انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

خام‌فروشی نفت ,...

تا زمانیکه منابع و معادن و نفت و گاز این کشور بشکل خام و ارزان به کشور های دیگر صادر میشود. و ارز چند نرخی . که خود عامل فساد. و رانت خواری عده ای دست اندر کار است. وارد کشور میشود. همین گرفتاری های بیکاری .تورم.رکود اقتصادی. و غیره گریبان مردم را گرفته است. مگر اینکه از خام فروشی دست برداریم. و مانند کشور های پیشرفته فراورده با ارزش افزوده بالا تولید و صادر کنیم.!/


محمود احمدی‌نژاد:
خام‌فروشی را متوقف می‌کنیم

دنیای اقتصاد - رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران تحریم نفت ایران از سوی برخی کشورها را نشانه «پررویی» آنها خواند و گفت: باید به این سمت برویم که دیگر نفت خام صادر نکنیم. محمود احمدی نژاد با اشاره به ضرورت افزایش سرعت پالایش و تولید محصولات پتروشیمی، خواستار افزایش صادرات این فرآورده‌ها شد و اضافه کرد: در واقع روند ملی شدن صنعت نفت هنوز تکمیل نشده و نفت زمانی ملی می‌شود که صفر تا 100 درصد منافع آن در اختیار کشور باشد.

رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تندگویان خواستار شد
صادرات پتروشیمی به‌جای صادرات نفت خام

دنیای اقتصاد- مراسم بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان بهانه‌ای بود تا محمود احمدی‌نژاد به رسم چند ساله خود تاکید کند که صنعت نفت به طور کامل ملی نشده و زمانی این اتفاق می‌افتد که صفر تا 100 سرمایه‌گذاری صنعت نفت به جیب ملت برود.
رییس‌جمهور در عین حال تاکید کرد که باید به این سمت برویم که دیگر نفت خام صادر نکنیم. رییس‌جمهور البته جزئیات این برنامه را تشریح نکرد، اما اضافه کرد که تا پایان برنامه پنجم توسعه یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت و یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایش آن اضافه ‌شود.
تاکید بر جلوگیری از خام فروشی نفت را در چند روز اخیر مقام معظم رهبری مطرح کردند. البته ایشان در اسفندماه سال گذشته هم بار دیگر این موضوع را مورد اشاره قرار داده بودند. ایشان در بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرده بودند: «لازم است به گونه‌ای عمل کنیم که در هر موقعیت، هر گونه تصمیم گیری درباره میزان تولید و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود.»
اما چند روز قبل مقام معظم رهبری در جمع مسوولان شرکت‌های دانش بنیان بار دیگر این موضوع را مورد اشاره قرار دادند و تولید ثروت از طریق منابع تمام شدنی همچون نفت را خود فریبی خواندند و افزودند: «خام‌فروشی دامی است که میراث سال‌های متمادی قبل از انقلاب است و متاسفانه کشور گرفتار آن شده است و باید تلاش شود که ملت ایران از این تله نجات پیدا کند.»
ایشان همچنین رسیدن به باور و موقعیت بستن اختیاری در چاه‌های نفت و توقف خام فروشی مواد خام و معدنی را بسیار مهم ارزیابی کردند.
حالا بعد از این بیانات مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور هم به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور از این نکته سخن گفته و تاکید کرده که باید به سمت توقف خام فروشی نفت برویم. احمدی‌نژاد البته پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بود که یک نمونه آن به خرداد سال‌جاری و مراسم بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی در ماهشهر باز می‌گردد. او در این مراسم هم تاکید کرد که «باید پرهیز از خام فروشی و توسعه صنایع پایین دستی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، مورد توجه قرار گیرد.» او همچنین گفته بود که صادرات فرآورده‌ها باید جایگزین خام فروشی شود. این اشاره‌ها و توصیه‌ها بعد از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا از 11 تیرماه خرید نفت از ایران را تحریم کرد و فشارهای آمریکا بر سیستم بانکی ایران نیز باعث خروج برخی کشورهای آسیایی از فهرست خریداران نفت ایران شد. هر چند برخی کشورها از دامنه تحریم‌های آمریکا مستثنی شده‌اند.
قیمت واقعی نفت بسیار بالاتر از این قیمت‌های کنونی است
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود‌احمدی‌نژاد، اما در مراسم دیروز با اشاره به اینکه صنعت نفت ما همچنان با ملی شدن فاصله دارد و من نیز بر این نکته تاکید کرده بودم، گفت: مدعیان دیروز و امروز به گونه‌ای حلقه‌ها را بستند که بیشتر منافع حاصل از نفت در جیب آنها بود و شامل تولید نفت، اکتشاف، مهندسی و سرمایه‌گذاری می‌شد.
وی افزود: بعد هم که نفت تولید می‌شد، باز هم تعیین قیمت نفت به دست آنها بود و تمام دنیا می‌دانست که تعیین قیمت نفت کاملا سیاسی است و قیمت اقتصادی نیست. اگر بنا باشد قیمت نفت در مقابل سایر کالاها قیمت واقعی خود را داشته باشد بسیار بالاتر از این قیمت‌های کنونی است.رییس‌جمهور ادامه داد: البته آنها نیز با خبرسازی قیمت را جابه‌جا می‌کنند، قیمت‌ها به شدت پایین نگه داشته می‌شود تا با بستن مالیات‌های سنگین و فروختن دوباره نفت بیشترین استفاده در اختیار خود آنها باشد.وی افزود: در خصوص تولید و مهندسی و پالایش و پخش نیز همین روند است، آنها نفت را به قیمت کمتر می‌خرند و به قیمت بیشتر می‌فروشند. رییس‌جمهور با بیان این مطلب که نفت ملی شد، اما روند ملی شدن تکمیل نشده و زمانی نفت ملی می‌شود که صفر تا 100 درصد منافع نفت در اختیار کشور باشد، اظهار کرد: به فضل الهی امروز مجموعه صنعت نفت با یک عزم الهی به سمت تکمیل این حلقه‌ها حرکت می‌‌کند.
تحریم نفت ایران پررویی است
احمدی‌نژاد با بیان این مطلب که همچنان از نفت به عنوان حربه‌ای علیه تولید‌کننده نفت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: کسانی که به نفت نیاز دارند و برای تامین مایحتاج خود آن را خریداری می‌کنند از آن به عنوان حربه سیاسی استفاده می‌کنند و این واقعا پررویی می‌خواهد. رییس‌جمهور با اشاره به این مطلب که باید به نقطه‌ای برسیم تا همه منافع نفت به جیب ملت ایران برود، تاکید کرد: باید به این سمت برویم که دیگر نفت خام صادر نکنیم و تا پایان برنامه یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت و یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایش نفت اضافه ‌شود.
باید سرعت پالایش و پتروشیمی از تولید نفت جلو بزند
احمدی‌نژاد گفت: باید سرعت پالایش و پتروشیمی از تولید نفت جلو بزند. در گذشته آنها تمام تجهیزات را به ما می‌فروختند و پول آن را نیز به ما وام می‌دادند و بعد با سود بالایی از ما پس می‌گرفتند. وی تصریح کرد:‌ خوشبختانه امروز 70 درصد تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شود و ان‌شاءالله می‌توانیم آن را تا حد 90 درصد برسانیم و شرط اصلی آن این است که ما باید بتوانیم و توانستن را عملی کنیم. آن چیزی که به غربی‌ها گران می‌آید توانستن است و ما باید از این رویه پشتیبانی کنیم.
رییس‌جمهور با اشاره به بحث تحریم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران از سوی کشورهای غربی در جریان برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد: آنها سودی نزدیک به 14 تا 15 درصد از ما می‌گرفتند، در حالی که در مبادلات بین‌المللی سودها در حد 2 تا 3 درصد است. احمدی‌نژاد گفت:‌خوشبختانه با تکمیل شدن این حلقه‌ها که اولین قسمت آن تکمیل و ساخت این پالایشگاه با توان صددرصد داخلی بوده است، بقیه صنایع نیز به سمت ملی شدن حرکت کنند.
روند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دو برابر شده است
رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت گفت: از روزی که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از سوی غربی‌ها تحریم شد تا امروز روند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دو برابر شده است. احمدی‌نژاد گفت: هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به 8 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است. دنیا هم مشتاق سرمایه‌گذاری است. البته اگر آنها این کار را نکنند ما برای آنها نامه فدایت شوم، نخواهیم فرستاد.
با صادرات گوگرد همه هزینه‌ها را جبران می‌کنیم
احمدی‌نژاد گفت:‌ من به صراحت می‌گویم که ما سیستم اقتصادی‌ای را که بر دنیا حاکم است قبول نداریم، آخر آن به انفجار ختم می‌شود چرا‌که اغلب کشورهای پیشرفته میلیارد‌ها دلار بدهی دارند. وی با اشاره به تلاش دانشمندان ایرانی برای جدا کردن گوگرد از منابع نفتی، گفت: حالا ما می‌توانیم گوگرد جدا شده را صادر کنیم. ما با همین صادرات می‌توانیم همه هزینه‌ها را جبران کنیم و تمام آن به جیب ملت ایران می‌رود. رییس‌جمهور تصریح کرد:‌ امروز ایرانی‌ها می‌توانند در تمام بخش‌های صنعت نفت پروژه‌ها را اجرا کنند.رییس‌جمهور ادامه داد: حدود 80 پروژه در بحث طرح مهر ماندگار مربوط به نفت است و ان‌شاءالله شاهد باشیم تمام پروژه‌ها به پایان برسد. تنها با راه‌اندازی 4 فاز پارس جنوبی 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز اضافه می‌شود و سالانه 20 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌شود. این پروژه‌ها یکباره کشور را جلو می‌برد و امیدوارم صنعت نفت در اجرای چنین پروژه‌هایی در این حوزه پیشگام باشد.
بعضی‌ها می‌خواهند ما را به 50 سال پیش بازگردانند
وی در ادامه سخنان خود خطاب به دشمنان ملت ایران و کشورهای غربی گفت: این وضع عوض خواهد شد و حتی با لشگرکشی نیز قابل حفظ شدن نیست. عمر و اندیشه استکباری اعم از نو و کهنه تمام شده است. 4 تا 5 سال دیگر این بساط کاملا زیر و رو می‌شود و صهیونیست‌ها خواهند رفت. احمدی‌نژاد گفت: این ملت هیچ‌گاه غارنشین نبوده و همواره با تمدن بوده است، بهتر است کمی تاریخ بخوانید و با ملت ایران درست رفتار کنید. این ملت اگر به حرکت در بیاید تمام شما را جارو می‌کند نه با سلاح، بلکه با فرهنگ؛ چرا که سلاح مال امثال شماست. رییس‌جمهور ادامه داد: این راه روشن ملت ایران است و کشوری با منابع بسیار غنی است. البته بعضی‌ها هم دور و بر ما هستند که می‌خواهند ما را به 50 سال قبل برگردانند، اما نگاه ما به آینده است و دشمن را به حساب نمی‌آوریم.
خام‌فروشی نفت خیانت به کشور است
در همین حال رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ارسلان فتحی پور نیز در گفت‌وگو با «مهر» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اخیر نفتی را توقف خام فروشی عنوان کردند.
وی خام فروشی مواد خام را خیانت به کشور عنوان کرد و افزود: باید با فراهم کردن شرایط مناسب، مواد خام به ویژه مواد خام نفتی را در صنایع بالادستی و پایین‌دستی در کشور به کار گرفت. وی تصریح کرد: باید سازوکاری فراهم شود که به جای صادرات نفت خام محصولات فرآوری شده نفتی به کشورهای دیگر صادر شود تا با ارزش افزوده این محصولات بتوانیم ارزآوری بیشتری به کشور داشته باشیم.

افتتاح واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تندگویان
واحد بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، با هدف تولید روزانه 8/2 میلیون لیتر بنزین با کیفیت، احداث شده که دارای دومین واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌های سبک (ایزومریزاسیون) پس از پالایشگاه اراک است. واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان دارای سیستم غربال جاذب‌های مولکولی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا کرده و به خط اول واحد باز می‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه نیز شامل واحدهای گوگردزدایی از گازوئیل، استحصال گوگرد و همچنین واحد سولفور ریکاوری است. با راه‌اندازی واحد گوگردزدایی از گازوئیل با ظرفیت 53 هزار بشکه در روز، گازوئیل با PPM کمتر از 10 تولید می‌شود. همچنین تولید فرآورده‌های نفتی با استاندارد یورو 5 از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌آید. برای احداث و بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع 650 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

باید از تله خام‌فروشی نفت نجات پیدا کنیم
 مشکلات و فشارها کوچک‌تر از تصمیم، اراده و آرمان‌های ملت ایران است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در دیدار جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری و مسوولان شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری، علم را سرمایه‌ای جوشان و تمام نشدنی برای کشور دانستند و با اشاره به نقش اقتصاد مبتنی بر دانش و علم در ارتقای هویت ملی، قدرت سیاسی و استقلال کشور تاکید کردند: ایران، امروز در یک مقطع ماندگار تاریخی و حساس قرار دارد که شناخت صحیح مسوولیت‌ها و ایفای آنها، قطعا ملت ایران را به افق‌های نوید بخش و آرمان‌های مورد نظر خواهد رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی افزودند: کشور در حال پیشرفت است و هیچ بن‌بست و مشکل برطرف نشدنی در حرکت رو به جلوی ملت ایران وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی فشارهای سیاسی، ‌اقتصادی و تبلیغاتی در مسیر حرکت کشور به سمت آرمان‌ها و اهداف والا خاطرنشان، کردند: ملت ایران مصمم است که با همت و اراده، خود را به نقطه مورد نظر برساند.
ایشان تاکید کردند: ملت ایران در وسط میدان است و مشکلات و فشارها، کوچک‌تر از تصمیم، اراده و آرمان‌های این ملت است. رهبر انقلاب اسلامی عرصه کنونی را میدانی شوق آفرین و در عین حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ایران اسلامی همچون میدان مسابقات ورزشی است که با وجود خستگی و دلهره اما حضور در آن میدان شوق آفرین است و ورزشکاران با انگیزه و شوق فراوان پا به عرصه آن می‌گذارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از راه‌های عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی را، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و تاکید کردند: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که می‌بایست محقق شود. ایشان افزودند: یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.
رهبر انقلاب اسلامی رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم دانستند و خاطرنشان کردند: اگر شرکت‌های دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، به‌واسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تولید ثروت از طریق منابع تمام شدنی همچون نفت را خود فریبی خواندند و افزودند: خام فروشی دامی است که میراث سال‌های متمادی قبل از انقلاب است و متاسفانه کشور گرفتار آن شده است و باید تلاش شود که ملت ایران از این تله نجات پیدا کند.
ایشان رسیدن به باور و موقعیت بستن اختیاری درِ چاه‌های نفت و توقف خام فروشی مواد خام و معدنی را بسیار مهم ارزیابی و تاکید کردند: رسیدن به این شرایط، با تکیه بر علم و از طریق شرکت‌های دانش بنیان امکان‌پذیر است. رهبر انقلاب اسلامی اقدامات انجام گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را دلگرم‌کننده خواندند و افزودند: برخی نقاط ضعف و مشکلات نیز وجود دارد که باید شناسایی و سریعا برطرف شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مطالب ارائه شده از جانب محققان و نوآوران، سیستم‌های سنتی و قدیمی اعتبارسنجی از طرف بانک‌ها و موسسات پولی و نبود بیمه‌های خاص به‌منظور حمایت از خطر پذیری شرکت‌های دانش بنیان را از جمله ضعف‌ها برشمردند و خاطرنشان کردند: دستگاه‌های دولتی باید با رصد اختراعات و شناسایی نخبگان فکری و حمایت از آنها، زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جدید را به‌وجود آورند.
ایشان با اشاره به سرمایه‌گذاری برخی کشورهای خارجی برای شناسایی و جذب استعدادهای داخلی، لزوم جلوگیری از این پدیده را از طریق منطقی و ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های لازم خاطرنشان کردند و افزودند: یکی از مسائلی که در زمینه شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد، اجرایی نشدن قانون حمایت از این شرکت‌ها است که آیین‌نامه اجرایی آن باید هرچه زودتر ابلاغ شود.
تشکیل بانک اطلاعات برای شناسایی توانایی‌های علمی کشور و همچنین کاستی‌ها، گسترش عرصه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و تقویت بخش خصوصی در شرکت‌های دانش بنیان از نکات دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایه‌گذاری اقتصاد کشور بر تولید ثروت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را زمینه ساز رسیدن به قدرت واقعی اقتصادی و همچنین تقویت روحیه خودباوری، خوداتکایی و هویت ملی و در نهایت قدرت سیاسی دانستند و خاطرنشان کردند: باید با ایجاد زمینه‌های لازم و هموار کردن مسیر، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمایه را به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق کرد.
ایشان افزودند: باید افق بالاتر از تشکیل 20 هزار شرکت دانش بنیان که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده است،‌ مد نظر قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد