردکانیان، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به ترتیب با 622 و 584 گیگاوات بیشترین ظرفیت را در بین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر (REmap) که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) ارائه شده، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر "تا سال۲۰۳۰ میلادی می‌تواند به بیش از 30 درصد در سبد انرژی دنیا" برسد که این امر در سایه تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند امکان‌پذیر است که "افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود دسترسی به انرژی می‌تواند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی جهانی به 36 درصد هم برساند".

وزیر نیرو تصریح کرد: جهان در حال تحول در بخش انرژی از یک سیستم مبتنی بر انرژی‌های فسیلی به سیستمی متشکل از انرژی‌های تجدیدپذیر است و تقریباً هر کشوری متناسب با محدوده جغرافیایی‌اش قادر به مهار انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه جغرافیایی خود خواهد بود که این امر می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهانی بگذارد.

وی افزود: از طرف دیگر از نظر ژئوپلیتیک، تجارت نفت و گاز بر پایه و اساس سیستم ژئوپلیتیکی کنونی مستقر در دنیا بوده و بیشتر کشورهایی که تولیدکننده سوخت‌های فسیلی می‌باشند درگذشته اقتصاد خود را برروی این منابع استوار و اداره نموده‌اند و لذا ضرورت دارد الگوی جدید و متنوعی برای اقتصاد خود انتخاب نمایند.

اردکانیان اضافه کرد: این امر علاوه بر آنکه دغدغه‌ای برای این کشورها به‌حساب می‌آید، فرصت عظیمی برای کشورهای تولیدکننده سوخت فسیلی نیز است، زیرا بسیاری از آن‌ها از نظر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز غنی هستند، بنابراین فرصتی برای آن‌ها وجود دارد تا بتوانند به‌عنوان بازیگر فعال بخش انرژی‌ باقی بمانند.

او یادآور شد: اضافه شدن منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به منابع سوخت‌های فسیلی، موجب می‌شود که دنیا به سرعت شروع به حرکت به سمت تغییر ماهیت انرژی از نوع سنتی آن به فن‌آوری‌های جدید بنماید و در این راستا و درک مقیاس این تحول انرژی و پررنگ‌تر شدن از هر زمان دیگری در بازه آینده، ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

وزیر نیرو با اشاره به بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خاطرنشان کرد: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و غیره وزارت نیرو به‌منظور تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود:"حمایت از بخش خصوصی" برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر (100 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از سوی مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است)، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف" انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های" انرژی‌های تجدیدپذیر، "حمایت از مراکز تحقیقاتی" جهت توسعه برنامه‌های تحقیقاتی برای فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه "دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستاها" با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله این اقدامات است.

اردکانیان با اشاره به رویکرد جدید وزارت نیرو برای تحقق بیشتر اهداف بهره‌وری انرژی برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: "سیاست توأمان تولید و مصرف بهره ورانه انرژی برق" که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این خصوص ابلاغ اخیر مصوبه "طرح برق امید" گواه بر این ادعا است.

وی افزود: در این طرح از یک‌سو مصرف‌کنندگان با استفاده از "روش‌های بهره ورانه و راهکارهای مدیریت انرژی"، مصرف برق خود را منطقی و از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند خواهند شد، و از سوی دیگر استفاده از "مولدهای کوچک خورشیدی خود تأمین"راهکاری است که ضمن مشارکت مردم با وزارت نیرو در تولید برق پاک، فرهنگ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف انرژی در جامعه را به‌سرعت گسترش خواهد داد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود 850 مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی (بیش از 160 شرکت فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر) در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور ایران توسعه‌یافته‌اند.

وزیر نیرو اضافه کرد: ظرفیت مذکور شامل چهار هزار و 500 واحد سامانه‌های کوچک‌مقیاس (پشت‌بامی) خورشیدی است که تماماً در مناطق محروم و کم برخوردار کشور احداث‌شده‌اند و همچنین 260 مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در حال احداث بوده که پیش‌بینی می‌شود اکثر آن‌ها تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای تجدیدپذیر با احداث نیروگاه بادی در منطقه پر پتانسیل بادی (میل نادر، استان سیستان و بلوچستان) یادآور شد: "استفاده از ظرفیت خدادادی طبیعی" در این منطقه برای تولید و تأمین برق موردنیاز منطقه که با ایجاد یک زیرساخت ازجمله احداث خط 400 کیلوولت توسط دولت برای انتقال توان تولیدشده توسط نیروگاه‌های بادی بخش خصوصی به شبکه که در فاز اول 50 مگاوات تا پایان دولت دوازدهم، و توسعه آن تا هزار مگاوات، می‌تواند مشوق خوبی برای رشد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در آن منطقه باشد.

اردکانیان ادادمه داد: این کنفرانس بین‌المللی که در آن صاحب‌نظران انرژی از ایران و سایر کشورها گرد هم آمده‌اند فرصتی مغتنم برای بررسی تبادلات علمی، فنی و اقتصادی مرتبط با انرژی و میزان جهت‌دهی به این تبادلات و همچنین استفاده از مزایای توافق‌نامه‌های بین‌المللی در زمینه تأمین انرژی پایدار برای ایران و تقویت "امنیت منطقه‌ای" از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی موردنیاز کشورها است.

او تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و وجود تقاضای فراوان به برق و انرژی در اغلب کشورهای هم‌جوار، ابلاغ مصوبه "صادرات برق تجدیدپذیر" از سوی وزارت نیرو و حمایت از آن، یکی دیگر از اقدامات مهمی است که زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده تا "از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی داخلی، خارجی و یا مشترک" بر روی پتانسیل‌های جذاب انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، برق تولیدی را به کشورهای همسایه صادر کنند.

وی اضافه کرد: ازآنجا که یکی از دستاوردهای این کنفرانس شبکه‌سازی شرکت‌های داخلی و خارجی است، انتظار می‌رود این فرصت بالقوه مورد استفاده واقع شود تا از طریق انعقاد موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با بخش خصوصی داخلی در زمینه‌ "توسعه انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صادرات برق" آن‌ها بالفعل شود.

وزیر نیرو در خصوص این کنفرانس بین‌المللی عنوان کرد: بدون شک فرامرزی بودن کنفرانس بین‌المللی تجدیدپذیر زمینه‌ی مناسبی را برای همکاری‌های بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در زمینه‌ مسائل "آموزشی، انتقال تجربه و انتقال دانش فنی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر" را بین طرفین فراهم می‌کند و این در حالی است که یکی از عوامل مؤثر بر امنیت منابع انرژی، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها برای بهره‌برداری از این منابع است.

تولید خودروی برقی بدون نیاز به شارژ

تولید خودروی برقی بدون نیاز به شارژ

شرکت آپترا که در سال ۲۰۱۱ در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، به تازگی خودروی برقی بدون نیاز به شارژ تولید کرده که در سقف آن صفحات خورشیدی نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، این خودروی برقی خورشیدی دارای سه چرخ است و یک باتری ۱۰۰ کیلو وات ساعتی بر روی آن نصب شده که باعث می‌شود با یک بار شارژ قادر به پیمودن مسیری ۱۶۰۰ کیلومتری باشد.

در صورت استفاده صرف از صفحه خورشیدی برای تأمین برق این سه چرخه می‌توان در روز مسافتی حداکثر ۷۲ کیلومتری را با آن پیمود. این خودرو حداکثر دو نفر ظرفیت دارد.

بر اساس برآوردهای شرکت سازنده با این خودروی برقی خورشیدی می‌توان هر سال به طور متوسط در اکثر مناطق دنیا بیش از ۱۷۷۰۰ کیلومتر را پیمود. خودروی یادشده مقاوم و در عین حال سبک وزن بوده و شتاب صفر تا صد آن برابر با ۵.۵ ثانیه است.

قیمت این خودروی برقی که در سال ۲۰۲۱ روانه بازار می‌شود و مدل‌ها و امکانات مختلفی دارد از ۲۵۹۰۰ تا ۴۶۰۰۰ دلار در نوسان است.

کد خبر 5090662

تولید سه چرخه برقی خورشیدی برای حمل و نقل شهری

یک شرکت تجاری از تولید سه چرخه برقی خبر داده که تأمین انرژی آن با استفاده از صفحات خورشیدی صورت می گیرد و مناسب محیط های شلوغ شهری است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اسلش گیر، سه چرخه ساخته شده توسط شرکت اپترا که اپترا ۳ نام گرفته بدون نیاز به شارژ کردن تنها با استفاده از صفحات خورشیدی نیاز خود را به برق برطرف می کند.
صفحات خورشیدی این سه چرخ برقی مسقف در پشت آن قرار گرفته است. شرکت سازنده مدعی است با شارژ این سه چرخه می توان با آن سالانه ۱۷۷۰۰ کیلومتر مسافرت کرد و سبکی و استحکام نیز مزیتی عمده برای این سه چرخه محسوب می شود.
با شارژ کامل باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی این سه چرخه می توان از آن برای پیمودن مسیری حداکثر ۱۶۰۰ کیلومتری استفاده کرد. با استفاده مستقیم از برق صفحه خورشیدی این سه چرخه می توان با آن ۶۵ کیلومتر را در روز پیمود. شتاب صفر تا صد این محصول ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

روستای بارگدن نیکشهر با استفاده از انرژی خورشیدی از نعمت برق بهره مند شد

۲۰ خانوار روستای هدف گردشگری و تمام کپری بارگدن بخش بنت شهرستان نیکشهر با استفاده از پنل های خورشیدی از نعمت برق بهره مند شدند.

سیما دهقان رئیس امور عشایر شهرستان نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار  از  ، گفت: به منظور حمایت از جامعه عشایری شهرستان و در راستای حفاظت از طبیعت بکر و دست نخورده مناطق عشایر نشین، طرح استفاده از پنل های خورشیدی جهت بهره مندی مردم از نعمت برق در روستای بارگدن بخش بنت شهرستان نیکشهر اجرایی شده است
او گفت: به دلیل اینکه امکان برق دار شدن این منطقه با توجه به صعب العبور بودن مسیر ارتباطی وجود نداشت، استفاده از انرژی پاک خورشیدی برای حفظ بافت سنتی و گردشگری بارگدن مورد استفاده قرار گرفته است.
دهقان رئیس امور عشایر نیکشهر افزود: برای اجرای این طرح ۵۰ میلیون تومان هزینه شده است که از سه مجموعه صفحه مجازی مسلم بارکزیی فعال گردشگری استان، انجمن ایرانگرد با مدیریت جواد قارایی و موسسه نذر طبیعت تامین شده است.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان نیکشهر گفت: بارگدن روستایی زیبا وکاملا کپری در منطقه بنت است که برای رسیدن به آن باید ۱۶ کیلومتر را در مسیر های مالرو و صعب العبور طی کرد.
سیما دهقان ضمن اشاره به لزوم توجه و حمایت بیشتر از مناطق عشایر نشین بیان کرد: مردم مناطق عشایری ساخت اجتماعی قبیله ای دارند و عموما به دامداری و بعضاً کشاورزی محدود مشغول هستند آن ها نقش مهمی در تامین فرآورده های دامی کشور ایفا می کنند.
رضوانی طراح و مجری نیروگاه برق خورشیدی روستای بارگدن نیز به خبرنگار ما گفت: مطالعات اولیه طرح انرژی پاک برای دیگر روستا های همجوار بارگدن انجام شده است که در صورت تامین اعتبار، این طرح در بقیه روستا ها نیز اجرایی خواهد شد.
شهرستان نیکشهر براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ دارای ۱۰۰ منطقه عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر می باشد.

احداث ۱۰۷واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برای نیازمندان هرمزگانی

احداث ۱۰۷واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برای نیازمندان هرمزگانی

بندرعباس - مدیرکل کمیته امداد هرمزگان از احداث ۱۰۷ واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ۵ کیلو واتی باهدف خودکفایی اقتصادی برای نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد طی امسال خبر داد.

علی الهیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح وضعیت نیروگاههای کوچک خورشیدی در هرمزگان گفت: تولید انرژی برق یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است و به‌عنوان یکی از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر به شمار می‌آید که در همین راستا امسال کمیته امداد با مشارکت و همکاری خیرین، تعداد ۱۰۷ واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ۵ کیلو واتی باهدف خودکفایی اقتصادی برای نیازمندان احداث کرده است.

الهیاری ضمن قدردانی و توجه خیرین به مسئله اشتغال و خودکفایی نیازمندان، افزود: هزینه ساخت این نیروگاه‌ها حدود پنج میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان بوده است که پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از محل تسهیلات قرض‌الحسنه کمیته امداد و اعتبارات بانکی، ۳۴۰ میلیون تومان مشارکت خیرین است.

وی بابیان این مطلب که بستر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در استان هرمزگان فراهم شده است، یادآور شد: با عنایت به قرارداد ۲۰ ساله شرکت توزیع برق برای خرید برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی، احداث این نیروگاه‌ها سبب ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت حمایت بخصوص در مناطق روستایی شده و ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های تحت حمایت که توان کار فیزیکی نداشته منبع درآمد مناسبی ایجاد می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان افزود: کمیته امداد استان هرمزگان به منظور توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و باهدف اشتغال‌زایی و درآمد پایدار تاکنون ۱۶۰ واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ۵ کیلو واتی برای این خانواده‌ها احداث و راه‌اندازی کرده است.

پنل خورشیدی بدون نیاز به نور

دانشمندان موفق به ساخت پنلهای خورشیدی شدند که بدون نیاز به نور خورشید انرژی تولید میکنند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیانگروه دانشگاه خبرگزاری آنااز فست کمپانی، پنلهای خورشیدی از جمله نوآوریهای حائز اهمیت در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به شمار میرود. کارایی این پنلها بهبود یافته و هزینه آنها نیز به شدت کاهش یافته است.
یکی از چالشهای تولید انرژی از پنلهای خورشیدی آبوهوای ابری است. وقتی ابرها جلوی خورشید را میگیرند، جذب نور متوقف شده و در نتیجه انرژی نیز تولید نمیشود. حال به کمک یک نوآوری جدید، پنلهای خورشیدی میتوانند انرژی را از اشعه فرابنفش تولید کنند که در هر شرایط آبوهوایی وجود دارد. این فناوری میتواند دیوارها و پنجرههای ساختمانها را به منبعی برای تولید انرژی برق تبدیل کند.
این فناوری که «آرئوس» نام دارد، توسط یک دانشجوی مهندسی برق به نام «کاروی ارن مایگ» از فیلیپین توسعه یافته است. آرئوس شامل ترکیبی از ذرات شبتاب طبیعی و فیلم خورشیدی است، ذرات شبتاب طبیعی نور فرابنفش را جذب کرده و به نور مرئی تبدیل میکند. فیلم خورشیدی نیز این نور مرئی را به انرژی تبدیل میکند.

جهش: به سوی انرژی خورشیدی

ایران در اقتصاد انرژی در جهان به واسطه منابع نفت و گاز نقش و جایگاه مهمی داشته است، اما باید در زمینه انرژی خورشیدی هم نقشمان را در اقتصاد جهان توسعه دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
شرکت های دانش بنیان فعال در توسعه انرژی خورشیدی با دو چالش روبرو هستند یکی تامین منابع مالی و دیگر صنعتی سازی در ابتدای کار