انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

آب شیرین کن خورشیدی

با دو شیوه میتوان در مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان از انرژی خورشیدی استفاده و آب شور را شیرین و استفاده کرد.



1- با استفاده از برق خورشیدی حاصل از پانلهای تولید برق از آفتاب. هم میتوان برق منازل را تامین کرد هم اینکه با استفاده از آب تصفیه کن های خانگی که قیمت مناسبی هم دارند. آب های شور را شیرین و مردم مصرف کنند.





2- در سطح کلان میتواند دولت و یا شهرداری ها با استفاده از انرژی گرمایشی خورشید(سهموی) با متمرکز کردن نور خورشید توسط آئینه ها در یک نقطه آب را به جوش آورده و از بخار آن آب شیرین تولید . ویا از آن در توربین ژنراتور برق تولید کرد. و مناطق محروم سواحل جنوب ایران را به مناطق سبز و زیبا جهت گردشگری. و دیگر فعالیت های اقتصادی تبدیل کرد.

مضافا اینکه در مناطق جنوبی ایران درختی بنام حرا میروید که خود یک دستگاه آب شیرین کن طبیعی است. که توسط آن میتوان مناظر زیبائی از جنگلهای طبیعی درخت حرا  ایجاد کرد . که مستقیما از آب دریا تغذیه میکنند. و سواحل را از این خشکی بیرون آورد.

همچنانکه در کشور هائی نظیر تایلند که هوا هم گرم است. سواحلی دیدنی ایجاد کرده اند. وسیل گردشگر را از تمام جهان جلب کرده اند. ولی در سواحل ایران . دستشوئی هم یافت نمیشود . تا امکانات دیگر!!



مدیر عامل آبفای سیستان و بلوچستان از مطالعه و بررسی بکارگیری انرژی خورشیدی به منظور شیرین کردن آبهای شور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا کرمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه گفت: شرکت آبفای استان در نظر دارد تا در صورت موفقیت این طرح از انرژی لایزال خورشید به منظور شیرین کردن آبهای دریای عمان در استان استفاده کند.

وی با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی در حال حاضر بیش از 30 درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: در حال حاضر در دنیا با روش نمک‌زدایی از آبهای شور به منظور دستیابی به آب شیرین استفاده می‌شود که این روش نیاز به مصرف انرژی بسیار زیاد و استفاده از سوختهای فسیلی یا برق دارد.

کرمی‌نژاد گفت: با استفاده از روش تقطیر بر اثر تبخیر آب توسط انرژی خورشید می‌توان به آب آشامیدنی با کیفیتی بسیار مطلوب دست یافت که در استان سیستان و بلوچستان به دلیل کثرت روزهای آفتابی و انرژی خورشیدی رایگان این طرح در حال مطالعه و بررسی است.

وی گفت: با پایان یافتن این پروژه و در صورت حصول نتیجه و همچنین مقایسه اقتصادی روشهای استحصال آب این طرح در آینده‌ای نزدیک وارد مدار اجرایی خواهد شد.

وی کیفیت آب استحصال شده در این طرح را نسبت به سایر طرحهای مشابه بسیار مطلوب توصیف کرد و افزود: هدایت و کنترل سیستمها و همچنین عدم نیاز به پیش‌ تصفیه برای آب ورودی یکی دیگر از مزیتهای این طرح است.






جنگل دریایی حرا(2)

شکوفه حرا

جنگل دریای حرا

درخت حرا در خرداد ماه به شکوفه و گل می نشیند و گل های زرد کوچک آن در زمینه سبز شاخ و برگ درخت بسیار زیباست . گل حرا عطر ملایم و شامه نوازی دارد.

 هوای گرم و نمناک اوایل تابستان ، سرشار از عطر سنگین گل حرا، چنان چتر سحرانگیزی بر سراسر فضای جنگل و دریا می گستراند که به راستی نفس گیر است. عطر گل حرا رایحه غریبی است. چیزی شبیه بوی همه ادویه های هندو چین! بویی ناشناخته و مبهم! بویی که در هیچ گل و گیاه دیگری نشان و حضور ندارد. بویی کاملا ویژه و خیال انگیز، تداعی کننده سرزمین های دور و دست نیافتنی.

گل حرا خوشه ای کوچک ، زرد براق و بسیار معطر و پر شهد است . چهار گلبرگ آن همیشه به نظر خیس و مرطوب می رسد. انبوه زنبورها ی عسل وحشی در سراسر زمان شکوفایی حرا بر فراز این جنگل وسیع در پروازند و میهمان این خوان رنگین . عسل تولید شده توسط زنبورهای وحشی قشم که در لابه لای درختان و در میان سرشاخه ها کندو می سازند ، خوشمزه و بسیار معطر است . عسل تابستانه قشم از شهد گل حرا به دست می آید و بوی غریب گل حرا را با خود دارد. مردم محل برای این عسل خواص درمانی بسیار  قائلند.

در اواخر تیر ماه تا اواسط مردادماه گل ها به میوه تبدیل می شوند . میوه حرا بادامی شکل و کوچک است . زمان بذرگیری نیمه دوم مرداد تا نیمه اول شهریور ماه است و در شرایط مناسب 90 در صد آنها در فاصله 10 تا 15 روز جوانه می زنند و در دو تا سه سال رشد می کنند و به ارتفاع یک تا یک و نیم متر می رسند.

دانه درخت حرا، بر خلاف بذر درختان خشکزی ، بر روی درخت مادر جوانه می زند و سپس از پایه مادری جدا شده و در گل و لای پای درختان فرو می رود و نهال جدیدی را به وجود می آورد و به همین دلیل آن را شبه زنده زا می گویند

فایده های حرا

جنگل دریای حرا

از دیگر ویژگیهای درختان حرا شیرین کردن آب دریا و مصرف آن و ترشح نمک از طریق برگ ها است. نمک ترشح شده از گیاه را به خوبی می توان به صورت برآمدگی هایی در پشت برگ ها مشاهده کرد.

سرشاخه و برگ درختان حرا علاوه بر خوش خوراک بودن ، دارای ارزش غذایی معادل یونجه و جو برای حیوانات است.

از این درخت همچنین می توان خمیر کاغذ تهیه کرد. در بعضی از کشورها از چوب درخت حرا تسبیح و گردن بند درست می کنند

جنگل های حر اگرچه توده خالص و یک دستی هستند که هیچ گونه تنوع گیاهی در آنها دیده نمی شود ولی از تنوع جانوری بسیاری برخوردارند. این تنوع مدیون موقعیت گذرگاهی این جنگل ها است. علاوه بر آن ، کفه های گلی و باتلاق ها نیز هر یک سهمی در این تنوع دارند.

جنگل های حرا در یک محیط زیستی دینامیک واقع شده اند که سطح آب در آنها به شدت نوسان دارد. در واقع این جنگل ها تالاب هایی هستند که پیوسته در برابر تغییرات جریان آب شور و شیرین قرار دارند.

موقعیت گذرگاهی اگرچه سبب می شود که جنگل های حرا از غنای هر دو اکوسیستم آب شور و شیرین و خشکی و دریا بهره مند شوند ولی همین موقعیت نقطه آسیب پذیر این جنگل ها نیز به حساب می آید . زیرا از هر دو سو می توانند مورد آسیب قرار گیرند. این ویژگی سبب شده است که جنگل های  مانگرو نیز به عنوان زیستگاه حساس شناخته شوند.

پرندگان حرا

جنگل های حرا در قشم زیستگاه بیش از 110 گونه پرنده هستند که هر یک به نوعی به آن وابسته اند. حدود 3/1 درصد گونه های پرندگان و 25 درصد پرندگان ایران در این جنگل ها در جمعیتی بین 30 تا 50 هزار دیده شده اند.

حضور پرندگانی همچون پلیکان پا خاکستری با تعدادی کمتر از 200 قطعه و گیلانشاه خالدار با جمعیتی کمتر از 100 قطعه – که در معرض انقراض قرار دارند- در این جنگل ، اهمیت حیاتی این منطقه را به عنوان یکی از زیستگاه های پرندگان آبزی نادر و حمایت شده، بیش از بیش روشن می کند.

جنگل دریای حرا

به هنگام بالا آمدن آب ( مد) فقط تاج درختان حرا را می توان دید و تنه درختان در زیر آب است. در موقع جزر دو چهره دیگر به جنگل ها اضافه می شود که کفه های گلی و مانداب ها که هر دو برای پرندگان آبزی محل مناسبی برای تغذیه به شمار می رود.

بیشترین تراکم پرندگان در این منطقه در پاییز و زمستان و کمترین آن در تابستان است. اجتماع اگرت ساحلی ، اگرت بزرگ ، حواصیل خاکستری، نوک پارویی، پلیکان پا خاکستری، فلامینگو، انواع گیلانشاه ها ، کاکایی ها، سلیم خرچنگ خوار و بالکان ها در این جنگل ها دیده می شود که در جزیره کوچک و بزرگ آن تخم گذاری می کنند و بدین ترتیب اهمیت حفاظت و حراست از منطقه را بیشتر نمودار می کنند. این پرندگان با نوک های متفاوت خود که هر یک کاربرد ویژه ای دارند برای تغذیه از آبزیان و خاکزیان به این زیستگاه ها رو می آورند.

اگرت ها با نوک های نیزه ای خود طعمه را در آب و گل می جویند. نوک قاشقی غذای خود  را از آب پارو می کند . گیلانشاه ، نوک  کمانی خود را برای یافتن غذا تا اعماق خاک خیس خورده فرو می برد . فلامینگو از آبزیان داخل آب صید می کند. منقار پلیکان ، مثل ملاقه ای بزرگ ، هر بار که از آب پر می شود مقداری از آبزیان را در خود دارد.

تاج درختان حرا محل استراحت و آشیانه سازی اگرت ها و حواصیل است. اما لانه هایی که بر روی تاج درختان حرا دیده می شوند همه به پرندگان تعلق ندارند. بسیاری از این لانه ها – که در نهایت استحکام و دقت ساخته شده اند- به نوعی موش تعلق دارد که خود را با محیط حرا سازگار کرده اند.

درباره پرندگان ساکن و مهاجر قشم ، سازمان منطقه آزاد اقدام به تولید یک کتاب مرجع نفیس با عنوان پرندگان قشم نموده و یک سری بروشور نیز به 5 زبان درهمین زمینه منتشر ساخت.

 



جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس ( تصویری)

جنگل‌های حرا میلیون ها سال است بین آب شور دریا و سواحل جزرومدی سازگاری برقرار کرده اند.

جنگل حرا از بکرترین، شگفت ترین و زیبا ترین منظره های طبیعی خلیج فارس است. در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز قرار دارد که آبراهه‌ها،پرنده های زیبا و طبیعتی بسیار بکر دارد. سرشاخه های این درختان همیشه بهار و سبز هستند و بدون نیاز به آب شیرین می رویند.

بندرعباسی ها این گیاه را «حرا»،بلوچستانی ها « تمر» و در بعضی از نقاط آن را « تول» می نامند.

c99ac22b4ec0f22fa3e85a53f942e57b گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس

وقتی دانه این درخت روی درخت مادر می روید، نهال تولید می شود.نهال از درخت جدا شده و در مرداب می افتد. جنگل حرا روی سطح دریا و آب شور است و با آب شور و شرایط نامناسب می سازد و همین مسئله از آن درختی استثنایی ساخته است.

e71ceedb00a5b12b7f97393ef9885efa گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس

این جنگل زمان بالا آمدن آب دریا، به طور کامل در خلیج فارس مدفون می‌شود و با پایین رفتن آب دوباره بیرون می آید و ۶ تا ۷ ساعت مثل جنگل های منطقه خشکی به حیات خود ادامه می دهد. پرنده های مهاجر در فصل های سردسال به این منطقه مهاجرت می کنند. در سایر فصل های سال هم پرنده های بومی محل به این جنگل‌ها می آیند.

c9f393aa34e8c2f5cbe0b1c79ef5ffae گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس
اگر به این منطقه سفر کنید با لاک پشت ها سبز و عقابی و مارهای دریایی سمی روبرو خواهید شد. این حیوانات از جانداران ویژه جنگل های حرا هستند. در کنار این موجودات شگفتی دیدن فلامینگو، پلیکان، عقاب ماهیگیر نصیب‌تان خواهد شد.

از شگفتی های این منطقه این است که در آب در طول شبانه روز در این جنگل ۲بار عقب نشینی کرده و ۲بار پیشروی می کند. این جریان شرایط زیستی ویژه ای به این جنگل دریایی می‌بخشد.

1c99eed56d63bd6502b96f4755683f29 گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس

جنگل‌های حرا میلیون ها سال است بین آب شور دریا و سواحل جزرومدی سازگاری برقرار کرده اند.گیاهان این منطقه دمای کمتر از از ۵درجه سانتی گراد را تاب نمی آروند،با این حال از از مقاوم‌ترین گونه های گیاهی هستند.

جنگل های حرا از پدیده های نادر و جذابیت های طبیعی گردشگری زمین هستند و هر سال تعداد زیادی توریست و جهانگرد داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کنند.

6cf8d279cc4c65e8f286b4a9e44e8818 گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس

اگر خواستید برای سفر به این منطقه و دیدن جنگل های شگفت انگیز حرا اقدام کنید نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم است. جالب است بدانید نام علمی این گیاه به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا (Avicennia Marina ) نسبت داده شده است، درختی با طول ۳ تا ۶ متر با شاخه و برگ های سبز رو روشن است.

f3efb7b7a453083aebc031a983ef2e65 گزارش تصویری از جنگل زیبا و دیدنی حرا در خلیج فارس
حرا از آب شور تغذیه می کند و زمانی که آب دریا بالا می آید تا گلوگاه در آب فرو می رود. این درخت توانایی تصفیه دارد، این ویژگی در پوست این درخت وجود دارد و می تواند بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع کند . درخت حرا در حقیقت کارخانه یا دستگاه آب شیرین کن طبیعی است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد