انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

قطار خورشیدی

نخستین قطار سریع السیر خورشیدی، کویر ایران را در می‌نورد

حجم سرمایه‌گذاری در خط آهن سریع السیر اصفهان – قم – تهران 8/4 میلیاردیورو معادل 120 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
برای نخستین بار با مشارکت یک کنسرسیوم اروپایی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خط آهن برقی در کویر ایران ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایلنا، محمد علی بابرشمس، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آرتین پویان افزود: این شرکت در خرداد ماه امسال پس از کسب توافق نهایی با وزارت راه و شهرسازی ،به صورت BOT آماده اجرایی شدن عملیات اجرای این خط آن 420 کیلومتری است.
نماینده کنسرسیوم اروپایی ، حجم سرمایه‌گذاری در خط آهن سریع السیر اصفهان – قم – تهران را 8/4 میلیاردیورو معادل 120 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این پروژه که در دو خط ایجاد می‌شود پس از اجرایی شدن قرارداد، 4 سال بعد به بهره برداری خواهدرسید.
وی اظهار داشت: قطارهای High teck که مختص چنین خط آهنی است و با انرژی خورشیدی حرکت می‌کند قادر است مسافت 300 کیلومتر را در مدت یک ساعت طی کند.
بایر شمس یادآور شد: به منظورتامین سوخت این نوع قطار نخستین نیروگاه 400 مگاواتی انرژی خورشیدی در طول مسیر حرکت قطار ایجاد خواهد شد.
وی افزود: این خط آهن قابلیت تردد قطارهای High teck در قالب مسافربری و باری را دارد به طوری که هر رام قطار مسافربری 600 مسافر و قطار باری حداکثر 000/10 تن بار را جابه جا می‌کند.
وی سپس با توجه به اهمیت انتقال دانش فنی این نوع فناوری که در انحصار چند کشور خاص اروپایی است تصریح کرد: قرار است دانش فنی این پروژه توسط مهندسین و مشاوران شرکت زیمنس آلمان در اختیار مهندسان ایرانی قرار گیرد.
سرمایه گذار بخش خصوصی ادامه داد: تولید قطار از نوع High teck و تولید ریل، بالاست علائم و ارتباطات، تراورس، تملک اراضی جزو تعهدات این شرکت است. ضمن اینکه طرح مطالعاتی پروژه از6 ماه قبل به همت مشاوران و کارشناسان داخلی آغاز شده است.
به گفته وی با اجرایی شدن طرح فوق اشتغال 8000 نفر فراهم خواهد شد.

طرح تولید «سلول‌های خورشیدی» با فناوری بومی کلید خورد

با تصویب کمیسون دائمی شورای عالی عتف طرح تولید «سلول‌های خورشیدی» با فناوری بومی کلید خورد

 

دبیر شورای عالی عتف از تصویب پروژه تولید سلول‌های خورشیدی با فناوری بومی به عنوان یکی از طرح های کلان ملی در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، دکتر مهدی‌نژاد نوری در حاشیه شصت و سومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)  گفت: در این جلسه با بررسی سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مقرر شد از این پس، بندهایی از این سیاست‌ها که مربوط به وزارت علوم و شورای عالی عتف است در تصویب پروژه‌ها و اولویت‌های مورد نیاز کشور در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری استفاده شود.

وی با بیان این که در ادامه جلسه، گزارش الگوی مدیریت تحقیقات در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط رییس موسسه آ‌موزش و تحقیقات وزارت دفاع ارائه شد، خاطرنشان کرد: در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا، تحقیقات دفاعی پیش رو بوده و از این رو دارای طرح‌ها و برنامه‌ها و موفقیت‌های زیادی هستند که می‌تواند به خوبی مورد استفاده سایر قسمت‌ها قرار بگیرد.
مهدی‌نژاد نوری ادامه داد: مهمترین بحث این الگو این است که امروز بخش دفاعی با الگوی «هسته دانا و شبکه توانا» به دنبال این است که بتواند نیازهای خود را به درستی شناسایی کرده و بخش اندکی را از درون خود و حداکثر ‌آن را از ظرفیت‌های ملی تامین کند.
دبیر شورای عالی عتف تصریح کرد: بحث بعدی جلسه کمیسیون دائمی شورا، تشریح پروژه تولید در حد نمونه سلول‌های خورشیدی توسط کنسرسیومی متشکل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه تربیت مدرس و وزارت صنایع بود. با توجه به اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند انرژی خورشیدی هم در نقشه جامع علمی کشور و هم در بررسی‌های کمیسیون تخصصی شورای عالی عتف مورد تاکید است، ایجاد زیر ساخت‌های مرتبط با آ‌ن مورد توجه بوده که از جمله آنها تولید سلول‌های خورشیدی است.
مهدی‌نژاد نوری ادامه داد:‌ از این رو با توجه به فناوری موجود در پژوهشگاه مواد و انرژی در تولید سلول‌هایی با راندمان 17 درصد و منابع بسیار وسیع سیلیس در کشور که امکان تولید سیلیسیوم از آنها وجود دارد قرار شد این پروژه به عنوان پروژه ملی مورد حمایت قرار بگیرد تا از سیلیس‌ داخلی، سلول‌های خورشیدی هم برای مصارف داخلی و صادرات تولید شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد