انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

دوچرخه خورشیدی

مخترع ایرانی موفق به طراحی و ساخت دوچرخه خورشیدی شد که قادر است با استفاده از انرژی خورشیدی با سرعت 25 تا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند.




انرژی مورد نیاز دوچرخه خورشیدی از طریق سلول‌های خورشیدی که در سطحی نسبتا کوچک در پشت دوچرخه نصب شده تامین می‌شود. علاوه بر این یک باتری الکتریکی 12 ولت به عنوان تغذیه کمکی در شرایطی که نور خورشید وجود ندارد در عقب دوچرخه نصب شده تا در زمان تاریک شدن یا ابری بودن هوا هم امکان استفاده از دوچرخه باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته طراحی دوچرخه به صورتی است که سیستم خورشیدی و الکتریکی با یک کلید که روی فرمان دوچرخه نصب شده کنترل می‌شود و در مواردی که امکان استفاده از سیستم خورشیدی یا باتری نباشد دوچرخه خورشیدی مثل یک دوچرخه معمولی با رکاب زدن به حرکت خود ادامه می‌دهد.

دنیانور تصریح کرد: سیستم دوچرخه خورشیدی به صورتی طراحی شده که کمترین مزاحمت و اضافه وزن را برای دوچرخه و راکب آن داشته باشد. همچنین با تکمیل طرح صفحات محافظی در عقب دوچرخه نصب می‌شود تا در صورت تصادف و سقوط دوچرخه آسیبی به صفحات و سیستم خورشیدی آن نرسد.

این مخترع درباره نحوه تامین انرژی دوچرخه توسط سیستم خورشیدی گفت: سنسورهای خورشیدی نصب شده در عقب دوچرخه انرژی خورشیدی را به کیت تبدیل متصل کرده و انرژی به الکتروموتور منتقل می‌شود و در صورت کمبود توان، باتری تعبیه شده در دوچرخه که با برق شهری و سیستم خورشیدی قابل شارژ است فعال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: ساخت نمونه اولیه این خودرو حدود دو میلیون و 800 هزار تومان هزینه در پی داشته ولی در صورت رسیدن به تولید انبوه، دوچرخه خورشیدی با قیمتی حدود 200 هزار تومان قابل عرضه به مشتریان خواهد بود. البته نمونه پرتابل سیستم خورشیدی هم ساخته شده که به سهولت روی انواع دوچرخه‌های معمولی قابل نصب است.

دنیانور با بیان اینکه نمونه موتورسیکلت خورشیدی را با وزن به مراتب کمتر طراحی کرده است، خاطرنشان کرد: سیستم دوچرخه و موتورسیکلت خورشیدی که بر خلاف وسایل نقلیه موتوری فاقد هر گونه آلاینده زیست محیطی است و از مصرف میلیون‌ها لیتر بنزین در کشور جلوگیری خواهد کرد می‌تواند در سراسر کشور خصوصا استان‌های جنوبی و مرکزی که همواره از نعمت آفتاب بهره‌مندند به راحتی جایگزین دوچرخه و موتورسیکلت‌های معمولی شود ضمن اینکه به دلیل نداشتن سرعت زیاد (حداکثر 30 کیلومتر) خطر تصادفات را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌های خاص این سیستم می‌تواند برای استفاده گروه‌های خاص مثلا نوجوانان یا زنان و حتی به صورت ویلچر برای استفاده معلولان عرضه شود.

دنیانور با تشکر از حمایت‌ شرکت آساک دوچرخه در اجرای این طرح تصریح کرد: در نمونه‌های بعدی دوچرخه خورشیدی امکان حرکت خودکار صفحات خورشیدی به سمت خورشید هم پیش‌بینی شده که سهولت و کارآیی سیستم را افزایش می‌دهد.

وی، کمک به کاهش ترافیک شهرها، وزن کم (برای جابه‌جایی)، قابلیت نصب در بیشتر وسایل نقلیه و نصب آسان را از مزایا و ویژگی‌های استفاده از سیستم دوچرخه خورشیدی عنوان کرد.

عضو انجمن مخترعان کشور که سه اختراع ثبت شده و پنج اختراع در شرف ثبت دیگر نیز دارد به ایسنا گفت:‌ اغلب این اختراعات در زمینه خودرو و وسایل نقلیه عمومی هستند از جمله نخستین صندلی دزدگیر دنیا با قابلیت گیرانداختن و جلوگیری از خروج سارقان از خودرو که با وجود کارایی بالا و گذشت سال ها از ساخت آن به دلیل عدم حمایت بخش‌های ذی ربط هنوز امکان تولید انبوه پیدا نکرده است.

دنیانور تصریح کرد: این سیستم برخلاف سیستم‌های متداول موسوم به «دزدگیر» که تنها نقش آگاه کننده و اعلام‌کننده دارند، می تواند عملا سارقان خودرو را گرفته و از خروج آنها جلوگیری کند و در عین حال از تمامی قابلیت‌های آگاه‌کنندگی سیستم‌های معمول برخوردار است.

وی گفت: این سیستم به نحوی طراحی شده که اگر فرد غیرمجازی وارد خودرو شود علاوه بر فعال شدن آژیرها، قفل شدن خودرو و جلوگیری از روشن شدن آن، صندلی خودرو نیز به سمت فرمان بلند شده و فرد بین صندلی و فرمان خودرو گرفتار می‌شود و بدین ترتیب امکان خروج از خودرو را از دست می‌دهد.

 

دنیانور در عین حال تصریح کرد: سازوکار فعال شدن صندلی دزدبند به صورتی است که صدمه‌ای به فرد وارد نمی‌کند و صرفا مانع از حرکت و خروج وی از خودرو می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: به منظور افزایش ضریب اطمینان صندلی دزدبند طراحی آن به گونه‌ای انجام شده که علاوه بر سیستم‌های کنترل از راه دور متعارف از طریق‌های سنسورهای وزنی تعبیه شده در زیر صندلی نیز فعال می‌شود بدین صورت که اگر فردی که وزن وی با وزن متعارف راننده خودرو تفاوت داشته باشد روی صندلی بنشیند سیستم صندلی دزدبند به طور خودکار فعال می‌شود


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد