انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

اینترنت ملی

این روز ها بحث های مختلفی در باره اینترنت ملی(داخلی) در کشور مطرح است. وکمتر کسی اطلاع کاملی از چگونگی اجرای طرح دارد. این که آیا با افتتاح آن اینترنت جهانی قطع میشود. یا اینکه نه . کاربران مختارند .هم از این و هم از آن استفاده کنند. یا اینکه اینترنت جهانی محدود و برای استفاده کاربرانی خاص محدود میشود.

در هر حال محدود کردن و یا قطع اینترنت جهانی. به نفع شکوفائی کشور نیست. و با آزادی اندیشه مغایرت دارد.

البته اینکه از لحاظ امنیتی و سرعت و.. یک شبکه اینترانت داخلی برای سرعت بخشیدن به کارهای روز مره مردم و دولت الکترونیک. لازم به نظر میرسد. ولی دلیل نمیشود که حصاری دور خود کشیده و خود را از اطلاعات علمی و .....محروم کنیم. مگر کره شمالی که خود را از جهان جدا و منزوی کرد به کجا رسید.؟ که ما..!

«اینترنت ملی جایگزین اینترنت جهانی می‌شود» این یک جمله خبری است؛ جمله‌ای که هفته‌هاست نقل برخی محفل‌ها و یا به قول معروف،‌‌ همان اینترنت‌بازان است. خبری که پس از کند شدن بسیار زیاد سرعت اینترنت بر سر زبان‌ها افتاد و یک دلیل برای آن به ذهن‌ها آمد: راه‌اندازی اینترنت ملی؛ شبکه‌ای که به قول دولتی‌ها تا پایان برنامه پنج توسعه نهایی خواهد شد و مهم‌ترین دستاورد آن، ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی عنوان شده است. دستاوردی که سیستم اینترنتی کشور را می‌تواند از حملات سایبری دیگر کشور‌ها، به‌خصوص آمریکا، به‌عنوان قلب و مغز سیستم سایبری جهان به‌عنوان صاحب و مالک اینترنت بین‌المللی، مصون کند.
با تمام این تفاسیر، اگر از اهداف کلانی که برای این پروژه عظیم ملی در نظر گرفته شده است بگذریم، شاید یک نکته بیشتر از بقیه مباحث مطرح‌شده دراین‌باره فکر کاربران اینترنت کشور را به خود مشغول کند: سرعت اینترنت؛ نکته‌ای که پیش از راه‌اندازی این پروژه به شدت برای کاربران دردسرساز شده است. نکته‌ای که وزیر ارتباطات نیز در آن شکی ندانسته است و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز به نقل از شرکت ارتباطات زیرساخت، قطعی یکی از لینک‌های ارتباطی به کشور از کانال فجیره امارات را دلیل این اختلال دانسته اند. دلیلی که بلافاصله از سوی این شرکت تکذیب شد. شرکت ارتباطات زیرساخت، هر بار در پاسخ به کندی سرعت اینترنت و قطعی آن، به آوردن آمار و ارقام خطوط STM بسنده و حتی ادعا می‌کند که قطع مسیر جنوب کشور با نزدیک لینک STM، هم خللی در اینترنت پدید نخواهدآورد. این اخبار درباره کندی سرعت اینترنت از هفته گذشته در حالی به گوش می‌رسد که با قوت گرفتن بحث راه‌اندازی اینترنت ملی، وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرده است، با اجرای اینترنت ملی در کشور، افزایش پهنای باند دسترسی اینترنت با سرعت حداقل مگابیت در ثانیه برای کاربران اتفاق بیفتد. حال همچنان کاربران اینترنت در کشور امیدوارند با شروع دهه فجر- زمانی که برای تاسیس این پروژه عظیم ملی در نظر گرفته شده- بتوانند کارهای اینترنتی خود را بدون هیچ دردسری انجام دهند. امیدی که همچنان در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.
اینترنت ملی، راهی برای مصون ماندن کشور از حملات سایبری
در همین هفته جاری بود که پایگاه اطلاع رسانی دولت، خبر از مهم‌ترین دستاورد راه‌اندازی پروژه اینترنت ملی، یعنی مصون بودن شبکه اینترنت کشور از حملات سایبری دیگر کشور‌ها، داد. این پایگاه همچنین اعلام کرد این پروژه، آمریکا را به‌عنوان قلب و مغز سیستم سایبری جهان، به‌عنوان صاحب و مالک اینترنت بین‌المللی با نگرانی‌هایی مواجه کرده است که دستیابی به اهداف خود از طریق جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران را بسی دشوار‌تر از پیش و با هزینه‌های جبران‌ناپذیر‌تر خواهد دید. این پایگاه اطلاع‌رسانی همچنین، این مسئله را که کشور ما به طور مرتب در معرض حملات اینترنتی قرار دارد، مسلم دانسته و اعلام کرده تا به امروز ظرفیت خوبی در بحث تامین امنیت و ایمنی برای شبکه‌های داخل کشور فراهم بوده است؛ اما با ایجاد شبکه ملی اطلاعات به طور قطع با یک تحول و انقلاب در تامین امنیت فضای مجازی در کشور روبه‌رو خواهیم بود. اما علاوه بر این هدف کلی برای راه اندازی اینترنت ملی، اهداف دیگری نیز از سوی «رضا تقی‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان شد. تقی‌پور با تاکید بر اینکه در کنار شبکه ملی اطلاعات، اینترنت را به عنوان یک سرویس به‌‌ همان شکلی که تاکنون وجود داشته است، کماکان خواهیم داشت، گفته است: «با اجرای این پروژه ملی، پهنای باند داخل را به صورت امن و حفاظت شده برای کسب و کار اقتصادی و حریم شخصی خانوار‌ها توسعه خواهیم داد.» وی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، دورکاری، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را از جمله برنامه‌های قابل ارائه برروی شبکه ملی اینترنت عنوان کرده و افزوده است: «شبکه ملی اینترنت یا شبکه اطلاعات ملی بر پایه پروتکل اینترنت طراحی‌شده و یکی از زیر‌ساخت‌های اصلی دولت الکترونیک محسوب می‌شود و پهنای زیاد باند، ارسال تصویر، صوت و حجم زیاد اطلاعات از ویژگی‌های این شبکه است.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین، با تشریح ابعاد مختلف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های این پروژه را تخصیص اعتبارات سالیانه آن عنوان کرد و به مهرگفت: «راه‌اندازی سریع این پروژه، نیازمند آن است که این اعتبارات به صورت یک‌جا و در سال اول اختصاص یابد.» این سخنان در حالی از سوی وزیر ارتباطات کشور بیان می‌شود که پیام کرباسی، سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای نیز در گفت‌و‌گویی ‌ با روزنامه «روزگار» گفته است که به‌زودی شبکه اینترنت ملی (اینترانت) در ایران راه‌اندازی می‌شود و با افتتاح اینترنت ملی، ارتباطات اینترنتی ایران با اینترنت جهانی قطع خواهد شد. کرباسی گفته است که با راه‌اندازی اینترنت ملی، سرعت اینترنت کاربران تا دو مگابایت بر ثانیه افزایش خواهد یافت و تایید کرده است که دسترسی به برخی از وب‌سایت‌های جهانی مسدود خواهد شد.
میلیارد تومان، هزینه راه‌اندازی اینترنت ملی
در حالی‌که وزیر ارتباطات و فناوری کشور، راه‌اندازی اینترنت ملی را یکی از مهم‌ترین خدمات دولت الکترونیک می‌داند، اظهارکرد که شاید نتوان از مقدار هزینه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده است، چشم پوشی کرد. هزینه‌ای که به گفته تقی‌پور، یکی از محدودیت‌های اجرای این پروژه است. وی در این باره به مهر گفت: «در صورتی که بتوانیم تمامی اعتبارات این پروژه را به صورت یک‌جا دریافت کنیم، زمان‌بندی اجرای این پروژه به طور قطع تغییر خواهدکرد.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اختصاص مبلغ میلیارد تومان را در شرایط فعلی و با نرخ‌های امروزی برای تحقق شبکه ملی اینترنت مورد نیاز دانست و گفت: «در صورتی‌که این مبلغ به مرور در اختیار ما قرار گیرد، هر سال بخشی از این پروژه عملیاتی خواهد شد.»
کافی‌نت‌ها آیین‌نامه جدید را اجرا کنند
در حالی که اخبارکلید خوردن اینترنت ملی از سوی دولت به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد اخبار دیگری در حوزه اینترنت و کامپیوترهمچنان خبرساز است. به‌طوری‌که آیین‌نامه جدیدی برای کافی‌نت‌داران از سوی معاونت اجتماعی و الکترونیک پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) ابلاغ شده است. آیین‌نامه‌ای که برای شفاف‌سازی عملکرد و ساماندهی ‌دفا‌تر خدمات اینترنتی و کافی‌نت‌ها و کاهش مخاطرات و آسیب‌ها و حمایت از فعالیت قانونی مدیران و صاحبان کسب و کار این دفا‌تر، ارائه شده است. به گزارش مهر، آیین‌نامه پلیس فتا، با توجه به نگرانی‌های پیش‌آمده برای شهروندان، ناشی از سرقت اطلاعات و حساب‌های شخصی و دیگر اطلاعات آنان و عدم ساماندهی دفا‌تر خدمات اینترنتی و نیز تامین امنیت کاربران و استفاده‌کنندگان از سرویس‌های دفا‌تر خدمات اینترنتی، صادر شده است. از مهم‌ترین موارد این ابلاغیه می‌توان به ممنوعیت استفاده از فیلتر‌شکن، عدم ارائه هرگونه خدمات غیر حضوری از طریق دفا‌تر خدمات اینترنت، ثبت اطلاعات هویتی کاربران با دریافت مدارک شناسایی معتبر، نصب دوربین مداربسته در این مراکز و... اشاره کرد. فتا همچنین به کافی‌نت‌داران هشدار داده است که اگر به این ابلاغیه جدید عمل نکنند، با آن‌ها برخورد قضایی صورت می‌گیرد و عواقب آن به عهده خود این افراد خواهدبود. هشداری جدی که به نظر می‌رسد از پشتوانه قضایی قوی‌ای بهره می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد