انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

باتری حرارتی که انرژی گرمایی را جذب می‌کند


دانشمندان دانشگاه ماساچوست(MIT) ماده جدید غیر معمولی تولید کرده‌اند که در ذخیره و انتشار انرژی گرما بسیار موثر است و می‌توان از آن به عنوان باتری استفاده کرد.

به گزارش زیست آنلاین، این باتری AzoPMA نام دارد و پلیمر جدید پلاستیک مانندی است که می‌تواند 100 برابر انرژی حرارتی را در خود جذب کند. این باتری گرمایی با پیشرفت بیشتر گرما را ذخیره و سپس آزاد خواهد کرد و تحولی در انرژی خورشیدی و باتری‌های سنتی قدرتمند، گوشی‌های هوشمند و صنایع الکتریکی ایجاد خواهد کرد.

این تحقیق توسط دکتر "دانداپانی ونکاتارامان"(Dhandapani Venkataraman) شیمیدان دانشگاه ماساچوست انجام شده و در نشریه Nature منتشر شده است.

این ماده بر اساس ترکیب ازوبنزن(متاکریلات) AzoPMA نامگذاری شده و قادر به نگهداری انرژی حرارتی بسیار زیاد بر اساس دو نمونه تغییر شکل خود در برابر گرما است.

هنگامی که مواد گرم شوند مولکول‌ها از فرم انرژی بالایی برخوردار می‌شوند که در ذخیره انرژی حرارتی موثر است و هنگامی که خنک شوند به شکل کم‌انرژی خود باز می‌گردند  و سپس انرژی گرمایی را در صورت نیاز آزاد می‌کنند.

به نظر می‌رسد پتانسیل قدرت باتری‌های حرارتی بی‌پایان است.

دکتر جفری گروسمن پروفسور دانشگاه MIT که تحقیقات مشابهی بر روی باتری حرارتی انجام داده اظهار کرد: امروزه باتری‌های حرارتی جایگاه یک قرن پیش باتری‌های الکتریکی را دارند. ویژگی باتری‌های حرارتی در موقعیت‌های آینده خارج از شبکه سودمند خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه افزود: در آینده می‌توان زمانی که بیرون از منزل هستید از این ماده برای انرژی اجاق گاز و یا ماده غیر سوزاننده در کوره‌های خورشیدی استفاده کرد تا خطر بروز صدمات ناشی از بخار در اجاق‌های معمولی در مناطق روستایی کاهش یابد و یا برای ذوب یخ بدون نیاز به الکتریسیته استفاده شوند.

تأمین برق در 24 ساعت شبانه روز با برج خورشیدی


زیست آنلاین: ایالت استرالیای جنوبی با احداث بزرگترین نیروگاه برج خورشیدی جهت تأمین 100 درصدی برق مورد نیاز ساختمان های پورت آگوستا، اولین گام خود را جهت جایگزینی انرژی های تجدید پذیر به جای زغال سنگ برداشت.

به گزارش زیست آنلاین، ایالت استرالیای جنوبی اعلام کرده است که ساخت بزرگترین برج انرژی خورشیدی در جهان در نزدیکی بندر آگوستا به قدرت 150 مگاوات، پس از توسعه موفقیت آمیز بزرگترین باتری لیتیوم یون در این منطقه، نقش استرالیای جنوبی را به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه انرژی تجدید پذیر تثبیت می کند.

وزیر انرژی جنوب استرالیا، کریس پیکتون، روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این ایالات 650 میلیون دلار (512 میلیون دلار آمریکا) روی انرژی خورشیدی شرکت آرورا سرمایه گذاری کرده است. نیروگاه این شرکت در 30 کیلومتری شمال بندر آگوستا، از یک برج احاطه شده توسط بیش از 12،000 هلیوستات (آینه های گردان) ساخته خواهد شد، و قادر خواهد بود سالانه حدود 500،000 مگاوات ساعت (MWh) برق تولید کند. شرکت آرورا به طور ویژه دارای 1100 مگاوات ساعت ذخیره انرژی در سیستم نمک مذاب شده است که برای تولید 8 ساعت قدرت کامل برق پس از تاریکی کافی است.

پروژه650 میلیون دلاری انرژی خورشیدی آرورا میتواند در طول روز برق مورد نیاز تمام مدارس، بیمارستان ها، ایستگاه های پلیس و ساختمان های دولتی استرالیا را تأمین و ذخیره کند. اگر چه پروژه های بزرگتر خورشیدی نیز وجود دارد، اما این پروژه بزرگترین پروژه خورشیدی تک برجی جهان خواهد بود.

این مصوبه که منجر به سرمایه گذاری حدود 650 میلیون دلار خواهد شد، مجموعا حدود 700 شغل جدید در زمینه ساخت و ساز در پورت آگوستا ایجاد خواهد کرد و قدرت رقابت جدیدی را در بازار استرالیای جنوبی به وجود خواهد آورد، که منجر به کاهش فشار ناشی از قیمت انرژی می شود.

Aurora همچنین در جهت ایجاد حدود 4000 شغل مستقیم و غیرمستقیم و همچنین 650 مشاغل تمام وقت محلی در طول ساخت تلاش خواهد کرد. این پروژه در حال حاضر پشتیبانی بزرگی از مردم محلی پورت آگوستا و همچنین جامعه جنوب شرقی استرالیا را به پشتوانه خود دارد و انتظار می رود در اوایل سال جاری این ساخت و ساز آغاز شود. SolarReserve، شرکت توسعه دهنده کالیفرنیایی در پشت این پروژه، همچنین به دنبال خرید تجهیزات و خدمات در استرالیا جنوبی، حمایت از صنعت کاملاً جدید و ایجاد یک زنجیره تامین جدید در دولت است که قادر به حمایت از دیگر پروژه ها در اطراف منطقه باشد.

کوین اسمیت، مدیر عامل شرکت SolarReserve اضافه کرد: "این نقطه عطف بزرگ، گام مهمی در توسعه نیروگاه حرارتی خورشیدی آرورا است که از تکنولوژی تولید انرژی خالص جهان به عنوان یکی از برجسته ترین فن آوری های SolarReserve در جنوب استرالیا برخوردار است." "داستان قابل توجه گذار پورت آگوستا از زغال سنگ به انرژی تجدید پذیر، که منجر به ایجاد شرایط رقابتی در برابر سوخت های فسیلی شده است، تصویری از آینده تولید برق در سراسر جهان خواهد بود."/

خودرو کاملا خورشیدی برنده جایزه تغییرات آب‌وهوا شد

 دانشمندان خودرویی طراحی کردند که کاملا به انرژی خورشیدی وابسته است و تا سال آینده وارد بازار می‌شود.

خودرو کاملا خورشیدی برنده جایزه تغییرات آب‌وهوا شد
 شاید ساخت خودروی خورشیدی نشدنی به نظر برسد، اما دانشمندان خودرویی طراحی کرده‌اند که وابسته به انرژی خورشیدی است و تا سال 2019 وارد بازار خودرو می‌شود.

خودروی Lightyear One ، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی را دارد، خودش را شارژ می‌کند و برنده جایزه تغییرات آب‌وهوایی شده است.

خودروی Lightyear One ، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی را دارد، خودش را شارژ می‌کند و برنده جایزه تغییرات آب‌وهوایی شده است.

این خودرو را محققان هلندی شرکت Lightyear طراحی کرده‌اند که بدون شارژ ماه‌ها می‌تواند حرکت کند.

محققان امیدوارند بتوانند قطار خورشیدی را هم طراحی کنند.

پنجره‌های جدید خورشیدی دو طرفه کوانتومی

پنجره‌های جدید خورشیدی دو طرفه کوانتومی

محققان آزمایشگاه ملی آمریکا در حال حاضر نقاط کوانتومی را برای پنجره‌های دوبل خورشیدی با قابلیت ایجاد سایه و عایق‌بندی طراحی کردند که موجب تولید انرژی با بهره‌وری بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اینهبیتت، گروه آزمایشگاهی لوس آلاموس این پنجره جدید را با استفاده از دو لایه از نقاط کوانتومی کم‌قیمت با قسمت‌های مجزا در طیف خورشید طراحی کرده است.

پنجره‌های خورشیدی با دو شیشه به نقاط کوانتومی منگنز مجهز هستند که نور آبی و ماوراء بنفش را بر روی سطح شیشه جلویی جذب کرده و نقاط کوانتومی ایندیم سولفید مس و بقیه طیف نور را بر روی سطح پشتی شیشه جذب می‌کند. هنگامی که نور جذب می‌شود نقاط کوانتومی آن را در طول موج طولانی‌تر منتشر می‌کنند. بازتاب داخلی، نور را به لبه‌ها هدایت کرده و با استفاده از سلول‌های خورشیدی در قاب پنجره جمع آوری کرده و سپس تبدیل به انرژی می‌شوند.

طبق گزارش لوس آلاموس تجزیه طیف خورشیدی  در این پنجره‌ها که انرژی بالاتر و پایین‌تر از فوتون‌های خورشیدی دارند به طور جداگانه پردازش می‌شود و در واقع این مورد نکته اصلی در این تحقیق است.

نقاطی که در لبه جلویی ظاهر می‌شوند اساسا برای جذب مجدد آزاد هستند و این گروه با استفاده از نقاط کوانتومی با یون منگنز از ناخالصی‌های تابشی استفاده می‌کنند. نور جذب شده توسط نقاط کوانتومی این ناخالصی را فعال کرده و پس از فعال‌سازی یون‌های منگنز انرژی کمتری نسبت به جذب نقاط کوانتومی منتشر می‌کنند. این ترفند اجازه می‌دهد تا تقریبا همه اتلاف به دلیل خودجذبی نقاط کوانتومی کاهش یابد.

نمونه اولیه این پنجره کوانتومی بازده بالای 6.4 درصد برای نور خورشید و بهره‌وری تبدیل انرژی خورشیدی به برق 3.1 درصد را داشت. کارایی این پنجره با توجه به معماری دو طرفه آن بیش از دستگاه‌های تک‌لایه است  و در ساختارهایی با ابعاد پنجره LSC بیش از 2500 سانتیمتر مربع بیش از 100 درصد است.

ویکتور کلیموف پژوهشگر ارشد این تحقیق می‌گوید: با مواد ارزان‌قیمت، مواد قابل پردازش، نقاط کوانتوم و پنجره‌های دوبل روش جدیدی برای کاهش هزینه‌های انرژی خورشیدی و تامین الکتریسیته ارائه خواهد شد.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Photonics منتشر شده است.

کلید کاهش آلودگی هوا استفاده از خودروهای هیبریدی است


یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر خودروسازان داخلی را موظف کنند که در ۵ سال آینده خودرویی به جز خودروی هیبریدی تولید نکنند آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

به گزارش زیست آنلاین، اکبر ترکی در خصوص معضل آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن، اظهار کرد: مجلس برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است و اگر بر اساس برنامه ششم دولت حرکت کند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در کشور و به خصوص کلان‌شهرها وجود دارد مرتفع می‌شود. وقتی دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد تا از درآمد حاصل آن مشکل دیگری را حل کند اگر همین افزایش قیمت را در جهت بهینه‌سازی مسائلی که در خصوص آلودگی هوا دخالت دارند هزینه شود هزینه‌های آب، برق و گاز و حامل‌های انرژی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

وی افزود: باید یک بررسی جامع انجام شود تا آلودگی هوا چقدر در همه ابعاد زندگی شهری مضر است.  آلودگی هوا سبب تعطیلی مدارس، بیماری، مرگ و میر و ایجاد عوارضی در بیماری‌ها و هزینه‌های مضاعف برای درمان این بیماران می‌شود. اگر این ارقام را درآورند یک رقم بسیار بزرگی خواهد شد.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این هزینه‌ها را در بهینه‌سازی خودروها صرف کنند و خودروسازان داخلی را موظف کنند که در ۵ سال آینده خودرویی به جز خودروی هیبریدی تولید نکنند  آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. خودروهای هیبریدی ۱۲۰ کیلومتر سرعت را با انرژی برق می‌روند و در اتوبان‌های ایران هم بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نمی‌توان حرکت کرد. پس اگر چنین خودروهایی به بازار بیاید هیچ آلودگی تولید نمی‌کند.

ترکی افزود: اگر این خودروهای هیبریدی بیایند شهری پاک خواهیم داشت که مردم به راحتی نفس می‌کشند. تمام این هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا هم از بین می‌رود و مشکلات مرتفع می‌شود.  اگر تعدادی درخت بکاریم کمک زیادی در رفع آلودگی هوا نمی‌کند. اما شاهرگ آلودگی هوا خودروها هستند. اینکه بنزینی وارد کنیم که کمتر آلودگی ایجاد کند خوب است، اما در نهایت همان هم آلودگی ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وسایل گاز سوز هم آلودگی زیادی تولید می‌کنند که باید حذف شوند. هم‌اکنون ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم درحالی‌که آلودگی که در کشور وجود دارد با ۸ میلیون بشکه نفت برابری می‌کند. باید این هزینه‌ها کاهش یابد و با استفاده از انرژی خورشیدی در جهت کاهش آلودگی هوا گام برداریم که یک عزم جزم می‌خواهد.

به گزارش ایسنا، وی بابیان اینکه وقتی تضاد منافع وجود دارد مسئولان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند، یادآور شد: عمده آلودگی هوا ناشی از خودروها است. در زمستان که وارونگی هوا داریم آلودگی افزایش می‌یابد و بحث خودروهای فرسوده هم که جای خود را دارد.

راه اندازی نیروگاه 200 مگاواتی خورشیدی توسط سرمایه ‌گذار چینی در زنجان


 فرامرز نیک ‌سرشت در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت برق منطقه ‌ای زنجان،افزود: در این راستا و طی جلسات متمادی، مقرر شد تیم سرمایه‌ گذار چینی، علاوه بر اجرای مشارکتی نیروگاه 600 مگاواتی، ساخت پنل‌ ها و سلول‌ های خورشیدی را نیز در استان آغاز کند که این طرح، پستی برای سرویس دادن به سایر نقاط کشور محسوب شده و در راستای تحقق قطب برق، الکترونیک و آی ‌تی زنجان صورت می‌گیرد که برای استان در نظر گرفته شده است.

نیک ‌سرشت با بیان اینکه استان زنجان در حوزه ‌های مختلف همچون صنعت، ارتباطات، برق و الکترونیک از بضاعت و توانمندی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: همین بستر و بضاعت، سبب شده که زنجان در زمینه صنعت برق، یکی از استان ‌های پیشرو کشور تلقی شود.

وی با بیان اینکه استان در سال های اخیر و در عرصه جذب سرمایه ‌گذاری خارجی، قدم ‌های اساسی برداشته است، اظهار کرد: قابلیت ‌ها و جذابیت‌ های موجود استان، سرمایه‌ گذاران چینی را بر آن داشته که زنجان را یکی از اهداف مورد نظر خود به منظور سرمایه گذاری قرار دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان، با اشاره به اینکه 12 پست اختصاصی برق برای واحدهای صنعتی استان تامین شده است، ادامه داد: راه اندازی پست ‌های دیگری نیز در صف انتظار می ‌باشند که با توجه به اینکه برای توسعه هرچه بیشتر بخش صنعت، نیاز به انرژی مطمئن و پایدار است، امیدواریم در فاصله زمانی کوتاهی، این طرح ها در استان محقق شود.

وی یادآور شد: مدیریت استان با همیاری سازمان ‌ها و بخش ‌های مختلف دولتی و غیر دولتی استان، در مسیر و روند موفقیت ‌آمیزی قرار گرفته است؛ به‌ طوری که زنجان در سالجاری در بین 5 استان جاذب کشور از لحاظ سرمایه‌ گذاری معرفی شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از لحاظ جذب تسهیلاتی که در قالب طرح ‌های مختلف اشتغالزایی ارائه می‌ شود، زنجان در بین استان ‌های برتر کشور قرار دارد، ابراز کرد: این موضوع، نشان ‌دهنده این است که جهش خوبی اتفاق افتاده و استان مسیری صحیح را برای حرکت، انتخاب کرده است.