انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

قرارداد اسرائیل، امارات و اردن در انرژی خورشیدی

مسؤولان به اکسیوس گفتند، جان کری فرستاده آمریکا در امور آب‌وهوایی در راستای امضای توافقنامه‌ای بین اردن، امارات و رژیم صهیونیستی برای ایجاد مزرعه عظیم انرژی خورشیدی در صحرای اردن تلاش می‌کند.

کد خبر: ۱۰۸۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶ 18 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از این سایت، این پروژه عظیم بزرگترین همکاری منطقه‌ای بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های مجاور آن قلمداد می‌شود، به طوریکه شرکت انرژی آینده ابوظبی "المصدر" راه اندازی این مزرعه را برعهده خواهد داشت. این شرکت متعلق به صندوق تبادلات سرمایه‌گذاری وابسته به امارت ابوظبی است.

این سایت افزود: این مرزعه انرژی خورشیدی با تامین مالی امارات انرژی تجدیدپذیر را برای اسرائیل تامین و تاسیسات آب شیرین کن اردن را در خاک این کشور مشرف به سواحل دریای مدیترانه احداث خواهد کرد.

براساس گزارش سایت آمریکایی، اسرائیل نیاز به انرژی پاک دارد؛ اما خاک مناسب برای احداث مزارع انرژی خورشیدی را در اختیار ندارد برعکس اردن که این امکان را دارد. از این رو کری در مذاکراتی که روز سه‌شنبه نهایی شد، میانجی‌گری کرد.

در مقابل اردن نیاز به آب‌های شیرین دارد؛ اما می‌تواند تاسیسات آب شیرین کن را در جنوبی‌ترین نقطه این کشور احداث کند در حالی‌که ساحل اسرائیل به مراکز مسکونی عظیمی در اردن نزدیکتر است.

مسؤولان رژیم صهیونیستی به اکسیوس گفتند، توافق قرار بود در حاشیه کنفرانس اخیر سازمان ملل در گلاسکو "کوپ ۲۶" امضا شود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ترس اینکه این توافقنامه چند روز قبل از تصویب بوجه دولت این رژیم مورد انتقادات سیاسی داخلی قرار بگیرد، خواستار تعویق آن شد.

اکسیوس گزارش داد، این قرارداد به لطف معاهده ابراهیم ممکن شده که اسرائیل تابستان ۲۰۲۰ با امارات تحت نظارت آمریکا امضا کرد.

این سایت افزود: این توافقنامه اشاره به افزایش اهمیت استراتژیک اردن برای دولت جدید رژیم صهیونیستی است این در حالی است که در زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق روابط دو طرف سرد بود.

ژاپن سبز؛ کمک به صنایع و مدارس کنیا برای استفاده از انرژی خورشیدی


برنامه ژاپن سبز، اقدامات این کشور را در زمینهٔ کاهش آلاینده‌های کربنی معرفی می‌کند.

خبرنگار یورونیوز این بار راهی کنیا شده‌ تا شاهد کمک ژاپن به کشورهای در حال توسعه‌ای باشد که کاستن از گازهای گلخانه‌ای در آنها دشوار است.

نیروگاه خورشیدی برای جبران کمبود برق

شرکت کریستالین سالت، یکی از تولیدکنندگان عمده شرق آفریقا، با یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی کنیا کار می‌کند.

نیروگاه کریستالین سالت که به یاری ژاپن ایجاد شده سالانه ۱/۶ گیگاوات انرژی پاک تولید می‌کند و همین امر نیاز آن را به شبکهٔ ناپایدار برق محلی بسیار کم کرده. این شرکت که سالانه ۲۵۰ هزار تن نمک دریاچه استخراج می‌کند توانسته آلاینده‌های کربنی‌اش را تا ۲۵ درصد کاهش بدهد.

قطعی برق سبب شده بود که این شرکت تا سال ۲۰۱۶ از ژنراتورهای دیزلی گران و آلایندهٔ هوا استفاده کند، تا وقتی پس از توافق‌ کنیا و ژاپن در زمینه سازوکار اعتباری مشترک، این نیروگاه خورشیدی ساخته شد.

سازوکار اعتباری مشترک، نوعی توافق همکاری دوجانبه میان ژاپن و ۱۷ کشور درحال‌توسعه است. این توافق که ذیل بند ۶ پیمان پاریس صورت گرفته نوعی سازوکار کاهش آلاینده‌های کربنی است که اجازه می‌دهد ژاپن منابع و فناوری‌هایش را در این زمینه با دیگر کشورها سهیم شود.

از زمان اجرای این طرح در سال ۲۰۱۶ تا کنون ۵ هزار تن از آلودگی کربنی این شرکت کاسته شده و اشتغال‌زایی خوبی نیز در محل ایجاد شده است.

چراغ‌های خورشیدی روشنگر مدارس روستایی

در ناحیه ماسائی کنیا سفر شاهد پروژهٔ دیگری هستیم که در آن تخصص ژاپن در زمینه انرژی پاک زندگی مردم را متحول کرده است.

دیوید در روستایی زندگی می‌کند که برق ندارد. اما چراغ خورشیدی او این امکان را فراهم کرده که او بتواند شب هنگام هم درس بخواند. اینها بخشی از طرح شرکت ژاپنی پاناسونیک است با عنوان «آینده را روشن کنیم».

دیوید می‌گوید: «چراغ نفتی دود زیادی داشت و درس‌خواندن زیر آن خیلی سخت بود. اما با این چراغ‌ها نمراتم بالا رفته چون خوب درس می‌خوانم.»

۳۵۰ دانش‌آموز مدرسه ایلکیماتی از این چراغ‌های خورشیدی بهره‌مند شده‌اند. هدف این کار پیشگیری از اُفت تحصیلی و بهبود عملکرد آموزشی آنهاست.

لارنس نزای، مدیر پروژهٔ منظر جهانی در کنیا در این زمینه می‌گوید:‌ «ثبت نام دانش‌آموزان بیشتر هم شده، اما تأثیر دیگر این کار بهبود عملکردشان و همچنین کم‌شدن از غیبت‌هاست. چون شاگردانی که نمی‌توانستند تکالیفشان را انجام بدهند از ترس تنبیه‌شدن به مدرسه نمی‌آمدند.»

خود مدرسه نیز به تعدادی صفحه خورشیدی مجهز شده و همین امکان برگزاری کلاس‌های شبانه را فراهم کرده است.

اختراع نیمه هادی‌های جدید برای «ال ای دی‌ها» و سلول‌های خورشیدی

اختراع نیمه هادی‌های جدید برای «ال ای دی‌ها» و سلول‌های خورشیدی

محققان از تولید نیمه هادی‌های جدیدی از جنس پروسکایت آهن و هالید خبر داده‌اند که می‌توانند جایگزین نیمه هادی‌های سیلیکونی مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی و نمایشگرهای ال ای دی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اکسپلور، گرمایش زمین و پیامدهای آن نیاز به صفحات خورشیدی برای تولید برق را افزایش داده و بدین منظور از نیمه هادی‌های سیلیکونی استفاده می‌شود. اما روند تولید آنها پرهزینه بوده و شکنندگی این نیمه هادی‌ها نیز بالاست.

نیمه هادی‌های جدید از جنس پروسکایت آهن و هالید با هزینه کمتری قابل تولید بوده و همین طور مستحکم‌تر و دارای بهره‌وری بیشتر هستند. این نیمه هادی‌ها را هم می‌توان در قالب جوهرهایی برای پوشاندن سطوح مختلف مورد استفاده قرار داد و هم می‌توان آنها را در قالب لایه‌هایی منعطف تولید کرد.

استفاده پژوهشگران آلمانی از این نیمه هادی‌ها برای تولید سلول‌های خورشیدی یا نمایشگرهای ال ای دی هزینه ساخت و بهره‌وری این محصولات را نیز افزایش می‌دهد.

البته برای تولید انبوه این نیمه هادی نیز چالش‌هایی وجود دارد. نکته اول اینکه ترکیبات یادشده حاوی سرب سمی هستند و تلاش‌ها برای جایگزینی آن با عناصر کمتر سمی تاکنون تنها تا حدی موفقیت‌آمیز بوده است. نکته دوم اینکه دستگاه‌های پروسکایت نسبت به دستگاه‌های سیلیکونی طول عمر کمتری دارند.

از همین رو تجاری سازی این محصول تازه به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد.