انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

انرژى خورشیدی پاک+Solar Energy

انرژی های نو -برق خورشیدی-- وسایل جانبی-09177196296

پیشنهاد روسیه برای گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

" سرگئی ریابوکف" معاون وزیر خارجه روسیه که همزمان مسئول تیم مذاکره کننده روسیه در گفتگوهای 1+5 با ایران نیز می باشد ، در گفتگو با " فایننشال تایمز" با تاکید بر این مطلب گفت که گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا می تواند در بیرون آمدن همه طرف های درگیر در مساله هسته ای ایران از باتلاق کنونی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مسکو هیچ گاه نظری منفی درباره گفتگوی مستقیم تهران – واشنگتن نداشته و هیچ اظهار نظر مخالفی در این باره نکرده ، گفت ، بهتر است کانالی برای ارتباط ایران و آمریکا ایجاد شود تا دو طرف علاوه بر گفتگوهای رسمی بتوانند به طور مستقیم و رودررو با یکدیگر گفتگو داشته باشند.

این دیپلمات ارشد روس افزود :"ایران و آمریکا در تماس رسمی هستند اما می توانند گفتگوهای مستقیم هم داشته باشند. چنین گفتگویی هیچ مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد ، حتی اگر این گفتگوها در خارج از چارچوب 1+5 باشد . ما خواستار خروج همه طرف های درگیر در مساله هسته ای ایران از باتلاق کنونی هستیم."

ریابوکف افزود که حتی اگر ایران و آمریکا با یکدیگر گفتگوی مستقیم داشته باشند این به معنای از بین رفتن نقش و کارکرد گروه 1+5 نخواهد بود ، چرا که این گروه متشکل از قدرت های جهانی است که بر مبنای یک برنامه توافق شده در نشست استانبول با تهران درباره مساله هسته ای این کشور گفتگو می کنند.

همچنین یک دیپلمات ارشد بریتانیایی نیز به فایننشال تایمز گفت که آمریکا بهتر است برای گشایش در پرونده هسته ای ایران با تهران به طور دو جانبه و مستقیم وارد گفتگو شود.
این دیپلمات بریتانیایی گفت : شاید لازم باشد آمریکا با انجام گفتگوهای مستقیم با ایران به این کشور تضمین های امنیتی وسیع تری را بدهد.

گفتنی است در هفته های گذشته گزار شهای متعددی درباره گفتگوهای محرمانه ایران و آمریکا در کشورهای ثالث در برخی رسانه های آمریکایی و اروپایی منتشر شد اما تهران و واشنگتن هر دو این گزارش ها را تکذیب کردند.

پیشنهاد روسیه برای مذاکره آمریکا با ایران

دنیای اقتصاد - تازه‌ترین پیشنهاد مذاکره مستقیم تهران - واشنگتن برای حل موضوع هسته‌ای ایران را معاون وزیر خارجه روسیه به طور رسمی و علنی مطرح کرده است؛ سرگئی ریابکوف در این باره گفت که «مسکو تمایل دارد شاهد ورود واشنگتن و تهران به تماس دیپلماتیک مستقیم باشد تا از حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران جلوگیری شود.» در پاسخ به این درخواست، علی‌اکبر صالحی تاکید کرد: چنانچه قرار باشد گفت‌و‌گوی مستقیمی برای تعیین تکلیف همه مسائل سیاسی بین ایران و آمریکا رخ دهد، طبیعتا مقام معظم رهبری درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در واکنش به پیشنهاد روسیه برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مطرح شد
صالحی: تصمیم با مقام معظم رهبری است

دنیای‌اقتصاد- مرجان توحیدی: پیشنهاد مذاکره مستقیم تهران - واشنگتن برای حل موضوع هسته‌ای ایران را این بار به طور واضح و علنی دولت روسیه مطرح کرده است. درخواستی که البته با جوابی متعارف از سوی ایران پاسخ داده شد.
علی‌اکبر صالحی در جواب خود به این پیشنهاد تاکید کرد که ایران در جریان مذاکرات خود با شش قدرت جهانی طبیعتا با نماینده آمریکا هم گفت و گو داشته، اما چنانچه قرار باشد گفت‌وگوی مستقیمی برای تعیین تکلیف همه مسائل سیاسی بین دو کشور رخ دهد، طبیعتا مقام معظم رهبری درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.
این پاسخ روشن و قاطع وزیر امور خارجه به پیشنهاد سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه بود که چندی است به طور مشخص درباره موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر می‌کند. از تلاش برای تسریع در روند از سرگیری مذاکرات گروه 1+5 با ایران تا پیشنهاد جدیدش مبنی بر انجام گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا که به اعتقاد وی این تماس دیپلماتیک مستقیم می‌تواند از حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند. او حتی مدعی شده است که تماس‌های غیررسمی بین دو طرف وجود داشته است. ادعایی که ایران همواره آن را تکذیب کرده است. هرچند برخی رسانه‌های خارجی به شایعاتی درباره ارتباط برخی مقام‌های ایرانی و آمریکایی در خلال سال‌های گذشته دامن زدند و اسامی برخی از مقامات کشور از جمله علی‌اکبر ولایتی هم در این میان مطرح شد که او خود این اخبار را از اساس دروغ دانست.
علاوه بر اظهارات جدید ریابکوف، روزنامه فایننشال تایمز نوشته است که برخی مقام‌های عالیرتبه انگلیسی هم انجام گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا را ضروری دانسته‌اند تا به این وسیله واشنگتن به تهران اطمینان دهد که برای به عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران، تصمیمی برای تغییر رژیم در این کشور ندارد.
این پیشنهادها که البته تاکنون به صورت غیررسمی و رسانه‌ای بوده و اکنون تنها با پیش دستی روسیه ظاهری علنی و رسمی به خود گرفته است، چندی است که در فضای رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای داشته است. این موضوعات از زمانی کلید خورد که محمود احمدی نژاد در جریان سفر خود به نیویورک برای برقراری رابطه با آمریکا و حل مشکلات طرفین ابراز تمایل کرد. او حتی حل موضوع هسته‌ای ایران را در گرو حل مشکلات دو طرف ارزیابی کرد. هرچند نه طرف آمریکایی واکنشی به این اظهارات داشت و نه برخی مقام‌های نظامی و سیاسی داخلی این سخنان را برتافتند و بر مواضع همیشگی ایران در قبال ایالات متحده تاکید کردند.
برخی از این رسانه‌ها علاوه بر آن در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خبر از توافق بین ایران و آمریکا برای برقراری رابطه در جهت حل موضوع هسته‌ای ایران خبر دادند و حتی از تلاش‌های دولت اول اوباما در این زمینه سخن گفتند. این در شرایطی بود که کاخ سفید و البته وزارت خارجه ایران بلافاصله این اخبار را تکذیب کردند. هرچند در این میان تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها هم درباره برقراری رابطه با آمریکا کماکان در رسانه‌های خارجی ادامه دارد. گمانه زنی هایی که دولت روسیه این بار حالت رسمی به آن بخشیده و آن را به صورت علنی ابراز کرده است.
پیشنهاد روسیه به ایران و آمریکا
به طوری که روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به این خبر نوشته است: سرگئی ریابکوف در پاسخ به این سوال که در صورت مذاکرات مستقیم آمریکا و ایران، مسکو چه واکنشی خواهد داشت گفت: ما کلمه‌ای در مخالفت با آن صحبت نخواهیم کرد. البته امیدواریم از جریان محتوای چنین ترتیباتی مطلع شویم.
به گزارش ایسنا، ریابکوف که مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گروه 1+5 نیز هست، افزود: تماس‌های غیررسمی (میان آمریکا و ایران) در جریان است اما گفت‌وگوهای مستقیم نیز ممکن است. چنین ترتیباتی مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد؛ حتی اگر 1+5 به صورت تمام و کمال نباشد. ما منطقی هستیم. چیزی را می‌خواهیم که همه را از این ورطه بیرون بکشد.
ریابکوف البته در عین حال اظهار کرد که گفت‌وگوی 1+5 با ایران در صورتی که هر اتفاقی برای روابط دو جانبه واشنگتن و تهران رخ دهد باید ادامه یابد.وی گفت: با توجه به اینکه همه می‌دانند چه کسی رییس‌جمهور آمریکاست، هیچ بهانه‌ای برای انجام نگرفتن مذاکرات وجود ندارد؛ ما بر این نظریم هیچ شانس دیگری نباید از دست برود.
این روزنامه افزود: دیپلمات‌های تعدادی از دولت‌های غربی به طور خصوصی گفته‌ بودند که گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تمام شود، ضروری خواهد بود اما این غیرمعمول است که یکی از دیپلمات‌های 1+5 که با ایران مذاکره‌ می‌کنند چنین چیزی را به صورت علنی بگوید.
یک مقام عالی‌رتبه انگلیسی هم گفته که بر این باور است که گفت‌وگوی مستقیم میان آمریکا و ایران ممکن است در حال حاضر ضرورت داشته باشد بخشی از دلیل این امر آن است که ممکن است نیاز باشد آمریکا به ایران اطمینان بدهد که اگر چه می‌خواهد برنامه‌ هسته‌ای ایران به عقب رانده شود اما به دنبال تغییر رژیم نیست. این مقام انگلیسی که خواست نامش فاش نشود، گفت: فکر می‌کنم پروسه 1+5 باید ادامه یابد. وی افزود: نکته مهم این است که ممکن است نیاز باشد آمریکا گفت‌وگوی مستقیم با ایران را تشدید کند تا به آنها طیفی گسترده‌تر از تضمین‌های امنیتی که نیاز دارند ارائه کند.
پاسخ صالحی به سخنان ریابکوف
وزیر امور خارجه کشورمان اما روز گذشته در حاشیه دومین همایش بین‌المللی حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش غیرمتعهدها در جمع خبرنگاران حاضر شد و به موضوعات مختلفی از جمله اظهارات ریابکوف پاسخ داد. صالحی در باره احتمال مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا درباره مسائل موضوعی قبلا بوده است مثلا در بحث افغانستان و عراق ما، گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم، الان نیز درباره پرونده هسته‌ای تقریبا می‌توان گفت به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفت‌وگو در چارچوب 1+5 انجام می‌شود، زیرا نماینده آمریکا در آنجا حضور دارد؛ بنابراین گفت‌وگوی موضوعی با گفت‌وگوی جامع دوجانبه سیاسی که بخواهد دربرگیرنده همه مسائل سیاسی باشد فرق می‌کند. زیرا تصمیم چنین گفت‌وگوی جامع و شاملی که ابعاد سیاسی را بین دو کشور بخواهد در بر بگیرد با مقام معظم رهبری است.
آماده انجام مذاکرات با 1+5 هستیم
صالحی درباره مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت: تماس تلفنی بین خانم اشتون و آقای جلیلی صورت گرفته است. قرار بود تا انتهای آبان ماه تماس تلفنی دیگری برقرار شود که راجع به زمان و مکان این جلسه به نتیجه و تصمیم واحدی برسند.
وی گفت: امیدوارم هر چه زودتر این جلسه برگزار شود. ما تاکید کرده‌ایم که ایران هیچ‌گاه از این مذاکرات دوری نکرده است که اکنون بخواهد به پای میز مذاکرات بازگردد، آنها هستند که گاهی مذاکرات را به تعویق می‌اندازند و گاهی آن را متوقف می‌کنند و گاهی اعلام می‌کنند که آماده‌اند، این مشکل آنها است. ما همواره آمادگی داشته‌ایم و هیچ‌گاه نیز نگفته‌ایم که مذاکرات متوقف شود. آمادگی داریم مذاکرات ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای که رضایت طرفین را جلب کند، برسد.
مخالفت با منطقه پرواز ممنوع در سوریه
صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که آمریکا و انگلیس به دنبال طرحی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هستند نیز گفت: ما با هر روشی که برخلاف هنجار و کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد و شائبه دخالت در امور داخلی کشورها را ایجاد کند مخالفیم. نه فقط ما، بلکه افکار عمومی جهان نیز با آن مخالف است زیرا اگر چنین شیوه‌ای تکرار شود شیوه منطق قدرت است زیرا منطقه‌ای را منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌کنند و درست مانند اتفاقی که در کشورهای دیگر رخ داد و نتایج آن را شاهد بودیم، مسائل انجام می‌شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آخرین اقدامی که در مورد معارضین سوری صورت گرفته و گفت‌وگوها با آنها به چه صورت بوده، گفت: در حال حاضر نمی‌توانم در این باره مطلبی را بیان کنم، ان‌شاءالله در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد. ظرف دو، سه هفته آینده در این باره اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

پاسخ به ادعای آمانو درباره پارچین
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی در سفر خود به عراق باز هم مدعی شده است که ایران مشغول پاکسازی در سایت پارچین است. سایتی که ایران تاکید دارد صرفا نظامی است اما آژانس مدعی است که در این سایت فعالیت مشکوک هسته‌ای صورت گرفته است. این اظهارات آمانو البته از سوی صالحی بی‌پاسخ نماند.
او در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخیر آمانو در بغداد درباره پارچین گفت: اینکه گفته شود آثار آلودگی را می‌توان پاکسازی کرد از نظر فنی قابل قبول نیست. آثار آلودگی هسته‌ای را نمی‌توان پاک کرد، این اظهارات غیرفنی است و فقط مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و افکار عمومی را به سمت غیرصحیحی می‌برد.
صالحی، ادامه داد: امیدواریم با گام مثبتی که ایران در جهت حل و فصل این مساله برداشته است و آقای سلطانیه نیز نشستی با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است، این نشست (ایران و آژانس که 23 آذر در تهران برگزار می‌شود) چارچوب همکاری را درباره موضوع بازدید از پارچین مشخص کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد