انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی -Solar Energy

محققان دانشگاه میشیگان با کشف تأثیر مغناطیسی نور دریافتند که با استفاده از سلولهای خورشیدی نیمه رسانای قدیمی می توان انرژی خورشیدی تولید کرد.

به گزارش ایسنا محققان موفق  به کشف راهی برای ساخت یک باتری نوری شده اند که در این فرآینداصول قدیمی فیزیک دگرگون شده است .نور از اجزاء الکتریسیته و مغناطیسی برخوردار است .آنچه محققان دانشگاه میشیگان دریافته اند این است که در شدت مناسب هنگامی که نور در ماده ای سفر می کند که رسانای الکتریسیته نیست میدان نور می تواند اثرات مغناطیسی تولید کند که 100 میلیون بار قوی تر از آنچه تا پیش ازاین تصور می شد هستند دراین شرایط اثرات مغناطیسی قادر به تولید نیرویی برابر با یک اثر قوی الکتریکی هستند به گفته محققان این مسأله می تواند بگونه جدیدی از سلول های خورشیدی بدون استفاده از نیمه رساناها منجر شود.

در سلولهای خورشیدی نور وارد یک ماده شده جذب شده وگرما تولید می کند در این کشف تلاش شده ودر عوض جذب شدن نور، انرژی در گشتاور مغناطیسی ذخیره شود دانشمندان دریافتند که میدان مغناطیسی نور همچنین می تواند تحت شرایط درست و درسایر مواد یک سو سازی نوری ایجاد کند این روش جدید می تواند به تولید انرژی خورشیدی ارزانتر بینجامد دانشمندان پیش بینی کرده اند که با مواد پیشرفته می توانند به راندمان 10 درصد در تبدیل انرژی قابل استفاده دست یابند.

این میزان با سلولهای خورشیدی درجه تجاری برابر است.


تامین انرژی خورشیدی از طریق گیاه پاپیتال یک سیستم خورشیدی جدید که مانند یک گیاه

تامین انرژی خورشیدی از طریق گیاه پاپیتال یک سیستم خورشیدی جدید که مانند یک گیاه

پاپیتال از هزاران برگ تشکیل شده و بر روی دیوارها نصب می‌شود در طول روز می‌تواند بیشترین نور ممکن را دریافت کند.

به گزارش خبر آنلاین، یکی از منابع انرژی پاک، ‌انرژی نور خورشید است. هم‌اکنون استفاده از صفحه‌های خورشیدی روی بام خانه‌ها، بسیار رایج شده است،‌ اما سطوح دیگری هم هستند که در طول روز با نور خوشید مواجه می‌شوند و می‌توانند از این نور استفاده کنند. یکی از این سطوح دیوارها هستند. ولی در هر دیوار،‌ قسمت‌هایی بیشتر نورگیر هستند.
هم‌اکنون از نوری که به دیوارها می‌تابد می‌توان از طریق گیاهانی نظیر پاپیتال و مو، بهره‌ گرفت. این گیاهان روی دیوار می‌خزند و کم‌کم گسترش پیدا می‌کنند،‌ آنها بیشتر به قسمت‌هایی از دیوار متمایل می‌شوند که در طول روز آفتاب‌گیرتر است.
بدین ترتیب می‌توان از این ویژگی‌ها در تولید انرژی خورشیدی بهره گرفت.



استفاده از انرژی خورشیدی توسط زنبورداران



یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و بدون اثرات زیست محیطی مخرب است که از دیر باز مورد توجه بشر بوده است، طبق نظر دانشمندان انرژی سه روز تابش خورشید به زمین ‌برابر با تمام ‌انرژی ناشی از احتراق کل سوخت‌‌های ‌فسیلی در دل زمین است و انرژی حاصل از تابش 40 روزه خورشید می‌تواند انرژی مورد نیاز یک قرن را ذخیره کند. در دنیای امروز نیز رقابت برای استفاده از این انرژی پاک و ارزان از مدتها پیش شروع شده و در کشور ما نیز با آغاز هدفمندی یارانه‌ها استفاده از آن شدت بیشتری گرفته است، البته شرایط جغرافیایی کشور ما طوری است که استفاده از این نوع انرژی را راحت‌تر کرده است.
کشور ما در منطقه‌ای از کره زمین واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ قرار دارد میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که بالاتر از میزان متوسط جهانی است و متوسط سالانه بیش از 280 روزآفتابی گزارش شده است. این شرایط امکان استفاده مطلوب از انرژی خورشیدی را در کشور بیشتر کرده است.
بر این اساس تمایل به استفاده از انرژی خورشیدی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور شدت بیشتری یافته و تولیدکنندگان زیادی برای کاهش اثرات افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری اقدام به استفاده از این انرژی پاک در تولیدی ‌های خود می‌کنند.
اگر چه قبلا خبرهایی از استفاده انرژی خورشیدی در روستاها برای گرم کردن آب مصرفی بود، اما این بار مرغداری‌های قزوین با استفاده از این روش تا 30 درصد مصرف سوخت خود را پایین آورده‌اند، علاوه بر همچنین سازمان امور عشایر از این روش برای تامین سوخت جامعه عشایر استفاده می‌کند و اخیرا اتحادیه زنبورداران هم طرحی را ارائه کرده که از این به بعد سوخت مورد نیازشان از انرژی خورشیدی تامین شود.
اگرچه دولت تاکنون تسهیلات و امکانات خاصی در این زمینه نداشته، اما پیشگامی تولید کنندگان در استفاده از انرژی خورشیدی این موضوع را به یاد دولت انداخت که سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند اجرای هدفمندی یارانه‌ها را تسهیل کند و موازنه افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت تمام شده را برقرار کند.
مجریان این طرح می‌گویند: به رغم پرداخت 40 درصدی هزینه طرح توسط دولت اما همچنان مشکلات تامین نقدینگی وجود دارد که دولت با جلساتی که برگزار می‌کند به دنبال تعریف بسته حمایتی جدید و ارائه تسهیلات به اجرا کنندگان این طرح است.
در این میان بسیاری تولید کنندگان منتظر نبوده و هم اکنون تعداد 2 مرغداری در قزوین و 4 مرغداری در شمال کشور و نیز خانوارهایی استان سیستان و بلوچستان و تهران و سبزوار نسبت به این کار اقدام کرده‌اند.

*برگزاری جلسات مشترک وزارتخانه‌‌ها برای توسعه انرژی خورشیدی

استان قزوین از پیشتازان استفاده از انرژی خوشیدی در مرغداری‌ها است. محمدرضا صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طبق پیگیری‌هایی که از سوی وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود به دنبال تصویب بسته حمایتی در باره استفاده از انرژی خورشید در بخش کشاورزی هستیم در این خصوص وزارت نفت، وزارت کشاورزی و سازمان بهینه سازی سوخت جلساتی داشته‌اند،اما چیزی که مشخص است 40 درصد تجهیزات انرژی خورشید را دولت پرداخت می‌کند و در صدد هستیم تا برای 60 درصد باقیمانده هم با تسهیلات مدت‌دار در اختیار کشاورزان قرار گیرد
صفری با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در یک مرغداری 50 هزار قطعه‌ای تا 200 هزار لیتر مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، گفت:کل نیاز سوخت استان قزوین در بخش کشاورزی 40 میلیون لیتر در ماه است که با استفاده از انرژی خورشیدی که فعلا به کار گرفته شده، 12 هزار لیتر در ماه صرفه جویی خواهد شد.

*انرژی خورشیدی در مرغداری‌ها

علی اسکویی مدیر تولید یک مرغداری در قزوین در مورد هدف خود از استفاده انرژی خورشیدی می‌گوید: انرژی خورشیدی پاک، ارزان و خدادادی است و اصلا بی‌منت و بی‌پایان است، رایگان و در دسترس، امن و بی‌خطر بوده و مهم تر از همه هیچ ریسکی ندارد و در هر زمانی که لازم باشد وجود دارد
وی افزود: استفاده از انرژی پاک و خدادادی موجب پایداری در دریافت انرژی شده و ضریب اطمینان تولید را افزایش می‌دهد به طوری که یک تولید کننده از انرژی تولیدی خود مطمئن است و این در تولید نقش بسیار موثری دارد زیرا جلوی نوسان هزینه و تولید را می‌گیرد و به زبان ساده سود تولیدی‌اش تضمین است.
اسکویی که در حال حاضر دو واحد مرغداری خود در استان قزوین را به انرژی خورشیدی تجهیز کرده است، می‌گوید: یک واحد 50 هزار قطعه‌ای با 17 میلیون تومان به راحتی به تجهیزات استفاده از انرژی خورشید تجهیز می‌شود که 40 درصد آن را طبق قرارداد مدیریت بهینه‌سازی سوخت پرداخت می‌کند و تنها 60 درصد قیمت یعنی حدود 10 میلیون تومان آنرا مرغداری‌ها پرداخت می‌کنند.
اسکویی‌ گفت: استفاده از انرژی خورشیدی به طور میانگین 30 درصد در کاهش مصرف سوخت مرغداری‌ها موثر است و مبلغی که برای خرید این دستگاه‌ هزینه می‌شود طی 2.5 تا 3سال با صرفه‌جویی حاصل از سوخت برگشت داده می‌شود.
اسکویی گفت: با استفاده از این سیستم در هر واحد مرغداری سالانه 40 هزار لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند که ارزش بهای آن با گازوئیل 150 تومانی، 6 میلیون تومان در سال در هر واحد مرغداری است.
اسکویی در این زمینه که چرا با وجود حمایت دولت هنوز استفاده‌کنندگان از این انرژی پاک خداوندی رشد مناسبی ندارد ،گفت: کمبود نقدینگی مهمترین مشکل است زیرا با اینکه دولت 40 درصد هزینه را قبول می‌کند، اما برخی مرغداران قادر به پرداخت 10 میلیون تومان لازم برای هر واحد مرغداری نیستند.
اسکویی ادامه داد: این ایده سالها در ذهن خودم بود و قبل از اینکه دولت اعلام کند 40 درصد اجرای این طرح را پرداخت می‌کند، اقدام به اجرای این طرح کردم.
وی گفت: شرکت‌های کیان انرژی، اخگر و انرژی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

*انرژی خورشیدی در زنبورستان‌ها

ظرفیت بی‌پایان انرژی خورشیدی که میلیاردها سال است جهان هستی را از انرژی بی‌دریغ خود بهره‌مند می‌سازد تولید کنندگان عسل را نیز بر این داشته که به جای التماس به خلق خدا برای گرم کردن زنبورهایی که همواره در طول شبانه‌روز مدام در فعالیتند تا به همین خلق خدا بهره رسانند از انرژی بی‌منت خداوندی استفاده کنند زیرا اساسا آنها به کار بی‌منت عادت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه زنبورداران کشور با بیان اینکه همسو با قانون هدفمندی یارانه ها و برای کاهش اثرات افزایش قیمت سوخت طرح‌ کاهش سوخت و افزایش بهره‌وری را ارائه داده‌اند، گفت: طرح استفاده از انرژی خورشیدی در چادرهای پرورش عسل می‌تواند تا 80 درصد کاهش مصرف انرژی شود.
عفت رئیسی گفت: انرژی خورشیدی برای یک زنبوردار فوق‌العاده مهم است، زیرا از آنجایی که زنبورستان‌ها در مناطق کوهستانی قرار دارد و راههای دسترسی به آنها هم مشکلات تردد دارد هزینه انتقال سوخت بالاست از سوی دیگر قیمت این سوخت ارزان است و قیمت تمام شده را پایین می‌آورد، مهمتر از همه گرمای به موقع در زمستان برای زنبورها مهم است و با کوچکترین تنش سرما از بین می‌روند که استفاده از انرژی خورشید این مشکل را بر طرف خواهد کرد.

*استفاده از انرژی خورشیدی در جامعه عشایر

مصطفی احمدیان کارشناس در امور عشایر می‌گوید: جامعه عشایر مدام در حال حرکتند، ثابت کردن منابع انرژی آنها سخت است اما در این میان استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها امکان استفاده از انرژی پاک و ارزان را برای آنها میسر می‌سازد از سوی دیگر شرایطی را فراهم می‌سازد تا آنها هر زمان که محموله کوچ خود را برا اسکان موقت در نظر می‌گیرند پنل‌های خورشیدی را پهن کرده و فوتون های خورشیدی را به سمت خود سرازیر می‌کنند این یعنی انرژی در دسترس و آسان.
این کارشناس گفت: سازمان امور عشایر در این راستا عشایر سبزوار، تهران و سیستان و بلوچستان را به این سامانه تجهیز کرده و قرار است امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای تمام عشایر کشور را فراهم سازد.
وی افزود: حدود 213 هزار خانوار با جمعیت حدود یک میلیون و 200 هزار نفر زندگی می‌کنند که استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف موجب در دسترس بودن این انرژی خواهد بود.

به هر حال مزایای فراوان استفاده از انرژی خورشیدی بر کسی پوشیده نیست و اگر تنها در نظر بگیریم که مصرف سوخت دامداری‌های کل کشور 9.5 میلیون لیتر گازوئیل در ماه است، با استفاده از انرژی خورشیدی 28.5 میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود که با قیمت هر لیتر گازوئیل 150 تومان، 4 میلیارد و 275 میلیون تومان در ماه صرفه‌جویی خواهد شد. از سوی دیگر باید در نظر بگیریم که سوخت فسیلی کشور ما طبق نظر دانشمندان تا 30 الی 40 سال مهمان ما خواهد بود اگرچه طرح استفاده از انرژی خورشیدی الان به عنوان علاج واقعه و به همان گستردگی محدود است اما باید با چشم ‌انداز گسترده‌ و با پیش‌بینی تمام مسائل بعد از پایان سوخت فسیلی طرحی ملی و متناسب که بتواند به مشکلات آن زمان فائق آمد ریخته شود، اگر امروز تولید کنندگان طرح استفاده از انرژی خورشیدی را یاد دولت و تصمیم‌گیران می‌اندازند، اما این وظیفه دولتمردان است که با استفاده از بدنه کارشناسی دولت طرح‌هایی تدوین کنند که حداقل 50 سال جلوتر از نیاز جاری جامعه باشد و اگر غیر از این باشد تولید و اقتصاد جامعه در کوچکترین نابسامانی‌ها و نوسانات گرفتار خواهد شد.






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد