انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

در نیمه اول سال ۲۰۲۰؛ رکورد تولید برق خورشیدی و بادی شکسته شد

رکورد تولید برق خورشیدی و بادی شکسته شد

بر اساس گزارش مؤسسه انرژی امبر برای اولین بار در نیمه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد از کل برق جهان با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی تولید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی جی تی ان، طی این مدت کارخانه‌های زغال سنگ جهان با کمتر از نصف ظرفیت خود به فعالیت ادامه داده‌اند و امید می‌رود این روند به کاهش تخریب محیط زیست کمک کند.

علیرغم کاهش نسبی تقاضا برای مصرف برق در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا، منابع انرژی خورشیدی و بادی برای تولید ۱۱۲۹ تراوات ساعت الکتریسیته به کار گرفته شدند که این رقم در مقایسه با رقم ۹۹۲ تراوات ساعت در نیمه اول سال ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵ که موافقتنامه پاریس برای کاهش اثرات گرمایش زمین بین کشورهای جهان امضا شد تنها ۴.۶ درصد از کل برق جهان از طریق منابع خورشیدی و باد تولید شد و رسیدن این رقم به ۱۰ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ موجب امیدواری شده است.

استفاده از زغال سنگ برای تولید برق نیز طی همین مدت ۸.۳ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر ۳۰ درصد از آلودگی زیست محیطی مربوط به مصرف سوخت‌های فسیلی مربوط به فعالیت کارخانه‌های زغال سنگ است.

از جمله کشورهایی که در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌اند می‌توان به انگلیس اشاره کرد که ۲۱ درصد از برق خود را از طریق باد و خورشید تأمین می‌کند و این رقم در مورد چین، هند، ژاپن، برزیل، ترکیه و آمریکا نیز بیش از ۱۰ درصد است.

کد خبر 4997666

برای فناوری خورشیدی و لیزر؛ درخشان‌ترین ماده روی زمین ساخته شد

درخشان‌ترین ماده روی زمین ساخته شد

گروهی از محققان درخشانترین ماده روی زمین را ساخته‌اند. این ماده در حوزه انرژی خورشیدی، لیزرها و حتی ذخیره اطلاعات کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان درخشان‌ترین ماده روی زمین را ساخته و راهی یافته‌اند تا از کمرنگ شدن مولکول‌های فلورسنت هنگام انتقال به حالت جامد جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه‌های کپنهاگن و ایندیانا این ماده را از رنگ‌های فلورسنت دارای بار الکتریکی ساخته‌اند که درخشندگی خاصی دارد.

هنگامی که رنگ‌ها به حالت جامد تبدیل می‌شوند، شدت خاصیت فلورسنس آنها کاهش می‌یابد و در نتیجه درخشندگی آنها کمتر می‌شود. اکنون گروه جدیدی از مواد به نام SMILES توسعه یافته‌اند تا این مشکل را در موارد جامد فلورسنت حل کنند.

موادSMILES ترکیبی از رنگ‌ها با مولکول‌هایی بی رنگ و ستاره‌ای شکل است که سبب می‌شود مولکول‌های فلورسنت درخشندگی خود را حفظ کنند.

به گفته محققان این فناوری موارد استفاده مختلفی دارد و می‌توان از آن در حوزه انرژی خورشیدی، لیزرها و حتی ذخیره اطلاعات استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار رنگ فلورسنت مختلف وجود دارد اما تقریباً هیچکدام از آنها را نمی‌توان به شیوه قابل پیش بینی ترکیب کرد و مواد جامد ساخت.

عشایر، جنگل‌بانان ومحیط‌بانان رایگان کشور هستند

عشایر، جنگل‌بانان ومحیط‌بانان رایگان کشور هستند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که ۳۵ میلیون هکتار از مراتع دست نخورده کشور در اختیار عشایر است، گفت: عشایر، محیط‌بانان و جنگل‌بانان رایگان و افتخاری برای کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در نشست با تعدادی از نمایندگان مجلس با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر اظهار داشت: با وجود این جمعیت کم، عشایر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن که ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور است را تولید می‌کنند که از نظر کیفیت، سلامت و تأمین امنیت غذایی کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی بیان داشت: حدود ۵۰۰ هزار سامانه عرفی در مناطق عشایری کشور داریم که نقطه به نقطه یک پایگاه و پاسگاه انتظامی هستند و از امنیت کشور به خصوص در مرزها دفاع و حراست می‌کنند.

در تأمین آب شرب برای عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: حدود ۹۵ درصد سامانه‌های عشایر به راه دسترسی دارند اما در حوزه آبرسانی و تأمین آب شرب عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: نقطه عطف تأمین آب پایدار برای عشایر در سال ۹۸ و از محل بند ه تبصره ۴ قانون سنواتی و با اذن مقام معظم رهبری بود که در این قانون کلمه عشایر بعد از روستا آورده شد و ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۵۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد که برای ۱۷ هزار خانوار عشایری آب شرب تأمین شد.

قندالی اضافه کرد: امسال هم سهم عشایر از این محل ۱۲ میلیون یورو است که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده اما با این اعتبار در مجموع در دو سال حدود ۲۵ هزار خانوار عشایری از آب بهداشتی بهره مند خواهند شد و سطح برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم به ۶۳ درصد می‌رسد که هنوز ۳۷ درصد عشایر آنگونه که مدنظر ما است برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی یکی از نیازهای امروز عشایر است، بیان داشت: با همکاری وزارت نیرو تا پایان امسال ۱۸ هزار پنل خورشیدی بین عشایر کشور توزیع خواهد شد.

اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سلیقه‌ای عمل می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مجلس دهم و با کمک فراکسیون عشایری مجلس قوانین مؤثری برای حمایت از عشایر تصویب شد که یکی از این قوانین سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه تخصیص سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده، افزود: در بعضی از استان‌ها در تخصیص این اعتبارات سلیقه‌ای عمل می‌شود و آنچنان که باید به عشایر تخصیص نمی‌یابد.

قندالی با بیان اینکه کار در حوزه عشایر بسیار سخت و طاقت فرساست، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی مصوبه‌ای را تحت عنوان "طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به عشایر" از هیأت دولت گرفتیم که ۱۷ دستگاه حضور داشتند و وظیفه مند هستند و از مجلس می‌خواهیم نظارت بیشتری داشته باشد و ما هم مطالبه گری و کمک می‌کنیم.

‌فوتی بر اثر کرونا در مناطق عشایری نداشتیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در بین عشایر حتی یک نفر هم فوتی گزارش نشده است، بیان کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در تاریخ ۳۱ تیر، تاکنون فقط دو نفر عشایر مبتلا به کرونا داشتیم که بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: امسال علی رغم میل باطنی و سختی‌هایی که عشایر باید متحمل می‌شدند، بالاجبار کوچ بهاره را یک ماه به تأخیر انداختیم و همچنین کوچ با ماشین را الزام کردیم که تأثیر خوبی در عدم ابتلای عشایر به کرونا داشت و شاید یکی از دلایل عدم ابتلای عشایر همین قرنطینه بومی بود و همکاری خوبی نیز با وزارت بهداشت در پیشگیری از شیوع داشتیم.

کد خبر 4987452

به دلیل کاهش آلودگی؛ کرونا کارآیی صفحات خورشیدی را افزایش داد !

کرونا کارآیی صفحات خورشیدی را افزایش داد !

بررسی محققان دانشگاه ام آی تی نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی اجباری میلیون‌ها نفر باعث کاهش آلودگی هوا و افزایش کارآیی صفحات خورشیدی برای تولید برق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، ویروس کرونا جهان را از جنبه‌های مختلفی تحت تأثیر قرار داده و حالا مشخص شده یکی از این تأثیرات مفید افزایش بهره وری و خروجی برق صفحات خورشیدی بوده است.

صدها کشور جهان به علت شیوع کرونا اتباع خود را خانه نشین کردند و این مساله باعث کاهش رفت و آمدها، فعالیت کارخانه‌ها و تخریب محیط زیست شد و به تبع آن آلودگی هوا کاهش یافت. در نتیجه توانایی صفحات خورشیدی برای جذب انرژی ناشی از تابش خورشید بیشتر و کارآیی این صفحات نیز افزایش یافت.

تحقیقی که در این زمینه در دهلی نو یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان انجام شده، نشان می‌دهد که میزان آلودگی هوا در این کشور پس از ۲۴ مارس که آغاز خانه نشینی اجباری مردم بود تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. پاکیزگی هوا باعث افزایش ۸.۳ درصدی خروجی برق این صفحات خورشیدی در اواخر ماه مارس شده و این رقم در ماه آوریل به ۵.۹ درصد رسیده است.

محققان ام آی تی می‌گویند بهره وری صفحات خورشیدی در جهان در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع ویروس کرونا، به طور متوسط سه تا چهار برابر بیشتر شده و باید از این فرصت نهایت بهره برداری به عمل آید. البته با توجه به ناچیزبودن آلودگی هوا در کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا کارکرد صفحات خورشیدی در این کشورها تغییر محسوسی نداشته است.