انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

کویر و آب خزر

بالاخره پس از سالها بحث بر سر انتقال آب از دریای مازندران به کویر تفتیده ایران .به نتیجه رسید. البته بهتر این است که با ایجاد بند هائی آبهای شیرین ورودی به دریای خزر را توسط یک خط لوله به مناطق خشک وکویر مرکزی ایران انتقال دهند.زیرا اگر آب نیمه شور دریا انتقال داده شود .به مرور این مناطق شور تر خواهد شد. که با طرحهای نمک گیری از منا طق کویری میتوان تا حدودی این مشکل را نیز بر طرف کرد.

طی سی سال گذشته و خشکسالی های متعدد.باعث شده که کویر ایران بشدت رو به گسترش شود. که اگر مسئولان اقدامی انجام ندهند. اکثر زمینهای کشور به مناطق کویری و شور تبدیل میگردد.

اگر در کنار این طرح . دولت و مجلس با اختصاص 5 در صد از بودجه فروش نفت را به گسترش استفاده از انرژی های نو مانند  توربین بادی . آبگرمکن خورشیدی.آب شیرینکن خورشیدی. و برق خورشیدی در مناطق کویری اختصاص دهند.! انشالله بزودی شاهد شکوفائی کویر لوت که بخش اعظمی از زمینهای ایران را تشکیل میدهد . خواهیم بود. و جلو پیشرفت کویر را به یاری الله میگریم./

مهندس محمد رضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نخستین نشست خبری سال 91، با اعلام این خبر، اظهار داشت: برای انتقال آب خزر و خلیج فارس و دریای عمان، طرح شیرین سازی و انتقال آب به وسیله لوله مطرح است.
وی افزود: چندین سال درباره انتقال آب دریاهای شمال و جنوب کشور به مناطق مرکزی بحث های مختلف شده و برخی متخصصان به دلیل نبود آگاهی، طرح فعلی را با اتصال خلیج فارس و خزر از طریق کانال اشتباه می گیرند.
عطارزاده با اشاره به کمبود آب در مناطق مرکزی ایران، خاطر نشان ساخت: تمامی راهکارها برای بهره گیری از آب به روش های مختلف در این منطقه به انجام رسیده است.
وی گفت: به دلیل کمبود منابع آبی در مناطق مرکزی، علیرغم وجود معادن متعدد، امکان توسعه صنایع در این بخش وجود ندارد.
معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا هدف از انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران را تامین آب شرب، نیازهای بخش صنعت، توسعه صنایع، رشد اشتغال در نواحی هدف و توسعه صنعتی با افزایش پساب و بازیافت آن در کویر مرکزی ایران دانست.
وی افزود: اجرای طرح انتقال آب خزر سبب بهبود وضعیت زیست محیطی و تعادل بخشی ذخایر آب زیرزمینی در منطقه خواهد شد.
عطارزاده درباره جزئیات نحوه انتقال آب از خزر، تصریح کرد: در مرحله اول، انتقال آب از منطقه ساری شروع و به سمنان، قم، کاشان و اصفهان آبرسانی خواهد شد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم خط انتقال از منطقه گرگانرود آغاز و با حرکت به سمت سبزوار، مسیر به دو شاخه تقسیم شده و بخشی به سمت بیرجند در خراسان جنوبی و شاخه دیگر به سمت یزد حرکت خواهد کرد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: در فازهای بعدی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به سمت بندرعباس و گل گهر در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به هزینه های بالای انتقال مواد اولیه به کارخانجاتی که کنار منابع آبی ایجاد می شوند، به این نتیجه رسیدیم که به جای استقرار صنایع دارای آب، این ماده حیاتی را به کنار معادن منتقل کنیم.
عطارزاده گفت: در طرح انتقال آب خلیج فارس، حدود 50 درصد سرمایه گذاری بوسیله بخش صنعتی انجام می شود و در حال حاضر با توجه به اتمام طرح مطالعات، عملیات اجرایی حوضچه آبگیر آن آغاز شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سالانه 500 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر و 1 میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان برداشت خواهد شد.
معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا، پیمانکار اجرای فاز نخست از طرح الف (انتقال آب به سمنان) تدوین شده بوسیله وزارت نیرو را قرارگاه خاتم اعلام کرد.
عطارزاده افزود: برای انتقال آب خزر به منطقه مرکزی، طی دو سال گذشته نه پروژه تدوین شد که بهترین گزینه به اعتقاد کارشناسان، یعنی مسیر خط 7 انتخاب شد.
وی اظهار داشت: مسیر هفت، 179 کیلومتر طول داشته و خط انتقالی به طول 185 کیلومتر در آن اجرا می شود.
معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا ادامه داد: در این بخش از تونل و امکانات موجود که برای انتقال خطوط نفت و آب در گذشته ایجاد شده بو،د استفاده خواهد شد و 12 ایستگاه پمپاژ به دلیل ارتفاع 2300 متری در برخی نقاط و در طول مسیر مستقر خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به وجود بستر برای استقرار لوله های انتقال آب، مخاطرات زیست محیطی این طرح در حداقل ممکن بوده و تلاش کردیم تا مسیری انتخاب شود که از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست عبور نکند.
عطارزاده هزینه تمام شده هر متر مکعب آب شیرین شده خزر در محل مصرف را بین 1500 تا 2500 تومان اعلام کرد.
وی افزود: این آب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی صنعتی استفاده خواهد شد و به هیچ وجه در کشاورزی غرقابی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا درباره بازه زمانی در نظر گرفته شده برای انتقال آب خزر به سمنان و سپس ادامه مسیر تا اصفهان گفت: برای فاز نخست، یعنی انتقال آب تا سمنان، 24 ماه زمان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: پس از اتمام این فاز، برآورد نیازها و مرتفع شدن درخواست های منطقه، مراحل بعدی کار با توجه به وجود متقاضی، مشتری سازی و جذب مشارکت برای سرمایه گذاری پیگیری خواهد شد.
عطارزاده از توافق برای اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از سهام پتروشیمی در پروژه انتقال آب خزر به سمنان خبرداد و افزود: این توافق در مصوبات دولت انجام شده است.
وی افزود: در نخستین فاز اجرای طرح انتقال آب خزر، 200 میلیون متر مکعب از آب این دریا شیرین شده و به فلات مرکزی منتقل می شود.
معاون وزیر نیرو در امورآب و آبفا در پاسخ به سئوالی درباره هزینه های اجرای خط انتقال آب خزر به سمنان، اذعان داشت: با توجه به ویژگی های خاص طرح و میزان توسعه آن، هزینه ها متفاوت بوده و در مرحله اول 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم
وی در پاسخ به موج درباره نیاز به تعریض بستر در مسیر خط لوله انتقال آب، تصریح کرد: در برخی مناطق جنگلی و کوهستانی استان مازندران، ریزش هایی وجود دارد که در این نواحی نیاز به تعریض داریم.
عطارزاده در پاسخ به سئوال دیگر موج درباره تعهدات ایران به کنوانسیون های بین المللی مرتبط با دریای خزر و مخالفت سایر کشورها با استقرار آب شیرین کن در حوضه این دریا، اظهار داشت: استقرار آب شیرین کن در کنار خزر مشکلات حقوقی ندارد.
وی ادامه داد: به دلیل ذوب شدن یخ های قطب و افزایش حجم آب خزر، مشکلی برای استقرار آب شیرین کن نداریم، ضمن آنکه حجم برداشت آب در این منطقه قابل بحث نیست و آب شیرین کن ها مقدار محدودی از دریا برداشت می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد